Steiner

steineriläinen

Vaihdoin Steineriin 7. luokan alussa äitini kehotuksesta, olin innoisssani sillä ''taidekoulu'' kuulosti jotenkin kiinnostavalta ja paremmalta paikalta kuin peruskoulu.
Käytyäni vasta puoli vuotta steiner-koulua halusin jo vaihtaa sieltä pois, mutta äitini ei antanut, sillä hän on päättänyt että pääsen sieltä vasta kun olen käynyt peruskoulun.

Nyt olen käynyt Steineriä 2 vuotta.
JOskus jopa hävettää sanoa joillekkin uusille tuttavuuksille että käyn steineriä, sillä monet ymmärtävät että se on 'vajaiden' ja adhd - lapsien koulu, vaikka lähes kaikki sitä Steiner-koulua käyvät ovat kuitenkin 'normaaleja' lapsia. Tottakai joukkoon mahtuu hitaammin oppivia ja 'vaikeita' oppilaitakin, mutta niinhän niitä löytyy normaaleista kouluistakin.
Onneksi en ole kuitenkaan törmännyt koulussani indigo-lapsiin/ niihin uskoviin, ym. huuhaa-juttuihin.

Eurytmiaa Steinerissä on 1 h viikossa.
Suosittelen eurytmiaa niille ketkä haluavat tuntea olevansa vähä-älyinen. Mieti laittavasi 'jarrutossut' jalkaan mitä olet käyttänyt viimeksi viisi -vuotiaana kerhossa, sitten seisoskelet luokkatovereidesi kanssa piirissä tömistellessä jalkoja piano musiikin tahtiin ja heiluttaessasi käsiä opettajan lausuessa runoa, vähemmästäkin tulee idiootti olo. Kaksi vuotta olen 'eukannut' enkä vieläkään ole tajunnut sen tarkoitusta,
Opettajilta kysyessä eurytmian tarkoituksista vastaukset ovat olleet tämän tyyppisiä: Se auttaa keskittymään ja parantaa hahmottamis kykyä...
Tähän mennessä en ole ainakaan itsessäni huomannut ollenkaan keskittymis/hamottamis kyvyn paranemista .. tiedä sitten siitä..

listaus steinerin plussista ja miinuksista.

Steinerin miinukset-:

- eurytmia
- kaiken maailman runot joita lausutaan melkein joka aamu
- vanhanaikaiset mustekynät, joka suttaa ja jolla vasenkätisen on todella hankala kirjoittaa suttaamatta
- Musiikin tunnit joilla ei ole mahdollista kuin soittaa kitaraa tai laulaa (muita soittimia ei ole kuin akustiset kitarat)
- Vihkoihin pitää piirtää kuvia ja näin varmistetaan se että viimeinekin piirustus into lopahtaa kun siitä tehdään joka aineessa pakollista.


Noh.. ettei menis nyt ihan steinerin mollaamiseks niin on siellä joitakin hyviä puoliaki..

Steinerissä plussaa

opiskelu ei ole pelkkää pänttäämistä/ ulkoa opettelua
ei ole kirjoja ja vihkoihin kirjoitetaan kaikki teksti itse ja näin jää pakostikin jotain päähän
monenlaiset projektit, esim. näytelmät, jotka tekevät ihmeitä luokkahengelle.
sama luokka ja opettaja/luokanvalvoja 9:lle luokalle asti
Kielet (saksa ja englanti aloitetaan jo ensimmäisellä luokalla (Ruotsi 6:lla)
todistus jossa on numeron lisäksi sanallinen arviointi

Steiner on ihan ok -koulu (tai ainakin se mitä minä käyn, tiedä sitten niistä muisat), mutta mieluummin kävisin kuitenkin normaali koulua, sillä pelottaa että miten pärjään sitten normaalissa lukiossa kun olen tottunut steinerin menetelmiin ja opetus tapohin. :/

5

1259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • steineriläinen

      mutta sitä en ymmärrä mistä jotkut ovat saaneet sen käsityksen että siellä opetettaisiin jtn. huuhaata ym. sillä siellä on ihan normaaleja ev. lut. uskonnontunteja.

      • meille :)

        Onneksi täältä löytyy myös steinerlukio.


    • KiinnostunutKoulusta

      Moi, hyvä ja asiallinen kirjoitus, plussia ja miinuksia on todella kaikissa kouluissa. missä koulussa olet?

    • nikooooooooooooooo

      steiner koulu on hyvä, koska siellä ei ole pelkkää kirjasta lukemista ei siitä kumminkaan ole elämässä kovin paljon hyöty en pidä muutenkaan koulu järjestelmästä miksi pitää ihmisiä niin hirveesti kouluttaa kun kaikki eivät halua sitä elämältään eikä adhd ole sairaus ei vilkkaus ole paha ja steiner korostaa luovuutta ja ainakin meijän koulussa oli steiner koulussa ei ollut niin paljon kirjasta lukua vaan keskustelua tekemistä näytelmiä juhlia maalaust ja muutenkin vapaampaa kaikkia eunohyniaa vai mikä se oli se oli ihan hauskaa eli paljon vapaampaa itse oppimiseen ja tenttaamiseen ei käytetty aikaa niin paljon ja opettajat olivat mukavempia ei niin tiukkoja. ja leikittiin paljon leikki ikä koko ikä

    • Steiner lukiolainen

      Miksi et vain jatkaisi sitten steiner lukiossa. Itse tulin steineriin vasta kun alotin lukion.

      Olen tykännyt olla, ei tarvitse ravata luokasta toiseen vaan tunnit on aina samassa luokassa ja sama ryhmä, toisin kuin normaali lukioissa. Ekalta vuodelta poikkeuksena musiikin tunnit, jotka oli peruskoulun puolella.

      Lukiossa jatkuu se sama systeemi; vihot tehdään itse ja sinne kirjoitetaan kaikki. Kirjat tarvitsee kielissä ja matiikassa, luonnollisesti. Äidinkieleen tulee kirja, jota käytetään koko lukio aika, mutta siinäkin kirjoitetaan vihkoon kaikki itse. Ja mitä niihin runoihin tulee, meillä ainakaan ei lueta niitä kun vain yhdessä aineessa. Runo kirjoitetaan vihkoon ja koko luokka lukee sen tunnin alussa yhteen ääneen.
      Eurytmia jatkuu lukiossa, tunti viikossa.
      Ekana vuonna (ainakin meillä) on ekologialeiri Kolin maisemiin.
      Jos on vasta tullut Steineriin lukion alussa, eikä tunne uudelta luokalta ketään, se on hyvä mahdollisuus tutustua toisiin ja samalla siinä voi jo mahdollisesti kasvaa luokkahenki.

      12. luokalla (vastaa normaali lukion 3. vuotta) on kulttuurimatka. Se on yleensä ollut Firenze, mutta joku vuosi 12. luokka teki sen kuulemma Brasiliaan tms. paikka, en nyt muista..
      Tämän matkan takia tuleva 12. luokka on pitänyt toisen lukiovuoden jälkeen kesäloman aikana hostellia koulumme tiloissa, jolla he ovat keränneet matka rahaa. Jokainen on vuorollaan ollut "päivystyksessä" jos hostelliin majoittuneet tarvitsevat jotakin.
      12. luokka on tehnyt aina näytelmän, millä he ovat myös keränneet rahaa tulevaan matkaan. Ja jo ensimmäisestä lukiovuodesta lähtien oppilaat ovat voineet vaikuttaa asiaan pitämällä sen vuotisen 12. luokan näytelmän ajan kahviota, jolla he ovat keränneet jo rahaa luokkakassaan omaa matkaansa varten.

      Kulttuurimatka järjestetään 12. luokan keväällä, tänä vuonna nykyinen 12. luokka tekee sen Toukokuussa.

      Vanhojen tanssit ovat 12. luokalla, koska seuraavaksi heistä tulee abeja. Mutta tietääkseni on mahdollista tanssia jo aiempana vuonna jos haluaa.

      Steiner lukio on nelivuotinen, toisin kuin normaali lukio. Miksi?
      Siksi, että sillä helpotetaan kireää opiskelu tahtia.
      Itse ajattelin, jos mahdollista, kirjoittaisin jo jotkut aineet 12. luokalla, ei ole vielä selvää onko se mahdollista, mutta toivoisin niin.

      Mitä on sitten se neljäs vuosi, eli 13 luokka.
      13 luokalla kerrataan lukiossa opittuja asioita ja valmistaudutaan kirjoituksiin :)

      Pidän steinerista, koska siellä ei ole niin kireä tahti kuin muissa lukioissa. Joillekin se voi sopia, jotkut voivat pitää siitä, jotkut ei. Itselleni steiner lukion opetustapa ja tahti, millä siellä edetään, on minulle sopiva.

      Kun aloitin nykyisen lukuvuoden, kuulin että Helsingissä Steiner koulu on kovassa suosiossa.
      Steinerissa ei todellakaan ole mitään adhd- nuoria tai muutenkaan "vajaa älyisiä". Siellä on aivan samanlaisia nuoria kuin muissa peruskouluissa tai lukioissa.

      Saatoin nyt unohtaa jonkun asian, mutta lisäilkää sitten jos jotain jäi puuttumaan. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe