Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

E-vitamiinin yliannostus?

mirjami-

Syön päivittäin, suosituksien mukaisesti, yhden monivitamiini- ja hivenainetabletin (multivita plus), kaksi kalsiumtablettia sekä kaksi omega 3-rasvahappokapselia. Päällekkäisyyksiä ei vitamiinien yms. kanssa ei tule, paitsi e-vitamiinin kanssa. Multivita plussasta ja omega 3-kapselista saan kummastakin päivän saantisuosituksen verran e-vitamiinia (10mg). Näin ollen saan e-vitamiinia liikaa, yhteensä 20mg (ja sitten tietenkin ravinnosta saatavat määrät myös päälle). Voiko tuosta olla jotakin haittaa pitemmän päälle? Vai voinko huoletta syödä tabut?

18

4528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20 mg:n vuorokausiannos E-vitamiinia on n. viideskymmenesosa haitalliseksi katsotusta annostuksesta.

      Kokonaan toinen asia on sitten se, että ravintolisiä tablettien muodossa nauttivat yleensä ne, jotka kaikkein vähiten niitä tarvitsevat. ;)

      • mirjami-

        Eli, kun saan liikaa tuota e-vitamiinia, niin onko haittaa?


      • Tokos
        mirjami- kirjoitti:

        Eli, kun saan liikaa tuota e-vitamiinia, niin onko haittaa?

        Ei noilla määrillä mitään yliannostuksia tarvitse pelätä.
        E-vitamiinia monet käyttävät 400 mg /vrk ympäri vuoden ilman mitään haittavaikutuksia.
        Joten ole huoletta.


      • mies61/a
        Tokos kirjoitti:

        Ei noilla määrillä mitään yliannostuksia tarvitse pelätä.
        E-vitamiinia monet käyttävät 400 mg /vrk ympäri vuoden ilman mitään haittavaikutuksia.
        Joten ole huoletta.

        Tuota E-tä käytän päivittäin 400 on ihan ok.


      • telinevoimistelija poika

        itse syön e-vitaa vrk n.800mg hyvin on pärjätty ei ongelmia c-vitaakin menee 2000mg vrk suosittelen kaikille.


      • Nimetön
        telinevoimistelija poika kirjoitti:

        itse syön e-vitaa vrk n.800mg hyvin on pärjätty ei ongelmia c-vitaakin menee 2000mg vrk suosittelen kaikille.

        on pointtina, et haluat maksas poksauttaa. Ei noista pillereistä ole mitään riemua sulle, kerääntyy vaan maksaan


      • telinevoimistelija poika
        Nimetön kirjoitti:

        on pointtina, et haluat maksas poksauttaa. Ei noista pillereistä ole mitään riemua sulle, kerääntyy vaan maksaan

        kulta pieni älä selitä kun et raukka mistään tiedä mitään!!! itse olen urheillut huipulla ja tiedän hieman enemmän kuin lähi pirkko joka lukee me naisia.


      • Nimetön
        telinevoimistelija poika kirjoitti:

        kulta pieni älä selitä kun et raukka mistään tiedä mitään!!! itse olen urheillut huipulla ja tiedän hieman enemmän kuin lähi pirkko joka lukee me naisia.

        sen huomaa jokainen että mömmöjä on vedetty ja paljon. Kyllä kannattais vaihtaa ne pilleripurkit sunkin niihin me naisiin ei olis noi jutut niin pimeitä.
        Ja ihan vaan vinkkinä kaikille et vitamiineja ei todellakaan kannata syödä ihan miten sattuu tai voi joutua viettämään loppuelämänsä dialyysissa ja maksan siirto jonossa.
        p.s. en lue naisten lehtiä.


      • köntti
        Nimetön kirjoitti:

        on pointtina, et haluat maksas poksauttaa. Ei noista pillereistä ole mitään riemua sulle, kerääntyy vaan maksaan

        C-vitamiini on vesiliukonen ja munuaiset poistaa verestä ylimääräsen. Kyllä noita vitamiini- ja hivenainelisiä on hyvä käyttää, kun liikkuu vähänkin aktiivisemmin.


      • kaunis bodari poika
        mirjami- kirjoitti:

        Eli, kun saan liikaa tuota e-vitamiinia, niin onko haittaa?

        ei ole voit syödä e-vitaa 1000mg vrk huoletta joka päivä eikä ongelmia tule.kannattaa valita e-vitamiini sekoitus kapseleita esim twinlabin sarjalla on laadukasta.


      • kaunis bodari poika
        Nimetön kirjoitti:

        sen huomaa jokainen että mömmöjä on vedetty ja paljon. Kyllä kannattais vaihtaa ne pilleripurkit sunkin niihin me naisiin ei olis noi jutut niin pimeitä.
        Ja ihan vaan vinkkinä kaikille et vitamiineja ei todellakaan kannata syödä ihan miten sattuu tai voi joutua viettämään loppuelämänsä dialyysissa ja maksan siirto jonossa.
        p.s. en lue naisten lehtiä.

        en pidä naisista joten hiljaista se on


      • jenkit nro1
        Nimetön kirjoitti:

        on pointtina, et haluat maksas poksauttaa. Ei noista pillereistä ole mitään riemua sulle, kerääntyy vaan maksaan

        jos e-vita on luonnollista niin se puhdistaa maksasta myrkkyjä että sillein kannattas käydä lääkäripäivillä eikä lukea cosmopolittania.


      • Anonyymi

    • telinevoimistelija poika

      kannatas vaihtaa multivita plussa solgarin tai twinlabin vitamiineihin ja e-vitaa voit syödä vrk 1000mg eli 1 g ilman liika saantivaaraa! itse olen syönyt ainakin yli 15 vuotta tuollaisia määriä b-vitamiinin suhteen kaikkia b-vitamiineja voi ottaa enintään 100mg vrk!!!

    • Tervekuinpukki

      Itse syön joka päivä 50kpl multivitaa,kyllä lähtee !

    • D-vitamiinia
    • asiantuntija.

      Apteekista saatavalla E-vitamiinilla ei ole mitään iloa. Joko hankit itsellesi "mixed tocopherols" sekoituksen, tai sitten "Annatto"-tocotrienols. Tokotrienolit ovat hyödyllisempiä E-vitamiini kompleksiin liittyvistä, niistä on jonkin verran tutkimuksia miten ehkäisevät syöpää, ja ovat neuroprotektiivisia. Lisäksi niistä on iloa bakteerien ehkäisyyn, esim. keuhkoklamydiaa vastaan.

      Apteekissa myytävä synteettinen alfa-tokoferoli ei ole tutkimuksissa juurikaan osoittanut hyötyä mihinkään, tai tulokset ovat olleet ristiriitaisia. Mixed tocopherols sisältävät alfa, beta, delta, ja gamma tokoferolia, ja "Annatto" taas eniten delta-tokotrienoleja, jotka ovat ylivoimaisesti parhaita kaikista E-vitamiinin muodoista.

      50-200 mg päivässä on suositeltu annos.

      Ja pistäkää maitohappobakteerinne perseesenne!!!

    • kannattaa

      E-vitamiinia kannattaa vetää ainakin jos urheilee. E-vitamiini kun on antioksidantti se vähentää oksidatiiivista stressiä, joka taas ehkäisee sairastumista ja ylikuntoa. Oksidatiivisen stressin väheneminen voi jopa huomattavasti pidentää elinikää kovan tason kestävyysurheilijoilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe