Missä olette työssä, tradenomit? Oletteko saaneet koulutustanne vastaavaa työtä?
Mitä teette tradenomit?
55
8727
Vastaukset
- trade
joo me ollaan ainaski saatu koulutusta vastaavaa duunia, mä oon mäkissä myymässä purgeria ja kaverini valintatalon kassalla. Huippu hommaa!!!
- ..............
no heh heh. jos ei ole asiallista asiaa, vois jättää kirjottamatta...
- Jossu
Olen insinööritoimistossa asiakaspalvelu sihteerinä. Teen myynti ja mainoskirjeitä. Muut kolleegani ovat iäkkäämpiä ja merkonomeja.
- ...
Valmistuin 2000 taloushallinnon tradenomiksi, mutta opiskelin jo viimeisen amk-vuoteni aikan myös yo:ssa. Yliopistossa pääaineeni on englanti, joten aivan eri juttuja teen kuin amk:ssa.
Amk-tutkinnosta on ollut hyötyä lähinnä kesätöiden saannissa. Palkanlaskentaa ja reskontraa on tullut duunattua kesäisin, joten siinä mielessä tutkintoa läheltä ihan liippaavaa työtä. Palkka ei kyllä ole ollut sellainen mitä tutkinnon suorittaneen kuuluisi saada, mutta toisaalta kyse on tosiaan ollut kesäduuneista. Samaa hommaa tiedossa myös ensi kesäksi.- Grenoblen Paroni
Tervehdys!
Itse opiskelen kolmatta vuotta kansainvalisella BBA-linjalla ja talla hetkella vuoden harjoittelussa hp:lla, Ranskassa. Toimin markkinoinnin/finanssin parissa hinnoitteluassistenttina. Opiskelukaverini ovat valmistuttuaan sijoittuneet hyviin hommiin, lahinna pankkeihin.
Valmistumista odotellessa,
GP - Grenoblen Paroni
Grenoblen Paroni kirjoitti:
Tervehdys!
Itse opiskelen kolmatta vuotta kansainvalisella BBA-linjalla ja talla hetkella vuoden harjoittelussa hp:lla, Ranskassa. Toimin markkinoinnin/finanssin parissa hinnoitteluassistenttina. Opiskelukaverini ovat valmistuttuaan sijoittuneet hyviin hommiin, lahinna pankkeihin.
Valmistumista odotellessa,
GPVuonna -97 jain tyottomaksi sahkomiehen ammatista, vakipaikkaa minulla ei tosin ollut. Patkatoita patkatoiden peraan. Tasta suivaantuneena pakkasin kimpsut ja kampsut ja paatin lahtea liftaamaan. Matkakassassa oli silloinen lopputilini 1800mk.
Porrailin muutaman viikon Amsterdamissa, mutta peli meni kohdaltani aika hurjaksi, joten paatin suunnata etelaan. Sen verran puuduksissa olin, etten tarkkaan muista miten paadyin tanne alppimaisemiin. Jonkun aikaa olin taalla ihan vaan oloneuvoksena ja aika neuvottomana, kieliahan en puhunut siihen aikaan ollenkaan. Onnellisten sattumien kautta tormasin Lars Riedel nimiseen Grenoblen yokiituriin joka neuvoi kaikki sossukuviot taalla. Tata kautta paasin oppisopimuskoulutukseen. Taalla saa BBA paprutkin oppisopimuksella. Eri systeemit kuin teilla Suomessa, en jaksa juurtajaksain selittaa. Tasta tuli kaanne kohdallani. Nyt olen tyoharjoittelussa. Markkinoin aikuisviihdetta. Tosi nastaa on ollut ja takas huuruiseen elamaan Suomeen en kaipaa. En ikavoi tuulipukuja. Muutamaa repsahdusta lukuunottamatta en ole juurikaan sortunut paihteisiin. Terkkuja kaikille. - Grenoblen Paroni
Grenoblen Paroni kirjoitti:
Vuonna -97 jain tyottomaksi sahkomiehen ammatista, vakipaikkaa minulla ei tosin ollut. Patkatoita patkatoiden peraan. Tasta suivaantuneena pakkasin kimpsut ja kampsut ja paatin lahtea liftaamaan. Matkakassassa oli silloinen lopputilini 1800mk.
Porrailin muutaman viikon Amsterdamissa, mutta peli meni kohdaltani aika hurjaksi, joten paatin suunnata etelaan. Sen verran puuduksissa olin, etten tarkkaan muista miten paadyin tanne alppimaisemiin. Jonkun aikaa olin taalla ihan vaan oloneuvoksena ja aika neuvottomana, kieliahan en puhunut siihen aikaan ollenkaan. Onnellisten sattumien kautta tormasin Lars Riedel nimiseen Grenoblen yokiituriin joka neuvoi kaikki sossukuviot taalla. Tata kautta paasin oppisopimuskoulutukseen. Taalla saa BBA paprutkin oppisopimuksella. Eri systeemit kuin teilla Suomessa, en jaksa juurtajaksain selittaa. Tasta tuli kaanne kohdallani. Nyt olen tyoharjoittelussa. Markkinoin aikuisviihdetta. Tosi nastaa on ollut ja takas huuruiseen elamaan Suomeen en kaipaa. En ikavoi tuulipukuja. Muutamaa repsahdusta lukuunottamatta en ole juurikaan sortunut paihteisiin. Terkkuja kaikille.Sa sitten vaan aina jaksat hauskuuttaa? Toivottavasti elamasi on niin tylsaa, etta tama on sinulle mita parhainta viihdetta!
Terveisin,
GP
- Jukka
Tiiminvetäjän Nokialla. Opiskelin tietojenkäsittelyä. Hyvä palkka ja hyvä tiimi. Elämä vain hymyilee.
- Jani
Moi!
Minä olen opiskellut Tampereen ammattikorkeakoulussa. Työharjoittelujakson suoritin kunnan it-tukiyksikössä. Nyt soittivat ja kysyivät tulenko sinne uudestaan hommiin ja mahdollisesti vakituiseksi kaveriksi kesän jälkeen. Olemme sopineet, että tulevaisuudessa tulen saamaan myös enemmän vastuualueita ja toimin yksikköni vastaavana.
Palkkaus on leppoisaksi kunnan hommaksi ihan ok, eli n. 1800 egee ja halpa ruokailu (ihan ok safkakin)
Yksityisellä puolella sais paljon enemmän , mutta kunnan hommissa on rento tunnelma ja kaikinpuolin vakaampaa.
Meidän ryhmän tradenomit pääsi varsin hyviin hommiin, valmistuivat siinä vuoden 2002 aikan. Mitä nyt omista kavereista tiedän, yksi kaveri Helsingissä järjestelmäasiantuntijana, oli siellä suorittamassa harjoittelunkin. Pari tyyppiä Nokialla koodaamassa. Yks tyyppi Fujitsu-Siemensillä asiakaspalvelupäällikkönä.
Suoritimme opiskelujen aikana mm. CCNA/CCNP , MCP, Oracle kannat, Java yms jännää....
Aika hyvin lähes kaikki pääsi töihin meidän ryhmästä. Se on paljon aikaisemmastakin työkokemuksesta kiinni ja ennenkaikkea yrittämisestä. Töitä pitää hakea ahkerasti, kiertää messuja, soitella ja hyvä mahdollisuus on opintojen työharjoittelujakson aikana luoda suhteita. Kovaa työtä se on työn hakeminen ainakin tällä hetkellä, kun yleinen taloudellinen tilanne on erittäin huono, koulutetuille on tiukkaa löytää työtä.
Minusta ainakin tradenomiksi opiskeleminen on huomattavasti käytännön läheisempää ja kiinnostavampaa mitä esim. insinöörin opinnot.
Tradenomit voivat tehdä varsin monipuolisesti töitä ja kaikin puolin koulutus oli ihan hyvä.
Oli ihan kohtuulisen helppo saada työharjoittelupaikkakin ja paljon oppi koko 3,5 vuoden aikan kaikkea uutta. Itse opiskelin TAMK:issa. - Katri
Moi!
Markkinointipäällikkönä PK-yrityksessä! (Työllistää n. 100 ihmistä)
Mukava työ, hyvä porukka. Pääkaupunkiseutu.
...Palkkakorotus edessä... ;)
Ihan kivasti menee. Työ vastaa juurikin koulutustani. Ensi viikolla työmatkalle Italiaan... Jee :)- Hanna
Kyllä, koulutusta vastaavissa hommissa ollaan. Taloushallinto opiskelin ammattikorkeakoulussa ja valmistuin vuonna 2000.
...Ajattelin jatkaa aluksi yliopistoon ammattikorkean jälkeen, olinkin kirjoilla Vaasassa kauppatieteitä lukemassa, mutta pääsinkin juurikin koulutusta vastaavaan hommaan suureen suomalaiseen metsäteollisuuden yritykseen, taloushallinnon töihin ja vakituiseksi niin en viitsinyt enää turhaan itseäni opiskella.
Yliopistossa ei tahdo saada ammattikorkeakoulun opinnoista riittävästi hyväksilukuja, joten se on vähän kaksinkertaista ja turhaa opiskella eka ammattikorkeakoulututkinto ja sitten vielä yliopistoon.Mutta tietty jos haluaa esim. opettajaksi niin sitten sen ymmärtää, mutta muuten ei ole järkevä ratkaisu.
Yritysmaailmassa ei todellakaan ole sillä tittelillä enää niinkään merkitystä, näitä koulutettuja tahtoo olla koko Suomi kohta pullollaan.
Hyvä työkokemus ja ammattikorkeakoulututkinto on hyvä yhdistelmä yritysmaailmaan. Meidän porukassa on niin merkonomeja / tradenomeja ja maistereita ja kaikilla on hauskaa ja omat vastuunsa. Kesätöihin osastollemme palkkasimme myös muutamia tradenomeja ja maisteri-opiskelijoita.
reipasta kevään jatkoa!
T: Hanna 77 - Juhani
Hanna kirjoitti:
Kyllä, koulutusta vastaavissa hommissa ollaan. Taloushallinto opiskelin ammattikorkeakoulussa ja valmistuin vuonna 2000.
...Ajattelin jatkaa aluksi yliopistoon ammattikorkean jälkeen, olinkin kirjoilla Vaasassa kauppatieteitä lukemassa, mutta pääsinkin juurikin koulutusta vastaavaan hommaan suureen suomalaiseen metsäteollisuuden yritykseen, taloushallinnon töihin ja vakituiseksi niin en viitsinyt enää turhaan itseäni opiskella.
Yliopistossa ei tahdo saada ammattikorkeakoulun opinnoista riittävästi hyväksilukuja, joten se on vähän kaksinkertaista ja turhaa opiskella eka ammattikorkeakoulututkinto ja sitten vielä yliopistoon.Mutta tietty jos haluaa esim. opettajaksi niin sitten sen ymmärtää, mutta muuten ei ole järkevä ratkaisu.
Yritysmaailmassa ei todellakaan ole sillä tittelillä enää niinkään merkitystä, näitä koulutettuja tahtoo olla koko Suomi kohta pullollaan.
Hyvä työkokemus ja ammattikorkeakoulututkinto on hyvä yhdistelmä yritysmaailmaan. Meidän porukassa on niin merkonomeja / tradenomeja ja maistereita ja kaikilla on hauskaa ja omat vastuunsa. Kesätöihin osastollemme palkkasimme myös muutamia tradenomeja ja maisteri-opiskelijoita.
reipasta kevään jatkoa!
T: Hanna 77Onko ABB metsäteollisuuden parissa? Ei taida olla.
- Tmex
Juhani kirjoitti:
Onko ABB metsäteollisuuden parissa? Ei taida olla.
Metalliteollisuuteen se työnantajan liittouman puolelta lukeutuu. ABB toimii laitetoimittajana toki metsäteollisuudelle. Nokialla on niin vinkeä tilanne että ABB on ostanut paperitehtaan kunnossapitotoiminnot itselleen. Vinkeys on siinä kun paperitehtaalla korjataan vikaa tai suoritetaan muuta kunnossapito/, ennakkohuolto tms. toimintaa niin samassa tehtävässä työskentelevälle maksetaan eri palkkaa. Tulee tilanteita joissa toinen asentaja on alkujaan paperiliittolainen ja toinen tulee ABB puolelta "Mäenpäältä" metalliliittoon kuuluvana. Voitte kuvitella että on katkeruutta ylityökorvauksien suhteen...
- Wannabe
Onneksi olkoon onnistuneesta urakehityksestäsi. Itselläni on sama päämäärä, tällä hetkellä vielä opiskelen markkinointia. Minua kiinnostaa, miten päädyit asemaasi. Oletko hyvinkin nuori? Mistä tehtävistä aloitit markkinoinnin urasi, olitko esim. markkinointiassistentti tms. vai suoraanko koulusta päädyit päälliköksi =)
- Katri
Wannabe kirjoitti:
Onneksi olkoon onnistuneesta urakehityksestäsi. Itselläni on sama päämäärä, tällä hetkellä vielä opiskelen markkinointia. Minua kiinnostaa, miten päädyit asemaasi. Oletko hyvinkin nuori? Mistä tehtävistä aloitit markkinoinnin urasi, olitko esim. markkinointiassistentti tms. vai suoraanko koulusta päädyit päälliköksi =)
Moi!
En minä heti todellakaan markkinointipäälliköksi päässyt. Lähdin opiskelemaan 24-vuotiaana tradenomiksi ja valmistuin siinä 27-28 ikävuoden tuntumassa. Minulla oli aikaisempaa työkokemusta vaativasta asiakaspalvelusta ja markkinointiassarin hommista parin kolmen vuoden verran. Lisäksi olen hyödyntänyt aikaisempia suhteitani työelämään, mm. mitä koulun harjoittelujaksoon tulee.
Eipä sitä heti pääse kukaan pomoksi, aluksi pitää oppia talon tavat ja pätevyyden osoitettua mahdollisuuksia on. Jos tätä hommaa ajattelee palkkauksen kannalta, niin hyvä homma.
Ainut vaan että tulosvastuu on kova, stressinsietokykyä on syytä kyllä olla.
Työ on työtä, mutta nautihan opiskelijan elämästä!
- Jarmo
Projektipäällikkö: Solteq Oyj.
ansiot : 2400/kk €
koulutus: it-tradenomi, Helia 2002 - Ada
Valmistuin pari kuukautta sitten. Olen vientisihteerinä keskisuuressa rakennusteollisuuden yrityksessä. Uusi työpaikka haussa. Työtä saa helpommin jos on kokemusta, paperit ei mielestäni paina niin paljon, jos hommansa osaa.
- piip
Olen työttömänä edelleen, valmistuin viime jouluna. Näyttää olevan minussa vika, kun muilla tuntuu olevan viestien perusteella töitä ja mukavaa.. :( Ei ole kyllä muillakaan kavereillani kovin kummoisesti tärpännyt.
- a-p78
...työttömänä ollaan. monet ovat näköjään päässeet johtotehtäviin. itse en oikein ole johtajatyyppiä, joten... saa nähdä, joutuuko vielä lähteä opiskelemaan
- Annika
a-p78 kirjoitti:
...työttömänä ollaan. monet ovat näköjään päässeet johtotehtäviin. itse en oikein ole johtajatyyppiä, joten... saa nähdä, joutuuko vielä lähteä opiskelemaan
Heh heh... te olette niitä , eli luusereita... :)
Ei kaikki menesty yhtä hyvin työmaailmassa vaikka tutkinto olisi mikä tahansa. Se vaatii rutkasti aikaisempaa kokemusta työmaailmastakin, oman alan työkokemusta varsinkin tällä hetkellä. Te olette kossineet jo harjoittelujaksonkin ilmeisesti, kun jatkoa ei edes sielläkään ole...
Itse toimin Keskolla taloushallinnon töissä. Hyvä työpaikka ja kohtuullisen hyvä palkkakin. Juurikin koulutusta vastaavissa töissä!
Muuttakaa työn perässä sinne missä töitä on! Se on teissä itsessä kiinni. Ei se ole mikään pelastus lähteä edelleen opiskelemaan yliopistoon. Varsinkin kauppatieteiden maistereitakin on jo paljon, meidänkin porukassa aivan samoissa hommissa, sellaista se elämä vaan tääll työrintamalla nykyisin on!
T: Annika - piip
a-p78 kirjoitti:
Olen myös harkinnut vakavasti lisäopiskelua. Tuntuu että nykyinen koulutus (tietojenkäs. trad.) ei riitä tai sitten olen ylikoulutettu. Työttömyyteeni vaikuttaa myös paikkakunta, hakijoita on aina todella paljon harvinaisiin avoimiin paikkoihin. Tällä hetkellä työtilanne kyllä tuntuu olevan aika huono muuallakin.
- Matti
a-p78 kirjoitti:
Kouluttajana Tieturilla.
Töitä enemmän kuin paljon. Ihan kivasti sujunut, mutta ei tätä koko ikäänsä voi tehdä. Kouluissa opituista taidoista ollut apua. Kieliin olis pitänyt satsata aikoinaan vielä paljon lisää. - Markus...
Paljolti se työhakua ja sen saaminen on sinusta kiinni. Totta helvetissä, eihän sitä kukaan sinun puolesta enää tee eikä enää opettaja tuu näyttämään miten toimitaan.Ota itseäsi niskasta kiinni, soittele yrityksiin ja toimi. Aivan surkeaa tuommoinen narina ja itsesäälissä piehtaroiminen. Minä olen kohta valmistumassa hallintotieteitä lukeneena eikä minullakaan ole töitä. Osaan sentään kuitenkin tehdä ja yrittää.
- piip
Annika kirjoitti:
Ei kaikki menesty yhtä hyvin työmaailmassa vaikka tutkinto olisi mikä tahansa. Se vaatii rutkasti aikaisempaa kokemusta työmaailmastakin, oman alan työkokemusta varsinkin tällä hetkellä. Te olette kossineet jo harjoittelujaksonkin ilmeisesti, kun jatkoa ei edes sielläkään ole...
Itse toimin Keskolla taloushallinnon töissä. Hyvä työpaikka ja kohtuullisen hyvä palkkakin. Juurikin koulutusta vastaavissa töissä!
Muuttakaa työn perässä sinne missä töitä on! Se on teissä itsessä kiinni. Ei se ole mikään pelastus lähteä edelleen opiskelemaan yliopistoon. Varsinkin kauppatieteiden maistereitakin on jo paljon, meidänkin porukassa aivan samoissa hommissa, sellaista se elämä vaan tääll työrintamalla nykyisin on!
T: AnnikaVoinpa ainakin sanoa, että ei käy kateeksi.. Kyllä toi asenne kostautuu joskus.. Ei oo koulusta eikä työelämästä sitten näköjään ollu paljoo hyötyä kun pitää täällä käydä meitä työttömiä luusereita haukkumassa.. Niin, no kiitos kuitenki, sähän sen munkin tulon tällä hetkellä maksat :)
- realisti
Markus... kirjoitti:
Paljolti se työhakua ja sen saaminen on sinusta kiinni. Totta helvetissä, eihän sitä kukaan sinun puolesta enää tee eikä enää opettaja tuu näyttämään miten toimitaan.Ota itseäsi niskasta kiinni, soittele yrityksiin ja toimi. Aivan surkeaa tuommoinen narina ja itsesäälissä piehtaroiminen. Minä olen kohta valmistumassa hallintotieteitä lukeneena eikä minullakaan ole töitä. Osaan sentään kuitenkin tehdä ja yrittää.
Ei se siitä yrittämisestä ole kiinni. Jos ulkonäkönsä perusteella jo näyttää massamurhaajalta (ei lävistyksiä, tatuointeja tai muutakaan, eli ihan natural born killer :P ), niin haastattelut on aika tuhoontuomittuja, mikäli niihin edes pääsee. Itse olen tosin lähes valmis insinööri, mutta sama juttu kai se on joka alalla.
nim. 100 työhakemusta ja muutama haastattelu / 4 kk. Ei töitä. - a-p78
Annika kirjoitti:
T: Annikajäi tosiaan aika vähiin nuo suhteiden luomiset harjoittelupaikkoihin. olin myyjänä yhdessä liikkeessä, josta nyttemmin on pomo vaihtunut. että se niistä suhteista.
ei se homma olisi edes pitemmän päälle huvittanut... - a-p78
piip kirjoitti:
Olen myös harkinnut vakavasti lisäopiskelua. Tuntuu että nykyinen koulutus (tietojenkäs. trad.) ei riitä tai sitten olen ylikoulutettu. Työttömyyteeni vaikuttaa myös paikkakunta, hakijoita on aina todella paljon harvinaisiin avoimiin paikkoihin. Tällä hetkellä työtilanne kyllä tuntuu olevan aika huono muuallakin.
mun mielestä nyt olisi sellainen hyvä sauma opiskella vielä jokin tutkinto, odotellen suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtymistä.
jotkut sanoo että muuttakaa töiden perässä. ei tosiaan kiinnosta lähteä johonkin pääkaup. seudulle, jossa niitä paikkoja voisi ollakin. - Hantta22
Markus... kirjoitti:
kyllä mäkin osaan yhtä sun toista, niin teoriassa kuin käytännössä. mutta kun en satu olemaan niin helvetin ulospäinsuuntautunut kun yleensä tuntuu vaatimuksena olevan.
mitenkäs sitten loistetaan työhaastattelussa? - Risto
a-p78 kirjoitti:
jäi tosiaan aika vähiin nuo suhteiden luomiset harjoittelupaikkoihin. olin myyjänä yhdessä liikkeessä, josta nyttemmin on pomo vaihtunut. että se niistä suhteista.
ei se homma olisi edes pitemmän päälle huvittanut...Olis kannattanut vähän harkita tuota harjoittelupaikkaakin enemmän. Onko tuo myyjän homma nyt yleensäkään sitä, mikä tulevaisuuttasi ajatellen olisi sinulle ollut järkevää? Tarjoaako se työnä arvokasta työkokemusta jatkoa ajatellen?
...Se ei ole kovinkaan haasteellista työtä, taisit ottaa vaan minkä saat ja mennä siitä yli missä aita on matalin? Harjoittelupaikan eteen täytyy nähdä kova työ, loppujen lopuksi se yleensä palkitaan, kuten kävi minullekkin.
Itse opiskelin tietojenkäsittelyä Heliassa,
olisin päässyt harjoittelujaksolle aluksi ihan johkin tietokonekauppaan myyjäksi, eli aivan turhaa hommaa ajatellen opiskeluja ja mitä hyötyä siitä työkokemuksesta minulle olisi tulevaisuutta silmälläpitäen ollut. ....Noh, päätinkin että ei mennä vaan haetaan parempaa!
Soittelin useaan paikkaan, lähetin hakemuksia ja sittenpä kiersin rekrytointimessut, edellistalvena, Hesassa ja kävin juttelemassa työnantajien edustajien kanssa. Sain sovittua itselleni tarkemman haastatteluajan, ja jepulis, täällä sitä nykyisin ollaan vakituiseen, UPM-Kymmene Oyj!
Elämä hymyilee, eikä muuta kun silloin tällöin taitoja päivittämässä työnantajan järjestemillä it-koulutuksissa, mutta muuten menee it-tradenomilla hienosti!
koita skarpata!
terveisin, risto Helsingistä - Jaakko
Hantta22 kirjoitti:
kyllä mäkin osaan yhtä sun toista, niin teoriassa kuin käytännössä. mutta kun en satu olemaan niin helvetin ulospäinsuuntautunut kun yleensä tuntuu vaatimuksena olevan.
mitenkäs sitten loistetaan työhaastattelussa?...Kyky ilmaista asioita, itseään ja sosiaaliset yhteistyötaidot.
Ne ovat tärkeitä, jopa tärkeempiä monesti mitä vaaditut taidot työhön. Työssä ajan mittaan kuitenkin opit ja hommasta muodostuu rutiinia. Monesti työnantaja lisäksi kouluttaa tehtävään, talon tavoille. Hyvät yleistiedot asioista tietty pitää olla ,eli puhun nyt, esim it-hommista. Jos et osaa ilmaista itseäsi, et tule toisten kanssa toimeen ja olet yksinäinen susi, niin vaikeaa on monessa työyhteisössä ja pidemmän päälle hyvin raskasta ja jopa mahdotonta.
Koita parhaasi! - oman onnensa ruttaaja
a-p78 kirjoitti:
mun mielestä nyt olisi sellainen hyvä sauma opiskella vielä jokin tutkinto, odotellen suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtymistä.
jotkut sanoo että muuttakaa töiden perässä. ei tosiaan kiinnosta lähteä johonkin pääkaup. seudulle, jossa niitä paikkoja voisi ollakin.aivan. ei kaikkia kiinnosta asua helsingin alueella tai etes mansessa. vittu mä oon pohjosesta ja pysyn siellä, vaikka se meinais että ei saa alaa vastaavaa työtä. tradenomin perkele minäkin...
- anne
Markkinointityössä matkatoimistossa. Hyvät työedut mutta palkkassa toivomista. Kiva työ, nuoret kaverit. Saihan töitä hakea, mutta tärppäs sitten lopulta. En haluis ainakaan kouluttaan enään kahteen kertaan itseäni, yliopistossa hyväksiluettuja kursseja vähän ja paljolti myös samaa höpinää. Aikoinaan toimin myös perintätoimistossa, reskontran hoitoa yms.
moikka, anne - IT hemmo
Vastaan suuresta asiakkuudesta kansainvälisessä ICT firmassa. Palkka € 4200/kk bonarit noin € 10 000/vuosi auto/puhelin/lounas/koulutus
Olen ihan tyytyväinen hommaani, töitä tosin joutuu tekemaan paljon ja reissaamisestakin on uutuudenviehätys jo kadonnut. - Lilli
lue: huorana. Hyvin menee!
- Tommi
heh heh...
sinäpäs olet uran valinnut. Onko seksiala hyvä, tuottoisa ala? Annatko miehen laueta sisällesi?
Siitä varmaan joutuu maksamaan enemmän.
- Ben dover
...saatu koulututa vastaavaa töitä. noksulle lähetin hakemuksen mut ei ne mua halunnu, ni menin sit papereiden kans tohon ostarin siwaan. eihän ne ees kattonu mun tradekamomi-paprui eikä napannu sieltäkään, ni aattelin sit käydä lisää kouluja ja hain tohon vallilaln amikseen. sielt ei kyl oikeen saa hyväksluettua noit entisiä opintoja mikä on aika huono homma. mut katotaan sit kahen vuoden pääst ku mul on tredanomi-autonasentaja-paperit, sillon pitäs alkaa rahaa tulemaan!
- Johanna
eipäs sulla oikein hyvin näytä menevän. Ei tuollaisella asenteella menesty millään elämän osa-alueella tutkinnosta huolimatta. Heti huomaa jo tyylistä. Ei varmaan hyvin mene edes ihmissuhteissa.
Itse olen controllerina Suomen suurimmassa hotelliketjussa. Ylimmän johdon apuna, taloushallintoon liittyviä haasteellisia tehtäviä. Itse valmistuin pari kuukautta sitten ja heti sain töitä, Helsingistä. Paikkaa haki myös mm. valmiita kauppatieteiden maistereita, aikaisemman työkokemukseni ja harjoittelujakson samassa yrityksessä myös palvelleena sain täältä töitä. Kilpailu on kovaa. Kyllä nykyisessä työmaailmassa pitää olla hyvät sosiaaliset taidot, koulutusta sekä oikeanlainen tyyppi juuri siihen tehtävään. Palkkakin juuri valmistuneelle taloushallinnon tradenomille mukavat 2200 egee ja vakituinen työsuhde.
Kevätterveisin, Johanna - Marianne
Johanna kirjoitti:
eipäs sulla oikein hyvin näytä menevän. Ei tuollaisella asenteella menesty millään elämän osa-alueella tutkinnosta huolimatta. Heti huomaa jo tyylistä. Ei varmaan hyvin mene edes ihmissuhteissa.
Itse olen controllerina Suomen suurimmassa hotelliketjussa. Ylimmän johdon apuna, taloushallintoon liittyviä haasteellisia tehtäviä. Itse valmistuin pari kuukautta sitten ja heti sain töitä, Helsingistä. Paikkaa haki myös mm. valmiita kauppatieteiden maistereita, aikaisemman työkokemukseni ja harjoittelujakson samassa yrityksessä myös palvelleena sain täältä töitä. Kilpailu on kovaa. Kyllä nykyisessä työmaailmassa pitää olla hyvät sosiaaliset taidot, koulutusta sekä oikeanlainen tyyppi juuri siihen tehtävään. Palkkakin juuri valmistuneelle taloushallinnon tradenomille mukavat 2200 egee ja vakituinen työsuhde.
Kevätterveisin, JohannaEt varmaan huomannut, että Ben mikälie heitti läppää? ;)
- jepjep
Marianne kirjoitti:
Et varmaan huomannut, että Ben mikälie heitti läppää? ;)
Jep, jep ihmissuhdetaidot on kohdallaan, kun ei erota edes selkeätä huulenheittoo tosijutuista;)
- Ben dover
Johanna kirjoitti:
Kevätterveisin, Johanna...sanoinkin, et katotaan kahen vuoden pääst kuka menestyy ja kuka ei! niin, että elä tule mulle moittimaan mun tyyliä. ihmistuntemusta mulla on kuule niin kuinka paljon (siwan kassa opettaa), et varo vaan ku tuun nappaa sun conttorellin jopin. mikä ihme se ctrl muuten on?? ainakin surkeeta palkkaa siitä maksetaan, taidan pysyä öljymontussa...
- Mie vain...
Näitäkin viestejä lukiessa vain vahvistuu se käsitys, että ne, jotka työmaailmassa pärjäävät, ovat kaksinaamaisia kusipäitä.
Niiden perseitä nuollaan, joista arvellaan olevan jotain hyötyä itselle, mutta kaikille muille vain vittuillaan ja tosi ilkeästi ja aivan ilman mitään syytä! - trade
sain töitä marketin kassalta, jaksoin kaksi viikkoa.. ei huvittanut ! nyt työttömänä
T: katkera - Saija
Valmistuin vuonna 2001 liiketalouden koulutusohjelman tietojenkäsittelyn suuntautumisvaihtoehdolta tradenomiksi ja vietettyäni vuoden työttömänä sain vihdoin toimistosihteerin töitä valtiolta. Työttömyys ei ollut oma valintani, vaan etsin töitä jatkuvasti erittäin aktiivisesti enkä todellakaan ollut ronkeli. Tämänhetkinen työpaikkani ei vastaa koulutustani, mutta työttömyysaikani opetti sen verran nöyräksi, että olen tyytyväinen löydettyäni edes jotain. Samassa yksikössä samankaltaisissa tehtävissä työskentelevät kollegani ovat lähes kaikki merkonomeja tai merkantteja, mutta kaikilla ei ole koulutusta lainkaan. Toisaalta vaikka suuntauduin tietojenkäsittelyyn, en mielestäni ole millään lailla pätevä atk-alan ammattilainen: ohjelmointia opetettiin 4 ov, atk-laitteistojen hallintaa 1 ov ja kaikki loput tietojenkäsittelyn opinnot olivatkin sitten MS Office -tuotteiden opettelua. Osaan toki käyttää Exceliä hienosti, mutta tietojenkäsittelyyn suuntautuneena minun mielestäni pitäisi osata vähän muutakin. Kyseessä ei ole se, etten olisi valinnut sellaisia kursseja, joilla olisin kyseistä pätevyyttä saanut tai se, etten pärjännyt opinnoissani.
Arvosanojeni keskiarvo oli valmistuttuani yli 4 (asteikolla 0-5). Valinnaisten kurssien tarjonta oli meillä erittäin suppeaa, käytännössä olisi saanut valita pelkästään jonkun toisen suuntautumisvaihtoehdon pakollisia kursseja (markkinointia, laskentatointa, ulkomaankauppaa). Toisista yksiköistä valinta ei käytännössä onnistunut, vaikka periaatteessa olisi pitänyt (opettajat eivät päästäneet tunneilleen muiden yksiköiden opiskelijoita. Ja kun monissa kursseissa oli läsnäolovelvollisuus ja valinnaiset kurssit menivät päällekäin pakollisten kanssa, ei ollut valinnanvaraa, vaikka olisi kursseille saanut osallistuakin).
Tämän kirjoitukseni tarkoitus ei ole ruikuttaa huonoa koulua tai mitään muutakaan - itsepähän sinne jäin, vaikka huomasin, mitä koulutuksen taso oli. Tarkoituksenani on kenties vain korostaa sitä, miten eritasoista koulutusta ammattikorkakoulut tarjoavat ja miten erilaiset mahdollisuudet eri puolilla Suomea on työllistyä. Kuten sanottua, minä olen tyytyväinen siihen, että olen saanut töitä ja uskon, että työkokemukseni karttuessa pätevöidyn vaativampiinkin tehtäviin ja kenties jossain vaiheessa vielä pääsen koulutustani paremmin vastaavaan työhön.- Janne
...No olet kyllä aika heikon AMK:n valinnut.
Esim. Pirkanmaan pääkaupungissä, AMK:ssa
voi sen verran sanoa, että esim. verkkopuoleen suuntautumisessa opintojaksoihin kuuluu muun muassa Ciscon CCNA, Microsoftin MCP- sertifikaatit ja opintojaksot, (15 ovaria) , verkkoratkaisujen kouluttamista ja toteuttamista vapaavalintaisesta aihepiirisistä. Unix/Linux toteutukset yms...
...Tämän lisäksi tietokonetekniikkaa, laitteistoläheistä ohjelmointi, (5 ovaria). Webbieditorit, projekti yrityksen webbisivujen rakentamisessa (3 ovaria), Oraclen tietokannan hallinta (3 ovaria) ja kaiken lisäksi on mahdollisuus opiskella muun muassa Java-kieltä 15 opintoviikon verran kiinnostuksen mukaan. Erilaisia projektitöitä yrityselämässäkin jo opiskeluaikoina.
Näiden lisäksi tietty tietojenkäsittelyn perusopinnot. Eli muun muassa, toimisto-ohjelmat, niiden koulutttaminen.
Sinulla näyttää menevän aikas heikosti. Itse olen ollut vuosi sitten valmistumisen jälkeen Novolla töissä ja ei voi haukkua omaa elämäänsä.
Rahaa tulee ja koulutusta vastaavaa työtä.
Niin, samoin minä voin yhtyä yllä olevaan kirjoitukseen, eli kaikki eivät voi opiskelujen jälkeen yhtä hyvin menestyä. Kuinka surullista se onkaan.
T: Janne - Saija
Janne kirjoitti:
...No olet kyllä aika heikon AMK:n valinnut.
Esim. Pirkanmaan pääkaupungissä, AMK:ssa
voi sen verran sanoa, että esim. verkkopuoleen suuntautumisessa opintojaksoihin kuuluu muun muassa Ciscon CCNA, Microsoftin MCP- sertifikaatit ja opintojaksot, (15 ovaria) , verkkoratkaisujen kouluttamista ja toteuttamista vapaavalintaisesta aihepiirisistä. Unix/Linux toteutukset yms...
...Tämän lisäksi tietokonetekniikkaa, laitteistoläheistä ohjelmointi, (5 ovaria). Webbieditorit, projekti yrityksen webbisivujen rakentamisessa (3 ovaria), Oraclen tietokannan hallinta (3 ovaria) ja kaiken lisäksi on mahdollisuus opiskella muun muassa Java-kieltä 15 opintoviikon verran kiinnostuksen mukaan. Erilaisia projektitöitä yrityselämässäkin jo opiskeluaikoina.
Näiden lisäksi tietty tietojenkäsittelyn perusopinnot. Eli muun muassa, toimisto-ohjelmat, niiden koulutttaminen.
Sinulla näyttää menevän aikas heikosti. Itse olen ollut vuosi sitten valmistumisen jälkeen Novolla töissä ja ei voi haukkua omaa elämäänsä.
Rahaa tulee ja koulutusta vastaavaa työtä.
Niin, samoin minä voin yhtyä yllä olevaan kirjoitukseen, eli kaikki eivät voi opiskelujen jälkeen yhtä hyvin menestyä. Kuinka surullista se onkaan.
T: JanneSepä se, surullista mutta totta, että ammattikorkakoulujen välillä on tasoeroja. Kyllähän se on tiedetty. En vaan tiennyt sitä silloin, kun hain amk:uun enkä sitten aloitettuani halunnut vaihtaakaan. Itseäni siis tosiaan saan syyttää siitä, että sinne rupukylän ammattikorkeaan jäin. En minä valita, kun olen osani itse valinnut, mutta toivoisin kyllä, että jo keskiasteen kouluissa infottaisiin ammattikorkeiden tasoeroista tarpeeksi ja tehtäisiin jotain, että erot tasaantuisivat. Tuntuu aika tyhmältä, että yksi tietojenkäsittelyn tradenomi osaa vaikka mitä (sinä Janne) ja toinen saa tietokoneen käynnistymään ja osaa käyttää muutamaa ohjelmaa (minä).
Mitäs mieltä olisitte, jos esimerkiksi opinnäytetyötä rupeaisi valvomaan joku ylioppilaslautakunnan kaltainen valtakunnallinen elin? Eihän silläkään pysty koko tutkinnon laajuista osaamista tasapuolisesti mittaamaan, mutta olisi sekin kai edistystä.. Jotain täytyis tehdä, ettei työnantajille tule aivan liian sekavaa kuvaa koulutustasosta (Sekavaltahan tuo monen mielestä nytkin vaikuttaa. Monet eivät tiedä, mikä merkonomin ja tradenomin ero on jne). Kun yksi tradenomi osaa vähän ja toinen paljon enemmän, voi siinä mennä kohta sopat ja vellit sekaisin. - Elmeri
Saija kirjoitti:
Sepä se, surullista mutta totta, että ammattikorkakoulujen välillä on tasoeroja. Kyllähän se on tiedetty. En vaan tiennyt sitä silloin, kun hain amk:uun enkä sitten aloitettuani halunnut vaihtaakaan. Itseäni siis tosiaan saan syyttää siitä, että sinne rupukylän ammattikorkeaan jäin. En minä valita, kun olen osani itse valinnut, mutta toivoisin kyllä, että jo keskiasteen kouluissa infottaisiin ammattikorkeiden tasoeroista tarpeeksi ja tehtäisiin jotain, että erot tasaantuisivat. Tuntuu aika tyhmältä, että yksi tietojenkäsittelyn tradenomi osaa vaikka mitä (sinä Janne) ja toinen saa tietokoneen käynnistymään ja osaa käyttää muutamaa ohjelmaa (minä).
Mitäs mieltä olisitte, jos esimerkiksi opinnäytetyötä rupeaisi valvomaan joku ylioppilaslautakunnan kaltainen valtakunnallinen elin? Eihän silläkään pysty koko tutkinnon laajuista osaamista tasapuolisesti mittaamaan, mutta olisi sekin kai edistystä.. Jotain täytyis tehdä, ettei työnantajille tule aivan liian sekavaa kuvaa koulutustasosta (Sekavaltahan tuo monen mielestä nytkin vaikuttaa. Monet eivät tiedä, mikä merkonomin ja tradenomin ero on jne). Kun yksi tradenomi osaa vähän ja toinen paljon enemmän, voi siinä mennä kohta sopat ja vellit sekaisin.Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että sinua itseäsi kiinnostaa ja olet valmis selvittämään asiat itsellesi, oppimaan uutta ja kehittämän itseäsi myös koulutuksen jälkeen!
Mikään koulu ei anna täyttä osaamista mistään, vaan lähinnä yleiskatsauksen omaan alaan, josta on hyvä ponnistaa ylöspäin, ja osaaminen sitten työyhteisössä kehittyy ja täsmentyy , pikkuhiljaa muodostuu vuosien päästä asiantuntijatason osaamiselle asioiden kanssa kun töitä teet.
Itse näin voin sanoa, valmiina verkkoasiantuntijana Fujitsulla. Koulusta sain hyvä perustiedot, joista on ollut paljon apua myös töissä, mutta täällä sitä on sitten vasta oppinut ja sisäistänyt lopullisesti monet monimutkaisetkin verkkoasiat pikkuhiljaa. Pitkäjänteisyyttä ja uuden asioiden oppimisen hyväksymistä se vaatii, lähes jatkuvasti.
Ammattikorkeakouluissa on varmasti tasoeroja. Sehän on selvää, kun ammattikorkeakoulut ovat kaupunkien omistuksessa, että isoilla kasvukeskuksilla, joilla ei muutenkaan rahasta ole niin suurta pulaa, niin myös ammattikorkeakoulut ovat tilojen ja opetuksen puolesta varsin laadukkaita. Mutta opiskelu kuihtuvissa paikoissa on muutenkin varsin kurjaa, sillä eihän sitä sieltä sitten edes töitäkään löydä. - Saija
Elmeri kirjoitti:
Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että sinua itseäsi kiinnostaa ja olet valmis selvittämään asiat itsellesi, oppimaan uutta ja kehittämän itseäsi myös koulutuksen jälkeen!
Mikään koulu ei anna täyttä osaamista mistään, vaan lähinnä yleiskatsauksen omaan alaan, josta on hyvä ponnistaa ylöspäin, ja osaaminen sitten työyhteisössä kehittyy ja täsmentyy , pikkuhiljaa muodostuu vuosien päästä asiantuntijatason osaamiselle asioiden kanssa kun töitä teet.
Itse näin voin sanoa, valmiina verkkoasiantuntijana Fujitsulla. Koulusta sain hyvä perustiedot, joista on ollut paljon apua myös töissä, mutta täällä sitä on sitten vasta oppinut ja sisäistänyt lopullisesti monet monimutkaisetkin verkkoasiat pikkuhiljaa. Pitkäjänteisyyttä ja uuden asioiden oppimisen hyväksymistä se vaatii, lähes jatkuvasti.
Ammattikorkeakouluissa on varmasti tasoeroja. Sehän on selvää, kun ammattikorkeakoulut ovat kaupunkien omistuksessa, että isoilla kasvukeskuksilla, joilla ei muutenkaan rahasta ole niin suurta pulaa, niin myös ammattikorkeakoulut ovat tilojen ja opetuksen puolesta varsin laadukkaita. Mutta opiskelu kuihtuvissa paikoissa on muutenkin varsin kurjaa, sillä eihän sitä sieltä sitten edes töitäkään löydä.Totta puhut. Omasta aktiivisuudesta on kiinni monta asiaa ja toki tiedän senkin, että töissä sitä vasta loppujen lopuksi käytännön taidot opitaan. Mutta surulliselta se vaikuttaa, miten eritasoista koulutusta eri amk:t tarjoavat. Kun kerran periaatteessa tutkinnot ovat samanarvoisia, niin kyllä koulutuksen tasonkin sitten toivoisi olevan. Kun joku vaan keksisi, miten tasoerot saisi häivytettyä...
- Juse
Saija kirjoitti:
Totta puhut. Omasta aktiivisuudesta on kiinni monta asiaa ja toki tiedän senkin, että töissä sitä vasta loppujen lopuksi käytännön taidot opitaan. Mutta surulliselta se vaikuttaa, miten eritasoista koulutusta eri amk:t tarjoavat. Kun kerran periaatteessa tutkinnot ovat samanarvoisia, niin kyllä koulutuksen tasonkin sitten toivoisi olevan. Kun joku vaan keksisi, miten tasoerot saisi häivytettyä...
Kaikki AMK oppilaitokset noudattavat jonkinlaista laatupolitiikkaa, aivan kuten yrityselämäkin. Esim. HAMK:n matikan opetus Valkekoskella alkaa olla jo siinä rajoilla. "Kotiläksysi" tekemällä ja tunneilla 100% istumalla saat ykkösen matikasta vaikka kaikista matikka tenteistä nollia napsahtaisikin. Opettajat eivät jaksa pitää enää uusinta tenttejä, viimeisellä vuosikurssilla niitä matikoita uusinta tenteissä sitten porukalla parsitaan, tätä vissiin opet pelkäävät. Ilmeisesti koulusta valmistuneiden määrä suhteutettuna siihen moniko heistä aloitti saattaa olla tulospalkattujen opettajien tulospalkkauksen maksuperuste, tämä on vain villi arvaus. Minä ainakin matikan osalta aikoinani uusinta rumbaan ajauduin. Koulu oli silloin vielä teknillinen opiilaitos ja matikka oli paljon vaativampaa. Vertasin oppimääriä juuri sukulaiseeni joka valmistui automaatioinsinööriksi samasta oppilaitoksesta. Olen tallettanut kaikki kurssimääräni ym. teknillisestä oppilaitoksesta. Herkkänä hetkenä on kiva fiilistellä mitä onkaan tullut suoriteltua.Oppilaat ovat vain kovin arkoja rutisemaan opetuksen laadusta oikeita reittejä pitkin. Varsinkin jos kurssin läpipääsyn rimaa alennetaan. Sieltä laatupolitiikan kautta sitä opetuksen linjaa voisi yhtenäistää. Työelämässä tehdään pistotestejäkin laatuun liittyen...mites AMK:n puolella...
- jepjep
Saija kirjoitti:
Totta puhut. Omasta aktiivisuudesta on kiinni monta asiaa ja toki tiedän senkin, että töissä sitä vasta loppujen lopuksi käytännön taidot opitaan. Mutta surulliselta se vaikuttaa, miten eritasoista koulutusta eri amk:t tarjoavat. Kun kerran periaatteessa tutkinnot ovat samanarvoisia, niin kyllä koulutuksen tasonkin sitten toivoisi olevan. Kun joku vaan keksisi, miten tasoerot saisi häivytettyä...
>> Kun joku vaan keksisi, miten tasoerot saisi
>> häivytettyä...
Helppoa, lopetetaan 2/3-osaa AMK:ista ja sillä selvä. - Kake
jepjep kirjoitti:
>> Kun joku vaan keksisi, miten tasoerot saisi
>> häivytettyä...
Helppoa, lopetetaan 2/3-osaa AMK:ista ja sillä selvä.Sitten tuleivaisuudessa tungetaan kaikki yliopistoihin opiskelemaan? AMk porukkassa on paljonkin sellaisia jotka eivät yliopistoihin päässeet. Kuka sitä nyt lukio pohjalta ehdoitahdoin ammattikouluunkaan lähtee.
- sinä...
Kake kirjoitti:
Sitten tuleivaisuudessa tungetaan kaikki yliopistoihin opiskelemaan? AMk porukkassa on paljonkin sellaisia jotka eivät yliopistoihin päässeet. Kuka sitä nyt lukio pohjalta ehdoitahdoin ammattikouluunkaan lähtee.
mene vessaan!
- jepjep
Kake kirjoitti:
Sitten tuleivaisuudessa tungetaan kaikki yliopistoihin opiskelemaan? AMk porukkassa on paljonkin sellaisia jotka eivät yliopistoihin päässeet. Kuka sitä nyt lukio pohjalta ehdoitahdoin ammattikouluunkaan lähtee.
Tarkoitin siis, että lopetetaan 2/3 AMK:ista ja oikeastaan sama homma voitaisiin tehdä yliopistojen sisäänottomääriin. Mitä vähemmän porukkaa, sitä paremmin se valikoituu. Loput menkööt lukion jälkeen amikseen oppimaan oikeita töitä, niitä ne joutuvat muutenkin tekemään, nyt vain väärällä koulutuksella.
Mike Monroen sanoin:
Nyt alkaa olla jo liikaa päälliköitä, siihen että homma toimii tarvitaan myös inkkareita. - Kake
jepjep kirjoitti:
Tarkoitin siis, että lopetetaan 2/3 AMK:ista ja oikeastaan sama homma voitaisiin tehdä yliopistojen sisäänottomääriin. Mitä vähemmän porukkaa, sitä paremmin se valikoituu. Loput menkööt lukion jälkeen amikseen oppimaan oikeita töitä, niitä ne joutuvat muutenkin tekemään, nyt vain väärällä koulutuksella.
Mike Monroen sanoin:
Nyt alkaa olla jo liikaa päälliköitä, siihen että homma toimii tarvitaan myös inkkareita.Ketään ei voi pakottaa koulun penkille, ei edes ammattikouluun. Ainakaan vielä. Aina tulee olemaan sossu / kortisto notkujia.Ei se Sailaskaan saa kuin jotakin tukea vähän pienemmäksi leikattua. Käsityöläisten tyällistyminen tehtaissa automatisoinnin ym myötä vähenee, yhteiskunta siksi kouluttaa, saatika kun työttömyyslukemat on taas nousussa. Suomessa ei haluta yrittää, laiskus vie voiton. Moni käsistään kätevähän voisi työllistää toiminimellä itse itsensä. Hommasta jää usein enemmän käteenkin kuin tehdas työssä. Onhan se mukavampi koulunpenkille siivota porukkaa kuin peruskoulun jälkeen suoraan kortistoon. Minä en mikään "älykkö" tasan 8 peruskoulun ja 8,4 lukion keskiarvolla ollut, mutta ikinä en menisi töihin jossa käsiin tulee likaa tai työstä hiki tulee. Suht koht helpolla laiskan luonteeni pitää päästä, päällikkö hommat powerpointin parissa on mulle ihan jees.Kaltaisiani on monta. Päälliköidytään vaan. Nyky yhteiskunta ei ainakaan rehellistä inkkaria suosi mitä noita pimeästi ansaitsevia matalapalkkaisia joskus kuuntelen. Pimeä inkkari on kuulemma juttu erikseen.Siitä, että likaat kätesi ja otsalta joskus oikein työhikeä pyyhkäiset ei makseta tarpeeksi verratuna siihen mitä sossusta "tienaat".
- Rami
Oon autokuskina ja ajelen pullaa,rakennustarvikkeita ja kaikenlaista. Sen puoleen vähän harmittavaa kun selkä menee kun joutuu nostelemaan kaikenlaista painavaa.
Luulin että tradenomin tutkinnolla ois voinu olla mahdollisuus päästä johonkin sisätöihin mutta erehdyin.
Kevätterveiset sinne Helsinkiin taloushallinnon tradenomilta (ja 4 laudaturin ylioppilaalta) Ja epäilijöille, joka sana on 100% totta!! - työtön työnhakija
Työttömänä jo n. kuukauden verran. Olen tietojenkäsittelyn tradenomi, ei mitkään paskat paperit, mutta kun ei saanut duunia opiskelun aikana niin nyt on vitun vaikeeta. Rahaa tulee valtiolta joskus kuukauden päästä. Nyt on mielessä vain ahdistus ja epätoivo... Tässä jo narua rasvailen ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell492359Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1501940Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.581875- 401710
Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1151559Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,551191- 711133
Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.831115Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103901Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.142896