Miten koiran turkin voi estää huopaantumasta ja miten se alkaa huopaantua yleensä?
Ystäni koira bolognese/volpino-sekoitus on sieltä täältä takuissa ja omistaja kertoo harjaavansa sitä,koira on vasta 9 kk,villi pentu,herkkäsieluinen yksilö.Hoidossa ollessaan luonani yritin erotelle helläkätisesti takkuja,ei auttanut kuin yrittää varovasti leikata.
Tekeekö trimmauksen ja hoidon tällaiselle turkille eläinlääri vai koirien trimmaja?
Koira kauhistui surisevaa laitetta,kun yritin lähestyä miehen parranajokoneella sitä ja kuvittelin näin onnistuvani poistamaan takut.
Koiran karva on ohut lainehtiva,kuin pilven repaleet,kertokaa vinkkejä hoitoon! Kiitos!
Turkin hoito ohjeita..
6
8396
Vastaukset
- Sunny
Ei muuta hoitoa, kun harjaaminen säännöllisesti. Äläkä mene leikkaamaan, saat vain kauheampaa jälkeä aikaan. Jos takku on todella tiukka, voit ostaa tavallisesta kaupasta esim. XZ:n Muumi takkujenavaus ainetta ja antaa vaikuttaa hetken. Se on aika tahmeaa ainetta eli koira kannattaa pestä käytön jälkeen ja föönata huolella.
- tillyh
Koira täytyisi opettaa säännölliseen turkinhoitoon jo heti pennusta alkaen. Ystäväsi turkkirodun hoidoksi ei ilmeisestikään riitä pelkkä pintapuolinen harjaus, vaan tärkeää on, että koira kammataan säännollisesti riittävän pitkäpiikkisellä kammalla ihoa myöten. Takut alkavat syntyä sinne pohjavillaan, jos niitä ei myös kammata. Metallipiikkinen kampa on tähän tarkoitukseen paras, se on myös ehdoton kapistus takkujen selvitykseen.
Likainen turkki huopaantuu helposti. Kunnolla huopunutta turkkia/takkua ei kannata edes yrittää väkisin selvittää, vaan leikkaa se reilusti pois. Koira ei siitä kärsi millään tavalla, vaan päinvastoin, takkutuppo ei enää kiristä ja kutita ihoa. Kainalot ja nivuset ovat turkkiroduilla alttiita takkuuntumaan ja huopaantumaan, paras vaihtoehto on pitää karva näistä paikoista hyvin lyhyenä (nyt puhun siis kotikoirista;).
Säännöllinen pesu koiralle pitää myös takut loitolla.
Pyydä ystävääsi hankkimaan turkkirodulle tarkoitettua shampoota ja laadukasta hoitoainetta.
Erityisiä takunavaus aineita saa eläinkaupoista, ihmisille tarkoitetut aineet eivät ehkä ole niitä parhaita tähän tarkoitukseen.
Eläinlääkäri ei tee trimmauksia. Trimmajalla takkujen sevitys maksaa melko paljon. Jos koiran takuttomana pitäminen on ylivoimaista, silloin paras vaihtoehto on pitää turkki kokonaan lyhyenä. Takkuinen turkki aiheuttaa ikäviä iho-ongelmia.
Totuta koira herkkujen avulla pikkuhiljaa hoitotoimiin ja pesuun.
Meillä on kolme amerikancockeria, pesen koirat kerran viikossa ja kuivaan föönillä, turkkeja selvitellään jatkuvasti... Työsarkaa siis riittää...;)- vierasmama09
tiedätko jos tää metallipiikkinen kampa saa tavallisesta kaupasta? jos ei., mistä löytyy?
- ja_s_suuu
Minulla on myös bolognese-volpino sekoitus. 1 vuoden ikäinen. Mietin itsekkin samaa ongelmaa. Olen käyttänyt koiraa trimmattavana ja sillä tavalla karva on helposti hoidetavissa. joututaan trimmaamaan kuukauden välein aivan lyhyeksi. Koirani pelkää myös konetta jolla koira trimmattaisiin kotona.en tiedä miten saisin sen lyhyeksi muuten kuin saksilla. Tällaisen hoidon tekee koirallesi trimmaaja mielestäni. helpoiten takut saa harjaamalla pois. Kannattaa käydä trimmaamassa koira. Minun koiran karva on aivan lyhyt,paitsi korvissa ja hännässä on pitkät karvat,koska ne ei takkuunnu,ja on helppo hoitaa. Voisitko Antaa kaverisi sähköpostin,niin voisin pohtia hänen kanssaan asiasta.. voisin vaikka lähettää kuvan omasta bolognese-volpino valkeasta pallero sekoituksesta.. kiitos jo etukäteen.. :)
- mistica
miten se on, kun joistakin koirista, joilla on runsaanpuoleinen turkki, sanotaan ettei saisi harjata kuin 2 kertaa kuussa, muuten turkinlaatu alkaa kärsiä.
Tai sitten tuo mix omaa sellaisen "oudon" turkin.
Kysäise joltakin expertiltä-esim. trimmaajalta.
- rapupoikakkk
mihin muotoon kanan muna pitää paistaa/keittää/raakana koska olen kuullut että kanan munalla saa koiran turkin kiiltämään onko se totta???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693