Mitä tekis välivuotena?

minä vaan

Olen nyt melkein varma että joudun/haluan pitämään välivuoden lukion jälkeen, enkä oikein tiedä mitä tekisin!? Minulla on kyllä kesätyöpaikka hotellisiivoojana, jota voisin jatkaa, mutta haluaisin käyttää välivuoden jotenkin hyödyksi tai tehdä edes jotain "jännää"! Jännällä tarkoitan esim. vapaaehtoistyötä ulkomailla (sellaiseen täytyy ilmoittautua jotain vuosi ennen lähtöä, joten se ei ole vaihtoehto) Jos jollain olisi jotain ideoita tai kokemuksia, niin olisin todella kiitollinen jos kertoisit niitä minulle etten joudu koko vuotta siivoamaan paskaisia hotellihuoneita (anteeksi kaikille siivoojille)!!!

11

3602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JukkaV

      Mieti ensin, mitä tahtoisit tehdä isompana: mennä AMK:uun vai yliopistoon? Samoin voit miettiä alaa. Jos kerrot nämä tiedot, niin voin antaa vinkkiä.

      Miten olisi draamakasvatuksen perusopinnot Jyväskylän avoimen yliopiston kautta? Opintokokonaisuus ei ole edullisin, mutta sieltä saa varmasti "jänniä" kokemuksia. Näitä kokonaisuuksia järjestetään monessa paikassa ympäri Suomea.

      Vapaaehtoistyötä voi tehdä monessa paikassa Suomessakin. Järjestöt, kuten SPR, WWF jne. osannevat auttaa.

      • scroll__

        Täysin sama tilanne mullakin. Hain Trelle tiedotusoppia lukemaan, mutta täysin varmaa, että sisään ei sillä lukemisella pääse. Ensi vuonna sit uudestaan...
        Haluisin kuitenkin kanssa tehdä jotain hyödyllistä nyt kun välivuosi on tulossa. Työpaikkoja varmasti löytyisi, koska oon ollut monessa paikassa töissä ja kokemusta sekä jonkinlaisia koulutuksiakin löytyy. Töihin meneminen ei siis kuulosta kovin kamalalta kun miettii, että kuitenkin on kämppä maksettavana plus kaikki muut menot, laskut yms.
        Oon kuitenkin miettinyt myös noita avoimia yliopistoja... Tampere ois mulle se ainut mahdollinen paikka tällä hetkellä, mutta tietoo koko asiasta (siis näistä avoimista yliopistoista) on todella vähän. Kansanopistokaan ei olisi hullumpi idea, jos vaan tietäisi jotain niistäkin... Mistäköhän tietoo vois siis saada? Netistä oon yrittänyt etsiskellä, mutta en oo oikein löytänyt selkeesti vastauksia missä, mitä pitää sisällään, kuinka paljon maksaa yms. Ois siis kiva kuulla omia kokemuksia tai vaikka vain jotain tietoa näistä asioista. Tai linkkejä jonnekin sivuille, jos on tietoa... :)


      • JukkaV
        scroll__ kirjoitti:

        Täysin sama tilanne mullakin. Hain Trelle tiedotusoppia lukemaan, mutta täysin varmaa, että sisään ei sillä lukemisella pääse. Ensi vuonna sit uudestaan...
        Haluisin kuitenkin kanssa tehdä jotain hyödyllistä nyt kun välivuosi on tulossa. Työpaikkoja varmasti löytyisi, koska oon ollut monessa paikassa töissä ja kokemusta sekä jonkinlaisia koulutuksiakin löytyy. Töihin meneminen ei siis kuulosta kovin kamalalta kun miettii, että kuitenkin on kämppä maksettavana plus kaikki muut menot, laskut yms.
        Oon kuitenkin miettinyt myös noita avoimia yliopistoja... Tampere ois mulle se ainut mahdollinen paikka tällä hetkellä, mutta tietoo koko asiasta (siis näistä avoimista yliopistoista) on todella vähän. Kansanopistokaan ei olisi hullumpi idea, jos vaan tietäisi jotain niistäkin... Mistäköhän tietoo vois siis saada? Netistä oon yrittänyt etsiskellä, mutta en oo oikein löytänyt selkeesti vastauksia missä, mitä pitää sisällään, kuinka paljon maksaa yms. Ois siis kiva kuulla omia kokemuksia tai vaikka vain jotain tietoa näistä asioista. Tai linkkejä jonnekin sivuille, jos on tietoa... :)

        Lähimpänä Tamperetta lienee Ylöjärvellä oleva Voionmaan opisto: http://www.voionmaanopisto.com/ ja siellä voit opiskella alaa.

        Tampere on siinä mielessä huonohko kaupunki, ettei siellä ole kansanopistoa. Avoin yliopistokin Tampereella on aika niukan tarjonnan maineessa. Suosittelisinkin lukemaan jotakin sivuainetta, joka kiinnostaa.

        Tampereen ja lähikaupunkien tilanteesta on täällä:
        http://www.avoinyliopisto.fi/fi-FI/search/view.aspx?QueryId=a4f7d3a1-efbf-4ec8-84f5-2296417e515a


      • opiskella
        scroll__ kirjoitti:

        Täysin sama tilanne mullakin. Hain Trelle tiedotusoppia lukemaan, mutta täysin varmaa, että sisään ei sillä lukemisella pääse. Ensi vuonna sit uudestaan...
        Haluisin kuitenkin kanssa tehdä jotain hyödyllistä nyt kun välivuosi on tulossa. Työpaikkoja varmasti löytyisi, koska oon ollut monessa paikassa töissä ja kokemusta sekä jonkinlaisia koulutuksiakin löytyy. Töihin meneminen ei siis kuulosta kovin kamalalta kun miettii, että kuitenkin on kämppä maksettavana plus kaikki muut menot, laskut yms.
        Oon kuitenkin miettinyt myös noita avoimia yliopistoja... Tampere ois mulle se ainut mahdollinen paikka tällä hetkellä, mutta tietoo koko asiasta (siis näistä avoimista yliopistoista) on todella vähän. Kansanopistokaan ei olisi hullumpi idea, jos vaan tietäisi jotain niistäkin... Mistäköhän tietoo vois siis saada? Netistä oon yrittänyt etsiskellä, mutta en oo oikein löytänyt selkeesti vastauksia missä, mitä pitää sisällään, kuinka paljon maksaa yms. Ois siis kiva kuulla omia kokemuksia tai vaikka vain jotain tietoa näistä asioista. Tai linkkejä jonnekin sivuille, jos on tietoa... :)

        avoimessa yliopistossa työn ohella. Luennot ovat iltaisin.
        Katsele tuota tarjontaa ja valitse jokin kiva sivuaine, jonka voit yhdistää myöhemmin tutkintoosi. Avoimen yliopiston suorituksethan säilyvät ja rekisteröityvät heti yliopiston opintorekisteriin, kun pääset sinne sisään.


      • minä vaan
        opiskella kirjoitti:

        avoimessa yliopistossa työn ohella. Luennot ovat iltaisin.
        Katsele tuota tarjontaa ja valitse jokin kiva sivuaine, jonka voit yhdistää myöhemmin tutkintoosi. Avoimen yliopiston suorituksethan säilyvät ja rekisteröityvät heti yliopiston opintorekisteriin, kun pääset sinne sisään.

        Kiitti vinkeistä! Onko avoimen yliopiston kurssien suorittamisesta apua kun yliopistoon hakee? Eli voiko niistä saada vaikka jotain pisteitä? Joku opisto olisi tietenkin myös vaihtoehto, mutta mietin vain että onko siitä pitemmälle ajatellen mitään hyötyä, tarkoitan että onko siitä hyötyä kun hakee muihin kouluihin tai jotain? Ehkä pääsykokeita ajatellen siitä voisi olla hyötyä!


      • minä vaan

        Tulevaisuuden suunnitelmat on vielä vähän hakusessa, nyt ainakin kun en päässyt mihinkään kouluun(se saa nimittäin ajattelemaan, että jollei päässyt sisälle, onko ala sittenkään oikea) Hain yliopistoon opiskelemaan arkkitehtuuria ja ammattikorkeaan muotoilua! Olen kiinnostunut erilaisista taiteen ja käsityön aloista, mutta ne eivät ehkä pysty minua työllistämään tulevaisuudessa, ehkä minun siis pitäisi alkaa etsiä itselleni sopivaa alaa hieman laajemmalta alueelta! Että jos vinkkejä löytyy, olisin kiitollinen! Vapaaehtoistyöltä hain auttamisen ilon lisäksi, kokemuksia uusista kulttuureista ja maista, jolloin vapaaehtoistyö Suomessa ei ehkä toimisi minun kohdallani! Kiitos vinkeistä!!


      • JukkaV
        minä vaan kirjoitti:

        Tulevaisuuden suunnitelmat on vielä vähän hakusessa, nyt ainakin kun en päässyt mihinkään kouluun(se saa nimittäin ajattelemaan, että jollei päässyt sisälle, onko ala sittenkään oikea) Hain yliopistoon opiskelemaan arkkitehtuuria ja ammattikorkeaan muotoilua! Olen kiinnostunut erilaisista taiteen ja käsityön aloista, mutta ne eivät ehkä pysty minua työllistämään tulevaisuudessa, ehkä minun siis pitäisi alkaa etsiä itselleni sopivaa alaa hieman laajemmalta alueelta! Että jos vinkkejä löytyy, olisin kiitollinen! Vapaaehtoistyöltä hain auttamisen ilon lisäksi, kokemuksia uusista kulttuureista ja maista, jolloin vapaaehtoistyö Suomessa ei ehkä toimisi minun kohdallani! Kiitos vinkeistä!!

        Miten olisivat avoimen yliopiston opinnot? Kulttuuri- ja taidehistoria voisivat olla aineitasi.


      • minä vaan
        JukkaV kirjoitti:

        Miten olisivat avoimen yliopiston opinnot? Kulttuuri- ja taidehistoria voisivat olla aineitasi.

        Kuulostat ihan järkevältä! Täytyy miettiä!


      • opiskella
        minä vaan kirjoitti:

        Kiitti vinkeistä! Onko avoimen yliopiston kurssien suorittamisesta apua kun yliopistoon hakee? Eli voiko niistä saada vaikka jotain pisteitä? Joku opisto olisi tietenkin myös vaihtoehto, mutta mietin vain että onko siitä pitemmälle ajatellen mitään hyötyä, tarkoitan että onko siitä hyötyä kun hakee muihin kouluihin tai jotain? Ehkä pääsykokeita ajatellen siitä voisi olla hyötyä!

        avoimen yliopiston opinnoista saa yliopistoon pyrkiessä. Jos olet kuitenkin opiskellut tosi paljon avoimessa, voit pyrkiä yliopistoon avoimen opintojen perusteella omassa kiintiössä, mutta se ei ole sinulle vielä ajankohtaista.
        Sen sijaan opit avoimen perusopinnoissa niitä asioita, joita pääsykokeessa kysytään. Minusta avoin yliopisto on mainio valmennuskurssi, ja lisäksi todella suoritukset kirjautuvat yliopiston suoritusrekisteriin, eli sinun ei tarvitse enää suorittaa yliopistossa uudestaan niitä kursseja ja opintokokonaisuuksia, jotka olet avoimessa suorittanut.
        Avoimen kurssit maksavat, kuten huomaat, mutta jos käyt töissä, niin sehän ei ole ongelma. Pystyt hyvin suorittamaan ainakin yhdet perusopinnot työn ohella lukuvuoden aikana.


      • JukkaV
        opiskella kirjoitti:

        avoimen yliopiston opinnoista saa yliopistoon pyrkiessä. Jos olet kuitenkin opiskellut tosi paljon avoimessa, voit pyrkiä yliopistoon avoimen opintojen perusteella omassa kiintiössä, mutta se ei ole sinulle vielä ajankohtaista.
        Sen sijaan opit avoimen perusopinnoissa niitä asioita, joita pääsykokeessa kysytään. Minusta avoin yliopisto on mainio valmennuskurssi, ja lisäksi todella suoritukset kirjautuvat yliopiston suoritusrekisteriin, eli sinun ei tarvitse enää suorittaa yliopistossa uudestaan niitä kursseja ja opintokokonaisuuksia, jotka olet avoimessa suorittanut.
        Avoimen kurssit maksavat, kuten huomaat, mutta jos käyt töissä, niin sehän ei ole ongelma. Pystyt hyvin suorittamaan ainakin yhdet perusopinnot työn ohella lukuvuoden aikana.

        Esim. Jyväskylän erityispedagogiikkaan. Avoimen yliopiston väylä on myös auki avoimen opintojen kautta.


    • Lontooseen menijä

      Jos kiinnostaa ulkomailla työskentely ja olet valmis laittamaan hieman rahaa, vieraile www.ewep.com

      Lisäksi olisi tällainen ilmoitus
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4500000000001493&posting=22000000025093226

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1270
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      807
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      760
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      671
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe