Akun lataamisesta

Akkumulaattori

En oikein tiedä mihin osastolle tää kuuluu mut laitanpa tänne. Eräs insinööri väittää että kun akku (mikä tahansa kai...) kestää vain tietyn määrän latauksia, niin on fiksua olla tarkkana latailun kanssa. Esim. puhelin kannattaa ladata kerralla täyteen (=yksi latauskerta) kun jos hetkeksi otat kännyn irti laturista ja käyt vaik paskal ja sit tökkäät takas laturiin, niin siinä on jo kaksi latauskertaa. Pitääkö paikkansa??

Eli yks latauskerta joka kerta kun laitat laturiin. Ja jos rämppäät, niin tulee aika paljon nopeemmin akun ikä täyteen.. Onks näin???

9

1167

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nljhl

      tuskimpa tuolla on merkitystä

    • siinä ero

      Vanhin akkutekniikka on lyijyakut. Niiden käyttöiän määrää lähinnä käyttövuodet, ne kestävät jatkuvassa käytössä noin 4-6 vuotta, satunnaisessa käytössä vähemmän. Lyijyakkuja käytetään esim. autoissa. Eniten niiden käyttöikää lyhentää pitkäaikainen käyttämättömyys.

      Toinen jo vanhahko akkutekniikka on nikkeli-cadmium (NiCd). Ne olivat yleisiä kaikessa elektroniikassa ja kannettavissa laitteissa takavuosina. NiCd-akun ongelma oli se, että ne piti käyttöiän optimoimiseksi purkaa aina täysin tyhjäksi ennen uutta latausta. Parhaimmillaankin optimiolosuhteissa ne kestivät noin 500 latauskertaa.

      Nykyisin elektroniikkalaitteissa ja kännyköissä käytetään enimmäkseen nikkeli-metallihybridi-akkuja (NiMH) tai litium-ioni-akkuja (L-ion / Li-ion). Kummallakaan mallilla ei ole NiCd-akun ongelmaa, eli niitä voi purkaa ja ladata ilman rajoituksia. Varsinaista latauskertojen maksimimäärää ei ole minkäänlaista. Silti vuodet vaikuttavat edelleen. Eli esim. nykyisiä kännyköitä, joissa on yleisimmin litium-ioni-akut, voi ladata ihan vapaasti milloin vaan. Latauskertojen määrällä ei ole siis merkitystä, vaan akut kestävät minkä kestävät, käytännössä muutamia vuosia. Näilläkin akkutyypeillä eniten niiden käyttöikää lyhentää niiden käyttämättömyys. Eli ei kannata huolehtia latauskertojen määrän suhteen, vaan käyttää, purkaa ja ladata akkuja aina tarpeen mukaan ja mahdollisimman usein.

      • siinäkin on ero

        Optimismia 500 latauskertaa,jotkut ilmoittaa jopa 1000 kertaa.
        1kerta/viikko pitäisi kestää n.10 Vuotta!(20v/1000kertaa)
        Se on vain toiveunta hyvä kun 2-3vuotta kestäisi!
        Kesto on vain valmistajien kaunis toive uni asialle.


      • Etsivä löytää tietoakin

        Joku kirjoitti: "Nykyisin elektroniikkalaitteissa ja kännyköissä käytetään enimmäkseen nikkeli-metallihybridi-akkuja (NiMH) tai litium-ioni-akkuja (L-ion / Li-ion). Kummallakaan mallilla ei ole NiCd-akun ongelmaa, eli niitä voi purkaa ja ladata ilman rajoituksia."

        Ensinnäkin kyseessä on metallihyDridi kun puhutaan NiMH-akuista ja lisäksi niissä ON muisti-ilmiötä kuten NiCd-akuissakin, mutta vain paljon pienempänä, jolloin tyhjäksipurkua ei tarvita niin usein.

        Kaikki tämä tieto löytyy hieman etsimällä esim. akkuteollisuuden julkaisemasta materiaalista, joten kannattaa vaikka lainata tekstiä copy/pastena sieltä, kuin antaa täällä virheellistä tietoa kaikella sillä vakuuttavuudella minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa!


      • ei saa purkaa tyhjäksi,
        Etsivä löytää tietoakin kirjoitti:

        Joku kirjoitti: "Nykyisin elektroniikkalaitteissa ja kännyköissä käytetään enimmäkseen nikkeli-metallihybridi-akkuja (NiMH) tai litium-ioni-akkuja (L-ion / Li-ion). Kummallakaan mallilla ei ole NiCd-akun ongelmaa, eli niitä voi purkaa ja ladata ilman rajoituksia."

        Ensinnäkin kyseessä on metallihyDridi kun puhutaan NiMH-akuista ja lisäksi niissä ON muisti-ilmiötä kuten NiCd-akuissakin, mutta vain paljon pienempänä, jolloin tyhjäksipurkua ei tarvita niin usein.

        Kaikki tämä tieto löytyy hieman etsimällä esim. akkuteollisuuden julkaisemasta materiaalista, joten kannattaa vaikka lainata tekstiä copy/pastena sieltä, kuin antaa täällä virheellistä tietoa kaikella sillä vakuuttavuudella minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa!

        koska lataus ei sen jälkeen enää toimi. Siksi akkupaketin sisällä on oma elektroniikka, jossa on mm. syväpurun esto, kun ei käyttäjä sitä kuitenkaan muista. Tällaista akkua ei voi siis herätellä henkiin ulkopuolisella jännitteellä, koska tuo pintaliitoselektroniikka ei sitä kestä.


    • puhua

      tuon puolesta ja se on ajastimella varustettu laturi, joka resetoituu aina, kun akku välillä irroitetaan ja aloittaa siis taas uuden 8:n tunnin latausjakson, vaikka akku olisikin täynnä. Koska akku lämpiää latauksen loppuvaiheessa, juuri tuo korkea lämpötila akun elinikää rajoittaa kumulatiivisesti.

    • Akun latauskertaa (tyypistä riippuen) ei voi laskea siitä miten monta kertaa se on laitettu lataukseen. Akun ikä riippuu ihan pääosin käyttötunneista. Nykyisiä Litium-Ion -akkuja ei tarvitse pelätä latauksen puolesta: ne ei hätkähdä vaikka laitetaan lataukseen ilman että akku on ihan tyhjä.

      Nikkeli-metallihydridi -akut kestää paremmin jos ne kuluttaa ihan tyhjäksi ja sitten lataa täyteen.

      Jos haluat laittaa vaikkapa kannettavan akun talteen, varaus voi olla ~60 % jolloin se säilyy parhaiten. Tarkempi selostus löytyy jostain lappusesta joka tulee vehkeen mukana.

    • Peiter

      Akku kestää 500 kertaa ladata, ja kapasiteetti on pudonnut tämän jälkeen. No akku yleensä vanhenee 5 vuodessa muutenkin. Eli lataamalla 3päivän välein akku kestänee noin 4vuotta. Ts. ei kannata ladata joka päivä.

      • Sins

        Suurien kiinteiden, puskulatauksesa olevien akustojen tulee kestää vähintään 20 v. Muussa tapauksessa kukaan ei osta niitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      187
      11448
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5449
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2717
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2365
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1851
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1805
    7. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      29
      1554
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      41
      1450
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1406
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      37
      1379
    Aihe