paras järvi"."/> paras järvi"."/>

Järeää kuhaa sisävesiltä...

Kalamies-85

Terve

Kuis on tullut kuhaa sisävesiltä?

Näin meillä Kolimajärvellä, Viitasaaren puolella ainakin :) "Oma kotijärvi ---> paras järvi".

10

3652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalamies-85
    • jaakkoo

      Tosi komean Kuhan olet saanut,onnittelut ! Millä vieheellä tuli?
      Itse kalastelen täällä JKL:n mlk:ssa leppävedellä ja kuhia on tullut mut ei vielä mitään isoja 1.5kg isoin tänä kesänä mut sitä isoa odotellessa ;) !
      Verkolla Leppävedestä saatiin hetki sitten 9.4 kg kuha eli isoja on täälläkin .

    • jaakkooo
    • kuha for dummies

      Moi!

      Sulla taitaa olla tuo kuhanuistelu hanskassa ja minä vasta aloittelen, siispä kysyn neuvoa:

      Olen kuullut, että jotkut uistelevat kuhaa syvänteiden päältä niin, etteivät uistimet ui lähelläkään pohjaa. Vanhana haukimiehenä pidän ajatusta outona, olisiko parempi kuiteskin vetää uistimia ihan pohjan tuntumassa?

    • Kalamies-85

      Kala oli tasasyvyisellä 5 metrin alueella, pienellä pakalla (veden alaisella kohoumalla) jossa oli vettä 4,5 m. Otti ihan pohjan tuntumasta 11 cm Rapalan Barra Magnumiin. Oli molemmista kolmihaarakoukuista suussa, joten pysyi hyvin kiinni.

      Näyttää olevan niin, että joskus suuretkin kuhat nousevat myös pintavesiin, mutta pieniä selvästi harvemmin. Isommat kuhat tulee enimmäkseen pohjan tuntumasta ja välivedestä, harvemmin ihan pintakerroksesta. Silloin kun ne isot väliveteen tai sen yläpuolelle päättävät nousta, ei ne siinä yleensä kauaa viihdy. Täytyy vain sattua oikealla hetkellä oikeaan paikkaan.

      Ainakin itse tavoitan kuhat alkukesästä parhaiten tasasyvyisiltä alueilta 4-6 m vedestä omassa kotijärvessäni. Keskikesästä (heinäkuusta alkaen) kuhia alkaa löytyä/tulla kauempaa rannoilta, lähinnä syvänteiden rinteiltä ja päältä selkäalueilta.

      Riippuu päivästä, veden lämpötilasta ja eri tekijöistä yleensäkin, nouseeko kuha ollenkaan väliveteen tai pintaveteen ruokailemaan.

      Kiitos onnitteluista, mutta jospa joskus vielä onnistun saamaan vieläkin suuremman. Aiempi ennätys oli 3,4 Kg.

      • laikaman

        Nuoteilla yritän minäkin ja joskus jotain tulee. Uistin saa välillä raapaista pohjaakin. Käytän vaappuja, jotka uivat vähintään 3,5 metrissä. Pakista löytyy Rapalan Taildanceria ja Deeptaildanceria, Stormin Thudercrank, Syvänne Jesse yms.. Itse en ole pinnasta juurikaan saanut. Toisaalta uistelen klo 19-21, vanha ei yöllä viiti.


    • Kalamies-85
    • Kalastaja
      • Kalamies-85

        Periaatteessa mahdoton sanoa, suosittelen hommaamaan useamman jos on vara, ja sitten useampi eri värinen samalla pyyntiin yhtä aikaa. Tod.näk. kaikilla tulee kuhaakin, mutta ehkä joku väri on tietyssä vesistössä tiettyyn aikaan ylitse muiden.


      • Kalamies-85

        Ja mitä uintisyvyyteen tulee, niin sillon kun kuha on enimmäkseen pintavesissä niin uistimen täytys tulla tarpeeks pinnassa, sitten kun kuha on pohjassa tai välivedessä niin uistimen pitäis kulkea pintaa syvemmällä.

        Tuonkin saa selvitettyä kokeilemalla, että uittaa samaan aikaan pinnemmassa ja syvemmällä kulkevia malleja. Esim. 2 eri väristä pinnassa ja 2 eri väristä välivedessä ja alempana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe