NARVI

maija-muija

Tietääkö kukaan kuka/ketä myy pääkaupunkiseudulla Narvi-puulämmitteisiä kiukaita?

77

22092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saunamään

      muistaakseni olen Vantaan Bauhausissa nähnyt.
      Tosin en muista oliko kun viimeksi kävin.
      Taitaa myöskin Starkit myydä narvin kiukaita.

      • saunamään

        Eilen kävin Bauhausissa, eipä ollut Narveja,
        eli Starkki jäi jäljelle.


    • sulaa alle

      Tämä nyt menee vähän asian vierestä, mutta ostin Narvin 18 kW puulämmitteisen kiukaan tarjouksesta 3 vuotta sitten. Tässä eräänä kertana kun heitin vettä kiukaalle, puski kipinä ilmoille jostain välistä. Tutkailin vähän tarkemmin kiukaan päältä niin tulipesän pääty hehkui tulipunaisena. Kiuasta on käytetty vain kesäisin ja sitä on lämmitetty oikeaoppisesti ja kokemuksella. Muutenkin todella heppoista tekoa verrattuna esim. Kastorin vastaavaan, joka löytyy toisesta saunasta. Mm. tulipesä on onnettoman pieni ja tuhkaluukku suorastaan naurettavan kokoinen. Kokonaisuudessaan huono kiuas.

      • lämmittäjä

        On kestänyt Narvi 22 2 vuotta, enkä enää ikinä osta toista kiuasta. Mahtavat löylyt todellakin. Olen lämmiitänyt kiuasta ympäri vuoden n.2 kertaa viikossa.

        Tietenkin 18 on pienempi kiuas, mutta onko se liian suuressa saunassa, jolloin joutuu lämmittämään liikaa? En tiedä, mutta itse olen ollut tyytyväinen


      • saunassa

        Tottakai se hehkuu punaisena jos sitä lämmittää...


      • sulaa alle
        saunassa kirjoitti:

        Tottakai se hehkuu punaisena jos sitä lämmittää...

        Tokihan se lämpöä ottaa, mutta ei sen pitäisi punaisena hehkua, niin että kipinöitä sinkoilee. Sehän on turvallisuus riski. Liian ohuesta pellistä tehty. Halpa hinta näkyy siinä ja kiukaan koko rakenteessa muutenkin.


      • sulaa alle
        lämmittäjä kirjoitti:

        On kestänyt Narvi 22 2 vuotta, enkä enää ikinä osta toista kiuasta. Mahtavat löylyt todellakin. Olen lämmiitänyt kiuasta ympäri vuoden n.2 kertaa viikossa.

        Tietenkin 18 on pienempi kiuas, mutta onko se liian suuressa saunassa, jolloin joutuu lämmittämään liikaa? En tiedä, mutta itse olen ollut tyytyväinen

        Edellinen kiuas oli Harvia, ja se oli samankokoinen. Sauna on pienehkö ulkosauna. Reilu puoli tuntia kestää sekapuilla saunan lämpeäminen Narvilla löylykuntoon, joten koko on passeli. Polttopuut ovat parasta laatua, eikä ylipitkiä. Vedon laitan jo ensimmäisen pesällisen aikana minimiin. Löylyt ovat ihan ok, mutta rakenne tuntuu heppoiselta, halvalla tehdyltä ja näyttää sitä myös olevan.

        Hyvä että sinä olet kiukaaseen tyytyväinen. Toivottavasti se myös kestää pitkään. Meillä menee kiuas ja merkki luultavasti piakkoin vaihtoon.


      • kyt

        Käytettään täällä mitä jää Näyttää tuo sulavan jo muutamassa vouodessa!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • kompromissi.
        sulaa alle kirjoitti:

        Edellinen kiuas oli Harvia, ja se oli samankokoinen. Sauna on pienehkö ulkosauna. Reilu puoli tuntia kestää sekapuilla saunan lämpeäminen Narvilla löylykuntoon, joten koko on passeli. Polttopuut ovat parasta laatua, eikä ylipitkiä. Vedon laitan jo ensimmäisen pesällisen aikana minimiin. Löylyt ovat ihan ok, mutta rakenne tuntuu heppoiselta, halvalla tehdyltä ja näyttää sitä myös olevan.

        Hyvä että sinä olet kiukaaseen tyytyväinen. Toivottavasti se myös kestää pitkään. Meillä menee kiuas ja merkki luultavasti piakkoin vaihtoon.

        Ohuesta levystä tehty lämpiää ja lämmittää saunan nopeammin. Täytyy kuitenkin osata ostaa tarpeeksi tehokas kiuas saunaan ettei kiuasta tarvitse koko saunomisen ajan täysillä punaisena polttaa. Normaali saunomisella oikean kokoisella kiukaalla pitäisi kolmannes pesällisen puita kerrallaan pitää lämmön saunassa sopivana koko saunomisen ajan.
        Voihan sen kiukaan tehdä vaikka kymppimillisestä teräksestä. Kestää sitten isältä pojalle. Täytyy vaan lähteä töistä perjantaisin puolilta päivin jotta ehtii lämmittää ja saunoa ennen iltauutisia :)


    • kyt

      Oma kokemukseni narvista.
      Edellisessä talossani narvi palveli 16v ja palvelee edelleen (vuodesta -89). MUTTA nykysessä talossani kiukaan "narvin" takaseinä on revennyt n .100mm matkalta vaikka kiuasta "Narvia" on käytetty vajaat 4v (vuodesta-04).
      Olen ollut yhteydessä tehtaalle 2*puhelimitse, 1*lähettänyt kuvat,1* Kysellyt sähköpostitse, enkä ole saanut minkäänlaista vastausta.
      Joten PERKELE alkaa ottan pattiin, neuvokaa minulle hyvä kiuas suurehkoon omakotitalon saunaan. Mielellään kilpailialta.

      • ..............................

        meillä on narvin mirva kiuas mökillä toista vuotta, maalit kärvähti heti vaipasta,tehtaalta lähetettiin uusi vaippa samaa paskaa sekin oli. entinen kiuas kesti n.16 vuotta,siitäkin osansa söi ruoste. EN OSTA ENÄÄ NARVI KIUASTA.


      • Saunoja2
        .............................. kirjoitti:

        meillä on narvin mirva kiuas mökillä toista vuotta, maalit kärvähti heti vaipasta,tehtaalta lähetettiin uusi vaippa samaa paskaa sekin oli. entinen kiuas kesti n.16 vuotta,siitäkin osansa söi ruoste. EN OSTA ENÄÄ NARVI KIUASTA.

        Vanha Mirva kiuas on pinta pelliltään ihan susi, mutta uusi on parempi..

        Narvin kiukaassa ei missään muussa mallissa ole vikaa..

        Kokemusta Narvin kiukaista kohta 30 vuoden ajalta


      • syöppö
        Saunoja2 kirjoitti:

        Vanha Mirva kiuas on pinta pelliltään ihan susi, mutta uusi on parempi..

        Narvin kiukaassa ei missään muussa mallissa ole vikaa..

        Kokemusta Narvin kiukaista kohta 30 vuoden ajalta

        Tuosta syystä luovuin 4v käytönjälkeen ( kestävyydestä ) ei ole kysymys , vaan minun savupiippuni ei kestänyt


      • siinä oikealla
        syöppö kirjoitti:

        Tuosta syystä luovuin 4v käytönjälkeen ( kestävyydestä ) ei ole kysymys , vaan minun savupiippuni ei kestänyt

        Komee "omakotitalo ", mutta kaveri huomasi LADA PIHASSA PILAA KOKOHOMMAN
        Kun sitten oli puhetta hänen saunarempasta , HÄN AIKOI JÄTTÄÄ NARVIPUUKIUKAAN, tai uusia sen.
        Kiukaan merkillä ei ole merkitystä kun se ei näy ulospäin .LADAN PAIKKA OLISI TALLISSA


      • Kuustojulli
        siinä oikealla kirjoitti:

        Komee "omakotitalo ", mutta kaveri huomasi LADA PIHASSA PILAA KOKOHOMMAN
        Kun sitten oli puhetta hänen saunarempasta , HÄN AIKOI JÄTTÄÄ NARVIPUUKIUKAAN, tai uusia sen.
        Kiukaan merkillä ei ole merkitystä kun se ei näy ulospäin .LADAN PAIKKA OLISI TALLISSA

        Ostin taloni v. 83. Saunassa on Narvi 16 kiuas. 2 x viikossa olen saunonut, en tiedä montako vuotta entinen omistaja? Yläsaranan luukussa olen hitsanut uusiksi, muutes pelittää. Nopeasti lämpiää ja hyvät löylyt. Nyt on saunaremontti meneillään, ja pitäisi ulkonäön takia uusia kiuasta. Olen aina sanonut että seuraava kiuas on Narvi. Tätä keskustelua kun lueskelen, tulee epävarmuus, onko laatu heikentynyt? Ainaskin se että nuohousluukut on pistetty piiloon kiuaskivien alle, miksi? Eihän paloputkia voi päältäpäin nuohota.
        Aikomukseni oli ottaa yhteyttä valmistajaan, mutta keskustelusta olen ymmärtänyt ettei vastausta saa.
        Mikä on seurraava kiuasmerkki minulla? Suosituksia vastaavasta, kiitos.


      • (!)
        Kuustojulli kirjoitti:

        Ostin taloni v. 83. Saunassa on Narvi 16 kiuas. 2 x viikossa olen saunonut, en tiedä montako vuotta entinen omistaja? Yläsaranan luukussa olen hitsanut uusiksi, muutes pelittää. Nopeasti lämpiää ja hyvät löylyt. Nyt on saunaremontti meneillään, ja pitäisi ulkonäön takia uusia kiuasta. Olen aina sanonut että seuraava kiuas on Narvi. Tätä keskustelua kun lueskelen, tulee epävarmuus, onko laatu heikentynyt? Ainaskin se että nuohousluukut on pistetty piiloon kiuaskivien alle, miksi? Eihän paloputkia voi päältäpäin nuohota.
        Aikomukseni oli ottaa yhteyttä valmistajaan, mutta keskustelusta olen ymmärtänyt ettei vastausta saa.
        Mikä on seurraava kiuasmerkki minulla? Suosituksia vastaavasta, kiitos.

        Peltilaatikoita kaikki, merkistä niin väliä. Osta kiuas joka vastaa saunan mitoituksia ja omia mieltymyksiä. Merkkifanaatikot on perseestä..

        Tai no, iki on rautaa ja valukota valurautaa. Muut enempi vähempi yhtä ja samaa shaittia. Hauskaksi asian tekee se, että peltilaatikostakin saa vähintäänkin yhtä hyvät löylyt jos ilmanvaihto pelaa. Kertalämmitteiset onkin sitte asia erikseen..

        Jos "asiaa" puhutaan niin tsekkaa materiaalivahvuudet, huoltomahdollisuudet, kivimäärät, savukanaviston rakenne eli lämmitätkö kiviä vai hormia. Yksinkertainen peruskampe on PARAS jatkuvalämmitteinen. Merkillä ei väliä koska kaikki on toistensa kopioita. Kaikki muu on mainosmiesten p..skapuhetta. Belive me! Ei ole kuin parin päivän takainen asia kun tsekkailin rautakaupan kiuasvalikoimaa ja rupes v..tuttamaan siinä kohtaan kun samoilla sisuskaluilla olevia kiukaita kaupattiin kiuasta eri kokoisiin saunoihin. Eli, yksi ja sama rakenne eri kokoisilla ulkovaipoilla?? Tyhmä ei ole kuka myy, tyhmä on joka ostaa.


      • ##EiTarviiNuohota
        Kuustojulli kirjoitti:

        Ostin taloni v. 83. Saunassa on Narvi 16 kiuas. 2 x viikossa olen saunonut, en tiedä montako vuotta entinen omistaja? Yläsaranan luukussa olen hitsanut uusiksi, muutes pelittää. Nopeasti lämpiää ja hyvät löylyt. Nyt on saunaremontti meneillään, ja pitäisi ulkonäön takia uusia kiuasta. Olen aina sanonut että seuraava kiuas on Narvi. Tätä keskustelua kun lueskelen, tulee epävarmuus, onko laatu heikentynyt? Ainaskin se että nuohousluukut on pistetty piiloon kiuaskivien alle, miksi? Eihän paloputkia voi päältäpäin nuohota.
        Aikomukseni oli ottaa yhteyttä valmistajaan, mutta keskustelusta olen ymmärtänyt ettei vastausta saa.
        Mikä on seurraava kiuasmerkki minulla? Suosituksia vastaavasta, kiitos.

        Narvia ei voi , eikä tarvii nuohota.
        Miksi ?
        Käy niin kuumana , kyllä noet palaa.
        Ostakaa kunnes joutuvat myyntikieltoon.


      • Löylyjä.

        Kyllä sulla hyvä kiuvas on, mutta Katsoppas miten se on revennyt.
        Eikö olekin takaseinä kun pallon puolikas?
        Siinä kun iltaa on istuttu ja pantu pikkusen puuta lisää punaseen kiukaaseen on tainnut laittoa tehostaa napakat potkut.
        Olen paikannut tälläisen kiukaan takaseinän.
        Kyllä kiuvas toimii kun rälläkällä isopala pois ja 5mm plootua tilalle.
        Narvin tulenkestävästä tehdyt tulipesät eivät repeile normaalilla käytöllä.


      • Häkääkö

        Meillä narvin nätti kiuas vuoden vanha ja pohjasta menee vesi suoraan tulipesään kyl on onneton kiuas.


      • SmainosSeuraavaksi
        Häkääkö kirjoitti:

        Meillä narvin nätti kiuas vuoden vanha ja pohjasta menee vesi suoraan tulipesään kyl on onneton kiuas.

        Kannattaa vähentää veden käyttöä saunassa jos tulipesään pääsee vesi kiukaan pohjan kautta?

        Nimi meni tällä kertaa sentään oikein verrattuina kertoihin joissa onnistut polttamaan puhki kiukaita joita ei ole edes olemassa...Noloin tapaus taisi olla kiuas jonka takaseinän "poltit puhki" vaikka ko. kiukaassa se ei ollut edes mahdollista takaseinän suojan ansiosta? Kova poika olet joka tapauksessa saunomaan kun parhaana päivänä poltat puhki monta eri merkkistä kiuasta.


      • saunojaja
        Kuustojulli kirjoitti:

        Ostin taloni v. 83. Saunassa on Narvi 16 kiuas. 2 x viikossa olen saunonut, en tiedä montako vuotta entinen omistaja? Yläsaranan luukussa olen hitsanut uusiksi, muutes pelittää. Nopeasti lämpiää ja hyvät löylyt. Nyt on saunaremontti meneillään, ja pitäisi ulkonäön takia uusia kiuasta. Olen aina sanonut että seuraava kiuas on Narvi. Tätä keskustelua kun lueskelen, tulee epävarmuus, onko laatu heikentynyt? Ainaskin se että nuohousluukut on pistetty piiloon kiuaskivien alle, miksi? Eihän paloputkia voi päältäpäin nuohota.
        Aikomukseni oli ottaa yhteyttä valmistajaan, mutta keskustelusta olen ymmärtänyt ettei vastausta saa.
        Mikä on seurraava kiuasmerkki minulla? Suosituksia vastaavasta, kiitos.

        Meilläkin mökillä ja kotona Narvikiukaat 20v ..hyvin toimivat ,mutta nyt kotona uusi Narvi 16 joka joutaa heittää ulos kolmen kuukauden kokemuksella...ei oo saatu kunno löylyjä vielä tällä kiukaalla....


      • Anonyymi
        saunojaja kirjoitti:

        Meilläkin mökillä ja kotona Narvikiukaat 20v ..hyvin toimivat ,mutta nyt kotona uusi Narvi 16 joka joutaa heittää ulos kolmen kuukauden kokemuksella...ei oo saatu kunno löylyjä vielä tällä kiukaalla....

        No hyvä tietää. Olen taistellut nc 20 kanssa kireele ja nyt lähtee rytinällä ulos. Märät löylyt ja lämmöt piipussa. Mielestäni 10mm palopesä on liian paksu ja lämpö ei siirry tarpeeksi kiviin.


    • tyytyväinen saunoja

      ostin narvi kiukaan kaksi vuotta sitten olen ollut tyytyväinen kiukaaseen ,olen vuonna -76 tehnyt mökki saunaan saman tapaisen kiukaan ns. putkisavukanavilla ja pyöreällä tulipesällä,ehjä vieläkin.Mutta nyt tuosta narvi kiukaasta vielä sellainen turvallisuus seikka,kun olimme kaverin kanssa saunomassa ja kaveri tuli alas lauteilta,hänen jalkansa luisti sillä seurauksella kohti kiuasta ja terävää tuhkaluukkua että luukun alareuna viilsi jalkaan avohaavan ja sairaala reissuhan siitä tuli.Jonkunlainen moite tästä menis kiuas suunnittelijalle niistä kiukaan alareunan leikatusta reunasta ,reunnaan taitos valssaus olisi parannus.

    • NarviPolttaaPuita

      Jos kyse on saunan lämmityksestä , niin eihän Narvia kannata ostaa .
      Puun poltto on eriasia.
      Huomasin, että lämmöt menee harakoille ( savulämmöt yli 650 )
      Heitin Narvin pihalle ( Mestarinarvi , käytin 4 v )
      Kevyt piippuni oli polttanut ( edellinen kiuas oli ollut 20 v )

    • pois vika

      narvin mirva kiuas on susi,ostimme sellaisen,ympäryspellit paloi kupruille jo ensimmäisten lämmitykertojen jälkeen.
      meilläkin oli entinen narvin kiuas 20 vuotta mökillä ja oli ihan ok.
      nyt ostimme syksyllä harvian 20 pro steel kiukaan on hyvä ei hohda sivulle lämpöä voi olla 5cm. päässä kiukaasta ei polta jalkoja.
      ostakaa laatua älkää ostako halpoja vähän yli 100euron kiukaita,kiuas maksaa yli 300 euroa mikä kestää paremmin.

    • kollaakestäää

      Ompa noita tonninkin peltilaatikoita kaupan joissa on yhtä heikot pellit kuin satasen laatikossa. Hinta ei välttämättä tarkoita automaattisesti laatua.

      Itsellä mökillä narvi ja menee harjoitusmaalitauluksi. Ei tule toista.

    • PaineastiaPaperit

      Kyllä paksukin pelti palaa , jos on rakenettu väärin eikä saa jäähdytystä ( ei lämmitä saunaa )
      Rakenteessa , suunitteluvika ( ei pääse " elämään ")
      Ostakaa Rautaruukin peltiä ( vähähiilinen ST 37 ) kyl kestää.

    • 6+6=?

      No moni kiuas on mallia perunakattila missä pelti "palaa" vain takaseinältä tai sivuseiniltä vaikka jäähdytys on vain tulipesän sivuilla ja takana. Kaatopaikat on täynnä puhkipoltettuja peltilaatikoita jotka on puhki tulipesästä vaikka tulipesä saa kaikissa jäähdytyksen kiinteän ulkovaipan ja tulipesän välisestä kanavasta.

      Kiuas ei todellakaan ole rakennettu väärin jos sillä ei saunaa kuumenneta sisuskalujen ja ulkovaipan välisillä (jäähdytys)kanavilla vaan se on ollut silloin kiuastyypin suunnittelun tavoitteena. 2000-lukua.

      Kaminakiukaiden suunnittelussa kävi samanlainen vahinko kuin ikissä. Peltilaatikko oli tulikuuma ja ympärille piti laittaa ulkovaippa jonka välissä oleva rako toimii jäähdytyksenä koska se on oltava irti tulipesän osista. Samalla huomattiin että perkele, saunahan kuumenee vaippojen välisillä kanavilla ihan simona vaikka kiviä ei laittaisi koko kaminaan? Ikillä taas funtsivat miten lämmittää kivet ilman että sauna kuumenee. Ensin laittoivat kivet kiinteän vaipan sisään ilman "lämmityskanavia". Ihan jees mutta polttaa eikä ilma kierrä. Korvasivat kiinteän vaipan "verkolla" ja siinähän se sitten oli. Ei kiinteitä "kovektiokanavia" (joilla alussa pyrittiin vain suojelemaan p"rseen palaminen) joten kivet lämpenee mutta ei sauna.

    • rautalankaa kehiin

      Juurikin näin, mutta täällä on edelleenkin nuo kaksi vatipäätä, jotka eivät sitä tajua.

      • Ei auta rautalanka

        Eihän ukot ennenkään uusia asioita hyväksyneet vaikka kuinka edistyksellistä asioista oli kyse.
        Sahatkin ilmestyessään piilottivat tai katkoivat ja jatkoivat metsätöitä pelkällä kirveellä siihen asti kun sahan käytölle asetettiin pakotteita. Sen jälkeen vasta tartuttiin vastahakoisesti sahaan kun kirvestyölle tyypillisiä pitkiä, puuainesta hukkaavia kantoja ei saanut tehdä.


    • 1930-2011

      Saunassa on kiukaan tilalla ollut aina peltilaatikko joten ei sinne saunaan kiuasta viedä nytkään per..vit..sanatana.

    • eltaaja

      Uudesta Narvi 20 kiukaasta. Olis kiva tietää mitä tän kiukaan suunnittelussa on haettu? Olen kysynyt tätä mailitse omalla virallisella sp osoitteellani. Olettanen , että koko hommassa on jotain mätää koska EIVÄT suostu vastaamaan. Eihän sellainen suljettu ja tulen lämmöltä suojattu koppa voi toimia kuten kiukaan kuuluu. Se kyhäelmä ei ades vedä vaikka hormi on varustettu pitkällä sisäpiipulla. Tuli sammuu puitten lisäämisen jälkeen. Onhan peli kerrakseen. Jos laitteen valmistaja ei reagoi vaihtopyyntöön tai rahan palautukseen, seuraava vaihe on kuluttajansuojalautakunta, Kyllä valmistajalla on edelleen vastuu tuotteestaan vaikka tuote ei ole mekaanisesti rikki. Kyllä 400€ on raakileesta iso raha. Näyttävävyydellä ja lasiluukuilla ei sauna lämpiä, vaikka sivupellit on viskattu mäkeen. Närästää, mutta se hieman lohduttaa että nykyään ne ovat kaikki yhtä huonoja.

      • 13+10

        Tarkoitatko Narvi NC 20 mallia? Itse ajattelin ostaa Narvi Aito 20 kiukaan, joten vaivaakohan sitä sama ongelma?


      • Rantakallion ukko

        Narvi otettu käyttöön 2010 kesti 3 v 4 kk tulipesän laki puhkipalanut savut nousivat kivien välistä, aiempi navi kesti yli 15 vuotta. Kuikaan veto-ominaisuudet ovat olleet heikot koko käyttöiän. Vastsivat tehtaan myynnistä vain, että kivien ladonta, kuikaan rittävyys saunatilaan ja lämmitystapa voivat olla syynä kiukaan käyttökestävyyteen. Vastaus yhtä kuin hyvää päivää kirvesvartta. Laiton myös kuvat kiukaasta ja olin valmis lähettämään sen heille mutta vastasivat ettei tarvitse lähettää. Eivät esittäneet mitään korjaustarjousta tai hyvitystä tuotteensa heikkoudesta. Ostin tilalle Harvia kiukaan vetää hyvin ja antaa hyvät löylyt samalla asennuksella ja samassa tilassa kuin edellinen kiuas, lämpiää kylpykuntoon myös vähemmällä puumäärällä. Valitin asiasta kuluttajaneuvontaa ja odottelen asian ratkaisua!


      • Leipäkiuas
        Rantakallion ukko kirjoitti:

        Narvi otettu käyttöön 2010 kesti 3 v 4 kk tulipesän laki puhkipalanut savut nousivat kivien välistä, aiempi navi kesti yli 15 vuotta. Kuikaan veto-ominaisuudet ovat olleet heikot koko käyttöiän. Vastsivat tehtaan myynnistä vain, että kivien ladonta, kuikaan rittävyys saunatilaan ja lämmitystapa voivat olla syynä kiukaan käyttökestävyyteen. Vastaus yhtä kuin hyvää päivää kirvesvartta. Laiton myös kuvat kiukaasta ja olin valmis lähettämään sen heille mutta vastasivat ettei tarvitse lähettää. Eivät esittäneet mitään korjaustarjousta tai hyvitystä tuotteensa heikkoudesta. Ostin tilalle Harvia kiukaan vetää hyvin ja antaa hyvät löylyt samalla asennuksella ja samassa tilassa kuin edellinen kiuas, lämpiää kylpykuntoon myös vähemmällä puumäärällä. Valitin asiasta kuluttajaneuvontaa ja odottelen asian ratkaisua!

        kestää keskimäärin 2v.


      • Anonyymi
        Rantakallion ukko kirjoitti:

        Narvi otettu käyttöön 2010 kesti 3 v 4 kk tulipesän laki puhkipalanut savut nousivat kivien välistä, aiempi navi kesti yli 15 vuotta. Kuikaan veto-ominaisuudet ovat olleet heikot koko käyttöiän. Vastsivat tehtaan myynnistä vain, että kivien ladonta, kuikaan rittävyys saunatilaan ja lämmitystapa voivat olla syynä kiukaan käyttökestävyyteen. Vastaus yhtä kuin hyvää päivää kirvesvartta. Laiton myös kuvat kiukaasta ja olin valmis lähettämään sen heille mutta vastasivat ettei tarvitse lähettää. Eivät esittäneet mitään korjaustarjousta tai hyvitystä tuotteensa heikkoudesta. Ostin tilalle Harvia kiukaan vetää hyvin ja antaa hyvät löylyt samalla asennuksella ja samassa tilassa kuin edellinen kiuas, lämpiää kylpykuntoon myös vähemmällä puumäärällä. Valitin asiasta kuluttajaneuvontaa ja odottelen asian ratkaisua!

        En suosittele yhtään narvi kiukaita, tai koko valmistajaa. aivan saatanan kalliit kaikki piiput, osat yms. Vertailuna sama paketti Harvialla 600euroa vähemmän ainakin meidän projektissa.

        aivan sairas sika hinta narvialla, n. 1600e esimerkki kiukas vesiäiliöllä kota 15hormi, siihen 2x 60cm jatkot saat nopeasti hinnaksi semmosen 1600euroa.

        Harvialle menee semmoseen 1000euron.

        oli ensimmäinen ja viimeinen narvi


    • 13+10

      Tarkoitatko Narvi NC 20 mallia? Itse ajattelin ostaa Narvi Aito 20 kiukaan, joten vaivaakohan sitä sama ongelma?

      • eltaaja

        Hyvä nimimerkki 13 10. Tarkoitin Narvi NC 20 mallia. Se ei ole se malli joka on AITO 20. Ostamani tyyppi oli suureen saunaani liiaksi pieni. Voin kertoa Sinulle, osta se AITO 20-tyyppinen, mutta valitse varmuudeksi "pykälää" suurempi! Tuskin petyt. Narvi merkittävänä valmistajana vastaa huutonsa.


    • Vastaa huutonsa?

      Pat. koukkaus
      6.11.2012 16:39

      Sydäristä tuttu tuhkalaatikko kopsattu 1:1 .

      Näyttää kyseistä patentia FI 114169 loukatun Narvin valmistamissa Aito, Narvi ja Kota tuotemerkillä myytävissä kiukaissa.

      "Jokaisen oma sauna on aina maailman paras"minulla on kuitenkin aika hyvä sauna ja kiuas.?

      Jossain vaiheessa varkaat saadaan yleensä kiinni ja vastuuseen..................

      "Narvi Greenline" Moraali palaa puhtaammin - todistetusti.

    • Vatsahuuhtelu?

      Jossain vaiheessa sekopäät saadaan yleensä kiinni ja pakkohoitoon.................

    • Narvilta kuitattiin

      Vatsahuuhtelu?
      7.12.2012 20:38

      Jossain vaiheessa sekopäät saadaan yleensä kiinni ja pakkohoitoon.................
      ______________________________________________________________


      Tuossako Narvin kuittaus?

      • 91kpl

        Eilen sinä keskustelit Harvialaisten kanssa ja tänään Narvi-kiukaan valmistajien kanssa. Ihmiset puhuu keskenään narvin-kiukaista ja sinä osallistut TAAS keskusteluun patenttiloukkaus höpinöilläsi. Mitä muuta edellisestä voi tulla mieleen kuin aineiden väärinkäyttäjä (vatsahuuhtelu) taiharhoista kärsivä hoitokodin karkulainen?

        Jossain vaiheessa varkaat saadaan yleensä kiinni ja vastuuseen..................

        Jossain vaiheessa sekopäät saadaan yleensä kiinni ja pakkohoitoon.................


    • Ollakko sekopää?

      Patenttivaatimuksen 1 piirteiden mukaisesti on Narvi, Aito ja Kota-kiukaissa järjestetty ilmatila tuhkalaatikon alle, joka ilmatila toimii paloilman sisääntulokanavana ja joka ilmatila rajoittuu kiukaan pohjaan siten, että ilman sisääntulovirtaus alentaa tuhkalaatikosta kiukaan alustaan kohdistuvaa kumennusvaikutusta.

      Tämän perusteella Narvi, Aito ja kota-kiukaat yksikäsitteisesti loukkaanat patentin FI 114169 suojapiiriä aikaansaamalla patenttivaatimuksen 1 määritetyn toiminnon patenttivaatimuksessa 1 määritetyllä välineellä.

      Patentin 1 pykälän mukaan saavutettu patentti tuottaa haltijalleen yksinoikeuden keksintönsä ammattimaiseen hyödyntämiseen. Tämä yksinoikeus sisältää sen, ettei muu kuin patentin haltija saa ilman tämän lupaa käyttää keksintöä hyväksi käyttämällä patentoitua menetelmää tai muun muassa valmistamalla, tarjoamalla, saattamalla vaihdantaan tai käyttämällä patentoitua tuotetta (patenttilaki 3 pykälä).
      Patentilla saavutettu yksinoikeus tarkoittaa siten patentinhaltijan oikeutta kieltää patenttiaan loukkaava käyttö.

      Kiellosta huolimatta mitä tehdään Narvilla?
      Patentin loukkaus ja sen hyödyntäminen mahdollistaa Narvi- kiukaiden tuotemerkkien standardisoinnin, joka tuo Narville merkittävät säästöt.

    • Ollakko sekopää vai

      eikö olla, kas siinäpä pulma? = Haku: FI 114169 Yhteensä 92 osumaa

      • 92kpl

        Koska olet kertonut kohta sata kertaa kuinka patenttia loukataan, voisitko kertoa edes YHDEN esimerkin tai linkin esimerkkinä missä....

        "on Narvi, Aito ja Kota-kiukaissa järjestetty ilmatila tuhkalaatikon alle"

        Tarkoitus ei ole kettuilla vaan kysymys pohjautuu ihan uteliaisuuteen koska kuten edellä kerrotaan, samat syytökset olet esittänyt huomattavan useasti eri viestiketjuissa joiden perusteella syytöksille olisi mielenkiintoista saada lopultakin näyttöä?


      • Kysyt "Näkyvyyttä"
        92kpl kirjoitti:

        Koska olet kertonut kohta sata kertaa kuinka patenttia loukataan, voisitko kertoa edes YHDEN esimerkin tai linkin esimerkkinä missä....

        "on Narvi, Aito ja Kota-kiukaissa järjestetty ilmatila tuhkalaatikon alle"

        Tarkoitus ei ole kettuilla vaan kysymys pohjautuu ihan uteliaisuuteen koska kuten edellä kerrotaan, samat syytökset olet esittänyt huomattavan useasti eri viestiketjuissa joiden perusteella syytöksille olisi mielenkiintoista saada lopultakin näyttöä?

        "Koska olet kertonut kohta sata kertaa kuinka patenttia loukataan, voisitko kertoa edes YHDEN esimerkin tai linkin esimerkkinä missä....

        "on Narvi, Aito ja Kota-kiukaissa järjestetty ilmatila tuhkalaatikon alle"

        Tarkoitus ei ole kettuilla vaan kysymys pohjautuu ihan uteliaisuuteen koska kuten edellä kerrotaan, samat syytökset olet esittänyt huomattavan useasti eri viestiketjuissa joiden perusteella syytöksille olisi mielenkiintoista saada lopultakin näyttöä? "
        _________________________________________________________________JOKO LEIKKAA?
        "Koska Narvi, Aito ja Kota- kiukaissa tuhkalaatikon V- pohja lepää kiukaan suorakulmaisen pohjan päällä? "Eikö sytytä?" Jos tuhkalaatikon V- pohja lepää suorakulmaista kiukaan pohjaa vasten, miten niiden välissä voi olla kaksi ilmatila? = Tosi tyhmä kysymys ISOLTA kiuasvalmistajalta."


      • Ei tyhmällä leikkaa
        Kysyt "Näkyvyyttä" kirjoitti:

        "Koska olet kertonut kohta sata kertaa kuinka patenttia loukataan, voisitko kertoa edes YHDEN esimerkin tai linkin esimerkkinä missä....

        "on Narvi, Aito ja Kota-kiukaissa järjestetty ilmatila tuhkalaatikon alle"

        Tarkoitus ei ole kettuilla vaan kysymys pohjautuu ihan uteliaisuuteen koska kuten edellä kerrotaan, samat syytökset olet esittänyt huomattavan useasti eri viestiketjuissa joiden perusteella syytöksille olisi mielenkiintoista saada lopultakin näyttöä? "
        _________________________________________________________________JOKO LEIKKAA?
        "Koska Narvi, Aito ja Kota- kiukaissa tuhkalaatikon V- pohja lepää kiukaan suorakulmaisen pohjan päällä? "Eikö sytytä?" Jos tuhkalaatikon V- pohja lepää suorakulmaista kiukaan pohjaa vasten, miten niiden välissä voi olla kaksi ilmatila? = Tosi tyhmä kysymys ISOLTA kiuasvalmistajalta."

        Tyhmä kysyy lisää tyhmiä kysymyksiä: En tullut katsoneeksi minkä merkkinen oli uusi Narvi jota tuli joskus katsottua mutta mainitsemasi v-pohja ko. kiukaassa oli kyllä sellainen missä tuhkalaatikon sivut oli vain kaltevat (v) pohjan ollessa edelleen tasainen ja suoraan kiukaan pohjaa vasten.
        Laita kiukaan nimiä esille koska tunnut noin tarkkaan tutkineesi Narvin kiukaita? Jos vastaus on taas tyhmä, ei tarvitse vastata. En kyllä ihmettele miksi olet kuin palstan koulukiusattu koska et voi asiallisesti vastata viesteihin vaan nimittelet ja haukut


      • Kallis - tusta V
        Ei tyhmällä leikkaa kirjoitti:

        Tyhmä kysyy lisää tyhmiä kysymyksiä: En tullut katsoneeksi minkä merkkinen oli uusi Narvi jota tuli joskus katsottua mutta mainitsemasi v-pohja ko. kiukaassa oli kyllä sellainen missä tuhkalaatikon sivut oli vain kaltevat (v) pohjan ollessa edelleen tasainen ja suoraan kiukaan pohjaa vasten.
        Laita kiukaan nimiä esille koska tunnut noin tarkkaan tutkineesi Narvin kiukaita? Jos vastaus on taas tyhmä, ei tarvitse vastata. En kyllä ihmettele miksi olet kuin palstan koulukiusattu koska et voi asiallisesti vastata viesteihin vaan nimittelet ja haukut

        Käy joskus siellä pajan puolella.
        On tyhmää antaa alaisten möhliä, voi tulla kallihiksi.


      • Vitu-tusta V
        Kallis - tusta V kirjoitti:

        Käy joskus siellä pajan puolella.
        On tyhmää antaa alaisten möhliä, voi tulla kallihiksi.

        tä?
        (Käy joskus siellä pajan puolella. On tyhmää antaa alaisten möhliä, voi tulla kallihiksi.)


    • kas siinäpä pulma?

      "on Narvi, Aito ja Kota-kiukaissa järjestetty ilmatila tuhkalaatikon alle"

      Ollakko vaiko eikö olla (kaikki lepakot ullakolla), kas siinäpä pulma?

      • TUNNETTU siitä, että

        Patentti FI 114169 suojapiirin määrittävä itsenäinen patenttivaatimus 1 kokonaisuudessaan kuuluu:

        1 Kiinteällä polttoaineella toimiva lämmitysuuni, joka käsittää tulipesän, arinan sekä arinan alla olevan tuhkalaatikon ja jossa tuihkalaatikon alle on järjestetty ilmatila joka toimii paloilman sisääntulokanavana, TUNNETTU siitä, että mainittu ilmatila rajoittuu uunin pohjaan siten, että ilman sisääntulovirtaus alentaa tuhkalaatikosta uunin alustaan kohdistuvaa kumennusvaikutusta.

        Narvi, Aito ja Kota kiukaissa on TUNNETTU, että mainittu ilmatila rajoittuu uunin pohjaan siten, että ilman sisääntulovirtaus alentaa tuhkalaatikosta uunin alustaan kohdistuvaa kuumennusvaikitusta, kuten patentin FI 114169 patenttivaatimus 1 edellyttää.

        Tämän perusteella Narvi Oy:n Narvi, Aito ja kota- kiukaat yksikäsitteisesti loukkaavat patentin FI 114169 suojapiiriä.


    • lepakot ullakolla),

      18 7 = ?9.12.2012 15:230 SULJE
      Miten tuhkalaatikon alla voi olla kiukaan pohjaan rajoittuva ilmatila jos tuhkalaatikko lepää sen pohjan päällä?

      • hallelujaa!

        Analysoimme asiantuntijoiden kanssa (patentin 114169 pohjalta) puun palamisprosessia ja siitä syntyvää lämpöä saavuttaaksemme parhaan hyötysuhteen. Muotoilulla ja teknisillä muutoksilla saimme alennettua puunkulutusta ja päästöjä merkittäväst. Suomalainen Narvi Greeline -kiuas palaa puhtaammin....todistetusti.


      • yksikäsitteisesti
        hallelujaa! kirjoitti:

        Analysoimme asiantuntijoiden kanssa (patentin 114169 pohjalta) puun palamisprosessia ja siitä syntyvää lämpöä saavuttaaksemme parhaan hyötysuhteen. Muotoilulla ja teknisillä muutoksilla saimme alennettua puunkulutusta ja päästöjä merkittäväst. Suomalainen Narvi Greeline -kiuas palaa puhtaammin....todistetusti.

        kas siinäpä pulma?9.12.2012 13:290 SULJE
        "on Narvi, Aito ja Kota-kiukaissa järjestetty ilmatila tuhkalaatikon alle"

        Ollakko vaiko eikö olla (kaikki lepakot ullakolla), kas siinäpä pulma?

        lepakot ullakolla),9.12.2012 15:41 1 SULJE
        18 7 = ?9.12.2012 15:230 SULJE
        Miten tuhkalaatikon alla voi olla kiukaan pohjaan rajoittuva ilmatila jos tuhkalaatikko lepää sen pohjan päällä?


      • Selvää kauraa!!!
        yksikäsitteisesti kirjoitti:

        kas siinäpä pulma?9.12.2012 13:290 SULJE
        "on Narvi, Aito ja Kota-kiukaissa järjestetty ilmatila tuhkalaatikon alle"

        Ollakko vaiko eikö olla (kaikki lepakot ullakolla), kas siinäpä pulma?

        lepakot ullakolla),9.12.2012 15:41 1 SULJE
        18 7 = ?9.12.2012 15:230 SULJE
        Miten tuhkalaatikon alla voi olla kiukaan pohjaan rajoittuva ilmatila jos tuhkalaatikko lepää sen pohjan päällä?

        Narvi, Aito ja Kota kiukaissa on TUNNETTU, että mainittu ilmatila rajoittuu uunin pohjaan siten, että ilman sisääntulovirtaus alentaa tuhkalaatikosta uunin alustaan kohdistuvaa kuumennusvaikitusta, kuten patentin FI 114169 patenttivaatimus 1 edellyttää.

        Tämän perusteella Narvi Oy:n Narvi, Aito ja Kota- kiukaat yksikäsitteisesti loukkaavat patentin FI 114169 suojapiiriä.

        Patentin FI 114169 haltijalla (puolustajan) on huomattavasti etua siitä, että loukkaus koskee kiistatta patentin FI 114169 patenttivaatimus 1 mainittua suojapiiriä.


      • 22ullakko

        mikä ihmeen lepakko?


    • Selvää S kuraa

      Patentin haltija taitaa olla peräisin taikametsästä kuten muutkin kaltaisensa satuolennot? Onhan se kiva jos satuolennot saa välillä leikkikaverikseen tontun mutta, älä syö tunnistamattomia sieniä kun seuraavan kerran menet leikkimään suojapiiriä haltijoiden ja keijukaisten kanssa.

      "Miten tuhkalaatikon alla voi olla kiukaan pohjaan rajoittuva ilmatila jos tuhkalaatikko lepää sen pohjan päällä?"

      Eikö sytytä? Jos tuhkalaatikon pohja vastaa kiukaan pohjaan, miten niiden välissä voi olla ilmatila?

    • RautalangastaOppia

      "Miten tuhkalaatikon alla voi olla suorakulmaisen kiukaan pohjaan rajoittuva ilmatila jos tuhkalaatikon V- pohja lepää sen päällä?"

      Koska Narvi, Aito ja Kota- kiukaissa tuhkalaatikon V- pohja lepää kiukaan suorakulmaisen pohjan päällä? "Eikö sytytä?" Jos tuhkalaatikon V- pohja lepää suorakulmaista kiukaan pohjaa vasten, miten niiden välissä voi olla kaksi ilmatila? = Tosi tyhmä kysymys ISOLTA kiuasvalmistajalta.

      Narvi, Aito ja Kota kiukaissa on TUNNETTU, että mainittu ilmatila rajoittuu uunin pohjaan siten, että ilman sisääntulovirtaus alentaa tuhkalaatikosta uunin alustaan kohdistuvaa kuumennusvaikitusta, kuten patentin FI 114169 patenttivaatimus 1 edellyttää.

      Tämän perusteella Narvi Oy:n Narvi, Aito ja Kota- kiukaat yksikäsitteisesti loukkaavat patentin FI 114169 suojapiiriä.

      Patentin FI 114169 haltijalla (puolustajan) on huomattavasti etua siitä, että loukkaus koskee kiistatta patentin FI 114169 patenttivaatimus 1 mainittua suojapiiriä.

      • V-indeksi?

        Mitä ne sellaiset V-pohja ja suorakulmainen pohja oikein ovat? Onko ne samalta planeetalta kuin Ego-peltikin?


    • Voihan V-mitä teki

      V-indeksit ovat sellaisia, että olette Narvilla piemmän aikaa loukanneet patenttia 114169 valmistamalla Narvi, Aito ja Kota-kiukaita ja joka on mahdollistanut Narville merkittävät säästöt mm. suunnittelun, tuotekehittelyn- ja avaimet valmistaa tulossa olevat päästömääräykset täyttäviä kiukaita kustannustehokkaasti.

      Poistamalla V-indeksi kiukaistanne, samalla poistuu kaikki Narvin tuotemerkit planeetalta Ego- peltin eduksi? Ellette keksi ihan itse, jotain vastaavaa tai parempaa teknologaa.

      • liianhelppovedätettä

        Tarkoitatko teknologiaa missä on patentoitu ilmatila tuhkalaatikon alapuolelle ?

        http://is11.snstatic.fi/kuvat/timokaukonen/img-1288550784694.jpeg

        Miksi ilma ei mene tuhkaluukun ala- vaan yläpuolelta ? Miksi sinä loukkaat omaa patenttia?

        Niin ja miksi sinä joka kerta kerrot eri version miten Narvissa on patenttia loukattu?

        Niin ja mitä sinä ymmärrät sanalla provo? Käy nyt ainakin googlaamassa mitä sana ego tarkoittaa...


    • saunakiekura

      Asiaa viistoten, itsellä on harvia puukiuas ja lämmittelen sitä kerran viikkoon.

      kiukaan tehoja en muista mutta ostin tarkoituksella isomman mitä saunan kokoon suhteutettuna suositeltiin. omasta mielestä ei tarvi niin kauan lämmitellä mitä
      vanhalla kiukaalla tai sitten pesä on isompi niin menee enemmän puuta jotta tuntuu vaan pienemmältä tuo puumäärä.

      tykkään tosi kuumasta saunasta, joskus jopa lämmitellyt kiukaan niin kuumaksi että kivien välistä hohkaa punaista terästä, pelottaa joskus että se lörtsähtää kasaan kun kivethän painaa jonkun verran mutta eipä näin ole vielä käynyt.

      Narvin kiukaista en ole koskaan kuullutkaan. mutta kaupassahan ne nämä kiukaat kannattaa katella että ei ole tehty ihan ohuesta pellistä tulipesän ympäristöä ettei pala vaan puki tai painu kasaan lämmetessään.

      • Rosvot kiinni !

        "Miksi ilma ei mene tuhkaluukun ala- vaan yläpuolelta ? Miksi sinä loukkaat omaa patenttia?" - Miten patentin loukkaus haltijalta onnistuu?


      • Imatra jytisee
        Rosvot kiinni ! kirjoitti:

        "Miksi ilma ei mene tuhkaluukun ala- vaan yläpuolelta ? Miksi sinä loukkaat omaa patenttia?" - Miten patentin loukkaus haltijalta onnistuu?

        Minulla on mökillä isävainajan peruja Imatrakiuas vuosimallia -74. Saunottu on niin pirusti ja älyttömän hyvä kiuas on ollut. Tykätään vaimon kanssa saunoa aina pitkän kaavan mukaan eli 4-5 tuntia. Välillä pari klapia uuniin ja homma jatkuu.
        Muistan että kerran isäukko raahasi kyseisen kiukaan kaupunkiin(joskus 80-luvun loppupuolella) ja hitsasi siihen lisää plootua. Eli vahva on ollut. Itku joskus tulee kun joudun kiukaastani luopumaan. Yritän kyllä korjata niin pitkään kuin pystyy koska Imatraahan ei enää tehdä. Miten lie Misan laita, onkohan niistä Imatran veroiseksi?
        Kotipaikallani on myös Imatra... tai Karjala-kiuas siinä lukee. Kosken metalli, Imatra. Se on otettu käyttöön -89 ja saunottu 2 kertaa viikossa. Korjattu ei vielä ole.
        Siinä sitä oli Narvi- ja Harviamiehille sulateltavaa. Ja tämä tarina on tosi.


    • Rakentaja.

      Naapuri osti Helo kiukaan vuosia sitten. Kyllä löylyt hyvät oli aikansa.
      Naapuri mesosi va meuhkasi, että nytse s..na työntää savut sisään vaikka
      ikää on vasta pari vuotta.
      Tulipesän laki ja putket olivat kun seulaa.
      Kysyi, että mistä sinä sen löylyveden otat?
      Oli käyttänyt perämeren melko suolaista merivettä.
      Sitä ei siedä Narvit eikä Harviat kaksikertaa viikossa käytettynä
      kovinkaan pitkään.

      • Narviin pettynyt

        Narvin kiukaat (Narvi, Mirva, Kota mitä niitä nyt onkaan) ovat nykyisin pääsääntöisesti surkeita tekeleitä joilla ei saunaa kuumaksi saa. Kiukaaksi niitä ei voi sanoa. Saunan lämmitin on parempi termi. Hyvää kiuasta hakevalle suosittelen Kastoria. Voi niitä muitakin hyviä olla mutta ei ole kokemusta niistä.


      • Anonyymi
        Narviin pettynyt kirjoitti:

        Narvin kiukaat (Narvi, Mirva, Kota mitä niitä nyt onkaan) ovat nykyisin pääsääntöisesti surkeita tekeleitä joilla ei saunaa kuumaksi saa. Kiukaaksi niitä ei voi sanoa. Saunan lämmitin on parempi termi. Hyvää kiuasta hakevalle suosittelen Kastoria. Voi niitä muitakin hyviä olla mutta ei ole kokemusta niistä.

        Saunan lämmitin :-) . Täysin samaa mieltä.


    • Mammuttikiuas

      Perinteisiä kiukaita rakennetaan rakenneteräksistä "läkkipelti" jonka hilseilyraja 500 C. astetta ylittyy sytytysvaiheessa.
      On syy miksi kiukaat hajoaa jopa parissa vuodessa.

      Yksi ylitse muiden.
      Sydänkiukaat valmistetaan yli 1000 astetta kestävistä, hapon- ja tulenkestävistä kattilateräksistä.
      Sydän-kiukaan tulenkestävä vastavirtalämmönvaihdin ei saavuta kovassakaan käytössä hilseilyrajaa. Kiukaat maksavat hiukan enemmän mutta kestävät kovassakin käyttössä lähes ikuisesti.

      • ikikikikiki

        Iki kiuas, siinä vasta laatua ja näköä, muut kiukaat lähinnä romurautaa


    • Varsinais-Suomi
      • saunojaja

        ja tätä menoo meneekin konkurssiin ...uutta narvia ei saa lämpimäksi kohtuuajassa ...miten voi suunnittelu töpätä näin kun oli jo ennestään hyvä valmis tuote....halvalla kun yrittää .....(mielessä vain voiton maximointi ja oma tili).......tehdä ,niin tulos näkyy ja omaan nilkkaan kolahtaa...ahneen lopunhan kaikki tietää....


    • narvisauna

      Saunavieraat kommentoi, on teillä kyllä miellyttävän hyvä sauna.

    • Anonyymi

      Tiedoksi. Narvi käyttää jalotakka Jt-125 hormia omana merkkinään, kunnon harhaanjohtava firma.

      Kota 15 hormipaketti on sama kuin jalotakka 125.
      Hauskasti kota peittelee asiaa.

    • Anonyymi

      Todella kehno kiuas. Liian heikosta materiaalista tehty. Ei kestä lämmittää. Vuodessa meni. Ei enää ikinä Narvin kiuasta.

      • Anonyymi

        Eilen viimeksi tuli jossain facen saunaryhmässä kiukaan omistaja videoineen vastaan missä kirosi kiukaansa mihin joku varovasti vihjasi kivien iästä jotka oli silminnähden olleet tiensä päässä jo vuosia mistä johtuen kiuas sihisi rätisi ja paukkuin löylyä lyötäessä koska kiuasta oli ylilämmitetty ja huomattavasti mistä huolimatta kiuas ns. kusi alleen. Niin että ei se aina kiukaasta kiinni ole uusavuttomia riittäessä tässä saunojen maassa myötähäpeään asti.


    • Anonyymi

      Jos löydät, niin osta heti. Just lämmitän Narvi 16-kiuasta ja 35 vuotta uskomatonta löylymeininkiä. On muuten vielä Velj.Rautvuoren tekemä, eikä kertaankaan ole tarvinnut vielä putsata, eikä osia vaihdella.

    • Anonyymi

      Valurauta-Kota käytössä 20v, muuten täysin kunnossa, mutta arina on kertaalleen vaihdettu - oma vika, kun en tuhkia ole aina jaksanut tyhjentää riittävän ahkerasti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe