Ayers Rock Austraalia

teepee

Onko kukaan käynyt Austraaliassa Ayers Rock kiveä katsomassa. Siis sitä pyhää kiveä keskellä Austraalian mannerta. Miten sinne yleensä voisi päästä? Joskus olen päättänyt, että v 2004 kesällä lähden sinne. Juuri tänään tuli TV:stä lyhyt välähdys paikasta ja muistui mieleeni tämä mieletön päätös.

4

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saku

      Austraaliassa voi kysyä matkatoimistosta. Sinne järjestetään varmaan ryhmämatkoja. Auton voi tietysti vuokratakin. Pitkä matka siitä kuitenkin tulee, 2500km Sydneystä Adelaiden kautta. Minä olin Austraaliassa, mutta en koskaan viitsinyt lähteä sitä kiveä katsomaan. Sydney, Brisbane ja Cold Coast ovat enemmän mielenkiintoisia.

    • Kielenhuoltaja

      Maan nimi on Australia eikä Austraalia, vaikka korva sanoisikin ehkä toisin.

    • Roo

      Kunhan nyt paaset Australiaan saakka, niin voit olla varma etta jokaisessa matkatoimistossa kaupataan matkoja Ayers Rockille eli Ulurulle, milla nimella se myoskin tunnetaan. Kyseessa on kuitenkin eras Australian tunnetuimmista kohteista.

      Pida kuitenkin mielessa, etta maa on valtava ja matkaa itarannikolta, jolle varmaankin Suomesta saavut, Ayers Rockin matka paluineen vie muutaman paivan (vaikket viettaisi itse kivella kuin yhden). Kiveen tutustujat pitavat tukikohtanaan yleensa Alice Springia, joka taas on ainoa vahan isompi kaupunki Red Centerissa. Sieltakin on viela Ayers Rockille noin 500km, joten kylla perse puutuu autossa istumisesta.

      Kiven luokse ei kannata mielestani jaada yoksi, koska alueella on vain yksi sikahintainen hotelli. Muutaman kymmenen kilometrin paassa on tosin joku leirinta-alue, joka oli muistaakseni jopa ilmainen. Takaisin Aliceen emme me ainakaan jaksaneet samana paivana ajaa. Mikali teet jonkun ryhmamatkan tallaisista ei tarvitse tietenkaan huolehtia.

      Kiven ympari on ihan mukava kavella (matka 10 km). Sen paalle myos kiivetaan edelleen, vaikka se paikallisten Abojen, alueen alkuperaisten omistajien, toiveen vastaista onkin.

      Mikali aikaa riittaa, kay katsomassa myos laheinen Kata Tjuta (katso esitteista).

      Toivottavasti matkasi onnistuu!

      • jb..

        Uluru on muutakin kun iso kivi! Kannattaa yöpyä lähistöllä ja nähdä kivi auringon laskussa ja nousussa, miten sen väri vaihtuu. Upea! Kunnioita aboja, älä kiipeä kivelle.
        Suosittelen ottamaan jonkin paikallisen reisuntarjoajan (esim. v2000 8 pvaa Adelaine - Alice Springs with WayWard 730 paikallista / all incl). jos kiinnostaa, niin kts lisää downunderreissustamme www.jbsakke.com


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      132
      2081
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      375
      1558
    3. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1166
    4. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      108
      972
    5. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      126
      959
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      92
      933
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      918
    8. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      848
    9. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      798
    10. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      20
      764
    Aihe