Mitä kaikkia mahdollisia oireita ja esioireita teille ilmaantui ennen vaihdevuosien alkamista?
kaikki (PRE)MENOPAUSSI oireet?
21
10192
Vastaukset
- alussa vaihtarit
Unihäiriöt (suuri ongelma), yölliset hikoipuuskat, menkat muuttu epäsäännöllisiksi, nivel- ja lihassäryt, painon nousu, ärtymys, väsymys, aloitekyvyttömyys, voimattomuus, ummetus, tihentynyt virtsaamisen tarve. Siinä näitä, mitkä vielä kestää. Mutta nuo mielialan muutokset on minulla kaikista pahinta. Milloin raivoon, millon itken (usein), enkä tiedä kuka olen ja tuntuu, että sekaisin tässä on menossa. Ja niiinkuin otsikko kertoo, minulla nämä ovat vielä alussa. Mitähän siitä vielä seuraa...
Mutta tämä oli vain minun tapaus, jotkuthan ei tiedä niistä mitään.- Hormoonihurmio
Mielialojen heittelehtiminen, ärsytyskynnyksen madaltuminen, sitten toisaalta aloitekyvyttömyys, saamattomuus ja yleinen välinpitämättömyys.
Fyysisiä oireita: karvankasvun lisääntyminen kasvoissa, PMS-oireet lähes jokapäiväisiksi (rintojen aristus, turvotus ja hillitön syöpötys), heräileminen aamuyöstä (ennen olen nukkunut kuin tukki herätyskellon soittoon asti), kuukautisten muuttuminen epäsäännöllisiksi.
Itse asiassa muutama vuosi sitten kierto muuttui entisestä suhteellisen säännöllisestä suorastaan kellontarkaksi. Nyt on viime ja tänä vuonna ollut pitempiä taukoja, toistaiseksi pisin tauko on kestänyt neljä kuukautta.
Mielialan heittelehtimiseen on minulla auttanut B6-vitamiini - monivitamiinitableteissa oleva määrä ei riitä, vaan täytyy ottaa melko vahvaa B-vitamiinivalmistetta (esim. Neurobion Forte - tämä ei ole mainos, vastaavia valmisteita on useita, mutta en muista kuin tämän yhden nimen, jota itse käytän).
Esioireita on ollut noin viiden vuoden ajan, ja vasta tänä keväänä ovat alkaneet kuumat aallot. Kuukautiset saattavat olla loppuneet, tai sitten menossa on taas vain tuollainen useamman kuukauden tauko. Kävin juuri FSH-kokeessa, jonka tuloksesta voi päätellä jotain siitä, ovatko ne kokonaan loppuneet. - Hormoonihurmio
Hormoonihurmio kirjoitti:
Mielialojen heittelehtiminen, ärsytyskynnyksen madaltuminen, sitten toisaalta aloitekyvyttömyys, saamattomuus ja yleinen välinpitämättömyys.
Fyysisiä oireita: karvankasvun lisääntyminen kasvoissa, PMS-oireet lähes jokapäiväisiksi (rintojen aristus, turvotus ja hillitön syöpötys), heräileminen aamuyöstä (ennen olen nukkunut kuin tukki herätyskellon soittoon asti), kuukautisten muuttuminen epäsäännöllisiksi.
Itse asiassa muutama vuosi sitten kierto muuttui entisestä suhteellisen säännöllisestä suorastaan kellontarkaksi. Nyt on viime ja tänä vuonna ollut pitempiä taukoja, toistaiseksi pisin tauko on kestänyt neljä kuukautta.
Mielialan heittelehtimiseen on minulla auttanut B6-vitamiini - monivitamiinitableteissa oleva määrä ei riitä, vaan täytyy ottaa melko vahvaa B-vitamiinivalmistetta (esim. Neurobion Forte - tämä ei ole mainos, vastaavia valmisteita on useita, mutta en muista kuin tämän yhden nimen, jota itse käytän).
Esioireita on ollut noin viiden vuoden ajan, ja vasta tänä keväänä ovat alkaneet kuumat aallot. Kuukautiset saattavat olla loppuneet, tai sitten menossa on taas vain tuollainen useamman kuukauden tauko. Kävin juuri FSH-kokeessa, jonka tuloksesta voi päätellä jotain siitä, ovatko ne kokonaan loppuneet.Tuli mieleen vielä pari asiaa, jotka viestivät lähestyvistä vaihdevuosista:
Hiki alkaa haista pahalta, vaikka kuinka kävisi suihkussa ja vaihtaisi puhtaat vaatteet päivittäin.
Jo kauan ennen kuumien aaltojen alkamista alkoi tulla hiki helpommin kuin ennen, kun vähänkin fyysisesti ponnisteli. Ei nyt mitenkään niin, että hiki ihan valuisi, mutta varsinkin otsa ja rinnanalus kostuivat jumpassa, joka ennen ei ollut hikoiluttanut. - kuumia aaltoja
Tuli mieleen vielä pari asiaa, jotka viestivät lähestyvistä vaihdevuosista:
Hiki alkaa haista pahalta, vaikka kuinka kävisi suihkussa ja vaihtaisi puhtaat vaatteet päivittäin.
Jo kauan ennen kuumien aaltojen alkamista alkoi tulla hiki helpommin kuin ennen, kun vähänkin fyysisesti ponnisteli. Ei nyt mitenkään niin, että hiki ihan valuisi, mutta varsinkin otsa ja rinnanalus kostuivat jumpassa, joka ennen ei ollut hikoiluttanut.Mutta liekö sen "esiaste"? Ennen menkkoja naama joskus punottaa niin ettei ilkee esim. kauppaan mennä ja tuntuu että pitää puuskuttamalla hengittää. Minäkin harvoin hikoilin, mutta yöllä kyllä herään märkänä, että parikin kertaa pitää yökkäri vaihtaa. Ja sitten palelee...
- -samaa
Esioireita on ollut noin viiden vuoden ajan, ja vasta tänä keväänä ovat alkaneet kuumat aallot. Kuukautiset saattavat olla loppuneet, tai sitten menossa on taas vain tuollainen useamman kuukauden tauko. Kävin juuri FSH-kokeessa, jonka tuloksesta voi päätellä jotain siitä, ovatko ne kokonaan loppuneet.niskahikoilu ja rinnassa olevat hikihelmet plus otsa hiestä märkä. Joudun tyynyn vaihtamaan kai useimmin?
- olla
-samaa kirjoitti:
niskahikoilu ja rinnassa olevat hikihelmet plus otsa hiestä märkä. Joudun tyynyn vaihtamaan kai useimmin?
Vaihtarit alussa vasta ja yöllä hikoilen kaikista eniten niskasta. Tuttu juttu tyynyn vaihto :)
- virppa 10
sun kannattaa pyytää kilpirauhas kokeisiin,mulla oli samat oireet ja kilpirauhas arvot tosi huonot vuosi on mennyt lääkityksellä ja nyt vasta rupee helpottaan olo.siis kilpirauhasen vajaatoiminta.
- kiikkustuolin kutsu
Nuo oireet on aika pitkälle samanlaisia kun kilpirauhasen liikatoiminnassa.
Sain tänään kuulla että nuorimmaisellani on vajaatoimintaa ja minä nettiin surffailemaan!
Paino on minullakin noussu ja kaikkein ärsyttävintä on hiki puuskat ja sit perään kylmän arkuus. Pissalla tulee käytyä aika usein. Iho on alkanut kuivaa. Menskuja ei enää ole tullut, vaikka olis pitäny tulla alkupäivinä.
Ne väheni hiljalleen.
Ärtynyt en omasta mielestäni ole ollut.
Inhottavaa on myös herätä kesken unien ja sen jälkeen sitten onkin nukahtaminen aika vaikeaa.
Yöt kuppaan puoli komeen ja kun oikein hulluna jo sillon väsyttää.., luulen et nyt nukun hyvin. Kissan marjat!
Pyörin sängyssä ja potkin peittoja puuskien vaihdellessa kuumasta kylmään.Välillä on tosi pönäkkä olo, sitten taas maha huutaa nälkäänsä, vaikka olisin syönyt ihan äskettäin.
Nivel arkuutta jonkun verran on minullakin.
Etenkin lonkat ja aikamoista väljyyttä muutoin.
Mukavaa kun menssut loppuu, muttei oo mukava rupsahtaa kuivaks korpuks! - Vasta 47-v
Siinä oli täydellinen lista minunkin oireista ja olen vasta 47-v. Mitähän tästäkin oikein tulee?
- kellään
noussut lämpö pitkäaikaisesti vaihdevuosien oireena? Voiko sellainen olla oire?
Kaikkia mahdollisia vaivoja on ehdotettu,mutta minuapa vaan vähän kuumotti tissien alta ja sitten vaan loppui menkat että HUPS. Nyt sitten jälkeenpäin kyllä on "paikat" ritissy kuivuuttaan,mutta sinähän kysyitkin esioireista.
- peloteltu..
Eikä ehdotettu. Eiköhän ne ole jokaisen omia kokemiaan juttuja. Itse olen kärsinyt ed. mainituista vaivoista ja juuri aloittanut hormonikorvaushoidon siihen asti kunnes kohtu syksyllä lähtee. Sitten katotaan lääkitys uudestaan. En aio kärsiä yhtään vaivoista, jos niihin vaan jostain apua saa.
Ole sinä vaan onnellinen, kun olet pelkällä tissien alusien kuumottamisella pärjännyt :)
- Puolivuosisataa
Ensin oli hyvin runsaat kuukautiset. Kun mikään ei riitä. Kun kuukautiset loppuivat, olin tyytyväinen..... kunnes alkoivat ne aallot.
Ensin kuumaa ja hikeä. Sitten kylmää ja horkkakylmää. Toista edellinen vartin välein.
Kamala kokemus. En saanut yöllä nukutuksi pariin kuukauteen. Töissäkin piti käydä. Sydän hakkasi villinä, mutta ei siellä ollut kuulemma mitään vikään vikaa.
Olen saanut avun apteekissa myytävästä valmisteesta. Tunnen tällä hetkellä, että vaihdan neloseta vitoselle. Mersussa on kuulemma seitsemän vaihdetta........- v561
mikä se on valmiste mistä sait avun?
minulla samat kamala kylmä ja sit hikikohtaus. ja taas kylmä jne
- tämäkin on nähty
Jomottava päiväkausia kestävä migreeni on ilman muuta yksi pahimmista vaihdevuosiin liittyvistä oireista.
Lääkärit ei välttämättä osaa yhdistää päänsärkyoireita vaihdevuosiin, mutta jokatapauksessa kannattaa hakea migreenilääkkeet jotta ei ajaudu särkylääkkeiden väärinkäyttäjäksi. - rellu3
minulle tuli myös suunkuivumista reikiä hampaisiin,nivelrikko ja rytmihäiriöt.Rytmi-häiröistä ei paljon puhuta vaihdevuosien alkaessa.ja olen 52v.
- kesälä hoidettu
saattaa olla että jotkin perussairaudetkin antavat lisäoireistoa elimistön vanhetessa.ja aika yleistä tässä iässä on estrogeenidominanssi,lue googlettamalla aiheesta...kuvailemasi oireet mm turvotus,rintojen aristukset,ym edell,mainit,oireista,menkkojen muutokset kierroissa,kestoissa ym ,koska hormonipitoisuudet alkavat heittelehtiä mm keltarauhasen vähentyessä,jaksottamassa kuukutiskierron rytmiä ja vuotoa
- Hönty
Olen 48. Pari kuukautta kärsinyt kuumista aalloista. Vähän väliä kuumottaa, mutta ei ole hikikohtauksia. Ainakaan vielä.
Jossain vaiheessa oli n puolen vuoden tauko kuukautisissa, saattoi olla enemmänkin. Luulin, että kyse on stressistä (olen ollut uupunut), mutta ovat sittenkin tainneet olla vaihdevuosi-ilmiöitä. Kun juttelin tästä lääkärin kanssa ja kysyin, voiko kyseessä olla vaihdevuodet, hän sanoi että ei. Ihmettelen kovasti!! Ikää kuitenkin silloin 47. Nyt ajattelen, että varmaankin oli vaihdevuosista johtuvaa.
Poskissa on ihon kuivumisen tunne, mutta se on ollut oireena mulla alhaisista kilpirauhasarvoista. Mutta nyt tuntuu, että vaikka lääkitys on kohdallaan, niin posket tuntuvat kuivilta sittenkin.
Puolisen vuotta, ehkä enemmänkin aina kuukautisten aikaan virtsaputken suu on käsittämättömän kipeä. Kyseessä ei ole tulehdus, mutta pyyhkiminen vessassa käynnin yhteydessä on tosi kivuliasta. Onko kenelläkään muulla mitään tällaista? Liittyisikö se vaihdevuosiin myös. Oirelistoissa puhutaan kyllä limakalvojen ohenemisesta ja virtsaamisvaivoista..
Mielialavaihteluista en ole kärsinyt, mutta selvästi unohtelen asioita enemmän kuin ennen. Myös tuntohäiriöitä käsissä. Sormen syrjä on tunnoton ja kädet puutuvat enemmän kuin ennen.
Hyvä lista oireista löytyy mm osoitteessa:
http://www.terve.fi/vaihdevuodet/vaihdevuodet - toivottavasti ohi
Tässä munensioireita näin jälkeenpäin
- niskat jumissa
- huimaus
- niin paniikkiomainen olo että sain ihan emconcor 1/2 lääkityksen
- verenpaine myös tuolloin ylhäällä johon sain lääkityksen ja on yhä
- vatsa löysällä ja kovalla ja joskus yhtä liisteriä
- maha poltti aamuisin..
- sitten nivelsäryt
- asentohuimausta
- kuukautiset tosi tarkat aina sitten tuli välivuotoja
- 2 kk väli vuodoissa ja taas palasivat tarkoiksi
- välillä. 2 ensimmäistä päivää runsasta vuotoa että tuskin uskalsi liikkua.ihan heikotti.loppupäivät tiputtelua..saattoivat kestää 10-12 päivääkin.
- sitten taas 3kk väliä ja 2 ns.normaalia vuotoa ja tuhnua loppu 3 päivää.
- hikiaaltoja öisin ja päivälläkin.
- muutama päivä norm olo kuukaudessa.
- väsynyt että vallan nukuin päiväunet en ollut töissä ..enkä olisi pystynytkään.
- migreeni aurallinen yhtäkkiä..ikinä ennen ei ole ollut.
- puutumista käsissä ja jaloissa ..tunnottomuuden tuntua.
- olin tuolloin 46 vuotias kun nämä alkoivat..
- nyt 52 vuotias
- usein pissalla käyntiä...välillä ei taas yhtään.
- nyt ensimmäistä kertaa 5kk väli ei ole vuotoa näkynyt
- nyt hikoilua öisin ja päivisin mutta huimausta tai muuta ei ole ollut nyt pitkään aikaan..
- hiusten lähtöä
- nyt tullut uutena niskasta alkaa kuumotus koko naamaan..ei kestä kauan tämä olotila...
Tässäpä näitä minun tuntemuksiani..enkä ole käyttänyt koskaanmitään hormoonivalmisteita..- toivottavastiohio
Nim.toivottavasti ohi
anteeksi nuo kirjoitus virheet on niin paskakone. - Hönty
Olen tässä googlaillut oireita ja löytänyt lisää sellaista, mitä olen viime aikoina ihmetellyt, mutta en yhdistänyt vaihdevuosioireisiin.
Edellisiin lisäisin siis jotakin.
Mietin, että ei mulla ole ollut yöhikoilua, mutta viime talvena hikoilin kyllä nukkuessani aika paljon. En edes muistanut sitä ensin. Niskavillat märkinä aamuisin.
Mulla myös normaalisti kova ja epäsäännöllinen vatsa muuttui yhtäkkiä löysäksi ja toimi säännöllisesti aamuisin. Ajattelin, että mulla on varmaan joku vatsapöpö tai salmonella, kun vatsa ei ole koskaan toiminut näin. Siihen liittyi aamuisin koviakin vatsanväänteitä. Voisiko olla vv-oire sekin..
Tuntohäiriöiden lisäksi kädet puutuvat todella herkästi ja todella usein.
Kärsin hormonaalisesta migreenistä eli migreeni yleensä ennen, aikana tai jälkeen kuukautisten tai ovulaation. Nyt päänsäryllä ei ole mitään kaavaa, mutta päätä särkee aika usein.
Syksyllä ihmettelin, miksi posket ja nenä punoittaa kuin alkoholistilla pienestäkin ponnistuksesta tai ihan ilman syytä. Vähän nolotti moinen punoitus. Nyt taidan ymmärtää senkin olleen vv-oire.
Todella kiusalliseksi olen kokenut ajatuskatkokset jopa kesken lauseen. Aivot tuntuvat joskus menevän ihan lukkoon, eikä ajatus kulje. Vaikka ajatus on katkennut ennenkin, niin tämä on kyllä ihan jotain muuta kuin aikaisemmin.
Vaikka heräsin vaihdevuosiasiaan vasta nyt, huomaan, että itse asiassa olen oireillut jo vuoden-pari. En osannut vielä omalla kohdallani odottaa tätä, sillä äidilläni oli omat kuukautiset vielä 53-vuotiaana ja itse olen vasta 48. Mutta moni ihmeellisyys saa näin selityksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802861
- 1892465
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362185- 201493
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101284
- 131269
- 221241