tamponin asettaminen sattuu

ai jai

yritän totutella itseäni tamponeihin, ajattelin sen myös helpottavan myöhempiä yhdyntöjä (en ole kokenut niitä vielä). kun työnnän niitä emättimeen, sattuu jossain vaiheessa "käytävää" ja olen yrittänyt vaihtaa suuntaa mutta seinämää alkaa viiltää tms. Jännitän sen laittoa ilmeisesti. Olen aloittanut minillä (OB). toistaiseksi saan siten, että tamponin "perä" näkyy emätimestä enää. tiedän, se ei ole tarpeeksi syvällä mutta sen työntäminen viiltää. onko kellään neuvoja? mietin rasvan levittämistä mutta lisääkö se tulehdusriskiä?

101

31014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tamponisti

      Kannattaa kokeilla asettimellisia tamponeja. Niiden asettamiseksi ei tarvitse kovin pitkälle edes työntää omin sormin, kun asettimen putket hoitavat homman loppuun asti. Perusvoiteen laittaminen tampoonin päähän ei lisää tulehdusriskiä. Voisit myös koittaa muita asentoja. Toisilla tampooni menee parhaiten istuessa, toisilla kyykyssä ja joku saa parhaiten tampoonin paikoilleen selällään tai seisaaltaan.

      • sulle

        voiko sen tamponin rasvata vaikka puoleen väliin tamponia?
        en oikein tiedä noista asettimista - työnnän ne sisälleni ja tuikkaan tamponin siitä ja vedän putket veke vai?

        entä onko tamponin käyttö järkevää harjoitusta yhdyntöjä varten - levittääkö se paikkoja?


      • tamponisti
        sulle kirjoitti:

        voiko sen tamponin rasvata vaikka puoleen väliin tamponia?
        en oikein tiedä noista asettimista - työnnän ne sisälleni ja tuikkaan tamponin siitä ja vedän putket veke vai?

        entä onko tamponin käyttö järkevää harjoitusta yhdyntöjä varten - levittääkö se paikkoja?

        Ei sitä koko tamponia tarvitse rasvata, kyllä pitäisi ihan riittä että siihen päähän laitat vähän liukasteeksi rasvaa.

        Asettimellisessa tampoonissa sitä asetinta työnnetään muutama sentti sisään, jonka jälkeen työnnetään pahviputken avulla tampooni sisälle. Se siis tulee toisen putken sisästä ja menee oikeaan paikkaan kunhan olet ensin työntänyt putken oikeaan kohtaan (ainakin Tampaxissa on sormilla tunnusteltavat rajat joihin asti asetin täytyy ensin emättimeen työntää).

        Tuolla lisää tietoa asettimellisesta tampoonista (mikään pakkohan ei ole juuri kyseistä merkkiä käyttää, mutta ohjeet pätevät kaikkiin vastaaviin). Oikeassa reunassa on aika yksityiskohtaiset ohjeet: http://www.tampax.eu/fi_FI/howtouse.php

        Mitä sitten yhdyntöihin tulee, niin tampoonithan eivät vaikuta millään tavalla yhdyntöihin. Niin paitsi, että tamponeja käyttämällä saatat puhkaista immenkalvon hajalle, jolloin sen repeäminen yhdynnässä ei ole yhtä kivulias kokemus. Toisaalta immenkalvo voi kyllä venyä/revetä ihan itsekseen tai vaikkapa urheilun seurauksena.

        Jos ihan järjellä mietit, niin tampooni on sen verran kapea, ettei se mitenkään voi venyttää emätintä liikaa. Kyllä se penis on aina leveämpi ja vaatii emättimeltä enemmän venymistä kuin mitä tampooni voi saada aikaan. Emätin lisäksi on niin näppärä kapistus, että se palautuu alkuperäiseen muotoonsa, vaikka sielä tampooni hetkellisesti onkin levittämässä.

        Oletan, että sinusta olisi ihan kiva, että tampoonit levittäisivät emätintä hieman, jotta ensimmäinen yhdyntä ei välttämättä olisi kivulias. Näin tuskin kuitenkaan tapahtuu. Kuten sanottu, niin eipä tampoonien käytöllä ole juurikaan vaikutusta. Immenkalvon kanssa ne voivat auttaa, mutta sitten taas voi olla että kalvo vain osittain venyy ja vasta yhdynnässä "repeää".


      • desperate
        tamponisti kirjoitti:

        Ei sitä koko tamponia tarvitse rasvata, kyllä pitäisi ihan riittä että siihen päähän laitat vähän liukasteeksi rasvaa.

        Asettimellisessa tampoonissa sitä asetinta työnnetään muutama sentti sisään, jonka jälkeen työnnetään pahviputken avulla tampooni sisälle. Se siis tulee toisen putken sisästä ja menee oikeaan paikkaan kunhan olet ensin työntänyt putken oikeaan kohtaan (ainakin Tampaxissa on sormilla tunnusteltavat rajat joihin asti asetin täytyy ensin emättimeen työntää).

        Tuolla lisää tietoa asettimellisesta tampoonista (mikään pakkohan ei ole juuri kyseistä merkkiä käyttää, mutta ohjeet pätevät kaikkiin vastaaviin). Oikeassa reunassa on aika yksityiskohtaiset ohjeet: http://www.tampax.eu/fi_FI/howtouse.php

        Mitä sitten yhdyntöihin tulee, niin tampoonithan eivät vaikuta millään tavalla yhdyntöihin. Niin paitsi, että tamponeja käyttämällä saatat puhkaista immenkalvon hajalle, jolloin sen repeäminen yhdynnässä ei ole yhtä kivulias kokemus. Toisaalta immenkalvo voi kyllä venyä/revetä ihan itsekseen tai vaikkapa urheilun seurauksena.

        Jos ihan järjellä mietit, niin tampooni on sen verran kapea, ettei se mitenkään voi venyttää emätintä liikaa. Kyllä se penis on aina leveämpi ja vaatii emättimeltä enemmän venymistä kuin mitä tampooni voi saada aikaan. Emätin lisäksi on niin näppärä kapistus, että se palautuu alkuperäiseen muotoonsa, vaikka sielä tampooni hetkellisesti onkin levittämässä.

        Oletan, että sinusta olisi ihan kiva, että tampoonit levittäisivät emätintä hieman, jotta ensimmäinen yhdyntä ei välttämättä olisi kivulias. Näin tuskin kuitenkaan tapahtuu. Kuten sanottu, niin eipä tampoonien käytöllä ole juurikaan vaikutusta. Immenkalvon kanssa ne voivat auttaa, mutta sitten taas voi olla että kalvo vain osittain venyy ja vasta yhdynnässä "repeää".

        harrastuksiini kuuluu paljon liikuntaa ( mm . uintia) ja haluaisin sen takia opetella käyttämään tamponia. olen kokeillut asetillista ja normaalia, mutta en onnistu; tuntuu kuin häpyhuulien takana ei olisi aukkoa, vaan uusi suuri nipukka, joten en ns. löydä reikää minne tamponi kuuluisi laittaa. olen lukenut moneen kertaaan kaikki ohjeet ja katsonut kuvat, mutta tamponin työntäminen sentinkään sattuu. olen käynyt kyniksellä (muista syistä), ja tarkistuksen aikana hän sanoi kaiken olevan loistavasti. minulla on melko runsaat kuukautiset, joten emättimeni ei voi olla kuiva.


      • mallu :)
        desperate kirjoitti:

        harrastuksiini kuuluu paljon liikuntaa ( mm . uintia) ja haluaisin sen takia opetella käyttämään tamponia. olen kokeillut asetillista ja normaalia, mutta en onnistu; tuntuu kuin häpyhuulien takana ei olisi aukkoa, vaan uusi suuri nipukka, joten en ns. löydä reikää minne tamponi kuuluisi laittaa. olen lukenut moneen kertaaan kaikki ohjeet ja katsonut kuvat, mutta tamponin työntäminen sentinkään sattuu. olen käynyt kyniksellä (muista syistä), ja tarkistuksen aikana hän sanoi kaiken olevan loistavasti. minulla on melko runsaat kuukautiset, joten emättimeni ei voi olla kuiva.

        siis suosittelisin, että kokeilisit sormella, että mihin suuntaan se emätin kallistuu, ja mikä siellä on sen tamppoonin tukkeena. Käsipeili voi auttaa :)

        Itellä oli sama ongelma jopa mini-kokoisten tamponien (asettimellisten ja ilman olevien) kanssa. Mutta tämän jälkeen auttoi --> nyt menee kepeästi jopa super-kokoiset! :)


      • axiel
        mallu :) kirjoitti:

        siis suosittelisin, että kokeilisit sormella, että mihin suuntaan se emätin kallistuu, ja mikä siellä on sen tamppoonin tukkeena. Käsipeili voi auttaa :)

        Itellä oli sama ongelma jopa mini-kokoisten tamponien (asettimellisten ja ilman olevien) kanssa. Mutta tämän jälkeen auttoi --> nyt menee kepeästi jopa super-kokoiset! :)

        Itsellenikin on ongelmia tamponin kanssa. Mini-kokoisilla kun koitan aloittaa niin hupaisaa on, että saan sen menemään niin syvälle ettei sitä näy, mutta pidemmälle ei mene vaikka miten yritän toisin kuin keskisormi joka uppoaa sinne aivan helposti. D:


      • anskuu.....
        axiel kirjoitti:

        Itsellenikin on ongelmia tamponin kanssa. Mini-kokoisilla kun koitan aloittaa niin hupaisaa on, että saan sen menemään niin syvälle ettei sitä näy, mutta pidemmälle ei mene vaikka miten yritän toisin kuin keskisormi joka uppoaa sinne aivan helposti. D:

        Kannattaa tosiaan ensin kokeilla vaikka suihkussa, mihin päin se emätin kallistuu, niin näin on helpompi saada tamponi paikalleen kun tietää vähän omasta anatomiasta:) Ainakin itselläni tuo auttoi ja kannattaa myös kokeilla asettimellisia (paljon helpompia):D


      • helpmee-95
        tamponisti kirjoitti:

        Ei sitä koko tamponia tarvitse rasvata, kyllä pitäisi ihan riittä että siihen päähän laitat vähän liukasteeksi rasvaa.

        Asettimellisessa tampoonissa sitä asetinta työnnetään muutama sentti sisään, jonka jälkeen työnnetään pahviputken avulla tampooni sisälle. Se siis tulee toisen putken sisästä ja menee oikeaan paikkaan kunhan olet ensin työntänyt putken oikeaan kohtaan (ainakin Tampaxissa on sormilla tunnusteltavat rajat joihin asti asetin täytyy ensin emättimeen työntää).

        Tuolla lisää tietoa asettimellisesta tampoonista (mikään pakkohan ei ole juuri kyseistä merkkiä käyttää, mutta ohjeet pätevät kaikkiin vastaaviin). Oikeassa reunassa on aika yksityiskohtaiset ohjeet: http://www.tampax.eu/fi_FI/howtouse.php

        Mitä sitten yhdyntöihin tulee, niin tampoonithan eivät vaikuta millään tavalla yhdyntöihin. Niin paitsi, että tamponeja käyttämällä saatat puhkaista immenkalvon hajalle, jolloin sen repeäminen yhdynnässä ei ole yhtä kivulias kokemus. Toisaalta immenkalvo voi kyllä venyä/revetä ihan itsekseen tai vaikkapa urheilun seurauksena.

        Jos ihan järjellä mietit, niin tampooni on sen verran kapea, ettei se mitenkään voi venyttää emätintä liikaa. Kyllä se penis on aina leveämpi ja vaatii emättimeltä enemmän venymistä kuin mitä tampooni voi saada aikaan. Emätin lisäksi on niin näppärä kapistus, että se palautuu alkuperäiseen muotoonsa, vaikka sielä tampooni hetkellisesti onkin levittämässä.

        Oletan, että sinusta olisi ihan kiva, että tampoonit levittäisivät emätintä hieman, jotta ensimmäinen yhdyntä ei välttämättä olisi kivulias. Näin tuskin kuitenkaan tapahtuu. Kuten sanottu, niin eipä tampoonien käytöllä ole juurikaan vaikutusta. Immenkalvon kanssa ne voivat auttaa, mutta sitten taas voi olla että kalvo vain osittain venyy ja vasta yhdynnässä "repeää".

        tunnut tietävän asiasta. itse olen poikäystäväni kanssa yrittänyt harrastaa yhdyntää, mutta se ei ole onnistunut, sillä pelkään että emättimessäni on jotain vikaa. käsipeiliä käyttäessä en nimittäin löydä sitä reikää johon tampoonin tai peniksen kuuluisi mennä. meneekö se edes samaaan reikään?
        emättimessäni sen reiän kohdalla on jokin "möykky" joka ei liiku eikä uppoa vaikka sitä kovaa painaakin pohjalle. asetin ensimmäistä kertaa tamponin vähä aikaa sitten, mutta varmaan väärään paikkaan. löysin pienen, noin pikkurillin kynnen kokoisen reiän, mutta uskon sen olevan väärä paikka. tampooni ei mennyt kovin syvälle, siitä jäi pää näkyviin. tivon, etettei tästä seuraa tulehdusta.
        mutta voiko olla, etä emättimessäni on joku, esim synnynnäinen vika kun edes penis ei mennyt sinne vaikka olemme koittaneetkin?? APUA !


      • oikeaan
        helpmee-95 kirjoitti:

        tunnut tietävän asiasta. itse olen poikäystäväni kanssa yrittänyt harrastaa yhdyntää, mutta se ei ole onnistunut, sillä pelkään että emättimessäni on jotain vikaa. käsipeiliä käyttäessä en nimittäin löydä sitä reikää johon tampoonin tai peniksen kuuluisi mennä. meneekö se edes samaaan reikään?
        emättimessäni sen reiän kohdalla on jokin "möykky" joka ei liiku eikä uppoa vaikka sitä kovaa painaakin pohjalle. asetin ensimmäistä kertaa tamponin vähä aikaa sitten, mutta varmaan väärään paikkaan. löysin pienen, noin pikkurillin kynnen kokoisen reiän, mutta uskon sen olevan väärä paikka. tampooni ei mennyt kovin syvälle, siitä jäi pää näkyviin. tivon, etettei tästä seuraa tulehdusta.
        mutta voiko olla, etä emättimessäni on joku, esim synnynnäinen vika kun edes penis ei mennyt sinne vaikka olemme koittaneetkin?? APUA !

        etköhän sä ole ihan oikeeseen reikään sen laittanut kun ei ole muuta reikää mihin sen voisi laittaa kuin peräaukko enkä usko että sä sen sinne olisit laittanut..


      • Anonyymi
        sulle kirjoitti:

        voiko sen tamponin rasvata vaikka puoleen väliin tamponia?
        en oikein tiedä noista asettimista - työnnän ne sisälleni ja tuikkaan tamponin siitä ja vedän putket veke vai?

        entä onko tamponin käyttö järkevää harjoitusta yhdyntöjä varten - levittääkö se paikkoja?

        Meet vaa ja menetät neitsyytes rohkiasti sen jälkee pitääs tamppoonin laitto olla pikku homma... ainaki mulla mennyt näin


      • Anonyymi

    • Heppatyttö97

      minä olen kerran yrittänyt työntää tamponin (oli asettimellinen) sissäni ja oli ihan rentona omasta mielestä jotta onnistuisi paremmin ja seisoin polvet koukussa ja tein kaiken niinko ohjeessa käskettiin mutta kun otin asettimen pois tampponi tuli mukana niin että siitä jäi näkyviin sen pää.

      Merkki taisi olla tampax kompax tai joku tälläne? Nopeeta apua nimittäin en halua että ratsastusleirillä en pääse uimaan koska käytän siteitä:/

      • d

        Et tainnut työntää sitä asetinta tarpeeksi syvälle, koska sen avulla tampoonin pitäisi kyllä automaattisesti mennä oikealle paikalle. Tai sitten et painanut putkea toisen sisään kokonaan ja tampooni jäi vielä osittain asettimeen kiinni. Asettimen pois vetäessäsi tampooni sitten tuli sen mukana vielä jonkun matkaa ulos.

        Itse pidän Tampaxia huonona merkkinä. Se laajenee pituussuunnassa ja ehkäisee erittäin huonosti ohivuotoja.


      • anzu_______________1

        sinuna siirtäisi menkkoja :))


    • Heppatyttö97

      ja vielä se että voiko olla mahdollista että tamponi katoaa esim. kohtuun ja naru sen mukana tai että naru työntyy sisään?:/ pelottaa että ratsastaessa satulan ja minun hankaus liuttaa tamponin ulos tai narun sisään...

      • d

        Ei ole mahdollista. Kohdun suulla on n. nuppineulan pään kokoinen aukko, eikä siitä minkään maailman tampooni mene läpi. Narun saat sisältäsi kyllä sormilla ronkkimalla, mutta jos jätät sen selvästi ulos, niin ei se emätin sitä itsestään imaise sisäänsä, vaikka kinka ratsastaisit.


    • em199

      Itse sain vasta tamppoonin menemään, kun olin harrastanut seksiä eka kerran. Yritin vaikka kuinka monta kertaa, eikä mennyt. Enää ei ole sitä ongelmaa, vaikka olen todella tiukka alapäästä.

    • tumpsari-94

      itse haluaisin koittaa tamponeja mutta se on jotenkin jännittävää että en tiedä uskallanko? olisiko mineillä parempi aloittaa? ja miten tietää mikä on tarpeeksi, sattuuko se?

      • kannattiyrittää:)

        Kannattaa oikeasti kokeilla rohkeasti !! Kun olet kerran yrittänyt , huomaa sen tunteen kun ei enää ole alapäässä ''märkää'' tunnetta JOKA OLI ÄRSYTTÄVÄ .

        Mun oli pakko yrittää, koska huomasin että seuraavilla kuukautisilla olen ulkomailla, jossa menen uimaan mutta ei se onnistu ilman tamponia :)

        Käytän itse miniä ja ne on hyviä aluks :)
        Kyllä sen tuntee kun ei mene enempää ja mullakin ekaks oli se vaan tossa puolessa välissä ja sen tunsi ettei se ole tarpeeks koska sen ei pitäis tuntua eli piti enemmän työntää.

        Vaikka mullakin se siinä alussa vähän kirpasee ni työnnän silti koska ei se sitten satu kun on siellä sisällä.

        Tamponit ovat mun mielestä paljon parempia kuin siteet :) Yritä rohkeasti !


    • :))

      Kertakäyttöiset suojat aiheuttavat korkeamman tulehdusriskin ja jos sattuu niin miksi kiusata itseään? Kokeile kuukuppia, se on silikonia eikä ime itseensä mitään joten paljon mukavampi laittaa paikoilleen jos se sattuu niin siihen voi laittaa rasvaa ilman että toiminta kyky huononee.

    • apuva!

      Eli tamponin kaa voi mennä uimaan ja narun voi laittaa uimapukuun/bikinien sisään,mutta kun ottaa uimahallissa uikkarit pois,niin eikö se naru roiku ikävästi silloin? Ku minä harrastan uintia....

