Pyöräilläänkö Moskovassa?

IronDaria

Olen muuttamassa töihin Moskovaan syksyllä enkä tunne kaupunkia ollenkaan. Hainkin töitä alun perin Pietarista, joka on tuttu paikka, mutta näin nyt kävi. No niin, olen himopyöräilijä, ja tarkoitus viedä Nishiki mukana. Mutta mikä lienee pyöräilijän asema Moskovan kaupunkikuvassa? Onko pyöräteitä tai -telineitä? Jos joillakin on omakohtaista kokemusta pyörän päältä kyseisessä kaupungissa, kertokaa kiitos.

8

2245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Horror-ina

      No tuskin pyöräillään!

      Koko kaupunkihan on autojen valtaamaa hirviö. Autoja on niin valtavasti, että melu on todellinen stressitekijä. Autojen määrää kuvaa sekin, että Moskovassa autot parkkeerataan kahteen riviin teiden varsille (en tiedä, miten sieltä takimmaisesta rivistä poistullaan...).

      Voitko vielä perua päätöksesi? Moskova on kamala paikka olla.

    • Novy.most

      Jaa-a, en tiedä Moskovasta, mutta ei edes Pietarissa ole kauheesti tullut pyöräilijöitä vastaan. Fillarointi on näyttänyt enemmän coolilta hobbylta ja rennolta fiilistelyltä pitkin trendikästä Moskovskyi prospektia kuin rullaluistelu ja -lautailu ikään. Ei suinkaan käytännölliseltä työpaikkaliikkumiselta tai siirtymiseltä paikasta toiseen.

      Pyörätelineitä ja -varastoja en ole tainnut nähdä kummassakaan kaupungissa, ikinä. Mutta monesti fillareita parvekkeella, eteisessä, jopa ehkä rappukäytävässä. Eli ei se aivan tuntematon kapine ole.

      Jos aiot pyöräillä Moskovassa, mene tekemään sitä vaikka puistoon tai aukiolle. Duuniin pääsee varmasti metrolla tai julkisilla paremmin. Etkä jää autojen alle. ;)

      Mutta jos aiot olla erilainen nuori ja pyöräilet kuin pyöräiletkin siellä liikenteen vilinässä, toivotan onnea ja monia armorikkaita vuosia sinulle elämääsi! :o)

      Nový most

    • Risto______________

      Olenhan minä tänä kesänä kuukauden sisällä nähnyt 3 pyöräilijää. Keskustassa ainut ratkaisu on pyöräillä liikenteen seassa, enkä ainakaan minä sitä uskaltaisi kokeilla.

      Mutta hätä ei ole tämän näköinen. Menet vähän ulos kaupungista tai johonkin isoon puistoon niin jo riittää tilaa pyöräilylle.

      Älä muuten kuuntele tuon horror-ina:n puheita. Moskova on mitä miellyttävin kaupunki jos siihen asennoituu kunnolla. Toki autoja on paljon ja liikenne on kovaa, mutta jos tämä ei haittaa niin kaupunki on paljon monipuolisempi kuin esimerkiksi Pietari. Ainoa miinus mielestäni on meren puute. Tuo jokipahanen ei paljoa raikastusta tarjoa.

      Mikä mahtaa olla homma, jota tulet täällä tekemään?

      Onnea

    • HarleyD

      Parin vuoden Moskovan pyöräilykokemusten perusteella voin kertoa seuraavia. Ensinnäkin - pyöräilyä kun on niin monenlaista:
      - Katupyöräily: UNOHDA Moskovassa - siis UNOHDA! Suurin vaara koko maassa on liikenne, ja se on tarpeeksi vaarallista autossakin... Asenne on se, että jalankulkijat ja pyöräilijät väistäkööt, jos kerkeävät. Ainut vaihtoehto on pyöräily jalkakäytävillä jalankulkijoita väistellen ja talojen pihoilla ja sivukujilla.
      - Maastopyöräily: Jos et ole vielä aloittanut, niin nyt on syytä vaihtaa kapearenkaisesta katupyörästä maastopyörään. Paljon monikäyttöisempi - pääsee ajamaan mistä vaan, kestää kuoppia ja pikkuhyppyreitä, pikkulasinsiruja yms. Moskovassa on suuria puistoja ja puistometsiä, missä on tiheät polkuverkostot.
      - MUUTA mieleen tullutta:
      a) negatiiviset asiat: tiet ja jalkakäytävät ovat välillä tosi kuoppaisia, ja "rotvallin reunat" tosi korkeita. Lasinsiruja on yleensä aina ja paljon... Varo kulkukoiria - kannattaa opetella karjumaan "veret seisauttavasti". Tosin lähimmät ihmisetkin lähes pyörtyvät siinä lähistöllä (*kokeiltu on ja toimii)
      b) ja positiiviset asiat: Minusta yksi parhaista ja mielenkiintoisimmista tavoista tutustua Moskovan lähiöihin ja asuinalueiden elämään. Lisäksi hienoja viheralueita on yllättävän lähellä keskustaa, joten kaupunkiluontoakin pääsee kokemaan. Vinkkeinä mm. Moskova-joen rannat ja Yliopiston alue, Bizza Lesopark jne.

      Pyöräily (siis maastopyörät) ovat yleistyneet Moskovassa valtavasti viimeisen 5-6 vuoden aikana. Vuosina 2001-2002 pyöräiljöitä osui vastaani puistoissa suht' harvakseltaan, tänä päivänä niitä myydään toreilla ja turuilla, marketeissa ja urheiluliikkeissä. Uuden pyörän osto kannattanee minusta jättää Moskovaan - valikoimaa löytyy varmasti enemmän kuin Helsingistä, halpapyöristä uusimpiin huippumalleihin.
      Mitä tulee Moskovassa asumiseen ja elämiseen, niin minun mielestäni yksi mielenkiintoisimmista paikoista ainakin Euroopassa. Kaikkea löytyy niin kulttuurista kuin harrastuksistakin, kaikille kukkaroille sopivina annoksina. Kielitaitoa ja oikeaa ennakkoluulotonta asennetta tarvitaan.

      • elena palovits

        Olin viikko sitten Moskovassa viikon tuttavieni luona, jotka asuvat puolen tunnin päässä Punaista toria Metrolla. Olen aktiivinen pyöäilijä ja en lähtisi Moskovassa ajelemaan minne sattuu, ainakaan keskustan tuntumassa. Siellä pyöräilykulttuuri tuntuu olevan vielä lapsen kengissä, varsinkin kun arvostetaan enemmän hienoja autoja ja näyttäytymistä kuin ruumiinkulttuuria raikkaassa ilmassa.

        Muutamissa isoissa puistoissa näin juppien fillaroivan erihienoilla fillareilla, ei niinkään urheilun tai kuntoilun vuoksi, vaan juppeilun vuoksi. Eliittihommat tulee näkyä, vaikka noin.

        Olen kylläkin pyöräillyt Lontoossa, Italiassa ja Kreikassa pahassakin liikenteessä, mutta Moskovassa en uskaltaisi, koska siellä ei kunnioiteta edes jalankulkijoita suojatiellä.

        Kannattaa jättää kyseisessä maassa pyöräily maaseudulle tai pikkukaupunkeihin tai sitten vain koettaa onneansa. Olisipa hieno kuulla sen jälkeen kommentteja.

        ylaks k


      • IronDaria
        elena palovits kirjoitti:

        Olin viikko sitten Moskovassa viikon tuttavieni luona, jotka asuvat puolen tunnin päässä Punaista toria Metrolla. Olen aktiivinen pyöäilijä ja en lähtisi Moskovassa ajelemaan minne sattuu, ainakaan keskustan tuntumassa. Siellä pyöräilykulttuuri tuntuu olevan vielä lapsen kengissä, varsinkin kun arvostetaan enemmän hienoja autoja ja näyttäytymistä kuin ruumiinkulttuuria raikkaassa ilmassa.

        Muutamissa isoissa puistoissa näin juppien fillaroivan erihienoilla fillareilla, ei niinkään urheilun tai kuntoilun vuoksi, vaan juppeilun vuoksi. Eliittihommat tulee näkyä, vaikka noin.

        Olen kylläkin pyöräillyt Lontoossa, Italiassa ja Kreikassa pahassakin liikenteessä, mutta Moskovassa en uskaltaisi, koska siellä ei kunnioiteta edes jalankulkijoita suojatiellä.

        Kannattaa jättää kyseisessä maassa pyöräily maaseudulle tai pikkukaupunkeihin tai sitten vain koettaa onneansa. Olisipa hieno kuulla sen jälkeen kommentteja.

        ylaks k

        että pyöräilykulttuuri vielä Venäjälläkin kehittyy, ja ainakin yritän olla sitä edistämässä. Kiitos kokemuksistanne.
        Heh, en minä horrorinaa suostu vakavasti ottamaan, vaan aion edelleen lähteä. Menen viisumivirkailijaksi. Koska lähetystö on melko keskustassa, voi tosiaan olla paras kävellä/metroilla työmatkat. Mutta jos saisi kuljetettua pyörän jonnekin rauhallisemmille seuduille.


      • IronDaria kirjoitti:

        että pyöräilykulttuuri vielä Venäjälläkin kehittyy, ja ainakin yritän olla sitä edistämässä. Kiitos kokemuksistanne.
        Heh, en minä horrorinaa suostu vakavasti ottamaan, vaan aion edelleen lähteä. Menen viisumivirkailijaksi. Koska lähetystö on melko keskustassa, voi tosiaan olla paras kävellä/metroilla työmatkat. Mutta jos saisi kuljetettua pyörän jonnekin rauhallisemmille seuduille.

        Ainakin meillä päin fillareita näkee yllättävän paljon. Teinit ajelee temppupyörillä ja sitten hieman varttuneempi nuoriso ajelee citymassturifillareilla siellä sun täällä.

        Voihan siellä siellä Moskovassakin ajella maastopyörällä, kun vaan ajelee rauhallisia kujia ja sivukatuja, eihän suomessakaan kukaan tervejärkinen ajele kehä ykkösellä fillarilla.

        Viikon loppuisin ainakin mun mielestä Moskovan keskustassa on aika hiljaista, joten uskon, että fillarointi onnistuu. Otin muuten yks viikon loppu Moskovassa fillaritaksin, se oli ihan jees ja 10 min maksoi 200 ruupelia ja kivaa oli.

        Missä meinasit fillariasi säilyttää, kahdeksanteen kerrokseen fillarin kantamien on kiva juttu:)


    • modest_63

      Morienttes suomineito,

      Olin töissä Mockbassa 1996-1997 eikä siellä silloin ollut pyöriä eikä pyöräteitä. Tuskin vieläkään...ja autot ajaa prospekteillä 120 km per h, joten empä lähtis pyöräilee.Lisäksi jalkakäytävätkin ovat ihmisiä ja AUTOJA täynnä. Eli ei muuta ku metrolla eestaas.

      davaij,
      JJ

      ps. olis kiva keskustella Mocbasta lisääkin:-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe