Haluaisin Dobberin

dobsku

olen jo pitkään halunnut dobberia ja nyt olen ihan vakavissani alkanut harkita sen ottoa... mutta.. sopiiko se kerrostalo asuntoon?? se on kuitenkin todella iso. entä miten dobberit tulee (noin yleensä) toimeen toisten koirien kanssa? itselläni on sekarotuinen n 30cm korkea uros. joten pitäisikö ottaa narttu dobberi? en ole kovin isokokoinenkaan joten en tiedä miten isokokoinen koira pysyy hallussa.. :/ tosin koulutuksella sekin järjestyisi. aiempaa kokemusta on rottweileristä ja sekarotuisista (itselläni ei ole ollut rottweileriä mutta lähes päivittäin on kaverin rottiksen kanssa oltu tekemisissä ja on se joskus viikonloppusisn ollut mulla hoidossa) kannattaako minun edes ottaa koko dobberia?? netistä ja kirjoista on tietoja kyllä tultu luettua jne :)

14

2084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu

      Monesta eri asiasta.Dobermann on melko dominoiva rotu joten en suosittele saman sukupuolen edustajaa eli narttu olisi viisaampi valinta.Koira vaatii melko paljon liikuntaa ja saattaa olla melko kovapäinen joten päättele itse sopiiko sinulle dobermann.Periaatteessa asunnon ei tarvitse olla kovin iso koiran takia eiköhän sopivuus enemmänkin riipu siitä kuinka usein OIKEASTI ulkoilutat koiria.

      • dopsku

        kolme kertaa päivässä on tapana koiraa ulkoiluttaa.. aamulla puolen tunnin lenkki, päivällä n 1,5h lenkki ja illalla puolen tunnin lenkki :P siis tämän sekarotuisen kanssa.. dobberin kanssa tietysti tarpeen vaatiessa enemmän :) ja kokemusta dominoivistakin koirista on :)


      • dominoivista
        dopsku kirjoitti:

        kolme kertaa päivässä on tapana koiraa ulkoiluttaa.. aamulla puolen tunnin lenkki, päivällä n 1,5h lenkki ja illalla puolen tunnin lenkki :P siis tämän sekarotuisen kanssa.. dobberin kanssa tietysti tarpeen vaatiessa enemmän :) ja kokemusta dominoivistakin koirista on :)

        Koirista on kokemusta tarkoitin kylläkin kahta SAMAA SUKUPUOLTA olevaa koiraa.Omistajan kokemus ei pelkästään riitä tulee koirien keskinäinen välienselvittely väistämättä.


      • dobsku
        dominoivista kirjoitti:

        Koirista on kokemusta tarkoitin kylläkin kahta SAMAA SUKUPUOLTA olevaa koiraa.Omistajan kokemus ei pelkästään riitä tulee koirien keskinäinen välienselvittely väistämättä.

        joo no ehkä se narttu on sitten parempi vaihtoehto... mistä muuten johtuu (saatan myös kuvitella) ettei yksikään tuntemani dobberi (tunnen kolme) tykkää pienistä koirista?


      • lalallalalalalla
        dobsku kirjoitti:

        joo no ehkä se narttu on sitten parempi vaihtoehto... mistä muuten johtuu (saatan myös kuvitella) ettei yksikään tuntemani dobberi (tunnen kolme) tykkää pienistä koirista?

        Ai siis rähisee pienille koirille?
        No tämä johtuu johtajuusongelmasta, siinä sinulle vastaus :D


      • dobsku
        lalallalalalalla kirjoitti:

        Ai siis rähisee pienille koirille?
        No tämä johtuu johtajuusongelmasta, siinä sinulle vastaus :D

        millasesta johtajuusongelmasta? :P olen vain huomannu että usein dobbrit ärähtelee pienille koirille ja ei muutenkaan näytä tykkäävän näistä.. viimeksi kun esim oltiin koirapuistossa ja sinne tuli dobermann niin omistaja sanoi ettei hänen oikeen tykkää pienistä koirista ja siksi me ei voida olla samaan aikaan puistossa :P kaverilla sama juttu vaikka muuten kaikki menee koiran kanssa hyvin..


      • Tiedän
        dominoivista kirjoitti:

        Koirista on kokemusta tarkoitin kylläkin kahta SAMAA SUKUPUOLTA olevaa koiraa.Omistajan kokemus ei pelkästään riitä tulee koirien keskinäinen välienselvittely väistämättä.

        Tuosta koirien välienselvittelystä. Vaikka samassa taloudessa asuu kaksi samaa sukupuolta edustavaa niin eivät koirat välttämättä ota yhteen...riippuu kummankin luonteesta ja kasvatuksesta!!! Eli jotkut koirat ottaa ja jotkut ei!Puhun ihan kokemuksesta!


      • dobsku kirjoitti:

        joo no ehkä se narttu on sitten parempi vaihtoehto... mistä muuten johtuu (saatan myös kuvitella) ettei yksikään tuntemani dobberi (tunnen kolme) tykkää pienistä koirista?

        Dobberi tykkää pienistä (sekä muunkokoisista) koirista. Meilläkin on niitä pieniä kolme, ja kaikki ovat dobberin kavereita ja päinvastoin. Jos dobberi ei "tykkää" pienistä, niin tulee heti mieleen kovin epävarma koiraluonne: heti yrittämässä tilaisuuden tullen päästä pomottamaan edes pienempiään?


    • eivät ole samanlaisia

      Kommenttina vaan että toiv. otat huomioon sen, että dobermann on täysin erilainen kuin rottweiler, joten se kokemus rottweilerista ei takaa yhtään mitään. Pelkkä ulkoilu harvemmin riittää sille.

      Jos epäilyttää niin jätä ottamatta.

      • mistica

        Jos asia mietityttää ja netistä kyselet neuvoa, jättäisin väliin. Ja mitä tulee dobberien rähisemiseen pienille, niin yksi mun aiemmista koiristani (noin 33cm/7.5kg)usein erikseen pyydettiin isojen puolelle puistoon tuomaan vipinää...ei mitään tappelua terrierin ja dobberin välillä. Omistajat sanoivat oikein että tollanen terhakka luolakoira sopii mainiosti tähän porukkaan. Sujuvaa kisailua vain. Yksilöistä kiinni ja aika usein hihnan toisesta päästä, tosin ei tuo johtajuusteoria oikein istu joka paikkaan.
        (jos omista koiristani tuo pieni saattaa pelätä tiettyjä koiria, ei se sitä ole, ettenkö olisi riittävän turvallinen, sillä nyt on ikäviä sattumuksia matkan varrella)


      • Cheatiw

        Millä tavalla rotikka ja dobermann eroaa, luonteeltaan?


      • sanottuna
        Cheatiw kirjoitti:

        Millä tavalla rotikka ja dobermann eroaa, luonteeltaan?

        Rottweiler paljon rauhallisempi. Dobermann eritt. vilkas, vaatii paljon aktiviteettia, pelkkä lenkkeily ei riitä. Mm. vilkkaus, kekseliäisyys ja vauhti aiheuttavat yllätyksiä jne jne. Jos ei tarpeeksi aktiviteetteja tulee ongelmia.


      • ,.,.,.
        sanottuna kirjoitti:

        Rottweiler paljon rauhallisempi. Dobermann eritt. vilkas, vaatii paljon aktiviteettia, pelkkä lenkkeily ei riitä. Mm. vilkkaus, kekseliäisyys ja vauhti aiheuttavat yllätyksiä jne jne. Jos ei tarpeeksi aktiviteetteja tulee ongelmia.

        ja voin sanoa että ei ole läheskään niin kovapäinen kun nämä muut väittää..doopperiakin kun suositellaan ihan kotikoiraksikin.meidän toope on yli puolet rauhallisempi kuin mali ja malihan tarvitsee tosi paljon aktiviteettejä..ja ei ole kellään minun kavereiden toopeilla tullut yhtään ongelmia=)Meidän toope ei koskaan ole ees tuhonmnut paikkoja yksin ollessaan(kaikkihan on yksilöitä).eli ihan hyvin voit kerrostaloon ottaa,sinnehän minullekkin kasvattaja möi vauvan aikoinaan=)kannattaa ottaa yhteyttä moniin kasvattajiin ja käydä tutustumassa jne.sieltähän sitä parhaiten kaiken tiedon saa=)


    • kuin eroavat

      Hovawart ja Mäyräkoira.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe