Macbookin ostaminen

mitä kaikkea

Ostaisin Macbookin luultavasti netistä Applen nettikaupasta. Ongelma nyt on, että mitä näistä tulisi valita tältä sivulta: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/fistore.woa/6864044/wo/f07xyJCA28R32tl9KrU1nigKMBX/2.?p=0

Olen aika pihalla, että jos tilaan sen netistä niin saanko vain pelkän tietokoneen enkä käyttöjärjestelmää tai muita ohjelmia. Tuleeko käyttöjärjestelmän mukana joitakin esim Microsoft Wordin tapaisia ohjelmia? Onko ne ostettava erikseen? Tuleeko käyttöjärjestelmä kannettavan mukana vai miten minun tulisi tuo Macbook tilata?

Tahtoisin kaiken tarvittavan kerralla mukaan. Entä viruksentorjuntaohjelmat? Tuleeko ne asentaa koneeseen itse?

Ja vielä. Kumpi olisi tärkeämpää 2GB memory vai 160GB hard drive. Tulee liika kalliiksi jos valitsen molemmista suuremmat luvut.

17

2521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

      Minä ostaisin sen keskimmäisen valkoisen ja ison levyn.

      Käyttis Applen softat tulee mukana, aina. Applen sivuilta löytyy tiedot Macbookista ja mitä softaa mukana on.

      Wordista tulee joku surkea TestDrive versio, jolla ei mun mielestä tee mitään. Officen jos tahtoo, se on ostettava. Tosin itse ostaisin iWork-paketin (josta tulee mukana täysin käyttökelpoinen 30 pv kokeiluversio). TeXturi tulee mukana ja silläkin kirjoittaa ja se lukee/kirjoittaa .doc tiedostoja myös.

      Neoofficesta jotkut tykkää, sehän on ilmainen.

      Viruksentorjuntaohjelmat, mihin niitä tarvitset, aiotko asentaa Macbookiin Windowsin?

      Senkun tilaat vaan.

      • tuu mukana

        Pitääkö Windows ostaa erikseen? Riittäkö OEM versio vai pitääkö ostaa full versio? Aika kalliiksi tule...


      • PowerBook G4
        tuu mukana kirjoitti:

        Pitääkö Windows ostaa erikseen? Riittäkö OEM versio vai pitääkö ostaa full versio? Aika kalliiksi tule...

        tule. Mihin sinä sitä Windowsia tarvitset, jos aiot ostaa MacBookin?


      • jason-blue
        tuu mukana kirjoitti:

        Pitääkö Windows ostaa erikseen? Riittäkö OEM versio vai pitääkö ostaa full versio? Aika kalliiksi tule...

        Macintosh koneissa on Mac OS X -käyttöjärjestelmä, niihin tosin voi asentaa Windowsin, tai Linuxin tai jonkun muun käyttöjärjestelmän.

        http://farm2.static.flickr.com/1268/589213268_6f1131aefb_o_d.jpg

        Yleensä Macit ostetaan juuri käyttöjärjestelmän vuoksi


    • mitä kaikkea

      Tarkemmin mitä tarkoittaa Memory ja Hard drive? Tiedän, muisti ja joku kiintolevy tms? Mutta kumman ottaisin suurempana? Mitä ne merkitsevät?

      Pitäisin koneella paljon musiikkia ja kuvia. Että niille olisi olla tilaa ainakin.

      • mitä kaikkea

        Ainiin ja se nettiyhteys. Miten se tulee liittää tarviiko ostaa mitään? Olen niin pihalla näistä asioista.


      • jason-blue
        mitä kaikkea kirjoitti:

        Ainiin ja se nettiyhteys. Miten se tulee liittää tarviiko ostaa mitään? Olen niin pihalla näistä asioista.

        Miten sää haluat sun koneen pääsevän nettiin? Miten nykyinen menee?


      • mitä kaikkea
        jason-blue kirjoitti:

        Miten sää haluat sun koneen pääsevän nettiin? Miten nykyinen menee?

        Tahtoisin et pystyis oleen netissä ilman et olisi piuhat seinässä kiinni. Ja muuallakin kuin kotona. Pystyykö tätä nettiyhteyttä mikä tässä on, jotenkin liittää siihen? Tarviiko mun maksaa kahdet laskut aina vai?


      • jason-blue
        mitä kaikkea kirjoitti:

        Tahtoisin et pystyis oleen netissä ilman et olisi piuhat seinässä kiinni. Ja muuallakin kuin kotona. Pystyykö tätä nettiyhteyttä mikä tässä on, jotenkin liittää siihen? Tarviiko mun maksaa kahdet laskut aina vai?

        Langaton verkkoyhteys eli WLAN (Mac-kielellä: Airport)

        "Pystyykö tätä nettiyhteyttä mikä tässä on, jotenkin liittää siihen?"

        Mikä on "tässä"? Joku läppäri?

        Ei tartte maksaa kasia maksuja missään kohtaa.


      • mitä kaikkea
        jason-blue kirjoitti:

        Langaton verkkoyhteys eli WLAN (Mac-kielellä: Airport)

        "Pystyykö tätä nettiyhteyttä mikä tässä on, jotenkin liittää siihen?"

        Mikä on "tässä"? Joku läppäri?

        Ei tartte maksaa kasia maksuja missään kohtaa.

        ei oo läppäri.


      • jason-blue
        mitä kaikkea kirjoitti:

        ei oo läppäri.

        Onko sulla ADSL?
        Kone oletettavasti on yhteydessä ADSL-modeemiin verkkopiuhalla.

        Onko ADSL-modeemissa myös WLAN-tukiasema?
        jos et tiedä niin kurkkaa merkki ja malli.

        Jos ADSL-modeemissa ei ole WLAN-tukiasemaa, niin suosittelen seuraavaa (tulostin- ja audio-jaon takia).

        http://www.apple.com/fi/airportexpress/


      • jason-blue
        jason-blue kirjoitti:

        Onko sulla ADSL?
        Kone oletettavasti on yhteydessä ADSL-modeemiin verkkopiuhalla.

        Onko ADSL-modeemissa myös WLAN-tukiasema?
        jos et tiedä niin kurkkaa merkki ja malli.

        Jos ADSL-modeemissa ei ole WLAN-tukiasemaa, niin suosittelen seuraavaa (tulostin- ja audio-jaon takia).

        http://www.apple.com/fi/airportexpress/

        Kun kysyttävää on paljon, niin onko mitenkään mahdollista hoitaa tätä esim. Messengerissä?


      • mitä kaikkea
        jason-blue kirjoitti:

        Kun kysyttävää on paljon, niin onko mitenkään mahdollista hoitaa tätä esim. Messengerissä?

        Niin että voi olla ehkä parasta mennä sittenkin kauppaan tekemään tilaus tästä. Kysyin siitä jo yksi päivä ja sanoivat, että ne pystyvät tekemään tilauksen joten sinne marssin maanantaina ja teen tilauksen ellei hinta ole rutkasti suurempi.


      • jason-blue
        mitä kaikkea kirjoitti:

        Niin että voi olla ehkä parasta mennä sittenkin kauppaan tekemään tilaus tästä. Kysyin siitä jo yksi päivä ja sanoivat, että ne pystyvät tekemään tilauksen joten sinne marssin maanantaina ja teen tilauksen ellei hinta ole rutkasti suurempi.

        Yleensä liikkeissä on hiukan (muutamia kymppejä) korkeampi hinta. Varo kuitenkin etteivät myy vanhoja malleja uusien hinnoilla.

        1Gt keskusmuistia riittää MacBookkiin ihan hyvin ja tilan tarve on riippuvainen käyttäjästä, 160Gt pitäis normaalisti riittää musiikille ja kuville.

        MacBookilla pystyt käyttään ihan normaalisti WLAN-tukiasemia, jos päästä nettiin langattomasti joka paikassa, niin se edellyttää GPRS- tai 3G-yhteyttä, joihin tarvitset esim. sopivan puhelimen tai usb-antennin. Nämä palvelut luonnollisesti maksavat ja vaativat sopimuksen palvelun tarjoajan kanssa (esim. Sonera, Saunalahti tai Elisa).

        P.S. Otathan huomioon, että halvimmassa MacBook-mallissa ei ole polttavaa DVD-asemaa, vaan DVD/CD-RW.


      • mitä kaikkea
        jason-blue kirjoitti:

        Yleensä liikkeissä on hiukan (muutamia kymppejä) korkeampi hinta. Varo kuitenkin etteivät myy vanhoja malleja uusien hinnoilla.

        1Gt keskusmuistia riittää MacBookkiin ihan hyvin ja tilan tarve on riippuvainen käyttäjästä, 160Gt pitäis normaalisti riittää musiikille ja kuville.

        MacBookilla pystyt käyttään ihan normaalisti WLAN-tukiasemia, jos päästä nettiin langattomasti joka paikassa, niin se edellyttää GPRS- tai 3G-yhteyttä, joihin tarvitset esim. sopivan puhelimen tai usb-antennin. Nämä palvelut luonnollisesti maksavat ja vaativat sopimuksen palvelun tarjoajan kanssa (esim. Sonera, Saunalahti tai Elisa).

        P.S. Otathan huomioon, että halvimmassa MacBook-mallissa ei ole polttavaa DVD-asemaa, vaan DVD/CD-RW.

        Kiitoksia paljon, käyn kysäsemässä kaupasta


      • jason-blue
        mitä kaikkea kirjoitti:

        Kiitoksia paljon, käyn kysäsemässä kaupasta

        Jos oot opiskelija tai pysytyt käyttämään sellaista hyväksi, niin Apple Storesta saa 6% alee.


    • jason-blue

      Applen tietokoneissa toimitetaan Mac OS X käyttöjärjestelmä ja liuta hyödyllisiä ohjelmia. MS Office 2004 for Mac maksaa edu-versiona 130€. Applen iWork maksaa 79€ ja NeoOffice on ilmainen.

      Officesta ja iWorkistä tulee mukana testiversiot.

      Virustorjuntaa et tarvitse.

      Riippuu siitä mitä sillä koneella teet. Mulle on 1Gt riittäny hyvin.

      160Gt levyä ja 2Gt muistia maksaa Verkkokaupassa 200€
      http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3580
      http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=13726

      Kovalevyn vaihto tosin aiheuttaa sen, että joudut asentamaan käyttöjärjestelmän itse, mikä onneksi ei ole vaikea toimenpide.
      Mitään korotuksia spekseihin ei kannata tehdä Apple Storessa (sikahinnat).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe