Huomenna säntään kirjastoon!

Pakko on mennä heti aamusta, ettei joku toinen samoihin ajatuksiin tullut ehdi ennen minua lainata Mikael Niemen "Populaarimusiikkia Vittulanjängältä".
Pitkästä aikaa televisiosta tuli elokuva, josta nautin ihan herpaantumatta.
Olin jo menettänyt toivoni ja alkanut uskoa olevani varsinainen entispäättymä, kun mikään ei kiinnostanut. Varsin usein nukahdin ja heräsin filmin päätyttyä lumisateeseen tai ostoskanavan aivopesumekastukseen, ellei puoliskoni herättänyt minua kesken kaiken nukkumaan. Apaattisena olinkin jo siirtynyt lähes kokonaan dokumenttilinjalle.
Enää en aio surra, etten ymmärrä nauraa oikeassa kohdassa nykyhauskoille ohjelmille, sillä nauraa sentään vielä osaan ja makeasti! Eläytymiskykykin tuntuu taas löytyneen, joten vika ei taidakaan olla pelkästään minussa.
Kuten sanottu, huomenissa lähden etsimään Mikael Nimen kirjoja! Niitähän on muitakin kuin tämä Vittulanjänkhä.

9

894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lainaa se mullekki

en kattonu sitä, tais olla hyvä...

• Kas ku ei mulkukka sanonu et tommone ohjelma on tulos.

Mää oikke guuglasi ton paikkakunna mut siäl vastatti, et tarkotak sää Vittulajänkkä ja see o Ruattin puala, Pajalas.

Mää ajatteli selvittä ton nime syntyhistoria. Ei onnistunu!

Miäle muistus ku joku ulkolainen, vissi espanjalainen, oli kysyny suamalaisilt et mikä hyvä suamalainen nimi mun baaril.

Kyl suamalaise auttiva. Baariomistaja seisos ylpjänä nimikylti alla misä luki "Bar Vittula".

Mää kyl häpesi suamalaisten pualest. Jänkhäl varmast senttän tiäretti mist olikysymys.

Venlastiinal: Kyl sun kerrontas o sit riamukast. Uurissanojaki oikke, niinku toi "entispäättymä". Simmossi meek kaik vissi olla.

• Mikael Niemi myi hurjia määriä, ja sana napsu
      aiheutti miehillä kovan keskustelun siitä mikä on napsua eli akkamaista.

• meijän isä vainaa tiedusteli vierailtamme: otetaanko pieni napsu tai napsut? Mie ymmärsin sen tarkoittavan viinaryyppyä.

• Hintriika1

Unohdin katsoa, vaikka piti! Kirjan luin aikoja sitten ja suosittelen muillekin. Poika asusteli siihen aikaan perheineen siellä Vittulanjängän vieressä, joten tuli siihen silloin tutustuttakin.

Nimen alkuperä ei selvinnyt, mutta eiköhän se jotenkin liity sen aikaiseen meänkielisten ja ruotsinkielisten väliseen railoon. Oli vähän huonompaa väkeä se Vittulanjängän väki.

• Likka321

Jjoutavan ketjussa "Muuttuuko ihminen" jokunen sivu taaksepäin puhuttiin tornedalskasta. Silloin kirjoitin , Venlastiina, Sinun perääsi suosituksen tästä kirjasta,
      Minäkin katsoin eilen sen filmin ja nautin suunnattomasti, se on nyt nauhallakin, jotta voin palata sen pariin.

Kirjastoon minäkin säntään tänään hakemaan lastenkirjoja veneretkien viihdytykseksi lapsenlapsille.Itselleni olen tilannut Anna-Leena Härkösen uusimman, "Juhannusvieraan". Hänen 19-vuotiaana kirjoittamansa "Häräntappoase" riemastuttaa vieläkin.Siinä on jotain samaa nuoruuden raikkautta ja hulvattomuutta kuin tässä Niemen kirjassa, ja kieleltään se on rehevän mehevä.

• Miekii mukana

viesti tuos toises ketjus? Sel ko joku ihmettel miks pittää männä kirjastoo säntäämää.

• kiva katsoa

kun eräitä kaikkialle kaipaillaan. Terv. seinäkukkanen

• kaipa se ossaa

Kaipa se ossaa kirjoittaa paremmin,
      kuin elokuvassa näyttää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7445
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5384
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      257
      4595
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4495
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      62
      3247
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      49
      2685
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2348
    8. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2322
    9. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      49
      2313
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2174
    Aihe