Parhaat paikat Cebulla

Matkaan lähden

Usein mainostetaan Malapasquan saarta Cebun hienoimpana rantana. Itse en ole samma mieltä. Jos olette suuntaamassa Cebulle päin suoisttelen lämpimästi Nalusuanin saarta, Bantayan saarta ja Camotes saaria.

Nalusuan on pieni saari kohtalaisen lähellä Cebu cityä. Saaren ympärillä on mahtava koralliriutta. Vesi on äärettömän kirkasta ja koska alue on luonnonsuojelualuetta, siellä on todella paljon trooppisia kaloja. Snorklaamaan ei tarvitse mennä kauas, jo laiturin (parisataa metriä pitkä) päästä pääsee snorklaamaan kalojen keskelle. Meidän matkan aikana olimme ainoat asiakkaat koko saarella ja kohtelu oli sen mukaista. Tuntui, kuin hotellin väki olisi ollut omaa perhettämme.

Bantayan saari oli myös valloittava. Yövyimme Kota Beach hotellissa, joka oli hienolla rannalla. Ranta oli todella pitkä, mutta hotellimme kohdalla oli poukama, joka loi tunnelman omasta eristäytyneestä rannasta. Molempiin suuntiin kävellessään kaunis ranta levittäytyi koko komeudessaan eteemme. Välillä vastaan tuli pieniä kalastajakyliä, joista lapset iloisesti tervehtivät ohikulkijaa. Vuokrasimme moottoripyörän ja tutustuimme koko saareen. Joka puolella ihmiset olivat auttavaisia ja iloisia. Oli ihanaa seurata heidän arkeaan ja sitä kuinka he iloitsivat pienistäkin asioista työnsä keskellä. Saarella pystyi tekemään myös hyviä ostoksia.

Camotes saaret olivat myös mukava tuttavuus. Ranta Santiago Baylla oli mahtava. Hotellialuekin oli muuten todella hieno, kylläkin jo hieman vanha, mutta iltatekemistä ei siellä ollut tarjota. Kiertelimme myös tällä saarella moottoripyörällä. Kävimme "vuorella", josta oli hienot näkymät ja suuressa luolassa, jossa olisi ollut mahdollisuus uidakin, mutta me hölmöt olimme jättäneet uima-asut hotellille. Tälläkin saarella ihmiset olivat todella avoimia ja ystävällisiä. Ihmiset kerääntyivät katujen varsille tervehtimään meitä, kun ajoimme ohi. Lapset huusivat aina "Hey, Joe!" he kai ajattelivat kaikkien valkoihoisten olevan Joe-nimisiä (tähän emme saaneet varmaa vastausta koko matkamme aikana, vaikka yritimme asiaa selvittää).

Ei Malapasquassakaan suurempaa vikaa ollut. mukava saari sinällään ja hauskaa, kun siellä ei ollut oikeita teitä lainkaan. Mutta se turistien paljous oli häiritsevää. Tietysti verrattuna vaikka Thaimaan lomakohteisiin, turisteja oli todella vähän (varmaan alle sata), mutta kun koko muun loman aikana ei ollut tarvinnut nähdä muita turisteja oli jo aivan itsekin unohtanut olevansa turisti. Laitesukeltajille paikka on varmasti hyvä, sillä siellä voi nähdä Treaser Sharkeja. Muuten saarella ei ole juurikaan nähtävää. Vesi ei ole lähellekään niin kirkasta kuin muissa em. paikoissa.

Olimme matkalla kolme viikkoa ja se oli liian lyhyt aika. Nyt on suunnitelmissa uusi matka, kunhan saamme säästettyä rahaa. Silloin suunnataan jälleen Cebulle, ehkä lisäksi Boholille ja Palawanille. Ainiin, myös Cebu city on mukava paikka. Kerron mielelläni lisää kiinnostuneille.

11

4697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pinay

      Moi mitä kautta otitte lennot ja mitä maksoi,entäpä hotellit?.

      • Matkaan lähden

        Hei!
        Lennot otettiin Finnairilta Guangzhouhun jotain päälle 600 euroa ne maksoivat per henkilö. Guangzhousta mentiin bussilla Hong kongiin ja sieltä lennettiin Cebu Pacificilla Cebulle, olikohan se noin 130 euroa per henkilö.

        Nalusuanin hotelli varattiin etukäteen netistä ja Cebu cityn hotelli ensimmäiseksi päiväksi myös netistä. Muuten kaikki hotellit otettiin paikanpäältä. Aina saatiin hyviä alennuksia ja tilaa oli. Matkaoppaiden, paikallisten suositusten ja netin avulla löydettiin kaikki hotellit.


      • Pinay
        Matkaan lähden kirjoitti:

        Hei!
        Lennot otettiin Finnairilta Guangzhouhun jotain päälle 600 euroa ne maksoivat per henkilö. Guangzhousta mentiin bussilla Hong kongiin ja sieltä lennettiin Cebu Pacificilla Cebulle, olikohan se noin 130 euroa per henkilö.

        Nalusuanin hotelli varattiin etukäteen netistä ja Cebu cityn hotelli ensimmäiseksi päiväksi myös netistä. Muuten kaikki hotellit otettiin paikanpäältä. Aina saatiin hyviä alennuksia ja tilaa oli. Matkaoppaiden, paikallisten suositusten ja netin avulla löydettiin kaikki hotellit.

        Hei taas,miten olisi viikon loma Cebu cityssä,ehtiikö tekemän minkäänlaisia "trippejä"rannoille tms,onko itse ytimessä säpinää?.olisi vain 7-8 päivää aikaa lomailla.


      • Matkaan lähden
        Pinay kirjoitti:

        Hei taas,miten olisi viikon loma Cebu cityssä,ehtiikö tekemän minkäänlaisia "trippejä"rannoille tms,onko itse ytimessä säpinää?.olisi vain 7-8 päivää aikaa lomailla.

        Hei Pinay!
        Cebu citystä ehtii tuossa ajassa erinomaisesti myös rannoille. Jo lyhyen taksimatkan päässä Mactanin saarella on hienoja rantoja. Kävimme itse vain Hodson Coven rannalla. Valitsimme sen öhöm.. sillä perusteella, että sinne oli halvin pääsymaksu, koska aioimme olla vain pari tuntia rannalla (pääsymaksut ovat kuitenkin niin pieniä 0.5-5€, ettei sen perusteella kannata ehkä rantaa päättää). Ranta ei ollut mikään kummoinen. Poikaystäväni vuokrasi sieltä vesijetin 20 €/30 min. Siellä näimme matkamme ensimmäisen meritähden. Vieläkin naurattaa, kun olimme niin ihmeissämme siitä, mutta myöhemmin niitä näki jokapuolella jopa kyllästymiseen asti. Mactanilla on hienoja rantoja esim. Hiltonin ja Shangri-la:n edessä.

        Jos voitte yöpyä muualla kuin Cebu cityssä, niin kannattaa lähteä himan kauemmas. Nalusuanille on vain n. 30 min matka veneellä. Siellä on mahtavat uimis- ja snorklausmahdollisuudet ja siellä voi yöpyä paalujen varaan veden päälle rakennetuissa taloissa. Yö maksoi muistaakseni 30-40€. Camoteksen saaret ovat myös aika lähellä. Täytyy ensin mennä Danaoon jeepneyllä, taksilla tai bussilla. Sieltä mennään laivalla Camotekselle, matka kestää noin tunnin ja maksaa pari euroa. Malapasqua ja Bantaya ovat hieman pohjoisempana, mutta jos valitset vain yhden rantakohteen, ehdit varmasti toisessa käydä. Cebu cityn eteläpuolella on varmaan myös hienoja rantoja, mutta siellä en ole vielä itse käynyt, niin en osaa niistä sanoa.

        Itse city on mielestäni mukava. Hotellimme ei ollut ihan keskustassa, se oli Fuente osmenan lähellä. Matkaoppaiden mukaan se on parasta ostosaluetta. Tehtiinkin paljon ostoksia ja halpaa oli. Parhaimmat ostosmahdollisuudet on kuitenkin kauppakeskuksissa kuten Ayala centerissä ja SM-cityssä (tai MS, en muista kumpi). Baarejakin löytyy, mutta olimme itse vielä alkumatkasta niin kankeita, ettemme uskaltautuneet yöllä muualle kuin hotellikatumme baareihin. Ne tarjosivat lähinnä kalja & karaoke-tyyppistä illanviettoa. En viitsi nyt pidempää kirjoittaa, mutta kerron kyllä lisää jos herää kysyttävää.

        Voi, kun itsekin pääsisi tuonne jo uudestaan! Milloin olet menossa? Mihin hotelliin? Mistä ostit liput?


      • Pinay
        Matkaan lähden kirjoitti:

        Hei Pinay!
        Cebu citystä ehtii tuossa ajassa erinomaisesti myös rannoille. Jo lyhyen taksimatkan päässä Mactanin saarella on hienoja rantoja. Kävimme itse vain Hodson Coven rannalla. Valitsimme sen öhöm.. sillä perusteella, että sinne oli halvin pääsymaksu, koska aioimme olla vain pari tuntia rannalla (pääsymaksut ovat kuitenkin niin pieniä 0.5-5€, ettei sen perusteella kannata ehkä rantaa päättää). Ranta ei ollut mikään kummoinen. Poikaystäväni vuokrasi sieltä vesijetin 20 €/30 min. Siellä näimme matkamme ensimmäisen meritähden. Vieläkin naurattaa, kun olimme niin ihmeissämme siitä, mutta myöhemmin niitä näki jokapuolella jopa kyllästymiseen asti. Mactanilla on hienoja rantoja esim. Hiltonin ja Shangri-la:n edessä.

        Jos voitte yöpyä muualla kuin Cebu cityssä, niin kannattaa lähteä himan kauemmas. Nalusuanille on vain n. 30 min matka veneellä. Siellä on mahtavat uimis- ja snorklausmahdollisuudet ja siellä voi yöpyä paalujen varaan veden päälle rakennetuissa taloissa. Yö maksoi muistaakseni 30-40€. Camoteksen saaret ovat myös aika lähellä. Täytyy ensin mennä Danaoon jeepneyllä, taksilla tai bussilla. Sieltä mennään laivalla Camotekselle, matka kestää noin tunnin ja maksaa pari euroa. Malapasqua ja Bantaya ovat hieman pohjoisempana, mutta jos valitset vain yhden rantakohteen, ehdit varmasti toisessa käydä. Cebu cityn eteläpuolella on varmaan myös hienoja rantoja, mutta siellä en ole vielä itse käynyt, niin en osaa niistä sanoa.

        Itse city on mielestäni mukava. Hotellimme ei ollut ihan keskustassa, se oli Fuente osmenan lähellä. Matkaoppaiden mukaan se on parasta ostosaluetta. Tehtiinkin paljon ostoksia ja halpaa oli. Parhaimmat ostosmahdollisuudet on kuitenkin kauppakeskuksissa kuten Ayala centerissä ja SM-cityssä (tai MS, en muista kumpi). Baarejakin löytyy, mutta olimme itse vielä alkumatkasta niin kankeita, ettemme uskaltautuneet yöllä muualle kuin hotellikatumme baareihin. Ne tarjosivat lähinnä kalja & karaoke-tyyppistä illanviettoa. En viitsi nyt pidempää kirjoittaa, mutta kerron kyllä lisää jos herää kysyttävää.

        Voi, kun itsekin pääsisi tuonne jo uudestaan! Milloin olet menossa? Mihin hotelliin? Mistä ostit liput?

        Keikun kahden vaiheilla:Singapore/Filippiinit ja matkaa olen suunnitellut tuonne syys/lokakuun tienoille-toivottavasti silloin on keleja vielä.
        kaikki matkat&hotlat ym on vielä varaamatta mutta täytyy nyt alkaa laittaa asioita kuntoon.
        Onko tuolla mitään sellaista jota kannattaisi suomeen tuoda,vaatteet,elektroniikka jne?.


    • Ruiskaunokki

      Kuulostaa hyvältä. Itsekin olen käynyt muutamissa Cebun kohteissa. Ihmetyttää vain, kun kerroit, että Malapascualla oli paljon turisteja ja vesi sameampaa kuin muissa kohteissa. Mihin aikaan vuodesta olet siellä matkustanut? Haluaisin tietää lisää myös Camotesin saarista, jos viitsit kertoa.

      • Matkaan lähden

        Olimme uudenvuoden vaihteessa Malapasqualla. Voi olla, että ajankohdan takia siellä oli paljon (huom. suhteellisen paljon) turisteja. Se oli siksi häiritsevää, että siellä taas sai nähdä sellaista käytöstä, mitä ei muuten loman aikana ollut tarvinnut nähdä, kuten köyhempien ihmisten ja työntekijöiden toisarvoista kohtelua, itsensä turhaa esilletuomista ja känniräyhäystä.

        Vesi todella oli sameampaa, kuin esim. Nalusuanilla. Saarella oli tosin myrskynnyt ennen tuloamme. Jouduimme olemaan yhden yön Mayassa, sillä vene ei kulkenut Malapasqualle myrskyn takia. Vene ei meinannut lähteä matkalle kovan tuulen takia sinäkään päivänä, jona menimme saarelle. Lopulta he suostuivat kuitenkin lähtemään, mutta olihan se kyyti melkoista. Kastuttiin läpimäräksi ja keula hörppi vähän väliä suuria määriä vettä. Samana päivänä oli muuten Filippiineillä tsunamivaroitus, josta olimme autuaan tietämättömiä. Ei saarta kannata mielestäni mitenkään vältellä, mutta Cebulla vain on paljon parempaakin tarjota.

        Camotes- saaret ovat hyvä esimerkki mielenkiintoisemmasta vaihtoehdosta Malapasqualle. Meillä ei ollut tarpeeksi aikaa perehtyä koko saaristoon. Tutkimme lähinnä Pacijan- ja Poro- saaria. Santiagossa oli mahtavat rannat http://www.camotesresorts.com.ph/santiago.htm . Valkoista hiekkaa todella paljon ja kirkasta vettä. Ranta oli kyllä aika hitaasti syvenevä. San Franciscossa oli hauskoja pieniä hökkelikauppoja. Niillä ei ollut nimiä, ne olivat ikään kuin vierivieressä olevia telttoja, joissa oli todella kuuma ja aika hämärää. Sieltä ostin joitain halpoja vaatteita ja kenkiä (n.1€/kpl). Kaupungista sai ihania tuoreita pullia ja leipiä. Poro- kaupungissa otin manikyyrin 0,6€. Sen manikyyrin tekijä neuvoi meitä mihin kannattaa mennä ja kertoili muutenkin paljon juttuja saaresta. Muutenkin Camoteksella ihmiset olivat todella ystävällisiä. Kaikki olivat valmiita auttamaan meitä ja halusivat tutustua meihin. Koskaan kukaan ei yrittänyt huijata meitä, toisin kuin joskus Cebu cityssä.

        Porolla menimme Bukilat cavelle. Se on suuri luola pikkutien varrella. Olimme unohtaneet kartan hotellille ja mistään kylästä ei ollut saatavissa karttoja. Manikyyrin tehnyt nainen osoitti mihin päin meidän pitäisi ajaa moottoripyörällä ja siellä se luola sitten olisi. No, ajoimme metsän/viidakon keskellä kulkevaa pikkutietä niin kauan, että luola tuli vatsaan. Tai lähinnä kyltit luolasta. Itse luolaa emme edes huomanneet. Paikalliset tulivat taas ihmettelemään mistä tupsahdimme siihen. He kysyivät tulimmeko me luolaa katsomaan ja myönteisen vastauksen jälkeen he ohjasivat meidät n. metrin päässä olevan rautalanka-aidan taakse. Ja kappas, jotkut portaathan sieltä laskeutuivat maan alle. Tässä vaiheessa luulimme tulleemme ensimmäistä kertaa huijatuksi. Portaiden alapäässä odottikin yllätys. Luola oli todella iso ja hieno. Siellä oli myös uintimahdollisuus. Vesi oli todella kylmää, luultavasti jostain lähteestä. Sieltä jatkettiin Mc. Arthur "vuorelle" en muista kuinka korkea se oli, mutta tie sinne ei ollut lopusta kovin ajettava. Moottoripyörällä pääsi, vaikka se olikin mutaista ja kapeaa polkua, mutta auto olisi jäänyt pitkälle huipulta. Ylhäältä oli hyvät näköalat saaristoon. Sinne olisi kannattanut tulla picnicille, mutta emme tajunneet ottaa eväitä mukaan.

        Siinä oli nyt jotain juttua Camoteksen saarista. Kysy vain, jos haluat tietää jostain lisää.


    • repo75

      Olen itse lähdössä heinäkuun lopussa Cebulle kahdeksi viikoksi, ja tarkoitus olisi myös käydä samalla kertaa boracaylla, joka kuuluu olevan kuin paratiisi! Mieleen kuitenkin tuli että minkälainen hintataso hotelleissa on, kun netistä olen katsellut hintoja niin olen hieman yllättynyt korkeasta hintatasosta, joka yltää suomen hintoihin, mutta jos on tietoa hyvistä ja edullisista hotelleista, niin tietoa otetaan mielellään vastaan!

      • asunut

        Tsemppiä sadekaudelle (kesä-marraskuu). Muuten kyllä käy kateeksi, eli Filippiinit on helkkarin hieno maa.


      • wessis
        asunut kirjoitti:

        Tsemppiä sadekaudelle (kesä-marraskuu). Muuten kyllä käy kateeksi, eli Filippiinit on helkkarin hieno maa.

        on kylläkin marras-huhtikuussa,


    • Phils

      Jenkit miehittivät Filippiinejä pitkään, GI-Joesta tulee tuo varmaan kaikkia valkoisia miehiä kohtaava tervehdys, joka ei aikuisten suusta välttämättä ole mitenkään positiivishenkinen, lapset sitten asia erikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      528
      5852
    2. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      102
      2006
    3. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      19
      1971
    4. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      113
      1801
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      62
      1588
    6. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      28
      1587
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1335
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      60
      1207
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      68
      1045
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      1005
    Aihe