semmoiseen olen menossa. Kertokaa kokemuksianne?
Kaikki tieto kiinostaa.
peräpukamien leikkaus
20
3964
Vastaukset
- leikkaus?
Itse en ole ollut varsinaisessa peräpukamien leikkauksessa, mutta pari kertaa on hirtetty pukamat. Tuo hirttäminen on nopea polikliinisesti tehtävä operaatio. Ainakin minulla oli muutama päivä särkyä, kunnes hirtetyt pukamat kuolivat.
- tarkemmin kuin
että lähete on peräpukamien leikkaukseen, hirtto ei auta ei mikään viilto. Vaan ihan kirurgisesti tehtävä operaatio keskussairaalassa. Sen tarkemmin en tiedä, siksi kiinostaakin.
tarkemmin kuin kirjoitti:
että lähete on peräpukamien leikkaukseen, hirtto ei auta ei mikään viilto. Vaan ihan kirurgisesti tehtävä operaatio keskussairaalassa. Sen tarkemmin en tiedä, siksi kiinostaakin.
Peräpukamien hoito - http://su.hemapro.com/?utm_source=aff_518d1582054df&utm_medium=link&utm_campaign=shop&utm_nooverride=1&a_aid=518d1582054df&a_bid=7f1c5744
- Toisen leikkauksen yhteydessä
Eli kuten jo otsikko ja nimimerkki kertoo, minulle tehtiin pukamien poistoa toisen leikkauksen jälkeen, samalla kertaa ( hyvin järjestetty hoito ;) )
Olin nukutuksessa, mutta epikriisistä olen lukenut toimenpiteestä.
Siinä kirurgi on poistanut pukamarykelmiä veitsellä (tms) ja jollakin tapaa kursinut suolta siltä kohdin kokoon. Leikkauksen jälkeen sinne pukamakohtaan jätettiin sellainen tamponi, joka pehmiää ajan myötää ja tulee osina ulos, on hyvin verensekainen vuoto silloin.
Omasta toimenpiteestä on jo yli 2 kk aikaa ja edelleen pukamaalue vuotaa verta ja on ulostamisen jälkeen kipeä.
On syytä yrittää pitää siis suoli toiminnassa, mikä ei minulle onnistu, tuon toisen itselleni tehdyn leikkauksen johdosta ja joudun katsomaan tarkkaan sen, että saan riittävän määrän kuitupitoista ruokaa ja näin pidettyä suolta kunnossa.
Jos se ei auta, niin on otettava ulostuslääkkeet mukaan, mutta siinä onkin sitten oltava varovainen, koska niiden vaikutus suoleen on sellainen, että lamaa hyvin nopeasti oman suolen toiminnan ja sen jälkeen onkin ihan naimisissa niiden ulostuslääkkeiden kanssa.
Eli vatsa pidettävä kunnossa pukamaleikkauksen jälkeen, jotta ulostaminen onnistuu kivuitta, tai ainakin pienemmin kivuin. Pukamavaiva on kivulloinen ja ikävä kyllä uusiutuu helposti, jollei suolen toimintaa saa pysyvästi muutettua oikeanlaiseksi.
Onnea leikkauksellesi, toivottavasti pääset kivuttomammin ohi siitä, kuin minä. - nim5um
Minulta leikattiin perinteisellä leikkausmenetelmällä pukamat 2 vkoa sitten ja olen siis edelleen sairaslomalla. Leikkaus ja pari päivää sairaalassa olivat ihan ok,mutta kotiin päästyessä alkoivat kivut jotka jatkuvat edelleen ja ovat karseat. Jos pukamasi eivät ole kovin pahat niin peru leikkaus ja koeta vaikka mennä yksityiselle jossa käytetään potilasystävällisempiä menetelmiä kuten laseria tai hirttämistä.Jos olisin ollut tietoinen miten kamalat nämä kivut ovat niin en missään tapauksessa olisi mennyt leikkaukseen.
- APUA!!! :I
Morjens. Mulla on sama ongelma eli 2 ulkoista ja 5 pientä sisäistä pukamaa. Ja oon kärsinyt tästä vaivasta koko elämäni ajan periaatteessa eli monia vuosia . Ja mua on nolostuttanut niin paljon etten ole uskaltanut kertoa kenellekkään enkä oo saanut hoitoa ihan itseni takia koska en ole kehdannut. Eli mull on semmoinen juttu näiden pukamien kans et ne vuotaa joskus vähän vertakin eli ne ulkoiset pukamat. Ja ovat toisinaan todella kivuliaat. Niin kysyisin nyt joltakin viisaalta ihmiseltä neuvon tarpeessa. Että ku mä olen kuullut kauhu juttuja et sisäisissä pukamissa tehtäis muka peräsuolen tähystys ja muka koko suoli tähystettäis kans jotenkin mahasta tms... Ja mulla on ihan peräsuolen alkupäässä ne sisäiset pukamat et voiko tälläinen mun kohdallani olla todellakin mahdollista ? Kun luin että lääkäri joissain tapauksissa jos on sisäisiä pukamia niin tähystävät koko peräsuolen ja siin luki et maha laukkukin tähystettäis. Vaikka en tajuu et miten se liittyy tähän kyseiseen aiheeseen. Ja sit siin jutus minkä selasin niin luki kans että sisäisissä peräpukamissa tehtäis myös peräsuolen tyhjennys ennen toimenpidettä ja sit se tähystys peräsuoli maha eli kuulostaa oudolta. O_o Ja peräsuolen sisään muka pumpattaisiin ilmaa tms. ELI KERTOKAA HYVÄT IHMISET MULLE TOTUUS ETTÄ MITEN ULKOISET POISTETAAN JA MITEN SITTEN SISÄISET KANS ? JA OONKO IHAN ULAPALLA TÄN AIHEEN KANS TÄHYSTYKSET YM ? :o
- APUA!!!! :I
Niin ja unohdin lisätä et siin tyhjennys hommassa pitäis sit juoda jotain litkuu tms joka saa suolen tyhjenemään tms.. Niin et help me hyvät immeiset :I
- APUA!!!! o_O
Ja viel yks juttu. Et onks sen leikkauksen jälkeen sairaalassa olo pakollista..... Ku mua ei yhtään kiinostas jäädä sairaalaan makaamaan. Ja maksamaan kalliita yöpymis maksuja. esim 2 vuorokaudeksikaan... Miksei sielt vois vaan sen leikkauksen jälkeen lähtä... No mä en ainakaan kysele vaan poistun sit ku toimenpide on tehty... Miksi yöpyminen olis edes suositeltavaa ? Pakotetaanko potilas tosiaan olemaan muutama yö sen jälkeen sairaalassa vaikkei edes haluais.... ?
- Melko helppoa
Erotellaan hieman eri vaihtoehtoja. Jos on todellakin ulkoiset peräpukamat, niiden leikkaus on suurempi operaatio ja edellyttää lyhyehköä sairaalassa oloa. Useinkin todellisuudessa kysymys on kuitenkin sisäisistä peräpukamista vaikka olisi verenvuotoa ja särkyä. Minullakin kirurgi huomautti että ne peräaukon ulkopuolella olevat "lärpäkkeet" eivät ole pukamia.
Sisäiset peräpukamat hoidetaan yleensä hirttämällä, eli pukaman juureen laitetaan hyvin tiukka kumilenkki joka estää pukaman verenkierron ja se kuivuu pois. Minulla tuo operaatio on tehty kahdesti. Ulkoiset pukamat leikataan kirurgisesti ja se on isompi operaatio.
Jos peräaukosta tulee verta ja vaikka se olisi vain pukamista, yleensä tehdään peräsuolen ja paksunsuolen tai oikeammin sen loppuosan tähystys peräaukon kautta jotta voidaan varmistaa ettei verenvuoto johdu muusta sairaudesta. Yleensä tämä tehdään samalla kerralla poliklinikalla kun pukamat hirtetään. Ensin tähystetään ja ellei löydy muuta, tehdään pukamien hirttäminen ja sen jälkeen voi lähteä kotiin. Koko operaatio kestänee alle puoli tuntia.
Tähystystä varten pitää suolisto tyhjentää ettei lääkärin tarvitse työskennellä ulosteen seassa ja näkymä puhtaaseen suoleen on hyvä. Näkymisen parantamiseksi suoleen myös pumpataan ilmaa jolloin suolen poimut avautuu ja nähdään niiden pohjaankin. Tyhjennystä varten saa potilasohjeet miten homma tehdään kotona ennen poliklinikalle tuloa.
Lähetteen sairaalan poliklinikalle tekee terveyskeskuslääkäri tai yksityislääkäri, joten sieltä pitäisi aloittaa.
- APUA!!!! o_O
Okei miten toi hirttäminen tehdään ? Eli nukutuksessa vai hereil tms ? Ja millä tavalla se ulkoisten pukamien leikkaus on suurempi operaatio ? ja sattuuko se ihan helvetisti mahaan ? Ku sinne peräsuoleen pumpataan ilmaa ja se menee myös mahaan. Ja jos on sisäisiä pukamia niin eikö se silloin satu perseeseen entistä enemmän ? Ku se tähystys juttu tehdään peräsuoleen ja sit paksusuoleen samalla. Ja onko siis jokaisessa tavallisessa sairaalassa poliklinikka ? Siis mennäänkö niitä päivystävälle näyttämään ja arvioimaan ? Vai kenelle pitäis eka soittaa ja kertoo ongelmastaan ?
- APUA!!!!! o_O
Ja miten se leikkaus sit tehdään ? Ja mis asennos potilas siin on ? Eli huumataanko potilas vai nukutetaanko se ?
- APUA!!!!! O_O
APUA!!!!! o_O kirjoitti:
Ja miten se leikkaus sit tehdään ? Ja mis asennos potilas siin on ? Eli huumataanko potilas vai nukutetaanko se ?
Voitko kertoa et miksei ne päästä potilasta heti lähtemään sit leikkauksen jälkeen jne. Ja montako päivää siel pitäis sit möllätä.... Mä vihaan sairaaloit jne.. Enkä oo koskaan ollut sairaalas yötä... Ja pitääkö siel pitää sit sairaala vaatteita ? eli voikko edes leikkauksen jälkeen pukee omat vaatteet päälle ?
- APUA!!! o_O en tajua
APUA!!!!! O_O kirjoitti:
Voitko kertoa et miksei ne päästä potilasta heti lähtemään sit leikkauksen jälkeen jne. Ja montako päivää siel pitäis sit möllätä.... Mä vihaan sairaaloit jne.. Enkä oo koskaan ollut sairaalas yötä... Ja pitääkö siel pitää sit sairaala vaatteita ? eli voikko edes leikkauksen jälkeen pukee omat vaatteet päälle ?
Ja milloin se lääkäri ne tyhjentämis ohjeet antaa ? Eli antaako se ne ennen sitä hirttämis operaatiota ? Ja mennäänkö normaaliin päivystykseen eka näyttämään niitä ulkoisia ja sisäisiä pukamia ja sit ne antaa sen ajan milloin operaatio tehdään... eli onko hirttäminen ihan oma käyntinsä sairaalassa. ja sit siihen leikkaus juttuun mennään jälleen ihan erikseen ja varataan aika ? Ja mist se aika edes varataan ? :O
- APUA!!! o_O en tajuu
APUA!!! o_O en tajua kirjoitti:
Ja milloin se lääkäri ne tyhjentämis ohjeet antaa ? Eli antaako se ne ennen sitä hirttämis operaatiota ? Ja mennäänkö normaaliin päivystykseen eka näyttämään niitä ulkoisia ja sisäisiä pukamia ja sit ne antaa sen ajan milloin operaatio tehdään... eli onko hirttäminen ihan oma käyntinsä sairaalassa. ja sit siihen leikkaus juttuun mennään jälleen ihan erikseen ja varataan aika ? Ja mist se aika edes varataan ? :O
Ja onks se tyhjennys juttu sun mielest vaikee tms ?
- APUA!!! o_O en tajuu
APUA!!! o_O en tajuu kirjoitti:
Ja onks se tyhjennys juttu sun mielest vaikee tms ?
Anteeksi ku kyselen tyhmii.. Mut haluun varmistaa.
- Melko helppoa
APUA!!! o_O en tajuu kirjoitti:
Anteeksi ku kyselen tyhmii.. Mut haluun varmistaa.
Nuo kysymykset olisi voinut kerätä yhteenkin viestiin ja osaan on jo tullutkin vastaus, mutta yritetään vielä kerrata.
Sisäisten peräpukamien hirttäminen tapahtuu hereillä poliklinikalla toimenpidehuoneessa ja se on yksinkertainen ja nopea toimenpide. Jälkeenpäin voi olla kipuja mutta sitä varten saa kotihoito-ohjeet.
Kun tähystystä varten pumpataan ilmaa paksuunsuoleen, se ei mene mahaan saakka. Kun tähystys on tehty, ilman saa piereskellä pois aivan vapaasti. Ilman pumppaaminen sattuu jonkunverran kun suoli venyttyy mutta se helpottuu piereskelemällä (hoitohenkilökuntakin käskee laskettelemaan vapaasti).
Yleensä sairaaloissa on poliklinikka jossa tehdään tarvittavat ennakkotutkimukset ja tällaiset yksinkertaisemmat toimenpiteet joista pääsee heti kotiin. Sairaalan poliklinikalle ei voi mennä suoraan (tässä tapauksessa ei edes päivystykseen) vaan esimerkiksi terveyskeskuslääkäri kirjoittaa lähetteen ja sitten aikanaan kutsutaan kirjeitse poliklinikkakäynnille. Kirjeessä tulee kaikki ohjeet mm. suolen tyhjennyksestä ja mitä lääkkeitä sitä varten pitää käydä ostamassa apteekista. Tyhjennys ei ole vaikeaa, juotava liuos on kyllä hieman äklön makuista ja juoksuttaa muutaman tunnin vessassa istunnolla, mutta sehän on tarkoituskin.
Jos pukamat ovatkin ulkoisia ja joudutaan tekemään leikkaamalla, toimitaan kuten missä tahansa leikkauksessa. Poliklinikkakäynnillä tutkitaan minkälaisista pukamista on kyse ja jos joudutaan leikkaamaan, laitetaan leikkausjonoon (jonotus kestänee puolisen vuotta) ja aikanaan tulee kutsu sairaalaan osastolle (ohjeet taas kirjeessä). Pukamaleikkaukset taidetaan tehdä nukutuksessa ja silloin et tiedä mitään mitä sinulle leikkauksessa tehdään joten turha murehtia asiaa. Sairaalassa ollaan tarpeellisen pituisen ajan, tällaisissa leikkauksissa aika lienee lyhyt (ehkäpä yön yli tai pari päivää, lääkäri kyllä kertoo). Sairaalassa ollaan aina sairaalan vaatteissa jo hygieenisyyden vuoksi (kukaan ei voi taata omien vaatteiden hygieenisyyttä). Sairaalasta ei päästetä pois koskaan heti nukutuksen ja leikkauksen jälkeen. Leikkauksen jälkeen ollaan aina seurannassa turvallisuuden vuoksi koska voi tulla komplikaatioita. Jopa päiväkirurgisissa operaatioissa pitää olla muutama tunti sairaalassa leikkauksen jälkeen ennen kuin päästetään pois saattajan kanssa (saattaja seuraa potilaan olotilaa vielä seuraavan yönkin). Saattaja voi olla vaikkapa aikuinen omainen.
Menet nyt ensin lääkärille valittamaan pukamistasi niin hän tutkii tilanteen minkälaisista on kyse (siis terveyskeskuslääkärikin käy). Lääkäri katsoo "sinne" ja todennäköisesti myös tunnustelee kumihansikoidulla sormella miltä pukamat tuntuu sisäpuolelta, joten siihen on varauduttava. Lääkäri kirjoittaa sitten lähetteen jos katsoo että pukamille on tehtävä jotain. Sitten jäät vain odottelemaan kirjeitä.
- Kiitos :)
Okei kai mä osaan :D Niin kai stressaan jo valmiiksi :O O_o mut mä teen sit niiden kirjeiden ohjeiden mukaan. Ja ku elämäs on nyt kaikenlaista muuta juttuu niin kyl mä sit ehdin noihin leikkauksiin. Eli hirttäminen erikseen ja sit toi poliklinikka käynti erikseen ja sit sen seurauksena leikkaus erikseen :) Sano viel kannustavii sanoi kuka lie nyt ootkaan mut kiitos sä oot auttanut mua ihan älyttömästi :) thank you :)
- Melko helppoa
Kerron vielä viimeisimmästä "hirttoretkestäni". Terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen sairaalaan kun valittelin ulostaessa tulevaa verenvuotoa. Muutaman kuukauden kuluttua tuli kirje sairaalasta. Ilmoitettiin vastaanottoaika poliklinikalle ja mukana oli ohjeet tyhjennyksestä. Poliklinikalla kutsuttiin toimenpidehuoneeseen tähystystä varten (tehdään kyljellään maaten). Oletin että tehdään vain tähystys ja kutsutaan aikanaan jatko-operaatioon. Mutta kun kirurgi oli syynännyt suolen eikä nähnyt muuta verenvuotopaikkaa kuin sisäiset pukamat, napsautti erityisillä pihdeillä pari-kolme kumilenkkiä pukamiin ja homma oli sillä selvä. Sitten vaan kotiin ja jälkihoitoa ohjeiden mukaan.
- Jylppy Pukamat
Itselleni tehtiin tähystys ja parin sisäisen pukaman hirtto samalla. Ei tähystys ollut kivuliasta, ainoastaan hiukkasen epämiellyttävän tuntuista. Mutta lääkäri mainitsikin, että on "suora suoli" ja tähystimen kuljetus helppoa. Eikä se suolen tyhjennyskään mitään kamalaa ole. Meinasi vaan tähystyksen jälkeen ylös noustessa kuuppa himmetä, kun ei ollut syömättömyyden ja suolen tyhjennyksen jäkeen paljon energiavaroja tallella. Tuskaisempaa oli sitten jälkitarkastus, jossa lääkäri sitten käytti kai jotain putkiloa tai pihtejä apuna. Sen jäkeen tuntui kyllä siltä kuin Holmesin Joni olisi puuhastellut peräpuolella (ei kyllä ole kokemusta). Älkää hyvät ihmiset turhaan kainostelko tähystykseen menoa ja pukamien hirttoa. Helppo tapa päästä vaivoista ja siitä pelosta, että vaivat johtuisivatkin jostain vakavammasta.
On olemassa kahdenlaisia ihmisiä. Niitä, joilla on pukamat ja niitä, joilla niitä tulee olemaan. - Anonyymi
Kivuttomia peräpukaman hirttämisiä ei ole. Kipua kestää 4-6 päivää, eikä siihen auta yleiset tulehduskipulääkkeet. Tehtiin minulle viimeksi tammikuussa ja kuusi päivää oli yhtä helvettiä kipujen kanssa. Yöt sain valvoa ja Buranat ei tehonneet mitenkään siihen kovaan tuskaan. Nyt sitten pitäisi mennä vielä uudelleen, kun anemian arvellaan johtuvan peräpukamista. Kolonoskopiassa (2 kertaa) ei löytynyt mitään vikaa. "Putki puhdas, seula selvä" sanoisi tykkimies.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1401757
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir267889- 34789
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.65677Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44651Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik29651Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta5644Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48626- 43600
Mun veikkaus
On se, että jos/kun tavataan ja aletaan juttelemaan, tajutaan, että ollaan jotain muuta kuin kuviteltiin. Ja kupla puhke53592