Hiljaisempi kone

Töppöhönö

Postimyyntikoneestani (Fujitsu-Siemens) meni takuu umpeen ja nyt olisi tarkoitus "tuunata" koneesta hiljaisempi. Prossutuuletin pitää melkoista meteliä, tuuletin on pieni, n. 60mm ja pyörii 3000rpm.
Käytän konetta enimmäkseen nettisurffailuun, ja kone on päällä aamusta iltaan. Loppupäivästä pöhinä käy jo hermoille, yksiössäni ei ole vaihtoehtoja koneen sijoittamispaikalle.

Prosessori on Intel Celeron D 335J, 2.8GHz ja kanta Socket 775.
Mikä olisi hyvä ja hiljainen cooleri, sekä suht edullinen? Itse löysin tällaisen: http://tietokonekauppa.kauppakulma.com/tuotetiedot.php?koodi=10843&pid=28&ryhma=507

Passiivijäähdytys kiinnostaisi, mutta kuinka emolevy kestää mötikän painon, kun emo on pystyssä ja cooleri tulee vaaka-asentoon?
Olen amatööri näissä asioissa, eikä ole tarkoitus tehdä koneelle enempää virittelyä.
Vinkkejä ja vihjeitä otetaan ilomielin vastaan!

5

1412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä paras vaihtoehto kuitenkaan. 50 € saa jo melko hyviä aktiivi jäähdytettyjä.Esimerkkinä laitan oman myllyn n.50% tai jotain ylikelloitus ja eipä tuo juuri yli 1000rpm käy nettisuffaillessa.Tietysti jos prosessoria rasitetaan ja niinpoispäin kirrosnopeus kasvaa ja meteliä muodostuu.Tietokoneessahan on muitakin tuulettia kuin prosessorissa?Anyway esim. tämä on hyvä ja halpa.parempiakin on olemassa mutta minulle on tuo riittänyt.Plussana siinä on manuaalinen keirrosnopeuden säätö.Itseasiassa tuo on niin hyvä että taitaisi tätäkin E6400 prosessoria jäähdytellä passiivisena suurimman osan aikaa mikäli olisin siellä normikellotaajuudella.
      http://www.thermaltake.com/japan/products_n/clooer/air/BigTyphoon/BigTyphoon-clp0114.htm

      • töppöhönö

        Koneessani ei ole kotelotuulettimia, mutta paikat on valmiina edessä ja takana. Prossutuulettimessa on muovinen ilmaputki, joka imee ilman kotelon kyljestä, jossa on ilmareikiä.
        Kotelotuulettimia on tarkoitus myös laittaa, ne ei paljon maksa.
        Lämpöongelmia koneessa ei ole ollut, ainoastaan melu häiritsee.
        Uuden jäähdyttimen ei tarvitse olla mikään huipputehokas viilentäjä, kunhan se on väh. yhtä tehokas kuin vanha, mutta hiljaisempi.
        En pelaa koneella, pleikkari on sitä varten, vaan kuuntelen musaa ja käytän nettiä.
        Palatakseni passiivijäähdytykseen, kestääkö emolevy kun jäähdytin tulee vaaka-asentoon? Ja kestääkö edes isompia "propellijäähdyttimiä"?


      • pjotr 3promillee ,heh

        aktiivijäähdyttimet painaa lähes kilon,en tiedä voi olla että jopa enemmän.Emolevy varmaan sen painon kestää.Kotelotuuletin joka ei paljon meteliä itsestään pidä.Noctua saa sekä hiljaisempaa että äänekkäämpää versiota.Tuollaista olen joskus itselleni ajatetellut.Google Noctua. Hiljaisemmin pyörivä versio tuosta Noctuasta tuskin ketään häiritsee.Plussana noissakin tulee manuaalinen säätö mihin itse ihastuin.Nopeussäätö kattaa kuitenkin vain kaksi nopeusaluetta.hitaasti tai kovasti.kovasti on muistaakseni 1200rpm mistä jo korvin kuultavaa meteliäkin saattaa muodostua


    • Sen verran.Minähän jo aikaisemmin mainitsin että tietokoneesta löytyy muitakin tuulettimia jotka saattavat herkemmän ihmisen viedä lähes sairaalakuntoon.Prosessorin tuulettin on usein se metelöivin kuitenkin.Noin paskassa kokoonpanossa mikä sinullakin on toinen on näytönohjaimen tuuletin mikä saattaa olla myös aika ärsyttävä.Virtalähde o,k. minulla on sekin huippu.Paisi se on ihan paskaBeQuiet vältelkää niitä jos pystytte.Tuskin tuossa kokoonpanossa näytönohjaimessa on edes tuuletinta..jos on niin se on tosi metelöivä about 4cm tuuletin.

      Minäkin kun joskus saan aikaiseksi rakentaa itsellni "hyvän" tietokoneen tulen kiinnittäneeksi enemmän huomiota hiljaisuuteen.Hiljaisuus ei välttämättä merkitse sitä ettei tehoja olisi.Se nyt vaan sitten maksaa vähän enemmän.Mutta mistä rahalla selviää onnistuu.rahansa voi haaskata paljon turhempaankin

      • Erkko!

        Meikäläisen pelikoneessa on jäähdyttämiseen käytetty rahaa sen verran, että sillä olisi voinut rakentaa hyvin toimivan ja hiljaisen vesijäähyn (CPU, GPU, NB -blokeilla).

        Täytyy kuitenkin sanoa, että olen siitä tyytyväinen. Ilmajäähdytys on kuitenkin melkein huoltovapaa veteen verrattuna.

        Itse suosittelen CPU:lle isoa 120mm tuulettimella toimivaa torni mallista jäähdytystä ja lankulle puhaltavaa mallia. Tämä riippuu lankun layoutista. Omassani on vikana se, ettei CPU:n virransyötöllä juurikaan puhalla tuuletin. Huomasin ongelman kellotellessani, kun 3GHz nousi piirin lämmöt loadissa heti yli 50°C. Nyt mennään maltillisilla 2.7GHz kelloilla 24/7, eikä missään nouse lämmöt yli 50°C. Prossulla maltillinen 47°C loadissa. Prossuna on AMD oppy 175 (2.2GHz vakio).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe