Löysin googlella täältä jonkun reilusti yli vuoden vanhan keskustelun, jossa oli puhetta azoospermiasta. Haluaisin nyt lisää kokemuksia ja tietoja teiltä.
Meille kerrottiin noin 1,5kk sitten, että mieheltä ei löytynyt yhtään siittiötä ja tänään häneltä otettiin verikokeet. Hormooniarvot ja kromosomikokeiden tulokset saadaan kuulla vasta elokuussa lomien takia. Pelottaa niin vietävästi, jos ei päästä edes koepalan ottoon asti :(
Vaikea kuvitella, että tulevassa lapsessa ei olisi mieheni piirteitä :´(
Tällä hetkellä yritän olla tukena sen mitä surultani pystyn sekä osoittaa paaaaljon rakkautta tuolle mussukalle, koska hänestä en luopuisi mistään hinnasta :)
Azoospermia
11
3094
Vastaukset
- Amandaolivia
tuttava pariskunta,joiden lapset "tehty" lahjoitus spermalla.
Kyllä isäksi sitä kautta pääsee ihan yhtä hyvin. Tämä tuttava mies sanoi,että lapset tuntuvat täysin omilta.Etteikä asiasta välttämättä olisi tarvinnut edes kertoa ympäristölle.
Itse olen lahjamunasolu hoidoissa ja nämä hoidot ovat monimutkaisemmat ja kalliimmatkin.Kyllähän ne lapsen ominaisuudet, ulkonäkö ym. mietityttää kun ei lahjoittajasta tiedä mitään.
Olisiko teillä tuttavaa tai sukulaista, joka lahjoittaisi siittiöitä?Silloin ainakin tietäisi lapsen geneettisen alkuperän.Siittiöiden lahjoitus on tosiaan helpompi juttu (teknisesti), kuin munasolujen lahjoitus.
Joillain on sisar lahjoittanut munasoluja, miksei veli voisi lahjoittaa siittiöitä?
Toimiva parisuhde on kuitenkin kaikkein tärkein asia.
Hyvää kesän jatkoa teille ja onnistumista lapsi projektissa!!
Ja voihan niitä siittiöitä mieheltäsi löytyä jollain biopsialla, näin olen ymmärtänyt, vaikkei niitä spermassa olisikaan.- ei suomalainen
Moi!
Voitko kertoa vähä tarkemmin omasta lahjomunasolujen asiasta?
Meillä on 2v ollut jo hedelmöityshoitoja, viimeinen mikrohedelmöitys huhtikuulla epäonnistui. Saadiin aikaansa vaan yksi munasolu ja se ei mennyt edes jakaudumaan. Siis en ole saanut ainuttakaan viljastettua munasolua kohduun!
Olen hyvin epätoivoinen ja kysyin lääkäriltä mahdollisia luovutettuja munasoluja. Hän sanoi, ettei niitä vaan ole. Joku odottaa jo kaksi vuotta jonossa ja minulla ei ole edes toivoa saada niitä. Kuulema laki tulee muutumaan ja luovuttajat eivät haluaa rekisteröityä lahjoitajiksi.
Ajattelin jopa , että olisko niitä rajan ulkopuolella klinikoissa?
Millalailla Sinä ne sait tai etsitkö itse luovuttajan?
Voitko kertoa jotain myös hinnoista ?
Kiitäen e.s. - hoidot edessä
Miehellä ei ole veljeä, enkä usko että ketään kaveriaan pyytää moiseen touhuun. Jos siis siihen tilanteeseen joudutaan.
Jos kromosomikokeissa on jotain häikkää niin silloin käsittääkseni biopsiaa ei kannata tehdä ollenkaan. Jos taas kokeet suht. hyviä niin lähdetään koepalan ottoon ja toivotaan parasta. Tässä kuitenkin kesän yli joudutaan tuloksia oottelemaan. - ekana se oma
hoidot edessä kirjoitti:
Miehellä ei ole veljeä, enkä usko että ketään kaveriaan pyytää moiseen touhuun. Jos siis siihen tilanteeseen joudutaan.
Jos kromosomikokeissa on jotain häikkää niin silloin käsittääkseni biopsiaa ei kannata tehdä ollenkaan. Jos taas kokeet suht. hyviä niin lähdetään koepalan ottoon ja toivotaan parasta. Tässä kuitenkin kesän yli joudutaan tuloksia oottelemaan.Moi!
Kyllä kannatta ekana se oma saada ja kun ei , niin silloin vasta harkita niitä muita vaihdoehtoja.
Siinä on tosiaan miettimistä, että olisko parempi pyytää luovuttajaksi läheinen , tuttu ihminen, että tietäisi mitä olisi mahdollisesti tulossa tai ventovieras, joka ei koskaan tule lapsen päätä taputtelemaan, että: toihan on oikeesti mun!
Ventovierailla siittiöillä saate ainakin lapsen kasvattaa rauhassa, mies voisi tuntea sitä oikeesti omaksi!
Tutun luovuttajan lasta saatta taas loppuun ikään ajatella, että se on sen...
Vaikea, eiks niin?
Toivon teille parasta !
Itse etsiskelen munasolujen luovuttajaa, eikä sitä meinää ainakin lääkärin avulla löytää. - Amandaolivia
ei suomalainen kirjoitti:
Moi!
Voitko kertoa vähä tarkemmin omasta lahjomunasolujen asiasta?
Meillä on 2v ollut jo hedelmöityshoitoja, viimeinen mikrohedelmöitys huhtikuulla epäonnistui. Saadiin aikaansa vaan yksi munasolu ja se ei mennyt edes jakaudumaan. Siis en ole saanut ainuttakaan viljastettua munasolua kohduun!
Olen hyvin epätoivoinen ja kysyin lääkäriltä mahdollisia luovutettuja munasoluja. Hän sanoi, ettei niitä vaan ole. Joku odottaa jo kaksi vuotta jonossa ja minulla ei ole edes toivoa saada niitä. Kuulema laki tulee muutumaan ja luovuttajat eivät haluaa rekisteröityä lahjoitajiksi.
Ajattelin jopa , että olisko niitä rajan ulkopuolella klinikoissa?
Millalailla Sinä ne sait tai etsitkö itse luovuttajan?
Voitko kertoa jotain myös hinnoista ?
Kiitäen e.s.Munasolujen saatavuus vaihtelee klinikoittain.
Me pääsimme Helsingin Fertinovan kautta todella nopeasti hoitoon, ehkä tuleva lakiuudistus siinä kohdin toimi eduksemme.
Viimeksi kun juttelin Tampereen Ava-klinikan hoitajan kanssa heidän arvionsa jonosta, lakiuudistus otettuna huomioon oli 8kk, eli ei mikään mahdoton aika.
Kannattaa puhelimitse tai netin kautta kysellä Suomen klinikat läpi.
Tietääkseni Viron Tartossa pääsee hoitoon jonottamatta. Samoin Latvian Riikassa, jonne Tampereen Ava-klinikka tekee yhteistyötä.
Pietarin klinikallakin pääsee heti hoitoihin, kulkemista vaan hankaloittaa viisumi.
Ei se tilanne mikään toivoton ole ton älyttömän lakiuudistuksen jälkeenkään, vaikkakin kyllä hankaloittaa ainakin meidän tilannetta.
Anonyymejä luovuttajia siis todella edelleen kykenee hankkimaan Venäjältä ja Balttiasta, ettei se laki sitä pysty estämään.
- yksi monista
Meillä kävi niin, että se "pahin" tapahtui, eli miehellä on kromosomihäiriö, ja se tarkoittaa, ettei lapsia saada. Luovutettuja voisi käyttää, mutta mies ei halua, enkä minäkään. Kyllä tässä on itketty monta kertaa, varsinkin kun lapsia putkahtelee lähipiirissä hurjaan tahtiin. No, omia kun emme saa, ehkä tulevaisuudessa kotiin mahtuisi adoptiolapsi. Sitä ennen pitää saada asiat sille mallille, että oma talo, nyt on liian vähän tilaa. Ehkä mekin joskus päästään hoitamaan ja kasvattamaan lasta. Ompahan ainakin elämä opettanut vahvaksi jos ei muuta hyvää seuraa lapsettomuudesta.
- mutta..
Uuden lakimuutoksen myötä Suomesta ei enää löydy spermanluovuttajia. Hedelmöitysklinikat ovat ihan pulassa ongelman kanssa. Ihan niin kuin sitä ei olisi voitu ennalta arvata...
- kuuluu, mutta...
En haluaa loukata, mutta olisko miehesi nyt vähä liian oma napaa tuijottamassa?
Jos vika on hänessä, niin miksi hän estaa saamasta Sinua se omaa lapsi?
Siis tarkoitan, että kun Sinun munasolut ovat kunnossa, ei tarvitsisi muuta kun toisen siittiöt.
Ei Sinun tarvitsee kärsiä kun miehesi kärsi ja ei hän voi vaatia, ettei Sinä saisi omaa lasta jos kerran hän ei saa. Yhdessä te sitä kuitenin tulisite kasvatamaan.
Adoptio on molemmalle vieras , mutta Sinullahan on kuitenkin mahdollisuus saada se oma.
Eikös miehesi sitä ajattele? - Nekku
kuuluu, mutta... kirjoitti:
En haluaa loukata, mutta olisko miehesi nyt vähä liian oma napaa tuijottamassa?
Jos vika on hänessä, niin miksi hän estaa saamasta Sinua se omaa lapsi?
Siis tarkoitan, että kun Sinun munasolut ovat kunnossa, ei tarvitsisi muuta kun toisen siittiöt.
Ei Sinun tarvitsee kärsiä kun miehesi kärsi ja ei hän voi vaatia, ettei Sinä saisi omaa lasta jos kerran hän ei saa. Yhdessä te sitä kuitenin tulisite kasvatamaan.
Adoptio on molemmalle vieras , mutta Sinullahan on kuitenkin mahdollisuus saada se oma.
Eikös miehesi sitä ajattele?Mun miehellä myös on kromosomihäiriö eikä mitään toivetta saada omaa lasta. Me päädyimme lahjasiittiöihin. asiaa ei tarvinnut kauan miettiä, se oli aika heti selvää että näin tehdään. Takana on neljä inssiä ja kaks ivf-hoitoa, nyt piinapäivät menossa.
Ja lahjasiittiöitä kyllä löytyy edelleen, meidän klinikka ei ainakaan ole pulassa. Ollaan vl:ssä hoidossa. - ametisti
Nekku kirjoitti:
Mun miehellä myös on kromosomihäiriö eikä mitään toivetta saada omaa lasta. Me päädyimme lahjasiittiöihin. asiaa ei tarvinnut kauan miettiä, se oli aika heti selvää että näin tehdään. Takana on neljä inssiä ja kaks ivf-hoitoa, nyt piinapäivät menossa.
Ja lahjasiittiöitä kyllä löytyy edelleen, meidän klinikka ei ainakaan ole pulassa. Ollaan vl:ssä hoidossa.Meillä tilanne oli se ettei biobsiastakaan löytynyt yhtään siittiöitä. Nyt lahjoitetuilla siittiöillä 1. inssi takana..ja nyt odoteltava tuloksia....
Se on niin että kaikkien klinikoiden ON TUHOTTAVA kaikki varastossa olevat siittiöt syyskuun alussa uuden lain takia, kun ne ovat anonyymien luovuttamia. Uusia rekisteröityjä luovuttajia ei ole sitten saatavilla, kun heidän ADIS-ym testeihin menee puolisen vuotta....jos niitä rekisteröityjä luovuttajia ylipäänsä tulee. Klinikat eivät saa käyttää ulkomailtakaan tuotuja siittiöitä enää syyskuussa, eli pitää itse mennä ulkomaille hoitoon ....Eli kannattaa pitää kiirettä....hoitoihin ennen syyskuuta!
- sinisiipi
Hei sinulle nim.Hoidot edessä
Tiedän tunteesi, meillä sama juttu, azoospermia.
tsemppiä teille....meillä tämä lujittanut suhdetta entisestään, nyt lahjasiittiöillä hoidot aloitettu...siihen meni kyllä molemmilta aikaa shokkiuutisen jälkeen muutama kuukausi, ennenkuin tähän päädyttiin....
ISO RUTISTUS!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517003Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414734HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982676- 1401969
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321579Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961512- 161449
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201194mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101109