Märkää märälle?

Mrs. Väri

Jos joku voisi vastata tietämättömälle tässä ketjussa asiallisesti, että mikä on se "märkä" minkä päälle öljyllä maalataan?

Kiitos.

9

3980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • il pittore

      tuo "märkää märälle" öljymaalaukselle, akvarelli kyllä tehdään joko kuivalle tai märälle pohjalle. Varmaan tunnetkin perinteisen öljymaalauksen tekniikan mutta ohessa pääperiaatteita (varmuuden vuoksi).

      Ennen maalausta pohja on käsiteltävä liimalla ja pohjamaalauksella; näin maalaus eristetään pohjasta ja saadaan hyvä tarttuvuus maalaukselle.

      Öljymaalauksessa maalataan yleensä joko alla prima eli periaatteessa yhdellä sivelykerroksella koko maalaus tai sitten useamman sivelyn kerrosmaalauksena, jolloin edellisen sivelyn tule olla melko kuiva ennen kuin sivellään seuraava kerros. Jos alle jäävä maali ei ole kuiva, sekoittuvat alusmaalauksen kerroksen värit päällemaalauksen väreihin.
      Useamman kerroksen maalaamisessa on päälle tulevan sivelyn oltava rasvaisempaa kuin alla olevan. Edellä sanotun perusteella "märkää märälle" sotii hyvän ölymaalauksen periaatteita vastaan enkä ymmärrä, miten sillä voitaisiin saada hallittu ja pysyvä maalaus.

      • Mrs. Väri

        Nimenomaan öljyllä, wet on wet, ja aion huviksen kokeilla samaa kuin Bob Ross. Ja toivon että tästä ei tule taas pottuiluketjua kuten edellisestä kun mainitsin kyseisen henkilön nimen.

        Hän sanoi käyttävänsä "liquid white" siellä pohjalla, ja se on toden tottakin märkää märälle.

        Mitä tämä liquid white on?

        Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta.


      • il pittore
        Mrs. Väri kirjoitti:

        Nimenomaan öljyllä, wet on wet, ja aion huviksen kokeilla samaa kuin Bob Ross. Ja toivon että tästä ei tule taas pottuiluketjua kuten edellisestä kun mainitsin kyseisen henkilön nimen.

        Hän sanoi käyttävänsä "liquid white" siellä pohjalla, ja se on toden tottakin märkää märälle.

        Mitä tämä liquid white on?

        Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta.

        sen verran asiasta, että menin ja googletin "liquid white". Haku antaa valtavan määrän enkä jaksanut kahlata kuin pari läpi. Kehoitan tekemään saman; tässä kuitenkin jotakin alkaa päälle:

        "to make a liquid white just add some stand linseed oil to some white oil paint until you get a mixture about the same as liquid white. ..."


        "What I did to acheive a similar effect was to take Winton Oil paints and add Linseed Oil to the white until it was a slick consistency. But, remember when you're putting other paints on top of paint that's been thinned with linseed oil that each successive layer of paint needs to be thinned to at least the same consistency or even more thinned. I made a great Monet-style painting using this method. :o)"

        Toisin sanoen liquid white vaikuttaa olevan kovin kallis ja vaikeasti saatava tuote, jonka voi korvata ohentamalla valkoista öljyväriä pellavaöljyllä (liquid black on vastaava musta?). Tekniikasta en nopealla vilkaisulla saanut selvää mutta tuli sellainen tunne, että oliskohan kyseessä lasuurimaalaus, ts. Bob Ross´in liquid white´ssa voi ohenteena olla dammarlakan tapaista nestettä ja maalaus tehdään lasuureina? Ainakaan sillä ei saa paksuja kerroksia, jollaisista joissakin alkupään linkeissä puhuttiin ja se viittaisi valkoisen tai mustan lasuurin käyttöön. Mutta ainakaan Monet ei tiemmä laseerannut koska hän oli alla prima ulkoilmamaalari, sen sijaan Rembrandtin töissä oli useita lasuureja ja varmasti myös valkoisia ja mustia välikerroksia.

        Jos jaksat kahlata Googlea enemmän ja saat selkoa niin, please, kerro!


      • il pittore
        il pittore kirjoitti:

        sen verran asiasta, että menin ja googletin "liquid white". Haku antaa valtavan määrän enkä jaksanut kahlata kuin pari läpi. Kehoitan tekemään saman; tässä kuitenkin jotakin alkaa päälle:

        "to make a liquid white just add some stand linseed oil to some white oil paint until you get a mixture about the same as liquid white. ..."


        "What I did to acheive a similar effect was to take Winton Oil paints and add Linseed Oil to the white until it was a slick consistency. But, remember when you're putting other paints on top of paint that's been thinned with linseed oil that each successive layer of paint needs to be thinned to at least the same consistency or even more thinned. I made a great Monet-style painting using this method. :o)"

        Toisin sanoen liquid white vaikuttaa olevan kovin kallis ja vaikeasti saatava tuote, jonka voi korvata ohentamalla valkoista öljyväriä pellavaöljyllä (liquid black on vastaava musta?). Tekniikasta en nopealla vilkaisulla saanut selvää mutta tuli sellainen tunne, että oliskohan kyseessä lasuurimaalaus, ts. Bob Ross´in liquid white´ssa voi ohenteena olla dammarlakan tapaista nestettä ja maalaus tehdään lasuureina? Ainakaan sillä ei saa paksuja kerroksia, jollaisista joissakin alkupään linkeissä puhuttiin ja se viittaisi valkoisen tai mustan lasuurin käyttöön. Mutta ainakaan Monet ei tiemmä laseerannut koska hän oli alla prima ulkoilmamaalari, sen sijaan Rembrandtin töissä oli useita lasuureja ja varmasti myös valkoisia ja mustia välikerroksia.

        Jos jaksat kahlata Googlea enemmän ja saat selkoa niin, please, kerro!

        että jotkin Google-haun yhteydessä näkemäni maalaukset viittavat kyllä laseeramalla tehtyihin töihin. Niissä alla olevat kerrokset näkyvät/vaikuttavat selvästi seuraavaan laseeraukseen tai (päälle laseerattu muuttaa alla olevan maalauksen väriä ja intensiteettiä). Sellainen työskentelyhän sopii nimenomaan mm. maisemiin ja henkilökuviin.

        Laseerauksen puolesta puhuu myös toinen antamani lainaus, joka sanoo päälle tulevan sivelyn olevan laihempi kuin alla oleva ja sehän sotii perinteisen öljymaalauksen "rasvaisempaa laihalle"-periaatetta vastaan, mutta on tyypillistä laseeraukselle eli dammarin käytölle.


      • Mrs. Väri
        il pittore kirjoitti:

        että jotkin Google-haun yhteydessä näkemäni maalaukset viittavat kyllä laseeramalla tehtyihin töihin. Niissä alla olevat kerrokset näkyvät/vaikuttavat selvästi seuraavaan laseeraukseen tai (päälle laseerattu muuttaa alla olevan maalauksen väriä ja intensiteettiä). Sellainen työskentelyhän sopii nimenomaan mm. maisemiin ja henkilökuviin.

        Laseerauksen puolesta puhuu myös toinen antamani lainaus, joka sanoo päälle tulevan sivelyn olevan laihempi kuin alla oleva ja sehän sotii perinteisen öljymaalauksen "rasvaisempaa laihalle"-periaatetta vastaan, mutta on tyypillistä laseeraukselle eli dammarin käytölle.

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Liquid white on sellainen (TM) -juttu ja senpä takia en mene ostamaan mitään Ihan Oikeita juttuja vaan aion "ohittaa" nämä nimituotteet muilla.

        Jos sinua kiinnostaa, YouTubessa näet Bob Rossin tekniikan ja ehkä jopa hoksaat mikä niin tässä viehättää :)

        http://www.youtube.com/watch?v=auJGsHRdX_U
        Tuossa vaikka yksi oiva esimerkki.


      • il pittore
        Mrs. Väri kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Liquid white on sellainen (TM) -juttu ja senpä takia en mene ostamaan mitään Ihan Oikeita juttuja vaan aion "ohittaa" nämä nimituotteet muilla.

        Jos sinua kiinnostaa, YouTubessa näet Bob Rossin tekniikan ja ehkä jopa hoksaat mikä niin tässä viehättää :)

        http://www.youtube.com/watch?v=auJGsHRdX_U
        Tuossa vaikka yksi oiva esimerkki.

        se tosiaan on; kiitos linkistä. Katsoin kaverin työskentelyä ja tavallaan olin väärässä, tavallaan oikeassa. Hän tosiaan käyttää alla olevaa väriä hyväksi mutta ohuiden kerrosten ansiosta sekoittuminen on hallittavissa tai myös vältettävissä. Laseerausta se ei todellakaan ole vaan selvää päällemaalaamista.

        Ymmärrän hyvin miksi kansa innostuu: noin helppoa se on, tuota minäkin haluan tehdä. Pitkän tien kulkeneena en voisi ajatellakaan siirtyväni kyseiseen tekniikkaan, lopputuloksesta puuttuvat käytännössä kaikki ne elementit, joita maalauksessa arvostan. Mutta kiistää ei voi, että tuollaisia maalauksia varmasti halutaan ja yleinen houkutus kokeiluun on taatusti suurta.


    • märälle

      Vaikka en Bob Rossin maalauksista pidäkään niin koetan vastata asiallisesti. Mielestäni se voisi tarkoittaa kahta asiaa, ensinnäkin kun aloitat maalaamaan uudelleen kuivuneen öljyvärin päälle, niin voit kostuttaa pinnan maalinesteellä. Näin saat myös painuneet kohdat esiin. Tämän märän pinnan päälle on liukkaampaa maalata kuin kuivan ja väri sulautuu hieman enemmän taustaan, riippuen tosin paljon siitä mitä käytät maalinesteessäsi.
      Toinen tapa voisi olla maalata ns. alusmaalaus esim. ohuemmalla värillä ja tämän märän maalin päälle maalata heti uudestaan esim. paksummin päälle. Näin on hyvin helppo sulauttaa pehmeästi erilaisia värejä ja valööreitä ja näiden yhtymäkohtia yhteen.

      • **v**

        tuollaista 'klimpissä' maalaamista. Jotkut tekee sitä karkeammin esim palettiveitsellä, jolloin sattuma pääsee vaikuttamaan lopputulokseen. Siinä joutuu vähän enemmän lutraamaan värien kanssa.


    • 907845697

      Märkää märälle on eräs akvarellimaalauksen tekniikoista. Maalataan kostealle pinnalle ja annetaan värin kulkea omia teitään. Tämä on sattumanvaraisuutensa vuoksi vaikea, mutta myös herkullinen tekniikka, jota voi tietyssä suhteessa myös hallita ja ohjailla.

      Öljyvärimaalauksessa maalataan myös märälle pinnalle. Alla Prima (kertamaalaus) tekniikka on luonteva luonnostellessa ja työskennellessä ulkona maiseman parissa. Maalataan paksulla värillä (pastoosi). Ensimmäiset värikerrokset voi maalata tärpätillä ohennetulla värillä joka kuivuu suhteellisen nopeasti pohjan imevyydestä riippuen.

      On olemassa myös käsite jatkettu kertamaalaus, jolloin työtä viimeistellään vielä sisällä studiossa.
      Ja tästä päästäänkin hitaampaan kerrosmaalaukseen, siinä annetaan värin jo välillä kuivua. Usein työskennellään laseerauksen eli kuultavien kerrosmaalausten kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe