jack russell

vaikeako?

Luin että Jack Russell on vaativa koulutettava. Pitääkö paikkansa? Tuhoaako huushollin kättelyssä, jos ei ole tarpeeksi virikkeitä? Entä miten tulee toimeen muiden koirien kanssa ja onko väliä onko uros vai narttu? Talossa jo yksi uros koira ja tämä toiseksi vaihtoehtoisena, mutta lukemani perusteella hieman mietityttää... Jos pihapiirissä pupuja, niin onko metsästysvietti niin kova, että puput on pian entisiä? Olisi kiva kuulla, mitä kaikkea pentu TODELLA vaatii:)

60

38889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli hannkkinut

      russelin
      ja kun osti "kun ei tajunnut!" ja ei vienyt metälle, teki talon kaluston uusiksi.
      ja oli paha suinen kun ei päässyt purkamaan energiaa.

      • jenni87

        Meillä on nyt 3kk:n ikäinen uros russeli. Vaikeudesta en niinkään tiedä ja tuosta kalusteiden syönnistä ei ole ainakaan meillä pelkoa tähän menessä koira ei ole koskenutkaan hampaillaan sohvaan,sänkyyn nojatuoleihin tai muihin. (eikä kyllä äitinikään nyt jo aikuinen russeli tuhoja tehnyt) Minusta nuo huonekalujen syönnit ovat omistajien omaa vikaa, esim meillä ei koira yksin ollessaan pääse olohuoneeseen. Minkäs sille voi kun terrierillä on terrierin luonne.. Virtaa näissä pennuissa kyllä riittää mutta tekemistä jos on paljon ei huonekalut kiinnosta. Meidän koira on kyllä aika omapäinen ja ns Johtaja eli kun tämä on sen reviiriä ei tänne muilla koirilla ole asiaa.


      • Lumi Ranskassa
        jenni87 kirjoitti:

        Meillä on nyt 3kk:n ikäinen uros russeli. Vaikeudesta en niinkään tiedä ja tuosta kalusteiden syönnistä ei ole ainakaan meillä pelkoa tähän menessä koira ei ole koskenutkaan hampaillaan sohvaan,sänkyyn nojatuoleihin tai muihin. (eikä kyllä äitinikään nyt jo aikuinen russeli tuhoja tehnyt) Minusta nuo huonekalujen syönnit ovat omistajien omaa vikaa, esim meillä ei koira yksin ollessaan pääse olohuoneeseen. Minkäs sille voi kun terrierillä on terrierin luonne.. Virtaa näissä pennuissa kyllä riittää mutta tekemistä jos on paljon ei huonekalut kiinnosta. Meidän koira on kyllä aika omapäinen ja ns Johtaja eli kun tämä on sen reviiriä ei tänne muilla koirilla ole asiaa.

        Heippa russlelien ystävät.

        Olemme suomalainen perhe, joka asuu Ranskassa. Ostimme täältä juuri 10 viikkoisen tyttö-russelin. Se on aivan ihana ja todella hellän kipeä. Meille sanottiin, että sitä pitäisi vähitellen jo nyt opettaa olemaan pieniä aikoja yksin kotona. Olen muutaman päivän aikana jättänyt pennun yksin. Mitään tuhoja ei ole tehnyt, mutta itkee sydäntästi särkevästi ilmeisesti koko ajan kun olemme poissa. Onko jollain kokemusta/ vinkkejä yksinolemisen totuttamiseen.


      • Laku 1
        Lumi Ranskassa kirjoitti:

        Heippa russlelien ystävät.

        Olemme suomalainen perhe, joka asuu Ranskassa. Ostimme täältä juuri 10 viikkoisen tyttö-russelin. Se on aivan ihana ja todella hellän kipeä. Meille sanottiin, että sitä pitäisi vähitellen jo nyt opettaa olemaan pieniä aikoja yksin kotona. Olen muutaman päivän aikana jättänyt pennun yksin. Mitään tuhoja ei ole tehnyt, mutta itkee sydäntästi särkevästi ilmeisesti koko ajan kun olemme poissa. Onko jollain kokemusta/ vinkkejä yksinolemisen totuttamiseen.

        Radiosta koirat tykkää.Meillä koira tottui sen avulla olemaan yksin.


    • Ärrieri

      tuo koulutettavuus paljon luonteesta,siis koiran.
      Meillä on kaksi russelia,ovat kuin yö ja päivä.Molemmat ovat kyllä kilttejä ja ihmisrakkaita,mutta toinen ei ole lainkaan kiinnostunut opettelemaan mitään,toinen taas seuraa ja kuuntelee innolla.
      Mitään huonekaluja tai muutakaan eivät ole tuhonneet koskaan,eivätkä pode mitään eroahdistusta.
      Toinen rakastaa puruluita yli kaiken ja toinen kong-leluja.Pallot ja vetolelut ovat molempien suosikkeja.Jos pennusta saakka on toinen koira läsnä niin ainakin sopeutuu.Meille tuo uros tuli aikuisena ja hyvin tulee meiän nartun kans toimeen.Toisia kiinnostaa metsänelävät ja toisia ei,ehkäpä koulutettavissa osittain?Mainettaan parempi ja melko helppo rotu sanoisin.Ja valtavasti kaipaavat sylissä oloa ja hellyyttä,tahtovat osallistua kaikkeen toimintaan,pihanhoidosta saunomiseen.

      • mukavaa

        kuulla noin positiivinen viesti.Kiitti:)


      • Ärrieri
        mukavaa kirjoitti:

        kuulla noin positiivinen viesti.Kiitti:)

        kun lueskelee noita rotumääritelmiä sun muita niin tuntuu että kellään ei pitäisi olla mitään koiraa,vaatimukset ovat pitempiä kuin nälkävuosi :)
        Ei niistä kannata lannistua.Jos satut tuntemaan jonkun russeli-ihmisen niin käy toki tutustumassa paikan päällä tähän valloittavaan energiseen koiraan!
        Tosiaan on kyseessä valtavan iso koira pienessä paketissa.Mutta ihmisrakkaus näillä epeleillä on todella huomionarvoinen ja ehkä liian vähän mainostettu seikka,russelista saa mainion kaverin.
        Kun olette kerran saaneet jo ainakin yhden koiran kasvatettua niin siinä se russelikin menee.


      • Rakas ja koira rakas
        Ärrieri kirjoitti:

        kun lueskelee noita rotumääritelmiä sun muita niin tuntuu että kellään ei pitäisi olla mitään koiraa,vaatimukset ovat pitempiä kuin nälkävuosi :)
        Ei niistä kannata lannistua.Jos satut tuntemaan jonkun russeli-ihmisen niin käy toki tutustumassa paikan päällä tähän valloittavaan energiseen koiraan!
        Tosiaan on kyseessä valtavan iso koira pienessä paketissa.Mutta ihmisrakkaus näillä epeleillä on todella huomionarvoinen ja ehkä liian vähän mainostettu seikka,russelista saa mainion kaverin.
        Kun olette kerran saaneet jo ainakin yhden koiran kasvatettua niin siinä se russelikin menee.

        Voisitko vähän valaista koirakiinnostustani? Minulla oli nuorena ajokoiran ja berhandilaisen -sekoitus. Oli aivan ihana, mutta olosuhteiden pakosta jouduttiin antamaan pois. Myöhemmin oli nyk. miehelläni terrieri, joka lähti pois kotoa pojan mukana. Me olemme ajatelleet jackrussell-terrieriä tulevaksi kumppaniksi. Olemme molemmat aktiivisia ulkoihmisiä. Mitä erikoistoivotuksia tällä "hepulla" olisi? Mistä kannattaisi ostaa pentuja ja kuka antaa niiden kanssa tarvittavat ohjeet? Mitä eroa on karkeakarvaisen ja sileäkarvaisen välillä, muutakuin "karva". Ystävällisin terveisin A.


      • vaarallista!

        koira saunassa?? O_O


      • russeli jengi
        vaarallista! kirjoitti:

        koira saunassa?? O_O

        Niin meillä ainakin saunotaan kolmen russelin kanssa joka lauantai vähintäänkin, talvella enemmän. Russeli on erittäin ihmisrakas rotu joka omaksuu isäntänsä toimintamallit hyvin nopeasti=) Meillä ainakin olisi mieletön loukkaus jättää koirat pois saunareissulta. Meidän kolmen kopla kulkee mukana aina minne liikunkin sen suuremmin käskemättä tai huomiota kiinnittämättä. Esim jos sanon että viedään roskat ulos, kävelee kolmikko roskakatokselle. Tai jos sanon lippu kolmikko marssii pannuhuoneen ovelle oottamaa että otan lipun ja sen jälkeen lipputangon luokse. Tai sitte jos sanon kotona sisällä että lähetään pissalle,niin nuorin uros hakee talutushihnan eteisestä. eikä näitä sen kummemmin ole opetettu. Moni on ihmetellut miten voi olla terrieri noin ihmisläheinen eikä mikään kovapää, jolloin olen krjannu että kyllä meiltä niitä jukuripäiviä löytyy kanssa..=)


      • jackie2
        russeli jengi kirjoitti:

        Niin meillä ainakin saunotaan kolmen russelin kanssa joka lauantai vähintäänkin, talvella enemmän. Russeli on erittäin ihmisrakas rotu joka omaksuu isäntänsä toimintamallit hyvin nopeasti=) Meillä ainakin olisi mieletön loukkaus jättää koirat pois saunareissulta. Meidän kolmen kopla kulkee mukana aina minne liikunkin sen suuremmin käskemättä tai huomiota kiinnittämättä. Esim jos sanon että viedään roskat ulos, kävelee kolmikko roskakatokselle. Tai jos sanon lippu kolmikko marssii pannuhuoneen ovelle oottamaa että otan lipun ja sen jälkeen lipputangon luokse. Tai sitte jos sanon kotona sisällä että lähetään pissalle,niin nuorin uros hakee talutushihnan eteisestä. eikä näitä sen kummemmin ole opetettu. Moni on ihmetellut miten voi olla terrieri noin ihmisläheinen eikä mikään kovapää, jolloin olen krjannu että kyllä meiltä niitä jukuripäiviä löytyy kanssa..=)

        Halusin kysyä neuvoa, että miten olet kouluttanut koirat, että kun sanot heille jotain, niin he ovat niin aktiivisia (menevät roskakatokselle jne). Olen itse myös hankkimassa Jack Russelli pentua eli kannattaako ensimmäiseksi koiraksi?

        Kiitos kaikille jo etukäteen :)


      • KAIPAAVA
        jackie2 kirjoitti:

        Halusin kysyä neuvoa, että miten olet kouluttanut koirat, että kun sanot heille jotain, niin he ovat niin aktiivisia (menevät roskakatokselle jne). Olen itse myös hankkimassa Jack Russelli pentua eli kannattaako ensimmäiseksi koiraksi?

        Kiitos kaikille jo etukäteen :)

        EI JA KYLLÄ KOIRA AINAKIN MEIDÄN UROS OLI KOVA,VIISAS SUORASTAAN NERO VOIMAKAASTI METSÄSTYSVIETTINEN .HAJUT JA JÄLJET VEIVÄT JOS PÄÄSI VAPAAKSI .ELI KYMMENVUOTIAAKSI.MUNUAISET PETTIVÄT. ON NIIN KOVIN IKÄVÄ.


    • santtu

      Tervehdys,

      Meillä on vähän yli vuoden ikäinen pienikokoinen russelipoika. Tähän mennessä sessu ei ole hajottanut mitään huonekalija mutta kaikkee pientä on satunnaisesti syönyt kuten dvd-levyjä ja maton reunoja mutta eiköhän kaikki alle vuoden ikäiset koirat pureskele ymmärtämättömyyttään kaikkea mitä kohdalle sattuu.

      Minulle tämä koira on ensimmäinen koskaan mutta ihan hyvin on sujunut kasvatus. Temppuja varmasti oppisi vaikka kuinka paljon mutta hivenen kissamaisen luonteensa takia ei suostu niitä tekemään vaikka osaisikin. Tällä hetkellä sujuu helposti istuminen, maahan ja kieri. Tassuakin antaa muttei suostu istumaan samaan aikaan:)

      Kaikenkaikkiaan mahtava koira. Ei väsy ikinä totaalisesti, pitkän lenkin jälkeen makoilee vaan tavallista enemmän. Osaa myös olla rauhassa sillon kun ei isäntäväki jaksa heittää palloa. Päivittäin pitää käyttää purkamassa energiaa keskimäärin tunnin verran tai muuten koira raapii ovella tunnin välein eli sitten sitä käyttää pissalla kokoajan, osaa nimittäin vaatia sitkeästi ulospääsyä... Nykyään sessu on jo oppinut lenkkeilemään pyörän vieressä eli jos on itsellä oikein kiire niin sitten voi käydä esim. puoli tuntia juoksuttamassa polkupyörällä ja koira on tyytyväinen.

      Koiramme ei tule toimeen muiden koirien oikeastaan ollenkaan vaan ajattelee, että reviiri kulkee hänen mukanaan:) Koirapuistossa ei ole nyt pystytty käymään, jos sielä on ollut muita koiria, koska siitä tulee järjestelmällisesti aivan älytön rähinä ja itseäni pelottaa, että jossain vaiheessa 10x isompi koira liiskaa ärsytettynä sessumme hengiltä.

      11 kk vauvamme kanssa sessu on varovainen ja vaikuttaa jopa hieman pelkäävän vauvaa, joka tykkää läpsiä koiraa tilaisuuden tullessa. Välillä koira on vauvalle hieman murahtanut mutta siitä on aina toruttu ja koira on kuitenkin nöyrästi väistänyt tilannetta ilman torumistakin.

      Russelimme ei välttämättä aina tee täysin niinkuin käsketään mutta tietää kyllä tarkkaan mitä ei saa tehdä ja pelkkä katse riittää usein lopettamaan kielletyn asian tekemisen.

      Kaikista pikkuvioista huolimatta koiramme on aivan mahtava persoona, joka on ihmisten seurassa aina iloinen, pirteä ja tulee syliin/kautta viereen mahd usein. Eroahdistusta ei millään tavoin ilmaise ja kotiin tullessamme koira on aina järjettömän onnellisen oloinen:)

    • sydämensä menettänyt

      Minulla itsellä on kolmen vuoden ikäien russeli tyttö. Se ei ole ikinä tuhonnut mitään, opetettiin pienestä pitäen puruluille niin ei ole tarvinnut "tuhoamisvietistä" kärsiä. Korostan, ettei vain russelit ole kovia tuhoamaan, vaan aivan varmasti koirat rotuun katsomatta voivat olla täystuhoja. Terriereistä yleensäkin on tehty tässä asiassa liian ylivaltaisia tuhoajia. Koira on todella ihmisrakas ja tulee mainioisti toimeen muiden koiriennkanssa sekä kissojen. Kun on itse päätäväinen eikä anna koiran liikaa määrätä talon tapoja, on koira rotuunkatsomatta, aivan ihana perheenjäsen. Russelin kanssa erityisvaatimuksena sanoisin, että omistajan täytyy olla aktiivinen. Sanotaanko että russeli on liian viisas tyytyäkseen vaan pelkkään oleiluun ja koristeena olemiseen. Jos olet ise aktiivinen ja haluat koiran, jonka kanssa harrastaa esim agilityä, tokoa, saat russelista mitä ihanimmian koiran itsellesi. Mutta jos luulet että aikasi on kortilla etkä ole kiinnostunut piiitkistä lenkeistä, "aivojumpasta" koiran kanssa, etkä mistään aktiviteeteistä, niin silloin russeli on väärä rotu. Russeli on todella älykäs ja energinen koira, joten se vaatii samoja ominaisuuksia myös omistajalta. Kannattaa miettiä hyvin omia resursseeja enne kuin hankkii koiraa yleensäkään. Koira voi olla täystuho ja epäsosiaalinen sekä ihmisten että toisten koirien kanssa, vaikkei russeli olisikaan. Russelimme on kaikista tuntemistani ja omistamistani koirista kaikista ihmisrakkain, ja se tykkää olla myös rauhassa ja nauttia elämästä.

    • Nimetön

      täysin naurettavaa lähteä miettimään hajottamisen/tuhoamisen kautta koiran hankkimista. sam kun menis perse edellä mäntyyn. Ja noi "joku sanoi" tai "kuulin kerran" jutut on kanssa niin luotettavia.
      Kuulin kerran että pingviinien nokat sulaa kun ilmastolämpenee ja toisen kerran kuulin että ihminen on viisas. enpä ole vielä hampaattomasta ja täysin persoonattomasta koirarodusta kuulemaan...

      t: kaikkitietävä

      • alkaa,kun

        Itselläni on aina ollut koira, lapsuuden kodista asti. Nyt sitä haluisi jonkun toisen ja pienen rodun koiran. Mielestäni se on hyvä, että lukee rotumääritelmiä ja kuulostelee rodun omistajilta rodusta. Kovin paljon sitä vain kuulee irtaimiston tuhosta ja eihän sitä tietenkään sellaista koiraa halua joka tuhoo kodin vaan perheen jäsenen, mutta minä epäröin hirveästi rodun kohdalla kuinka mahottoman energinen pitää olla koska olen töissä kuitenkin 8h, onko kotini tuhotto työpäivän päädyttyä.

        Tätä en "kuulut kerran" vaan luin www.jackrussellinterrieri.fi sivuilta.

        "Turhautunut russeli muuttuu helposti ongelmakoiraksi, joka purkaa energiansa vääriin asioihin, kuten irtaimiston tuhoamiseen ja muuhun häiriökäyttäytymiseen."

        "Russeli saattaa pentuna olla täystuho"

        Voi kun rotu miellyttäisi miestäni ja minua niin kovasti, mutta tuo mahoton energisyys pelottaa. Kuinka paljon energisempi se sitten onkaan verrattuna Suomenlapinkoiriin joihin minä olen tottunut?! Ja metsälle en ole menossa eli onkohan rotu tuhoon tuomittu minun kohdalla.


      • Ärrieri
        alkaa,kun kirjoitti:

        Itselläni on aina ollut koira, lapsuuden kodista asti. Nyt sitä haluisi jonkun toisen ja pienen rodun koiran. Mielestäni se on hyvä, että lukee rotumääritelmiä ja kuulostelee rodun omistajilta rodusta. Kovin paljon sitä vain kuulee irtaimiston tuhosta ja eihän sitä tietenkään sellaista koiraa halua joka tuhoo kodin vaan perheen jäsenen, mutta minä epäröin hirveästi rodun kohdalla kuinka mahottoman energinen pitää olla koska olen töissä kuitenkin 8h, onko kotini tuhotto työpäivän päädyttyä.

        Tätä en "kuulut kerran" vaan luin www.jackrussellinterrieri.fi sivuilta.

        "Turhautunut russeli muuttuu helposti ongelmakoiraksi, joka purkaa energiansa vääriin asioihin, kuten irtaimiston tuhoamiseen ja muuhun häiriökäyttäytymiseen."

        "Russeli saattaa pentuna olla täystuho"

        Voi kun rotu miellyttäisi miestäni ja minua niin kovasti, mutta tuo mahoton energisyys pelottaa. Kuinka paljon energisempi se sitten onkaan verrattuna Suomenlapinkoiriin joihin minä olen tottunut?! Ja metsälle en ole menossa eli onkohan rotu tuhoon tuomittu minun kohdalla.

        asustelee kaks russelia ja ovat aivan ihania koiria.
        Mie olen monta kertaa joutunu toteemaan kuinka tuo rotumääritelmä menee metsään.
        Ihan kun ihmisiä peloteltais et älkää vaan ottako russelii kun ette kumminkaan osaa!
        On toki energinen koira,mutta mainettaan miellyttävämpi.
        Tykkää kyllä puuhailla kaikissa arjen askareissa mukana ja sitten kölliä myös sylissä.
        Meillä eivät ole särkeneet aivan ainoaa tavaraa.Ja en oo mikään hypersuperaktiivinen russelisti,koirat vaan puuhastelee miun mukana millon missäkin ja mitään erityistä ei harrasteta.

        Jos olet lapinkoirasta selvinny niin kyllä siinä russelikin menee.Ota vaan rohkeasti kasvattajiin yhteyttä ja jos kohtelu on nihkeää,niin vaihda paikkaa.Jonkin verran olen tylyistä kasvattajista kuullut,mutta jos sellainen sattuu kohdalle,niin mukavia varmasti myös.Kunhan et hanki metsästyslinjaista workkirusselia vaan perustalli/tappijalkarusselin,niin tuo riistaviettisyyskin on vähäinen.
        Kysele kennelliitonkasvattajilta tai seuraile ilmoituksia,kyllä se siitä :)


      • pikkum
        Ärrieri kirjoitti:

        asustelee kaks russelia ja ovat aivan ihania koiria.
        Mie olen monta kertaa joutunu toteemaan kuinka tuo rotumääritelmä menee metsään.
        Ihan kun ihmisiä peloteltais et älkää vaan ottako russelii kun ette kumminkaan osaa!
        On toki energinen koira,mutta mainettaan miellyttävämpi.
        Tykkää kyllä puuhailla kaikissa arjen askareissa mukana ja sitten kölliä myös sylissä.
        Meillä eivät ole särkeneet aivan ainoaa tavaraa.Ja en oo mikään hypersuperaktiivinen russelisti,koirat vaan puuhastelee miun mukana millon missäkin ja mitään erityistä ei harrasteta.

        Jos olet lapinkoirasta selvinny niin kyllä siinä russelikin menee.Ota vaan rohkeasti kasvattajiin yhteyttä ja jos kohtelu on nihkeää,niin vaihda paikkaa.Jonkin verran olen tylyistä kasvattajista kuullut,mutta jos sellainen sattuu kohdalle,niin mukavia varmasti myös.Kunhan et hanki metsästyslinjaista workkirusselia vaan perustalli/tappijalkarusselin,niin tuo riistaviettisyyskin on vähäinen.
        Kysele kennelliitonkasvattajilta tai seuraile ilmoituksia,kyllä se siitä :)

        Eipä meitä kukaan tullut pelottelemaan rotuvalinnan kanssa, mutta itse olen sitä mieltä ettei se pahastakaan olisi ollut. Olisi ehkä tuonut jonkinlaista lisävalmiutta russelin (parson kylläkin) käsittelyyn ja koulutukseen.

        Meidänkään koirat eivät ole ikinä mitään tuhonneet, kyllä ne rodun ongelmat ovat ihan muualla. Ainakin meidän tapauksessamme. On russeli kuitenkin todella kovapäinen koira, sellaiseksihan se on jalostettu. Toinen koiristamme on todella ovela . Yrittää luikerrella jatkuvasti pomon paikalle (käyttäen söpöyttään voimakeinonaan :P). Ja hemmetti kun se onkin taitava! Onneksi tässä on opittu jo olemaan askeleen verran edellä ;) Toinen sitten taas on ylivilkas ja puolikuuro. Kuurous ei tokikaan itse rotuun liity. Vilkkaus ja kuurous saa sen stressaantumaan äärimmäisen helposti, joten käsittely täytyy olla sen huomioivaa ja varovaista.

        Toki kaikki koirat ovat yksilöitä, joten siitä vaan aloittaja toivomaan parasta ja valmistautumaan pahimpaan ;) Mutta kun rotu on jalostettu tosiaan tekemään itsenäisiä ratkaisuja, niin todennäköisesti odotettavissa on jonkin verran omapäinen ja haastava koira.

        Onhan nuo kaikenkaikkiaan kuitenkin suloisia otuksia, jopa miellyttämisenhaluisia ja viisaita. Päivääkään en pois vaihtaisi!


      • Ensimmäinen
        Ärrieri kirjoitti:

        asustelee kaks russelia ja ovat aivan ihania koiria.
        Mie olen monta kertaa joutunu toteemaan kuinka tuo rotumääritelmä menee metsään.
        Ihan kun ihmisiä peloteltais et älkää vaan ottako russelii kun ette kumminkaan osaa!
        On toki energinen koira,mutta mainettaan miellyttävämpi.
        Tykkää kyllä puuhailla kaikissa arjen askareissa mukana ja sitten kölliä myös sylissä.
        Meillä eivät ole särkeneet aivan ainoaa tavaraa.Ja en oo mikään hypersuperaktiivinen russelisti,koirat vaan puuhastelee miun mukana millon missäkin ja mitään erityistä ei harrasteta.

        Jos olet lapinkoirasta selvinny niin kyllä siinä russelikin menee.Ota vaan rohkeasti kasvattajiin yhteyttä ja jos kohtelu on nihkeää,niin vaihda paikkaa.Jonkin verran olen tylyistä kasvattajista kuullut,mutta jos sellainen sattuu kohdalle,niin mukavia varmasti myös.Kunhan et hanki metsästyslinjaista workkirusselia vaan perustalli/tappijalkarusselin,niin tuo riistaviettisyyskin on vähäinen.
        Kysele kennelliitonkasvattajilta tai seuraile ilmoituksia,kyllä se siitä :)

        Karkeakarvainen russeli Kennel Hurjatuulin-nimisestä paikasta Somerniemeltä;saat tukea


    • malpal

      Hei!

      Meidän russelityttö on erittäin rauhallinen ja ei ole koskaan tehnyt mitään tuhoja. Tykkää uida ja tulee toimeen muiden koirien kanssa. On ollut helppo kouluttaa, sillä on oppinut nopeasti peruskäskyt. Rusakot ovat sen heikkous, niitä ajaisi mielellään takaa. Ihmetyttää aina kun kuulee sanottavan terrierejä riiviöiksi, meillä ei sellaista asu!

    • hau

      Russeli on aivan ihana vesseli koirana . Meillä on nyt 3v russeli ja pentueesta jää yksi kotio ja tähän asti ei ole ollut mitään mitä olisi tuhonnut . Kyllä russelin saa hyväluonteisena pysymään ja kilttinä se vaatii tietysti itseltä pentuvaiheessa pennulle koulutusta ja aikaa . Vähän paikkaansa pitää koira on vähän semmonen kun omistajansa aika pitkälle sillä pystyy russelinkin kanssa menemään . Metsästys vietti ei ole niin kova jos ei ole päässyt metsälle aikasemmin ja saanut sielä hampaisiinsa jonkun nelijalkaisen .

    • MTH

      Jack Russell vaatii pentuvaiheessa erittäin huolellisen koulutuksen, mutta jos sen tekee hyvin, kasvaa russelista ihana perheenjäsen. Minun russeli ei tuhoa yhtään mitään ja on aivan ihana ja rakastettava koira. Suosittelen tätä rotua kaikille, mutta kannattaa hommata jokin koira kirja (kuten "pennusta kunnon koiraksi") koulutuksen tueksi. Huonosti koulutettu russeli saattaa olla ongelmakoira, mutta silloin kyseessä on huono omistaja. Erityisesti pentuiässä russeli tarvitsee huomiota, rajoja ja rakkautta. Suosittelen russelia kaikille, jotka haluavat ihanan, erityisen älykkään ja ihmisiä rakastavan koira. Minun russeli tulee toimeen muiden koirien ja ihmisten kanssa aivan uskomattoman hyvin.

    • TULEVA KASVATTAJA

      HEI ELI AIKAA TODELLA PALJON VAATII RUSSEPENTU ....TEKEMISTÄ ..LENKKEILYÄ...VÄLTTÄMÄTTÄ EI SOVI SAMAN SUKUPUOLEN KANSSA YHTEEN..OTS UROKSELLE NARTTU JA PÄIN VASTOIN KAVERIKSI, VÄLTYT ONGELMILTA.....KASVATTAJIA ON JOKA LÄHTÖÖN, KATSO ETTEI SUKUSIITOSPROSENTTI OLE LIIAN ISO (6,25)
      MYÖSKÄÄN ISOVANHEMPIEN TAKANA !! JA ETTÄ KOIRA ON KENNELLIITON REKISTERISSÄ...TSEMPPIÄ !!

    • Russells

      Itselläni siis kokemusta russeleista viimeiset 16 vuotta. Kotona tällä hetkellä tytöt 16v, 10v ja 4kk. Jokainen näistä omaa yksilöllisen luonteen eikä kukaan ole tuhonnut mitään. Tottakai pentukoira tutustuu kaikkeen uuteen suullaan ja hampaillan (ihmislapsi tekee sen käsillään). Sanoisinkin, että jos epäröit koiran ottamista niin älä ainakaan hätäile tämän ottamista. Tutustu rotuun ja käy tutustumassa perheissä joissa näitä iloisia pikkuterrierejä olisi. Ja muista, tästä saat seuralaisen pitkäksi ajaksi. Eräällä tuttavallani russelit 24v ja 18v :)
      Itse rupesin opettamaan yksinoloa jokaiselle ihan pennusta lähtien. Alkuun jätin nukkuvan pennun muutamiksi minuuteiksi yksin, vein esim. roskat. Ja siitä sitten pidempiä aikoja, tottakai se kuulostaa ihan kauhealta kun pentu jää yksin, mutta nyt jo tämä nuorinkin tietää että tulen jossain vaiheessa takaisin, enkä hylkää.
      Virtaa näissä riittää ja tarpeeksi virikkeitä kun tarjoaa, niin saa olla kodin irtaimisto rauhassa. Johdonmukainen koulutus tietenkin ettei luule päässeensä talon pomoksi. Itse en myöskään ole kieltänyt menemästä johonkin tiettyyn huoneeseen vaan jokainen saa tulla minne minäkin menen.

      Luinkin muuten rotumääritelmän :) Jos olisin lukenut tuon silloin 16 vuotta sitten kun ensimmäisen otin niin olisin saattanut miettiä myöskin kaksi kertaa :)

    • Russikka

      Meillä on 5kk ikäinen russeli. Itsekin mietin tiukkaan, uskallanko russelia ottaa. Mutta kiva koira meille tuli. Kannattaa käydä tutustumassa kasvattajalla pennun emään ja hyvä olisi, jos isänkin näkisi. Ne kertovat paljon. Koulutuksessa kannattaa olla alusta alkaen tiukka, mutta toisaalta pakottaminen tahtoo nostaa terrierissä uhman esille. Meidän koiran saa yleensä tekemään pyydetyn asian helpommin hyvällä kuin pahalla. Ja ainakin tässä vaiheessa leikittämällä: tämä koira rakastaa leikkimistä! Ja hyvin on kotona osannut yksin olla. Jos yleensä on koirien kanssa ollut tekemisissä, niin kyllä russelinkin kanssa pärjää. Tekemistä tämä koira kaipaa, mutta ei mitään ihmeellisyyksiä. Jos etsit koiraa, joka on kaverina kaikessa ja kaiken aikaa, niin tämä on oikea rotu.

    • onnellinen emäntä

      Menetin aikoinani sydämeni jack russeleille Australiassa. Tykästyin niiden hervottomaan energiaan, vahvaan omistajaansa leimautumiseen sekä älykkyyteen.
      Otin urospennun alle kolme vuotta sitten. Minulla ei ollut mitään kokemusta koiranomistajan arjesta tai koirista muuten kuin mitä ystävilläni olin koiriin tutustunut. Minulle sanottiin että olen hullu kun otan russeliuroksen ensikoiraksi, ne ovat kuulemma täystuholaisia ja erittäin itsepäisiä.
      Tytär täytti 8 vuotta ja sain ihanan pennun hyvästä kennelistä. Siitä alkoi opettelu koiranomistajan arkeen. Sain kennelistä Pirjo Kaimion kirjan Pennun kasvatus. Kirjassa on paljon asiaa koirista yleisesti, niiden ihmisten lukutaidosta sekä ohjeita koiran lukutaitoon. Koulutusvinkit ovat loistavia, toimivat erinomaisen hyvin käytännössä. Ilman tuota kirjaa olisin varmasti kasvattanut ”ongelmakoiran”, niin paljon uutta asiaa koirasta eläimenä opin.
      Russeliuroksemme täyttää helmikuussa 3 vuotta. Ensimmäinen vuosi meni opettaessa perusjuttuja, tottelevaisuutta ja normaaleja kehotuksia. Vein kaikissa julkisissa kulkuneuvoissa (asumme Helsingissä), tutustutin eri-ikäisiin ihmisiin, erilaisiin eläimiin ja totutin ylipäätään kaikkeen, missä aikaa mahdollisesti vietämme. Kaikessa toimin posiviitisen palautteen kautta, en ole koskaan huutanut koirallemme tai joutunut ”kovistelemaan” kuten olen huomannut liian monen muun toimivan.
      Asumme kerrostalossa eikä koiramme hauku ovikelloa tai postinkantajaa, ei ole koskaan tuhonnut mitään kotona/kylässä/hoidossa, paitsi omia lelujaan ja luita kalunnut. Vapaana voin pitää missä vain, ei ole karannut kertaakaan ja luokse tulee kehotuksesta. Tulee toimeen muiden koirien kanssa, myös urosten, siinä määrin että voimme viettää aikaa myös koirapuistossa.
      En tiedä kävikö tuuri hyvän luonteen puolesta, voi olla, mutta jokainen koira on kuitenkin koulutettava, ei koira muuten ymmärrä mitä siltä haluataan ja mitä ei. Uskon ennen kaikkea koulutukseen positiivisen palautteen kautta, leikkiin ja siihen, että jokaisella koiralla on isäntä, joka on lauman johtaja. Jack russelit ovat todella ihania koiria, eivät ne vaadi sen enempää kuin muutkaan koirat, vaikka ovatkin metsästyskoiria. Ulkoilua, huomiota, koulutusta, rajoja ja rakkautta, siinä reseptini hyvän koiran kasvattamiseen. Näin olen itse viimeisten parin vuoden kokemuksessa oppinut ja tuloksena meillä on aivan sanoinkuvaamattoman ihana sydämien sulattaja jaska russeli J

      • Pentua odotellessa

        Minä olen juuri hankkimassa jack russelin. Ei kuulu kylläkään kennelliittoon vaan on tälläiselta sivustolta www.jrtcgbsf.fi/ katseltu. Ei ole ikinä ollut koiraa joten aika uusi asia. Uros pentu on kuitenkin kyseessä. Hieman jännittää, mutta olen kyllä lukenut kaikki mahdollisen mitä netistä irtoaa sekä yhden kasvatuskirjan olen aloittanut lukemaan myös, hyviä vinkkejä siellä on. Olen myös huomannut saman että aika moni huutaa koirilleen vaikka itse kirjassa neuvotaan jotain ihan muuta.. Suosittelen kyllä lukemaan noita kasvatuskirjoja ennen hankintaa aika paljon on muuttanut käsityksisäni kasvatuksesta. Onko kellään kokemuksia tuolta sivustolta hankituista russelin pennuista. Mitä haittaa on siitä ettei kuulu kennelliittoon.?


      • russelistit
        Pentua odotellessa kirjoitti:

        Minä olen juuri hankkimassa jack russelin. Ei kuulu kylläkään kennelliittoon vaan on tälläiselta sivustolta www.jrtcgbsf.fi/ katseltu. Ei ole ikinä ollut koiraa joten aika uusi asia. Uros pentu on kuitenkin kyseessä. Hieman jännittää, mutta olen kyllä lukenut kaikki mahdollisen mitä netistä irtoaa sekä yhden kasvatuskirjan olen aloittanut lukemaan myös, hyviä vinkkejä siellä on. Olen myös huomannut saman että aika moni huutaa koirilleen vaikka itse kirjassa neuvotaan jotain ihan muuta.. Suosittelen kyllä lukemaan noita kasvatuskirjoja ennen hankintaa aika paljon on muuttanut käsityksisäni kasvatuksesta. Onko kellään kokemuksia tuolta sivustolta hankituista russelin pennuista. Mitä haittaa on siitä ettei kuulu kennelliittoon.?

        KAtselemasi koira on working jack russel, eli siis metsästyslinjainen jack russellinterrieri. Tämä linjaus on tehty täysin metsästys käyttöön eli ei ole mikään sohva russeli vaan tosiaan tarvii päästä metsälle. Lisäksi tämä ei ole suomen kennelliiton hyväksymä rotu, joten näyttelyyn koiraa ei voi viedä. Muuten kennelliittoon kuulumisella ei hirveästi ole merkitystä. HArrastuksia hieman rajoittaa. Ei voi saada korkeimpia arvoja esim agilityssä.
        Working on kans todella mukava koira, mutta vaativampi kuin perus jack. Metsästysviettisen koiran kouluttaminen on vaikeampaa ja se että koira olisi tyytyväinen vaatisi metsällä käymistä, että muuten menee kyllä helposti sohva kalusto uusiksi.
        Mutta jos on aikaa ja viitsimystä uhrata hurjasti aikaa koiraan niin varmasti mukava lemmikki. Ja jos ei metsällä halua itse käydä niin onhan mahdollista harrastaa esim verijälkeä tai keinoluolia, joissa koira saisi tehdä sitä mihin se on tarkoitettu.
        Ja muuten keskusteluun. Minulla on itselläni kaksi jack russel urosta ja mitään kenkien korkoja suurempaa tuhoa ei ole aiheutunut kun virikkeitä on ollut tarpeeksi ja pitkiä metsä lenkkejä päivittäin. Vaativa rotu, mutta antaa takuulla yhtä paljon kun mitä vaatiikin, jos sen hyvin hoitaa!


    • pitkää ikää russeli

      Kysyisin russelin pentuaikaisesta pureskelusta, joka ilmenee siten että russeli kesken hyvän leikin tai puuhailun alkaa kuin tyhjästä pomottaa minua eli hyppii ja tarttuu esim. takaapäin pohkeisiin kiinni. Tekee välillä kipeää...
      Olen selvinnyt kääntämällä selän ja katselemalla muualle, mutta nämä "hyökkäykset" toistuvat useamman kerran päivässä. Ei tunnu kivalta vaikka yritän toki ajatella, että siinähän se pentu on jälleen järjetön tietämättään: mutta onko kyse jostain, joka voi "kertaantua" aikuisiällä?
      Muuten on pentu 3 kk, aivan ihana, kaikessa tekemisessämme mukana, leikitään ja käydään metsässä haistelemassa ihmeitä..
      Isännän kanssa suhde on tasapainoisempi: pystyi myös olemaan kotona pennun ensi päivinä ja viikkoina toisin kuin minä...

      • Kasvattaja

        Pentua on ehdottomasi kiellettävä tekemästä sitä, laita vaikka hetkeksi häkkiin. Toinen keino on että vaihdat omat jalkasi jojonkin miellyttävään leluun ta pikku makupalaan ja kehut aina kun se lopettaa sinun puremisen.


    • Asiasta jotain tietä

      Noista väittämistä ei yksikään pidä paikkaansa. Minulla on ollut kolme russellia, 2 narttua ja 1 uros. En sanoisi että olen edes pahemmin kouluttanut, mutta russelli oppii kun on alusta lähtien johdonmukainen. Minun koirani eivät ole tuhonneet koskaan hunekaluja tai muutakaan vastaavaa.
      Narttu ja uros sopii samoille pihoille kun välttää vahinkoastumiset. Tuohon pupujen jahtaamiseen on jalostettu erilinjat. En kyllä mene takaamaan jos koirasi saa olla ulkona vapaana, jota se ei saisi olla, ettikö se pupun nähdessään perään lähtisi.

    • marika_marika

      Meillä 8v russel, muotovalio, jäniksistä ei niin piittaa, mutta hiiret ym pikkujyrsiät kyllä saaliiks jää jos Maxin näköpiirissä on. Ei ikinä ole tehnyt mitään muuta tuhoa kuin omille leluilleen, leikkii niin rjausti, yksikin pehmopallo ei kestänyt kuin puolisekunttia ku ol jo entinen.

    • Vitriinitär

      Mun eka pentukoira on jackrusseli (aiemmin oli flätti joka tuli mulle aikuisena). Nyt asseli russelin rasseli on 3 v. ja maailman paras koira!! Assi on ihan kennelliittoon rekattu koira, vahvalla metästys suvulla (isä S KVA, emä S ja FI KVA sekä FI KVA-M myös emänemällä samat tittelit kuin emällä).
      Sain kasvattajalta "russelinpennun käyttöohjeet" mukaan, joka mun mielestä on tosi mahtava juttu.

      Mä en koskaan oikeen kouluttanu Assia, en suoraan sanottuna osannu.
      Jollain ihmeen ilveellä peruskäskyt kuitenkin oppi (miten, en tiedä?), tulee luokse, pysyy vierellä, jää paikoilleen odottamaan. Istua ei osaa, eikä tarvitsekaan, helpompaa näyttelyssä kun koiran tarvitsee esiintyä seisaaltaan. Kun se ei ymmärrä istumisen päälle niin ei tajua tarjota sitä helppona ratkaisuna makupalalle. Käsitelläkin saa ihan miten vaan, siis ei arastele mitään hoitotoimenpiteitä jne.

      Kasvattajan opastuksella säästyttiin kodin tuholta (kikka oli vaan hankkia leluja ja luita niin paljon ettei ite sekaan mahu), jännä juttu on, että Assin suosikki lelut on yhä ehjiä ja se nuuttaa niitä mukanaan.

      Assi tykkää myös "mökistä", se sai pennusta pitäen nukkua kuljetuskopassa ja näin sen kuljettaminen on myös mielettömän helppoa kun sillä on turvallinen olo omassa mökissään.

      Pennun yksin opettamisessa mulle sanottiin et kannattaa rajata sen olo vaan tiettyyn huoneeseen kun se jää yksin, näin sillä on turvallisempi olo ja se oppii helpommin olee yksin ja mahdollinen tuhoaminenkin rajoittuu vaan tietylle alueelle. Meillä toimi, tosin sitä tuhoamista nyt ei ollu muutenkaa.

      Ylempänä joku kyseli tuosta perään ulvomisesta. Assi teki sitä pentuna muutamia öitä kun jätin sen keittiöön yksin kun itse menin makkariin nukkumaan. En vaan reagoinu siihen millään tavalla, jakso aina maks. 30 min. ulvoo enne ku luovutti ja muutaman yön jälkeen lopetti kokonaan. Kaiken kaikkiaan karmiva kokemus, mutta nyt uskaltaa jättää yksin minne vaan. Tärkein opetushan tossa yksinolon opettelussa sille pennulle lie se, että vaikka jäis yksin niin aina ne palaa takasin, eli se ettei hylätä.

      Mettäviettiä on sen verta et myyränkeot, jyrsijät, linnut, ketut ja jänöt (ja joskus kissat) saa huutia jos russeli vaan pääsee perään.
      Sisätiloissa Assi on oikee sohvatyyny puudeli palatsikoira mikälie, eli kaks vaihdetta ainaki meillä, on ja off. :) Kissat muuten sopii sisätiloissa ja ulkonakin, jolleivat erehdy pakenemaan (laukasee jahtaamisvietin).

      Tulipa hirvee läpätys, unohinkohan jotai oleellista.. hmm.. Russeleita on erilaisia, oikeen laidasta laitaan. :)
      Mä rakastan mun russelii. :D

    • Lissu!

      Pystyykö russelit olemaan samassa talossa kissankanssa vai ?

    • justus-222

      Mikä mahtaa olla kun koira raapii paljon itseään ollut mökillä mutta kaikki mahdollise punkkipannat ym olleet päällä, mutta turkki läpikäyty ja ei mitään löytynyt olisko nauta/vehnä???? infoo kiitos parson russel melkein 1v.

    • saku terri

      Käytä varalta eläinlääkärissä: ottavat verikokeet : näkee jos allergiaa: oma terrieri just samoin raaviskeli: ja testit kun tehtiin niin monelle asialle allerginen: lääkitys on nyt, ja ruokahommat meni uusiksi: ei esim mitään kuivaruokaa, mutta eipä enään raavi itseään

    • Meillä on kanssa kaksi russelia, 3,5 narttu ja 1,5 uros. Ennen kuin otettiin toinen koira, se kovasti tykkäsi uusia asuntoa, ja ei paljon lelut tai puruluut kiinnostanut. Ja se myös muutaman kerran todella säikäytti mut, kun töihin lähtiessä oli niin kamalan kipeä. Kävi ilmi, että koirani on todella niin luihu, että esitti sairasta yksin jäädessään..

      Toisen koiran otettuani temppuilut jäivät vähemmälle, kun sillä on kaveri eikä tarvitse jäädä yksin kotiin. Toinen koirani on ollut todella helppo, ei ole tuhonnut mitään, ulkona kuuntelee hyvin ja kotona seuraa kaikkialle. Näitä kahta katsoessa on tullut huomattua, miten suuresti samanrotuiset koiratkin voivat erota toisistaan.

      Uros on kova jahtaamaan pupuja ja kissoja, mutta kiinni saatuaan ei tee niille mitään. Meillä oli myös kissa ja koirat tuli sen kanssa hyvin toimeen. Molemmat tulevat kaikenlaisten koirien kanssa hienosti toimeen, sekä urosten että narttujen. Ja ne todella rakastaa ihmisiä! Ovat mahtavia koiria, alkukankeuksista huolimatta. Täytyy sanoa, että ovat todella energisiä ja tarvitsevat paljon liikuntaa ja aktiviteetteja. Kuten joku jo huomauttikin, ovat hyvin viisaita ja oppisivat vaikka mitä temppuja, mutta eivät viitsi. Tekevät niitä vain silloin kun huvittaa, itsepäiset pirulaiset.Iho ja turkkiongelmat on aika yleisiä russeleilla ja ainakin meill antoi eläinlääkäri koirille siihen tarkoitettua erityisruokaa, ja ihottumakin hävisi.

      Suosittelen jack russeleita ulkoilmassa viihtyville ihmisille, siitä saa mukavan lenkkikaverin, joka lähtee ulos ilmassa kuin ilmassa!

      • xxx-kksagsgx

        Meillä on 2,5 v russeli narttu. Koira on aivan meidän ensimmäinen. Ensimmäisestä päivästä lähtien opetettiin että ruokaa ei tule jos se ei istu kupin vieressä ja odota lupaa syödä. Taisi oppi tämän noin päivässä. Koiramme tietää että sänkyjen ja sohvien päällä ei saa olla. Joskus se nukkuu sohvalla mutta hyppää alas joskus klo 5 ja menee omaan paikkaansa. Koira pissi enkä noin 10 kertaa pentuna sisälle. Menin koiran kanssa pentukurssille ja se ja minä opimme koulutuksen alkeet. Nykyään koira osaa vaikka mitä. Esim. Odottaa paikalla niin kauan että kävelen vaikka 3oo metriä kun kutsun sitä tulee luokse kuin ohjus. Uudet temput se oppii parissa tunnissa. Koiran oppimiskyky on käsittämättömän hyvä. Se ymmärtää halutessaan ihan mitä vaan. Koira ei tuhoa muita tavaroita kuin omia lelujaan. 4 tunnin juoksulenkki metsässä ei tunnu missään. Koira kaivaa maasta hiiriä ja myyriä ja YÖK syö ne. Pihalta se ei niitä kaiva, vaan tappaa ja syö. Se ei mene edes kukkapenkkiin...


    • topsankeikka

      Meillä on urosrusseli, ihan kiltti on. Koulutuksen hoiti suurimmaksi osakseen mieheni, tai ainakin kiellot ja että pihasta ei saa lähteä ja tälläistä. Minun osani oli sitten istumiset, maahan ja kierimiset. Lenkillä käydään päivittäin, ellei ole huono sää. Koira ei itsekkään tykkää sateesta ja palelee helposti.

      Ei siinä mitään, pentuna sillä oli tapana purra korvaa, ties mistäkin se johtui. Nyt on vähän vanhempi ja rauhoittunut, vaikka kyllä se vieläkin lelunsa heti tuhoaa ja ja jaksaa hyppiä ja rellastaa. No, ihania koiria, aika räksyttäjiä kylläkin. Ja energiaahan sillä riittää, usein kesäsin joudutaan päivittäin pesemään koko koira kun on ollut koko päivän metsässä kaivelemassa jotain vanhoja luitaan.

    • itellä on 2,5v russeliuros, eikä se ole koskaan tuhonnut mitään huonekaluja ym, ainoastaan omia lelujansa puree.

      kun otin koiran, otin kaks viikkoa vapaata, just siks että kun saa alusta asti sen sille meiningille että sisällä ei tuhota paikkoja niin ei tule jatkossa ongelmia eikä tarvi ostaa uusia huonekaluja kerran kuussa.

      russelit on äärettömän fiksuja koiria, mutta ne tahtoo vain olla niin jääräpäisiä että vaatii omistajalta välillä hyvät hermot ja rauhallisuutta. koira tahtoo koettaa välillä aikuisenakin, että kuka johtaa ja ketä, silloin omistajan pitää vain muistaa olla itse rauhallinen ja tyyni, eikä antaa periksi vaikka yhden asian kanssa menisikin aikaa.

      hyvällä koulutuksella russeleista saa pitkäaikaisia ja rakkaita perheenjäseniä

    • onnellinen omistaja

      Näköjään vähän aikaa ku viesti on jätetty, mutta päätinpä silti vastata. Ite ennen ku hankin russelin niin luin vähän kauhulla juttuja ja että, ei kannata ottaa ekaksi koiraksi jne. Ensinäkin meidän russeli on ollut helppo kouluttaa, on tosi tosi tottelevainen ja oppii nopeasti kaikkea uutta. Ei ole muuten paikkoja tuhonnut, ku vähän olohuoneen mattoa reunasta purru ja senki lopetti heti ku kielsi. Sitte tosiaan on uros ja tulee kaikkien koirien kanssa toimeen. Meinashan se lenkillä ku käytti aluksi niin alkaa muille haukahtelemaan, mutta heti puutuin asiaan ja nykyään ei mitään sano, ku haluaa mennä moikkaamaan vaan kaikkia. Tykkää kaikista ihmisistäki. Meillä on kyllä tosi eloisa, leikkisä ja kiltti koira ja tulee taatusti hyvä lenkkikaveri russelista, koska se ei sohvaperunaksi sovi.

      Mutta, tosiaan jokanenhan on yksilö. Mutta, johdonmukasella koulutuksella saa paljon aikaan :) Ite oon kyllä ihan täysin ihastunu tähän rotuun.

    • viljo koira

      meillä on russeli ja ei tule toisen uroksen kans toimeen

    • anonyymi4

      Olen russelin puolesta puhuja.
      Aivan ihana koira! Meillä oli russeli mutta, jouduimme luopumaan siitä koska, muutimme rivitalosta kerrostaloon.
      Tulee toimeen pienten lasten kanssa sekä toisten koirien kanssa (sukupuolesta riippumatta).
      Itse koulutimme koiramme eikä siihen paljon vaadittu, kunhan on kärsivällinen tekemään paljon toistoja vaikka koira ne jo osaisi.
      Ikinä ei tuhonnut paikkoja (ihan pienenä yhden vessapaperi rullan ja puhelinluettelon) .
      Tästä koirasta saa mahtavan lenkkeily kaverin, sillä virta ei lopu koskaan.
      Metsästys vietistä sen verran että, nyt siskoni omistaa russelin ja asuu maalla.
      Siellä liikkuu vaikka mitä luonnon eläimiä, eikä koira ole koskaan karannut minkään elukan perään. Heillä asuu myös koiran lisäksi 3 kissaa, naapurissa on hevosia ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmia (koira tottelee käskyjä täydellisesti, eli muistakaa perus koulutus). :)

      • Anonyymi

        Kukaan ei varmasti kaipaa neuvoja ihmiseltä joka on luopunut koirastaan!
        Muuttamalla rivitalosta kerrostaloon??


    • mie

      meijän russelipoika (metsästyslinja) tarttee liikuntaa päivässä noin 2h. muuten tekeepi tuhojaan heti kun silmä välttää. eli kun liikunnan tarve tyydyttyy niin voipi ihan hyvin kouluttaa. rodun luonteeseen kuuluu nopea reagoiminen erinäisiin asioihin, eli kun syttyy, niin syttyy todella nopeasti.
      kun hetken saa rauhottua, niin taas ollaan "kuulolla". oma koira on kokenut metsällä käviä, niin jänikset, mäyrät kuin supikoiratkin on saatu saaliiksi.
      maatiloilla käy pientä korvausta vastaan hoitamassa myrkkyvapaasti rottaongelmia.
      ei tule toimeen isojen poikakoirien kanssa, kun pitää aina selvittää kumpi on pomo.
      tämä kymmenen kiloinen koira joutui taannoin tappeluun sileäkarvaisen noutajan kanssa, ja voitti, ( tämä sileäkarvainen noutaja kun hyökkäsi kimppuun, niin piti puolustautua). eli kokoonsa nähden todella vahva, sinnikäs, periksi antamaton, ja meidän kolmesta koirasta se hyllyydenkipein.
      eli jos elämäsi on tylsää ja viihdyttävän ja hauskan ja energisen koiran,
      niin russeli on oikea valinta.

    • nro 1

      Meidän russelilainen(uros) täyttää juuri 16v.

      • ekarusseli

        Meille tuli naaras russeli syyslomalla eikä se oli pahemmin tuhonnut mitään.Kun russeli oli 10vk opetin sille antamaan tassua ja istumaan.Tuo meidän russeli otti mallia meidän toisesta koirasta joka on kultainennoutaja ja hyvin tulevat toimeen. Nyt russeli on 10kk ja hyppii esteitä,tekee temppuja ja pyydystää iltaisin hyttysiä...Kuten joku jo mainitsi se seuraa "isäntäänsä".


    • Annnnnnnts

      Olen kyllä luullut/kuullut, että koiran kuin koiran kunto nousee lenkkeilemällä,mutta varsinaisesti se väsyy aivotyöstä. Eli koiran pää tarvitsee tekemistä, joidenkin rotujen enemmän, joidenkin vähemmän, jotteivät tee tuhojaan esim. yksin ollessaan. Russeleissa kuten muissakin koirissa, vaikuttaa emä ja isä - kannattaa selvittää millaisia ovat käytökseltään - saa jotain käsitystä tyttö/poika-pennun tulevasta luonteesta.
      Suosittelen myös lukemaan kirjan nimeltä "Koirankorjauskirja". Vaikken ihan kaikkea allekirjoitakaan, niin kaikkiaan mahtava kirja kaikille koiraihmisille.

      • Jack Russelström

        Jack Russelin kanssa tehdään töitä pitkään: se kyseenalaistaa säännöt jatkuvasti--en tiedä kuinka monta vuotta, mutta ainakin viisi tällä kokemuksella. Se oppii nopeasti, mutta unohtaa kanssa helposti. Mulla on metsästyslinjainen russel ja asun maalla. Koira jättää max. viideksi minuutiksi, joten en kyllä muuhun kun luola- tai vahtikoiratoimintaan suosita. Toisaalta koira menee kyllä metsästystranssiin kun hajun saa, mutta kokemukseni mukaan on kahden vuoden jälkeen oppnut erikoistumaan tiettyihin lajeihin. Pentuna ajoi kaikkea, mikä pakoon juoksi, mutta nykyään lähtee vaan supien ja kettujen perään, joista on saanut kiitosta. Meillä on toinen koira, joka ajaa peuroja ja ollaan useimmiten yhdessä lenkillä.

        Ja kotona ollaan leppoisia. Koiramme käy lasten iltapäiväkerhossa töissä silloin tällöin, ja on ollut vaikeaa saada hauvaa samaan väsymystilaan, kuin näiden päivien jälkeen. Tämä ominaisuus, ettei koira ole laumaamassa kaikkia, mutta tykkää pallosta, on ollut älyttömän hyvä erityislasten ja pelokkaiden kanssa. Varovasti suosittelen tähänkin.


      • irheka

        Meillä on koira joka tuli meille noin 6-12 kk:n ikäisenä. Lääkärin määritelmän mukaan jack russel, mutta ihmetyttää kun sillä ei ole tyypilliset luppakorvat. Kaikki muut rotumääritelmät pitää paikkansa. Löytökoiraksi mahtava luonne ja ihmisrakas, vaikka ei ole ennen meitä ollut tekemisissä ihmisten kanssa. Voiko olla puhdasrotuinen russeli jos on pystyt korvat ?? Papereita ei tietenkään ole, kun löydettiin vihtijärven läheltä. Kaikki ketkä on lukenut lehtiä tietää varmasti


      • mikselimixaus
        irheka kirjoitti:

        Meillä on koira joka tuli meille noin 6-12 kk:n ikäisenä. Lääkärin määritelmän mukaan jack russel, mutta ihmetyttää kun sillä ei ole tyypilliset luppakorvat. Kaikki muut rotumääritelmät pitää paikkansa. Löytökoiraksi mahtava luonne ja ihmisrakas, vaikka ei ole ennen meitä ollut tekemisissä ihmisten kanssa. Voiko olla puhdasrotuinen russeli jos on pystyt korvat ?? Papereita ei tietenkään ole, kun löydettiin vihtijärven läheltä. Kaikki ketkä on lukenut lehtiä tietää varmasti

        Villikoiria ei suomessa ole, joten koira on kyllä ollut tekemisissä ihmisten kanssa ennen teitä.Koska sen vanhemmat,on lemmikkikoiria.Kai ootte ilmoittaneet löydöstä, kyllä sillä omistaja jossain on, voi kaipailla omaansa?
        Jos korvat erillaiset, niin varmaan kyseessä risteytys.Pieniä sekoituksia teetetään,ja myydään.Koska niiden hinta halpa,saa helpolla myytyä. Se onkin ainut syy teettämiseen,raha.
        Jos koiralla ei ole papereita, se luokitellaan aina sekoitukseksi.


      • Kääpiösusi

        Tähän vuoden takaseen viestiin nyt sitten pitää puuttua..

        saattaa ne korvat aidollakin russelilla nousta (nähty on). Joten pelkästään sillä perusteella ei voi sanoa että sekotus on.. tosin jos ei ole papereita, niin eipä paljoakaan ole merkitystä onko "oikeasti" puhdas vai ei.


    • Sini0608

      Ollut karkeakarvainen ja sileäkarvainen ja molemmista lähtee todella paljon karvaa ympäri vuoden.. se ainoa miinus omasta mielestä

    • keijutars

      Moi
      En ottaisi ensimmäiseksi koiraksi russelia. Ovat pentuina omapäisiä ja täystuhoja. Onneksi pieniä niin koirankuljetushäkki on pakko hankita jos ehjistä huonekaluista pitää. Sinne voi sitten russelin työntää päivän ajaksi jos on itse pois kotoa.

      Toinen vaikeus on russelin sisäsiistiksi opettaminen. Aluksi voi koittaa lenkittää ja laittaa sisälle sanomalehtiä, mutta itse olen huomannut että parasta vain odottaa että russeli on yli 4 kk ikäinen ja jos ei ole silloin sisäsiisti niin kytätä milloin pissii/kakkii sisälle ja välittömästi tarpeiden tekemisen jälkeen napata koira kiinni ja hieroa sen kuonoa jätöksiin.

      Temppuja rotu oppii huonosti jos ollenkaan ja hihnakuri on olematonta, onneksi pinikokoisia niin voi nykiä hihnasta jos tulee muitakoiria vastaan.

      Suosittelen russelille valjaita, jos on kaulapanta ja vetää niinkuin ne aina tekee niin alkaa henkitorvi kärsiä pidemmän päälle.

      Mukava ja omapäinen rotu joka tykkää peuhata ja nukkua vierellä.

      • hoidakunnolla

        kyllä koira oppii nopeasti sisäsiistiksi kun vie sen ulos mahfollisimman usein , laiskan ei kannata ottaa koiraa , on eläinrääkkäystä jättää koira pitkäksi aikaa
        häkkiinsä , entäs jos joudut onnettomuuteen ja koira jää moneksi päiväksi sinne ?
        taidat itse olla kykenemätön kasvattamaan mitään koiraa , russelli on parhaasta
        päästä koiria , joka pentu alle 12kk tekee pahojaan siksi sitä ei pitäisi jättää
        yksikseen pitkiksi ajpiksi vaan jäätävä kotiin hoitamaan lemmikkiään


      • Anonyymi

        Olipa todella ikävä kommentti. Malli esimerkki ihmisestä, jolla ei ole käsitystä miten pennun kanssa toimitaan.
        Ei ole ongelmakoiria vaan koira ongelmia ja ne on aina hihnan toisessa päässä.
        Koiran nenää ei hieroja sen omiin jätöksiin, ei koira siitä mitään opi.
        Toivottavasti sulla ei enää ole koiraa, et ansaitse sellaista.


    • Urhearusselionsulla

      Nimim. Keijutars! Voiko olla totta että noin tumpeloita koiran omistajia vielä löytyy! Opiskele ihmeessä kasvatuskirjoista miten pitää toimia! Ei ainakaan noin. Täytyy sanoa että kyllä koiraparka kärsii kanssasi eikä varmaan opi kuin peläämään ja luihuilemaan. Kuono jätöksiin, päiväksi häkkiin ja henkitorvi ahtaalle...voi tsiisus!

    • Anonyymi

      jokainen koira on yksilö eikä niistä voi ostaessaan tietääonko se tuhoaja vai nukkuja ,
      meillä on ollut suuria koiria pienessä asunnossa , ne tuhosi kaikki kalusteet alle 1v
      ikäisenä , uuteen tilavaan kotiin hankittiin boxeri , se ei tuhonnut mitään , nyt meillä
      on ollut useita russeleita , nekin on kaikki erilaisia , 1. tyttörussell kakki ja pissi sisälle vielä 2v ikäisenä , kävi salaa vintin kesähuoneessa kakkimassa meitin petiin , sitten
      seuraava tyttörussell puree paperia tai tuohta aina kun jätetään yxinään vaikka sillä
      on kaverina uros , tämä uros ei oo koskaan tehnyt mitään pahojaan , samoin uusin
      russelli tyttö ei oo koskaan tehnyt pahojaan vaikka oli jätetty kotiin kaveriensa kera.
      eli ne on kaikki yksilöitä, pienet koirst tekee vähiten vahinkoa ja päinvastoin ,

    • Anonyymi

      Mulla russeli, kohta 6v vanha . Ei ole koskaan rikkonut tai purrut mitään.
      Ainoa koira joka on ollut niin kiltti. Ennen oli 3 labbista peräkkäin, ne tuhos kaiken
      työpäivän aikana, kun aika tuli pitkäksi. Eli ei kaikki russelit riko paikkoja vaikka on
      super aktiivisia.

    • Anonyymi

      Meillä on 1 vuoden ikäinen naaras russelin hän oli pentuaikana kova syömään kalusteita, Tyynyjä,mattoja ja jopa teki betoni seinään teijän. Meidän russelin ei ollut kovin vaikea kouluttaa. Kannattaa olla leluja ja luita ja muita viihdykkeitä muuten saattaa olla että pentu tuhoaa kalusteita. Kyllä jackrusserit tulee aika hyvin toimeen muitten koirien kanssa itse meidän koira on aika ujo. Meidän koira lähtee kyllä pupujen ja kauriiden perään mutta hän saa ne kyllä kiinni mutta häntä ei ole koulutettu metsästys koiraksi. Vaan hän häätää vaan ne muut eläimet pois hänen omalta reviiriltään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe