Moips!
Olen kesätöissä vanhainkodilla, ja tällä kertaa olin yövuorossa. Sain tehtäväkseni ottaa virtsanäytteen. Kyseessä oli aamuyöllä otettava näyte, ja tein sen niin että menimme mummon kanssa vessaan, ja suoritin hänelle alapesut pelkällä vedellä, jota ruiskutin käsisuihkulla, jonka jälkeen vielä pyyhin veteen kostutetulla lapulla hänen "alapäänsä", jonka jälkeen vielä kuivasin sen. Potan pistin tämän jälkeen pyttyyn, jonka jälkeen pyysin hänen virtsaamaan. (selitin tälle kyseiselle henkilölle tapahtuman).Tämän jälkeen kaadoin pissat kahteen koeputkeen, jotka pistin sitten jääkaappiin yhdessä kylmäkalleitten kanssa. Tiedän, että virtsanäytteen pitäisi olla puhtaasti laskettu keskivirtsa, ja virtsan on oltava vähintään 4 h rakossa. Mutta miltä kuulostaa..
virtsanäyte
4
1690
Vastaukset
- edelliseen
Jos näyte sattui kontaminoitumaan jossain vaiheessa, niin kai sen laboratorio sitten ilmoittaa, ja pyytää ottamaan uudestaan..??
- ei ollut
keskivirtsaa. Näyte otetaan sen jälkeen kun alkupissat on pissattu ja keskivirtsasta vasta.
- Polihoitsu
Kemiallinen seula ok, jos halutaan esim. tarkkailla näytteen leuksyytti, nitriitti, proteiniini tai hemoglobiinipitoisuutta.
Bakteeriviljelyssä ei välttämättä saada hyvää tulosta jos sekaflooran (peräisin esim. virtsaputken suulta, iholta) määrä on liian suuri tai jos näyte on kontaminoitunut ulosteilla. - hanakalaa
ei ollut kirjoitti:
keskivirtsaa. Näyte otetaan sen jälkeen kun alkupissat on pissattu ja keskivirtsasta vasta.
Käytännössä keskivirtsaa on lähes mahdoton ottaa vanhukselta ilman kertakatetrointia. Meillä otetaan näyte kuvailemallasi tavalla eli ensin pestään hyvin (varottava, ettei jää pesuaineita tms. mikä voisi muuttaa tulosta) ja sitten astia pyttyyn ja mummo pissimään. Ei vanhuksen lihasvoimat riitä pitämään itseään koholla kupin kanssa pelaamista varten, joten se on meillä ihan hyväksytty käytäntö. Bakteeriviljelyssä sitten näkyy, onko sekaflooraa vai pöpö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263754- 822597
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468