Easytronic

Astrassa??

Tykästyin koeajolla uuden Astran easytronic-puoliautomaattivaihteistoon. Onko kokemuksia sen kestävyydestä/huolettomuudesta? Uskaltaako lähteä pitkälle reissulle esim. Pohjois-Norjaan?

17

15038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OUPPEL

      "Uskaltaako lähteä pitkälle reissulle esim. Pohjois-Norjaan?" hohhoijaa... ei uskalla lähteä - ko vaihteisto on suunniteltu tasamaalle ja alle 80 km/h nopeuksille .. Haloo!!

    • automaatti,

      easytronic,juu.

      • Automiekkonen

        Itselläni oli vuoden, en erityisemmin pitänyt. Toiminta valovuoden päässä kunnollisesta automaatista, mutta toki parempi kuin manuaali.


      • vaihteisto
        Automiekkonen kirjoitti:

        Itselläni oli vuoden, en erityisemmin pitänyt. Toiminta valovuoden päässä kunnollisesta automaatista, mutta toki parempi kuin manuaali.

        Niin, Easytronic on manuaalivaihteisto jossa vaan sähköllä siirrellään "vaihdekeppiä". Se ei ole automaattivaihteisto. Mutta kai nyt ihan oikeasti autoteollisuus osaa tehdä sähkömoottoreita jotka liikuttelee "vaihdekeppiä" eteen ja taakse. Eihän se ihmeellistä tekniikkaa ole.

        On ihan yhtä hyvä - tai huono - kuin vastaavat muut automatisoidut manuaalivaihteet, esim. tojotan MMT. Volkkarin DSG on ainoana hieman parempi, kun siinä on 2 x 3 vaihdetta rinnan eli seuraava pykälä on aina valmiina odottamassa ja robotti vaihtaa nopeammin. Mutta hinnastakin sen näkee.

        Oikea automaatti on tietenkin parempi, mutta toisaalta momentinmuuntimet yms. vievät sen 0,5l/100km enemmän polttoainetta.


      • mekaniikkaa että ihan
        vaihteisto kirjoitti:

        Niin, Easytronic on manuaalivaihteisto jossa vaan sähköllä siirrellään "vaihdekeppiä". Se ei ole automaattivaihteisto. Mutta kai nyt ihan oikeasti autoteollisuus osaa tehdä sähkömoottoreita jotka liikuttelee "vaihdekeppiä" eteen ja taakse. Eihän se ihmeellistä tekniikkaa ole.

        On ihan yhtä hyvä - tai huono - kuin vastaavat muut automatisoidut manuaalivaihteet, esim. tojotan MMT. Volkkarin DSG on ainoana hieman parempi, kun siinä on 2 x 3 vaihdetta rinnan eli seuraava pykälä on aina valmiina odottamassa ja robotti vaihtaa nopeammin. Mutta hinnastakin sen näkee.

        Oikea automaatti on tietenkin parempi, mutta toisaalta momentinmuuntimet yms. vievät sen 0,5l/100km enemmän polttoainetta.

        Hirvittää ne kaiken maailman momenttimuuntimet, on litkuja ja letkuja ... miten niitä korjaat ? Säkövehkeet on niin kestäviä että juuri mitään vikoja ei ole ole ja jos onkin niin ne on helppo korjata. Easytronicin pari pari pientä sähkömoottoria kestää yleensä kymmeniä vuosia ja uusi ohjusmoottorikin taitaa maksaa alle satasen.


      • Automaatti=automaattinen
        vaihteisto kirjoitti:

        Niin, Easytronic on manuaalivaihteisto jossa vaan sähköllä siirrellään "vaihdekeppiä". Se ei ole automaattivaihteisto. Mutta kai nyt ihan oikeasti autoteollisuus osaa tehdä sähkömoottoreita jotka liikuttelee "vaihdekeppiä" eteen ja taakse. Eihän se ihmeellistä tekniikkaa ole.

        On ihan yhtä hyvä - tai huono - kuin vastaavat muut automatisoidut manuaalivaihteet, esim. tojotan MMT. Volkkarin DSG on ainoana hieman parempi, kun siinä on 2 x 3 vaihdetta rinnan eli seuraava pykälä on aina valmiina odottamassa ja robotti vaihtaa nopeammin. Mutta hinnastakin sen näkee.

        Oikea automaatti on tietenkin parempi, mutta toisaalta momentinmuuntimet yms. vievät sen 0,5l/100km enemmän polttoainetta.

        Automaattinen ilmastointi, vaihteisto jne tarkoittaa että toimii ilman käsiohjusta = automaatisesti yleensä johonkin logiikkaan tai säätöön perustuen. Yleensä jostain valitaan man/auto ja ohjataan joko käsin tai annetaan automatiikan hoitaa.

        Sekoitat asian pankkiautomaattiin, siellä pitää näpytellä käsin tai paremminkin sormin.


      • Automiekkonen
        vaihteisto kirjoitti:

        Niin, Easytronic on manuaalivaihteisto jossa vaan sähköllä siirrellään "vaihdekeppiä". Se ei ole automaattivaihteisto. Mutta kai nyt ihan oikeasti autoteollisuus osaa tehdä sähkömoottoreita jotka liikuttelee "vaihdekeppiä" eteen ja taakse. Eihän se ihmeellistä tekniikkaa ole.

        On ihan yhtä hyvä - tai huono - kuin vastaavat muut automatisoidut manuaalivaihteet, esim. tojotan MMT. Volkkarin DSG on ainoana hieman parempi, kun siinä on 2 x 3 vaihdetta rinnan eli seuraava pykälä on aina valmiina odottamassa ja robotti vaihtaa nopeammin. Mutta hinnastakin sen näkee.

        Oikea automaatti on tietenkin parempi, mutta toisaalta momentinmuuntimet yms. vievät sen 0,5l/100km enemmän polttoainetta.

        Ai että volkkarin DSG on hieman parempi kuin nämä räpellykset ? Huomaa että et ole sillä ajanut. DSG pesee suurimman osan näistä "ihan oikeista" automaateista mennen tullen. Ja tämän mielipiteen jakaa aika moni autotoimittajakin. Eli se ei kuulu lainkaan samaan kastiin näiden easytronicien ja MMT-vaihteistojen kanssa.


      • puutteensa....
        Automiekkonen kirjoitti:

        Ai että volkkarin DSG on hieman parempi kuin nämä räpellykset ? Huomaa että et ole sillä ajanut. DSG pesee suurimman osan näistä "ihan oikeista" automaateista mennen tullen. Ja tämän mielipiteen jakaa aika moni autotoimittajakin. Eli se ei kuulu lainkaan samaan kastiin näiden easytronicien ja MMT-vaihteistojen kanssa.

        ei se DSG mikään autuas värrki ole. Muun muassa TM:ssa ja TL:ssa on kritisoitu DSG:nkin viivettä liikkeellelähdöissä ja vaihteen arvonnassa. Olen koeajanut monet kerrat sekä Golfin DSG:llä että Corollan MM-T:llä ja oma valinta oli Corolla.


      • hankkia ja korjata
        Automiekkonen kirjoitti:

        Ai että volkkarin DSG on hieman parempi kuin nämä räpellykset ? Huomaa että et ole sillä ajanut. DSG pesee suurimman osan näistä "ihan oikeista" automaateista mennen tullen. Ja tämän mielipiteen jakaa aika moni autotoimittajakin. Eli se ei kuulu lainkaan samaan kastiin näiden easytronicien ja MMT-vaihteistojen kanssa.

        DSG maksaa paljon, tuplamäärä osia ja vikakohteita. Käykö tässä kuten pumppusuuttimien kanssa eli VW luopuu niiden käyttämisestä kun tuli liian kalliiksi.

        Yksinkertainen on kaunista !


      • vissii juu tai sit e
        mekaniikkaa että ihan kirjoitti:

        Hirvittää ne kaiken maailman momenttimuuntimet, on litkuja ja letkuja ... miten niitä korjaat ? Säkövehkeet on niin kestäviä että juuri mitään vikoja ei ole ole ja jos onkin niin ne on helppo korjata. Easytronicin pari pari pientä sähkömoottoria kestää yleensä kymmeniä vuosia ja uusi ohjusmoottorikin taitaa maksaa alle satasen.

        "Oikea" automaattivaihteisto on itse asiassa aika näppärä keksintö noin teknisesti eikä siinä mitään ihmeellistä tai monimutkaista ole, monet kestävät jopa paremmin kuin manuaali kytkin (jonka se korvaa) - mutta on niitä murheellisia tapauksia tietty ollut myös. Sen oikea käyttö on vaatinut hiukan tietoa ja manuaaleihin tottuneet on saaneet niitä myös rikottua. Mutta olihan aikoinaan niitä ihmisiä jotka manuaalivaihteisilla autoilla luistattivat kytkimen pilalle alta aikayksikön ja sitten saattoi auto (tai sen valmistaja) saada haukut...

        Automaattivaihteiston kulutusero on manuaaliin verraten käytännössä aivan olematon ja sen saisi jopa manuaalia vähäkulutuksellisemmaksi jos momentinmuuntimen lukon ohjaus olisi paremmin käytössä, momentinmuunnin on yksinkertainen kapistus jossa on vähän kuluvia osia ja sen lukitseminen tekee vaihteistosta yhtä vähäkulutuksisen kuin manuaalikin on. Normaalisti se on lukittuna vasta maantieajossa yli 80 nopeuksissa.

        Tietty sitä sopii pohtia onko kevyessä ajoneuvossa jonka momentinmuuntimen "luisto" (eihän se ole itse asiassa mitään luistoa) kun muutenkin on maantieajossa pintakaasulla aika pieni niin kannattaako lisätä rekkuleita vai pitäytyäkö kiss-periaatteessa...


      • Anonyymi
        vaihteisto kirjoitti:

        Niin, Easytronic on manuaalivaihteisto jossa vaan sähköllä siirrellään "vaihdekeppiä". Se ei ole automaattivaihteisto. Mutta kai nyt ihan oikeasti autoteollisuus osaa tehdä sähkömoottoreita jotka liikuttelee "vaihdekeppiä" eteen ja taakse. Eihän se ihmeellistä tekniikkaa ole.

        On ihan yhtä hyvä - tai huono - kuin vastaavat muut automatisoidut manuaalivaihteet, esim. tojotan MMT. Volkkarin DSG on ainoana hieman parempi, kun siinä on 2 x 3 vaihdetta rinnan eli seuraava pykälä on aina valmiina odottamassa ja robotti vaihtaa nopeammin. Mutta hinnastakin sen näkee.

        Oikea automaatti on tietenkin parempi, mutta toisaalta momentinmuuntimet yms. vievät sen 0,5l/100km enemmän polttoainetta.

        Ja korjauskustannuksista näkee DSG:n paremmuuden.


    • tulee tässä

      Easytronic on erinomainen sähköinen vaihteiden ohjausjärjestelmä. Myös Toyota uusissa autoissaan korvannut periteisen vaihteiston tällä sähköisella "robotti" vaihteistolla. Tämä on merkittävää siksi että Toyota itse omistaa erään parhaista automaattilaatikko tehtaista nimittäin Aisanin, joka tekee kymmenille merkeille automaattilaatikoita. Siitä huolimatta he pitävät pienissä ja keskikoisissa autoissa tätä sähköistä vaihteiden ohjausta parempana. Toyota on aina satsannut luotettavuuteen. Onko Avensiksessa koskaan ollut perinteistä automaattia ?

      Opel on havainnaut saman ja Easytrinicia saa jo Vectraankin 1,8 l koneeseen.

      Minulla on ollut 2,5 v Easytronic Astra Wagon ja se toimii kuin unelma, nyt ajettu n. 55 tkm. Mitään ongelmia ja vikoja ei ole ollut. Ja jos tarvii manuaalia niin siitä vaan vaihtamaan. Lisäksi Easytronicissa on lisävarusteena jarrun pidätin ylämäessä, joka on todella käyttökelpoinen varsinkin talvella. Ohjaus talviasennossa auto lähtee kakosella liikkeelle, mutta jos auto on talvellakin pysäköity ylämäkeen niin lähteekin ykkösellä. Ja aina voi heittää manuaalin päälle. Lisäksi siinä on ns. "itseoppiva" systeemi eli seuraa ajotapaa ja muuttaa tarvittaessa vaihteiden/kierrosluvun suhteita.

      Nyt taitaa olla jo 6v Easytronic saatavilla. Myös muut automerkit ovat menossa samanlaisiin vaihteistoihin kuten Toyota, Nissan, Renault, BMW, Mercedes, Ford jne.

      Että voit huoletta lähteä Norjan mäkisille teille, puolet Norjan uudemmasta autokannasta on muuten automaattivaihteilla.

      • ongelmat

        "Myös Toyota uusissa autoissaan korvannut periteisen vaihteiston tällä sähköisella "robotti" vaihteistolla. Tämä on merkittävää"

        Tässä kehumisessa olet ainakin toyotan osalta hieman väärässä. Toytalla on ollut merkittäviä ongelmia MMT robottivaihteiden kanssa. Tästä on kovaa juttua Toyota keskustelussa ja ulkomaisilla palstoilla. Toyota (Sheriffi AE111) sensuroi Suomi24 palstaa, joten nämä kriittiset viestit poistetaan melko pian. Edes linkkiä ulkomaisiin artikkeleihin ei saa esittää, ettei ongelmat tule tietoomme.

        Easytronicin kanssa ei kai ole ollut pahoja ongelmia, siis että vaihteisto menee jo melko uutena rikki.

        "Ettei vain kävisi tuon Toyotan MMT:n kanssa kuten kävi aikoinaan PSA:n AL4 vaihteiston kanssa?

        AL4 sai aikoinaan vikojen takia huonon maineen, eikä sen maine ole siitä mihinkään parantunut, vaikka vaihteistoa paranneltiin vuosi vuodelta ja kestävyyskin alkoi olla hyvällä mallilla.

        Nyt on MMT saanut tuon heikon automaatin maineen, joka ei lähde pois Esson baarin ilmoitustaululta, vaikka sitä paranneltaisiin kuinka. Tämä näkyy haluttavuudessa käytettynä ja sen myötä myös jälleenmyyntiarvossa.

        Itse en kyllä ottaisi riskiä MMT:n kanssa, kun markkinoilla on tarjolla paljon parempiakin automaatteja."


      • turkkilainen auto
        ongelmat kirjoitti:

        "Myös Toyota uusissa autoissaan korvannut periteisen vaihteiston tällä sähköisella "robotti" vaihteistolla. Tämä on merkittävää"

        Tässä kehumisessa olet ainakin toyotan osalta hieman väärässä. Toytalla on ollut merkittäviä ongelmia MMT robottivaihteiden kanssa. Tästä on kovaa juttua Toyota keskustelussa ja ulkomaisilla palstoilla. Toyota (Sheriffi AE111) sensuroi Suomi24 palstaa, joten nämä kriittiset viestit poistetaan melko pian. Edes linkkiä ulkomaisiin artikkeleihin ei saa esittää, ettei ongelmat tule tietoomme.

        Easytronicin kanssa ei kai ole ollut pahoja ongelmia, siis että vaihteisto menee jo melko uutena rikki.

        "Ettei vain kävisi tuon Toyotan MMT:n kanssa kuten kävi aikoinaan PSA:n AL4 vaihteiston kanssa?

        AL4 sai aikoinaan vikojen takia huonon maineen, eikä sen maine ole siitä mihinkään parantunut, vaikka vaihteistoa paranneltiin vuosi vuodelta ja kestävyyskin alkoi olla hyvällä mallilla.

        Nyt on MMT saanut tuon heikon automaatin maineen, joka ei lähde pois Esson baarin ilmoitustaululta, vaikka sitä paranneltaisiin kuinka. Tämä näkyy haluttavuudessa käytettynä ja sen myötä myös jälleenmyyntiarvossa.

        Itse en kyllä ottaisi riskiä MMT:n kanssa, kun markkinoilla on tarjolla paljon parempiakin automaatteja."

        ... niin mutta toyota onkin enimmäkseen turkissa valmistettu ja opel saksalainen :-)


      • automaatti saatavilla
        ongelmat kirjoitti:

        "Myös Toyota uusissa autoissaan korvannut periteisen vaihteiston tällä sähköisella "robotti" vaihteistolla. Tämä on merkittävää"

        Tässä kehumisessa olet ainakin toyotan osalta hieman väärässä. Toytalla on ollut merkittäviä ongelmia MMT robottivaihteiden kanssa. Tästä on kovaa juttua Toyota keskustelussa ja ulkomaisilla palstoilla. Toyota (Sheriffi AE111) sensuroi Suomi24 palstaa, joten nämä kriittiset viestit poistetaan melko pian. Edes linkkiä ulkomaisiin artikkeleihin ei saa esittää, ettei ongelmat tule tietoomme.

        Easytronicin kanssa ei kai ole ollut pahoja ongelmia, siis että vaihteisto menee jo melko uutena rikki.

        "Ettei vain kävisi tuon Toyotan MMT:n kanssa kuten kävi aikoinaan PSA:n AL4 vaihteiston kanssa?

        AL4 sai aikoinaan vikojen takia huonon maineen, eikä sen maine ole siitä mihinkään parantunut, vaikka vaihteistoa paranneltiin vuosi vuodelta ja kestävyyskin alkoi olla hyvällä mallilla.

        Nyt on MMT saanut tuon heikon automaatin maineen, joka ei lähde pois Esson baarin ilmoitustaululta, vaikka sitä paranneltaisiin kuinka. Tämä näkyy haluttavuudessa käytettynä ja sen myötä myös jälleenmyyntiarvossa.

        Itse en kyllä ottaisi riskiä MMT:n kanssa, kun markkinoilla on tarjolla paljon parempiakin automaatteja."

        Kun uuteen Aurikseen 2007 julkaistuun malliin saa vain uuden MMT vaihteiston eikä perinteistä niin miksikähän Toyota on ottanut tällaisen riskin ? Kestävyydestään tunnettu automerkki !

        Vastaan saman tien: koska MMT on kestävämpi ja halvempi sekä helpompi huoltaa kuin perinteinen vaihteisto. Eivät laittaneet 6 tai muutakaan xx portaista perinteistä Aisanin vaihdelaatikkoa, ei .. ottivat sen MMT:n.

        Älä vertaa ranskalaisiin .. heillä on aina ollut erikoisia jousitus ja vaihderatkaisuja, jotka ei tahdo pelata pitkään kovissa talviolosuhteissa vaikka muuten ovatkin mukavia. Ja tämäkin oli kauan sitten .. nyky Renaultit ja Citikat ovat mukavia ja kestäviä, eivät häviä saksalaisille pätkääkään.


      • Vauxhallia
        turkkilainen auto kirjoitti:

        ... niin mutta toyota onkin enimmäkseen turkissa valmistettu ja opel saksalainen :-)

        Opelin merkillä! Kovin moni Suomen teillä liikkuva "Opel" on oikeasti Opeliksi meikattu Vauxhall.


      • modaaja 41
        ongelmat kirjoitti:

        "Myös Toyota uusissa autoissaan korvannut periteisen vaihteiston tällä sähköisella "robotti" vaihteistolla. Tämä on merkittävää"

        Tässä kehumisessa olet ainakin toyotan osalta hieman väärässä. Toytalla on ollut merkittäviä ongelmia MMT robottivaihteiden kanssa. Tästä on kovaa juttua Toyota keskustelussa ja ulkomaisilla palstoilla. Toyota (Sheriffi AE111) sensuroi Suomi24 palstaa, joten nämä kriittiset viestit poistetaan melko pian. Edes linkkiä ulkomaisiin artikkeleihin ei saa esittää, ettei ongelmat tule tietoomme.

        Easytronicin kanssa ei kai ole ollut pahoja ongelmia, siis että vaihteisto menee jo melko uutena rikki.

        "Ettei vain kävisi tuon Toyotan MMT:n kanssa kuten kävi aikoinaan PSA:n AL4 vaihteiston kanssa?

        AL4 sai aikoinaan vikojen takia huonon maineen, eikä sen maine ole siitä mihinkään parantunut, vaikka vaihteistoa paranneltiin vuosi vuodelta ja kestävyyskin alkoi olla hyvällä mallilla.

        Nyt on MMT saanut tuon heikon automaatin maineen, joka ei lähde pois Esson baarin ilmoitustaululta, vaikka sitä paranneltaisiin kuinka. Tämä näkyy haluttavuudessa käytettynä ja sen myötä myös jälleenmyyntiarvossa.

        Itse en kyllä ottaisi riskiä MMT:n kanssa, kun markkinoilla on tarjolla paljon parempiakin automaatteja."

        Vai että Tojolla ollut multi modessa merkittäviä ongelmia? Olen itsekin nuo "linkit" lukenut läpi, ja kyse tosiaan englanninkielisen foorumin muutamista Corolla Verso-yksilöistä, ja sekin vaihteistotyyppi kehitetty uusissa myytävissä malleissa ongelmattomaksi. Ja nuokin yksilöt todella minimaalisen pieni otanta koko MMT-kannasta maailmassa, eikä muilla foorumeilla hakukoneella löydy vastaavia.

        Itselläni ollut muutaman kuukauden Corolla multi mode alla ja mainio peli, vaihdot sopivan pehmeitä ja logiikka hyvä. Ja ajan todella kovissa ruuhkissa -maamme mittapuussa- eli hesan seudun todella hektisissä menoissa. En huolisi enää manuaalilootaista autoa jossa pitäisi kytkintä polkea!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      43
      3580
    2. Mikä siinä naisessa

      Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      161
      2638
    3. Miksi et lähesty

      kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      155
      2032
    4. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

      Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      16
      1689
    5. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      44
      1474
    6. 116
      1391
    7. Venäjältä tullut jo 2 noottia. Kolmatta ei tule, silloin jo hyökätään

      Suomi on saanut itänaapurilta muutaman päivän sisään jo kaksi tiukkasanaista noottia. Venäjä ilmoittaa paheksuvansa sit
      Maailman menoa
      277
      1320
    8. Hämeenlinna määrättiin maksamaan sakot - maahanmuuttaja lapsi oli kuullut koulussa maininnan Jeesus

      Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia koska lapsi oli kuullut koulussa laulun jossa oli mainittu Jeesus. Y
      Luterilaisuus
      232
      1252
    9. Ranta-Kosulassa riitaisaa!!

      Siellä Kosulassa on ny isot jytinät käynnissä. Kaksi peräkamaripoikaa kaivaavat haudatun sotakirveen esille. Kumpiko on
      Tuusniemi
      69
      1214
    10. Näkiköhän naapuri

      Voi hitto jos näki
      Ikävä
      81
      1181
    Aihe