Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi isolle alueelle parkissa?

Miksimiksi

Miksi sellaista ohjetta jaetaan työnantajien ym. puolelta, että pitäisi jättää iso alue vaihteistosta kun jättää auton parkkiin?

Itse en kyllä tuolle keksi mitään järkevää syytä, luulisi olevan aivan sama missä se on, kun ei ole auto käynnissä eikä vaihdelaatikko pyöri jne..?

Taitaa olla ainut syy, että jos joku osaamaton yrittäisi siirtää autoa ei saisi sitä edes liikkeelle kun ei tajuaisi tuota..

22

5734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yörunkokuski

      kun iso alue on jätetty päälle, autoa voidaan tarvittaessa hinata edes pienen matkan max 5kmh. Pieni alue ei kestä sitäkään, vaan on kutsuttava hinuri, nostettava perä ylös, irrotettava kardaani vetoakselista, jne. Siksi iso alue päälle.

    • ---------

      No entäs kun paineet on kadonneet ja isopuoli päällä ja lyöt auton käyntiin...

      penkkiin tulee ilmat, jarruille tulee ilmat ja sulla on vaihde päällä.... todella järkevää.

      • eiei

        Ei vaihdetta kuulu jättää ikinä päälle etenkin jos on paineilmankytkin.

        Iso puoli päällä mutta vaihde vapaalla. Mutta en tiedä onko sitten muuta hyötyä tuosta kun tuo hinausjuttu ja sekin nyt aika kaukaa haettu.


      • -----------------

        I`m with stupid :) ^
        |


    • kun_

      Aluevaihtaja vaihtaa pikkupuolen päälle. Eli ellei ole ilmaa niin on isopuoli päällä. Eli siis kun auto seisoo ja mikäli paineet vuotavat isopuoli menee itsellään päälle ja kun auto laitetaan käymään ja ilmaa alkaa tulla niin ei ole tarkoituksen mukaista että vähä ilma alkaa heti mennä aluevaihtajalle. Parempi vaihtaa vasta kun ilmaa on kunnolla.

      • mitäih

        haittaa tuosta on, ok, ei ole tarkoituksen mukaista, mutta voiko tuo vahingoittaa jotain? Onko yleinen tapa jättää se isolle alueelle?

        Miten puolittajan kanssa pitäisi toimia?


      • tietojeni mukaan
        mitäih kirjoitti:

        haittaa tuosta on, ok, ei ole tarkoituksen mukaista, mutta voiko tuo vahingoittaa jotain? Onko yleinen tapa jättää se isolle alueelle?

        Miten puolittajan kanssa pitäisi toimia?

        vaihde vapaalle, ei ole väliä onko iso vai pieni alue päällä, mutta puolittaja pitäisi jättää isolle nimenomaan sen takia että jollei ole painetta, sitä ei saa päälle...aivan kuten aiemmissa viesteissä kävi ilmi, että kun paineet putoaa ja jos aluevaihtaja on pienellä, se vaihtaa automaattisesti isolle...näin ainakin FH-Volvossa..tosin eipä tuota puolittajaa ole koskaan tullut laitettua isolle puolelle kun parkkaan auton..


    • Rekkis 731

      Tätä piti oikein miettiä. Kuten edellä todetaan niin isopuoli menee itsestään päälle. Tuo hinausjuttu oli tavallaan tuulesta temmattu. Ei se myöskään oleellisesti vaikuta paineiden keräykseenkään. Vastaus kuuluu seuraavasti. Ensin kerron tarinan miehestä joka aina auton talliin ajettuaan avaa auton ovet ja peräloosterin kannen ettei tiivisteet kulu. Jos teilläkin on isäntä ruvennut tarkaksi ja haluaa välttää tiivisteiden kulumista minimoimalla pienenpuolen painerasituksen. Olen mä koulut ja uuden auton käyttäjäkoulutuksen aikoinaan käyny. Kukaan ei ole tullut ennemmin kertomaan että vaihde pitäisi seisonnan ajaksi jättää isolle puolelle.

      • Sisuko

        Tunsin aikoinaan sellaisenkin sora-autoilijan joka epäili että tuuli pyörittää turboa pakoputken kautta viikonlopun aikana,turbojen ollessa vielä harvinaisempia laitteita.Joten pressuneulomoon teettämään kiristettävää huppua pakoputken päähän.


      • vieläkin
        Sisuko kirjoitti:

        Tunsin aikoinaan sellaisenkin sora-autoilijan joka epäili että tuuli pyörittää turboa pakoputken kautta viikonlopun aikana,turbojen ollessa vielä harvinaisempia laitteita.Joten pressuneulomoon teettämään kiristettävää huppua pakoputken päähän.

        Erään metsäkoneyrittäjän jonka ponssen pakoputket pitää pussittaa kyytin aikana ettei turbo pyöri kuivana! Tosin ainoa tähän asti. Ukkosen ihmeitä, sanon mä!


      • oli kyllä
        Sisuko kirjoitti:

        Tunsin aikoinaan sellaisenkin sora-autoilijan joka epäili että tuuli pyörittää turboa pakoputken kautta viikonlopun aikana,turbojen ollessa vielä harvinaisempia laitteita.Joten pressuneulomoon teettämään kiristettävää huppua pakoputken päähän.

        mainio tarina, kyllä naurattaa enkä epäile etteikö olisi tottakin. Olen kanssa tavannut työn merkeissä jos jonkinlaista "Fakiiria" mielipiteineen.


    • ohjeen antaa

      tuntuu aivan hullulta ajatukselta.
      Jos nyt sitten ei koske yksittäistä autoa josta tiedetään että ilmat karkaa pikku aulueella tai tuota varkauden estoa autossa jossa oven lukot ja virta lukot epäkunnossa.

      • Lady-Rahtari

        Joskus ammoisna aikoina ajoin autoa jonka puolittaja piti jättää isolle kun muuten hukkasi paineet hetkessä. Muuten en ole kuullut että sillä olisi suurtakaan väliä, paitsi että tietenkin vaihde kepistä vapaalle. Nyky autot kun ei edes käynnisty vaihde päällä ja jos tauon aikana on paineet karanneet niin vaihdetta ei silloin saa pois päältä ja kun auto ei käynnisty vaihde päällä ei saa paineita että sen vaihteen saisi pois jne jne. tulleepi noidankehä siitä.


    • kverulantti

      Jos on näin että paineen hävitessä menee iso puoli päälle niin siirtäjä on jousikuormitteinen.Kun mikään ei pyöri,ei hampaat aina kytkeydy.Jospa sitten jossakin automallissa tästä aiheutuu liikaa rasitusta siirtohaarukkaan tai käynnistettäessä hampaiden rikkoutumista.

    • ainakin

      Ainakin Celect sisuissa tietokone paukuttaa alkutarkastuksessa vaihdelaatikkoa paljonvähemmän jos sammuttaessa on jättänyt ison puolen päälle. Muissa merkeissä ja koneissa samaa ei esiinny, ainakaa mun tietääkseni.

    • ekl

      Kyllä se nyt kuitenkin on sen hinauksen takia.

      Ainakin Scanian, Volvon ja Mersun laatikot on niin, että jousi painaa ison puolen päälle, kun virrat sammuttaa. Eli napin asennolla ei sinänsä ole suurtakaan merkitystä.
      Puolittajan asennolla ei hinaamisen kannalta ole merkitystä, jos kohta sekin taitaa olla kytketty vastaavalla tavalla.

      • jos

        Volvon vm. -95 ohjekirjaa on uskominen...siinä nimenomaan neuvotaan jättämään puolittaja isolle..


    • stycke

      On siinä sen verran perää, että kun tosiaan paineiden laskiessa menee automaattisesti iso puoli päälle, paineita kerätessä - yleensä on joutokäyntiä enemmän kierroksia koneessa - se aluevaihtaja sitten menee paineen noustua riittävästi sinne, minne nappula sen määrää. Ja kun se menee pikkupuolelle, vaihteistosta kuuluu ikävä raksahdus. Ehkei se riko mitään, mutta kuluminen lienee kuitenkin vähäisempää jos jätetään se iso puoli päälle. Näin siis ainakin Scaniassa, Volvosta en ole ihan varma ja muista en tiedä sen vertaa.

      • -ammattikuljettaja-

        olen huomannut saman asian itsekin. aikaisemmin scanialla ajaessa pomo neuvoi jättämään alueen ja puolittajan isolle puolelle. käynnistettäessä sieltä todellakin kuuluu paineiden noustessa "pamaus" kun pieni alue menee päälle jos on sammuttaessa jättänyt napin pienelle. ja sama homma toimii volvossakin.


      • kuulu
        -ammattikuljettaja- kirjoitti:

        olen huomannut saman asian itsekin. aikaisemmin scanialla ajaessa pomo neuvoi jättämään alueen ja puolittajan isolle puolelle. käynnistettäessä sieltä todellakin kuuluu paineiden noustessa "pamaus" kun pieni alue menee päälle jos on sammuttaessa jättänyt napin pienelle. ja sama homma toimii volvossakin.

        mitään muuta kuin se että aluevaihtaja vaihtaa pienelle alueelle eikä todellakaan mitään pamausta


      • Paljastan teille
        kuulu kirjoitti:

        mitään muuta kuin se että aluevaihtaja vaihtaa pienelle alueelle eikä todellakaan mitään pamausta

        Heitän itsekin näitä juttuja kuskeilleni. Näin on helppo testata, että ovatko kuskit tunnollisia ja noudattavat neuvojani vai toimivatko välinpitämättömästi selkäni takana ajatellen että ukolla heittää ja pahasti. Toinen hyvä testi on väittää että ajovalot pitää sammuttaa startin ajaksi. Ja onhan näitä muitakin.


    • Olikos se se huippukehuttu Volvo joka julkaistu 9 vuotta aloituksen jälkeen jossa oli se meknaaninen avain 70 luvun tyyliin. Kyllä, automaattivaihteet mutta silti voit jättää vaihteen päälle sammuttaessa auton

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe