Omituinen

ammatti

Outoa että suomesta löytyy yksi ammatti jossa yrittäjä saa rahaa kun menee huonosti. Miksi vain maatalousyrittäjällä on tällainen turva?
Muut yrittäjät ovat eriarvoisessa asemassa. Jos ei valitsemallaan alalla osaa yrittämistä harjoittaa, niin siitä vaan muihin hommiin! Vituttaa yrittää kun suuri osa maksamistani verorahoista menee maatalousyrittäjien taskuun. Ei minulle kukaan lyö rahaa käteen jos jonakin vuonna jää tulot surkeiksi.
Ihme hyysäämista!

43

3596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paalinpyörittäjä

      Eikös niillä viljelijöillä päinvastoin mene hyvin??? Ei maataloustukia makseta tulotason perusteella. Mitä muuten sinä yrität?

    • ammatti

      "Outoa että suomesta löytyy yksi ammatti jossa yrittäjä saa rahaa kun menee huonosti."
      Kuinka monen yrittäjän hinnoitteluun valtiovalta puuttuu tai vielä pahempaa ay-liike?

      "Muut yrittäjät ovat eriarvoisessa asemassa."
      Eivät ole koska näiden välillä ei ole kilpailua ja kaikenlisäksi ilmiö on globaali ja kaiken lisäksi taitaa olla niin että tämä muu yrittäjä saa kuitenkin hyvän tuloksen aikaan sen vuoksi että raaka-aine on hänelle lähes ilmaista.

      "Vituttaa yrittää kun suuri osa maksamistani verorahoista menee maatalousyrittäjien taskuun."
      Ensin pitäisi sinun maksaa niitä veroja. Ja toiseksi halusi saada jotain ilmaiseksi tuntuu jotenkin oudolta koska en usko että itse tekisit imaista työtä.

      "Ei minulle kukaan lyö rahaa käteen jos jonakin vuonna jää tulot surkeiksi."
      kenelle sitten lyödään?

      "Jos ei valitsemallaan alalla osaa yrittämistä harjoittaa, niin siitä vaan muihin hommiin!"
      Olisi kiva tietää kuka ruokkii täällä asuvat ihmiset tai kestääkö yhteiskunta tuon vision mukaisen vääjäämättä tapahtuvan hintojen nousun. Harmi vain että yhteiskunta on liian kauan puuttunut ruuan normaaliin hinnanmuodostukseen että todellisuus miten asiat ovat on hävinnyt historiansiipien taakse.

      Ps. todelliset muut yrittäjät eivät kirjoita tuollaista valituskirjoitusta mitä sinä teit, sillä heillä on selvempi kuvio asiasta ja tieto siitä mitä etuja heillä on viljelijään verrattuna.

    • pravda

      On outoa että että Suomesta löytyy yksi "yrittäjä"
      joka kadehtii yhtä ammattikuntaa eikä itse ryhdy
      sen ammatin harjoittajaksi kultaa vuolemaan.
      Mielestäni aika ristiriitaista.
      Onko hän niin tyhmä tai saamaton ettei pysty
      siihen? Sitä hän ei tunnusta. Kadehtiminen kun
      on helpompaa eikä maksa mitään.
      Maanviljelijäksi ryhtyminen ei ole luvanvaraista
      eikä siihen käytetä tarveharkintaa kuten
      taksiautoiluun ja apteekin pitoon.
      Tunnusta vaan että olet luuseri, etkä pysty!!!!!

    • on tutustuttava
    • yritystä

      olet jo pyörittänyt veronmaksajien piikkiin? konkat suurmpi vitutuksen aihe kuin tuet !!!

    • Misi

      Ammattina maatalousyrittäjyys on tosiaan outo!
      Se on sekoitus yrittäjän etuja ja palkansaajan etuja. Riskit on minimoitu poliittisesti täysin.
      Vaikka olen elänyt maaseudulla ikäni, niin en yhtään oikeaa maatalousyrittäjän konkurssia ole nähnyt!
      Huutokauppoja kyllä yhden, mutta siihen ei liittynyt konkurssi vaan maataloutta harrastaneen pariskunnan ikääntyminen ja oma halu lopettaa. Silloinkin he myivät vaan irtaimistoa; traktorin (yksi vanhempi jäi), äkeet, aurat, istutuskoneita, ym. sekalaista tavaraa. Maat ovat vieläkin (10v.) vuokraviljelyssä, eli omaisuus "hävisi" vain tuotantoon tarvittavien koneiden verran. Pelloista siis tulee edelleen vuokratuotto.
      Mutta se mainitsemasi omituisuus maatalousyrittäjien suhteen syntyy, kun he, vaativat "yrittäjinä" ottamaan itsensä huomioon, mutta samalla heillä on poliittinen keskusta ja etujärjestönä MTK, jotka ovat ajaneet heidät palkansaajiksi, noin käytännössä.
      Silloin kun he edustavat yrittäjyyttä, niin katkeruus puretaan palkansaajiin ja varsinkin SDP:n päälle, mutta kun onkin omasta "palkasta kyse", niin MTK:n päälle.
      Jakomielinen tilanne todentotta!
      Ollako siis yrittäjä vai valtion/ EU:n palkansaaja?

      • MISI OLE

        kokeillut olla yrittäjä/konkan tehnyt, kun noin rivakasti vastalauseita latelet. Mutta totta se on. Laske viime vuoden kauppalehdestä saldot yhteensä ja vertaa maataloustukien yhteispottia, taitaa tuet olla loppupeleissä kärpäsen paska! Mitkä on sitten harmaan talouden ja veronkierron summa, sitä ei tiedä pirukaan!
        Ps. erotus oli luonnollisesti suurempi ennen EU:ta. Voin puhua/väittää täysin paskaakin, tai sitten en.


      • Misi
        MISI OLE kirjoitti:

        kokeillut olla yrittäjä/konkan tehnyt, kun noin rivakasti vastalauseita latelet. Mutta totta se on. Laske viime vuoden kauppalehdestä saldot yhteensä ja vertaa maataloustukien yhteispottia, taitaa tuet olla loppupeleissä kärpäsen paska! Mitkä on sitten harmaan talouden ja veronkierron summa, sitä ei tiedä pirukaan!
        Ps. erotus oli luonnollisesti suurempi ennen EU:ta. Voin puhua/väittää täysin paskaakin, tai sitten en.

        Missä kohtaa oli kirjoituksessani käsittämäsi "vastalause"?
        on niin helppo vääntää kaikki asiat oman mielen mukaiseksi....


      • sisäänrakennettu
        MISI OLE kirjoitti:

        kokeillut olla yrittäjä/konkan tehnyt, kun noin rivakasti vastalauseita latelet. Mutta totta se on. Laske viime vuoden kauppalehdestä saldot yhteensä ja vertaa maataloustukien yhteispottia, taitaa tuet olla loppupeleissä kärpäsen paska! Mitkä on sitten harmaan talouden ja veronkierron summa, sitä ei tiedä pirukaan!
        Ps. erotus oli luonnollisesti suurempi ennen EU:ta. Voin puhua/väittää täysin paskaakin, tai sitten en.

        Mitä maatalouden pimeät sivuansiot on muuta kuin harmaata taloutta! Verottajakin tiedostaa sen mutta ei puutu.


    • välttämättä

      sotkea maataloutta muuhun yritystoimintaan..Kaikenmaailman turhien hilavitkuttimien valmistus ei ole välttämätöntä..
      Mutta maanviljelystä ei voi lopettaa vaikka satais akkoja äkeet selässä,mitäs me syötäisiin jos ei viljeltäis ja maanviljelijän tuloissa ei ole ainakaan kadehtimista.

      • lailla!

        Vai on muiden yrittäjien tuotokset "hilavitkuttimia"? Tiedätkös että ilman niitä hilavitkuttimia ei maajussi ajelisi hilavitkuttimellaan pitkin peltoja ja menisi hilavitkuttimista hilavitkuttimilla rakennettuun kotiinsa täyttämään hilavitkuttimella niitä tukipapereitaan. Emäntä keittelee samalla hilavitkuttimella kahvetta. Kyllä täytyy olla umpimielinen tynnyrissä kasvanut idiootti jos ajattelee omien tekemisiensä olevan koko yhteiskunnan perusta. En minä sinun tukiaisperunoitasi kaipaa! Minulla kasvaa pellolla perunat ilman tukiaisiakin ja riittää vielä muillekin.


      • Misi

        Äidinmaidossako teihin maanviljelijöihin on tullut käsite "olen kaikkein tärkein"?
        Maanviljelyyn varmaankin tarvitaan tukia!
        Kysymys onkin paljonko????
        Eikö se mitä EU on säätänyt kaikille EU maille voisi olla sopivasti myös Suomessa????
        Paljonko olisit valmis "ulosmittaamaan" yhteisiä verorahoja, jotta se tyydyttäsi?


      • Misi
        lailla! kirjoitti:

        Vai on muiden yrittäjien tuotokset "hilavitkuttimia"? Tiedätkös että ilman niitä hilavitkuttimia ei maajussi ajelisi hilavitkuttimellaan pitkin peltoja ja menisi hilavitkuttimista hilavitkuttimilla rakennettuun kotiinsa täyttämään hilavitkuttimella niitä tukipapereitaan. Emäntä keittelee samalla hilavitkuttimella kahvetta. Kyllä täytyy olla umpimielinen tynnyrissä kasvanut idiootti jos ajattelee omien tekemisiensä olevan koko yhteiskunnan perusta. En minä sinun tukiaisperunoitasi kaipaa! Minulla kasvaa pellolla perunat ilman tukiaisiakin ja riittää vielä muillekin.

        Sait minutkin naurahtelemaan...
        Maajussi ilman Koneitansa nykyään...
        Huh huh ei tulisi mitään...
        Ajattele jos perään pitäisi vaihtaa nykyään laite.
        Ja siksi pitäisi poistua ihan oikeasti traktorin hytistä?
        Ei juma... eihän sellaista voi vaatia keneltäkään!


      • Paalinpyörittäjä
        Misi kirjoitti:

        Äidinmaidossako teihin maanviljelijöihin on tullut käsite "olen kaikkein tärkein"?
        Maanviljelyyn varmaankin tarvitaan tukia!
        Kysymys onkin paljonko????
        Eikö se mitä EU on säätänyt kaikille EU maille voisi olla sopivasti myös Suomessa????
        Paljonko olisit valmis "ulosmittaamaan" yhteisiä verorahoja, jotta se tyydyttäsi?

        Ensivuonna ei enää makseta kansallista 141-tukea eteläsuomeen. Kattotaan parin vuoden päästä paljonko esimerkiksi naudanlihaa tuotetaan AB-alueella, veikkaisin että aika vähän. Misi eikö sinustakin (kuten luonnonystävänkin mielestä) se Brasilialainen ympäri vuoden niityllä elänyt härkä ole sitä ekolookisinta ja kansantalouden kannalta parasta lihaa?


      • lailla
        lailla! kirjoitti:

        Vai on muiden yrittäjien tuotokset "hilavitkuttimia"? Tiedätkös että ilman niitä hilavitkuttimia ei maajussi ajelisi hilavitkuttimellaan pitkin peltoja ja menisi hilavitkuttimista hilavitkuttimilla rakennettuun kotiinsa täyttämään hilavitkuttimella niitä tukipapereitaan. Emäntä keittelee samalla hilavitkuttimella kahvetta. Kyllä täytyy olla umpimielinen tynnyrissä kasvanut idiootti jos ajattelee omien tekemisiensä olevan koko yhteiskunnan perusta. En minä sinun tukiaisperunoitasi kaipaa! Minulla kasvaa pellolla perunat ilman tukiaisiakin ja riittää vielä muillekin.

        ilman viljelijää yrittäjän täytyisi itse hankkia oma ruokansa eikä siinä enää silloin mitään vitkuttimia tehdä.

        "Minulla kasvaa pellolla perunat ilman tukiaisiakin ja riittää vielä muillekin."
        kuinka monelle muille?

        "Kyllä täytyy olla umpimielinen tynnyrissä kasvanut idiootti jos ajattelee omien tekemisiensä olevan koko yhteiskunnan perusta."
        Tätä voidaan miettiä vaikka seuraavanlaisella ajatusleikillä.
        mietitäänpä miten vaikuttaa yhteiskuntaan kun esim. puhelimien valmistus lopetettaisiin. Suurin näkyvä olisi se että puhelimien valmistavat yhtiöt menisivät konkkaan ja siellä olevat ihmiset joutuisivat työttömiksi, mutta vanhoilla puhelimilla pärjättäisiin mukavasti pitkän aikaa ja huomattaisiin että kirje on mukava saada.

        Miten sitten vaikuttaisi yhteiskuntaan kun maatalous lopetettaisiin ensin pariin päivään ei tietysti mitenkään, mitä nyt meijerit sun muut sulkisivat ovensa. Mutta ei kuluisi kuin pari kuukautta kun varastoissa oleva vilja olisi käytetty. MIten ihmiset reagoisivat siihen että kaupan hyllyt tyhjenevät, hysteerisesti.

        Jo historiasta voi lukea kuinka ruuan puute ajaa yhteiskunnan kaaokseen.
        Ruuantuotanto on ikävä kyllä yhteiskunnan tärkeimpiä toimia, vain todellinen tietämättömyys voi saada aikaan käsityksen että yhteiskunta pärjää ilman ruuan tuotantoa.


      • Isäntä
        Misi kirjoitti:

        Äidinmaidossako teihin maanviljelijöihin on tullut käsite "olen kaikkein tärkein"?
        Maanviljelyyn varmaankin tarvitaan tukia!
        Kysymys onkin paljonko????
        Eikö se mitä EU on säätänyt kaikille EU maille voisi olla sopivasti myös Suomessa????
        Paljonko olisit valmis "ulosmittaamaan" yhteisiä verorahoja, jotta se tyydyttäsi?

        Että Suomessa saisi samat tuet kuin Saksassa ja Ranskassa.


      • kaikkein tärkeimpiä
        Misi kirjoitti:

        Äidinmaidossako teihin maanviljelijöihin on tullut käsite "olen kaikkein tärkein"?
        Maanviljelyyn varmaankin tarvitaan tukia!
        Kysymys onkin paljonko????
        Eikö se mitä EU on säätänyt kaikille EU maille voisi olla sopivasti myös Suomessa????
        Paljonko olisit valmis "ulosmittaamaan" yhteisiä verorahoja, jotta se tyydyttäsi?

        sillä jos ei ole maanviljelijöitä, niin ei ole ruokaa ja jos ei ole ruokaa niin ei ole mitään.

        Eihän siinä sen kummempaa.

        2 kuukautta kun olet syömättä mitään niin olen melko varma että et kaipaa enää lääkäreitä, poliiseja, hoitajia, opettajia, paskakuskeja, toimistotyöntekijöitä, hitsareita, maalareita ym ym. Mut maanviljelijää voi tulla ikävä, jos nyt tulee enää sitäkään ikävä 2 kk:n syömättömyyden jälkeen.

        Joten: Me todellakin ollaan tärkeimpiä.

        Ja se tietokos MISIÄ vituttaa.......


      • minä teen
        lailla! kirjoitti:

        Vai on muiden yrittäjien tuotokset "hilavitkuttimia"? Tiedätkös että ilman niitä hilavitkuttimia ei maajussi ajelisi hilavitkuttimellaan pitkin peltoja ja menisi hilavitkuttimista hilavitkuttimilla rakennettuun kotiinsa täyttämään hilavitkuttimella niitä tukipapereitaan. Emäntä keittelee samalla hilavitkuttimella kahvetta. Kyllä täytyy olla umpimielinen tynnyrissä kasvanut idiootti jos ajattelee omien tekemisiensä olevan koko yhteiskunnan perusta. En minä sinun tukiaisperunoitasi kaipaa! Minulla kasvaa pellolla perunat ilman tukiaisiakin ja riittää vielä muillekin.

        itse suunnilleen kaikki hilavitkuttimet mitä tarvitsen..En tarvitse kun rautaa ja tukkeja niillä pärjää jo pitkälle.


      • sälli oot
        minä teen kirjoitti:

        itse suunnilleen kaikki hilavitkuttimet mitä tarvitsen..En tarvitse kun rautaa ja tukkeja niillä pärjää jo pitkälle.

        Mäntypölleistä ja suomalmistako sen tietokoneesikin kasasit? Taidat netistä tilata polttopuusikin. Sen sylillisen jonka koristeeksi asettelet siihen sähköpatterin eteen. Veivaatko itse sähkösikin? Nokkoskuidustako olet vaatteesi punonut? Ja paskat! Pukeudut mitä ilmeisimmin kiinalaisten lasten valmistamiin haalareihin. Imetko suullasi öljyä josta sitten jalostelet avotulella polttoöljyjä? Vittuako sinä millään tuilla mitään teet, etkai sinä rahaa tarvitse. Painotalossa hilavitkuttimilla painettua rahaa!!


      • josjosjos
        kaikkein tärkeimpiä kirjoitti:

        sillä jos ei ole maanviljelijöitä, niin ei ole ruokaa ja jos ei ole ruokaa niin ei ole mitään.

        Eihän siinä sen kummempaa.

        2 kuukautta kun olet syömättä mitään niin olen melko varma että et kaipaa enää lääkäreitä, poliiseja, hoitajia, opettajia, paskakuskeja, toimistotyöntekijöitä, hitsareita, maalareita ym ym. Mut maanviljelijää voi tulla ikävä, jos nyt tulee enää sitäkään ikävä 2 kk:n syömättömyyden jälkeen.

        Joten: Me todellakin ollaan tärkeimpiä.

        Ja se tietokos MISIÄ vituttaa.......

        Jos ei olisi tukia vinkuvia maanviljelijöitä, olisi peltoja joita voisi viljellä oikeasti tuottavasti. Rehellinen ja ahkera saisi pellon tuotosta itselleen elannon. Ei menisi rahoja kaikenmaailman laiskureille jotka käyvät kaksi kertaa vuodessa ajamassa peltonsa ympäri 200000euron traktorillaan ja loppuajan vuodesta he täyttelevät tukihakemuksia, kun eivät pysty muutakaan tekemään.
        Silloin olisi kaikilla ruokaa, pellot tuottaisi satoa, lihakarjakin voisi paksusti kun lihasta saisi kunnon hinnan. Silloin pystyisi pienikin yrittämään.
        Siis muuttakaa maanviljelijät vaikka sinne ranskaan jossa on ne unelmoimanne tuet. Ei tule kenellekään teitä ikävä.


      • pärjään
        sälli oot kirjoitti:

        Mäntypölleistä ja suomalmistako sen tietokoneesikin kasasit? Taidat netistä tilata polttopuusikin. Sen sylillisen jonka koristeeksi asettelet siihen sähköpatterin eteen. Veivaatko itse sähkösikin? Nokkoskuidustako olet vaatteesi punonut? Ja paskat! Pukeudut mitä ilmeisimmin kiinalaisten lasten valmistamiin haalareihin. Imetko suullasi öljyä josta sitten jalostelet avotulella polttoöljyjä? Vittuako sinä millään tuilla mitään teet, etkai sinä rahaa tarvitse. Painotalossa hilavitkuttimilla painettua rahaa!!

        kyllä,saa sitä itseään puollustaa kun täällä viljelijöitä lyödään kuin vierasta sikaa,todennäköisesti nää tukivammaiset ei ole itse töitä tehnyt koskaan.


    • tasu,,

      Kansan enemmistö päätti liityä eu-hun,sinäkin
      äänestit kyllä, maanviljelijät äänesti 99%-sesti
      ei. Kevään vaaleissa ei ollut yhtään puoluetta
      joka olisi ajanut maataloustukien poistoa,
      ei edes niissä jotka eivät saaneet edustajaa
      eduskuntaan. Kun sinua "erkki" nyt niin vituttaa
      niin perusta heti huomenna puolue joka tekee
      maatalousvallankumouksen koko eu-ssa.

      • samarialainen

        En äänestänyt eu:n puolesta. Miksi minun pitäisi perustaa joku vallankumouspuolue. Maajussit on ainoa ryhmä joka perustelee näitä vallankumousryhmittymiään ajaakseen VAIN ja AINOASTAAN omia etujaan. Minulle on tärkeää myös naapurin hyvinvointi. Ja jopa maajussin hyvinvointi! Eikö olisi parempi jos voisitte paremmin hinnoitella tuotoksianne? Saisitte realistista vastiketta työllenne, niin tekevät kaikki muutkin yrittäjät Suomessa. Tosin tässäkin asiassa pienyrittäjällä on huonot asemat, mutta se ei nyt tähän tukiaisjuttuun liity.. Maajussit valittaa kun ANNETAAN liian vähän. Muut yrittäjät valittavat kun OTETAAN liikaa. Eikö tosiaan kukaan maajussi tajua tuota eroa????


      • ammatti
        samarialainen kirjoitti:

        En äänestänyt eu:n puolesta. Miksi minun pitäisi perustaa joku vallankumouspuolue. Maajussit on ainoa ryhmä joka perustelee näitä vallankumousryhmittymiään ajaakseen VAIN ja AINOASTAAN omia etujaan. Minulle on tärkeää myös naapurin hyvinvointi. Ja jopa maajussin hyvinvointi! Eikö olisi parempi jos voisitte paremmin hinnoitella tuotoksianne? Saisitte realistista vastiketta työllenne, niin tekevät kaikki muutkin yrittäjät Suomessa. Tosin tässäkin asiassa pienyrittäjällä on huonot asemat, mutta se ei nyt tähän tukiaisjuttuun liity.. Maajussit valittaa kun ANNETAAN liian vähän. Muut yrittäjät valittavat kun OTETAAN liikaa. Eikö tosiaan kukaan maajussi tajua tuota eroa????

        "Maajussit on ainoa ryhmä joka perustelee näitä vallankumousryhmittymiään ajaakseen VAIN ja AINOASTAAN omia etujaan."
        tuokin täysin väärää tietoa mahdatko sinä mikään yrittäjä edes olla kun et tiedä että yrittäjillä on myös omat järjestöt jotka ajavat yrittäjien etuja ei muiden, samoin on eri ammattiliitoilla jotka ajavat omaa etuaan ei muiden kuten tässä tasa-arvotupo asiassakin on hyvin nähty.

        "Maajussit valittaa kun ANNETAAN liian vähän. Muut yrittäjät valittavat kun OTETAAN liikaa."
        voihan sitä noinkin selitellä kun leikkauksia on suoritettu esim. hintojen leikkaus, tuotannon kiintiöiden leikkaus ym. jos leikkaukset ovat sinusta antamista niin mitä silloin on pois ottaminen?


    • sitä ilmasta rahaa

      Huonosti on mennyt,mutta mitään rahaa ei ole tullut.Päinvastoin,kun mm sairastaa,niin heti ollaan rankaisemassa tuplaten,eikä ole mitään sosiaaliturvaa kuten palkansaajilla.Puhut täyttä paskaa.

      • Anonyymi

        Puhdasta ruokaa myyville kyläkaupoille ja myymäläautoille myös
        joka vuosi 100.000 euroa ilmaista rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhdasta ruokaa myyville kyläkaupoille ja myymäläautoille myös
        joka vuosi 100.000 euroa ilmaista rahaa.

        Ei puutu kuin ne kyläkaupat ja myymäläautot.


    • Anonyymi

      Niin kyllähän se vituttaa kun joka päivä joutuu syömään ja siihen menee rahaa.
      Tosi on kuitenkin se, että jos tukia ei maksettais niin ruokaan menis vielä enemmän rahaa.

    • Anonyymi

      Saa toki 'yrittäjät' ja poromiehetkin. Suomessa toki yritystuki on jostain syystä eroteltu merenkulun, porotalouden ja maatalouden saamista tuista.

      • Anonyymi

        maatalouden tukihan on itseasiassa hinnanalennuskorvaus, jotkut käyttää vaan nimeä tuki.
        Eu:n yhteisen maatalouspolitiikan mukaan viljelijä myy viljat, lihat ym tappiolla , jotta elintarviketeollisuus säästää raaka-ainekuluissa ja erotus maksetaan viljelijälle hinnanalennuskorvauksena.
        mitään ei tullut lisää eikä ole tullut 25 vuoteen.
        otettiin siis pois ja annettiin takasin toisella nimellä.
        pitäiskö palkankorotuksissa siirtyä samaan. ?
        otetaan 100e pois ja annetaan 100 e korotus ja sinunkaltaiset huudat sitten täällä , että taas te saitte satasen lisää.


    • Anonyymi

      Maanviljelijä on yksinkertaisesti toisten ihmisten taskuista ottava varas. Ei siitä mihinkään pääse.

      • Anonyymi

        MITÄ???? Ottaako viljelijät rahaa tuotteistaan???

        Törkeää, aletaan viljelijöiden tuotteiden ostolakkoon.


      • Anonyymi

        millä perusteella varas ?
        miten se viljelijä sieltä taskusta ottaa, jospa se olikin joku ammattitaskuvaras kun olit kännissä yöllä kaupungilla ?


    • Anonyymi

      mitähän sinä nyt yrität sanoa ?
      mistä sitä rahaa muka tulee kun viljelijällä menee huonosti ?

      • Anonyymi

        Ja taas uusi tukimuoto: talitiaisten tuhotuki.
        On se kummaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas uusi tukimuoto: talitiaisten tuhotuki.
        On se kummaa

        Nyt heräsi mielenkiinto. Laitoin googleen ”talitiaisten tuhotuki” mutta ei sillä mitään löytynyt.

        En omista maata enkä ole viljelijä mutta harrastan metsästystä. Olisi mielenkiintoista tietää maksetaanko talitiaisten tappamisesta tapporahaa. Paljonko saa tapetusta talitiaisesta ja mistä rahat voi periä. Ilmeisesti kuolleet talitiaiset pitää toimittaa jonnekin.

        Voisitko laittaa linkkiä asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt heräsi mielenkiinto. Laitoin googleen ”talitiaisten tuhotuki” mutta ei sillä mitään löytynyt.

        En omista maata enkä ole viljelijä mutta harrastan metsästystä. Olisi mielenkiintoista tietää maksetaanko talitiaisten tappamisesta tapporahaa. Paljonko saa tapetusta talitiaisesta ja mistä rahat voi periä. Ilmeisesti kuolleet talitiaiset pitää toimittaa jonnekin.

        Voisitko laittaa linkkiä asiasta.

        Tuola Maikkarin uutisiis siitä on juttua. 20k tullu tappioo kun äpylit on sairastunu.
        tuhotuki , vahingonkorvaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuola Maikkarin uutisiis siitä on juttua. 20k tullu tappioo kun äpylit on sairastunu.
        tuhotuki , vahingonkorvaus.

        miten on sen hygienian kanssa?
        jos linnut lentelevät navetassa niin nehän voivat tuoda mitä tahansa tauteja mukanaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miten on sen hygienian kanssa?
        jos linnut lentelevät navetassa niin nehän voivat tuoda mitä tahansa tauteja mukanaan...

        Sellaista se on se leväperäinen taloudenpito poromiellä ja tukijussilla. Kuka sitä jaksaa 'työmaata' ylläpitää, jos tietää saavansa tienestit mistä 'tuloksesta' tahansa. Poromies vetäisee esimerkiksi puukolla kurkut auki typeriltä elukoiltaa, ja johan alkaa tulemaan 'petovahingoista' pätäkkää tilille. Suomen lypsävät lehmät on kuitenkin jo kohta kulakki teurastanut rajattomalla ahneudellaan. Velkaisia kotitalouksia täynnä oleva Ruotsi ei tukijussin pengaria pelasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miten on sen hygienian kanssa?
        jos linnut lentelevät navetassa niin nehän voivat tuoda mitä tahansa tauteja mukanaan...

        Tähän mennessä edes vakuutus ei ole korvannut ja talitiaisten vuoksi tulleita tuhoja, joten ei siihen tukiakaan, saati Eu,n korvausjärjestelmää ole. Oikeasti, jos karjasta on jossain jouduttu poistamaan noin neljännes, kyllä se on ihan vakava paikka ja mennyt ihan omasta pussista. Nimittäin kaikki normaalit kustannukset on kyllä juosseet koko ajan, eläinten lääke- ym. hoitokuluilla jopa lisineet, mutta tuloa niistä eläimistä ei ole saatu kuin korkeintaan teurastamolla, ja sekin on vienyt viikkoja odottaa lääkkeiden puhdistumista ensin elimistöstä, tai sitren eläin on jouduttu lopettamaan ja tällöin raatokeräilyyn toimittamisestakin tulee lasku. Ja sen hygienian kanssa- navetta ei ole pullo. Siellä tarvitaan raitista tuloilmaa paljon, sinne tuodaan rehuja isoista ovista ym. Jos lintu on tullut sisään, miten sen saat ulos, vai tappaako se pitää, milähän konstin, ampumallako? Täydellisen tietämättömien jorinoihin täällä koetan vastailla, ennenkuin lähden tässä nyt hoitamaan omaa navettaa, jossa ei ole talitinttejä onneksi näkynyt, pääskysiä kyllä keväisin. Tautiriskien tasolla niitä pidetään yleisesti aika vaarattomina. Rotat ym. jyrsijät on oikeasti se tautiriski navetassa, ja niitä ei pitele kuin myrkyt ja kissa aisoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän mennessä edes vakuutus ei ole korvannut ja talitiaisten vuoksi tulleita tuhoja, joten ei siihen tukiakaan, saati Eu,n korvausjärjestelmää ole. Oikeasti, jos karjasta on jossain jouduttu poistamaan noin neljännes, kyllä se on ihan vakava paikka ja mennyt ihan omasta pussista. Nimittäin kaikki normaalit kustannukset on kyllä juosseet koko ajan, eläinten lääke- ym. hoitokuluilla jopa lisineet, mutta tuloa niistä eläimistä ei ole saatu kuin korkeintaan teurastamolla, ja sekin on vienyt viikkoja odottaa lääkkeiden puhdistumista ensin elimistöstä, tai sitren eläin on jouduttu lopettamaan ja tällöin raatokeräilyyn toimittamisestakin tulee lasku. Ja sen hygienian kanssa- navetta ei ole pullo. Siellä tarvitaan raitista tuloilmaa paljon, sinne tuodaan rehuja isoista ovista ym. Jos lintu on tullut sisään, miten sen saat ulos, vai tappaako se pitää, milähän konstin, ampumallako? Täydellisen tietämättömien jorinoihin täällä koetan vastailla, ennenkuin lähden tässä nyt hoitamaan omaa navettaa, jossa ei ole talitinttejä onneksi näkynyt, pääskysiä kyllä keväisin. Tautiriskien tasolla niitä pidetään yleisesti aika vaarattomina. Rotat ym. jyrsijät on oikeasti se tautiriski navetassa, ja niitä ei pitele kuin myrkyt ja kissa aisoissa.

        Kissa mullekin tuli mieleen, kyllä kisuli hoitaa tuommoset tapaukset tehokkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista se on se leväperäinen taloudenpito poromiellä ja tukijussilla. Kuka sitä jaksaa 'työmaata' ylläpitää, jos tietää saavansa tienestit mistä 'tuloksesta' tahansa. Poromies vetäisee esimerkiksi puukolla kurkut auki typeriltä elukoiltaa, ja johan alkaa tulemaan 'petovahingoista' pätäkkää tilille. Suomen lypsävät lehmät on kuitenkin jo kohta kulakki teurastanut rajattomalla ahneudellaan. Velkaisia kotitalouksia täynnä oleva Ruotsi ei tukijussin pengaria pelasta.

        Ootpa aikamoinen satusetä heh heh.
        Etpä taida paljoa taloudesta, etenkään maataloudesta ymmärtää.
        Ootko edes töissä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootpa aikamoinen satusetä heh heh.
        Etpä taida paljoa taloudesta, etenkään maataloudesta ymmärtää.
        Ootko edes töissä ?

        Mene sinä turhake tekemään sitä ohrakaljaa joka ei ulkomailla myy. Minun selkänahastahan rahat sen tekoon otetaan.


    Ketjusta on poistettu 38 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1373
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      1019
    3. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      996
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      969
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      954
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      860
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      859
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      851
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      848
    Aihe