Hamsterin VALJAAT?

Moo Ni Ka

Olen eläinkauppias ja muutama pieni tyttö on käynyt kyselemässä hamsterin valjaita. Olen sanonut heti että en sellaisia myy ja ihmettelenkin että mihin ihmeen tarkoitukseen sellaiset on tarkoitettu. Uskoakseni hamsteri voisi loukkaantua pahastikin jos se on valjaista kiinni hihnassa jota ihminen vetää. Arvelisin että hamsteri karkaa nopeasti valjaista tai syö ne katki.

Kuka oikeasti käyttää hamsterin valjaita ja mihin tarkoitukseen?

34

2621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moona

      Enpä ole hamstereille omia valjaita nähnyt koskaan.
      Oon ainoastaan huomannut valjaita pupuille ja marsuilla, mutta hamstereista en tiiä. En kyllä menisi tunkemaan mitään valjaita hamsterini päälle, niillähän on aivan älyttömän herkkä iho ( luulisin ) ja en halua hamsterilleni hiertymiä.

    • fannifiii

      Toivottavasti ei kukaan käytä hamsterilla valjaita! Sillä hamsteri on niin pieni eläin, että valjaita ei saa kiristettyä sopivalle. Eli se joko karkaa niistä tai sen pienet luut menee poikki! Oma mielipiteeni on se, että kania pienemmälle eläimelle ei valjaita laiteta! Ei siis marsullekaan, koska marsuthan on semmosia puikuloita, että ei valjaat pysyis niiden päällä!

      • hamsujihiii

        Moi ,

        Nii mä oon ittte nähny yheessä eläin kaupassa hamsulle valjaat.

        >En ittte tiiä .Mut oon nähny ainaki :S


    • Muistan lukeneeni jostain kun pikkutyttö kysyi palstalla valjaidenlaitosta marsulle, vastaus oli yhtä kysymysmerkkiä kuten minäkin lukiessani! Marsulle valjaat?? Kyl mä kanit ymmärrän mut ett sit viel hamstereillekin??? Sen verta pieni eläin ett tuntuu ihan eläinrääkkäykseltä moinen musta..!

      • Jyrsiä fani

        Kyllä hamsuille on valjaita ja ne ovat tehty niin pieniksi, että ne ovat sopivat. Ne ovat tehty tavallaan kultahamsuille koska ne on vähän isompia... Kaverillani on marsu ja se ei ole karannut kertaakaan, paremminkin pysyy paikallaan ellei vähän tökkäise... Eli ei mitään hätää ne valjaat on suunniteltu hamsuille joten niistä/niihin ei kuole


      • ulkoiluttaa
        Jyrsiä fani kirjoitti:

        Kyllä hamsuille on valjaita ja ne ovat tehty niin pieniksi, että ne ovat sopivat. Ne ovat tehty tavallaan kultahamsuille koska ne on vähän isompia... Kaverillani on marsu ja se ei ole karannut kertaakaan, paremminkin pysyy paikallaan ellei vähän tökkäise... Eli ei mitään hätää ne valjaat on suunniteltu hamsuille joten niistä/niihin ei kuole

        Joissain syyrialaisen hamsterin valjaissa, todella typerää.


      • TYPERYS!!
        Jyrsiä fani kirjoitti:

        Kyllä hamsuille on valjaita ja ne ovat tehty niin pieniksi, että ne ovat sopivat. Ne ovat tehty tavallaan kultahamsuille koska ne on vähän isompia... Kaverillani on marsu ja se ei ole karannut kertaakaan, paremminkin pysyy paikallaan ellei vähän tökkäise... Eli ei mitään hätää ne valjaat on suunniteltu hamsuille joten niistä/niihin ei kuole

        Marsun liikkumattomuus valjaissa tarkoittaa juuri sitä ettei se USKALLA liikkua niissä tai, ne HANKAA/HIERTÄÄ jostain!!! Thmienkin pitäisi tajuta moinen!!!!


    • maijjujohanna-

      Olen tosiaan itsekkin nähnyt valjaita parissa eläinkaupassa.

      Hamsteri on pieni eläin, jolta pahimmassa tapauksessa voi katketa raaja valjaiden kanssa. Vielä suurena kysymysmerkkinä, miksi hamsterille valjaat kun hamsteria ei edes kannata viedä ulos?
      Ja teille jotka kyseenalaistavat tuon asian: ulkona on pienelle eläimelle hyvin vaarallista, on petoja (esim. petolinnut), erilaisia bakteereja, aina liian kylmä tai kuuma (seurauksena lämpöhalvaus tai vilustuminen) sekä tietenkin tuo karkausriski.

      Sinä hyvä eläinkauppias, jos haluat pitää puhtaan ja hyvän maineen hamsteriharrastajan silmissä älä hanki liikkeeseen valjaita.

    • ......

      Kaikissa eläinkaupoissa missä oon käynyton ollut valjaita, ja joka kerta kun ne valjaat näkee niin ajattelee vaan että kamalaa. Jos ei voi hamsteria ulkoiluttaa(=päästää jaloittelemaan) ilman valjaita niin ei nyt kuitenkan valjaisiin survota!
      Älä ota liikkeeeseesi valjaita, ja jos joku tulee kysymään vielä niitä niin vastaa vaan kohteliaasti että niitä ei tule ja että hamsterit eivät välttämättä pidä valjaista. Ehkä se takoo niiden pikkutyttöjen päähän hieman järkeä.

      Ja ulos viemisestä vielä, älkää viekö hamsteria ulos! Olen vienyt joskus nyt jo edesmenneen syyrikseni ulos, eikä se pitänyt siitä yhtään.

      • palstaa

        tuskin lukevat lemmikkieläinkapassa tilauksista vastavat henkilöt.
        Joten turhaa sanoa älä ota liikkeeseesi valjaita, huh huh, yksityisyrittäjillä ja muillakin yrittäjillä on muutakin tekemistä, kuin lukea tätä palstaa.
        Ei millään pahalla, mutta totta.


      • Ei ne hamsterit valjaisiin ...
        palstaa kirjoitti:

        tuskin lukevat lemmikkieläinkapassa tilauksista vastavat henkilöt.
        Joten turhaa sanoa älä ota liikkeeseesi valjaita, huh huh, yksityisyrittäjillä ja muillakin yrittäjillä on muutakin tekemistä, kuin lukea tätä palstaa.
        Ei millään pahalla, mutta totta.

        Ootteks te tyhmii tai jotain kun te puhutte täällä että hamsterille ei vois laittaa valjaita? Kaikis näyttelyissä ja vastaavissa on kaikil hamsuil sellaiset ja ne on suunniteltu hamstereille ei ne niihin kuole... Ja miks puhutte koko ajan "luulis et niitä sattuu jos ne ei liiku ja ihminen vetää niitä perässään" ehkei kukaan ole niin huolimaton ja tyhmä et raahaus hamsteria perässään tai pakottais se liikkumaan et siitä sattuu.!!


      • jeeeeeeeeeeeeeeeeeee
        Ei ne hamsterit valjaisiin ... kirjoitti:

        Ootteks te tyhmii tai jotain kun te puhutte täällä että hamsterille ei vois laittaa valjaita? Kaikis näyttelyissä ja vastaavissa on kaikil hamsuil sellaiset ja ne on suunniteltu hamstereille ei ne niihin kuole... Ja miks puhutte koko ajan "luulis et niitä sattuu jos ne ei liiku ja ihminen vetää niitä perässään" ehkei kukaan ole niin huolimaton ja tyhmä et raahaus hamsteria perässään tai pakottais se liikkumaan et siitä sattuu.!!

        siis hamsteria ei saa oikeastaan viedä ulos ja valjaat on tarkoitettu siihen että jos se on häkin ulkopuolella niin sitä pystyy vahtimaan paremmin ettei se vipellä mitään sähköjohtoja nakertelemaan


    • hamsufani <3

      Jos hamsuille on valjaita niin ne on varmaan siihen tarkotukseen että hamsterin kans voi olla ulkona ilman että se karkaa, mutta itse en missään nimessä sellaisia laittaisi hamsulle


      ja hamsu ei oo mikään koira jonka narusta voi vetää

    • huhhuh....

      Niin no hamsteria ei saa viedä ulos, mutta ei sille saa laittaa valjaitakaan. Hamsteri on niin pieni ja haurasluinen eläin, ettei sille saa valjaita tarpeeksi tiukalle ilman, että tulisi jotain vahinkoa eläimelle - ja jos niitä taas ei laita tiukalle, hamsteri pääsee karkuun.
      Rottaa, kania, ja marsua voi pitää valjaissa, joissain tilanteissa, mutta ei sitä pienempiä eläimiä kyllä.

    • Hamsterin omistaja

      Valjaat EIVÄT OLE TURVALLISIA!
      Miksi?
      Ensiksikin hamsteri pystyy puristautumaan uskomattoman pienistä raoista joten valjaita on MAHDOTONTA säätää oikein.
      Hamsterinvaljaat ovat vain rahastuskeino kuten hamsterin pesävanukin, molemmat ovat hamsterille vaarallisia ja turhia.(Pesävanu kiertyy helposti hamsterin jalan ympärille aiheuttaen kuolion ja poskipusseihin varastoituna sitä ei saa helposti pois-> poskipussin tulehdus, valjaat taas päästävät hamsterin karkuun tai vaikeuttavat hengitystä ja voivat jopa katkoa luita.

      Kanin pitäminen valjaissa onnistuu koska kanin ruumis ei kykene rutistautumaan yhtä paljon kuin hamsterin.

      Hamsterin ulkoilutus onnistuu kaikista turvallisimmin sisällä hamsteriturvallisessa huoneessa, aitauksessa tai puuhalaatikossa ja missään näistä valjailla ei ole mitään käyttöä!
      Älä missään tapauksessa vie hamsteria ulos päivällä silloin on liian valoisaa yöeläimelle, jos taas viet illalla on liian kylmää.

      Suosittelen kaikkia hamsterin omistajia lukemaan tätä http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/

    • VALJASKAUNA

      Oon nähnyt yhdessä eläinkaupassa. Enkä kyllä ostanut :-S

    • imai

      Mä oon lukenut näiltä palstoilta että hamsulle ei kannata hankkia valjaita muun muassa siks koska ne puristais tai ois liian löysät, mutta miks sellaset ois ees tehty? Eikö niistä löydy mitään positiivistä palautetta? Onks jollain ees valjaita hamsulle?

      • Imai

        Moips! Onks teijän hamsuilla valjaita. Kyl tosi monet on pitänyt niitä vaarallisina, tosin jotkut on kyl vähä ihmetellyt et miks? Meillä on kaks talvikoo onks niillekin olemassa valjaita? Kyseessä ois vaan pieniä reissujaan ulkona sillä en oo niin tyhmä kun oon lukenut palstoja Jos " ne on nyt NIIN vaarallisia" helppis ois kiva tietää et jos ois ja mistä sellaisen sais!


    • marsuli3

      Siis mä saan marsun jo tossa keväällä niin mä tarvitsin tiedon siitä että onko niille oikeesti valjaita vai ei?!!????!!

      • Kai olet hankkimassa ainakin kaksi marsua, koska ne ovat lauaeläimiä? Yhden pitäminen on saman kuin pitäisi sitä häkissä jossa se ei mahdu liikkumaan tai ilman heinää: täysin luonnotonta.

        Onhan niitä joo, mutta koska msrsu on tasapaksu pötkylä, ne ei istu sille kunnolla, joten se säikähtäessään luikahtaa erittäin helposti irti niistä, tai satuttaa pienet luunsa rimpuillessaan. Siksi niiden kanssa on aina karkaamisriski, eikä marsua saa missään tapauksessa vetää niistä mihinkään suuntaan.


    • Hamsufanii :)

      Näin hamsun valjaita joskus faunattaressa.

    • marsuli3

      hehheh...tarkotin hamstereita..en marsuja....XD...XXD

    • EKOhamsu

      No, en ittekkää ymmärrä juuri sellasia hamsterini kanssa, mutta kaipa jotkut haluavat ulkoiluttaa hamstereitaan niinkuin koiria. Hamstereilla on kuitenkin niin pienet jalat että luulisis että ne kompastuvat niihin

    • EI!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      joo, minulla on syrkki, ja sain kaveriltani lahjaksi valjaat... no kokeiltiin ja ihan tyhmät!!!!!!!!! 1. niitä on TOSI hankalaa saada päälle. 2. jos kiristät liikaa valjaita vetämällä narusta, hamsterihan vois vaikka kuolla! 3. hamsu pääsee niistä irti (kokemusta on) 4. hamsteri on liian hento eläin niihin.

    • SUOSITTELEN

      Itselläni on ollut hamsteri ja käytin sillä valjaita sillä ei tullut MITÄÄN niistä se jaloitteli ja oli normaali. ei hangannut eiikä päässyt karkuun. itse aijjon ostaa kaikille hamstereilleni sellaiset! suosittelen

    • Hamsteri fani

      Kyllä hamsterilla voi käyttää valjaita! Ei se siihen kuole.:)

    • kokemusta hamsuista!

      Itse en käyttäisi hamsterille valjaita! Ja ne jotka käyttää valjaita niin MIKSI?! Hamsterille voi rajata huoneesta alueen jossa se voi juosta ihan ilman valjaita! Ja valjaita ei tarvi senkään takia että hamsteri vietäisiin ulos koska sitä ei ulos saa viedä!!!!!!

    • Hamsueri

      Älkää laittako niitä valjaita... "Ei hamsteri kuole", "suosittelen' Argh, ei ne pidä siitä! Ei tulis mieleenkään tunkea hamsuani joihinkin valjaisiin! HAMSTERI VALJAAT POIS MARKKINOILTA! Ne älykääpiöt (sori vaan), jotka ne laittavat ja rakastavat muka hamsujaan! Tässä oli mielipiteeni.

    • fke

      En ole koskaan nähnyt hamstereille valjaita. En ymmärrä mihin sellaista tarvitsee, sillä itse en veisi hamsteria pihalle, ja jos sisällä aikoo niitä käyttää, niin paljon järkevämpää on rajata alue, jossa juosta vapaasti tai sitten ostaa juoksupallo. Oma hamsterini tykkää juosta juoksupallossa joten ostakaa mielummin juoksupallo, EI VALJAITA!

    • hamsujahti

      Valjaita tai aitausta/rajattua aluetta ei edes tarvitse kun vaan antaa mennä ja itse seuraa katseellaan hamsteria, eihänse nyt niin lujaa pääse että ehtisi karkuun.

    • hamsujahti

      Ja kyllä olen nähnyt monestikkin että hamsu ollaan viety ulos nurmikolle lämpimällä ilmalla. Miksi ei saisi viedä? Varsinkin jos hamsteri itse siittä tykkää.

    • sejokatietää

      Hamsteri ei pidä ulkoilusta. Se on erittäin stressaavaa ja niin ei oikeasti saisi tehdä. Sieltä voi tulla vaarallisia bakteereja ja pahimmassa tapauksessa hamsu voi kuolla. Ja ei näyttelyissä niitä käytetä. Hamsunäyttelyt ei oo mitää koiranäyttelyn tapasia :D oon siis hamsukasvattaja joten tietoa niistä piisaa :)

    • Anonyymi

      Mun hamsteri hyppii mielellään esteitä ja ajattelin hankkia sille valjaat jos ei se tykkää niistä niin sitten en käytä mutta ne ovat kyllä turvallisia ja hamsterin rakenteelle sopivia

    • Anonyymi

      Mistä niitä hamstereille tarkotettuja valjaita oikeen saa? Kun en itse löydä mistään verkkokaupasta

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe