Hyviä tekoja

jjoutava5

Voisiko hyviin tekoihin lukeutua myös olla vaatimatta itseltään liikaa?
Hyvä tekohan ei ole turha, ei pienikään, joku on sanonut.
Vaikeaahan on jos et ole itseesi tyytyväinen ikinä.

22

1721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika ovelasti...
      Itsekullakin tuli paljonkin sanotuksi aiheessa Onnistumisen este.
      Hyvä teko?Eikös sekin ole aika subjektiivinen käsite loppujen lopuksi,vaikka onkin yleiskäsitteitä hyvyydestä.
      Miettimään sait,hyvä tällainen aamujumppa...heh!

    • Maalaismies*

      Itseluottamus ja itsekritiikki käyvät mielestäni rinnakkain. Ilman hyvää itsetuntoa mikään ei tunnu onnistuvan ja ilman itsekritiikkiä saattaa asettaa itselleen ylivoimaisia suorituspaineita; silloinkaan ei "onnaa".

      Eräs onnellisuuden määritelmä kuuluu jotenkin näin: onnellinen on hän, joka tyytyy siihen mikä on.

      • jo aamulla ajattelemaani,osasit sen vaan selvemmin sanoa.
        Ja ns.hyviä tekoja emme voi tehdä,jos sydän ei ole mukana,ei kunnian ja arvostuksen tähden. Ja siihen taas liittyy terve itsekkyys...ei uhrautuminen.


      • Hintriika1

        Fedor Dostojevskin nimiin on kirjattu lausahdus:
        "Ihminen on onneton, koska ei tiedä olevansa onnellinen."

        Se kuulostaa ensin kummalliselta, mutta kun rupeaa miettimään tarkemmin, niin siinä taitaa olle vinha perä. Se on lähellä tuota tyytymistä siihen, mikä on.

        Minulla tosin aina haraa vastaan ajatus osaansa (kohtaloonsa?) tyytymisestä. Mutta jos käsitetään siten, ettei yritä olla jotakin muuta kuin mihin on reaaliset edellytykset, niin asia on ok.

        Minä olen onnellinen näine hyvinesi, mitä minulla on. Tiedän, ettei rahaa tipu lisää taivaalta. Siis on elettävä sen pienen budjetin puitteissa. Jo vuokra vie eläkkeestä puolet. Tulojen suurenemisesta on turha enää haaveilla.

        Toisaalta, mitä vähemmän on rahaa, sitä oleellisempi on kysymys, mikä elämässä on tärkeää ja mitä ilman tulee toimeen. Kun tinkii toisesta halusta, voi saada toisen. On vain valittava, kumpi tekee onnellisemmaksi.

        Onni onnettomuudessa on, että olen kaikesta huolimatta onnellinen!


      • Hintriika1 kirjoitti:

        Fedor Dostojevskin nimiin on kirjattu lausahdus:
        "Ihminen on onneton, koska ei tiedä olevansa onnellinen."

        Se kuulostaa ensin kummalliselta, mutta kun rupeaa miettimään tarkemmin, niin siinä taitaa olle vinha perä. Se on lähellä tuota tyytymistä siihen, mikä on.

        Minulla tosin aina haraa vastaan ajatus osaansa (kohtaloonsa?) tyytymisestä. Mutta jos käsitetään siten, ettei yritä olla jotakin muuta kuin mihin on reaaliset edellytykset, niin asia on ok.

        Minä olen onnellinen näine hyvinesi, mitä minulla on. Tiedän, ettei rahaa tipu lisää taivaalta. Siis on elettävä sen pienen budjetin puitteissa. Jo vuokra vie eläkkeestä puolet. Tulojen suurenemisesta on turha enää haaveilla.

        Toisaalta, mitä vähemmän on rahaa, sitä oleellisempi on kysymys, mikä elämässä on tärkeää ja mitä ilman tulee toimeen. Kun tinkii toisesta halusta, voi saada toisen. On vain valittava, kumpi tekee onnellisemmaksi.

        Onni onnettomuudessa on, että olen kaikesta huolimatta onnellinen!

        se stoppi,että ymmärtää olla olematta enää se kaikkeen pystyvä,osaava maailmannapa.Eräänlainen tyytyväisyys itseensä,kun uskaltaa myöntää ja on myönnettävä:tässä olen nyt (itsenäni) enkä muuta voi.Ja niitä pyrähdyksiä voittamattomilta tuntuvien asioiden puolesta kyllä tulee...ja pitääkin tulla.
        Tietynlainen stressi...jännite....säilyttää elinvoimaa ja tyytyväisyyttä.


      • suopursu33
        susmorsian kirjoitti:

        jo aamulla ajattelemaani,osasit sen vaan selvemmin sanoa.
        Ja ns.hyviä tekoja emme voi tehdä,jos sydän ei ole mukana,ei kunnian ja arvostuksen tähden. Ja siihen taas liittyy terve itsekkyys...ei uhrautuminen.

        En tiedä sekoitanko koko ketjun tällä ehkä tähän sopimattomalla muistelulla, lapsena tunsin olevani vallan mitätön tyyppi äitini vertasi minua vanhempaan sisareeni joka oli jo lapsena hyvin tomera ja viisaskin lapsi,en uskaltanut tehdä oikein mitään koska tiesin sen menevän pieleen ehdottomasti niinkuin aina kävikin, olin aina varuillani mistä moititaan ehkä siksi pääni särkin usein ja oli paha olo, naimisiin mentyäni mieheni osasi poistaa suuren osan huonommuuden tunteestani antamalla tunnustusta vaatimattomastakin tekemästäni ja nyt vanhana olen hänelle kiitollinen koska tunnen olevani tasavertainen(melkein) toisten kanssa ja olen onnellinen, anteeksi jos tämä tuli vieraalle ketjulle.


      • susmorsian kirjoitti:

        jo aamulla ajattelemaani,osasit sen vaan selvemmin sanoa.
        Ja ns.hyviä tekoja emme voi tehdä,jos sydän ei ole mukana,ei kunnian ja arvostuksen tähden. Ja siihen taas liittyy terve itsekkyys...ei uhrautuminen.

        ajattelun syvyyttä,
        ei tehdä hyvyyttä,
        ilman sydäntä,
        Susmorsian sanoillaan osui ytimeen,


    • Likka321

      Tällaisia kampanjoitahan on : ympäristöteko päivässä voi olla vaikka pullon poimiminen ojasta. Hyvä teko itselle voi olla jättää leivos kahvilan lasivitriiniin.Hyvä teko maailman köyhille voi olla peitteen tilkun neulominen Pietarin tai Kalkutan katulapsille.Partiopoikatyypit taluttavat mummon vilkkaan kadun yli.

      Hyvä teko on usein pieni, eleetön, muille näkymätön, ei odota vastapalvelusta : vasen kätesi ei tiedä, mitä oikea tekee.

      Kosketus, hymy, silmiin katsominen, voinnin kysyminen, rohkaiseva sana, voi pelastaa monen yksinäisen päivän. Hyvät teot eivät vaadi paljon, niistä saa itselleenkin hyvän mielen.

      • omanikki/toisennikki

        Nyt menee hakoteille mutta pakko on kertoa, että kaksi partiopoikaa talutti mummomme väkisin kadun yli.
        Mummo seisoi Wulffin kulmalla odottamassa meitä ja pojat luulivat, ettei hän uskalla mennä yksin kadun yli. Kun pojat olivat niin kohteliaita mummo ei kehdannut pistää pahemmin hanttiin vaan ajatteli tulla yksin takaisin.
        Tultiin juuri kun he olivat ylittäneet puolivälin.
        Juostiin perässä ja huudettiin että hei, hei! Mihkäs te sitä meidän mummoa viette?


    • jos unohtaa itsestä huolehtimisen, alkaa tuntumaan saanko itselle mitään,
      mutta toisaalta huolehtimalla toisista saa myös energiaa itselleen.
      Jos hyvät-teot tuntuvat liialta, kannattaako hyväksi ihmiseksi pyrkiä.
      Sitte joskus joku sanoo oli se hyvä ihminen.

      • Maalaismies*

        Likka tuolla taisi sanoa, että tulee toimia niin ettei toinen käsi tiedä mitä toinen tekee. Kyllä mielestäni parhaat ja aidot hyvät työt tehdään juuri niin, ilman rummutusta.

        Amerikkalainen hyväntekeväisyys (hyvä asia sinänsä) ei mielestäni täytä hyvän työn perimmäistä määritelmää juuri siitä syystä, että sitä käytetään mainoksena.

        Luulen ja uskon, että todellisista hyvistä töistä ei tiedetä.


      • sanoi alkuasukas

        lähetyssaarnaajasta.

        "Jokaisella itseään kunnioittavalla alkuasukkaalla on pala kylmää lähetyssaarnaajaa jääkaapissaan."

        Anteeksi musta huumori.


      • korvaamattomia ihmisiä
        sanoi alkuasukas kirjoitti:

        lähetyssaarnaajasta.

        "Jokaisella itseään kunnioittavalla alkuasukkaalla on pala kylmää lähetyssaarnaajaa jääkaapissaan."

        Anteeksi musta huumori.

        on hautausmaat täynnä.
        "Hyvä olit eläissäs, paremp vielä kuoltuas!"


      • onkkelis
        korvaamattomia ihmisiä kirjoitti:

        on hautausmaat täynnä.
        "Hyvä olit eläissäs, paremp vielä kuoltuas!"

        voi jäädä 'koukkuun' auttamishalussaan. Minä aikanaan auttelin kahta vanhusta puutarhahoidossa ja meinasi oma puutarha jäädä hoitamatta. En jaksanutkaan paneutua enää omaani.
        Mutta vaikea oli jättääkään kun oli aloittanut.
        Sitten kun ei naapureita enää ollut, väheni oma kiinnostus puutarhurinhommiin, vai olisko tullut väsymys.
        Nyt kun aikaa on kulunut muutama vuosi, niin taas alkaisi kiinnostaa pienimuotoisempana se harrastus. Nyt on vain parvekepuutarha.


      • kai75
        korvaamattomia ihmisiä kirjoitti:

        on hautausmaat täynnä.
        "Hyvä olit eläissäs, paremp vielä kuoltuas!"

        nuoruudesta, taitaa taasen päteä.

        Silloin kun neitonen sanoi, olet liian hyvä ihminen.
        Asiassa oli jotain mätää, varsinkin jos sanontaan tuli lisäys "minulle".
        Siitä huolimatta on tapannani ollut auttaa kaikkia pulaan joutuneita.

        Toisten huolia en sentää ole ruvennut kantamaan.
        Auttaa voi monella tavalla, sanoilla, teoilla ja
        aterin tarjoamisella.

        Yksi entinen isäntäni sanoi, kumma mies tuo Lasse
        sen kohdalla lasi täyttyy, toisten kohdalla tulee vajaammaksi.


      • sanoi alkuasukas kirjoitti:

        lähetyssaarnaajasta.

        "Jokaisella itseään kunnioittavalla alkuasukkaalla on pala kylmää lähetyssaarnaajaa jääkaapissaan."

        Anteeksi musta huumori.

        tutkivat ja totesivat hän ainakin oli hyvä ihminen. hyvä afro musta huumori.
        Yllättäviäkin ajatuksia löysin, noin kaikki vastaukset tukivat omiakin ajatuksia.


      • Maalaismies*
        jjoutava5 kirjoitti:

        tutkivat ja totesivat hän ainakin oli hyvä ihminen. hyvä afro musta huumori.
        Yllättäviäkin ajatuksia löysin, noin kaikki vastaukset tukivat omiakin ajatuksia.

        Kysyt:"Voisiko hyviin tekoihin lukeutua myös olla vaatimatta itseltään liikaa?" Tuo on mielestäni hyvin tärkeä ja olennainen kysymys. Jos ja kun sen osoittaa vielä meidän ikäryhmälle, sen merkitys korostuu. Olemme tottuneet painamaan hommat perille asti, periksi antamatta. Petymme kun voimat eivät enää riitä samaan. Silloin tulee helposti yliyrittämistä. Tapahtuu henkisiä ja fyysisiä loukkaantumisia ja alamäki alkaa - monesti turhaan.


      • "miltei "
        Maalaismies* kirjoitti:

        Kysyt:"Voisiko hyviin tekoihin lukeutua myös olla vaatimatta itseltään liikaa?" Tuo on mielestäni hyvin tärkeä ja olennainen kysymys. Jos ja kun sen osoittaa vielä meidän ikäryhmälle, sen merkitys korostuu. Olemme tottuneet painamaan hommat perille asti, periksi antamatta. Petymme kun voimat eivät enää riitä samaan. Silloin tulee helposti yliyrittämistä. Tapahtuu henkisiä ja fyysisiä loukkaantumisia ja alamäki alkaa - monesti turhaan.

        Usein ihminen joutuu olemaan leskien tuki ja orpojen turva. Sano siinä sitten päin avunpyytäjää, kuuntelijaa etten ole mikään yhteishyvä. Sosiaalisia henkilöitä on vähän jostakin heistä näkyy päällepäin, tuo on henkilö johon voi luottaa ja kertoa ongelmansa.

        Kuuntelija auttaa myötäelää, vaikea sanoutua irti roolista joka on vain tullut otsaan. Lopuksi tulee miltei loppuunpalaminen, sillä kukaan ei auta Nyytiä.

        On se vaihe, habitus näyttää loppuun palaneen, puoliksi sulaneen kynttilänpätkän näköiseltä. Ympäristö on imenyt auttajaa, voimavarat näyttävät punaista valoa. Viimeistää siinä vaiheessa on puhallettava peli poikki, ajateltava itseään, omaa jaksamista. Auttajalla, kuuntelijallakin on jossakin raja ja se raja on tiedostettava, viimeisillä voimavaroilla koottava itsensä ehjäksi ihmiseksi.

        Ainoa tosi turvallinen paikka on oma koti jossa voi koota itseänsä, siellä on oma yksityisyys, voi olla sellainen kun on.

        Edellisen kirjoittajan toteamus "yliyrittäminen" on tiedostettava, siitä usein seuraa joutuminen ojasta allikkoon.


      • Hakomäen Eemeli
        "miltei " kirjoitti:

        Usein ihminen joutuu olemaan leskien tuki ja orpojen turva. Sano siinä sitten päin avunpyytäjää, kuuntelijaa etten ole mikään yhteishyvä. Sosiaalisia henkilöitä on vähän jostakin heistä näkyy päällepäin, tuo on henkilö johon voi luottaa ja kertoa ongelmansa.

        Kuuntelija auttaa myötäelää, vaikea sanoutua irti roolista joka on vain tullut otsaan. Lopuksi tulee miltei loppuunpalaminen, sillä kukaan ei auta Nyytiä.

        On se vaihe, habitus näyttää loppuun palaneen, puoliksi sulaneen kynttilänpätkän näköiseltä. Ympäristö on imenyt auttajaa, voimavarat näyttävät punaista valoa. Viimeistää siinä vaiheessa on puhallettava peli poikki, ajateltava itseään, omaa jaksamista. Auttajalla, kuuntelijallakin on jossakin raja ja se raja on tiedostettava, viimeisillä voimavaroilla koottava itsensä ehjäksi ihmiseksi.

        Ainoa tosi turvallinen paikka on oma koti jossa voi koota itseänsä, siellä on oma yksityisyys, voi olla sellainen kun on.

        Edellisen kirjoittajan toteamus "yliyrittäminen" on tiedostettava, siitä usein seuraa joutuminen ojasta allikkoon.

        Yksi hyvä työ itseään ja toista kohtaan on että ottaa asioita ´niskasta kiinni´.
        Ian kaiken ei voi toista auttaa tai lohduttaa.
        Kun huomaa että toinen on urautunut jauhamaan samaa levyä niin silloin pitää pitää olla rohkeutta sanoa että nyt on lakattava ruikuttamasta ja menneitä vatvomasta. On korkein aika suuntautua eteenpäin. Siinä olen valmis sinua tukemaan mutta on sinun yritettävä itsekin.
        Siinä kyllä voi menettää kaverin mutta ainakaan ei ole loppu elämää avun tarvitsijan hyväksi käyttämä.
        Raakaa puhetta mutta loppukevennyksenä tosi tarina:
        Kaveri oli menossa kolmannen kerran naimisiin. Ystävä X oli puhunut hänen ensimmäisissä häissään.
        Toisissa häissä porukka oli sitä mieltä että X puhui ensimmäisissä niin hyvin että puhukoon taas.
        Kolmannella kerralla kaverit sanoivat että X:n puhe on jo perinne joten X puhuu.
        X puhui: Tämä on kolmas kerta kun puhun sinun häissäsi. Anna sen olla viimeinen. Mä en jaksa enää!


    • Kysyt - voisiko hyviin tekoihin lukeutua - vaatimatta itseltä liikaa?

      Siinäpä kysymys, työiässä sitä vaati itseltään mahdollisimman paljon. Mikä sen aiheutti? syystä tai toisesta elämän rytmi oli yksinkertaiseti kiireempää, yhteiskunta osasi ottaa omansa.

      Monet meistä tuntee riittämättömyyttä nyt vanhempana kun ei enää ole niin aikaansaava kuin ennen. se taas johtaa tyytymättömyyteen.

      Luonnollistahan se on, että vanhuus koetaan luopumisena, kaikesta on vaan pois annettavaa. Kun tähän ottaa oikean asenteen, huomaa että on tehnyt hyvinkin hyviä tekoja.

      • ei pelkästään, voi ottaa vastaan jos jotakin ojennetaan. Puhelias olen, kotona tällä säällä.
        Hienoa on jos antaa eikä todella kuuluta, taikka vaikeroi euron menoa. Itara on moni. asenne voisi olla toinen.
        Toinen sanoo olen auttanut riittävästi, elän vain itselleni.
        Kuinka käykään, sama peli autettavia on monta yhä.
        Onnellinen hän kuitenkin on omassa roolissaan.


      • jjoutava5 kirjoitti:

        ei pelkästään, voi ottaa vastaan jos jotakin ojennetaan. Puhelias olen, kotona tällä säällä.
        Hienoa on jos antaa eikä todella kuuluta, taikka vaikeroi euron menoa. Itara on moni. asenne voisi olla toinen.
        Toinen sanoo olen auttanut riittävästi, elän vain itselleni.
        Kuinka käykään, sama peli autettavia on monta yhä.
        Onnellinen hän kuitenkin on omassa roolissaan.

        On hienoa,jos voi olla avuksi,jos joku tarvitsee
        apua..Tarkkana pitää kuitenkin olla,ettei tule hyväksi käytettyä..Olin SPR:n ystävänä käymässä yhden asiakkaan luona, piti ovella heti sanoa,
        kuinka kauan ehdin olla,muuten olisi mennyt ,vaikka
        kuinka kauan ,siihen olemiseen aikaa.Toinen tärkeä
        asia on ,ettei anna puhelinnumeroaan..Ihmiset,joilla
        on ongelmia,soittavat vähän väliä ,vaikka keskellä yötä.Senkin opin kantapään kautta.Kolmas asia,
        jos alkaa antamaan rahaa,niin sitä pyydetään jatkuvasti..Siihenkin törmäsin juuri tänään..Sitä
        helposti ajattelee,että eihän ne muutamat eurot merkitse mitään,mutta niistä kertyy äkkiä monta.
        Realistinen pitää aina olla auttaessaankin.
        Auttamisesta on tämmöinen sanonta:"Kukaan ei voi tehdä kaikkea,mutta jokainen voi tehdä jotakin ja jos jokainen tekee jotakin,tulee kaikki tehdyksi."
        Kuunteleminen on myös tärkeää..Yleensä saan
        kuulla ihmisten huolia tosi paljon..ne jää helposti vaivaamaan ja tuntee itsensä aivan voimattomaksi.Pitäisi muistaa,ettei voi kaikkien
        huolia kantaa,kun on omiakin..Nyt, odotamme juhannusta ja nautimme kesästä! Terv.Irkku


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe