perustietoa sovittelusta

sisyfos1975

Sovittelu Wikipediassa:


Rikos- ja riita-asioiden sovittelulla tarkoitetaan Suomessa palvelua, jossa rikoksesta epäillylle ja rikoksen uhrille järjestetään mahdollisuus puolueettoman sovittelijan välityksellä kohdata toisensa luottamuksellisesti, käsitellä rikoksesta sen uhrille aiheutuneita henkisiä ja aineellisia haittoja sekä pyrkiä omatoimisesti sopimaan toimenpiteistä niiden hyvittämiseksi. Sovittelun tarkoitus on olla puolueetonta, kohtuullista, luottamuksellista, vapaaehtoista ja vaihtoehtoista. Sovittelu on asiakkaille maksutonta. Rikos- ja riita-asioiden sovittelijoina toimivat vapaaehtoiset sovittelijat.

Sovittelussa voidaan käsitellä mm. pahoinpitelyjä, vahingontekoja ja omaisuusrikoksia. Myös joitakin riita-asioita voi sovitella. Sovittelualoitteen voivat tehdä mm. poliisit, syyttäjät ja rikosten osapuolet sekä alaikäisen myös osapuolen huoltaja. Lähisuhdeväkivaltaa koskevan sovittelun aloitteen voi tehdä ainoastaan poliisi- tai syyttäjäviranomainen.

Sovittelutoiminta käynnistyi Suomessa 1980-luvulla mm. Vantaalla, Espoossa, Tampereella ja Helsingissä. Laki rikos- ja eräiden riita-asioiden sovittelusta tuli voimaan 1.1.2006 ja sen myötä sovittelua järjestetään kaikissa Suomen kunnissa. Sovittelupalvelua tarjoavat sovittelutoimistot.

Sovittelu perustuu restoratiivisen oikeuden ideologiaan. Restoratiivisuudella tarkoitetaan korjaavuutta eli nimenomaan konfliktissa vaurioituneiden ihmissuhteiden korjaamista. Keskeisiä restoratiivisia arvoja ovat kunnioittava vuoropuhelu, vastuunotto, hyvitys, armo, moraalinen oppiminen, tekijän (rikoksentekijän, koulu- tai työpaikkakiusaajan tai muun rikkojan) hyväksyminen yhteisön jäseneksi ja uusien haitallisten tekojen ehkäisy. Prosessissa korjataan emotionaalisia ja symbolisia arvoja: loukatun turvallisuudentunnetta, omanarvontuntoa, itsemääräämisoikeutta ja oikeudentuntoa. (Lähde: Suomen sovittelufoorumin www-sivut 2007)

Muita sovittelun muotoja ovat mm. koulusovittelu (vertaissovittelu), perheasioiden sovittelu ja työpaikkasovittelu.

10

2281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paskaa...

      Ei helevetti... melkoista tuubaa on tuo edellinen... kuka ihan oikeasti haluaa turvautua sovitteluun/yms päänsilittelyyn...

      Mutta myönnettäköön että tämä Suomen oikeuslaitos on täysin perseestä = joku yrittää tunkeutua kotiisi/raiskata vaimosi/ryöstää autosi, niin ainut mitä saat tehdä on soittaa poliisit, ja pyydellä että eivät kohtelisi liian kovalla kädellä näitä "uhreja"...

      Ei vittu... jostain syystä tämä sotii ainakin meikäläisen oikeustajua vastaan...

      Joten en voi muuta kuin toivoa, että en joudu minkään edellä mainittujen tapausten silminnäkijäksi...

      • Lapsenraiskaaja

        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1395345

        Näin "sovitellaan" lapsenraiskaajan kohdalla jos on maahanmuuttaja.


      • Tarina
        Lapsenraiskaaja kirjoitti:

        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1395345

        Näin "sovitellaan" lapsenraiskaajan kohdalla jos on maahanmuuttaja.

        Eihän tällä jutulla ole mitään tekemistä sovittelun kanssa.
        Sitäpaitsi, kenenkään ei ole pakko tulla sovitteluun vaan se on KUMMALLEKIN osapuolelle vapaaehtoista. Sitä paitsi tässä sovittelussa joutuu "tekijä" korvaamaan aiheuttamansa vahingon eikä hän pääse kun "koira veräjästä" niin kun monet väärin luulevat.


    • jomi77

      Mitä jos yrittää sovitella kiinteistökaupan virhettä ja lähettää toiselle osapuolelle sovittelu ehdotuksen ja he eivät vastaa siihen ollenkaan? Käräjillekkö seuraavaksi?

      • varmistaa, jos ette

        ole vielä varmistaneet, että toinen osapuoli on saanut ehdotuksen. Sitten voi olla, että käräjöinti on ainoa vaihtoehto, ellei sovittelu toimi.


      • notation

        Jos toinen osapuoli ei ole halukas sovittelemaan, niin sitten käräjille.

        kannattaa käydä ensin yksityiskohdat läpi lakeja tuntevan kanssa, varsinkin jos kyse on isommista rahoista. Rikos- ja riita-asioita sovittelevat ovat vapaaehtoisia maallikkoja.


      • jomi77
        notation kirjoitti:

        Jos toinen osapuoli ei ole halukas sovittelemaan, niin sitten käräjille.

        kannattaa käydä ensin yksityiskohdat läpi lakeja tuntevan kanssa, varsinkin jos kyse on isommista rahoista. Rikos- ja riita-asioita sovittelevat ovat vapaaehtoisia maallikkoja.

        Juu, meidän lakimies on lähettänyt eteenpäin jo sovittelu ehdotuksen ja heidän piti vastata jo toukokuun lopussa, mutta mitään ei ole kuulunut!Ajattelin vaan, et onkohan tässä sellanen tilanne, että he katsovat vaan et uskallanko lähteä haastamaan käräjille.. Voiko vastaamattomuudesta olla heille haittaa oikeudenkäynnissä??


      • minne ja kenelle
        jomi77 kirjoitti:

        Juu, meidän lakimies on lähettänyt eteenpäin jo sovittelu ehdotuksen ja heidän piti vastata jo toukokuun lopussa, mutta mitään ei ole kuulunut!Ajattelin vaan, et onkohan tässä sellanen tilanne, että he katsovat vaan et uskallanko lähteä haastamaan käräjille.. Voiko vastaamattomuudesta olla heille haittaa oikeudenkäynnissä??

        lähetti kenelle sovittelupyynnön. mihinkä "eteenpäin", lähettikö sun lakimies sen sovittelutoimistoon??? jos lähetti sovittelutoimiston pitäisi ottaa siihen kantaa. jos lähetti sen suoraan "heille" niin meni vähän vika paikkaan.


      • Tarina
        notation kirjoitti:

        Jos toinen osapuoli ei ole halukas sovittelemaan, niin sitten käräjille.

        kannattaa käydä ensin yksityiskohdat läpi lakeja tuntevan kanssa, varsinkin jos kyse on isommista rahoista. Rikos- ja riita-asioita sovittelevat ovat vapaaehtoisia maallikkoja.

        Asia missä on kyse suurista summista ja suurista vahingoista EI EDES TULE SOVITTELUUN, vaan ne hoitavat viranomaiset. Käykää ihmeessä katsomassa sovittelun sivuja varmaan googlettamalla löytyy...


    • Anonyymi00010

      Sovittelu on hyvä juttu, kun on niin hermo pinnas osalla porukast että pienistä kommenteista jne. Ihmettelen tätä ns."kunniavkivaltaa", Se ei kuulu meitin kotimaahan, että ollaan pienest huulenheitosta jo nyrkkiä iskemäs, se pitää kitkee poikkeen, iha selväst.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1004
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      844
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      93
      749
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      75
      642
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      635
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      560
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      486
    8. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      472
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      459
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      455
    Aihe