Easytronic

Astrassa??

Tykästyin koeajolla uuden Astran easytronic-puoliautomaattivaihteistoon. Onko kokemuksia sen kestävyydestä/huolettomuudesta? Uskaltaako lähteä pitkälle reissulle esim. Pohjois-Norjaan?

17

15696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OUPPEL

      "Uskaltaako lähteä pitkälle reissulle esim. Pohjois-Norjaan?" hohhoijaa... ei uskalla lähteä - ko vaihteisto on suunniteltu tasamaalle ja alle 80 km/h nopeuksille .. Haloo!!

    • automaatti,

      easytronic,juu.

      • Automiekkonen

        Itselläni oli vuoden, en erityisemmin pitänyt. Toiminta valovuoden päässä kunnollisesta automaatista, mutta toki parempi kuin manuaali.


      • vaihteisto
        Automiekkonen kirjoitti:

        Itselläni oli vuoden, en erityisemmin pitänyt. Toiminta valovuoden päässä kunnollisesta automaatista, mutta toki parempi kuin manuaali.

        Niin, Easytronic on manuaalivaihteisto jossa vaan sähköllä siirrellään "vaihdekeppiä". Se ei ole automaattivaihteisto. Mutta kai nyt ihan oikeasti autoteollisuus osaa tehdä sähkömoottoreita jotka liikuttelee "vaihdekeppiä" eteen ja taakse. Eihän se ihmeellistä tekniikkaa ole.

        On ihan yhtä hyvä - tai huono - kuin vastaavat muut automatisoidut manuaalivaihteet, esim. tojotan MMT. Volkkarin DSG on ainoana hieman parempi, kun siinä on 2 x 3 vaihdetta rinnan eli seuraava pykälä on aina valmiina odottamassa ja robotti vaihtaa nopeammin. Mutta hinnastakin sen näkee.

        Oikea automaatti on tietenkin parempi, mutta toisaalta momentinmuuntimet yms. vievät sen 0,5l/100km enemmän polttoainetta.


      • mekaniikkaa että ihan
        vaihteisto kirjoitti:

        Niin, Easytronic on manuaalivaihteisto jossa vaan sähköllä siirrellään "vaihdekeppiä". Se ei ole automaattivaihteisto. Mutta kai nyt ihan oikeasti autoteollisuus osaa tehdä sähkömoottoreita jotka liikuttelee "vaihdekeppiä" eteen ja taakse. Eihän se ihmeellistä tekniikkaa ole.

        On ihan yhtä hyvä - tai huono - kuin vastaavat muut automatisoidut manuaalivaihteet, esim. tojotan MMT. Volkkarin DSG on ainoana hieman parempi, kun siinä on 2 x 3 vaihdetta rinnan eli seuraava pykälä on aina valmiina odottamassa ja robotti vaihtaa nopeammin. Mutta hinnastakin sen näkee.

        Oikea automaatti on tietenkin parempi, mutta toisaalta momentinmuuntimet yms. vievät sen 0,5l/100km enemmän polttoainetta.

        Hirvittää ne kaiken maailman momenttimuuntimet, on litkuja ja letkuja ... miten niitä korjaat ? Säkövehkeet on niin kestäviä että juuri mitään vikoja ei ole ole ja jos onkin niin ne on helppo korjata. Easytronicin pari pari pientä sähkömoottoria kestää yleensä kymmeniä vuosia ja uusi ohjusmoottorikin taitaa maksaa alle satasen.


      • Automaatti=automaattinen
        vaihteisto kirjoitti:

        Niin, Easytronic on manuaalivaihteisto jossa vaan sähköllä siirrellään "vaihdekeppiä". Se ei ole automaattivaihteisto. Mutta kai nyt ihan oikeasti autoteollisuus osaa tehdä sähkömoottoreita jotka liikuttelee "vaihdekeppiä" eteen ja taakse. Eihän se ihmeellistä tekniikkaa ole.

        On ihan yhtä hyvä - tai huono - kuin vastaavat muut automatisoidut manuaalivaihteet, esim. tojotan MMT. Volkkarin DSG on ainoana hieman parempi, kun siinä on 2 x 3 vaihdetta rinnan eli seuraava pykälä on aina valmiina odottamassa ja robotti vaihtaa nopeammin. Mutta hinnastakin sen näkee.

        Oikea automaatti on tietenkin parempi, mutta toisaalta momentinmuuntimet yms. vievät sen 0,5l/100km enemmän polttoainetta.

        Automaattinen ilmastointi, vaihteisto jne tarkoittaa että toimii ilman käsiohjusta = automaatisesti yleensä johonkin logiikkaan tai säätöön perustuen. Yleensä jostain valitaan man/auto ja ohjataan joko käsin tai annetaan automatiikan hoitaa.

        Sekoitat asian pankkiautomaattiin, siellä pitää näpytellä käsin tai paremminkin sormin.


      • Automiekkonen
        vaihteisto kirjoitti:

        Niin, Easytronic on manuaalivaihteisto jossa vaan sähköllä siirrellään "vaihdekeppiä". Se ei ole automaattivaihteisto. Mutta kai nyt ihan oikeasti autoteollisuus osaa tehdä sähkömoottoreita jotka liikuttelee "vaihdekeppiä" eteen ja taakse. Eihän se ihmeellistä tekniikkaa ole.

        On ihan yhtä hyvä - tai huono - kuin vastaavat muut automatisoidut manuaalivaihteet, esim. tojotan MMT. Volkkarin DSG on ainoana hieman parempi, kun siinä on 2 x 3 vaihdetta rinnan eli seuraava pykälä on aina valmiina odottamassa ja robotti vaihtaa nopeammin. Mutta hinnastakin sen näkee.

        Oikea automaatti on tietenkin parempi, mutta toisaalta momentinmuuntimet yms. vievät sen 0,5l/100km enemmän polttoainetta.

        Ai että volkkarin DSG on hieman parempi kuin nämä räpellykset ? Huomaa että et ole sillä ajanut. DSG pesee suurimman osan näistä "ihan oikeista" automaateista mennen tullen. Ja tämän mielipiteen jakaa aika moni autotoimittajakin. Eli se ei kuulu lainkaan samaan kastiin näiden easytronicien ja MMT-vaihteistojen kanssa.


      • puutteensa....
        Automiekkonen kirjoitti:

        Ai että volkkarin DSG on hieman parempi kuin nämä räpellykset ? Huomaa että et ole sillä ajanut. DSG pesee suurimman osan näistä "ihan oikeista" automaateista mennen tullen. Ja tämän mielipiteen jakaa aika moni autotoimittajakin. Eli se ei kuulu lainkaan samaan kastiin näiden easytronicien ja MMT-vaihteistojen kanssa.

        ei se DSG mikään autuas värrki ole. Muun muassa TM:ssa ja TL:ssa on kritisoitu DSG:nkin viivettä liikkeellelähdöissä ja vaihteen arvonnassa. Olen koeajanut monet kerrat sekä Golfin DSG:llä että Corollan MM-T:llä ja oma valinta oli Corolla.


      • hankkia ja korjata
        Automiekkonen kirjoitti:

        Ai että volkkarin DSG on hieman parempi kuin nämä räpellykset ? Huomaa että et ole sillä ajanut. DSG pesee suurimman osan näistä "ihan oikeista" automaateista mennen tullen. Ja tämän mielipiteen jakaa aika moni autotoimittajakin. Eli se ei kuulu lainkaan samaan kastiin näiden easytronicien ja MMT-vaihteistojen kanssa.

        DSG maksaa paljon, tuplamäärä osia ja vikakohteita. Käykö tässä kuten pumppusuuttimien kanssa eli VW luopuu niiden käyttämisestä kun tuli liian kalliiksi.

        Yksinkertainen on kaunista !


      • vissii juu tai sit e
        mekaniikkaa että ihan kirjoitti:

        Hirvittää ne kaiken maailman momenttimuuntimet, on litkuja ja letkuja ... miten niitä korjaat ? Säkövehkeet on niin kestäviä että juuri mitään vikoja ei ole ole ja jos onkin niin ne on helppo korjata. Easytronicin pari pari pientä sähkömoottoria kestää yleensä kymmeniä vuosia ja uusi ohjusmoottorikin taitaa maksaa alle satasen.

        "Oikea" automaattivaihteisto on itse asiassa aika näppärä keksintö noin teknisesti eikä siinä mitään ihmeellistä tai monimutkaista ole, monet kestävät jopa paremmin kuin manuaali kytkin (jonka se korvaa) - mutta on niitä murheellisia tapauksia tietty ollut myös. Sen oikea käyttö on vaatinut hiukan tietoa ja manuaaleihin tottuneet on saaneet niitä myös rikottua. Mutta olihan aikoinaan niitä ihmisiä jotka manuaalivaihteisilla autoilla luistattivat kytkimen pilalle alta aikayksikön ja sitten saattoi auto (tai sen valmistaja) saada haukut...

        Automaattivaihteiston kulutusero on manuaaliin verraten käytännössä aivan olematon ja sen saisi jopa manuaalia vähäkulutuksellisemmaksi jos momentinmuuntimen lukon ohjaus olisi paremmin käytössä, momentinmuunnin on yksinkertainen kapistus jossa on vähän kuluvia osia ja sen lukitseminen tekee vaihteistosta yhtä vähäkulutuksisen kuin manuaalikin on. Normaalisti se on lukittuna vasta maantieajossa yli 80 nopeuksissa.

        Tietty sitä sopii pohtia onko kevyessä ajoneuvossa jonka momentinmuuntimen "luisto" (eihän se ole itse asiassa mitään luistoa) kun muutenkin on maantieajossa pintakaasulla aika pieni niin kannattaako lisätä rekkuleita vai pitäytyäkö kiss-periaatteessa...


      • Anonyymi
        vaihteisto kirjoitti:

        Niin, Easytronic on manuaalivaihteisto jossa vaan sähköllä siirrellään "vaihdekeppiä". Se ei ole automaattivaihteisto. Mutta kai nyt ihan oikeasti autoteollisuus osaa tehdä sähkömoottoreita jotka liikuttelee "vaihdekeppiä" eteen ja taakse. Eihän se ihmeellistä tekniikkaa ole.

        On ihan yhtä hyvä - tai huono - kuin vastaavat muut automatisoidut manuaalivaihteet, esim. tojotan MMT. Volkkarin DSG on ainoana hieman parempi, kun siinä on 2 x 3 vaihdetta rinnan eli seuraava pykälä on aina valmiina odottamassa ja robotti vaihtaa nopeammin. Mutta hinnastakin sen näkee.

        Oikea automaatti on tietenkin parempi, mutta toisaalta momentinmuuntimet yms. vievät sen 0,5l/100km enemmän polttoainetta.

        Ja korjauskustannuksista näkee DSG:n paremmuuden.


    • tulee tässä

      Easytronic on erinomainen sähköinen vaihteiden ohjausjärjestelmä. Myös Toyota uusissa autoissaan korvannut periteisen vaihteiston tällä sähköisella "robotti" vaihteistolla. Tämä on merkittävää siksi että Toyota itse omistaa erään parhaista automaattilaatikko tehtaista nimittäin Aisanin, joka tekee kymmenille merkeille automaattilaatikoita. Siitä huolimatta he pitävät pienissä ja keskikoisissa autoissa tätä sähköistä vaihteiden ohjausta parempana. Toyota on aina satsannut luotettavuuteen. Onko Avensiksessa koskaan ollut perinteistä automaattia ?

      Opel on havainnaut saman ja Easytrinicia saa jo Vectraankin 1,8 l koneeseen.

      Minulla on ollut 2,5 v Easytronic Astra Wagon ja se toimii kuin unelma, nyt ajettu n. 55 tkm. Mitään ongelmia ja vikoja ei ole ollut. Ja jos tarvii manuaalia niin siitä vaan vaihtamaan. Lisäksi Easytronicissa on lisävarusteena jarrun pidätin ylämäessä, joka on todella käyttökelpoinen varsinkin talvella. Ohjaus talviasennossa auto lähtee kakosella liikkeelle, mutta jos auto on talvellakin pysäköity ylämäkeen niin lähteekin ykkösellä. Ja aina voi heittää manuaalin päälle. Lisäksi siinä on ns. "itseoppiva" systeemi eli seuraa ajotapaa ja muuttaa tarvittaessa vaihteiden/kierrosluvun suhteita.

      Nyt taitaa olla jo 6v Easytronic saatavilla. Myös muut automerkit ovat menossa samanlaisiin vaihteistoihin kuten Toyota, Nissan, Renault, BMW, Mercedes, Ford jne.

      Että voit huoletta lähteä Norjan mäkisille teille, puolet Norjan uudemmasta autokannasta on muuten automaattivaihteilla.

      • ongelmat

        "Myös Toyota uusissa autoissaan korvannut periteisen vaihteiston tällä sähköisella "robotti" vaihteistolla. Tämä on merkittävää"

        Tässä kehumisessa olet ainakin toyotan osalta hieman väärässä. Toytalla on ollut merkittäviä ongelmia MMT robottivaihteiden kanssa. Tästä on kovaa juttua Toyota keskustelussa ja ulkomaisilla palstoilla. Toyota (Sheriffi AE111) sensuroi Suomi24 palstaa, joten nämä kriittiset viestit poistetaan melko pian. Edes linkkiä ulkomaisiin artikkeleihin ei saa esittää, ettei ongelmat tule tietoomme.

        Easytronicin kanssa ei kai ole ollut pahoja ongelmia, siis että vaihteisto menee jo melko uutena rikki.

        "Ettei vain kävisi tuon Toyotan MMT:n kanssa kuten kävi aikoinaan PSA:n AL4 vaihteiston kanssa?

        AL4 sai aikoinaan vikojen takia huonon maineen, eikä sen maine ole siitä mihinkään parantunut, vaikka vaihteistoa paranneltiin vuosi vuodelta ja kestävyyskin alkoi olla hyvällä mallilla.

        Nyt on MMT saanut tuon heikon automaatin maineen, joka ei lähde pois Esson baarin ilmoitustaululta, vaikka sitä paranneltaisiin kuinka. Tämä näkyy haluttavuudessa käytettynä ja sen myötä myös jälleenmyyntiarvossa.

        Itse en kyllä ottaisi riskiä MMT:n kanssa, kun markkinoilla on tarjolla paljon parempiakin automaatteja."


      • turkkilainen auto
        ongelmat kirjoitti:

        "Myös Toyota uusissa autoissaan korvannut periteisen vaihteiston tällä sähköisella "robotti" vaihteistolla. Tämä on merkittävää"

        Tässä kehumisessa olet ainakin toyotan osalta hieman väärässä. Toytalla on ollut merkittäviä ongelmia MMT robottivaihteiden kanssa. Tästä on kovaa juttua Toyota keskustelussa ja ulkomaisilla palstoilla. Toyota (Sheriffi AE111) sensuroi Suomi24 palstaa, joten nämä kriittiset viestit poistetaan melko pian. Edes linkkiä ulkomaisiin artikkeleihin ei saa esittää, ettei ongelmat tule tietoomme.

        Easytronicin kanssa ei kai ole ollut pahoja ongelmia, siis että vaihteisto menee jo melko uutena rikki.

        "Ettei vain kävisi tuon Toyotan MMT:n kanssa kuten kävi aikoinaan PSA:n AL4 vaihteiston kanssa?

        AL4 sai aikoinaan vikojen takia huonon maineen, eikä sen maine ole siitä mihinkään parantunut, vaikka vaihteistoa paranneltiin vuosi vuodelta ja kestävyyskin alkoi olla hyvällä mallilla.

        Nyt on MMT saanut tuon heikon automaatin maineen, joka ei lähde pois Esson baarin ilmoitustaululta, vaikka sitä paranneltaisiin kuinka. Tämä näkyy haluttavuudessa käytettynä ja sen myötä myös jälleenmyyntiarvossa.

        Itse en kyllä ottaisi riskiä MMT:n kanssa, kun markkinoilla on tarjolla paljon parempiakin automaatteja."

        ... niin mutta toyota onkin enimmäkseen turkissa valmistettu ja opel saksalainen :-)


      • automaatti saatavilla
        ongelmat kirjoitti:

        "Myös Toyota uusissa autoissaan korvannut periteisen vaihteiston tällä sähköisella "robotti" vaihteistolla. Tämä on merkittävää"

        Tässä kehumisessa olet ainakin toyotan osalta hieman väärässä. Toytalla on ollut merkittäviä ongelmia MMT robottivaihteiden kanssa. Tästä on kovaa juttua Toyota keskustelussa ja ulkomaisilla palstoilla. Toyota (Sheriffi AE111) sensuroi Suomi24 palstaa, joten nämä kriittiset viestit poistetaan melko pian. Edes linkkiä ulkomaisiin artikkeleihin ei saa esittää, ettei ongelmat tule tietoomme.

        Easytronicin kanssa ei kai ole ollut pahoja ongelmia, siis että vaihteisto menee jo melko uutena rikki.

        "Ettei vain kävisi tuon Toyotan MMT:n kanssa kuten kävi aikoinaan PSA:n AL4 vaihteiston kanssa?

        AL4 sai aikoinaan vikojen takia huonon maineen, eikä sen maine ole siitä mihinkään parantunut, vaikka vaihteistoa paranneltiin vuosi vuodelta ja kestävyyskin alkoi olla hyvällä mallilla.

        Nyt on MMT saanut tuon heikon automaatin maineen, joka ei lähde pois Esson baarin ilmoitustaululta, vaikka sitä paranneltaisiin kuinka. Tämä näkyy haluttavuudessa käytettynä ja sen myötä myös jälleenmyyntiarvossa.

        Itse en kyllä ottaisi riskiä MMT:n kanssa, kun markkinoilla on tarjolla paljon parempiakin automaatteja."

        Kun uuteen Aurikseen 2007 julkaistuun malliin saa vain uuden MMT vaihteiston eikä perinteistä niin miksikähän Toyota on ottanut tällaisen riskin ? Kestävyydestään tunnettu automerkki !

        Vastaan saman tien: koska MMT on kestävämpi ja halvempi sekä helpompi huoltaa kuin perinteinen vaihteisto. Eivät laittaneet 6 tai muutakaan xx portaista perinteistä Aisanin vaihdelaatikkoa, ei .. ottivat sen MMT:n.

        Älä vertaa ranskalaisiin .. heillä on aina ollut erikoisia jousitus ja vaihderatkaisuja, jotka ei tahdo pelata pitkään kovissa talviolosuhteissa vaikka muuten ovatkin mukavia. Ja tämäkin oli kauan sitten .. nyky Renaultit ja Citikat ovat mukavia ja kestäviä, eivät häviä saksalaisille pätkääkään.


      • Vauxhallia
        turkkilainen auto kirjoitti:

        ... niin mutta toyota onkin enimmäkseen turkissa valmistettu ja opel saksalainen :-)

        Opelin merkillä! Kovin moni Suomen teillä liikkuva "Opel" on oikeasti Opeliksi meikattu Vauxhall.


      • modaaja 41
        ongelmat kirjoitti:

        "Myös Toyota uusissa autoissaan korvannut periteisen vaihteiston tällä sähköisella "robotti" vaihteistolla. Tämä on merkittävää"

        Tässä kehumisessa olet ainakin toyotan osalta hieman väärässä. Toytalla on ollut merkittäviä ongelmia MMT robottivaihteiden kanssa. Tästä on kovaa juttua Toyota keskustelussa ja ulkomaisilla palstoilla. Toyota (Sheriffi AE111) sensuroi Suomi24 palstaa, joten nämä kriittiset viestit poistetaan melko pian. Edes linkkiä ulkomaisiin artikkeleihin ei saa esittää, ettei ongelmat tule tietoomme.

        Easytronicin kanssa ei kai ole ollut pahoja ongelmia, siis että vaihteisto menee jo melko uutena rikki.

        "Ettei vain kävisi tuon Toyotan MMT:n kanssa kuten kävi aikoinaan PSA:n AL4 vaihteiston kanssa?

        AL4 sai aikoinaan vikojen takia huonon maineen, eikä sen maine ole siitä mihinkään parantunut, vaikka vaihteistoa paranneltiin vuosi vuodelta ja kestävyyskin alkoi olla hyvällä mallilla.

        Nyt on MMT saanut tuon heikon automaatin maineen, joka ei lähde pois Esson baarin ilmoitustaululta, vaikka sitä paranneltaisiin kuinka. Tämä näkyy haluttavuudessa käytettynä ja sen myötä myös jälleenmyyntiarvossa.

        Itse en kyllä ottaisi riskiä MMT:n kanssa, kun markkinoilla on tarjolla paljon parempiakin automaatteja."

        Vai että Tojolla ollut multi modessa merkittäviä ongelmia? Olen itsekin nuo "linkit" lukenut läpi, ja kyse tosiaan englanninkielisen foorumin muutamista Corolla Verso-yksilöistä, ja sekin vaihteistotyyppi kehitetty uusissa myytävissä malleissa ongelmattomaksi. Ja nuokin yksilöt todella minimaalisen pieni otanta koko MMT-kannasta maailmassa, eikä muilla foorumeilla hakukoneella löydy vastaavia.

        Itselläni ollut muutaman kuukauden Corolla multi mode alla ja mainio peli, vaihdot sopivan pehmeitä ja logiikka hyvä. Ja ajan todella kovissa ruuhkissa -maamme mittapuussa- eli hesan seudun todella hektisissä menoissa. En huolisi enää manuaalilootaista autoa jossa pitäisi kytkintä polkea!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      18
      3734
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      222
      3698
    3. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      94
      2649
    4. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      20
      2564
    5. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      18
      2238
    6. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      2219
    7. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      27
      2073
    8. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      1946
    9. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      58
      1778
    10. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      90
      1611
    Aihe