Kannattaako Firefox?

hmmh?

Olen juuri siirtynyt IE:stä Firefoxiin.

Virukset ja muut paskat tulevat yhä koneelle, jos menen väärille sivuille. Selain ei mene vain ihan niin pahasti sekaisin. En kuitenkaan aijo enää eksyä semmoisille sivuille, tämä kerta oli vain testi. Tietoturvalla/vastaavalla ei siis ole paljon väliä.

( ) Firefox


Joskus, jos joku kuva ei lataudu ja kuvan tilalle tulee semmoinen virhemerkki tai joku, IE:llä kun painaa näytä kuva, se joko tulee tai sitten ei. Firefoxilla se joko tulee tai koko sivu menee pois ja tilalle tulee ilmoitus, jossa sanotaan, että kuvaa/sivua ei voi näyttää. IE:llä se tuli siis vain sen kuvan kohdalle, mutta itse sivu pysyi.

IE


Adblock Plus on ihan kätevä. Valitettavasti se poistaa välillä myös jotain sellaista, mitä se ei saisi. Ihmettelin yhdellä keskustelualueella, mistä kuvista oikein puhuttiin. Kun otin ABP:n pois päältä, kuvat ilmestyivät. Eihän sitä ole sinänsä pakko käyttää, mutta kun siitä on myös hyötyä, niin onhan se sääli jättää pois.

( ) IE


Sivustot aukeavat välillä molemmilla yhtä nopeasti, joskus joku sivu aukeaa toisella hitaammin.

/- IE, Firefox



Jotkut (harvat niistä sivuista, joilla olen käynyt) toimivat paremmin Firefoxilla, koska IE ei ilmeisesti tue jotain. Tämä toimiminen oli kuitenkin vain minimaalista silmäniloa.

pieni Firefox


Jotkut sivut (kuten gametrailers), eivät toimi täysin oikein Firefoxilla, tai eivät ainakaan minun makuuni niin hyvin kuin IE:llä. Esimerkissä etusivun listaa ei pystynyt hiiren kanssa rullaamaan Firefoxilla, IE:llä pystyi. Melko pieni "ongelma", mutta silti ärsyttävä. Vastaavanlaisia on myös joillain toisilla sivuilla. En tiedä, jos osan saisi asetuksia säätämällä toimimaan haluamallani tavalla. Ja faktaa on, että jotkut sivut eivät siis toimi täysin Firefoxilla, se ei kelpaa perusteeksi, että sivut olisi tehty huonosti, sillä jos ne toimivat toisella selaimella, niin silloin selain on "huono". Sama pätee sivustoihin, joita IE ei pysty näyttämään täysin. Selaimen vika. Firefoxilla ongelmat ovat yleensä vain suurempia.

IE


En tiedä miksi, mutta Firefox tuntuu avautuvan pikkuisen raskaammin.

IE


Firefox lataa jotkin kuvat (minun mielestäni) ärsyttävällä tavalla. Eli siis silleen, että ne tulevat ensin huonolaatuisina ja siten pikkuhiljaa parantuvat. En tiedä, jos sen saa asetuksista säädettyä (kertokaa jos voi)

mahdollinen IE


Välilehdet Firefoxissa ovat rautaa.

Firefox


Sekä IE, että Firefox estävät osan ponnahdusikkunoista tai mitä ne nyt sitten ovatkaan. (IE ainakin silloin, jos siihen lataa erikseen sellaisen.) Molemmat avaavat kuitenkin täysin uusia ikkunoita, jotka ovat täynnä mainoksia. Tämä tietysti tapahtuu vain niillä sivuilla, jotka tämmöisiä mainoksia harrastavat.

/- IE, Firefox


Olen kohdannut pari sivustoa, jotka eivät aukea sitten millään, vaikka mitä teen. Siis Firefoxilla. User Agentin vaihtaminen ei auta. Vastaavaan en ole vielä törmännyt IE:llä. Eli sinänsä taas sivuston vika, mutta viis siitä. Ei se yhtään paranna toimimattoman selaimen asemaa.

IE


Näillä perusteilla, kannattaako siirtyä kokonaan Firefoxiin? IE:n asetukset, palkit, virheet ja muut olen jo tonkinut läpi ja tunnen selaimen. Firefoxin kaikkia asetuksia ja säätöjä sun muita en vielä tunne ja se saattaa joskus hankaloittaa asioita.

9

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      mutta IE Windowsiin sisäänrakennettuna selaimena on aina nopeampi kuin ulkopuoliset sovellukset, kuten Firefox ja Opera.
      Lisäksi tavallisen käyttäjän näkökulmasta paljon rummutettu IE:n huono tietoturva on myytti, jolla ei ole käytännön merkitystä.
      (Firefoxia ja Operaa myös olen käyttänyt kauan)
      Ja nyt sitten seuraamme paskan heittoa.

      • ljnasdf

        Seurasimme juuri sen heittoa, kun puhuit läpiä päähäsi. Opera on ollut aina näistä kolmesta nopein, mutta Foxi ihan samassa luokassa kun vaivautuu pikkuisen "tuunaamaan."
        IE:n tietoturvajutut ja muut jätän jo omaan arvoonsa, riittää kun sanoo yhden sanan: Reikäjuusto.


    • foxista

      Jospa ne toimimattomuudet johtuvat esim. activex-sisällöstä, jota ei suoriteta lainkaan Firefoxilla tai Operallakaan. Olen vuosia käyttänyt näitä "muita" selaimia, Netscape, Opera, Phoenix/Firebird/Firefox, Mozilla Suite ja tuskin muistan tilannetta , jolloin olisin IE:tä käynnistänyt - sivun tekniikan vuoksi.
      Adblock ja NoScript ovat molemmat käytössä, paitsi linuxkoneessa. Siinä käytän vain Adblockia.
      Valinnat ovat aina henkilökohtaisia, en kritisoi tai arvostele kenenkään valintoja.
      Noihin epäpuhtauksiin (virukset ja paskat) auttaisi varmaankin Spywareblaster.

    • Olen kanssa Firefoxin puolella. Kuten toinen vastaaja kertoi, IE avautuu Firefoxia nopeammin koska se on rakennettu Windowsiin kiinni. Mitä nettisivujen latautumiseen tulee, kannattaa hankkia ainakin seuraavat lisäpalikat:
      Adblock: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/10
      Adblock Filterset.G updater: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1136
      Fasterfox: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1269

      Jos tykkää, oikeinkirjoituspakettikin voi olla mukava (vain Firefox 2): https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/browse/type:3 (löytyy listasta)

    • foxeri

      "se ei kelpaa perusteeksi, että sivut olisi tehty huonosti, sillä jos ne toimivat toisella selaimella, niin silloin selain on "huono". Sama pätee sivustoihin, joita IE ei pysty näyttämään täysin. Selaimen vika. Firefoxilla ongelmat ovat yleensä vain suurempia. "

      Tutustupa web-standardeihin. IE näyttää standardien mukaan oikein koodatut sivut päin helvettiä, firefox taas oikein. Eli jos teet sivut oikein, ne eivät näy kunnolla IE:llä (ilman kikkailua). Jos teet väärin, ne eivät näy firefoxilla. Valitettavaa, että jotkut tekevät sivunsa toimimaan vain IE:llä, koska se on valtaselain.

      "Firefox lataa jotkin kuvat (minun mielestäni) ärsyttävällä tavalla. Eli siis silleen, että ne tulevat ensin huonolaatuisina ja siten pikkuhiljaa parantuvat."

      Tämän ei pitäisi olla selaimen ominaisuus, vaan johtuu siitä, että jpg-kuva on pakattu progressiivisesti. En tosin tiedä, tukeeko IE progressiivista pakkausmuotoa, mutta periaatteessa se ei ole selaimesta riippuvainen asia.

      • hmmh-?

        Mitä väliä sillä on, että onko se selaimesta riippuvainen asia? Faktaa on, että IE:llä ei käy niin, mutta Firefoxilla käy. Muulla ei ole väliä.



        "Tutustupa web-standardeihin. IE näyttää standardien mukaan oikein koodatut sivut päin helvettiä, firefox taas oikein. Eli jos teet sivut oikein, ne eivät näy kunnolla IE:llä (ilman kikkailua). Jos teet väärin, ne eivät näy firefoxilla. Valitettavaa, että jotkut tekevät sivunsa toimimaan vain IE:llä, koska se on valtaselain."


        Taidat olla idiootti. Siis mitä väliä tuolla on? Edelleenkin faktaa on se, että IE:n kanssa sivut ovat aina kuitenkin toimineet riittävän oikein, Firefoxilla eivät. Ei sillä oikeastaan ole mitään helvetin väliä, kenen vika se on. Selaimen miinukseksi se kuitenkin tässä tapauksessa koituu selaimelle.


    • sadf

      Virukset sun muut eivät tule, jos vain tietäisit mitä tehdä ja mitä ei. Vaan ne "normaalit" IE:n exploitteja käyttävät eivät toimi.

      Ehdottomasti kannattaa siirtyä ja perehdy säätämiseen.
      Tutki myös about:config asiat, sen täydet dokumentaatiot löytyvät Mozillan sivuilta.

    • EasyList

      "Adblock Plus on ihan kätevä. Valitettavasti se poistaa välillä myös jotain sellaista, mitä se ei saisi. Ihmettelin yhdellä keskustelualueella, mistä kuvista oikein puhuttiin. Kun otin ABP:n pois päältä, kuvat ilmestyivät. Eihän sitä ole sinänsä pakko käyttää, mutta kun siitä on myös hyötyä, niin onhan se sääli jättää pois.

      ( ) IE"

      Annat siis IE:lle plussaa koska käytät Adblockissa jotain paskaa suodatinlistaa, tai olet sinne itse lisännyt paskoja suodattimia.
      Adblock Plus ei siis poista MITÄÄN ilman suodattimia.

      Itse olen käyttänyt EasyList suodatinlistaa.
      http://adblockplus.org/en/subscriptions

    • mikulimakuli

      Tietysti Firefox on parempi kuin IE
      Kaikki firefox ´versiot hyviä
      itsellä juuri nyt Firefox 57beta ja en vaiha pois

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe