Märkää märälle?

Mrs. Väri

Jos joku voisi vastata tietämättömälle tässä ketjussa asiallisesti, että mikä on se "märkä" minkä päälle öljyllä maalataan?

Kiitos.

9

4103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • il pittore

      tuo "märkää märälle" öljymaalaukselle, akvarelli kyllä tehdään joko kuivalle tai märälle pohjalle. Varmaan tunnetkin perinteisen öljymaalauksen tekniikan mutta ohessa pääperiaatteita (varmuuden vuoksi).

      Ennen maalausta pohja on käsiteltävä liimalla ja pohjamaalauksella; näin maalaus eristetään pohjasta ja saadaan hyvä tarttuvuus maalaukselle.

      Öljymaalauksessa maalataan yleensä joko alla prima eli periaatteessa yhdellä sivelykerroksella koko maalaus tai sitten useamman sivelyn kerrosmaalauksena, jolloin edellisen sivelyn tule olla melko kuiva ennen kuin sivellään seuraava kerros. Jos alle jäävä maali ei ole kuiva, sekoittuvat alusmaalauksen kerroksen värit päällemaalauksen väreihin.
      Useamman kerroksen maalaamisessa on päälle tulevan sivelyn oltava rasvaisempaa kuin alla olevan. Edellä sanotun perusteella "märkää märälle" sotii hyvän ölymaalauksen periaatteita vastaan enkä ymmärrä, miten sillä voitaisiin saada hallittu ja pysyvä maalaus.

      • Mrs. Väri

        Nimenomaan öljyllä, wet on wet, ja aion huviksen kokeilla samaa kuin Bob Ross. Ja toivon että tästä ei tule taas pottuiluketjua kuten edellisestä kun mainitsin kyseisen henkilön nimen.

        Hän sanoi käyttävänsä "liquid white" siellä pohjalla, ja se on toden tottakin märkää märälle.

        Mitä tämä liquid white on?

        Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta.


      • il pittore
        Mrs. Väri kirjoitti:

        Nimenomaan öljyllä, wet on wet, ja aion huviksen kokeilla samaa kuin Bob Ross. Ja toivon että tästä ei tule taas pottuiluketjua kuten edellisestä kun mainitsin kyseisen henkilön nimen.

        Hän sanoi käyttävänsä "liquid white" siellä pohjalla, ja se on toden tottakin märkää märälle.

        Mitä tämä liquid white on?

        Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta.

        sen verran asiasta, että menin ja googletin "liquid white". Haku antaa valtavan määrän enkä jaksanut kahlata kuin pari läpi. Kehoitan tekemään saman; tässä kuitenkin jotakin alkaa päälle:

        "to make a liquid white just add some stand linseed oil to some white oil paint until you get a mixture about the same as liquid white. ..."


        "What I did to acheive a similar effect was to take Winton Oil paints and add Linseed Oil to the white until it was a slick consistency. But, remember when you're putting other paints on top of paint that's been thinned with linseed oil that each successive layer of paint needs to be thinned to at least the same consistency or even more thinned. I made a great Monet-style painting using this method. :o)"

        Toisin sanoen liquid white vaikuttaa olevan kovin kallis ja vaikeasti saatava tuote, jonka voi korvata ohentamalla valkoista öljyväriä pellavaöljyllä (liquid black on vastaava musta?). Tekniikasta en nopealla vilkaisulla saanut selvää mutta tuli sellainen tunne, että oliskohan kyseessä lasuurimaalaus, ts. Bob Ross´in liquid white´ssa voi ohenteena olla dammarlakan tapaista nestettä ja maalaus tehdään lasuureina? Ainakaan sillä ei saa paksuja kerroksia, jollaisista joissakin alkupään linkeissä puhuttiin ja se viittaisi valkoisen tai mustan lasuurin käyttöön. Mutta ainakaan Monet ei tiemmä laseerannut koska hän oli alla prima ulkoilmamaalari, sen sijaan Rembrandtin töissä oli useita lasuureja ja varmasti myös valkoisia ja mustia välikerroksia.

        Jos jaksat kahlata Googlea enemmän ja saat selkoa niin, please, kerro!


      • il pittore
        il pittore kirjoitti:

        sen verran asiasta, että menin ja googletin "liquid white". Haku antaa valtavan määrän enkä jaksanut kahlata kuin pari läpi. Kehoitan tekemään saman; tässä kuitenkin jotakin alkaa päälle:

        "to make a liquid white just add some stand linseed oil to some white oil paint until you get a mixture about the same as liquid white. ..."


        "What I did to acheive a similar effect was to take Winton Oil paints and add Linseed Oil to the white until it was a slick consistency. But, remember when you're putting other paints on top of paint that's been thinned with linseed oil that each successive layer of paint needs to be thinned to at least the same consistency or even more thinned. I made a great Monet-style painting using this method. :o)"

        Toisin sanoen liquid white vaikuttaa olevan kovin kallis ja vaikeasti saatava tuote, jonka voi korvata ohentamalla valkoista öljyväriä pellavaöljyllä (liquid black on vastaava musta?). Tekniikasta en nopealla vilkaisulla saanut selvää mutta tuli sellainen tunne, että oliskohan kyseessä lasuurimaalaus, ts. Bob Ross´in liquid white´ssa voi ohenteena olla dammarlakan tapaista nestettä ja maalaus tehdään lasuureina? Ainakaan sillä ei saa paksuja kerroksia, jollaisista joissakin alkupään linkeissä puhuttiin ja se viittaisi valkoisen tai mustan lasuurin käyttöön. Mutta ainakaan Monet ei tiemmä laseerannut koska hän oli alla prima ulkoilmamaalari, sen sijaan Rembrandtin töissä oli useita lasuureja ja varmasti myös valkoisia ja mustia välikerroksia.

        Jos jaksat kahlata Googlea enemmän ja saat selkoa niin, please, kerro!

        että jotkin Google-haun yhteydessä näkemäni maalaukset viittavat kyllä laseeramalla tehtyihin töihin. Niissä alla olevat kerrokset näkyvät/vaikuttavat selvästi seuraavaan laseeraukseen tai (päälle laseerattu muuttaa alla olevan maalauksen väriä ja intensiteettiä). Sellainen työskentelyhän sopii nimenomaan mm. maisemiin ja henkilökuviin.

        Laseerauksen puolesta puhuu myös toinen antamani lainaus, joka sanoo päälle tulevan sivelyn olevan laihempi kuin alla oleva ja sehän sotii perinteisen öljymaalauksen "rasvaisempaa laihalle"-periaatetta vastaan, mutta on tyypillistä laseeraukselle eli dammarin käytölle.


      • Mrs. Väri
        il pittore kirjoitti:

        että jotkin Google-haun yhteydessä näkemäni maalaukset viittavat kyllä laseeramalla tehtyihin töihin. Niissä alla olevat kerrokset näkyvät/vaikuttavat selvästi seuraavaan laseeraukseen tai (päälle laseerattu muuttaa alla olevan maalauksen väriä ja intensiteettiä). Sellainen työskentelyhän sopii nimenomaan mm. maisemiin ja henkilökuviin.

        Laseerauksen puolesta puhuu myös toinen antamani lainaus, joka sanoo päälle tulevan sivelyn olevan laihempi kuin alla oleva ja sehän sotii perinteisen öljymaalauksen "rasvaisempaa laihalle"-periaatetta vastaan, mutta on tyypillistä laseeraukselle eli dammarin käytölle.

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Liquid white on sellainen (TM) -juttu ja senpä takia en mene ostamaan mitään Ihan Oikeita juttuja vaan aion "ohittaa" nämä nimituotteet muilla.

        Jos sinua kiinnostaa, YouTubessa näet Bob Rossin tekniikan ja ehkä jopa hoksaat mikä niin tässä viehättää :)

        http://www.youtube.com/watch?v=auJGsHRdX_U
        Tuossa vaikka yksi oiva esimerkki.


      • il pittore
        Mrs. Väri kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Liquid white on sellainen (TM) -juttu ja senpä takia en mene ostamaan mitään Ihan Oikeita juttuja vaan aion "ohittaa" nämä nimituotteet muilla.

        Jos sinua kiinnostaa, YouTubessa näet Bob Rossin tekniikan ja ehkä jopa hoksaat mikä niin tässä viehättää :)

        http://www.youtube.com/watch?v=auJGsHRdX_U
        Tuossa vaikka yksi oiva esimerkki.

        se tosiaan on; kiitos linkistä. Katsoin kaverin työskentelyä ja tavallaan olin väärässä, tavallaan oikeassa. Hän tosiaan käyttää alla olevaa väriä hyväksi mutta ohuiden kerrosten ansiosta sekoittuminen on hallittavissa tai myös vältettävissä. Laseerausta se ei todellakaan ole vaan selvää päällemaalaamista.

        Ymmärrän hyvin miksi kansa innostuu: noin helppoa se on, tuota minäkin haluan tehdä. Pitkän tien kulkeneena en voisi ajatellakaan siirtyväni kyseiseen tekniikkaan, lopputuloksesta puuttuvat käytännössä kaikki ne elementit, joita maalauksessa arvostan. Mutta kiistää ei voi, että tuollaisia maalauksia varmasti halutaan ja yleinen houkutus kokeiluun on taatusti suurta.


    • märälle

      Vaikka en Bob Rossin maalauksista pidäkään niin koetan vastata asiallisesti. Mielestäni se voisi tarkoittaa kahta asiaa, ensinnäkin kun aloitat maalaamaan uudelleen kuivuneen öljyvärin päälle, niin voit kostuttaa pinnan maalinesteellä. Näin saat myös painuneet kohdat esiin. Tämän märän pinnan päälle on liukkaampaa maalata kuin kuivan ja väri sulautuu hieman enemmän taustaan, riippuen tosin paljon siitä mitä käytät maalinesteessäsi.
      Toinen tapa voisi olla maalata ns. alusmaalaus esim. ohuemmalla värillä ja tämän märän maalin päälle maalata heti uudestaan esim. paksummin päälle. Näin on hyvin helppo sulauttaa pehmeästi erilaisia värejä ja valööreitä ja näiden yhtymäkohtia yhteen.

      • **v**

        tuollaista 'klimpissä' maalaamista. Jotkut tekee sitä karkeammin esim palettiveitsellä, jolloin sattuma pääsee vaikuttamaan lopputulokseen. Siinä joutuu vähän enemmän lutraamaan värien kanssa.


    • 907845697

      Märkää märälle on eräs akvarellimaalauksen tekniikoista. Maalataan kostealle pinnalle ja annetaan värin kulkea omia teitään. Tämä on sattumanvaraisuutensa vuoksi vaikea, mutta myös herkullinen tekniikka, jota voi tietyssä suhteessa myös hallita ja ohjailla.

      Öljyvärimaalauksessa maalataan myös märälle pinnalle. Alla Prima (kertamaalaus) tekniikka on luonteva luonnostellessa ja työskennellessä ulkona maiseman parissa. Maalataan paksulla värillä (pastoosi). Ensimmäiset värikerrokset voi maalata tärpätillä ohennetulla värillä joka kuivuu suhteellisen nopeasti pohjan imevyydestä riippuen.

      On olemassa myös käsite jatkettu kertamaalaus, jolloin työtä viimeistellään vielä sisällä studiossa.
      Ja tästä päästäänkin hitaampaan kerrosmaalaukseen, siinä annetaan värin jo välillä kuivua. Usein työskennellään laseerauksen eli kuultavien kerrosmaalausten kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 385
      5538
    2. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      19
      2349
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      198
      2191
    4. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      112
      1554
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      87
      1497
    6. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1042
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      60
      1033
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      999
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

      Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      934
    10. Ei lumous lopu koskaan

      Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      806
    Aihe