terve,toivottavasti asiantuntijat.naapuri haki rajankäyntia koska haluaa tehdä kiusaa.riita on jo isäni ajalta.raja oli oikealla paikalla eikä naapuri vieläkään myöntänyt,vaikka vastassa oli m,insinööri.naapuri haki rajankäyntiä mutta minulle ilmoitettiin että maksu menee puoliksi.onko tämä nyt ihan oikein.en ole tehnyt mitään mutta maksamaan joudun.
rajankäynti
13
5117
Vastaukset
- Paalinpyörittäjä
Muistaakseni kulut voidaan sopia puoliksi, mutta rajankäyntiä hakenut voidaan velvoittaa maksamaan enempi puoli mutta ei kuitenkaan kaikkea?
- maakaari
Yleisen tapaoikeuden mukaan maksajana on se, jonka maalla tarkistetaan rajaa. Mäin meilläkin kävi täälä kannonkoskella. Osuuspankista kyllä ehdoteettin niin että lakimies pitäisi laitta asialle. Kyllähän sen tietää että pankin lakimiestä ne tarkoitti. Siinä oli kyse vain pienestä vesijätöstä eli järvenreunasuomaasta josta vesi pinta on laskenut pysyvästi alle tietyn keskiarvon.
- on ??
maakaari kirjoitti:
Yleisen tapaoikeuden mukaan maksajana on se, jonka maalla tarkistetaan rajaa. Mäin meilläkin kävi täälä kannonkoskella. Osuuspankista kyllä ehdoteettin niin että lakimies pitäisi laitta asialle. Kyllähän sen tietää että pankin lakimiestä ne tarkoitti. Siinä oli kyse vain pienestä vesijätöstä eli järvenreunasuomaasta josta vesi pinta on laskenut pysyvästi alle tietyn keskiarvon.
Eikös raja ole molempien maalla??
- ei tunne rajaa
on ?? kirjoitti:
Eikös raja ole molempien maalla??
Se raja on joskus viisaitten isäntien toimesta saadulla lainsäädännöllä hyväksi katsottu, että luonto saa määrätä vesirajan korkeuden.
- Pelle Peloton
Rajankäyntejä ja yhdessä naapurini haki omin nokkineen rajanselvityksen ja maksoi itse koko lystin.
Ollaan yhdessä muutamien naapureiden kanssa haettu toimituksia ja maksettu kimpassa.
Näitä tapuksia on niin monenlaisia, mutta oikeustajuni sanoisi, että jos et mitenkään ole ollut aktiivinen rajankäynnin suhteen, ja varsinkaan, jos mitään epäselvää ei löydy, älä ryhdy maksajaksi.
Olen ollut muutamissa vesijätön lunastustoimituksissa ja niissä rajan määrittäminen on joskus tulkinnan varaista, mutta harvoin toimituksissa tulee hirveää "käsirysyä" rajan paikasta.
Millainen tapus teillä siellä oikein on?- hakija maksaa
lystin. No sitten: jos rajalla joudutaan tekemään esim, raivaus ym töitä niistä töistä menee maksu puoliksi. Jos raja on "auki" ja oikealla paikallaan ja merkitkin löytyy, niin kaiken lystin maksaa hakija.
- ota selvää asiasta
hakija maksaa kirjoitti:
lystin. No sitten: jos rajalla joudutaan tekemään esim, raivaus ym töitä niistä töistä menee maksu puoliksi. Jos raja on "auki" ja oikealla paikallaan ja merkitkin löytyy, niin kaiken lystin maksaa hakija.
Mitä oikein höriset?
Kysyppäs maanmittauslaitokselta. Se on ihan sama kumpi hakija on. Mutta maksu menee aina kuitenkin puoliksi rajanaapureiden kanssa. - remu120
eräänä päivänä tuli kirje,että on rajankäynti.minulla ei ollut mitään hajua koko asiasta.
- Pelle Peloton
ota selvää asiasta kirjoitti:
Mitä oikein höriset?
Kysyppäs maanmittauslaitokselta. Se on ihan sama kumpi hakija on. Mutta maksu menee aina kuitenkin puoliksi rajanaapureiden kanssa.Tietty Maanmittaustoimistolta voi kysyä ja pitääkin kysyä, mutta... Näistä maksuista, meillä oli varsin selvä raja naapurin kanssa (raja naapureita yli 50, joten näitä toimituksia on!), mutta jostain syystä naapurillani on käsitys jostain ihan muusta, jotain huhuja kylältä kuullut aikoinaan mukana olleilta linjan aukaisijoilta, että tarkoitus on ollut tehdä jotain muuta jne. Ja hän on uskonut enemmän näitä huhuja, kuin virallisia papereita, joten hän haki toimituksen rajan selvittämiseksi.
Toimituksesta tuli meille tieto ja ihmettelimme kovasti. Toimituksessa todettiin sama, mikä kävi papereistakin ilmi, että raja oli siinä missä pitikin olla ja naapurini maksoi koko lystin.
Mitä tulee Maanmittauslaitoksen hintoihin,kysyttäessä harvoin saa täsmällisen hinnan, esim. tietoimituksesta en vielä ole onnistunut saamaan minkäänlaista hintaa, kun olen kysellyt tiekunnille hintatietoutta. - Maksaja
ota selvää asiasta kirjoitti:
Mitä oikein höriset?
Kysyppäs maanmittauslaitokselta. Se on ihan sama kumpi hakija on. Mutta maksu menee aina kuitenkin puoliksi rajanaapureiden kanssa.Jos olet pyytänyt rajankäyntiä ja naapuri ei halua maksaa siitä mikään ei häntä myöskään siihen velvoita.
- oikeustaju,
remu120 kirjoitti:
eräänä päivänä tuli kirje,että on rajankäynti.minulla ei ollut mitään hajua koko asiasta.
kyllä sanoo, että mikäli hakemus on selvästi aiheeton (rajankäyntiin ei ole todellista tarvetta), niin kyllä sen hakija maksaa yksinään. Eli voisi verrata perättömään ilmiantoon. Mutta jos rajapyykkejä puuttuu tai raja on tukossa, niin silloin kyllä on kohtuullista, että molemmat maksavat.
- anteeksi
Pelle Peloton kirjoitti:
Tietty Maanmittaustoimistolta voi kysyä ja pitääkin kysyä, mutta... Näistä maksuista, meillä oli varsin selvä raja naapurin kanssa (raja naapureita yli 50, joten näitä toimituksia on!), mutta jostain syystä naapurillani on käsitys jostain ihan muusta, jotain huhuja kylältä kuullut aikoinaan mukana olleilta linjan aukaisijoilta, että tarkoitus on ollut tehdä jotain muuta jne. Ja hän on uskonut enemmän näitä huhuja, kuin virallisia papereita, joten hän haki toimituksen rajan selvittämiseksi.
Toimituksesta tuli meille tieto ja ihmettelimme kovasti. Toimituksessa todettiin sama, mikä kävi papereistakin ilmi, että raja oli siinä missä pitikin olla ja naapurini maksoi koko lystin.
Mitä tulee Maanmittauslaitoksen hintoihin,kysyttäessä harvoin saa täsmällisen hinnan, esim. tietoimituksesta en vielä ole onnistunut saamaan minkäänlaista hintaa, kun olen kysellyt tiekunnille hintatietoutta.mä annoin edellä sen verran väärää tietoa, että enää nykyisin ei edes tuosta raivauksesta tarvitse maksaa puolia sillä nyk laki ei valvoita pitämään rajaa auki. Ennen oli siis toisin kun vanha laki oli vielä voimassa.
- Pelle Peloton
oikeustaju, kirjoitti:
kyllä sanoo, että mikäli hakemus on selvästi aiheeton (rajankäyntiin ei ole todellista tarvetta), niin kyllä sen hakija maksaa yksinään. Eli voisi verrata perättömään ilmiantoon. Mutta jos rajapyykkejä puuttuu tai raja on tukossa, niin silloin kyllä on kohtuullista, että molemmat maksavat.
jos pyykkejä puuttuu ja on todella epäselvää, niin minäkin olen maksajien joukossa.
On muuten ollut monenlaista juttua näiden rajalinjojen kanssa, kerran tuli autokolari yhden metsäpalstani kohdalla ja eikö tietty juuri rajapyykin kohdalla. Pyykki oli iänikuinen kivipyykki ja pyöri siellä auton alla.
Itse en vielä tuolloin oikein tajunnutkaan mistä oli kysymys, mutta onneksi lähipiirissäni oli lajitovereita, jotka valistivat, että pitää olla tarkkana.
Soitin oitis vakuutusyhtiöön, kun oli ensin selvittänyt kolarin osapuolet ja siellä ihmeteltiin kovasti, että mitä joku metsänomistaja heille soittelee rajapyykeistä ja eikö sitä pyykkiä voi laittaa vaikka traktorilla paikalleen.
Kesti tovin, että ajatukseni heille tarjotusta maksajan roolista meni perille, kun selvitin etten ole mikään maanmittausinsinöörin valtuuksilla oleva metsänomistaja joka noin vain laittelee rajapyykkejä paikoilleen. Koska pyykki on siirtynyt heidän asiakkaansa toimesta, voivat he sen myös hoitaa virallisesti paikoilleenkin.
Näin tehtiin ja kustannukset olivat tuolloin 3600mk, jotka vakuutusyhtiö sitten korvasi.
Joten olkaa tarkkana niiden rajapyykkien kanssa, jos joku niitä siirtelee, että se joku myös maksaa ne siirtelyt oikeille paikoilleen ja virallisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1767328
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes803149- 572285
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se671455Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3681402- 571333
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201286Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171051Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841018Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791010