Onko täällä muita opettajia, joiden mielestä tilanne esim. Turussa ja sen ympäristökunnissa on järjetön? Opettajista ei todellakaan tunnu olevan pulaa. Olen pätevä opettaja, työkokemusta ala-asteelta, yläasteelta ja lukiosta. Hain ainakin kahteenkymmeneen avoimeen paikkaan (kaikkiin en kuitenkaan ollut muodollisesti pätevä), osa virkoja, osa määräaikaisia. Minua ei kutsuttu yhteenkään haastatteluun. En ole hoitanut töitäni huonosti, vaan olen aina saanut hyvän työtodistuksen. Olenko ainut?
Varsinais-Suomen opettajapula?
20
2960
Vastaukset
- pula sitten oikein on?
Tuntuu, että se suuresti hehkutettu opettajapula ja ns. eläkepommi räjähtävät lähinnä tussahtamalla ja hiljaa. Runsaasti työpaikkoja näyttäisi olevan lähinnä erityisopettajille, mutta varmasti hekin joutuvat kamppailemaan toimistaan.
Voi olla, että hakemissasi paikoissa on oma tuntiopettaja ollut jo valmiiksi katsottuna hommaan, ja sitten koko hakuprosessi tehdään kuin näön vuoksi. Se on äärimmäisen turhauttavaa. Itse olen hakenut töitä lähinnä Uudeltamaalta, mutta ihan sama tilanne täälläkin.- täälläkin
Tampereen seudulla. Taitaapi olla niin, että Suomessa on haaskattu nyt runsaasti yhteiskunnan rahoja, kun on koulutettu sitä olematonta opettajapulaa varten suuret määrät opettajia, joilla ei tee nyt yhtään mitään.
- fdsfdsfsd
täälläkin kirjoitti:
Tampereen seudulla. Taitaapi olla niin, että Suomessa on haaskattu nyt runsaasti yhteiskunnan rahoja, kun on koulutettu sitä olematonta opettajapulaa varten suuret määrät opettajia, joilla ei tee nyt yhtään mitään.
Mistä valtio repii tilastoihin nämä työttömyysluvut. Nehän ovat aina ÄLYTTÖMÄN matalat, esim. insinööreillä muistaakseni 4 prosenttia (!!!) vaikka todellisuudessa oman alan töitä ei ole puolillakaan.
- Työtön__
fdsfdsfsd kirjoitti:
Mistä valtio repii tilastoihin nämä työttömyysluvut. Nehän ovat aina ÄLYTTÖMÄN matalat, esim. insinööreillä muistaakseni 4 prosenttia (!!!) vaikka todellisuudessa oman alan töitä ei ole puolillakaan.
Juu, googletin sitten niitä nimiä, jotka olivat paikkoja saaneet. Samoja olivat, jotka olivat tointa hoitaneet jo aiemminkin. Eihän epäpätevä ole epäpätevä, jos rehtori niin päättää.
Nimimerkkini on harhaanjohtava; en ole työtön vaan teen "hanttihommia" tai miksi niitä nyt voisi kutsua. Töitä, johon ei vaadita mitään koulutusta, mutta palkka on parempi kuin opettajalla. Eli ei kai minun pitäisi valittaa. Itsepähän olen opettajaksi aina halunnut ja alan omakseni koen. Harmi vain, etten pääse unelma-ammattiini. Ikää on jo 31 vuotta ja kokemusta on siis muustakin kuin opettajan työstä, mutta ei sekään mitään näköjään auta, kun ei edes haastatteluun kutsuta. Taitaa olla enemmänkin vain rasite, etten ole sellainen kympin oppilas, joka suoraan lukiosta lähti opiskelemaan ja valmistui ennätysajassa opettajaksi. Se kai on plussaa, kun hakee paikkoja. - opettajapula
täälläkin kirjoitti:
ole vasta edessäpäin. Suurin eläkkeellejäänti -humaus tulee vasta parin-kolmen vuoden kuluttua. Ainakin kotikunnassani on n. puolet opettajakunnasta jäämässä eläkkeelle seuraavan viiden vuoden sisään... Kantsii siis odotella vielä vähän...
- )))))))))))))))))))))))))))...
fdsfdsfsd kirjoitti:
inssien työttömyyteen.... Itse olen inssi ja saan palkkani opetuksesta. Opetusalaani on ammatillisesti pätevä, mutta varsinainen ope pätevyys puuttuu.
Oman alan inssin töitä en ole päivääkään tehnyt, eli se siitä koulutuksesta ja sen suunnasta.
Tänä päivänä työni on paljon muutakin kuin opetusta, joten en katso vieväni yhdenkään pätevän open työpaikkaa.
- kysyä
että minkä alan opettaja olet, koska ainakaan luokanopettajista ei ole mitenkään kovin suurta ylitarjontaa Turun puolessa. Lastentarhanopettajista on huutava pula, meillä Rauman okl:llä kävi keväällä päiväkodeista väkeä rekrytoimassa valmistuvia lto:ita Turkuun, kun sinne ei meinata mistään saada tarpeeksi.
- .....
eipä ole paljon luokanopettajan virkojakaan auki. Jos on, hakijoita on kymmenittäin. Turussa oli virkoja auki, pahimmillaan hakijoita oli yli sata. Ympäristökunnissa oli muutama virka, mutta esim. Raisiossa ei virkaan pääse kuin olemalla tuntiopettajana vuosikausia.
Ja lto on ihan eri kuin lo. Jos lastentarhanopettajista on pulaa, asia ei todellakaan koske luokanopettajia! - kuinkahan on
..... kirjoitti:
eipä ole paljon luokanopettajan virkojakaan auki. Jos on, hakijoita on kymmenittäin. Turussa oli virkoja auki, pahimmillaan hakijoita oli yli sata. Ympäristökunnissa oli muutama virka, mutta esim. Raisiossa ei virkaan pääse kuin olemalla tuntiopettajana vuosikausia.
Ja lto on ihan eri kuin lo. Jos lastentarhanopettajista on pulaa, asia ei todellakaan koske luokanopettajia!Mahtaako Turun luokanopettajien paikkojen kanssa olla sama juttu kuin Lto:n paikkojen kanssa, eli vain aniharva paikka laitetaan auki esim. mol:n sivuille tai edes kaupungin omille sivuille, vaan kaupungilla on joku oma rekrytointitoimisto, joka hoitaa opettajien haun. Ja joka ainakin päikkäri puolella hoitaa hommansa niin huonosti, että ketään ei löydy...
Jotenkin kyllä omituinen systeemi, ainakin nämä päiväkotipuolen rekrytoijat vain odottavat, että työnhakijat ottavat heihin yhteyttä, vaikka avoimia paikkoja ei ole ilmoitettu missään. Kukaan ei edes tiedä, että Turussa on pulaa lto:sta, koska näennäisesti paikkoja ei ole avoinna lainkaan.
- tämmöttös
Oma esimerkkini, jämäsijaisuus, tosin osittain omaa alaa (hy) eräässä perin juurin kepulaisessa varsinaissuomalaisessa pitäjässä, sitten sattumalta Turkuun erityisopettajaksi, kun eivät ilmeisesti saaneet ketään niin hullun hommaan. Nyt olen virassa, mutta helvetin pitkä työmatka. Sitä vastoin hy-töitä sai heti Turusta joku epäpätevä, koska hänellä oli puolueyhteyksiä... Että sitä rataa...
- opettajan
puoluekannalla on opetustyötä ajatellen? Eihän hän tunneilla minkään puolueen ideologiaa jaa... vai? Aika hoopoa jakaa opettajan paikat jonkun puolueen kannatuksen perusteella. Meneekö se sitten niin, että jos opettajan puoluekanta ei ole selvillä, niin paikkaa tai virkaa ei tipu, vaikka muuten olisi pätevä ja hyvä opettaja? Puoluekanta, kun ei takaa, että opettaja olisi muuten hyvä opettaja.
- itiyjuhb
opettajan kirjoitti:
puoluekannalla on opetustyötä ajatellen? Eihän hän tunneilla minkään puolueen ideologiaa jaa... vai? Aika hoopoa jakaa opettajan paikat jonkun puolueen kannatuksen perusteella. Meneekö se sitten niin, että jos opettajan puoluekanta ei ole selvillä, niin paikkaa tai virkaa ei tipu, vaikka muuten olisi pätevä ja hyvä opettaja? Puoluekanta, kun ei takaa, että opettaja olisi muuten hyvä opettaja.
...koulutus- tai sivistyslautakunta tekee monissa kunnissa päätökset viroista ja heillä on pätemisentarve. Eräillä seuduilla tietyn uskonlahkon jäsenyys on myös lähes välttämätöntä, jotta virkaan pääsisi.
- Työtön___
itiyjuhb kirjoitti:
...koulutus- tai sivistyslautakunta tekee monissa kunnissa päätökset viroista ja heillä on pätemisentarve. Eräillä seuduilla tietyn uskonlahkon jäsenyys on myös lähes välttämätöntä, jotta virkaan pääsisi.
Olen kielten opettaja, mutta olen hakenut myös luokanopettajan paikkoja, määräaikaisia. Tilanne on aivan käsittämätön. En kuulu mihinkään puolueeseen, mutta nyt ehkä sitten liityn Kokoomukseen. Täytyy alkaa kaveerata silmäätekevien kanssa, ties vaíkka heltiäsi lukukaudeksi sijaisuus, siis kesä tietysti palkatonta. Taidan jatkaa hanttihommissa, siitä jää sentään yli 2000€ käteen. Aivan turhalta tuntuu koko koulutukseni. Minua varoiteltiin silloin kun muutin tänne Turkuun, että kovin on nämä piirit sisäänpäin lämpeneviä ja sitä ne totisesti ovat!
- tämmöttös 2
Työtön___ kirjoitti:
Olen kielten opettaja, mutta olen hakenut myös luokanopettajan paikkoja, määräaikaisia. Tilanne on aivan käsittämätön. En kuulu mihinkään puolueeseen, mutta nyt ehkä sitten liityn Kokoomukseen. Täytyy alkaa kaveerata silmäätekevien kanssa, ties vaíkka heltiäsi lukukaudeksi sijaisuus, siis kesä tietysti palkatonta. Taidan jatkaa hanttihommissa, siitä jää sentään yli 2000€ käteen. Aivan turhalta tuntuu koko koulutukseni. Minua varoiteltiin silloin kun muutin tänne Turkuun, että kovin on nämä piirit sisäänpäin lämpeneviä ja sitä ne totisesti ovat!
Väittäisin, että esim. oman alani (hy) paikkojen täyttäminen Turussa tapahtuu seuraavien parametrien vallitessa: 1. pitää olla syntyperäinen turkulainen, 2. mieluiten opettajasukua, 3. mieluiten kokoomukselainen, 4. valmistunut joko ÅA:sta tai TUY:stä, 5. jo opiskeluaikana aktiivisesti hakeutunut sijaiseksi Turun kouluihin, 6. ja varsinkin siihen omaan kouluunsa, jota aikoinaan kävi, 7. pitää tietty olla korkeimmat pisteet (laudatur, eximia), 8. miehellä reservinupseerin arvo, 9. toiminut usean vuoden ajan tuntiopettajana po. tehtävässä, johon virka avataan hänelle myöhemmin, 10. on hyvä ja pitkä työkokemus, 11. ei ole liikaa kouluttautunut, esim. jatko-opiskelijaksi, 12. tietyt erikoistumissuunnat tai teemat ovat arvokkaampia, kuten Suomen historia, 13. luonut luottamusta lisäävät suhteet kaikkiin "sidosryhmiin", myös poliittisiin, 14. on yhteiskunnallisesti aktiivinen paikallistasolla, 15. on yrittäjähenkinen, ehkä jopa itse jonkinmoinen yrittäjä... Mitä tähän vielä lisäisi...
... Ainakin sen, että käsitykseni mukaan ainakin hy-opettajien valinta poliittisemmin värittynyttä oppiaineen merkityksen takia. Eli: matikan opettajan voi toimia vaikka minkälainen taistolaiskommari tai feministivihreä. No... Aikamoinen kärjistys, mutta miettikää nyt...
Kun tietää miten ummehtunut Turun hallintokulttuuri on, ei ole mitään mussuttamista, ettei opettajan töitä laiteta eikä tulla koskaan laittamaan avoimeen hakuun vaan ne täytetään sisäisesti / "hallinnollisesti", noudattaen sääntöä "sopivimman" valitsemiseksi "pätevimmän" sijasta. Tällainen järjestelmä on kovin epärehellinen, mutta järjestelmä itse pysyy tyytyväisenä.
Taitaa muuten kyllä olla varsin turkulainen meininkin muuallakin Suomessa. - ihmettelinkin
tämmöttös 2 kirjoitti:
Väittäisin, että esim. oman alani (hy) paikkojen täyttäminen Turussa tapahtuu seuraavien parametrien vallitessa: 1. pitää olla syntyperäinen turkulainen, 2. mieluiten opettajasukua, 3. mieluiten kokoomukselainen, 4. valmistunut joko ÅA:sta tai TUY:stä, 5. jo opiskeluaikana aktiivisesti hakeutunut sijaiseksi Turun kouluihin, 6. ja varsinkin siihen omaan kouluunsa, jota aikoinaan kävi, 7. pitää tietty olla korkeimmat pisteet (laudatur, eximia), 8. miehellä reservinupseerin arvo, 9. toiminut usean vuoden ajan tuntiopettajana po. tehtävässä, johon virka avataan hänelle myöhemmin, 10. on hyvä ja pitkä työkokemus, 11. ei ole liikaa kouluttautunut, esim. jatko-opiskelijaksi, 12. tietyt erikoistumissuunnat tai teemat ovat arvokkaampia, kuten Suomen historia, 13. luonut luottamusta lisäävät suhteet kaikkiin "sidosryhmiin", myös poliittisiin, 14. on yhteiskunnallisesti aktiivinen paikallistasolla, 15. on yrittäjähenkinen, ehkä jopa itse jonkinmoinen yrittäjä... Mitä tähän vielä lisäisi...
... Ainakin sen, että käsitykseni mukaan ainakin hy-opettajien valinta poliittisemmin värittynyttä oppiaineen merkityksen takia. Eli: matikan opettajan voi toimia vaikka minkälainen taistolaiskommari tai feministivihreä. No... Aikamoinen kärjistys, mutta miettikää nyt...
Kun tietää miten ummehtunut Turun hallintokulttuuri on, ei ole mitään mussuttamista, ettei opettajan töitä laiteta eikä tulla koskaan laittamaan avoimeen hakuun vaan ne täytetään sisäisesti / "hallinnollisesti", noudattaen sääntöä "sopivimman" valitsemiseksi "pätevimmän" sijasta. Tällainen järjestelmä on kovin epärehellinen, mutta järjestelmä itse pysyy tyytyväisenä.
Taitaa muuten kyllä olla varsin turkulainen meininkin muuallakin Suomessa.suuresti, miksi minua ei Turkuun kutsuttu edes haastatteluun, vaikka a. minulla on paljon opintoviikkoja tästä pääaineestani, mistä opettajan paikkaa hain b. arvosanat suoritetuista kursseista ovat erittäin hyviä c. graduarvosanani erinomainen d. minulla on monipuolinen koulutus, joka tukee opettajan hommia e. hakemukseni on hyvä ja mielenkiintoa herättävä f. olen nuori. No, kyseisestä aineesta minulla ei juurikaan ole opettajan kokemusta, mutta silti: se on ainut miinukseni. Näin ajattelin. Mutta kun luin ton listan, niin en todellakaan täytä turkulaisia vaatimuksia: olen toiselta puolelta Suomea, en kokoomuslainen tai mitään muutakaan jne.
Samalla sapluunalla tehdyllä hakemuksella (siis vähän muokattuna toki) oon sentään päässyt muihin paikkoihin haastatteluun. Mutta ei se mitään, sainpahan sivuaineestani ensi vuodeksi paikan ihan eri puolelta Suomea, haastattelutilanne oli todella rento ja jälkeenpäin kehuttiin mm. monipuolista koulutustani... - Työtön___
ihmettelinkin kirjoitti:
suuresti, miksi minua ei Turkuun kutsuttu edes haastatteluun, vaikka a. minulla on paljon opintoviikkoja tästä pääaineestani, mistä opettajan paikkaa hain b. arvosanat suoritetuista kursseista ovat erittäin hyviä c. graduarvosanani erinomainen d. minulla on monipuolinen koulutus, joka tukee opettajan hommia e. hakemukseni on hyvä ja mielenkiintoa herättävä f. olen nuori. No, kyseisestä aineesta minulla ei juurikaan ole opettajan kokemusta, mutta silti: se on ainut miinukseni. Näin ajattelin. Mutta kun luin ton listan, niin en todellakaan täytä turkulaisia vaatimuksia: olen toiselta puolelta Suomea, en kokoomuslainen tai mitään muutakaan jne.
Samalla sapluunalla tehdyllä hakemuksella (siis vähän muokattuna toki) oon sentään päässyt muihin paikkoihin haastatteluun. Mutta ei se mitään, sainpahan sivuaineestani ensi vuodeksi paikan ihan eri puolelta Suomea, haastattelutilanne oli todella rento ja jälkeenpäin kehuttiin mm. monipuolista koulutustani...Kiva kuulla, etten ole ainoa. Ikävä kuulla, että tilanne on todella näin huono. Onhan tästä kirjoiteltu pitkin vuotta Opettajalehdessäkin.
Onko kukaan ajatellut hakea tuota avoimena olevaa kouluavustajan paikkaa? Mahtaisko päästä edes haastetteluun vai eikö siihenkään "muukalainen" kelpaa. Ois se vaan mahtavaa tehdä täyttä työviikkoa maisterinpapereilla ja kääriä sievoiset ~1400€ brutto kuussa! No, vastuu siinä työssä on pienempi, mutta pääsisipähän seuraamaan Turkulaisen opettajan opetusta läheltä! - skjdh
Työtön___ kirjoitti:
Kiva kuulla, etten ole ainoa. Ikävä kuulla, että tilanne on todella näin huono. Onhan tästä kirjoiteltu pitkin vuotta Opettajalehdessäkin.
Onko kukaan ajatellut hakea tuota avoimena olevaa kouluavustajan paikkaa? Mahtaisko päästä edes haastetteluun vai eikö siihenkään "muukalainen" kelpaa. Ois se vaan mahtavaa tehdä täyttä työviikkoa maisterinpapereilla ja kääriä sievoiset ~1400€ brutto kuussa! No, vastuu siinä työssä on pienempi, mutta pääsisipähän seuraamaan Turkulaisen opettajan opetusta läheltä!Työtön pätevä historianopettajakaverini yritti epätoivoissaan päästä edes kouluavustajaksi. Ei päässyt, kun oli kuulemma ylikoulutettu ja joku ylioppilas vei paikan nenän edestä. Että sillei!
- Työtön___
skjdh kirjoitti:
Työtön pätevä historianopettajakaverini yritti epätoivoissaan päästä edes kouluavustajaksi. Ei päässyt, kun oli kuulemma ylikoulutettu ja joku ylioppilas vei paikan nenän edestä. Että sillei!
Uskon, etten itsekään pääsisi kouluavustajaksi, jos kertoisin koulutukseni. Eihän kukaan opetaaja varmaan halua tuntejaan seuraamaan toista opettajaa. (minä kyllä voisin ottaa vaikka kaksi, jos vain saisin opettajan paikan...) Mutta jos jättäisin mainitsematta maisterintutkintoni? Silloin CV:ni olisi ihan sopiva kouluavustajalle/koulunkäyntiavustajalle. Minulla on nimittäin vuoden kokemus luokka-avustajan työstä yli 10 vuoden takaa:)
- tämmöttös 3
Työtön___ kirjoitti:
Uskon, etten itsekään pääsisi kouluavustajaksi, jos kertoisin koulutukseni. Eihän kukaan opetaaja varmaan halua tuntejaan seuraamaan toista opettajaa. (minä kyllä voisin ottaa vaikka kaksi, jos vain saisin opettajan paikan...) Mutta jos jättäisin mainitsematta maisterintutkintoni? Silloin CV:ni olisi ihan sopiva kouluavustajalle/koulunkäyntiavustajalle. Minulla on nimittäin vuoden kokemus luokka-avustajan työstä yli 10 vuoden takaa:)
Ahaa siis unohtus myös tuo 16. kohta: pitää osata valehdella / kertoa osatotuuksia itsestään ja muista
- maisteri
tämmöttös 3 kirjoitti:
Ahaa siis unohtus myös tuo 16. kohta: pitää osata valehdella / kertoa osatotuuksia itsestään ja muista
Itse olen niin ikään pätevä luokanopettaja, mutta muualta tulleena en kelpaa Varsinais-Suomeen töihin. Ihmisten varautuneisuus ja tympeys on kyllä alkanut jurppia siinä määrin, että olen ajatellut muuttaa kotiseudulleni takaisin. Turku on kiva kaupunki, mutta turkulaisilla on jokin luonnehäiriö. Täällä ei totisesti tutustu kuin muihin muualta tulleisiin (yritetty on jo 10 vuoden ajan!) Ihme mörköjä koko kaupunki täynnä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197