valokuvausta?

valokuvaaja?

eli minne kouluun pitäis mennä opisekelemaan ja mille puolelle jos haluaa valokuvaajaksi?tykkään hirveästi valokuvata ja oon miettiny että jos lukion jälkeen alkaisin siihen hommaan:)mielle puolelle ammattikoulussa pitäis mennä?en oo mitenkään hyvä piirtään tai mitään sellasta mutta valokuvaus vaan kiinnostaa.kiitos jos viittitte vastata!

8

3582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mg.

      Ammattikoulussa media-assistentiksi. Esim. oppiaineena valokuvaus tai joku audio-visuaalinen ala tai jos haluat edes pienet mahdollisuudet saada jotain töitäkin joskus, niin painotuontantoassistentit työllistyvät paremmin.

      Ammattikorkeassa voi opiskella medianomiksi. Erilaisia audiovisuaalisia aloja löytyy vaikka kuinka paljon vähän joka kaupungista, esim. Lahden AMK (jossa ihan oppiaine nimeltä valokuvaus). Sitten on tietysti yliopistopuolella taideteollinen korkeakoulu ym.

      Tärkeä kysymys on tietysti tämä: millaiseksi valokuvaajaksi haluat?

      Esimerkiksi
      - ihan "perusvalokuvaajaksi", joka toimii pääasiassa studion tapaisissa olosuhteissa (muoto- ja passikuvaus, koulukuvaus jne...)
      - valokuvatoimittajaksi (lehtikuvaus, eri tapahtumat)
      - mainonta, visuaalinen suunnittelu jne.

      Valokuvaaja ei välttämättä tarvitse mitään erityistä "valokuvaajan koulutusta". Valokuvaajaksi tullaan sillä tavalla että päästään jotakin kautta alan töihin. Alalle pääsee kun on taitoja. Taitoja voi hankkia monella tavalla.

      Kiinnostuksistasi riippuen kannattaa myös harkita vaikkapa seuraavia aloja:
      - viestintä/tiedotusoppi/journalismi yliopistossa (voi painottua kuvalliseen journalismiin)
      - toimittajakoulutus AMK:ssa
      - mainos- ja kaupallinen ala, esim. markkinointi
      - tietotekniikka

      Laitan tähän avuksi muutamia linkkejä:

      2. ASTE
      Helsinki http://www.heltech.edu.hel.fi

      AMK
      Lahti, muotoiluinstituutti http://www.lamk.fi/mi/
      Turun taideakatemia, kuvataide http://www.taideakatemia.turkuamk.fi/public/default.aspx?nodeid=8318 ja viestintä http://www.taideakatemia.turkuamk.fi/public/default.aspx?nodeid=8321

      YLIOPISTOT
      Tampere, tiedotusoppi (mm. kuvajournalismi) http://www.uta.fi/opiskelu/oppiaineet/tiedotusoppi.html
      Lappeenranta, digitaalinen viestintätekniikka http://www.lut.fi/fi/opiskelu/digitaalinen_viestintatekniikka/index.html
      TAIK, visuaalinen kulttuuri http://www.uiah.fi/department.asp?path=1,1450,1452

      ----

      Yliopistot ja AMK:t vaatii pääsääntöisesti jonkin pohjakoulutuksen (2. aste eli lukio tai ammattikoulu). Minkä ikäinen olet, onko pohjakoulutusta? Valokuvaus on kulttuuri- ja viestintäala, joten lukio-opinnot olisi hyvä olla pohjalla! Tavalliset ammattikoulusta valmistuneet media-assistentit eivät oikein työllisty. Lukiossakin on mahdollista opiskella valokuvausta varsinkin kuvataiteeseen/ilmaisutaitoon painottuneissa lukioissa. Kokemuksesta sanoisin, että ehdottomasti paras vaihtoehto on siis lukio AMK tai yliopisto. Ammattikoulusta ei oikein valokuvaajaksi työllisty, mutta painotuontantopuolella on vähän parempi työtilanne (jos kiinnostaa myös ihan käytännön painaminen, esim. kirja- ja lehtipainot, painotuotesuunnittelu jne).

      • Mg.

        Pahoittelut, luinpas huonosti kysymyksesi. Sanoit selvästi "lukion jälkeen", joten unohda kysymys pohjakoulutuksesta ja iästä ;)

        Suosittelen, että selailet eri ammattikorkeiden ja yliopistojen sivuja läpi. Kannattaa aika avoimin mielin katsoa erilaisia oudoltakin kuulostavia vaihtoehtoja läpi. Itse tiedän parikin valokuvaajaa, joilla on koulutuksena diplomi-insinöörin tutkinto (tietotekniikka, digitaalinen media tms.).

        Kannattaa tutustua myös ei-tutkintoon johtavaan koulutukseen. Sellainen sopii hyvin jonkin muun koulutuksen oheen. Aika usein tällaiselta alalta saa töitä harrastuneisuuden ja "kontaktien" (suhteiden) kautta. Yksi vaihtoehto on mennä lukion jälkeen jonnekin opistoon vuodeksi, esim. http://www.voionmaanopisto.com/


      • valokuvaaja?

        kiitos todella paljon että olit vaivautunut vastaamaan:)eli joo lukiossa olen.toinen vuosi vasta alkaa.kun kerroit siitä että millaiseksi valokuvaajaksi haluan niin tuo mainonta ja visuaalinen suunnittelu osui heti silmiin ja alko mietityttään:)pitää siitä yrittää etsiä lisää tietoa ainakin.toki siitäki saa tänne laittaa vielä tietoa jos joku viitsii:)mutta kiitos tosi paljon vielä avuista!


      • fotari
        valokuvaaja? kirjoitti:

        kiitos todella paljon että olit vaivautunut vastaamaan:)eli joo lukiossa olen.toinen vuosi vasta alkaa.kun kerroit siitä että millaiseksi valokuvaajaksi haluan niin tuo mainonta ja visuaalinen suunnittelu osui heti silmiin ja alko mietityttään:)pitää siitä yrittää etsiä lisää tietoa ainakin.toki siitäki saa tänne laittaa vielä tietoa jos joku viitsii:)mutta kiitos tosi paljon vielä avuista!

        www.vvi.fi, Suomen arvostetuin valokuvauskoulu, keskittyy enemmän juuri mainoskuvaukseen ja teknisiin taitoihin kuin esim. Taik


      • .......
        fotari kirjoitti:

        www.vvi.fi, Suomen arvostetuin valokuvauskoulu, keskittyy enemmän juuri mainoskuvaukseen ja teknisiin taitoihin kuin esim. Taik

        ...että valokuvauksella ei elätä itseään Suomessa, koska sille alalle on liikaa pyrkijöitä.

        Itse haluaisin opiskella muotokuvaajaksi lukion jälkeen- viimeinen vuosi alkaa syksyllä- ja perustaa oman yrityksen, mutta noiden pelottelujen jälkeen alkaa tulla toisiin aatoksiin.

        Saatan hakea Tampereelle VVI:hin oppisopimuksella, koska tuntuu, että taitoni eivät ole niin hyvät, että voisin kilpailla niillä muiden ammattikorkeisiin hakevien kanssa ja VVI:hin pääse kyllä sisään, koska pääsykokeita ei ole jos oppisopimuksella lähtee.

        Mutta siitäkin olen lukenut paljon juttua, kuinka vain noin 10 prosenttia vvi:n käyneistä valmistuu, koska koulutus on niin rankkaa.


      • VVI:n käyneille
        ....... kirjoitti:

        ...että valokuvauksella ei elätä itseään Suomessa, koska sille alalle on liikaa pyrkijöitä.

        Itse haluaisin opiskella muotokuvaajaksi lukion jälkeen- viimeinen vuosi alkaa syksyllä- ja perustaa oman yrityksen, mutta noiden pelottelujen jälkeen alkaa tulla toisiin aatoksiin.

        Saatan hakea Tampereelle VVI:hin oppisopimuksella, koska tuntuu, että taitoni eivät ole niin hyvät, että voisin kilpailla niillä muiden ammattikorkeisiin hakevien kanssa ja VVI:hin pääse kyllä sisään, koska pääsykokeita ei ole jos oppisopimuksella lähtee.

        Mutta siitäkin olen lukenut paljon juttua, kuinka vain noin 10 prosenttia vvi:n käyneistä valmistuu, koska koulutus on niin rankkaa.

        on enempi töitäkin tarjolla. Taikin käyneitä ei juurikaan töissä ole, apurahoilla elelevät ja taiteilevat. Vähän asma koskee Lahteakin, sieltäkään ei juurikaan noihin töihin mennä.

        VVI:n kolmivuotinen antaa hyvän pohjan duuniin. Jos se tuntuu rankalta, niin siltä tuntuu sitten työntekokin. Jos ei opiskelu maistu, niin ei yleensä työkään....


    • ziziziziz

      Toivon että joku vastailisi vielä tähänkin viestiin vaikka edellisistä onkin noin kauan....Eli olen tällä hetkellä 8.luokalla ja olen ollut jo monia vuosia kiinnostunut valokuvauksesta ja järkkäri löytyy ja olen perehtynyt siihen hyvin ja se vaikuttaa oikealta tulevaisuudelta minulle,tulisikohan kellekkään mieleen Tampereen seudulta hyvää valokuvaukseen liittyen koulua tai jos edes jotai valokuvauksesta olisi :D Lukio ei ole todennäköinen vaihtoehto,keskiarvo ei varmaan riitä eikä innostus kauheasta lukemisesta :D

    • sa

      miksi jäädä tampereelle?world is open, go and explore!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe