selän välilevyleikkauksesta kuntoutuminen

hermione

onko muita, joilla on leikattu selästä välilevyn pullistuma? miten kuntoutuneet? minut on juuri leikattu L5/s1 ja luin kauhulla netistä juttuja, kuinka ei olis ikinä kannattanut antaa leikata... =nyt masentaa urakalla. olenko siis tuhoontuomittu loppuelämäks selän kanssa? minulle ei suositeltu mitään fyioterapiaa, käskettiin vaan ottaa iisisti 6vko ja sitten taas urheilemaan. tuntuu hieman oudolta, että 6vko pitäis vaan köpötellä ja sitten sais alkaa treenaa. oletteko käyneet fysioterapiassa? kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen? entä millaisia jumppaohjeita saitte? entä onko selkä oireillut leikkauksen jälkeen? minulla kävi niin huonosti, että uus pullistuma tuli samantien kun pääsin leikkauspöydältä, joten jouduin samantien uuteen leikkaukseen eli siis kaksi pullistumaa ollut samassa kohdin. onko kellään ollut kolme kertaa? kuinka nopsaa leikkausen jälkeen olette esim. pyöräilleet?

8

7443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 06/05

Minulta leikattiin samasta nikamavälistä pullistuma 2 vuotta sitten. Tähän asisen elämän paras päätös oli mennä leikkaukseen vaikka sitä hetken emminkin. Kieltämättä näissä nettikeskusteluissa annataan erittäin kielteinen sävy selkäleikkauksille. Noita kipu ja tuki-ja liikuntaelin sairaus palstojen juttuja ei kannata ottaa liian tosissaan. Monikaan niissä leikkauksia mollaavista ei edes tiedä mistä puhuu.

Mutta parantumisestani, kivut jäi leikkauspöudälle. Päivä kotiin paluun jälkeen tuli aika kovaa hermosärkyä jalkaan,mutta sairaalassa tästä oli jo varoitettu ja kerrottu että se on ok ja menee ohi parissa päivässä. Ja niin meni. Jumppailin, jos sitä voi edes jumpaksi kutsua, ekan viikon sairaalasta saamien ohjeiden perusteella (näiden liikkeiden tarkoitus oli lähinnä vilkastuttaa verenkiertoa alaraajoissa). Kävelin joka päivä pikku lenkkejä. Aluksi matkat olivat tosi lyhyitä, n 100-300 m. Muistan vieläkin riemuni kun kykenin kävelemään yhteenmittaan 500 m 8 kk:n tauon jälkeen :) Heti kun sain luvan lopputarkastuksen (6 . vko) jälkeen aloin treenata syviävatsa- ja selkälihaksi sairaalan fysioterapeutin ohjeiden mukaan. Kävely oli osa joka päiväistä päiväohjelmaa. Elokuussa eli 2 kk leikkauksesta menin eka kertaa spinning-tunnille. itselleni spinning sopi hyvin ja se vahvisti mukavasti selkälihaksi. En aiemmin olisi uskonut että pyörällä polkeminen tuntuisi ristiselän lihaksissa saakka, mutta niin vaan tuntui. Joskus vähän ennen joulua meni sitten myös body pumpiin. Mitään painavaa en halunnut nostella yli puoleen vuoteen leikkausesta. Yrityskin tuntui ikävältä.

Tällä hetkellä olen paremmassa fyysisessäkunnossa kuin ikinä 35v elämän aikana. Minulle tuo selkäsairaus oli herätys että nyt on alettava pitää itsestä parempaa huolta. Painoa olen pudottanut 15 kg ja kuntoilen säännöllisesti. Sen verran elämä on leikkauksen jälkeen muuttunut, että en pysty istumaa pitkiä aikoja ( yli 8h..), muuten alkaa iskias taas vaivaamaan.

Tsemppiä sinullekin! Hitaasti mutta varmasti kohti terveempää huomista :)

• hermione

kiitos kovasti pitkästä vastauksestasi! :-) kiva kuulla, että tästä vielä selvitään. minulla tosiaan kävi niin huono tuuri, että kun pääsin leikkauspöydältä, niin pullistuma uusiutui samantien massiivisena ja joudun samantien uuteen leikkaukseen. eli kaks selkäleikkausta peräkkäisinä päivinä. vaikka ikää minullakin on "vasta" 33v.

jos vain millään jaksat/kerkiät, niin kirjoittaisitko millaisia fysio-ohjeita sait? minä en tosiaan saanut mitään muuta kuin nostokiellon. on tietty rankkaa siinä mielessä, että jaloissa hääräilee 1v. esikoinen, jota en nyt sitten voi nostaa syliin. sen takia meinaan nyt urakalla paneutua kuntoutukseen, ettei selkä vaan mene sitten naperoa myöhemmin nostellessa. olen aina ollut kova urheilemaan, mutta raskauden aikana ja vauvan kanssa ei vaan ole kerennyt jumppailla, ja sitten kun on vauvaa nostellut heikentyneillä lihaksilla, niin ei selkä näköjään kestänyt. ja raskauskilojakin tuli lisäkuormaksi 15kg, josta nyt onneksi kerkesin pudottaa 10kg pois kun fillaroin ennen leikkausta. minulla myös teki tuo kävely kipeetä, mutta pyöräillä pystyin. kovasti odotan, että pääsen taas pyöräilemään vauva tarakalla. eli kiva kuulla, että jo 2kk päästä olis siihen mahiksia!

saanenko tiedustella, että missä sinut leikattiin, kun sait hyvin fyiso-ohjeita? minut leikattiin orto-lääkäreissä ensin ja sitten töölön sairaalassa (hki).

varasin nyt ensi viikoksi (leikkauksesta sitten 2vko) ajan omt-fysioterapeutille, mutta kalliiksi tulee omakustannuksella 64e/krt.

nii, sitä kyselisin myös, että miten heti leikkauksen jälkeen pidit selkääsi, siis istuitko ja seisoitko aina selkä suorassa vai voiko selän antaa olla välillä lötkönä esim. sohvalla?

entäs miten uiminen?

olen nyt heti leikkauksen jälkeen myös kävellyt lastenvaunuja työnnellen selän tuntemusten mukaan. aika hyvin antaa kävellä. tuntuu, että lähinnä vetreytyy kävelystä. istua ei tosiaan voi kovin kauaa, vaikka istunkin täysin selkä ojossa.

• 06/05
        hermione kirjoitti:

kiitos kovasti pitkästä vastauksestasi! :-) kiva kuulla, että tästä vielä selvitään. minulla tosiaan kävi niin huono tuuri, että kun pääsin leikkauspöydältä, niin pullistuma uusiutui samantien massiivisena ja joudun samantien uuteen leikkaukseen. eli kaks selkäleikkausta peräkkäisinä päivinä. vaikka ikää minullakin on "vasta" 33v.

jos vain millään jaksat/kerkiät, niin kirjoittaisitko millaisia fysio-ohjeita sait? minä en tosiaan saanut mitään muuta kuin nostokiellon. on tietty rankkaa siinä mielessä, että jaloissa hääräilee 1v. esikoinen, jota en nyt sitten voi nostaa syliin. sen takia meinaan nyt urakalla paneutua kuntoutukseen, ettei selkä vaan mene sitten naperoa myöhemmin nostellessa. olen aina ollut kova urheilemaan, mutta raskauden aikana ja vauvan kanssa ei vaan ole kerennyt jumppailla, ja sitten kun on vauvaa nostellut heikentyneillä lihaksilla, niin ei selkä näköjään kestänyt. ja raskauskilojakin tuli lisäkuormaksi 15kg, josta nyt onneksi kerkesin pudottaa 10kg pois kun fillaroin ennen leikkausta. minulla myös teki tuo kävely kipeetä, mutta pyöräillä pystyin. kovasti odotan, että pääsen taas pyöräilemään vauva tarakalla. eli kiva kuulla, että jo 2kk päästä olis siihen mahiksia!

saanenko tiedustella, että missä sinut leikattiin, kun sait hyvin fyiso-ohjeita? minut leikattiin orto-lääkäreissä ensin ja sitten töölön sairaalassa (hki).

varasin nyt ensi viikoksi (leikkauksesta sitten 2vko) ajan omt-fysioterapeutille, mutta kalliiksi tulee omakustannuksella 64e/krt.

nii, sitä kyselisin myös, että miten heti leikkauksen jälkeen pidit selkääsi, siis istuitko ja seisoitko aina selkä suorassa vai voiko selän antaa olla välillä lötkönä esim. sohvalla?

entäs miten uiminen?

olen nyt heti leikkauksen jälkeen myös kävellyt lastenvaunuja työnnellen selän tuntemusten mukaan. aika hyvin antaa kävellä. tuntuu, että lähinnä vetreytyy kävelystä. istua ei tosiaan voi kovin kauaa, vaikka istunkin täysin selkä ojossa.

Minut leikattiin Jämsässä. Olin tyytyväinen saamaani hoitoon. Jono leikkaukseenkin oli vain 3 viikkoa. Ensimmäisestä ajasta kieltäännyinkin koska en halunnut juhannukseksi sairaalaan :)

Minulle oli leikkauksen jälkeen istuminen hankalan tuntuista. Istuin sen aikaan minkä kykenin ja menin sitten makuulle. Minulle ainakin selkäsuorassa istuminen oli helpompaa kuin "lötkönä" istuminen. Vielä nytkin selkä sietää paremmin ryhdikkään istumisen.

Tälläisiä ohjeita sain sairaalasta. Nämä saa aloittaa 2 viikkoa leikkauksen jälkeen.

1. Takareiden venytys: Selinmakuulla molemmat polvet koukussa. Nauhan (sukkahousut sopivat joustavuutensa ansiosta hyvin tähän virkaan) avulla nostetaan käsillä vetäen alaraajaa pienssä koukussa ylös. Polvea ojennetaan kunnes takareidessä tuntuu pieni venytys. Liikettä pidetään n. 30s /krt. Liike toistetaan 3-4 kertaa molemmilla alaraajoilla.

2. Pakara venytys: Selinmakuulla, toinen polvi vedetään vatsan päälle ja painetaan rintaa vasten. Asennossa pysytään n. 30 s. Toisetaan 3 kertaa

3. Vatsalihanharjoitus: Seisotaan suorassa jalat hartioiden levyisessä haarassa. Pakarat puristetaan yhteen ja napaa vedetään kohti selkärankaa. Vatsalihaksia pidetään jännityksessä 5 s. Toistetaan väh. 10 kertaa. Tämän on mielestäni hyvä liike syvillevatsalihaksille jotka tukevat parhaiten rankaa. Tätä teen vieläkin. Lihaksia voi pitää jännitettynä kauemminkin kuin 5s kun lihakset ovat vahvistuneet. Tätä liikettä suositellaan tehtäväksi useamman kerran päivässä.

4. Selkälihasharjoitus: Päinmakuulla, nostetaan jalkaa hieman irti alustasta. Toistetaan 10 krt molemilla jaloilla.

5. Selkälihasharjoitus: Seisotaan suorassa nojaten käsillä esim. tuolin selkänojaan. Kylkeä supistaen kohotetaan jalka irti alustasta. Mielestäni tehokas liike kun sen oppiin tekemään niin että käyttää lihaksia eikä vaan "nosta" lantiota ylemmäs. Tätäkin liikettä toistetaan 10 kertaa molemmille puolille.

Uusimmassa Fitness-lehdessä oli hyviä vatsalihasliikkeitä, mutta ne sitten kun selkäsi on kunnolla parantunut :) En tiedä muistutettiinko sinulle, että tärkeimmät lihakset mitä selkäpotilaiden tulisi treenata ovat syvät vatsa- ja selkälihakset? Kun nämä lihakset ovat kunnossa ne toimivat korsettina selkää tukien.

Nopeammin paranee kun vain jaksaa liikkua. Ja paremmassa kunnossa pysyykin kuin liikkuu. Eipä tarvitse pitää kuin viikon tauko liikunnasta niin johan alkaa tuntua... ikävästi. Venytteyn tärkeys kannattaa pitää mielessä.

• hermione
        06/05 kirjoitti:

Minut leikattiin Jämsässä. Olin tyytyväinen saamaani hoitoon. Jono leikkaukseenkin oli vain 3 viikkoa. Ensimmäisestä ajasta kieltäännyinkin koska en halunnut juhannukseksi sairaalaan :)

Minulle oli leikkauksen jälkeen istuminen hankalan tuntuista. Istuin sen aikaan minkä kykenin ja menin sitten makuulle. Minulle ainakin selkäsuorassa istuminen oli helpompaa kuin "lötkönä" istuminen. Vielä nytkin selkä sietää paremmin ryhdikkään istumisen.

Tälläisiä ohjeita sain sairaalasta. Nämä saa aloittaa 2 viikkoa leikkauksen jälkeen.

1. Takareiden venytys: Selinmakuulla molemmat polvet koukussa. Nauhan (sukkahousut sopivat joustavuutensa ansiosta hyvin tähän virkaan) avulla nostetaan käsillä vetäen alaraajaa pienssä koukussa ylös. Polvea ojennetaan kunnes takareidessä tuntuu pieni venytys. Liikettä pidetään n. 30s /krt. Liike toistetaan 3-4 kertaa molemmilla alaraajoilla.

2. Pakara venytys: Selinmakuulla, toinen polvi vedetään vatsan päälle ja painetaan rintaa vasten. Asennossa pysytään n. 30 s. Toisetaan 3 kertaa

3. Vatsalihanharjoitus: Seisotaan suorassa jalat hartioiden levyisessä haarassa. Pakarat puristetaan yhteen ja napaa vedetään kohti selkärankaa. Vatsalihaksia pidetään jännityksessä 5 s. Toistetaan väh. 10 kertaa. Tämän on mielestäni hyvä liike syvillevatsalihaksille jotka tukevat parhaiten rankaa. Tätä teen vieläkin. Lihaksia voi pitää jännitettynä kauemminkin kuin 5s kun lihakset ovat vahvistuneet. Tätä liikettä suositellaan tehtäväksi useamman kerran päivässä.

4. Selkälihasharjoitus: Päinmakuulla, nostetaan jalkaa hieman irti alustasta. Toistetaan 10 krt molemilla jaloilla.

5. Selkälihasharjoitus: Seisotaan suorassa nojaten käsillä esim. tuolin selkänojaan. Kylkeä supistaen kohotetaan jalka irti alustasta. Mielestäni tehokas liike kun sen oppiin tekemään niin että käyttää lihaksia eikä vaan "nosta" lantiota ylemmäs. Tätäkin liikettä toistetaan 10 kertaa molemmille puolille.

Uusimmassa Fitness-lehdessä oli hyviä vatsalihasliikkeitä, mutta ne sitten kun selkäsi on kunnolla parantunut :) En tiedä muistutettiinko sinulle, että tärkeimmät lihakset mitä selkäpotilaiden tulisi treenata ovat syvät vatsa- ja selkälihakset? Kun nämä lihakset ovat kunnossa ne toimivat korsettina selkää tukien.

Nopeammin paranee kun vain jaksaa liikkua. Ja paremmassa kunnossa pysyykin kuin liikkuu. Eipä tarvitse pitää kuin viikon tauko liikunnasta niin johan alkaa tuntua... ikävästi. Venytteyn tärkeys kannattaa pitää mielessä.

kiitos sinulle kovasti, kun jaksoit kirjoittaa nuo jumppaohjeet.:-) näit kovasti vaivaa.

nyt leikkauksesta on 2vko ja selkä on ok, mutta nyt on tullut jalan hermosärky takaisin... ainakin tänään. oliko sinulla mitään takapakkeja kuntoutuksessa? lähinnä juuri tuon issiashermon kanssa, että jomotteliko välillä? olen kyllä kovasti kävellyt ja liikkunut, että ehkä rasitusta...?

• 06/05
        hermione kirjoitti:

kiitos sinulle kovasti, kun jaksoit kirjoittaa nuo jumppaohjeet.:-) näit kovasti vaivaa.

nyt leikkauksesta on 2vko ja selkä on ok, mutta nyt on tullut jalan hermosärky takaisin... ainakin tänään. oliko sinulla mitään takapakkeja kuntoutuksessa? lähinnä juuri tuon issiashermon kanssa, että jomotteliko välillä? olen kyllä kovasti kävellyt ja liikkunut, että ehkä rasitusta...?

Vajaa viikon kuluttua leikkauksesta minulle tuli jalkan myös kovaa hermosärkyä. Sairaalan fysioterapeutti oli varoitellut että toisille tälläinen kipu saattaa tulla leikkauksen jälkeen. Hän vertasi iskias-hermoa puroon ja välilevynpullistuma on kivi siinä purossa estäen veden (=aineenvaihdunta) normaalin virtaamisen. Kun "kivi" poistetaan tulee tulva ja se aiheuttaa kipua. Hermossa osa aineista liikku niin hitaasi, että niiltä menee viikko kulkeuta jalassa varpaisiin asti. Minulla kipu kesti noin viikon. Päivä päivältä kipu tuntui lähempänä jalkaterää. Sitten se loppui kokonaan. Kävely auttoi ja nopeutti parantumista, mutta kyllä siinä kipulääkkeitäkin sai nappailla ahkeraan tahtiin sen viikon.

Sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan fysioterapeuttiin jos asia mietityttää. Kyllä häneltä on ohjeita saatava :)

• leikattu 12/02

Minulla leikattiin välilevyn pullistuma joulukuussa 2002 Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Kuntoutus tapahtui sitten kotikunnan pienessä terveyskeskuksessa. Olin tuolloin 17-vuotias.

Yhdyn edelliseen kirjoittajaan ja totean, että leikkaukseen meno on ollut todella hyvä päätös. Ennen leikkausta tilanne oli omalla kohdalla se, että esim. kaupassa käynti oli mahdotonta (jäin yleensä "huilaamaan" kenkäosaston penkille tai autoon) koska ei yksin kertaisesti kärsinyt kävellä. Vuoden ajan meni noin liuskallinen asperiinia ym. kipulääkkeitä. Paikallaan seisominen oli vielä tuskallisempaa. Kipuja varsinaisesti selässä ei ollut, mutta jalka oli kuin tulessa. Myös refleksit tosi heikentyneet loppuajasta. Leikkauksen jälkeen tilanne parantunut huomattavasti.

Nyt kärsii elää normaalia elämää. Pitkäaikaiset istumiset tai paikallaan seisomiset (monta tuntia yhteen putkeen) tekevät vieläkin kipeää ja kovan rasituksen jälkeen varpaat tunnottomina yön yli tai muutaman päivän, mutta tosiaan leikkausta en kadu.

En tiedä nykykäytäntöä, mutta minun aikaan oli vielä selkäpotilailla istumakielto leikkauksen jälkeen. Omalla kohdalla istumakielto oli 4 viikkoa eli tuolloin vaan makailin ja seisoin lyhyitä aikoja. Samaan aikaan oli myös tuo nostorajoitus, muistaakseni max. pari kiloa. Ennen leikkausta sairaalassa neuvottiin miten esim. housut saa jalkaan ilman että joutuu selkää kumartamaan jne. Sängynjalkojen alle wc pönttöön oli saatavilla tarvittaessa korokkeita, jotta niille meneminen helpottuu.

Ihan varma en ole, mutta muistelen, että kävin kunnan fysioterapeutilla tms. (ohjeet sinne menolle sain leikkauksen yhteydessä sairaalasta) aikalailla tuon istumakiellon päätyttyä eli noin 4 vk leikkauksen jälkeen. Fysioterapeutti antoi joitakin jumppaohjeita sekä ohjeita, miten nostetaan taakkoja oikealla tavalla (eli ei selän lihaksilla vaan jalkoja käyttäen) eikä siellä käyntejä kertynyt kuin muutama.

Olen jostain kuullut, että nykyään tuo istumakielto on poistunut, joten voi olla ihan mahdollista, että siinä samassa myös fysioterapeutilla käynti suositus on poistunut. istumakiellon takiahan lihakset oli tosi kireällä ja ensimmäinen istumakerta 4 viikkoon oli ainakin omalla kohdalla suhteellisen jäykkää. Eli lihakset kaipasivat enemmänkin venytystä.

Fysioterapeutin neuvomat jumppaliikkeet olivat hyvin yksinkertaisia. Esim. Makaa lattialla mahallasi ja nosta ylävartaloa ylös lattiasta. Toista X kertaa.

Makaa selälläsi lattialla. Nosta yhtä jalkaa vuorotellen/jalkoja hiukan ylös lattiasta. Pidä ylhäällä hetki ja rentouta. Toista X kertaa.

Ota avuksesi jumppakeppi /harjanvarsi/suksisauva ja pitele sitä niskasi takana. Ota leveä haara asento ja koukista polvia. Tee kiertävää liikettä ylävartalolla ilman että takapuoli pyörii liikkeen mukana.

En nyt muista äkkiseltään, että mitä muita ohjeita oli. Paperit lienee edelleen tallessa jossain pöytälaatikon syövereissä. Mutta koska koko ajan saa liikkua, niin ihan perus liikunta ajaa varmasti ihan saman asian. Tietenkin jos tuntuu siltä, että kaipaa ohjausta, niin voihan käydä vaikka kerran yksityisellä fysioterapeutilla, joka varsin nopeasti pystyy kertomaan muutamia hyviä liikkeitä selkäpotilaalle kotonatehtäväksi.

• Kylli.N.

Minulla on tulossa leikkaus (16-07-2007), voi kauhea, jos ei voi istuu sit miten pärjää ku en asustele ihan kaupunk. vaan 25 km ulkopuolella,
      miten annan kissoille ruokaa ku en voi nostaa eikä laskee ja ku haluan vessa mennä sit se voi ollaa vähän vaikea...
      vaikkea tulee olee ku puolisoo tekee päivät töitä (07.00-20.00) ja mie istun kotona, jos jotain tapahtuu... oeh...voiks mie ajaa edes autolla...

• kotona yksin

kun mieheni oli töissä. Minut on leikattu jokunen kuukausi sitten ja toipuminen oli "helppoa". Istumakieltoa ei tosiaan enää ole, mutta aluksi aika jonka pystyy istumaan on tosi lyhyt (15 sekuntia), eli ei siinä vielä paljon autoilla pysty. Itselläni meni vissiin viisi viikkoa ennen kuin ajoin autolla. Tarpeen vaatiessa olisin pystynyt jo ennemminkin.

Sairaalassa fysioterapeutti näytti kuinka sängystä noustaan, kuinka portaissa liikutaan jne. Sieltä sain myös jumppaohjeet miten toimitaan ensimmäiset viikot ja neljän viikon jälkeen oli fysioterapeutti taas sairaalassa, joka antoi uudet ohjeet. Sen kummemmin en ole fysioterpeutin palveluja käyttänyt. Nyt olen ajatellut mennä työnantajan piikkiin muutaman kerran fysioterapiaan, että on sitten varppina selkä kunnossa hetken päästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5243
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5044
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1774
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe