Takalautanostimen katsastus

mitähän laki siitä sanoo

Onko kenelläkään tietoa takalautanostimen katsastamisesta? Tarviiko se katsastaa auton normaalin katsastuksen yhteydessä vai kuinka homma toimii? Onko olemassa joku laki tai asetus joka määrää milloinka katsastus tulee suorittaa ja milloin ei?

17

7514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----------

      Takalaitanostimen tarkastus maksaa suurinpirtein 60 euroa ja tarkastuksia suorittaa ainakin eräät katsastusasemat.

    • -----------
      • ja siten

        rippuu keneltä kysyy ja missä käytössä auto on.

        katsastaja ei sitä vaadi vaikka sen tekeekin jos halutaan.
        se on työ turvallisuus asia eli jos käyttö on vatii niin silloin tarvitsee tarkastaa ja jos vahinkoja sattuu niin parempi olla tarkastukset voimassa.


    • katsastaja

      Takalaitanostin on tarkastettava kerran vuodessa ja autossa pitäisi olla mukana kaksi viimeisintä tarkastuspöytäkirjaa. Auton katsastus ei jää kiinni takalaitanostimen katsastuksesta ja seurantaa tehdään ainoastaan poliiisin ja työsuojeluhenkilöiden toimesta. Sakkoa ei saa ensimmäisellä kerralla vaikka nostin olisi katsastamaton. Yleensä antavat aikaa jotain kolme kuukautta aikaa tarkastuttaa takalaitanostin. Siis luistaa voi, mutta parempi tosiaan toivoa ettei käy vahinkoja tarkastamattomalla nostimella. Vakuutusyhtiö voi alkaa hankalaksi vahingon sattuessa;-)

    • mmmmmmmmmmm

      kuka saa tarkastaa, voiko kuljetusliikkeen työntekijä tarkastaa oman perälaudan

    • Nummi-lift oli paras

      Niin auton katsastus on auton katsastus. Perälaudan tarkastus/katsastus on taas
      työsuojeluasia. Perälaudan katsastuksen voi suorittaa katsastuksen yhteydessä tai
      sitten esim. perälautahuollossa vaikkapa vuosihuollon yhteydessä. Pääasia on
      ,että asia on suoritettu juuri vahinkotapausten varalta. Vakuutusyhtiö on hankala
      kaveri vahinkotapauksissa. Alkuvaiheessa pystyi itse tulostamaan tarkastuspöytäkirjan ha tekemään tarkastuksen. Silloin vastuu oli tarkastajalla.
      Nyt lakia on tiukennettu eikä omatoiminen tarkastus ole enää mahdollinen.
      Fiksu kuski nostaa kerran kuussa jouset ylös takapäästä ja ryömii auton alle ja tarkistaa letkut onko kunnossa.(ei ole esim. raapinut asfaltissa). Tarkistaa öljymäärän.
      Näin ei tule yllätyksiä tienpäällä. Eikä ole ollenkaan huonoasia vähän prässillä painaa hyvälaatuista vaseliinia nippoihin. Silloin tuolla tiellä on yksi narisia vähemmän.Onhan se noloa jos perälauta narisee lastauslaiturissa.

      • Totta, vakuutusyhtiöt on kuin AKT... Rahat kyllä kelpaa, mutta kun jotain pitäisi maksaa, etsimällä etsitään syitä että ei joutuisi maksamaan


    • Narinalla rajansa

      Riittää,että kotona naristaan. Olen samaa mieltä!

    • zerpofoco

      mutta mitä laki sanoo tarkasti kuka saa tarkastaa, määritelmä on niin löysä että periaatteessa kuka vaan voi tehdä tarkastuksen joka on edes kerran tutustunut laitteeseen, ei tartte olla mitään sertifikaattia tai lupaa jonka joku instanssi on myöntänyt
      eli kuljetusliikkeen huoltomies esim on pätevä tarkastaja.
      Korjatkaa jos olen kovin väärässä

    • Tietoa vailla?

      Tämä seikka kyllä minuakin askarruttaa. Onko mikä tahansa raskaankaluston
      huoltofirma kelvollinen tarkastamaan vai pitääkö olla jokin oikea pätevyys.
      Tämä on asia josta ei ole juurikaan puhuttu julkisesti. Edes kuskien raamattu Ajolinja -lehti ei ole kirjoittanut halaistua sanaa koko asiasta.

    • 1 todistus riittää

      Nimimerkki Katsastaja mainitsi,että autosta pitää löytyä 2 viimeisintä katsatustodistusta. Mihin logiikkaan tämä perustuu.Eihän missään muussakaan laitteessa esim.henkilönostimessa vaadita kun se viimeinen eli voimassa oleva todistus. Voisiko Katsastaja selventää mihin perustuu vaatimus 2 todistuksesta ja mikä tällaisen vaatimuksen tarkoitus on eli mitä hyötyä siitä on??? Eikös homman nimi ole kuitenkin:Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

      • LiputJaLaput

        Vanhassa viestissä vara parempi:
        "... ...tarkastettava vuoden väliajoin..."
        "...Pöytäkirja tulee säilyttää vähintään kaksi vuotta..." "...oltava nostimen mukana tai sen välittömässä läheisyydessä..."


    • KäkKriäinen

      Tässäkin asiassa pätee se kultainen perussääntö. Kukaan ei kysele yhtään mitään todistuksia koskaan jos ei satu mitään vahinkoja. Asia ei kertakaikkiaan kiinnosta ketään. Mutta auta armias kun se perälauta pettää ja letku katkeaa tai tappi menee poikki. Sattuu henkilövahinko jopa vakava,sellainen on hyvin mahdollinen painavia kuormia lasketaan alas niin laitteiden pettäessä myös työntekijän vakava loukkaantuminen on hyvinkin mahdollinen jalkojen jäädessä puristuksiin tai jos kuljettaja putoaa maahan . Tässä vaikeessa katsastustodistus on kultaakin arvokkaampi kun vastassa on vakuutusyhtiö. Vakuutusyhtiö ei anna mitään armoa jos he katsovat ,että heidän on mahdollisuus voittaa juttu auton omistajan laiminlyönnin takia. Normaaliin auton katsastuksen yhteydessä perälauta ei kuulu liikenneturvallisuus asioiden piiriin. Perälaudan katsastus on työturvallisuusasia ja tämänkin tarkastuksen voi hoitaa ja kannattaa hoitaa katsastuksen yhteydessä.Silloin kaikki asiat on kunnossa. Perälaudan letkujen ja tappien vaihto on hyvin pieni kustannuserä auton ylläpidossa ja siksi näissä asioissa ei pitäisi nuukailla. Kyseessä taitaa olla enemmänkin laiskuus jos nämä asiat on rempallaan.

    • HengenvaaraEIlähelle

      Torikauppiaitten ja hevosmiesten perälaitanosturit on giljotiinejä ihan hengenvaarallisia vehkeitä. Näin tossa yhden hevosauton jossa jatkettu perälaita ja se eli ihan omaa elämäänsä eikä totellut katkaisijoita vaan saattoi kovalla voimalla pamahtaa auki .Hitsattuja paskoja näkyvät vielä olevan jossain loppuunajetuissa entisissä jakoautoissa /nykyisissä hevos -markkinamiesten koppiautoissa.

    • pieruonperseestä

      Mikä on takalautanostin ?? Mitä lautaa sillä nostellaan ja mihin ?? Yltääkö korkealle ??

      • SanoillaKikkailua

        Oletpas sinä nokkela kaveri. Ja hauskakin vielä.


      • oletvielätosikko
        SanoillaKikkailua kirjoitti:

        Oletpas sinä nokkela kaveri. Ja hauskakin vielä.

        Sinä et olekaan ollenkaan nokkela etkä hauska etkä edes tiedä mitään. Takalautanostimella nostetaan tietenkin takalautaa. Tietenkin, senhän sanoo jo nimikin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe