Haluaisin Dobberin

dobsku

olen jo pitkään halunnut dobberia ja nyt olen ihan vakavissani alkanut harkita sen ottoa... mutta.. sopiiko se kerrostalo asuntoon?? se on kuitenkin todella iso. entä miten dobberit tulee (noin yleensä) toimeen toisten koirien kanssa? itselläni on sekarotuinen n 30cm korkea uros. joten pitäisikö ottaa narttu dobberi? en ole kovin isokokoinenkaan joten en tiedä miten isokokoinen koira pysyy hallussa.. :/ tosin koulutuksella sekin järjestyisi. aiempaa kokemusta on rottweileristä ja sekarotuisista (itselläni ei ole ollut rottweileriä mutta lähes päivittäin on kaverin rottiksen kanssa oltu tekemisissä ja on se joskus viikonloppusisn ollut mulla hoidossa) kannattaako minun edes ottaa koko dobberia?? netistä ja kirjoista on tietoja kyllä tultu luettua jne :)

14

2199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu

      Monesta eri asiasta.Dobermann on melko dominoiva rotu joten en suosittele saman sukupuolen edustajaa eli narttu olisi viisaampi valinta.Koira vaatii melko paljon liikuntaa ja saattaa olla melko kovapäinen joten päättele itse sopiiko sinulle dobermann.Periaatteessa asunnon ei tarvitse olla kovin iso koiran takia eiköhän sopivuus enemmänkin riipu siitä kuinka usein OIKEASTI ulkoilutat koiria.

      • dopsku

        kolme kertaa päivässä on tapana koiraa ulkoiluttaa.. aamulla puolen tunnin lenkki, päivällä n 1,5h lenkki ja illalla puolen tunnin lenkki :P siis tämän sekarotuisen kanssa.. dobberin kanssa tietysti tarpeen vaatiessa enemmän :) ja kokemusta dominoivistakin koirista on :)


      • dominoivista
        dopsku kirjoitti:

        kolme kertaa päivässä on tapana koiraa ulkoiluttaa.. aamulla puolen tunnin lenkki, päivällä n 1,5h lenkki ja illalla puolen tunnin lenkki :P siis tämän sekarotuisen kanssa.. dobberin kanssa tietysti tarpeen vaatiessa enemmän :) ja kokemusta dominoivistakin koirista on :)

        Koirista on kokemusta tarkoitin kylläkin kahta SAMAA SUKUPUOLTA olevaa koiraa.Omistajan kokemus ei pelkästään riitä tulee koirien keskinäinen välienselvittely väistämättä.


      • dobsku
        dominoivista kirjoitti:

        Koirista on kokemusta tarkoitin kylläkin kahta SAMAA SUKUPUOLTA olevaa koiraa.Omistajan kokemus ei pelkästään riitä tulee koirien keskinäinen välienselvittely väistämättä.

        joo no ehkä se narttu on sitten parempi vaihtoehto... mistä muuten johtuu (saatan myös kuvitella) ettei yksikään tuntemani dobberi (tunnen kolme) tykkää pienistä koirista?


      • lalallalalalalla
        dobsku kirjoitti:

        joo no ehkä se narttu on sitten parempi vaihtoehto... mistä muuten johtuu (saatan myös kuvitella) ettei yksikään tuntemani dobberi (tunnen kolme) tykkää pienistä koirista?

        Ai siis rähisee pienille koirille?
        No tämä johtuu johtajuusongelmasta, siinä sinulle vastaus :D


      • dobsku
        lalallalalalalla kirjoitti:

        Ai siis rähisee pienille koirille?
        No tämä johtuu johtajuusongelmasta, siinä sinulle vastaus :D

        millasesta johtajuusongelmasta? :P olen vain huomannu että usein dobbrit ärähtelee pienille koirille ja ei muutenkaan näytä tykkäävän näistä.. viimeksi kun esim oltiin koirapuistossa ja sinne tuli dobermann niin omistaja sanoi ettei hänen oikeen tykkää pienistä koirista ja siksi me ei voida olla samaan aikaan puistossa :P kaverilla sama juttu vaikka muuten kaikki menee koiran kanssa hyvin..


      • Tiedän
        dominoivista kirjoitti:

        Koirista on kokemusta tarkoitin kylläkin kahta SAMAA SUKUPUOLTA olevaa koiraa.Omistajan kokemus ei pelkästään riitä tulee koirien keskinäinen välienselvittely väistämättä.

        Tuosta koirien välienselvittelystä. Vaikka samassa taloudessa asuu kaksi samaa sukupuolta edustavaa niin eivät koirat välttämättä ota yhteen...riippuu kummankin luonteesta ja kasvatuksesta!!! Eli jotkut koirat ottaa ja jotkut ei!Puhun ihan kokemuksesta!


      • dobsku kirjoitti:

        joo no ehkä se narttu on sitten parempi vaihtoehto... mistä muuten johtuu (saatan myös kuvitella) ettei yksikään tuntemani dobberi (tunnen kolme) tykkää pienistä koirista?

        Dobberi tykkää pienistä (sekä muunkokoisista) koirista. Meilläkin on niitä pieniä kolme, ja kaikki ovat dobberin kavereita ja päinvastoin. Jos dobberi ei "tykkää" pienistä, niin tulee heti mieleen kovin epävarma koiraluonne: heti yrittämässä tilaisuuden tullen päästä pomottamaan edes pienempiään?


    • eivät ole samanlaisia

      Kommenttina vaan että toiv. otat huomioon sen, että dobermann on täysin erilainen kuin rottweiler, joten se kokemus rottweilerista ei takaa yhtään mitään. Pelkkä ulkoilu harvemmin riittää sille.

      Jos epäilyttää niin jätä ottamatta.

      • mistica

        Jos asia mietityttää ja netistä kyselet neuvoa, jättäisin väliin. Ja mitä tulee dobberien rähisemiseen pienille, niin yksi mun aiemmista koiristani (noin 33cm/7.5kg)usein erikseen pyydettiin isojen puolelle puistoon tuomaan vipinää...ei mitään tappelua terrierin ja dobberin välillä. Omistajat sanoivat oikein että tollanen terhakka luolakoira sopii mainiosti tähän porukkaan. Sujuvaa kisailua vain. Yksilöistä kiinni ja aika usein hihnan toisesta päästä, tosin ei tuo johtajuusteoria oikein istu joka paikkaan.
        (jos omista koiristani tuo pieni saattaa pelätä tiettyjä koiria, ei se sitä ole, ettenkö olisi riittävän turvallinen, sillä nyt on ikäviä sattumuksia matkan varrella)


      • Cheatiw

        Millä tavalla rotikka ja dobermann eroaa, luonteeltaan?


      • sanottuna
        Cheatiw kirjoitti:

        Millä tavalla rotikka ja dobermann eroaa, luonteeltaan?

        Rottweiler paljon rauhallisempi. Dobermann eritt. vilkas, vaatii paljon aktiviteettia, pelkkä lenkkeily ei riitä. Mm. vilkkaus, kekseliäisyys ja vauhti aiheuttavat yllätyksiä jne jne. Jos ei tarpeeksi aktiviteetteja tulee ongelmia.


      • ,.,.,.
        sanottuna kirjoitti:

        Rottweiler paljon rauhallisempi. Dobermann eritt. vilkas, vaatii paljon aktiviteettia, pelkkä lenkkeily ei riitä. Mm. vilkkaus, kekseliäisyys ja vauhti aiheuttavat yllätyksiä jne jne. Jos ei tarpeeksi aktiviteetteja tulee ongelmia.

        ja voin sanoa että ei ole läheskään niin kovapäinen kun nämä muut väittää..doopperiakin kun suositellaan ihan kotikoiraksikin.meidän toope on yli puolet rauhallisempi kuin mali ja malihan tarvitsee tosi paljon aktiviteettejä..ja ei ole kellään minun kavereiden toopeilla tullut yhtään ongelmia=)Meidän toope ei koskaan ole ees tuhonmnut paikkoja yksin ollessaan(kaikkihan on yksilöitä).eli ihan hyvin voit kerrostaloon ottaa,sinnehän minullekkin kasvattaja möi vauvan aikoinaan=)kannattaa ottaa yhteyttä moniin kasvattajiin ja käydä tutustumassa jne.sieltähän sitä parhaiten kaiken tiedon saa=)


    • kuin eroavat

      Hovawart ja Mäyräkoira.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe