piikkilankaa maassa???!!

Onko laillista?

Asumme harvaan asutulla alueella ja ikävä kyllä tonttinaapurina on vanha eläkkeellä oleva pariskunta, jotka jo aikaisempi asukkaita kiusasi (hälyytti poliisit kun radio oli päällä, kävi huutelemassa ikkunan takana, laittoi pyörää puuhun ym. ikävää). He ovat valittaneet koiristamme, jotka pysyvät omalla pihallaa, (muutamaa vierailua heidän puolellaan lukuun ottamatta kun ovat vielä pentuja ja aikas kiinnostuneita kaikesta). Koiramme ovat pääasiassa omassa ulkotarhassaan, mutta silloin tällöin joskus vapaana pihallamme kun mekin olemme ulkona. Koiramme kuulemma käyvät sotkemassa heidän istutuksen vaikka tontilta on löytynyt vain tassun jälkiä ei mitään tuhoa. Nyt huomasin että naapuri on laittanut oman tonttinsa nurkkaan heti väliaidan loputtua ruosteisen PIIKKILANKAkerän maahan makaamaan. Onko sallitua pitää lankaa maassa, kun sillä ei ole edes mitään tarkoitusta siinä?? Heillä itsellään ei ole mitään eläimiä enkä keksi muuta syytä kuin että se on laitettu meidän koirien takia siihen, mutta voihan muutkin eläimet siitä kärsiä. Täällä juoksentelee paljon esim. kettuja ja jäniksiä. Onko kellään faktaa tietoa asiasta jotta voisin heille sitten sanoa siitä??

5

2121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissan omistaja

Valitettavasti et voi piikkilankakerälle yhtään mitään. Se on naapurisi tontilla ja vaikka sinä sen oikean merkityksen käsittäisitkin eivät naapurisi tee minkään säännöksen, asetuksen tai lakipykälän vastaisesto. Jos piikkilankaa olisi piha täynnä voisi toki ottaa julkisivulautakuntaan yhteyttä sekä aloittaa valituskierteen ympäristöön sopimattomasta ruosteromusta, joka aikaa myöten saattaisi saada virkamiehet lähettämään pariskunnalle huomautuksen pihan siistimisestä. Mutta siinä vaiheessa koirasikin viettäisivät vanhuuttaan...

Eihän tilanne mikään mukava ole, joten harjoittele ummistamaan silmäsi ja korvasi. Ole iloinen siitä ettette asu samassa taloyhtiössä, jos tämä nyt edes yhtään lohduttaa.Pahinta mitä voit naapureillesi tehdä on olla välittämättä heidän tempuistaan ja jatkaa omaa hyvää elämääsi, kuten tähänkin asti. Taustalla on aina väärinkäsityksiä, kateutta, monenlaista mielenterveydellistä/neuroogista vaivaa yms. Ja pidä koirasi kytkettyinä vaikka olisivat kuinka suloisen pentuja. Jotkut eivät yksinkertaisesti pidä eläimistä, kuten naapurini joka meni aivan pois tolaltaan minun ottaessani sisäkissan ja hän kävi hokemassa tappavansa sen jos naamakin vain pihalla näkyy (tottakai kissani on ulkona valjaissa, joten naapuri ratiskoot liitoksissaan ihan rauhassa).

• KIELLETTY!

Piikkilanka on Suomessa eläinten (naudat, hevoset ym.) aitaamisessa kielletty vuodesta 2002 eteenpäin. Piikkilanka on kielletty myös monissa kaupungeissa:

---

Piikkilankaa pyörätiellä

(22.7.2004)

Hiljattain tehtiin Sotilaankadulta Hervannan valtaväylän vierestä oikaisu kevyelle liikenteelle kohti Turtolan Citymarkettia. Pyörätienpätkän toiseen laitaan on ilmeisesti paikallinen maanomistaja kuitenkin laittanut piikkilanka-aidan vajaan metrin päähän pyörätiestä. Voikohan kaupunki tehdä jotain pyöräilijöiden ja rullaluistelijoiden turvallisuuden eteen tällä kohdin?

Pyöräilijä
        Vastaus

(6.8.2004)

Kiitos palautteesta.
        Olen pahollani vastauksen viivästymisestä.

Kantakaupunkialueella ei ole sallittua piikkilangan käyttö aitaamisessa. Rakennusvalvontayksikkö tulee antamaan maanomistajalle kehotuksen poistaa piikkilanka-aita. Annettava aika kehotuksen toteuttamiselle on 2 - 3 kuukautta. Tarpeen vaatiessa asia viedään ympäristölautakuntaan, joka määrää uhkasakon kehotuksen toteuttamiseksi.

Asiaa hoitaa tarkastaja Katja Lehti
        Puhelin 050 552 6623.

Tekninen neuvoja
        Tarja Pussinen
        Puhelin (03) 3146 6700
        [email protected]

Tampereen kaupunki, Yhdyskuntapalvelut
        Asiakaspalvelu
        Palvelupiste Frenckell

• xyz99

Minun sympatiat ovat kokonaan naapurisi puolella. Kukaan ei halua toisten kissoja tai koiria kusemaan ja paskantamaan omaan pihaan. Jos nyt välttämättä haluat pitää koiria vapaana, niin mene vaikka koirapuistoon tai metsään.

• rakentaisi

kunnollista aitaa tonttinne ympärille. Sillon eivät naapurit tunge huomaamatta ikkunoiden alle ja koirat voivat olla vapaana pihallanne?

Teette aidasta riittävän tiheän ja korkean, niin pysyy vieraat ulkona ja oma porukka sisäpuolella ilman sen kummempia vahtimisia.

• ..faktaa!

Piikkilangan käyttö on kiellettyä. Mistä lie ovat kerän edes saaneet, niitä ei nimittäin paljon enää missään ole eikä niitä mistään pitäisi oikein saadakaan (ei ihme, kun käyttö on kielletty?!).

Jos naapurisi virittävät jonkinlaisen piikkilanka-aidan tonttienne väliin, voit ihan hyvin ilmoittaa asiasta johonkin. Piikkilankaa kun ei tosiaan saa käyttää. Tai sitten menet sanomaan sen heille suoraan, koska uhka, että koirat esimerkiksi vahingoittaisivat itsensä piikkilankaan on suuri ja fiksumpiakin tapoja koirien pitämiseen pois naapurin tontilta löytyy!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe