Hämppyjen "vaarallisuus"

Marras´

Niin sanotusti maalaan aina pirun seinälle ja siis odotan - tai pelkään paremminkin - aina pahinta. Varautukaan jossittelemaan mun kanssa ja yrittäkää ymmärtää. OKEI... Puhutaanpa sitten roseoiden ja smithien myrkyllisyydestä.

Jos tarantula pääsisi jollainlailla livahtamaan pois terrastaan, Jos se selviytyisi elävänä pakomatkasta ja Jos se jossainvaiheessa joutuisi puolustamaan itseään ja iskisi hampaansa meidän koiraan... Niin että kuinka vahvaa tarantulien myrkky loppujen lopuksi on? Toinen sanoo sitä ja toinen tätä. Riittääkö myrkky tappamaan pienen, n. 4 kiloisen koiran? Koira olisi tietysti uteliaina karkulaisen kimpussa. Miten pakoturvallisia lemmikkikaupoissa myytävät terrat ovat aikuiselle hämpylle? Sellasen käsityksen varassa kuitenkin elän, ettei nuo hämpyt ihan mistään millin rakosista ulostaudu. Ja olenko minä liian hysteerinen hämppylin omistajaksi?

Vielä ihan varsinaisesta asiasta poiketen; onko hämpsyliin mahdollista "pesiytyä" jonkinlaisia loisia? Minä raukkaparka näin painajaista, jossa pienen pienet ötökät kalusivat söpöläiseni hengiltä... Hrrrr, karsein uni pitkään aikaan... :( En ole hämpyn omistaja, mutta pelkään jo pikkuisen puolesta! Juujuu, sanokaa mulle, että se oli vain unta eikä vastaava ole oikeasti mahdollista... Jooko?

9

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onek

      vai roseoiden ja smithien... saatavilla olisi paljon muitakin aloittelijalle sopivia vaihtoehtoja, kuin aina nuo kaksi.. no kitinät sikseen ja asiaan.

      Ei ole tietoa miten voimakasta kyseisten lajien myrkky on ja miten se vaikuttaa kertomasi kokoiseen koiraan. En tarkoita vain itseäni, vaan siitä ei siis ole mitään tutkimustuloksia tai vastaavaa esittää. Yksinkertaisesti se asia ei ole selvillä. Saattaa olla, että se olisi pienelle koiralle tuhoisaakin, mutta todennäköisempää on silti, että pieni koira on tuhoisampi hämähäkille, kuin päinvastoin. Jo siis hämähäkin turvallisuuden kannalta on tärkeää, että eläimellä on terraario, josta ei pääse pois.

      Terraarion saa pakovarmaksi lukolla ja kunnollisella kannella ja varmistamalla, että liian suuria reikiä ei ole. Aikuinenkin lintuhämähäkki tulee kyllä yllättävänkin pienestä raosta läpi. Mistä sen carapaksi eli eturuumis mahtuu, siitä tulee loppukin hämppi. Eri terraarioista on paha mennä sanomaan näkemättä, miten pakovarmoja ne on, joten kun ostat terraariota, tarkista se itse. Tuki liian isot aukot ja hanki se lukko, jos epäilyttää.

      Ja kyllä hämähäkin on mahdollista saada loisia.

      Tietynlainen varovaisuus on tietenkin hyväksi, kun on kysymys eläimistä, joista ei koskaan tule varsinaista lemmikkiä. Tosiasia on, että nämä ovat myrkyllisiä eläimiä, vaikka joidenkin myrkky ei ole ampiaisen myrkkyä kovin paljon pahempaa. Myrkyn vahvuutta tärkeämpi tieto on se, miten pidät hämähäkkiä turvallisesti ja vastuullisesti, miten teet hoitotoimet ja miten asutat sen siten, että siitä ei ole vaaraa ympäristölleen, eikä ympäristöstä sille.

      • Marras´

        Kiitos paljon viestistä! Tuli taas pikkasen enemmän tietokylläisempi olo. 8) Harmi sinänsä kuulla, ettei noiden myrkkyjen vahvuudesta sitten tiedä... Mutta uskon, että hämppy ja koirani eivät koskaan tule olemaan napit vastakkain ja että hämppy ei poistu pikku palatsistaan ja joudu kosketuksiin kylmän maailman kanssa. Kyllä ne rakoset vissiin sen verran tarkasti tulee tukittua. Hämpyn terveys ja turvallisuus ovat kuitekin ihan ykkösasioita siinä missä koiranikin.

        Kitise ihmeessä lajivalinnoistani. Tosta kaksikosta pukkaa vaan niin hirveenä tietoa (seli..) joka rööristä ja onhan ne suloisiakin, että ne tuntuu (..seli..) "turvallisilta" valinnoilta, mutta kuulisin todella mielelläni jotain muita suht helppojen hämppyjen nimiä! Vielä ei kuitenkaan ole ajankohtaista hankkia tarantulaa, niin ehtisin kasata tietoa muistakin vaihtoehdoista vaikka kuinka.


      • Marras´

        Mua jäi vaivaamaan vielä tämä loisjuttu. Voiko loisia olla siis myös terraariossa kasvaneilla hämpyillä? Onko tästä tietoa kulkeutuuko niitä luonnosta pyydettyjen yksilöidenvai kenties ruokaeläinten mukana? Vai millä ihmeellä ne sikiää.. Siinä mulle pähkinä purtavaksi. Voivatko ne jopa tarttua hämpystä toiseen, vaikka eri terroissa asuvatkin? Huh, huh, apua!


      • onek
        Marras´ kirjoitti:

        Mua jäi vaivaamaan vielä tämä loisjuttu. Voiko loisia olla siis myös terraariossa kasvaneilla hämpyillä? Onko tästä tietoa kulkeutuuko niitä luonnosta pyydettyjen yksilöidenvai kenties ruokaeläinten mukana? Vai millä ihmeellä ne sikiää.. Siinä mulle pähkinä purtavaksi. Voivatko ne jopa tarttua hämpystä toiseen, vaikka eri terroissa asuvatkin? Huh, huh, apua!

        On mahdollista, että loisia tarttuu ruokaeläimistä, etenkin jos luonnosta pyytää eikä huomaa. Ja jos selailet www.birdspiders.net forumia ja katsot Neuvoja/apua tarvitaan osaston, niin huomaat, että punkkeja sikiää ihan huonosta hygieniasta käsin. Siellä on myös neuvoja, miten niistä sitten pääsee eroon.

        Hyviä aloittelijan lajeja on Brachypelma ja Grammostola suvuissa paaljon muitakin. Esim. B. albopilosum on ensimmäisten joukossa ollut laji, jota on onnistuttu Suomessa lisäännyttämään ja se on varsin oivallinen aloittelijalle. Ei niin värikäs, kuin B. smithi, mutta rauhallisempi. Laita googleen hakusanaksi tuo grammostola ja sitten se brachypelma, niin saat listoja eri lajeista.

        Myös sellainen laji, kuin Chromatopelma cyaneopubescens on helppohoitoinen, mutta ehkä vähän ärhäkämpi, kuin edellämainitut. Erittäin kaunis ja touhukas ja todella aktiivinen saalistaja. Muistan kyllä nähneeni foorumeilla, että joku aloittelija on sitten pelännyt tätä hämähäkkiä niin kovin, että ei ole uskaltanut tehdäkään vuosisiivousta.. ilmeisesti juuri sen vilkkauden takia. Minulla oli tällainen kanssa vähän aikaa ja se tuli aina nopeasti piilostaan odottamaan ruokaa, jos terraarioon koski. Hieno eläin kyllä.

        Oman harrastukseni olen aloittanut puuhämähäkeistä. Suku, joka on rauhallisin sillä puolella on Avicularia. Se ei ole helppohoitoisin ja etenkin nuorten yksilöiden selittämättömiä kuolemia on raportoitu paljon, mutta minusta ne ovat silti mielenkiintoisimpia hämähäkeistä. Jos on valmis ottamaan selvää hoidosta, minusta näistäkin voi aloittaa, koska ne ovat rauhallisia. Joka tapauksessa nämäkin hämähäkit ovat kymmenen kertaa helppohoitoisempia, kuin kissat tai koirat, kunhan pääsee rutiineihin sisään. Sen sijaan helppohoitoista puuhämähäkkiä en suosittele kyselemään. Ne vaativat sitten kokemusta aivan toisesta syystä: Puuhämähäkit ovat nopeita liikkeissään, ne pystyvät liikkumaan seinillä ja katoissa helpommin, kuin kiipeilemättömät serkkunsa, ne ovat usein herkästi puolustautuvia (lukuunottamatta Avicularioita, joissa niissäkin sitten taas on kyllä pari poikkeusta)ja eräillä tiedetään olevan todella voimakas myrkky.

        Suosittelen käyttämään googlea ja www.birdspiders.net foorumia. Siellä uskaltaa ihan oikeasti kysellä hölmömpiäkin.


      • Marras´
        onek kirjoitti:

        On mahdollista, että loisia tarttuu ruokaeläimistä, etenkin jos luonnosta pyytää eikä huomaa. Ja jos selailet www.birdspiders.net forumia ja katsot Neuvoja/apua tarvitaan osaston, niin huomaat, että punkkeja sikiää ihan huonosta hygieniasta käsin. Siellä on myös neuvoja, miten niistä sitten pääsee eroon.

        Hyviä aloittelijan lajeja on Brachypelma ja Grammostola suvuissa paaljon muitakin. Esim. B. albopilosum on ensimmäisten joukossa ollut laji, jota on onnistuttu Suomessa lisäännyttämään ja se on varsin oivallinen aloittelijalle. Ei niin värikäs, kuin B. smithi, mutta rauhallisempi. Laita googleen hakusanaksi tuo grammostola ja sitten se brachypelma, niin saat listoja eri lajeista.

        Myös sellainen laji, kuin Chromatopelma cyaneopubescens on helppohoitoinen, mutta ehkä vähän ärhäkämpi, kuin edellämainitut. Erittäin kaunis ja touhukas ja todella aktiivinen saalistaja. Muistan kyllä nähneeni foorumeilla, että joku aloittelija on sitten pelännyt tätä hämähäkkiä niin kovin, että ei ole uskaltanut tehdäkään vuosisiivousta.. ilmeisesti juuri sen vilkkauden takia. Minulla oli tällainen kanssa vähän aikaa ja se tuli aina nopeasti piilostaan odottamaan ruokaa, jos terraarioon koski. Hieno eläin kyllä.

        Oman harrastukseni olen aloittanut puuhämähäkeistä. Suku, joka on rauhallisin sillä puolella on Avicularia. Se ei ole helppohoitoisin ja etenkin nuorten yksilöiden selittämättömiä kuolemia on raportoitu paljon, mutta minusta ne ovat silti mielenkiintoisimpia hämähäkeistä. Jos on valmis ottamaan selvää hoidosta, minusta näistäkin voi aloittaa, koska ne ovat rauhallisia. Joka tapauksessa nämäkin hämähäkit ovat kymmenen kertaa helppohoitoisempia, kuin kissat tai koirat, kunhan pääsee rutiineihin sisään. Sen sijaan helppohoitoista puuhämähäkkiä en suosittele kyselemään. Ne vaativat sitten kokemusta aivan toisesta syystä: Puuhämähäkit ovat nopeita liikkeissään, ne pystyvät liikkumaan seinillä ja katoissa helpommin, kuin kiipeilemättömät serkkunsa, ne ovat usein herkästi puolustautuvia (lukuunottamatta Avicularioita, joissa niissäkin sitten taas on kyllä pari poikkeusta)ja eräillä tiedetään olevan todella voimakas myrkky.

        Suosittelen käyttämään googlea ja www.birdspiders.net foorumia. Siellä uskaltaa ihan oikeasti kysellä hölmömpiäkin.

           Mä melkein ehdin jo kotiutuakkin tonne bs-foorumille, mutta sitten sössin jotain sähköpostin vaihtamisen kanssa ja tunnuksestani tuli passiivinen tjn. Siellä tosiaan vaikutti olevan hyvä henki ja tuntui, että vielä yksi aloittelijakin mahtuisi kyselemään... Mutta nyt mulla näkyy vain care sheetit ja nekin on luettu moneen kertaa... Pitäsköhän kysellä ylläpidolta tosta ennenkö alkaa vierotusoireet hämppykeskusteluista... Tai alkohan ne jo kun tänne päädyin huhuilemaan... Ois odottamassa kirja Tarantulas and Other Arachnids. Panttaan sen alottamista vaan kurjan enkkuni takia, mutta onhan se saatava luettua...
        Noita kiharakarvoja olinkin jo ihaillut, mutta Chromatopelma cyaneopubescens oli vieraamman kuuloinen nimi. Niistä löyty tosi paljon hienoja kuvia. Hämpyt on kyllä niin komeita kaikki, että millä mä niistä osaan valita ainoastaan yhden... :( Byääh! ..Ei enenpää questionsseja tällä erää.


      • onek
        Marras´ kirjoitti:

           Mä melkein ehdin jo kotiutuakkin tonne bs-foorumille, mutta sitten sössin jotain sähköpostin vaihtamisen kanssa ja tunnuksestani tuli passiivinen tjn. Siellä tosiaan vaikutti olevan hyvä henki ja tuntui, että vielä yksi aloittelijakin mahtuisi kyselemään... Mutta nyt mulla näkyy vain care sheetit ja nekin on luettu moneen kertaa... Pitäsköhän kysellä ylläpidolta tosta ennenkö alkaa vierotusoireet hämppykeskusteluista... Tai alkohan ne jo kun tänne päädyin huhuilemaan... Ois odottamassa kirja Tarantulas and Other Arachnids. Panttaan sen alottamista vaan kurjan enkkuni takia, mutta onhan se saatava luettua...
        Noita kiharakarvoja olinkin jo ihaillut, mutta Chromatopelma cyaneopubescens oli vieraamman kuuloinen nimi. Niistä löyty tosi paljon hienoja kuvia. Hämpyt on kyllä niin komeita kaikki, että millä mä niistä osaan valita ainoastaan yhden... :( Byääh! ..Ei enenpää questionsseja tällä erää.

        joo mä kanssa sössin aiemman käyttäjätunnukseni siellä, joten loin uuden.. Kyllä se ylläpitäjä sitä vanhaa koitti päivitellä, mutta sitä uutta olen käytellyt.


      • Marras´
        onek kirjoitti:

        joo mä kanssa sössin aiemman käyttäjätunnukseni siellä, joten loin uuden.. Kyllä se ylläpitäjä sitä vanhaa koitti päivitellä, mutta sitä uutta olen käytellyt.

        ..."piilovinkistä" kiitti kiitti! Pitäis munkin varmaan kehitellä joku toinen nikki ja sit viettää seuraava yö lukemassa hämppytoppikkeja. Joo, mahtava idea! Hämppykuume vaan yltyy..


    • ämppy

      Jenni Elina Holopainen kirjoittaa Sanomalehti Karjalaisessa hyppyhämähäkistä :

      " Kyetäkseen näkemään saaliinsa tulee tällä suloisella hämähäkillä olla hyvä näköaisti. "
      http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Teemat/loistavasti_näkevä_hyppyhämähäkki_hankkii_ravintonsa_hyppäämällä_3463939.html

      • onek

        Hyppyhämähäkit ovat ehdottomasti suosikkejani! Ne vaikuttavat oikeasti nimenomaan Älykkäiltä katsoessaan suoraan silmiin. Hieno pikkuartikkeli. Kiitos sen laittajalle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe