JOuduimme vaihtamaan 1,5-vuotiaalle tytöllemme turvaistuimen kasvot menosuuntaan, koska hän ei enää mahtunut istumaan selkä menosuuntaan, ts. jalat olivat ihan koukussa ja jos tulisi törmäys, niin silloinhan ne tömähtäisivät takapenkkiin ja tulisi alaraajoihin vaurioita.
TUrvaistuimen ohjeessa kuitenkin sanotaan, että alle 3-vuotiasta ei saisi istuttaa kasvot menosuuntaan. Mietin vaan että miten 3-vuotiaat voivat vielä mahtua selkä menosuuntaan, jos 1,5-vuotiaallakin tekee tiukkaa.
Muilla samoja ongelmia?
turvaistuin kasvot menosuuntaan
27
1886
Vastaukset
- The Rat
Molemmat lapsemme ovat istuneet kasvot menosuuntaan siitä lähtien kun eivät enää kaukaloon mahtuneet (eli noin 10-12 kk).
Selkä menosuuntaan on parempi jos ajat päin jotakin tai joku törmää keulaasi. Naama menosuuntaan on parempi jos joku törmää perääsi. Pääasiassa pystyn omalla ajamisellani kontrolloimaan nokkakolareita (eli välttämään niitä), kun taas peräänajo on minusta paljon todennäköisempi.
Sitä paitsi lapset katselevat mielellään maisemia myös tuulilasin läpi. :)- ***
vähän tarkemmin pään liikerataa, kolaritilanteessa..
Kyllä se pää nytkähtää aika tavalla eteenpäin, jos lapsi on kasvot menosuuntaan ja joku ajaa persuksiin.. Selkä menosuuntaan on ainoa turvallinen asento lapselle niin kauan, kunnes on ikää ja kokoa, sekä voimaa lihaksissa tarpeeksi.
Minkälainen istuin teillä on? Onko oikein asetettu?
Itse olen hankkimassa Gracon cosmiccia ja just eilen se myyjä näytti, et se asetetaan eritavalla alle ja yli 11 kg.. ja ainakin meidän tyttö painoi silloin 1,5 v. 11,5 kg. Loistavasti mahtuu vielä istumaan selkä menosuuntaan siis. Nyt ikää 1v9kk. - mendoza
juu, kyllä ne liikeradat menee juurikin niin kuin edellinen kirjoitti. Yleisin kolarihan on juurikin peräänajo, ja siksi lapsia suositellaan pidettävän selkä menosuuntaan päin sinne kolme vuotiaaksi saakka. Itse vaihdoin autoni hieman isompaan, jotta tämä voitasiin toteuttaa meidän molemmissa autoissa. Meillä turvaistuimet on sijoitettu molemmissa autoissa keskelle takapenkkiä, se on turvallisin paikka, mutta ensisijaistahan on se, että selkä on menosuuntaan päin. Turvaistuin on melko korkealla ja maisemia näkee varmasti aivan yhtä hyvin...
- säkään et tajua mitään
mendoza kirjoitti:
juu, kyllä ne liikeradat menee juurikin niin kuin edellinen kirjoitti. Yleisin kolarihan on juurikin peräänajo, ja siksi lapsia suositellaan pidettävän selkä menosuuntaan päin sinne kolme vuotiaaksi saakka. Itse vaihdoin autoni hieman isompaan, jotta tämä voitasiin toteuttaa meidän molemmissa autoissa. Meillä turvaistuimet on sijoitettu molemmissa autoissa keskelle takapenkkiä, se on turvallisin paikka, mutta ensisijaistahan on se, että selkä on menosuuntaan päin. Turvaistuin on melko korkealla ja maisemia näkee varmasti aivan yhtä hyvin...
Minkäs teet kun ei ole sulla aivoja.
Mutta kivaa kesää sulle kuitenkin. - sama juttu.
nenän laitan eteenpäin, koska luotan omaan ajamiseeni enemmän kuin naapurin.
Jopa tilastollisesti perään ajoja tapahtuu enemmän kun nokkakolareita, ja perään ajoa ei pysty väistämään mitenkään. - turvallisuus a ja o
sama juttu. kirjoitti:
nenän laitan eteenpäin, koska luotan omaan ajamiseeni enemmän kuin naapurin.
Jopa tilastollisesti perään ajoja tapahtuu enemmän kun nokkakolareita, ja perään ajoa ei pysty väistämään mitenkään.hei, kyllä mun tyttö ainakin mahtuu selkä menosuuntaan päin istumaan vaikka yli 2,6 vuotta! istuimena on britaxin two way elite. kyllä aion pitää ainakin kolmevuotiaaksi näin kuten on tutkittukin että kaularanka ei ole vielä vahva kestämään eteenpäin notkahdusta. joka syntyy peräänajossakin siis vaikka joku ajaisi sinun perääsi.
- mammanen
pienellä tuohon ongelmaan.mulla 4 lasta ja kaikki 3 ovat ollet selkä menosuuntaan n. 2,5v asti kunnes eivät enää mahtuneet. pienin on 1,2v nti ja pituutta 85cm ja hyvin mahtuu.minkä pituinen lapsesi on? turvallisuuden takia tarkistaini oletteko sijoittaneet tuolin oikein? olisiko ostettava toinen istuinen?minkä merkkinen istuin teillä on? entä auto?minne kohtaa autoa istuin asennettu? meillä britaxin istuin, autonkeskiosassa (takana) rautajalka mukana,.
- alkuperäinen..
mammanen kirjoitti:
pienellä tuohon ongelmaan.mulla 4 lasta ja kaikki 3 ovat ollet selkä menosuuntaan n. 2,5v asti kunnes eivät enää mahtuneet. pienin on 1,2v nti ja pituutta 85cm ja hyvin mahtuu.minkä pituinen lapsesi on? turvallisuuden takia tarkistaini oletteko sijoittaneet tuolin oikein? olisiko ostettava toinen istuinen?minkä merkkinen istuin teillä on? entä auto?minne kohtaa autoa istuin asennettu? meillä britaxin istuin, autonkeskiosassa (takana) rautajalka mukana,.
Meillä on juuri tuo Britaxin istuin ja autokin on tilava Skoda Octavia combi. Mies sen istuimen on asentanut, luulisin että oikein on.
Tyttö on siis 1,5 v. pituutta 89 cm ja painoa 14 kg. Ehkä pitää sitten vain istuttaa jalat kippurassa?? - hieman..
alkuperäinen.. kirjoitti:
Meillä on juuri tuo Britaxin istuin ja autokin on tilava Skoda Octavia combi. Mies sen istuimen on asentanut, luulisin että oikein on.
Tyttö on siis 1,5 v. pituutta 89 cm ja painoa 14 kg. Ehkä pitää sitten vain istuttaa jalat kippurassa??etupenkkiä eteenpäin ja suorista penkkiä. Jos etupenkit ovat löhöasennossa ei tuo istuinkaan mahdu hyvin. Kuitenkin aika on pieni ja uhraus etumatkustajien kannalta myös miniimaalinen.
A - The Rat
*** kirjoitti:
vähän tarkemmin pään liikerataa, kolaritilanteessa..
Kyllä se pää nytkähtää aika tavalla eteenpäin, jos lapsi on kasvot menosuuntaan ja joku ajaa persuksiin.. Selkä menosuuntaan on ainoa turvallinen asento lapselle niin kauan, kunnes on ikää ja kokoa, sekä voimaa lihaksissa tarpeeksi.
Minkälainen istuin teillä on? Onko oikein asetettu?
Itse olen hankkimassa Gracon cosmiccia ja just eilen se myyjä näytti, et se asetetaan eritavalla alle ja yli 11 kg.. ja ainakin meidän tyttö painoi silloin 1,5 v. 11,5 kg. Loistavasti mahtuu vielä istumaan selkä menosuuntaan siis. Nyt ikää 1v9kk.Toki nytkähtää eteenpäinkin jos joku ajaa perään. Mutta ensin, ja lujempaa, nytkähtää taaksepäin. Liikerata täsmälleen päinvastainen kuin siinä tilanteessa että itse ajaisi päin jotakin.
Selkä menosuuntaan on suositus lähinnä siksi, että nokkakolareissa, jotka useimmiten tapahtuvat kovimmalla vauhdilla, tuo suojaa parhaiten.
Istuin on... Ööö... Tavallinen? :D
On asennettu oikein. Eipä siinä ole kuin yksi asento.
Vanhempi lapsi (2v 7kk) on jo tavallisissa vöissä kiinni, toki korotuskappaleen ja lisäselkänojan avittamana. - mammanen
Tyttö on siis 1,5 v. pituutta 89 cm ja painoa 14 kg. Ehkä pitää sitten vain istuttaa jalat kippurassa??meillä britaxin eclipse plus, jossa kaltevuuden säätö selässä ja tukijalka . epäilen ettette ole kaltevuutta säätänyt asentaessa.sehän pitä aina lapsen kasvaessa tarkistaa.
- sarianna33
mammanen kirjoitti:
meillä britaxin eclipse plus, jossa kaltevuuden säätö selässä ja tukijalka . epäilen ettette ole kaltevuutta säätänyt asentaessa.sehän pitä aina lapsen kasvaessa tarkistaa.
ja hyvin mahtuu 2,2 v 95cm tyttö siinä istumaan. tosin kun kaltevuutta jouduttu säätämään lapsen kasvaessa etupenkki selästä suorassa ja aika edessä, mutta nyt edessä ei istukkaan sitten kuin joku mukoista.
- etupenkki eteen
Tyttö on siis 1,5 v. pituutta 89 cm ja painoa 14 kg. Ehkä pitää sitten vain istuttaa jalat kippurassa??Ikävä kyllä lapsen kasvaessa turvaistuinta joutuu siirtämään, ja samalla tila etupenkillä istuvalla pienenee... Meillä myös tilava auto, mutta polvet suussa, selkä suorana istun itse etupenkillä...Mieti tarkkaan kannattaako hieman tinkiä omasta mukavuudesta lapsen turvallisuuden vuoksi...
- haittaa jos
Tyttö on siis 1,5 v. pituutta 89 cm ja painoa 14 kg. Ehkä pitää sitten vain istuttaa jalat kippurassa??jalat on vähän koukussa.
- yli-ihminen??
Nyt löytyi ihminen joka on varustettu yli-inhimillisellä ajotaidolla ja joka ei taida muutenkaan koskaan tehdä itse virheitä, vaan syy löytyy aina muista:
"pystyn omalla ajamisellani välttämään nokkakolareita"
...ja lapsi on turvassa vaikka olisi auton keulaan kiinnitettynä. - suppea katsontakanta...
yli-ihminen?? kirjoitti:
Nyt löytyi ihminen joka on varustettu yli-inhimillisellä ajotaidolla ja joka ei taida muutenkaan koskaan tehdä itse virheitä, vaan syy löytyy aina muista:
...ja lapsi on turvassa vaikka olisi auton keulaan kiinnitettynä.Mitenkäs esim. hirvikolarit? Tai rattijuoppo, joka törmää autoon, vaikka itse ajaisit kuinka varovaisesti...
- The Rat
yli-ihminen?? kirjoitti:
...ja lapsi on turvassa vaikka olisi auton keulaan kiinnitettynä.Suurin osa kolareista aiheutuu jonkun virheestä. Useimmiten tuon virheen tehnyt on aloitteleva kuski, humalainen tai kamoissa... Joskus tähän jopa liittyy varsin suurta ylinopeutta.
Ihan sillä etten ole enää tuore kuski, enkä aja kännissä tai mömmöissä, pystyn vähentämään sitä mahdollisuutta että itse törmäisin johonkuhun. Ja kuten sanottua, suurin osa kolareista on peräänajoja...
Kokeile laskea siitä yhtälöstä 1 1, vai oletko sellainen 'li-ihminen että pitää vielä vähän vääntää rautalangasta. - elämä ei
The Rat kirjoitti:
Suurin osa kolareista aiheutuu jonkun virheestä. Useimmiten tuon virheen tehnyt on aloitteleva kuski, humalainen tai kamoissa... Joskus tähän jopa liittyy varsin suurta ylinopeutta.
Ihan sillä etten ole enää tuore kuski, enkä aja kännissä tai mömmöissä, pystyn vähentämään sitä mahdollisuutta että itse törmäisin johonkuhun. Ja kuten sanottua, suurin osa kolareista on peräänajoja...
Kokeile laskea siitä yhtälöstä 1 1, vai oletko sellainen 'li-ihminen että pitää vielä vähän vääntää rautalangasta.aina mene tilastojen mukaan. Sitä paitsi, mikä siinä on niin vaikeaa käsittää, että vaikka itse ajaisi kuinka täydellisesti niin aina joku toinen voi aiheuttaa kolarin, ja itse et voi sille mitään.
- The Rat
elämä ei kirjoitti:
aina mene tilastojen mukaan. Sitä paitsi, mikä siinä on niin vaikeaa käsittää, että vaikka itse ajaisi kuinka täydellisesti niin aina joku toinen voi aiheuttaa kolarin, ja itse et voi sille mitään.
Mikä siinä voi olla niin vaikea käsittää, että sijoittamalla lapsi kasvot etusuuntaan pyritäänkin minimoimaan vammautumisriskiä liikenteessä. Eihän sitä tietysti voi koskaan poistaa, ellei kasvata lastaan kellarissa olevassa tynnyrissä.
Annapa kun vielä kerran väännän rautalangasta: suurin osa onnettomuuksista on peräänajoja. Suurimman osan onnettomuuksista aiheuttaa viina, huumeet tai kokemattomuus. Täten todennäköisin onnettomuus johon saatan joutua, on se että joku ajaa perääni. Tällöin pitää estää pään retkahtaminen auton perän suuntaan, eli kasvot eteenpäin.
Joko selvisi? - vääntää rautalangasta,
The Rat kirjoitti:
Mikä siinä voi olla niin vaikea käsittää, että sijoittamalla lapsi kasvot etusuuntaan pyritäänkin minimoimaan vammautumisriskiä liikenteessä. Eihän sitä tietysti voi koskaan poistaa, ellei kasvata lastaan kellarissa olevassa tynnyrissä.
Annapa kun vielä kerran väännän rautalangasta: suurin osa onnettomuuksista on peräänajoja. Suurimman osan onnettomuuksista aiheuttaa viina, huumeet tai kokemattomuus. Täten todennäköisin onnettomuus johon saatan joutua, on se että joku ajaa perääni. Tällöin pitää estää pään retkahtaminen auton perän suuntaan, eli kasvot eteenpäin.
Joko selvisi?minun pointtini oli, että vaikka kuinka yrittäisit tilastotieteen valossa minimoida onnettomuusriskin niin koskaan ei voi luottaa siihen, että tilastot pätevät omalla kohdalla. Oli selkä sitten mihin suuntaan tahansa.
Toivotaan, ettet joudu autoinesi ja lapsinesi nokkakolariin, mikä siis on laskelmiesi mukaan epätodennäköisempää kohdallasi. - The Rat
vääntää rautalangasta, kirjoitti:
minun pointtini oli, että vaikka kuinka yrittäisit tilastotieteen valossa minimoida onnettomuusriskin niin koskaan ei voi luottaa siihen, että tilastot pätevät omalla kohdalla. Oli selkä sitten mihin suuntaan tahansa.
Toivotaan, ettet joudu autoinesi ja lapsinesi nokkakolariin, mikä siis on laskelmiesi mukaan epätodennäköisempää kohdallasi.Ja toivotaan ettette te muut joudu lapsinenne peräänajajan uhriksi, se kun on todennäköisempi vaihtoehto.
Väännetään vielä: lapsi kannattaa asentaa niin päin, että todennäköisyys vammautua onnettomuudessa on mahdollisimman pieni. Ja kyllä, minä puhun todennäköisyyksistä.
Siis naama menosuuntaan, ellei satu olemaan riskikuski. - perheissä eri tilanteet
etupenkki eteen kirjoitti:
Ikävä kyllä lapsen kasvaessa turvaistuinta joutuu siirtämään, ja samalla tila etupenkillä istuvalla pienenee... Meillä myös tilava auto, mutta polvet suussa, selkä suorana istun itse etupenkillä...Mieti tarkkaan kannattaako hieman tinkiä omasta mukavuudesta lapsen turvallisuuden vuoksi...
Ei onnistu etupenkin siirto eteenpäin. Turvaistuin on kuskin takana. Mieheni yleensä ajaa ja hän on 195 cm ja vielä pitkäraajainen, joten penkki täytyy olla melkein taka-asennossa, jotta hän pystyy ajamaan. Minun takanani on 2kk vauvan turvakaukalo. Se kun ei taas mahtunut mieheni taakse.
perheissä eri tilanteet kirjoitti:
Ei onnistu etupenkin siirto eteenpäin. Turvaistuin on kuskin takana. Mieheni yleensä ajaa ja hän on 195 cm ja vielä pitkäraajainen, joten penkki täytyy olla melkein taka-asennossa, jotta hän pystyy ajamaan. Minun takanani on 2kk vauvan turvakaukalo. Se kun ei taas mahtunut mieheni taakse.
mahtuisi paremmin, jos turvaistuin olisi keskellä.
Meillä on keskellä besafe izi combi istuin ja sen viereen, kuskin taakse mahtuu ihan mukavasti römer baby safe-kaukalo. Eikä auto ole mikään kaikkein tilavin mahdollinen malli. - retkahtaa joka
The Rat kirjoitti:
Ja toivotaan ettette te muut joudu lapsinenne peräänajajan uhriksi, se kun on todennäköisempi vaihtoehto.
Väännetään vielä: lapsi kannattaa asentaa niin päin, että todennäköisyys vammautua onnettomuudessa on mahdollisimman pieni. Ja kyllä, minä puhun todennäköisyyksistä.
Siis naama menosuuntaan, ellei satu olemaan riskikuski.suuntaan peräänajossa varsinkin jos lapsi on kasvot menosuuntaan.
- The Rat
retkahtaa joka kirjoitti:
suuntaan peräänajossa varsinkin jos lapsi on kasvot menosuuntaan.
Mieti sitä tilannetta. Kyllä se vielä valkenee sinnekin päin.
- Meillä
On poika istunut vajaa vuoden iästä asti turvaistuiomessa, jossa kasvot oli menosuuntaan, tämä malli oli sellainen jossa ei saanut selkämenosuuntaan. Meilläkin oli tosi vaikeeta autoreissut kun joutui olemaan polvet koukussa:/
- se istuin
Nenä menosuuntaan niin istuin takapenkkiin.
Tiedänpä tapauksen jossa alle 2v lapsi oli edessä nenä menosuuntaan,rekasta lähti rautaputki joka tuli tuuli-lasista läpi ja...ette halua enempää kuulla.
Takapenkillä laittaa etuistuimen niin että lapsen varpaat juuri ja juuri koskettaa etuistuinta,törmäyksessä etuistuin antaa suojaa.Ja etuistuimeen on helppo laittaa esim niskatukeen naruihin roikkumaan leluja joilla lapsi viihdyttää itseään takana istuessaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi402959Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs332787100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482433Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo452071Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks212004Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581770- 431672
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371530- 451453
- 261301