Tuolla aiemmin jo tätä kyselin toisen otsikon alla mutta kysympä nyt sitten ihan omana aiheenaan uudelleen. Eli...
Eikös se vanha perinne ole ettei sulhanen saisi nähdä morsianta (pukua) etukäteen? Ja tämähän tapahtuu tietenkin väistämättä jos mennään yhdessä etukäteen kuvattavaksi... Onko tämä ajattelutapa jo aivan vanhanaikainen? Itse nimittäin mielelläni noudattaisin tätä tapaa, mutta järjestelyt taitavat mennä aivan mahdottomaksi jos näin tekee... Vai?
Etukäteen näkeminen
26
4186
Vastaukset
- hannaleena
Samaa olen mäkin miettinyt, mutta kyllä sulhanen tulee minut näkemään ennen alttaria. Lopputulokseeni päädyin, koska tuttavapariskunta päätti juuri päinvastoin..Kirkon jälkeen menivät kuvaukseen, ja ylläri juuttuivat sinne yli tunniksi...vieraat sitten naputtelivat sormiaan tosi kärsimättöminä!
Mutta onhan tuossa pohdittavaa, eikä se ole välttämättä helppoa luopua vanhoista perinteistä. Onnea teille kuitenkin!- morsmaikku
eli siis usein on tapana että mennään kuvaukseen vasta kirkon jälkeen,koska sillon vasta ollaan naimisissa!! mun mielestä älytöntä..huh mut siis useet tekevät niin.että sikäli ei oo epänormaali jos ette mee kuvaukseen ennen kirkkoo. kaikki on sujuvampaa jos kuvaus on ennen kirkkoo,mut mäki haluisin kyllä et mies näkee mut vast kun me tepastellaan yhdessä alttarille...tosin siinähän se kuitenki näkis mut jo enne alttarii..äh. kai sitä pitää vaa kiltisti mennä eka kuvaukseen.sillon on viel kampaus ja meikitki tiptop.
- Laardibonanza
Teidän ainoa ongelmanne on tuo valokuvaus. Jos se siirretään kirkonmenojen jälkeen, ei vanhoja tapoja/uskomuksia/perinteitä tarvitse rikkoa. Se on vaan ymmärrettävästi ongelma, mihin väliin sen kuvauksen sitten siirtäisi.
Eikös kannattaisi aloittaa aivan uusi perinne ja mennä kuvaan hääyön jälkeisenä päivänä? Olisi sitten jo turha jännitys poissa ja saattaisi jopa posket hehkua. - Piritta
kulissien ja perinteiden takia vai siksi, että rakastatte toisianne? Minä menin rakkauden vuoksi, eikä mitään väliä ollut, koska sulhanen näki pukuni. Järki käteen. Jos sitä on.
Tiedän kyllä että varsinkin morsmaikuilla on tapana tehdä juuri kaikki niin kuin "pitää". Mutta mikään etiketti se ei sentään ole.
Huonosti alkaa sinunkin liittosi, jos tärkein kysymys on tää...- Vanhanaikaistako..?
No tässä vaiheessa minun täytyy sanoa että ei olla kyllä vielä menossa naimisiin... Mutta ehkä joskus tulevaisuudessa=)
Minusta tuo(kin) on vain kaunis ja salaperäinen perinne ja siksi vain kyselin että mitä ihmiset ovat mieltä/hyviä vinkkejä. - maikku
Vanhanaikaistako..? kirjoitti:
No tässä vaiheessa minun täytyy sanoa että ei olla kyllä vielä menossa naimisiin... Mutta ehkä joskus tulevaisuudessa=)
Minusta tuo(kin) on vain kaunis ja salaperäinen perinne ja siksi vain kyselin että mitä ihmiset ovat mieltä/hyviä vinkkejä.Tärkeintä on avioliitto, eivät höpöhöpö-uskomukset, jotka ylensä merkitsevät jotakin vain morsiammelle. Kaikesta voi tehdä hankalaa jos niin haluaa. Kyllähän sekin on vanha uskomus, että mustan kissan juostessa tien yli pitää sylkeä olan yli. Vielä ei ole meteoriitti tipahtanut niskaan, vaikken ole sylkenyt. Ehkä hääkuvassa sitten;)
- johan nyt
ku ilmeisesti oot tuhlannu itekki omaisuuden kalliiseen hääpukuun?!miks ihmeessä ku seppäläs ois halpoi mekkoja,jotka näyttäis hyvältä sun päällä miehes mielestä,ku sehä rakastaa sua.ja rakkaushan oli se pääasia..vai?
miks ette vaa maistraatis sit menny? kaks tyyppii kadulta todistamaa? halpaa ja rakkauden takia sä menit ni miks tuhlasit kalliisiin häihin?
ja toisaalta jos motiivina on vaan palkkä rakkaus ni miks sitä tarvii laillistaa? eikö se rakkaus riittänykkää pitää teitä yhdessä?
oot hieman yksinkertanen. - Piritta
johan nyt kirjoitti:
ku ilmeisesti oot tuhlannu itekki omaisuuden kalliiseen hääpukuun?!miks ihmeessä ku seppäläs ois halpoi mekkoja,jotka näyttäis hyvältä sun päällä miehes mielestä,ku sehä rakastaa sua.ja rakkaushan oli se pääasia..vai?
miks ette vaa maistraatis sit menny? kaks tyyppii kadulta todistamaa? halpaa ja rakkauden takia sä menit ni miks tuhlasit kalliisiin häihin?
ja toisaalta jos motiivina on vaan palkkä rakkaus ni miks sitä tarvii laillistaa? eikö se rakkaus riittänykkää pitää teitä yhdessä?
oot hieman yksinkertanen.SINÄ tiedät miten MINÄ olen avioliiton satamaan astunut?
Ja rakkaus ON AINOA SYY, MIKSI KOSKAAN PITÄÄ MENNÄ NAIMISIIN!! Siis se ainoa oikea syy. kaikki muu on pintaa...
- dreamer
Itse en ole naimisissa, eikä häitä ihan heti ole suunnitteillakaan, mutta haluaisin kyllä, että sulho näkee minut vasta kun kävelen isäni käsikynkässä kohti alttaria. Tämä haavekuva edellyttää, että olen aivan tyrmäävän kaunis :)
Tuo kuvausjuttu ei liene ongelma, jos järjestetään fiksusti. Esimerkiksi hääpaikalla voi olla jotain ohjelmaa odottaville vieraille ja jos hääpäri ilmoittaa vähän ennen kuin saapuu, niin koko hääväki voi olla valmiina vastaanottamassa. Tämä kai on ihan jokaisen oma mieltymyskysynys. - aurinko
Hei!
Menemme kesällä naimisiin ja näemme toisemme vasta kirkon käytävällä. Suurin "ongelma" oli tosiaan toi valokuvaus. Järkkäsimme sen niin, että kuvaaja tulee juhlapaikalle ja tekee sinne studion.
Voimme ottaa vieraat rauhassa vastaan ja käväistä jossain vaiheessa kuvattavana. Tunnemme kuvajaan ennestään, kaikki eivät ehkä suostuisi moiseen. Riippuu tietysti myös juhlapaikasta, mutta ainahan kannattaa kysyä. ;)- minä
neitsyys tallella ja kaikki muukin mikä näihin huuhaa juttuihin kuuluu?
Ihan kuin siitä tehtäisiin sirkusta! - minä myös
minä kirjoitti:
neitsyys tallella ja kaikki muukin mikä näihin huuhaa juttuihin kuuluu?
Ihan kuin siitä tehtäisiin sirkusta!Minun mielestäni tuo "ei saa nähdä ennen alttaria" on jotenkin omituista. Nykyään useimmat hääparit ovat asuneet yhdessä jo vuosia ennen häitä. Ja sitten viimeinen yö ennen häitä pitää viettää erillään... ja vasta alttarilla nähdään. Miksi? Menee koko homma aika pelleilyksi. On siinä morsiamellakin aika homma piilotella kotona sulhaselta pukua. Ettei vaan näe sitä ennen alttaria... tiedä vaikka mitä kamalaa sitten tapahtuu.
- Olle
minä myös kirjoitti:
Minun mielestäni tuo "ei saa nähdä ennen alttaria" on jotenkin omituista. Nykyään useimmat hääparit ovat asuneet yhdessä jo vuosia ennen häitä. Ja sitten viimeinen yö ennen häitä pitää viettää erillään... ja vasta alttarilla nähdään. Miksi? Menee koko homma aika pelleilyksi. On siinä morsiamellakin aika homma piilotella kotona sulhaselta pukua. Ettei vaan näe sitä ennen alttaria... tiedä vaikka mitä kamalaa sitten tapahtuu.
oikeessa ootte te pari viimestä "minää"! Kauhee show ja minkä takia? Vastaisko joku "ohjelmamestari"?
Eiköhän se elämäntapa ole kuitenkin se joka viimekädessä ratkaisee... - Vanhanaikaistako..?
Olle kirjoitti:
oikeessa ootte te pari viimestä "minää"! Kauhee show ja minkä takia? Vastaisko joku "ohjelmamestari"?
Eiköhän se elämäntapa ole kuitenkin se joka viimekädessä ratkaisee......siitä että ihmiset ottavat aina asiat liian vakavasti. Minusta tämä että ei nähdä ennen alttaria on hauska tapa, en niinkään pelkää että tapahtuisi jotakin pahaa tms. Useat perinteet ovat hauskoja, ei niihin mielestäni tarvitse liittää mitään pakkoa. Uskon että monet haluavat järjestää esimerkiksi juuri häihinsä kaikki perinteet vain siksi että ne ovat hauskoja ja leikkimielisiä. Mutta jälleen kerran todettakoon että kaikki tavallaan...
- Leonelle
...siitä että ihmiset ottavat aina asiat liian vakavasti. Minusta tämä että ei nähdä ennen alttaria on hauska tapa, en niinkään pelkää että tapahtuisi jotakin pahaa tms. Useat perinteet ovat hauskoja, ei niihin mielestäni tarvitse liittää mitään pakkoa. Uskon että monet haluavat järjestää esimerkiksi juuri häihinsä kaikki perinteet vain siksi että ne ovat hauskoja ja leikkimielisiä. Mutta jälleen kerran todettakoon että kaikki tavallaan...
..sellaiset häät. mä olen vanhanaikainen siinä suhteesa että en halua että tuleva mies näkee mut ennen sitä alttarille menoa. Olkoon kuinka tyhmää tahansa, mutta mä haluan niin.
Se että moni on antanut tulla teksitä ja arvostellut toisten periaatteita naimisiin menosta, eikö jokainen ole kuitenkin oikeutettu menemmään naimisiin niin kuin haluaa? Jokaisella on pikku tyttönä tehdyt unelmat jotka aikuis iällä on ehkä kehittynyt, mutta mä todellakin haluan nähdä mieheni vasta kirkossa sinä päivänä kun mä viimein kaiken suunittelun ja hermoilun jälkeen sanon rakkaalleni tahdon.
Miettikää asiaa siltä kannalta että olette viimeset kolme kuukautta miettinyt ja puhunut häistänne ja mies rupeaa olemaan kyllästynyt ja itsekkin on vähän sekava olo. Mitäs sitten kun on se viimenen ilta ja pitäis pystyä rauhoittumaan ja rentoutumaan? useimmiten se menee riidaksi tai vähintään kiihkeäksi keskusteluksi. Mikä mukavampaa kun alttarilla saa ajatella vain sitä mitä päivällä tapahtuu kuin sitä että meillähän on riita kesken.
Ja mistä mä ton tiedän? mä en itse ole naimisissa mutta toimin sellaisessa yrityksessä joka järjestää häitä koko ajan, ja mä olen useimmiten morsiammen ja kaason tukena hää järjestelyissä, ja jostakin kumman syystä mä olen se jolle uskoudutaan siitä että eilen tuli riideltyä kun mentiin nukkumaan. Ehkä mä olen tässä tapauksessa periaatteen kannalla että rentoudutaan, mutta oma unelma vie eteen päin varsinkin kun toteuttaa muiden unelmia kuukaudesta toiseen ja näkee ne ilon kyyneleet jokaisen tilaisuuden aikana ja jälkeen. Joten nauti häistäsi ja tee niistä oma unelmasi!! - mies45
Leonelle kirjoitti:
..sellaiset häät. mä olen vanhanaikainen siinä suhteesa että en halua että tuleva mies näkee mut ennen sitä alttarille menoa. Olkoon kuinka tyhmää tahansa, mutta mä haluan niin.
Se että moni on antanut tulla teksitä ja arvostellut toisten periaatteita naimisiin menosta, eikö jokainen ole kuitenkin oikeutettu menemmään naimisiin niin kuin haluaa? Jokaisella on pikku tyttönä tehdyt unelmat jotka aikuis iällä on ehkä kehittynyt, mutta mä todellakin haluan nähdä mieheni vasta kirkossa sinä päivänä kun mä viimein kaiken suunittelun ja hermoilun jälkeen sanon rakkaalleni tahdon.
Miettikää asiaa siltä kannalta että olette viimeset kolme kuukautta miettinyt ja puhunut häistänne ja mies rupeaa olemaan kyllästynyt ja itsekkin on vähän sekava olo. Mitäs sitten kun on se viimenen ilta ja pitäis pystyä rauhoittumaan ja rentoutumaan? useimmiten se menee riidaksi tai vähintään kiihkeäksi keskusteluksi. Mikä mukavampaa kun alttarilla saa ajatella vain sitä mitä päivällä tapahtuu kuin sitä että meillähän on riita kesken.
Ja mistä mä ton tiedän? mä en itse ole naimisissa mutta toimin sellaisessa yrityksessä joka järjestää häitä koko ajan, ja mä olen useimmiten morsiammen ja kaason tukena hää järjestelyissä, ja jostakin kumman syystä mä olen se jolle uskoudutaan siitä että eilen tuli riideltyä kun mentiin nukkumaan. Ehkä mä olen tässä tapauksessa periaatteen kannalla että rentoudutaan, mutta oma unelma vie eteen päin varsinkin kun toteuttaa muiden unelmia kuukaudesta toiseen ja näkee ne ilon kyyneleet jokaisen tilaisuuden aikana ja jälkeen. Joten nauti häistäsi ja tee niistä oma unelmasi!!Älkää puhuko PERINTEESTÄ naikkoset, sillä siihen ei teistä kenestäkään ole! Neitsyiden kanssa mentiin ennen naimisiin. Moniko on nyt?
Te olette ottaneet näistä oikeista perinteistä sen jonka teille parhaiten sopii. Sieltä täältä jotakin.
Kukaan ei kommentoinut jonkun aiemmin lähettämää kommenttia, miksi kukaan ei halua olla enää neitsyt vihille astuessaan vaikka sekin on "hauska" perinne? Kertoisitko sinä, joka niitä morsiamia kuntelet?
Ja se riitely. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että se "naisen unelman toteuttaminen" aiheuttaa sitä riitaa ja ahdistusta. Aikanaan meillekin niin kävi. Vaikeaa kaiken vapaaaikansa kuunnella höpötystä vaikka mistä "tavoista" ja "perinteestä". Ja olisko se meillekin kiva.(mistä ne kaikki tuleekin) Näyttele siinä sitten kuukausitolkulla kiinnostunutta, vaikka koko ajan päässä takoo, " voi kun kaikki olisi ohi jo". Se itse asia unohtuu niin monta kertaa tään sirkuksen alle. Rakkauden takiahan pitäisi avioliitto solmia.
Bisnestä on tehty tästäkin. Säälin niitä, jotka sille polulle lähtevät. - Leonelle
mies45 kirjoitti:
Älkää puhuko PERINTEESTÄ naikkoset, sillä siihen ei teistä kenestäkään ole! Neitsyiden kanssa mentiin ennen naimisiin. Moniko on nyt?
Te olette ottaneet näistä oikeista perinteistä sen jonka teille parhaiten sopii. Sieltä täältä jotakin.
Kukaan ei kommentoinut jonkun aiemmin lähettämää kommenttia, miksi kukaan ei halua olla enää neitsyt vihille astuessaan vaikka sekin on "hauska" perinne? Kertoisitko sinä, joka niitä morsiamia kuntelet?
Ja se riitely. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että se "naisen unelman toteuttaminen" aiheuttaa sitä riitaa ja ahdistusta. Aikanaan meillekin niin kävi. Vaikeaa kaiken vapaaaikansa kuunnella höpötystä vaikka mistä "tavoista" ja "perinteestä". Ja olisko se meillekin kiva.(mistä ne kaikki tuleekin) Näyttele siinä sitten kuukausitolkulla kiinnostunutta, vaikka koko ajan päässä takoo, " voi kun kaikki olisi ohi jo". Se itse asia unohtuu niin monta kertaa tään sirkuksen alle. Rakkauden takiahan pitäisi avioliitto solmia.
Bisnestä on tehty tästäkin. Säälin niitä, jotka sille polulle lähtevät...valmis menemään naimisiin niin että olisit itse neitsyt? oletko mennyt naimisiin neitsyenä? Mä en ihan heti usko. kuinka usein nainen on nykyään niin nuori kun silloin vanhoina hyvinä aikoina kun naimisiin mennyt morsian oli neitsyt?
suostuisitko sinä olemaan ilma seksiä sen ajan kun seurustelusta päädytään kihlaukseen ja avioliittoon, kyseessä voi kuitenkin olla vuosia, ei vain muutamia kuukausia? mä luulisin että jos sun naises ilmottais ettei hän halua esiaviollista seksiä niin sä turhautuisit. Mä en ymmärrä mikä oikeus miehillä on olettaa ja odottaa että naiset ovat neitsyitä kun sitten taas itse eivät ole. tällä hetkellä eletään kuitenkin nyky aikaa. tehdäänhän nykyään lapsetkin useimmiten ennen avioliittoa.
Ja siihen että naimisiin menosta on tehty kaupallinen tuote, kuka niin väittää? ei sen pakko ole olla kaupallista, jokainen tekee omat häänsä tavalla jolla haluaa. Mutta en mä voi kieltääkkään etteikö häistä saisi kaupallisen jos niin tahtoo. kakkut teetetään leipomossa, hääpuku maksaa hunajaa ja oletetaan että vieraat tuovat lahjoja. Hei jopa mä työskentelen yrityksessä josta ostetaan palveluja häitä varten, mä teen muiden häitä.
mutta eikä joka tapauksessa naisella ja jopa miehellä ole omat unelmansa ja toiveensa häitä kohtaan, aina riidellään ja huudetaan toiselle oli kyseessä mitä tahansa jos pinna on hiukan kireällä. joka tapauksessa mä uskon että sä olet tai haluat että sun vaimollasi on sellaiset häät kun se on ajatellut, tai sun tyttärelläsi.
Nämä on vain mielipiteitä ei mitään sellaista mikä olis ehdollista missään tapauksessa..ottakaa sellaisena kun haluatte ja jos ette halua niin jättäkää siihen.. - Ollikka
Leonelle kirjoitti:
..valmis menemään naimisiin niin että olisit itse neitsyt? oletko mennyt naimisiin neitsyenä? Mä en ihan heti usko. kuinka usein nainen on nykyään niin nuori kun silloin vanhoina hyvinä aikoina kun naimisiin mennyt morsian oli neitsyt?
suostuisitko sinä olemaan ilma seksiä sen ajan kun seurustelusta päädytään kihlaukseen ja avioliittoon, kyseessä voi kuitenkin olla vuosia, ei vain muutamia kuukausia? mä luulisin että jos sun naises ilmottais ettei hän halua esiaviollista seksiä niin sä turhautuisit. Mä en ymmärrä mikä oikeus miehillä on olettaa ja odottaa että naiset ovat neitsyitä kun sitten taas itse eivät ole. tällä hetkellä eletään kuitenkin nyky aikaa. tehdäänhän nykyään lapsetkin useimmiten ennen avioliittoa.
Ja siihen että naimisiin menosta on tehty kaupallinen tuote, kuka niin väittää? ei sen pakko ole olla kaupallista, jokainen tekee omat häänsä tavalla jolla haluaa. Mutta en mä voi kieltääkkään etteikö häistä saisi kaupallisen jos niin tahtoo. kakkut teetetään leipomossa, hääpuku maksaa hunajaa ja oletetaan että vieraat tuovat lahjoja. Hei jopa mä työskentelen yrityksessä josta ostetaan palveluja häitä varten, mä teen muiden häitä.
mutta eikä joka tapauksessa naisella ja jopa miehellä ole omat unelmansa ja toiveensa häitä kohtaan, aina riidellään ja huudetaan toiselle oli kyseessä mitä tahansa jos pinna on hiukan kireällä. joka tapauksessa mä uskon että sä olet tai haluat että sun vaimollasi on sellaiset häät kun se on ajatellut, tai sun tyttärelläsi.
Nämä on vain mielipiteitä ei mitään sellaista mikä olis ehdollista missään tapauksessa..ottakaa sellaisena kun haluatte ja jos ette halua niin jättäkää siihen..niistä "perinteistä" ja siitä miksi otetaan sopiva perinne sieltä toinen täältä? Miksi ei sitten kukaan kunnioita neitsyyttä, vanhaa perinnettä. Aivan kuten se ennaltanäkeminen. Mikä on niin vaikea käsittää tässä.
Eikä näin ollen olisi sullakaan työtä jos häät ei olisi kaupallistettu. Perinne häät eivät suinkaan olleet ennen "kaupan hyllyltä" ostettavissa.
Käänsit asian niin päälaelleen ainakin siitä mitä mä tosta äskeisestä ymmärsin. Käsitin näin: jos kerran pidetään kauhee vouhotus perinteistä, miksi valitaan vain itselle sopivat? Ennen se oli häiden etiketti! Ei niitä voinut itse alkaa "valitsemaan". Ihan kuin kaste tai hautaus. Tietyllä tavalla nekin "suoritetaan".
Miksi siis kukaan ei vouhota neitsyydestä? Miksi huomenlahjasta kampauksista ja meikeistä, puvusta ja siitä saamarin näkemisestä. Mutta ei neitsyydestä? En sano, että näin pitää olla, mutta ihmetyttää, jos kaikki pitää kerran tehdä NIIN viimisen päälle, miksi sitten ei aivan kaikkea tehdäkään! - voi voi
Ollikka kirjoitti:
niistä "perinteistä" ja siitä miksi otetaan sopiva perinne sieltä toinen täältä? Miksi ei sitten kukaan kunnioita neitsyyttä, vanhaa perinnettä. Aivan kuten se ennaltanäkeminen. Mikä on niin vaikea käsittää tässä.
Eikä näin ollen olisi sullakaan työtä jos häät ei olisi kaupallistettu. Perinne häät eivät suinkaan olleet ennen "kaupan hyllyltä" ostettavissa.
Käänsit asian niin päälaelleen ainakin siitä mitä mä tosta äskeisestä ymmärsin. Käsitin näin: jos kerran pidetään kauhee vouhotus perinteistä, miksi valitaan vain itselle sopivat? Ennen se oli häiden etiketti! Ei niitä voinut itse alkaa "valitsemaan". Ihan kuin kaste tai hautaus. Tietyllä tavalla nekin "suoritetaan".
Miksi siis kukaan ei vouhota neitsyydestä? Miksi huomenlahjasta kampauksista ja meikeistä, puvusta ja siitä saamarin näkemisestä. Mutta ei neitsyydestä? En sano, että näin pitää olla, mutta ihmetyttää, jos kaikki pitää kerran tehdä NIIN viimisen päälle, miksi sitten ei aivan kaikkea tehdäkään!Mun mielestä jotkut on nyt käsittäneet keskustelun ja myös vanhat perinteet vähän väärin. Ei neitsyyden säilyttäminen ole mikään nimenomaan häihin liittyvä perinne, se on enemmänkin elämäntapaan liittyvä valinta. Tuo puvun näkeminen ennen alttaria -juttuhan on kansanperinnettä, on uskottu että se tuottaa huonoa onnea. Jos neitsyyden tulkitsee samalle viivalle kuuluvaksi jutuksi, voisi jo mielestäni puhua naisen esineellistämisestä, naisen seksuaalisuus ei ole toivottavasti kenenkään mielestä mekkoon verrattava juttu tai ainoastaan perinteinen tapa.
- puhut ohi
voi voi kirjoitti:
Mun mielestä jotkut on nyt käsittäneet keskustelun ja myös vanhat perinteet vähän väärin. Ei neitsyyden säilyttäminen ole mikään nimenomaan häihin liittyvä perinne, se on enemmänkin elämäntapaan liittyvä valinta. Tuo puvun näkeminen ennen alttaria -juttuhan on kansanperinnettä, on uskottu että se tuottaa huonoa onnea. Jos neitsyyden tulkitsee samalle viivalle kuuluvaksi jutuksi, voisi jo mielestäni puhua naisen esineellistämisestä, naisen seksuaalisuus ei ole toivottavasti kenenkään mielestä mekkoon verrattava juttu tai ainoastaan perinteinen tapa.
Neitsyys on perinteisesti asia, joka piti menettää aviomiehelle HÄÄYÖNÄ! Miten niin se ei liity häihin? Neitsyyttähän siinä oltiin menettämässä. Se on ollut joskus jopa syy miehen saada hyvitystä, mikäli neitsyys ei ole ollutkaan tallella! Syy jättää petollinen nainen. Kaikki hunnuista ja kruunuista alkaen juontaa neitsyydestä! HALOO!!!Häissähän perinteisesti juhlitaan morsianta! Esineellistämistä? Sitten vaan maistraattiin jos tarvetta tulee.
PS. Lue hieman häiden historiasta Suomessa. Ehkä asia selvinnee sinullekin. Epäilen nimittäin, että tämä "ennalta näkeminen" ei olisi suomalainen tapa ensinkään. En silti tiedä. - Just'Iina
puhut ohi kirjoitti:
Neitsyys on perinteisesti asia, joka piti menettää aviomiehelle HÄÄYÖNÄ! Miten niin se ei liity häihin? Neitsyyttähän siinä oltiin menettämässä. Se on ollut joskus jopa syy miehen saada hyvitystä, mikäli neitsyys ei ole ollutkaan tallella! Syy jättää petollinen nainen. Kaikki hunnuista ja kruunuista alkaen juontaa neitsyydestä! HALOO!!!Häissähän perinteisesti juhlitaan morsianta! Esineellistämistä? Sitten vaan maistraattiin jos tarvetta tulee.
PS. Lue hieman häiden historiasta Suomessa. Ehkä asia selvinnee sinullekin. Epäilen nimittäin, että tämä "ennalta näkeminen" ei olisi suomalainen tapa ensinkään. En silti tiedä.Nimittäin suomalainen hääkulttuuri tänä päivänä on jotain aivan muuta kuin mitä se on ollut perinteisesti. Sana perinnekin on saanut virheellisen sisällön. Nykyään on perinnehäitä, esim. pohjalaisilla, mutta niihin kuuluvat elementit ovat syvällä juurissamme. Sinne ei ole sotkettu mitään ameriikan hullutusta joukkoon.
Tämä perinne ennalta näkemisestä on seuraava: eurooppalaisen vanhan tavan mukaan, paksu(yl.keltainen) huntu suojasi morsianta, ettei sulhanen nähnyt häntä ennen vihkimistä. Hänet piti kuljettaa alttarille kuin sika säkissä, ettei sulhanen näkisi ja pelästyisi sekä karkaisi morsiamen nähtyään. Eli se "näkeminen" tapahtuikin oikeasti vasta vihkimisen jälkeen, jolloin paksu huntu poistettiin ja mies oli saatu naimisiin. Tässä teille historia, näette, että nykyisellä näkemisellä ei ole mitään tekemistä alkuperäisen kanssa. Se ei ole "perinne". Se on tapa. - *myra*
...siitä että ihmiset ottavat aina asiat liian vakavasti. Minusta tämä että ei nähdä ennen alttaria on hauska tapa, en niinkään pelkää että tapahtuisi jotakin pahaa tms. Useat perinteet ovat hauskoja, ei niihin mielestäni tarvitse liittää mitään pakkoa. Uskon että monet haluavat järjestää esimerkiksi juuri häihinsä kaikki perinteet vain siksi että ne ovat hauskoja ja leikkimielisiä. Mutta jälleen kerran todettakoon että kaikki tavallaan...
täysin. Mä olen menossa kohta naimisiin ja haluaisin TODELLA että mieheni näkisi minut VASTA alttarille mennessä puku päällä, mutta valokuvaamossa haluan näyttää vielä siltä kuin meikit tosiaan olis kohdillaan eikä posket ois punaset ku molla-maijalla.. *hih*
Toivoin tuota kamalasti ja mieheni ehkä vielä enemmän mutta ku olen tämmönen ulkonäöllisesti pedantti niin pelottaa että kaikki menis pieleen jos vaikka sataa tai tosiaan luulen että mua rupee itkettään alttarilla ihan hirveesti.. en halua mennä silmät punasena kuvaan.
Valitettavasti tuo kaunis perinne taitaa jäädä sivu meidän häissämme. Jos te uskallatte niin onnea! ja onhan se kuva tosiaan "aidompi" ku sitten ollaan jo oikeesti naimisissa! - Kevät
*myra* kirjoitti:
täysin. Mä olen menossa kohta naimisiin ja haluaisin TODELLA että mieheni näkisi minut VASTA alttarille mennessä puku päällä, mutta valokuvaamossa haluan näyttää vielä siltä kuin meikit tosiaan olis kohdillaan eikä posket ois punaset ku molla-maijalla.. *hih*
Toivoin tuota kamalasti ja mieheni ehkä vielä enemmän mutta ku olen tämmönen ulkonäöllisesti pedantti niin pelottaa että kaikki menis pieleen jos vaikka sataa tai tosiaan luulen että mua rupee itkettään alttarilla ihan hirveesti.. en halua mennä silmät punasena kuvaan.
Valitettavasti tuo kaunis perinne taitaa jäädä sivu meidän häissämme. Jos te uskallatte niin onnea! ja onhan se kuva tosiaan "aidompi" ku sitten ollaan jo oikeesti naimisissa!Jokainenhan tekee häistänsä sellaiset kuin haluaa, tai näin ainakin toivoisin. Minä menin naimisiin pari vuotta sitten, ja halusin ettei mieheni näkisi minua vasta kuin alttarille kävellessäni. Kuvat otimme vihkimisen jälkeen. Se vaati vain hieman järjestelyjä. Minulla oli onni, että meikkaajani oli ystäväni, joka tuli kuvaamoon mukaan. Toinen asia, josta tuli huolehtia, oli järjestää vieraille jokin pieni ohjelma tai tapahtuma juhlapaikalle ettei odottaminen käy liian pitkäksi. Kaikki meni oikein hyvin, vaikka satoikin:).
Olkaa ihmiset rohkeita ja tehkää päivästänne juuri sellainen kuin itse haluatte. Älkää välittäkö muiden ihmisten mielipiteista, arvosteluista ja haukkumisista. Mitä väliä sillä jos tänä päivänä hääpari valitseekin ne perinteet joita itse haluaa noudattaa? Tänä päivänä on onneksi mahdollisuus toteuttaa omia haluja ja toiveita! Se on teidän ja teitä rakastavien juhlapäivä, jos joku ei välitä teidän tavastanne juhlia teidän suurta päiväänne, niin jääköön pois!
Onnea hirmuisesti kaikille naimisiin meneville ja nauttikaa päivästänne! Ja olkoon yhteiselonne onnea tulvillaan:) - minä
Kevät kirjoitti:
Jokainenhan tekee häistänsä sellaiset kuin haluaa, tai näin ainakin toivoisin. Minä menin naimisiin pari vuotta sitten, ja halusin ettei mieheni näkisi minua vasta kuin alttarille kävellessäni. Kuvat otimme vihkimisen jälkeen. Se vaati vain hieman järjestelyjä. Minulla oli onni, että meikkaajani oli ystäväni, joka tuli kuvaamoon mukaan. Toinen asia, josta tuli huolehtia, oli järjestää vieraille jokin pieni ohjelma tai tapahtuma juhlapaikalle ettei odottaminen käy liian pitkäksi. Kaikki meni oikein hyvin, vaikka satoikin:).
Olkaa ihmiset rohkeita ja tehkää päivästänne juuri sellainen kuin itse haluatte. Älkää välittäkö muiden ihmisten mielipiteista, arvosteluista ja haukkumisista. Mitä väliä sillä jos tänä päivänä hääpari valitseekin ne perinteet joita itse haluaa noudattaa? Tänä päivänä on onneksi mahdollisuus toteuttaa omia haluja ja toiveita! Se on teidän ja teitä rakastavien juhlapäivä, jos joku ei välitä teidän tavastanne juhlia teidän suurta päiväänne, niin jääköön pois!
Onnea hirmuisesti kaikille naimisiin meneville ja nauttikaa päivästänne! Ja olkoon yhteiselonne onnea tulvillaan:)se on touhua, joka täysin turha noin niin kuin parisuhteen kannalta. Kuka lie keksinyt?
Minun mieheni ompeli kanssani hääpukuun helmiä ja paljetteja 12 vuotta sitten. Varmasti näki, mitä saa, kun suunnitteli sen ja auttoi vielä tekemisessäkin. Minusta se oli romanttista. Ei olisi tullut mieleenikään häätää häntä pois ja sanoa, kiitos ei, vaikka kuinka olet ammattilainen, ulos vaan. Tästäkö se epätasa-arvo nykyään alkaa? Muiden tavat määräävät enemmän kuin olosuhteet?
Mutta me avioiduimmekin siitä syystä kun kuuluu: rakkaudesta. Ja liitto kestää, natisematta. Vaikka yhtäkään uskomusta ei toteutettu. Pelleilyä sanon minä. Kamalaa luettavaa järki-ihmiselle! - Aino
mies45 kirjoitti:
Älkää puhuko PERINTEESTÄ naikkoset, sillä siihen ei teistä kenestäkään ole! Neitsyiden kanssa mentiin ennen naimisiin. Moniko on nyt?
Bisnestä on tehty tästäkin. Säälin niitä, jotka sille polulle lähtevät.Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että liha on heikko!! Tiedän lähipiiristäni tilanteen: Nainen edustaa uskontokuntaa, joka ei hyväksu esiaviolllista seksiä. Tästä seuraa se, että pari on menossa naimisiin vaikka ovat tunteneet vain muutaman kuukauden. Mielestäni tämä jos mikä edistää avioerotilastoja, koska kumppania ei tunneta juuri lainkaan avioon mennessä koska yhteistä arkea ei ole "kokeiltu". Yhdessä asuminenkin on luonnollisesti kielletty ennen avioa.
En sano etteikö tällainen avioliitto voi toimia, ja todella toivon että toimii, mutta suuri mahdollisuus on myös epäonnistumisella. Tähän tyyliinhän sitä on ennen aikaankin avioiduttu, mutta kyllä tuo puoli tuntemattoman kanssa avioituminen vähän silti arveluttaa. Joka tapauksessa tämä esimerkki osoittaa, että edelleenkin on paljon naisia jotka menevät neitsyinä naimisiin.
Ethän osta autoakaan kokeilematta sitä ensin, joten miksi ihmeessä ottaisit aviopuolison ilman "koeajoa" :)
- pupu
Hohhoijaa,lueskelin tämän Pirittan vastauksia,kaikkia tauloja täällä kirjottelee... Itse olisin kans halunnut ettei mies nää pukua ennen,mutta asumme yhdessä ym,se osoittautui hankalaksi.Mies näki minut kokonaisuudessaan kun olimme menossa valokuvattavaksi ennen vihkimistä.Kaaso toi pukuni,kengät ja alusasun kauneushoitolaan missä olin meikattavana.Sain sieltä yhden hoitoihin käytettävän huoneen käyttööni siksi aikaa että sain kaason avustuksella puettua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872