Onko kenelläkään tietoa takalautanostimen katsastamisesta? Tarviiko se katsastaa auton normaalin katsastuksen yhteydessä vai kuinka homma toimii? Onko olemassa joku laki tai asetus joka määrää milloinka katsastus tulee suorittaa ja milloin ei?
Takalautanostimen katsastus
24
9200
Vastaukset
- ----------
Takalaitanostimen tarkastus maksaa suurinpirtein 60 euroa ja tarkastuksia suorittaa ainakin eräät katsastusasemat.
- -----------
Niin ja se on vuoden välein tarkastettava.
Tuolta voit katsoa lisää: http://fi.osha.europa.eu/good_practice/koneet/nostol_tarkastus.stm?redirpopup=1- ja siten
rippuu keneltä kysyy ja missä käytössä auto on.
katsastaja ei sitä vaadi vaikka sen tekeekin jos halutaan.
se on työ turvallisuus asia eli jos käyttö on vatii niin silloin tarvitsee tarkastaa ja jos vahinkoja sattuu niin parempi olla tarkastukset voimassa.
- katsastaja
Takalaitanostin on tarkastettava kerran vuodessa ja autossa pitäisi olla mukana kaksi viimeisintä tarkastuspöytäkirjaa. Auton katsastus ei jää kiinni takalaitanostimen katsastuksesta ja seurantaa tehdään ainoastaan poliiisin ja työsuojeluhenkilöiden toimesta. Sakkoa ei saa ensimmäisellä kerralla vaikka nostin olisi katsastamaton. Yleensä antavat aikaa jotain kolme kuukautta aikaa tarkastuttaa takalaitanostin. Siis luistaa voi, mutta parempi tosiaan toivoa ettei käy vahinkoja tarkastamattomalla nostimella. Vakuutusyhtiö voi alkaa hankalaksi vahingon sattuessa;-)
- mmmmmmmmmmm
kuka saa tarkastaa, voiko kuljetusliikkeen työntekijä tarkastaa oman perälaudan
- Nummi-lift oli paras
Niin auton katsastus on auton katsastus. Perälaudan tarkastus/katsastus on taas
työsuojeluasia. Perälaudan katsastuksen voi suorittaa katsastuksen yhteydessä tai
sitten esim. perälautahuollossa vaikkapa vuosihuollon yhteydessä. Pääasia on
,että asia on suoritettu juuri vahinkotapausten varalta. Vakuutusyhtiö on hankala
kaveri vahinkotapauksissa. Alkuvaiheessa pystyi itse tulostamaan tarkastuspöytäkirjan ha tekemään tarkastuksen. Silloin vastuu oli tarkastajalla.
Nyt lakia on tiukennettu eikä omatoiminen tarkastus ole enää mahdollinen.
Fiksu kuski nostaa kerran kuussa jouset ylös takapäästä ja ryömii auton alle ja tarkistaa letkut onko kunnossa.(ei ole esim. raapinut asfaltissa). Tarkistaa öljymäärän.
Näin ei tule yllätyksiä tienpäällä. Eikä ole ollenkaan huonoasia vähän prässillä painaa hyvälaatuista vaseliinia nippoihin. Silloin tuolla tiellä on yksi narisia vähemmän.Onhan se noloa jos perälauta narisee lastauslaiturissa.Totta, vakuutusyhtiöt on kuin AKT... Rahat kyllä kelpaa, mutta kun jotain pitäisi maksaa, etsimällä etsitään syitä että ei joutuisi maksamaan
- Narinalla rajansa
Riittää,että kotona naristaan. Olen samaa mieltä!
- zerpofoco
mutta mitä laki sanoo tarkasti kuka saa tarkastaa, määritelmä on niin löysä että periaatteessa kuka vaan voi tehdä tarkastuksen joka on edes kerran tutustunut laitteeseen, ei tartte olla mitään sertifikaattia tai lupaa jonka joku instanssi on myöntänyt
eli kuljetusliikkeen huoltomies esim on pätevä tarkastaja.
Korjatkaa jos olen kovin väärässä - Tietoa vailla?
Tämä seikka kyllä minuakin askarruttaa. Onko mikä tahansa raskaankaluston
huoltofirma kelvollinen tarkastamaan vai pitääkö olla jokin oikea pätevyys.
Tämä on asia josta ei ole juurikaan puhuttu julkisesti. Edes kuskien raamattu Ajolinja -lehti ei ole kirjoittanut halaistua sanaa koko asiasta. - 1 todistus riittää
Nimimerkki Katsastaja mainitsi,että autosta pitää löytyä 2 viimeisintä katsatustodistusta. Mihin logiikkaan tämä perustuu.Eihän missään muussakaan laitteessa esim.henkilönostimessa vaadita kun se viimeinen eli voimassa oleva todistus. Voisiko Katsastaja selventää mihin perustuu vaatimus 2 todistuksesta ja mikä tällaisen vaatimuksen tarkoitus on eli mitä hyötyä siitä on??? Eikös homman nimi ole kuitenkin:Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
- LiputJaLaput
Vanhassa viestissä vara parempi:
"... ...tarkastettava vuoden väliajoin..."
"...Pöytäkirja tulee säilyttää vähintään kaksi vuotta..." "...oltava nostimen mukana tai sen välittömässä läheisyydessä..."
- KäkKriäinen
Tässäkin asiassa pätee se kultainen perussääntö. Kukaan ei kysele yhtään mitään todistuksia koskaan jos ei satu mitään vahinkoja. Asia ei kertakaikkiaan kiinnosta ketään. Mutta auta armias kun se perälauta pettää ja letku katkeaa tai tappi menee poikki. Sattuu henkilövahinko jopa vakava,sellainen on hyvin mahdollinen painavia kuormia lasketaan alas niin laitteiden pettäessä myös työntekijän vakava loukkaantuminen on hyvinkin mahdollinen jalkojen jäädessä puristuksiin tai jos kuljettaja putoaa maahan . Tässä vaikeessa katsastustodistus on kultaakin arvokkaampi kun vastassa on vakuutusyhtiö. Vakuutusyhtiö ei anna mitään armoa jos he katsovat ,että heidän on mahdollisuus voittaa juttu auton omistajan laiminlyönnin takia. Normaaliin auton katsastuksen yhteydessä perälauta ei kuulu liikenneturvallisuus asioiden piiriin. Perälaudan katsastus on työturvallisuusasia ja tämänkin tarkastuksen voi hoitaa ja kannattaa hoitaa katsastuksen yhteydessä.Silloin kaikki asiat on kunnossa. Perälaudan letkujen ja tappien vaihto on hyvin pieni kustannuserä auton ylläpidossa ja siksi näissä asioissa ei pitäisi nuukailla. Kyseessä taitaa olla enemmänkin laiskuus jos nämä asiat on rempallaan.
- HengenvaaraEIlähelle
Torikauppiaitten ja hevosmiesten perälaitanosturit on giljotiinejä ihan hengenvaarallisia vehkeitä. Näin tossa yhden hevosauton jossa jatkettu perälaita ja se eli ihan omaa elämäänsä eikä totellut katkaisijoita vaan saattoi kovalla voimalla pamahtaa auki .Hitsattuja paskoja näkyvät vielä olevan jossain loppuunajetuissa entisissä jakoautoissa /nykyisissä hevos -markkinamiesten koppiautoissa.
- pieruonperseestä
Mikä on takalautanostin ?? Mitä lautaa sillä nostellaan ja mihin ?? Yltääkö korkealle ??
- SanoillaKikkailua
Oletpas sinä nokkela kaveri. Ja hauskakin vielä.
- oletvielätosikko
SanoillaKikkailua kirjoitti:
Oletpas sinä nokkela kaveri. Ja hauskakin vielä.
Sinä et olekaan ollenkaan nokkela etkä hauska etkä edes tiedä mitään. Takalautanostimella nostetaan tietenkin takalautaa. Tietenkin, senhän sanoo jo nimikin.
- Anonyymi
oletvielätosikko kirjoitti:
Sinä et olekaan ollenkaan nokkela etkä hauska etkä edes tiedä mitään. Takalautanostimella nostetaan tietenkin takalautaa. Tietenkin, senhän sanoo jo nimikin.
Meidän yrityksen terminaaliin teki joulukuussa 2024 yllätystarkastusiskun Etelä-Suomen työsuojelupiiri. Siihen pihalle tulivat ja tutkivat kaikki autot , firman ja vierailijoiden kaluston. Minulla oli tuore tarkastuspöytäkirja takalaitanostimesta. He kiittelivät minua ja tutkivat ja sanoivat ,että kaikki on O.K. Samalla he sanoivat ,että 2024 ei tarvitse enää katsastaa perälautaa erikseen ja tarkastustodistusta ei vaadita. Takalaitanostin pitää aina olla kunnossa oli loppulausunto. Näillä eväillä olen nyt sitten ajatellun asianlaidan.
Onko näin todella, ettei voimassa olevaa takalaitanostimen tarkastustodistusta enää vaadita esim. raskaankaluston ratsioissa. Miksi lainsäätäjä on ensin tiukentanut ja sitten höllentänyt säädöksiä asian osalta, vaikea ymmärtää............... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meidän yrityksen terminaaliin teki joulukuussa 2024 yllätystarkastusiskun Etelä-Suomen työsuojelupiiri. Siihen pihalle tulivat ja tutkivat kaikki autot , firman ja vierailijoiden kaluston. Minulla oli tuore tarkastuspöytäkirja takalaitanostimesta. He kiittelivät minua ja tutkivat ja sanoivat ,että kaikki on O.K. Samalla he sanoivat ,että 2024 ei tarvitse enää katsastaa perälautaa erikseen ja tarkastustodistusta ei vaadita. Takalaitanostin pitää aina olla kunnossa oli loppulausunto. Näillä eväillä olen nyt sitten ajatellun asianlaidan.
Onko näin todella, ettei voimassa olevaa takalaitanostimen tarkastustodistusta enää vaadita esim. raskaankaluston ratsioissa. Miksi lainsäätäjä on ensin tiukentanut ja sitten höllentänyt säädöksiä asian osalta, vaikea ymmärtää...............Viranomaisten polut voivat joskus hyvin erikoisia, jos he ovat tulleet siihen johtopäätökseen ,että tällaista työsuojeluun liittyvää lakipykälää monikaan ei ole noudattanut ja vain harvat yritykset ovat noudattanut tällaista säännöllistä tarkastus määräystä. Varmasti sakko laiminlyönnistä on ollut nimellinen onhan kyseessä työsuojeluasia. Jokaisen kannattaa muistaa ,että tämä asia ei liity auton katsastukseen mitenkään.Omasta mielestäni takalaitanostimen kunnon tarkastus pitäisi olla osa auton katsastusta. Repsottavia ala-arvoisia nostimia näkee liikenteessä aivan liikaa.No ainakin se kertoo kuljetusyrityksestä paljon jos asiat ovat retuperällä auton takana. Niin pienellä vaivalla tällaiset asiat on hoidettavissa kuntoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viranomaisten polut voivat joskus hyvin erikoisia, jos he ovat tulleet siihen johtopäätökseen ,että tällaista työsuojeluun liittyvää lakipykälää monikaan ei ole noudattanut ja vain harvat yritykset ovat noudattanut tällaista säännöllistä tarkastus määräystä. Varmasti sakko laiminlyönnistä on ollut nimellinen onhan kyseessä työsuojeluasia. Jokaisen kannattaa muistaa ,että tämä asia ei liity auton katsastukseen mitenkään.Omasta mielestäni takalaitanostimen kunnon tarkastus pitäisi olla osa auton katsastusta. Repsottavia ala-arvoisia nostimia näkee liikenteessä aivan liikaa.No ainakin se kertoo kuljetusyrityksestä paljon jos asiat ovat retuperällä auton takana. Niin pienellä vaivalla tällaiset asiat on hoidettavissa kuntoon.
Repsottava useita senttejä jopa 10 cm auki oleva takalaitanostin joka ajonaikana heiluu ajoviimassa holtittomasti on ajoneuvon "peräpukama" joka kertoo paljon kuljetusyrityksen asenteesta työntekoon. Pienellä vaivalla ja kohtuullisilla kustannuksilla hoidettava asia, mutta ei... ei jaksa korjauttaa. Ongelmaa ei juurikaan edes syntyisi, jos takalaitanostin voideltaisiin säännöllisesti, esim. kerran viikossa perjantaisin ennen kuin kossu pullo narautetaan auki. Joka nippaan reilusti vaseliinia, mutta ei rasvaushommat on kansanperinnettä jota kukaan ei viitsi enää tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Repsottava useita senttejä jopa 10 cm auki oleva takalaitanostin joka ajonaikana heiluu ajoviimassa holtittomasti on ajoneuvon "peräpukama" joka kertoo paljon kuljetusyrityksen asenteesta työntekoon. Pienellä vaivalla ja kohtuullisilla kustannuksilla hoidettava asia, mutta ei... ei jaksa korjauttaa. Ongelmaa ei juurikaan edes syntyisi, jos takalaitanostin voideltaisiin säännöllisesti, esim. kerran viikossa perjantaisin ennen kuin kossu pullo narautetaan auki. Joka nippaan reilusti vaseliinia, mutta ei rasvaushommat on kansanperinnettä jota kukaan ei viitsi enää tehdä.
Joka viikko näen kuorma-auton ihan ammattimaisessa ajossa, takalaitanostin pitää saakelinmoista narinaa ja toimii takerrellen. Vaasan leipomon ajossa on , kuskia ei häiritse yhtään tuo karmea ääni, nivelet eivät ole saaneet rasvaa vuosiin, mutta kyllä päivä koittaa kun nostin sanon THE END ! Kuten edellinen kirjoittaja hyvin kuittasi " katoavaa kansanperinnettä. Vielä 1980 luvulla voitelunippoja kuorma-autoissa oli paljon. Ohjauslaitteet, kardaani ja takalaitanostin. Voitelukohteet ovat vähentyneet radikaalisti.
Takalaitanostimen nipat ovat hyvin esillä ja jokainen pystyy helposti prässillä ne hoitamaan ja tällöin vältetään kuluminen nivelissä ja nostin toimii kuin unelma ja äänettömästi hamaan tulevaisuuteen. Mutta taitaa olla se laiskuus suurin syy miksi näinkin yksinkertainen asia jää hoitamatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka viikko näen kuorma-auton ihan ammattimaisessa ajossa, takalaitanostin pitää saakelinmoista narinaa ja toimii takerrellen. Vaasan leipomon ajossa on , kuskia ei häiritse yhtään tuo karmea ääni, nivelet eivät ole saaneet rasvaa vuosiin, mutta kyllä päivä koittaa kun nostin sanon THE END ! Kuten edellinen kirjoittaja hyvin kuittasi " katoavaa kansanperinnettä. Vielä 1980 luvulla voitelunippoja kuorma-autoissa oli paljon. Ohjauslaitteet, kardaani ja takalaitanostin. Voitelukohteet ovat vähentyneet radikaalisti.
Takalaitanostimen nipat ovat hyvin esillä ja jokainen pystyy helposti prässillä ne hoitamaan ja tällöin vältetään kuluminen nivelissä ja nostin toimii kuin unelma ja äänettömästi hamaan tulevaisuuteen. Mutta taitaa olla se laiskuus suurin syy miksi näinkin yksinkertainen asia jää hoitamatta.Heh... heh.... Kuinka moni kuski tekee kuorma-autoonsa lähtötarkastuksen .Öljymäärän tarkastus ja renkaiden ilmanpaineiden silmämääräinen tarkastus. Ei kukaan viimeiseen 30 vuoteen ole muistanut tällaista perusasiaa . Aamuväsyneenä vaelletaan hyttiin ja haukotellen lähdetään liikkeelle. Se jos jokin on katoavaa kansanperinnettä tällaiset "perusasiat"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh... heh.... Kuinka moni kuski tekee kuorma-autoonsa lähtötarkastuksen .Öljymäärän tarkastus ja renkaiden ilmanpaineiden silmämääräinen tarkastus. Ei kukaan viimeiseen 30 vuoteen ole muistanut tällaista perusasiaa . Aamuväsyneenä vaelletaan hyttiin ja haukotellen lähdetään liikkeelle. Se jos jokin on katoavaa kansanperinnettä tällaiset "perusasiat"
No voi voi, ei tämä perusasioiden ennen niin tärkeiden asioiden hoitaminen jää tällaisiin auton teknisiin huomioihin ja sinänsä tärkeisiin asioihin, mitkä unohdetaan nykyisin.
Tänä päivänä unohdetaan Digikortti laitteeseen ja totta mooses työkaluasentoon. Jos vaikka viikko vapaata niin kortti unohtuu laitteeseen työ asetuksiin??????
Digikortti jäi kotiin ja ajellaan sitten koko päivä OUT asetuksilla. Työsarkaa riittää työnantajilla jos aikovat takoa kuskeille järkeä päähän, On paljon tehtävää ,että saadaan porukoista edes lähes salonkikelpoisia näissä asioissa. Onko kuskeilla keskimääräistä huonompi muisti peruskansalaiseen verrattuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No voi voi, ei tämä perusasioiden ennen niin tärkeiden asioiden hoitaminen jää tällaisiin auton teknisiin huomioihin ja sinänsä tärkeisiin asioihin, mitkä unohdetaan nykyisin.
Tänä päivänä unohdetaan Digikortti laitteeseen ja totta mooses työkaluasentoon. Jos vaikka viikko vapaata niin kortti unohtuu laitteeseen työ asetuksiin??????
Digikortti jäi kotiin ja ajellaan sitten koko päivä OUT asetuksilla. Työsarkaa riittää työnantajilla jos aikovat takoa kuskeille järkeä päähän, On paljon tehtävää ,että saadaan porukoista edes lähes salonkikelpoisia näissä asioissa. Onko kuskeilla keskimääräistä huonompi muisti peruskansalaiseen verrattuna.Kun kerta kansalaisten muisti on niin v..tun huono. Nyky auto v..tuilee jatkuvasti " käytä vakionopeudensäädintä säästät polttoainetta" ja näitä ohjeita riittää. Eikö se tekoäly auton aivoissa voisi myös muistuttaa "ota tampio digikorttisi pois laitteesta"kun lähdet kotiin. Se on ihan tosijuttu,että kuskien muisti on huonolla tasolla nykyisin näiden asioiden suhteen. Liekö syynä järkyttävän pitkät työpäivät ja aivojen kapasiteetti ei enää riitä käsittelemään kaikkia ihan perusasioiden hoitamista varsinkin jos kotona on tilanne päällä kokoajan 24 / 7.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921826- 851272
- 1101133
- 761017
- 105919
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36762
- 47761
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47701- 33683