olen antanut mansikkaa 8olitin) jo vauvalemme ja myös pakaste mansikkaa ja ei mitään oireita ole tullut..
Nyt äsken annoin amppeli mansikasta mansikkaa maistella ja samoin tein suun ympärys helahti punaiseksi ja turposi niistä kohti mihin mehua valui...outoa.. eli onko siis tällaiset normaaleja jos kuitenkaan ei aiemmin ole mansikasta mitään tullut.
Ollaan mielestäni maisteltu aiemminkin amppelista mansikkaa ja silloinkaan ei mitään tullut, muistaisin kyllä..
allergiasta
13
715
Vastaukset
- ...
Itse söin ihan pienenä kalaa normaalisti, kunnes yhtenä päivänä kalaa syödessä olin ruvennut kakomaan, vanhemmat luuli että ruoto kurkussa mutta olinkin tosi pahasti allerginen kalalle ja hegitystiet rupesivat turpoamaan...
- biologi
Yleensä allergia tarvitsee altistuksen ( vähintään 1. ruokailukerta) jonka jälkeen henkilö on tälle aineelle allerginen. Ristiallergiassa muut samankaltaiset molekyylit aiheuttavat myös allergiaa.
Mansikka siis pois, lapsesi pärjää vallan hyvin ilman sitä. Todennäköisesti allergiaa tulee myös vadelmasta, ruusunmarjasta ja omenasta, jotka ovat kaikki allergeeneiltään sukua keskenään.- siis biologi..
Yleisesti haluaisin tietää..
onko siis parempi välttää kokonaan asoita jos niistä tulee punoitusta suun ympärille?
esim tomaatti mehu on myös jos valuu poskelle niin jää punainen juova, mutta olen antanut tätä koska muita oireita ei näy ja punoitus häviää aika pian.. Kävin jo allergialääkärillä aiemmin kun iho ongelmaa oli ja hän sanoi että pikku punoituksista ei kannata välittää...
eli kuis se nyt on, pitääkö ne oikeasti eliminoida kaikki pois vai onko parempi että hiukan saa altistusta jo vauva iästä saakka? Voiko ilman altistusta pahentaa allergiaa niin että seuraavan kerran saa anafylakstisen reaktion?
kerro minulle kun aina mietityttää kovasti..
Itsellä on kissa allergia ja nyt vuosiin en ollut kissojen kanssa tekemisissä ja sain pahan reaktion kurkku turposi jne kun menin sellaiseen taloon jossa kissa.. enne en saanut kuin nenän tukkoon ja silmät vuotamaan ja uskon että kun eliminoin kisut kokonaan pois pahensin vain asiaa..olenko mä ihan väärässä? - ALLERGIAN AIHEUTTAJAT
siis biologi.. kirjoitti:
Yleisesti haluaisin tietää..
onko siis parempi välttää kokonaan asoita jos niistä tulee punoitusta suun ympärille?
esim tomaatti mehu on myös jos valuu poskelle niin jää punainen juova, mutta olen antanut tätä koska muita oireita ei näy ja punoitus häviää aika pian.. Kävin jo allergialääkärillä aiemmin kun iho ongelmaa oli ja hän sanoi että pikku punoituksista ei kannata välittää...
eli kuis se nyt on, pitääkö ne oikeasti eliminoida kaikki pois vai onko parempi että hiukan saa altistusta jo vauva iästä saakka? Voiko ilman altistusta pahentaa allergiaa niin että seuraavan kerran saa anafylakstisen reaktion?
kerro minulle kun aina mietityttää kovasti..
Itsellä on kissa allergia ja nyt vuosiin en ollut kissojen kanssa tekemisissä ja sain pahan reaktion kurkku turposi jne kun menin sellaiseen taloon jossa kissa.. enne en saanut kuin nenän tukkoon ja silmät vuotamaan ja uskon että kun eliminoin kisut kokonaan pois pahensin vain asiaa..olenko mä ihan väärässä?RUOKA-AINEALLERGIASSA nimenomaan eliminoidaan allergian aiheuttajat, jotta lapsella olisi mahdollisimman vähän inhottavaa pistelevää ihon alla olevaa kutinaa.
Mikä siinä tomaatissa on niin ihmeellisen ihanaa että sitä syötät vaikka naama punottaa?
Vai punottaako siinä poskessa vain se punainen mehu vai muuttuuko iho punaseksi?
Olen vähän ärtynyt joo, 12 vuotta taistellut super-ruoka-allergikon kanssa.
- antaa!!!!!!!
alle 2-vuoden ikää.se on niiiiin allergisoivaa.sitrushedelmissä sama juttu,muttei nekään ole yhtä "pahaksi" kun mansikka!!
- kovasti
Meillä tyttö 8kk on nyt ekoja kertoja maistellut mansikoita eikä kyllä vielä ole mitään tullut. Myydäänhän sitä soseenakin kaupan hyllyllä, miksi siis ei saisi antaa jos ei siitä mitään allergia oireita tule? Kyllä alle 2 vuotias saa mansikkaa syödä jos ei oireita tule.
- teillä...
kovasti kirjoitti:
Meillä tyttö 8kk on nyt ekoja kertoja maistellut mansikoita eikä kyllä vielä ole mitään tullut. Myydäänhän sitä soseenakin kaupan hyllyllä, miksi siis ei saisi antaa jos ei siitä mitään allergia oireita tule? Kyllä alle 2 vuotias saa mansikkaa syödä jos ei oireita tule.
mutta se että ei alle 2-vuotiaalle saa nataa pitää kyllä paikkansa..sehän on jokaisen oma asia jos uskaltaa/haluaa ottaa sen riskin että pieni lapsi saa sellaisen reaktion että tukehtuu!!
näin dokumentin mansikoista ja siitä mitä lapsille siitä tulee ja neuvolastakin sain siitä lomakkeen.joten vain koska sinä et ole siitä kuulut ei tarkoita etteikö se olisi niin!!!
lääkäritkin ovat olleet ihmeissään että miten voi olla soseena noin pienille mansikkaa,kun siinä lukeekin että alk.4kk.eipä kai kiinnosta mitä niistä voi tulla,kunhan saa myydyksi,näköjään..
kaikki ei tiedä tästä allergiasuosituksesta,ja ei kaikille lapsille siitä mitään tulekaan.mutta kun jos tulee,VOI olla niin vaarallista,että minä en kyllä sitä anna ennen poikani 2-vuotis ikää!! - Saara30
teillä... kirjoitti:
mutta se että ei alle 2-vuotiaalle saa nataa pitää kyllä paikkansa..sehän on jokaisen oma asia jos uskaltaa/haluaa ottaa sen riskin että pieni lapsi saa sellaisen reaktion että tukehtuu!!
näin dokumentin mansikoista ja siitä mitä lapsille siitä tulee ja neuvolastakin sain siitä lomakkeen.joten vain koska sinä et ole siitä kuulut ei tarkoita etteikö se olisi niin!!!
lääkäritkin ovat olleet ihmeissään että miten voi olla soseena noin pienille mansikkaa,kun siinä lukeekin että alk.4kk.eipä kai kiinnosta mitä niistä voi tulla,kunhan saa myydyksi,näköjään..
kaikki ei tiedä tästä allergiasuosituksesta,ja ei kaikille lapsille siitä mitään tulekaan.mutta kun jos tulee,VOI olla niin vaarallista,että minä en kyllä sitä anna ennen poikani 2-vuotis ikää!!Mistä tämä suositus on tullut? Itse olen lukenut, että nykyään ei enää suositella vältettäväksi ruoka-aineita ns. varmuuden vuoksi vaan vasta sitten, jos tulee allergiaoireita. Eli varmuuden vuoksi välttämisohjeet olisivat vanhentunutta tietoa. Itsekään en tosin meinaa antaa lapseni syödä pähkinöitä kuin korkeintaan pienissä määrin satunnaisesti.
- se olikaan..
Saara30 kirjoitti:
Mistä tämä suositus on tullut? Itse olen lukenut, että nykyään ei enää suositella vältettäväksi ruoka-aineita ns. varmuuden vuoksi vaan vasta sitten, jos tulee allergiaoireita. Eli varmuuden vuoksi välttämisohjeet olisivat vanhentunutta tietoa. Itsekään en tosin meinaa antaa lapseni syödä pähkinöitä kuin korkeintaan pienissä määrin satunnaisesti.
olen heittänyt pois kyseisen lomakkeen mutta joku "lääkäriliitto" tai vastaava oli lähde..ei ehkä suositella että vältettäisiin ruoka aineita,mutta mansikkaa minä välttelen pojaltani,tosiaan ne reaktiot mitkä siitä voi tulla oli aivan kamalat..voi myös olla että tämä tieto on vanha (lomakkeen sain n.6kk sitten) mutta tuskin ne allergiareaktiot on vanhentuneet=) pähkinää en ole ajatellutkaan,mutta sitä en kuitenkaan antaisi ennen kun on kunnolla hampaita suussa,ja pähkinä on minulle ainakin todella allerisoivaa...
- mansikka olisi
se olikaan.. kirjoitti:
olen heittänyt pois kyseisen lomakkeen mutta joku "lääkäriliitto" tai vastaava oli lähde..ei ehkä suositella että vältettäisiin ruoka aineita,mutta mansikkaa minä välttelen pojaltani,tosiaan ne reaktiot mitkä siitä voi tulla oli aivan kamalat..voi myös olla että tämä tieto on vanha (lomakkeen sain n.6kk sitten) mutta tuskin ne allergiareaktiot on vanhentuneet=) pähkinää en ole ajatellutkaan,mutta sitä en kuitenkaan antaisi ennen kun on kunnolla hampaita suussa,ja pähkinä on minulle ainakin todella allerisoivaa...
..Jos mansikka olisi nyt NIIN kauhean allergisoiva niin luulenpa että siitä varoiteltaisi huomattavasti isommassa mittakaavassa. Itse en ole koskaan mistään lukenut että sitä olisi ehdottomasti vältettävä. Aika paljon olen minäkin perehtynyt siihen mitä saa antaa ja mitä ei enkä koskaan ole törmännyt tälläiseen. No jokaisen oma asiahan se on...
- on tässäkin
mansikka olisi kirjoitti:
..Jos mansikka olisi nyt NIIN kauhean allergisoiva niin luulenpa että siitä varoiteltaisi huomattavasti isommassa mittakaavassa. Itse en ole koskaan mistään lukenut että sitä olisi ehdottomasti vältettävä. Aika paljon olen minäkin perehtynyt siihen mitä saa antaa ja mitä ei enkä koskaan ole törmännyt tälläiseen. No jokaisen oma asiahan se on...
aihe mistä jollain tavalla oli pakko saada jonkinnäkönen kina aikaiseksi!sen kus annatte mansikkaa.minä en kuitenkaan anna ja anteeksi nyt sitten vaan että kerrion täällä mitä olin itse lukenut ja nähnyt! enpä tee enää toiste samaa virhettä kun heti ollaan laukomassa piikkilauseita "missä muka" ja "en usko"..minulla varmaan olisi tarvetta tulla tänne valehtelemaan aiheesta,siitä ainakin vaikutatte!
hyvää kesää vaan!!
- Biologi
Allerginen reaktio aiheuttaa lapselle huonon olon tuon punoituksen lisäksi. Tomaatti hajottaa useimmilla sille allergisilla kitalaen limakalvot. Eli suuhun tulee syönnin seurauksena avohaavoja! Mansikka polttaa suussa ja huulissa ja tekee oksettavan olon. Huulien turpoaminen kihelmöi ikävästi. Pahimmalta tuntuvat keuhko-oireet kun ei saa ilmaa ja henkitorvi menee pahimmillaan lähes umpeen.
Lapsi kasvaa ihan hyvin ilman sitruksia, pähkinöitä tai mansikoita eikä niitä siksi ole mikään pakko tarjota. Kokeilut aikaisemmin allergisoineilla ruoka-aineilla kannattaa tehdä sellaisessa paikassa, mistä pääsee nopeasti sairaalaan, koska esimerkiksi pähkinästä saatu anafylaktinen shokki tappaa hoitamattomana osan potilaista kohtuu lyhyessä ajassa. Mökkilomalla en lähtisi riskeeraamaan.
Tiesittehän että maaperän bakteerit, navettabakteerit ja sisäloiset ehkäisevät allergioiden pahenemista! Mitä enemmän lapsi on sisällä tai asfaltilla sitä enemmän allergiaa. - eivät niin allergisoi
Käsitelty ruoka ei ole yhtä allergisoivaa kuin tuore: siksi lapsi näytti sietävän sosetta ja pakastettua mansikkaa. Kuitenkin on selvästi allerginen mansikalle ja altistuksen myötä oireet usein pahenevat. Mansikka aiheuttaa hyvin usein pikkulapsille allergiaa, joka iän myötä menee ohi. Älä nyt anna mansikkaa enää, juttele asiasta sitten vaikka neuvolassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?485958Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki613595- 1862769
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t152735mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132319- 342287
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/182077- 181935
- 1481409
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2821344