      • slajeu

        Naru ei roiku ikävästi, kun lyhennät sitä siinä vaiheessa kun tamponi on paikoillaan (ei siis aiemmin). Jätät sellaisen pätkän narua josta saat otteen, mutta häviää sinne häpykarvojen sekaan.


    • 1233215

      Kuten edellä on mainittu, kannattaa kokeilla asettimella varustettuja tamponeja. Ne liukuvat paremmin ja ovat nopeita laittaa paikoilleen yleisessäkin vessassa tms. Olethan varmasti työntänyt tamponia oikeaan suuntaan eli hieman takaviistoon (ei suoraan ylöspäin)? Sitten kun tamponin käyttö onnistuu, suosittelen, että kokeilet kuukuppia.

    • emilw-

      Kun niillä tampooneilla on niitä minejä ja näitä niin vaikuttaako se imukykyyn vai pelkästään kokoon ? Itse olen menossa riparille ja katsoin että menkkani ovat samaan aikaan, joten ajattelin että on korkea aika aloittaa käyttö :)

      • f

        Jos tampooni on mini, myös sen imuteho on heikompi kuin vaikkapa normaalin. Se tarkoittaa tosin vain sitä, että normaalilla vuodolla tampooni pitää vaihtaa paljon useammin. Jos vuoto on runsasta, niin minien kanssa ei kannata kyllä paljon edes pelehtiä paitsi jos haluaa harjoitella tamponien käyttöä, niin sitä kokeilemista voi niillä tehdä. Tamponin imukykyyn ei kuitenkaan kannata luottaa, jos minin sisälleen laittaa ja vuoto on runsaimmillaan.


    • 12+3

      Minikokoisilla on hyvä nuoren tytön harjoitella, mutta koot eivät mee iän tai vaikka synnyttämisen tms. mukaan vaan vuodon määrän mukaan. Reilumpaan vuotoon isompi jne.
      Tamponi on varmasti mukavampi riparilla (kunhan vaan muistaa vaihtaa tarpeksi usein!) kuin puljata siteiden kanssa. Kannattaa vaan opetella käyttämään kunnolla etukäteen, niin ei tule ongelmia ja vaihtaminen sujuu sutjakasti eikä tarvitse tuntikaupalla ährätä jossain vessassa... :)

    • tyttö961

      voiko tamponin naru katketa jos vetäää väärin sen ulos.?

      • gf

        Ei kai voi sanoa, että olisi täysin mahdotonta, mutta ei se kyllä kauaksikaan tuosta jää. Otapa yksi tamponi käteen ja koita repiä naru kahtia käsivoimin.


    • HELPME-95

      itse olen poikäystäväni kanssa yrittänyt harrastaa yhdyntää, mutta se ei ole onnistunut, sillä pelkään että emättimessäni on jotain vikaa. käsipeiliä käyttäessä en nimittäin löydä sitä reikää johon tampoonin tai peniksen kuuluisi mennä. meneekö se edes samaaan reikään?
      emättimessäni sen reiän kohdalla on jokin "möykky" joka ei liiku eikä uppoa vaikka sitä kovaa painaakin pohjalle. asetin ensimmäistä kertaa tamponin vähä aikaa sitten, mutta varmaan väärään paikkaan. löysin pienen, noin pikkurillin kynnen kokoisen reiän, mutta uskon sen olevan väärä paikka. tampooni ei mennyt kovin syvälle, siitä jäi pää näkyviin. tivon, etettei tästä seuraa tulehdusta.
      mutta voiko olla, etä emättimessäni on joku, esim synnynnäinen vika kun edes penis ei mennyt sinne vaikka olemme koittaneetkin?? APUA !

    • wj

      en kyllä ole vielä kokeillut tamponeita. Mutta näiden juttujen jälkeen aion kokeilla

    • tyttö97

      Minulla on ollut nyt kahdet kuukautiset ja kolmannet on tulossa. Ajattelin kokeilla tamponien käyttöä, koska harrastan paljon liikuntaa ja haluaisin käydä uimassa kuukautisten aikana. Kuukautiseni ovat olleet tosi runsaat alusta asti, joten pitäisikö käyttää aluksi mini kokoa vai isompaa?

    • kyllä se siitä

      Kokeile ensin miniä (esim. ob n (keltainen paketti) on ihan huippu), isommat ainakin itsellä sattui alkuun ihan älyttömästi!! Mullakin on tosi runsas vuoto varsinkin parina ensimmäisenä päivänä ja silloin kannattaa käyttää sidettä vaikka miniä käyttääkin koska se on niin pieni ja päästää siis helpommin läpi. Ja tosiaan tuo tamponi on kyllä ihan ehdoton varsinkin liikuntaa harrastaessa. Rohkeasti vain kauppaan ja kokeilemaan, itsekkin jännitin ihan turhaan !

    • Tiina15

      Onko normaalia, että kun tamppooni on laitettu emättimeen niin sen jälkeen sattuu kauheasti? Olen nyt useamman kerran käyttänyt minejä, mutta joka kerta tamppoonin laitto sattuu ja sen jälkeen sattuu. Koitin olla yhden päivän tamppoonin kanssa, mutta se oli pakko ottaa pois sillä sattui niin paljon. Help !

      • yj

        Ei ole. Kun tamponi on oikein asetettu, se ei tunnu eikä varsinkaan satu.


    • minä20

      Itse käytän tamponeja ja siteitä kuukautisten aikana yhtä paljon. Ehkä alussa kun vuoto on runsasta, käytän tamponeja, mutta öisin ja loppuvaiheessa suosin siteitä (pitkiä).
      Itseäni sattuu hieman, kun asetan tamponin. Mutta kipu tuntuu alavatsassa, ja se kestää vaan sen hetken, kun työnnän tamponia.
      Yhdynnässä kipua ei ole, joten luulen tuon edellämainitun kivun johtuvan vain emättimessä olevasta "paineesta".

    • someonelikeu

      Ei nytte liity aiheesee hirveesti, mut mulla on koht tulos kolmannet menkat, nii tuli vaa mielee, et haittaako, jos käytän yölläki iha perus siteit? Ei siis mitää yösidettä. Oon tähä asti käyttäny yöl niitä tavallisii, eikä mulle oo tullu mitää tulehduksia ym. Lisäksi mun vuoto ei oo mitenkää eiryisen runsasta, nii onko siitä haittaa? Tietty jos jossaki vaihees alkaa tulla runsaampaa vuotoo, nii sitte hankin niitä yösiteitä.

      Sitten toiseen asiaani. Oon 12 vuotias. Ajattelin et munki pitäs alkaa totuttelee tamponeihi, mut en oikee kehtaa kysyy äidilt apuu, etmite ne laitetaa. Se on vaa ärsyttävä tunneko tuntuu siltäko ois kuset housusa, jos käytän siteitä :D:D nii et voiko jo 12 vuotiaana käyttää tamponeit? Jos alan harjottelee niitte laittoo ni kannattaako alottaa sillä minillä vai ? tanssin ni ois kiva olla reeneiski sillee et ei tunnu et on menkat..

      Ja sitte viel et jos mul on kuuen tunnin koulupvä, nii riittääkö, jos vaihan tietty aamulla herätessäni sitee, ja kerran koulupäivän aikana? ja sitte vaihan ko tuun koulusta, jne. Oon vasta tämmöne harjottelija ko vasta kolmannet tulos, nii oon alkanu miettii et pitäskö side vaihtaa vähä useemmi? Ainakaa ei oo tullu mitää tulehuksia tai kutinaa ym. :D

      Eheh, onneks oon ainaki tähä asti säästyny menkkakivuilt (;(; muttajoo, oisin kiitolline jos joku vastais mahollisimman pia, ko en jaksa oottaa vastaust näihi!:)

      • Anonyymi

        Kyllä 12 vuotiaana voi käyttää tamponeita itsekin käytin ollessani 12


    • moij123456

      riittääks jos vaihtaa siteen 3-4 tunnin välein? (:

      • ll

        Jos se vaan on hyvä vaihtoväli, ettei side vuoda yli, niin kyllä on ihan hyvä vaihtoaika.


      • Weee
        ll kirjoitti:

        Jos se vaan on hyvä vaihtoväli, ettei side vuoda yli, niin kyllä on ihan hyvä vaihtoaika.

        Pitääkö tamppooni asettaa siihen reikään mistä virtsakin tulee sillä vuotonikin tulee siitä reiästä?


      • f
        Weee kirjoitti:

        Pitääkö tamppooni asettaa siihen reikään mistä virtsakin tulee sillä vuotonikin tulee siitä reiästä?

        Virtsaputken aukko on erittäin pieni. Tuskin silmillä havaittava, joten ei, sinne reikään ei tungeta mitään tamponia. Tosin et kyllä siihen pysyisikään vaikka kuinka yrittäisit.

        Jos veri tulee virtsa-aukosta, mene välittömästi lääkäriin. Voi olla hengenvaarallista. Tarkista kuitenkin ensin tuleeko se veri ihan varmasti väärästä paikasta, vai tuleeko virtsa väärästä aukosta vai onko päässyt käymään niin, että sinulla on mennyt asiat pahasti sekaisin.


    • minääääh

      Voiko tamponia käyttää saunassa?? siis yhtä hyvin kuin suihkussakin?

    • tyde12

      Kokeile rohkeesti!

      Mä oon 12 v tyttö. Mulla alko menkat vähä ennen ku täytin 12. Mul on aina ollu karseen runsaat menkat, ja siteitten kaa tappelu alko käydä hermoille, ku puolessa tunnissa superimukykyne side oli jo melkee vuotamassa läpi. Siinä sitten pari kuukautta taaksepäin ostin tampooneita, normin kokosii, ku vuoto on nii runsasta, asettimella varustettuina. Ensin en saanut tampoonia mitenkää menemää sisälle, vaik kuinka olin valinnu rauhallisen ajoituksen, ja olin ihan rentona. Sain tampoonin pään sisälle, mutta sitten iski ällötys ja vedin tampoonin nopeesti pois. Laitoin sitten siteen. Seuraavana aamuna, about kuuden aikaan heräsin siihe, et yösiteest oli TAAS tullu läpi. Syöksyin väsyneenä ja ärsyyntyneenä vessaan, otin tamponin ja työnsin sen nopeesti ja lujaa sisälle emättimeen. Siinä sitten ihmettelin, että tamponi meni sisälle helpommin aamukuudelta väsyneenä ja vihasena ku päivällä rauhassa ajan kanssa. Rohkeutta siinä tarvittiin ilmeisesti vaa!! Siitä lähtien oon saanu tamponin helposti sisälle, ja elämä on tuplasti mukavempaa ilman sitä stressiä siteistä ja niiden kaa tappelusta. Kokeile ihmeessä, se ei oo oikeesti niin vaikeeta! Työnnä vaa rohkeesti, vaiks vähä kirpasis

    • minätäsvaan

      Ite alotin just tamponin käytön ja ihan helposti onnistui asettaminen, kunhan oikeessa kulmassa laittaa kapistuksen sisään (eli vähän tonne ristiselkää kohti).

      Tällästä vaan mietin et onhan se ihan normaalia jos (ainakin näin ekoilla kerroilla) tamponin sisälle laittamisen jälkeen tuntuu alavatsassa noita menkkojen kipuja muistuttava kipu. Ei kova, mutta pienen pientä vihlontaa jonkin aikaa.

      Ja sit toinen asia, eli tamponin ulos ottaminen sattuu jonkin verran. Ei niin pahasti et sen takia en viittis tamponeja käyttää mut just sen verran et aloin miettii olinko mahollisesti tehy jotain väärin tamponia asettaessani. Onko muilla kokemuksia tälläsestä?

    • onko normaalia ?

      onko normaalia jos viidennet menkat tulos, mut ne on jo 6 pvää myöhäs ? voiko ne aluksi jäädä joskus kokonaa pois? olen 12 vuotias ja mulla on menkat tähä asti ollu aika säännölliset, parin päivän vaihteluja ehkä..

      kiitos jo etukäteen vastauksista! :)

    • Kyllä mielestäni

      Ellet ole ollut yhdynnässä niin kyllä se minun mielestäni on normaalia. Itselläni jäi menkkojen alkuvaiheessa pari kertaa jopa kuukausi väliin. Eli ei mitään hätää. :)

    • MitäTehdä?

      Oon ite käyttäny tamppoonei kahet menkat. Nyt tullu sellanen ongelma. Äsken laitoin tamponin sattui jotenki aivan sairaasti, ihan ku olis hiertäny tms. Ja tulin huoneeseen oli pakko palata vessaan kun sattui ja otin sen pois. Vielä sen jälkeenkin tuntuu emättimesssä sellanen hiertävä/polttava tunne.. Mitä tehdä?

    • helpp

      Olen koittanut laittaa useampaan kertaa tamponeja, koska vuotoni on niin runsasta! Joudun käyttämään kahta sidettä pitkittäin, ja silti saattaa tulla läpi... Olen niin kyllästynyt siihen. En ole ihan varma olenko asettanut tamponin oikeassa kulmassa, mutta olen saanut sen ehkä puoli senttiä syvälle ja sattuu aivan kamalasti. Ja myöskin on vaikea löytää reikä mihin se kuuluu laittaa...

    • helpp

      Siis olen nyt katsonut käsipeilillä että missä se reikä voi olla, mutta siinä on kolme ns. palaa ja siiden keskellä ihan tosi pieni reikä jota olen koittanut venyttää isommaksi mutta sattuu kamalasti. Joten epäilen että se on joku virtsaputken aukko mutta kun toista reikää ei ole?!

      • 56

        Virtsaputken aukko on niin pieni, että sinne et saa mitään työnnettyä, etkä voi sitä kyllä venyttääkään. Ja jos et perseeseesi ole yrittänyt tamponia laittaa, niin ihan oikealla reiällä olet.

        Jos et saa etusormea sisällesi, ei sinne tamponikaan mahdu.


    • ohokatoskatos

      Ite kokeilin tossa just vähän aikaa sitten tampoonia, itsellä meni tosi helposti tuo OB mini. Kokeileppa mennä kyykkyyn, vedä henkeä ja huokaa syvään, rentoudu. Ota tampoonista kiinni peukalo- ja etusormella ja työnnä sitä kevyesti, pohjaan saakka (::

      • helpp

        onnistu ;)


    • 12w

      Meinaan kokeilla tamponia seuraavilla menkoilla ja oon vähän "tutkinu" jo itteeni. Kuiteski jossain tuol keskusteluissa mainittiin, et kantsii kokeilla sormella, et mihin suuntaan se emätin "aukee" ni jos kokeilen, ni voiko emätin vaurioitua semmosesta joteski??? Jos vaik osuu kovaa siihen seinämään niin voiko se mennä "rikki" tai voiks siihen tulla jotai haavoja tai muita jos sormella kokeilee?
      Kokemuksia??

    • tyttö15v

      mulla sattuu jo se, kun laitan etusormen emättimeen, eikä se mene edes kauhean syvälle.
      haluaisin silti alkaa käyttää tamponeita, helpottaisivat elämää suuresti!
      mitä pitäis tehdä?

      • norppa

        mul on ihan sama ongelma D:
        Mä vielä harrastan rytmistävoimistelua, niin on oikeesti tosi inhottavaa venytellä ja levitellä niitä haaroja siteillä. Mä kyl pelkään että mulla menee läpi vaikkei se vuoto kauheen isoo ookkaan.
        Joten siis en tiedä mitä tehdä :))


    • kysynpä vaan

      Mihin reikään voi koittaa sormen kanssa, kun tuntuu, että haluaa kosketella itseään?

      • natalie14

        Onko se siinä häpykielessä joka aukeaa niin sen sisässä reikä, jonne voi laittaa sormensa ilman lisä ongelmia ? Onko jotain haittaa, jos yrittää laittaa sormensa pimppiin ( johonkin reikään niistä?) Ja minulla on ongelma, kun haluaisin olla jo yhdynnässä ja olen 14v tyttö. Onko tässä vaiheessa se liian noloa ?


    • =D

      voisinko käyttää tamponi ilman että minulla on menkat

    • Miukumauku

      ei jumankauta eikö kouluissa kerrota mitään?
      Itse olen vuosiluokkaa -90 ja minulle kerrottiin jo ala-asteella öö about 4-5 luokan aikana/jälkeen mitä on tämä jännä juttu, jaettiin kirja missä kerrottiin itsensä tutkimisesta tamppoonin asettelusta siteiden ostamiseen saakka. siis kaikkea myös pojista.
      Tiesin jo kauan ennen menkkojeni alkamista kaiken ja aina "kokeilin" siteitä että jos ne menkat nyt vaikka alkais, joko ny joko ny.
      No päivä kun ne alkoi olin ihan onnesta soikeena ja huusin jo äiteellekki että nyt ne alko ja sain vielä kakkuakin. :D
      No miten kävi, olin tyhmä menin itse hajottamaan immekalvoni, kun itse tutkistelu kiinnosti niin paljon. Parempi toisaalta sekin kun mennä jonkun pojan kanssa sähläämään tai ison miehen kanssa repimään itsensä. Tamppoonia tuli käytettyä noin vuoden myöhemmin menkkojen alusta.
      Nykyään en pidä juuri tamponin käyttämisestä vain siksi, että hygienisistä syistä se pitää vaihtaa usein ja välillä kivut ovat niin järkyttävät että pelkkä tieto et alapääs on jotain "ylimääräistä" sattuu peräti lisää vaikka oikeasti näin ei ole.

      Aloitin itse seksielämäni liian aikaisin ja kadun sitä. Ennemmin olis pitäny saada vaikka dildo siihen hommaan saa ihan itse edetä niinkuin haluaa ja ei ole kukaan painostamassa eikä tule lapsia.

    • Zuzzuu

      Panin kerran tamponia, kun huomasin et multa alko vuotaa verta ku se tamponi osu johonki paikkaan...

    • tamponiopas

      Täällä on paljon kysymyksiä koskien tamponeita ja niiden käyttöä, ajattelin antaa pari ihan yleistä vinkkiä näin kokeneena käyttäjänä:
      1.Kyllä ihan jokaisella on se reikä, mihin se tampooni tulee, minäkään en ensimmäisellä kerralla tamponia koittaessa saanut laitettua tamponia, kun tuntui että ei siinä vaan ole mitään reikää!
      2. Et voi laittaa tamponia väärään reikään. Tai no, onhan meillä se peräreikä, mutta jokainen varmaan sen tunnistaa.
      3. Tamponin laitto vaatii harjoittelua ja ainoa keino saada se paikoilleen, on vaan lähteä yrittämään reippaasti ja rohkeasti, ei sinun emätin siitä rikki mene. Kokeile eri asennoissa, vaikka peilin ja asettimen kanssa.
      4. Naru ei huku mihinkään, se ei mene sisään, eikä katkea. Voit aina uuden tampoonin ottaessa kokeilla nykäistä narua kevyesti että se on varmasti kestävä.
      5. Tamponi ei myöskään lähde vaeltamaan sisälläsi, eikä tule ulos jos olet laittanut sen sisään esim. pakkausohjeen mukaan.
      6. Tamponin laittaminen on helpompaa jos on esim. synnyttänyt ja ollut yhdynnässä, mutta harjoittelun kera se menee ihan kelle vaan.
      7. Mitä pienempi tampooni, sen helpompi laittaa, mutta jälleen, treenaamalla saat kyllä isommankin laitettua.
      8. RENTOUDU! Et saa tamponia sisääsi jos jännität lantiopohjanlihaksiasi.

      Älkää olko liian varovaisia, ei luontoäiti ole meidän sukupuolielimiä kosketuksesta rikki meneviksi tehnyt ja on hyväksyttävä tosiasia, että ensimmäinen kerta sattuu, älä pelästy, et kuole siihen ja se menee ohi kun tarpeeksi usein sen tamponin laitat. Rohkeasti kokeilemaan vaan, tytöt, älkää menkö liian sanantarkasti ohjeen mukaan, vaan miettikää ihan maalaisjärjelläkin.
      Jos tamponi tuntuu kertakaikkiaan liian haastavalta, voit vaan tyytyä käyttämään siteitä ja kokeilla vaikka joskus toiste, tai voit kysäistä esimerkiksi gyneltä.

      Älkää stressatko liikaa, tässä ei ole kuolemanjuttu kyseessä. :)

    • Minäpieni!

      Kiitos oikein paljon!
      Olen aika pieni kokoinen ja olen viidennellä luokalla. Olen noin 145 pitkä eli en mikää hujoppi ja kaikki aina sanovat että eine menkat sulla viel ala ku oot noin pieni... Mutta en oiken usko siihen! Minulla kun on todella runsasta valkovuotoa ja olen 1/4 luokkalaisistani jolla on häpy karvoitusta ja vastaavaa..!
      En nyt usko että ne lähipäivinä alkavat koska äidilläni ne alkoivat myöhään. Uskon että ne alkavat pulen vuoden/Kahden vuoden sisällä.


      Kiitos vinkeistä!

    • mursu5

      Hei! Olen 12- vuotias tyttö! Olen aika pienikokoinen, painan 33.5 ja olen n. 150 cm pitkä. Minulla on valkovuotoa, joka on välillä runsasta, ja sitä tulee suunnilleen joka päivä.Minulla on muutama kysymys...1. Miksi tamponia ei saa käyttää valkovuotoon? 2. Kuinka kauan valkovuoto kestää ennen kuukautisia? 3. Kasvaako rinnat, jos käyttää kupillisia rintsikoita( Mulla on aika pienet rinnat, mutta ovat jo alkaneet kasvaa)? 4. Voiko karvoja leikata, jos on valkovuoto, vai hidastaako se kasvua? Kiitos paljon, niille jotka vaivautuvat vastaamaan kysymyksiini! Hyvää kevättä kaikille!

      • fdgfggfdgf

        1. Tamponia ei saa käyttää valkovuotoon (eikä todella niukkaan kuukautisvuotoon), koska tamponin ei saa olla liian imukykyinen vuotoon nähden. Jos ei ole menkkoja, on tamponi auttamatta liian imukykyinen. "Kuivassa" emättimessä tamponi kuivattaa entisestään ja altistaa tulehduksille ja pahimmillaan TSS:lle. Siksi tamponia käytetään ehdottomasti vain menkkoihin.

        2. Tähän en osaa vastata, lienee yksilöllistä. (Oletan että tarkoitat sitä kauanko valkovuodon alkamisesta menee ekoihin menkkoihin.) Valkovuotoahan muuten sitten tulee kyllä ihan kaiken ikää, se on emättimen normaalia toimintaa. Eli valkovuotoa tulee myös silloin, kun menkat ovat jo alkaneet. Sen määrä ja koostumus vaihtelevat kuukautiskierron eri aikoina.

        3. En ole ainakaan kuullut, että rintsikoiden pitäminen vaikuttaisi rintojen kasvuun.

        4. Tätä en ymmärrä -mitä kasvua tarkoitat? Joka tapauksessa karvoja voi tietenkin leikata.


    • Hjälpamig!

      Saan tamponin sisälle kivutta, eli immenkalvo on jo huitsin nevadassa vaikka olen neitsyt enkä mitään ole koskaan sisääni työntänyt... ongelma on kuitenkin tämä: tamponi menee sisälleni, vain naru jää ulkopuolelle, mitään ei näy eikä tunnu, mutta heti kun nousen seisomaan, tunnen tamponin valuvan alaspäin. Tapahtuuko näin oikeasti vai kuvittelenko vaan?? Jos yritän työntää tamponia vielä syvemmälle, että se pysyisi sisällä, alkaa sattumaan enkä saa työnnettyä. Mikähän ottaa vastaan?? :0

      • Paniikki mä

        Aaaaaapuuuaaa!!!!!!
        Mul on nyt toiset menkat ja yhdetkää alushousut ei oo pysyny puhtaina!!!!!
        En uskalla kertoo äidilleni et mul on alkanu menkat. Mun alushousut on pia loppu ku en haluu enää käyttää niit. Vaik koitin pestä ni ei onnistunu. Sit en uskalla käydä kaupas ostmassa siteitä tai tamppooneja ku pelkää et joku tuttu näkee.
        Oon pari kertaa käyttäny tamppoonii mut luulen et se menee väärää paikkaa ku se menee nii helposti sin. Sit se poisotto sattuu paljon!!! Auttakaa!!!! Neuvoja!!!!!!


    • help3

      Voiko naru katketa? uimassa siis

    • !kokija!

      Jos veri on pitkään alushousuissa se ei enää lähede , joten kannattaa pestä veri heti kuin ehdit! Naru ei katkae mutta joskus on käynyt niin , että naru on katkennut mutta sitten sen saat kyllä sormilla pois!

      • .....

        Minä olen saanut pitkäänkin housuissa olleen, kuivahtaneen veren ihan helposti pois, kun olen laittanut esim. valkeat alkkarit viileään pesuveteen ja tahran päälle sekä pesuveteen valkaisevaa pesupulveria. Kannattaa liottaa housuja VIILEÄSSÄ vedessä pitkään, vaikka kokonainen päivä, niin tahrat on kyllä mulla itsestään hävinneet. Lämmin pesuvesi taas kiinnittää tahran kankaaseen eikä takuulla lähde siitä enää mihinkään, jos on tahraset vaatteet erehtynyt lämpimällä pesemään, kuten pesukoneessa! Tietysti mitä nopeammin toimii, niin sitä nopeammin ja helpommin tahra lähtee kuin itsestään.


    • niiiiin

      itse en ole tamponia sisälleni saanut kun puolivälissä alkaa kirvelemään.. aloitan pian uima harrastuksen joten luulen että sitten kun pakko on niin rohkaistun työntämään sen emättimeen. Muutenkin oisi olo varmaan mukavampi esim koulussa jos ei olisi hiostavaa ja epämukavaa sidettä. On kumminki kiva huomata etten ole ainut jolla on/ollut ongelmia tamponin laiton kanssa!

    • pelottaa:(

      oon lopen kyllästynyt yököttäviin siteisiin ja kokoajan pitää olla peloissaan, että side on kääntynyt hullusti, onko tullut ohivuotoja tai mennyt läpi. hullukshan tässä tulee! ):
      oon aatellu kokeilla niitä tampaxin pearl -tamponeja, niiden asetin olisi varmaan sopivin. ob minit ei houkuttele yhtään, kun se asetin puuttuu, mulla on se paikka mihin pitäs kaikki työnnellä ihan hukassa ja inhoan törkkiä sinne sisälle. :c oon kokeillu tampaxin pahviasettimilla, mutta ne oli kauhean isoja, sattui hirveästi, enkä saanut laitettua perille asti. en viitsisi ruveta millään voiteilla sotkemaan, onko muoviset asettimet liukkaampia tai parempia? ihanaa, jos joku vastaisi, menkat alkaa pian, enkä haluis kauheesti äitin kaa tästä jutella..
      eli huonoja kokemuksia tamponeista ja siteistä, kuukuppia ei tarvi ehottaakkaan, muhun ei mahdu minkäänkokonen kulho.

      • pelottaa:(

        niin ja olen 14v, neitsyt ja puoltoistavuotta näitä hirmumenkkoja ollaan kestetty


    • minäminä

      joo tota mul on sama ongelma, mut se johtu siitä koska työnsin sitä liian nopeesti sisään. ei se enää satu paljon, korkeintaan pari kertaa vihloo, mutta se on sen arvosta, eikö niin?

    • älä pelkää

      moi. menkää vaakauppaa ostaa tampooni koska ei se oo noloo!! kertokaa äidil vaa ja jos ei sille uskalle kertoo mee vaikka terkkarille kertoo. ja kokeilkaa tampoonii!!! Se ei satu. Oon 12 ja mul on ollu 4 menkat:) käytän tampoonii lähes koko menkkojen ajan:))

    • aPUA!!

      Onko normaalia jos tamponin laitto sattuu ekoilla kerroilla??
      Oon 12 vuotias ja mua sattu laitaa ekoja kertoja tamponin.
      Käytin ekan vuodon ajan siteitä mut hermostuin niihin kun mulla on niin runsas vuoto nii tuli koko aja läpi :(

    • oh no

      mulla on sama ongelma eli tamponin laittaminen sattuu hirveesti ja tulee kauhee huono olo. oon 13 vuotta...

    • oh no

      mulla alko kuukautiset vitosella ja nyt haluaisin alkaa käyttää tamponeja ku urheilen tosi paljon ni inhottaa esim.juosta tai hiihtää siteellä koska veri menee muuallekkin sillon kuin vaan siteeseen...
      mutta mulla sattuu se ihan ....
      mä melkein oksennan ku tullee niin huono olo ja alkaa pyörryttääku laitan sitäD:
      mitä mä teen!?

      • harjoitusta vain

        Kun oppii rentoutumaan sen laiton aikana niin paha olokin jäänee pois, sillä melko varmasti se tulee vain siitä "jännityksestä" ja pelosta, että kohta taas sattuu ja samalla jännitetään ne tietyt paikatkin joten se laitto ei tahdo silloin myöskään onnistua. Epäilen ettei sellaista olekaan jolle sen laitto olisi heti ollut helppo ja kivuton joten ei huolta, kyllä se siitä lähtee!

        Tuossa ylempänä joku valitti, että menkat on niin runsaat, että siteistä tulee läpi silloin kannattaa myös tarkistaa kuinka imukykyisiä ne siteet on. Ei tarvitse olla kovinkaan runsas vuotoinen jos niinä pahimpina vuotopäivinä pitää yhden pisaran siteitä melko varmasti tuleekin läpi. Eli siteissä imukyky on erittäin tärkeä, pitää osata valita tarpeeksi imukykyinen side vuotoihinsa nähden jottei läpi vuotoja tule. Itse käytän pahimpina päivinä jopa yösidettä jolloin olo on suht huoleton jonkin aikaa.


    • oh no

      kiitos:)

    • oh no

      noniin mä pidin sitä jottai tunnin ni oksensin kerran ja melkein pyörtyin enkä voinu tehä mittää ku maataa ja huutaa ku tuli niin huono oloD:
      nyt mulla pelottaa että mä laitan sen väärin?voikse olla mahollista?

      • juhygtrftyuio

        No ei kyllä johdu mitkään oksentelut ja paha olo tamponista. Taisit vaan tulla kipeäksi samaan aikaan.

        Tamponin voi laittaa väärin. Se ei tosin ole mitenkään vaarallista, joten kannattaa vaan kokeilla rohkeasti.

        Tarkista että tamponin naru on kestävä, ja laita tamponi tarpeeksi syvälle. Muista hygienia.


    • Nuo hankalat ob:t

      Ob tamponien paikalleen laitto (tarpeeksi syvälle) on hankalaa ilman asetinta mielestäni. Ne ovat kuitenkin paljon halvemipa kun asettimelliset tampaxit joita mielummin käyttäisin. Olen ihmetelly miksei esim. ob tamponeille tai mille tahansa voisi kehitellä asettimen joka vain täytyisi pestä tamponin asettamisen jälkeen?

      Lopulta valmistin kokeilumielessä itse sellaisen. Jokainen on varmaan saanut apteeksita jonkun nestemäisen lääkkeen mukana niitä muovisia ruiskuja. Niitä on ainakin kahta eri kokoa. Kumpaiseenkin menee ainakin tuo nromaali kokoinen tamponi.

      Ainoa mitä täytyy tehdä että tietenkin ruiskupää poistetaan, vaikka puukolla. Suuaukko jää karkeaksi joten reunat kannattaa sulattaa varovasti sileäksi sytkärillä (ei sitten raavi emättimen limakalvoja).

      Tämän lisäksi poistin vielä männän kärjestä sellaisen muovisen renkaan. (se oli hankalaa)

      Kun sisään laitetaan OB tampooni, täytyy tamponin narusta leikata se pikkuruinen solmu (vain solmu, narua ei tule muuten lyhentää enempää). Muuten solmu jää jumiin ruiskuun ulos vedettäessä ja sitten tamponi tulee perässä :/

      Sitten tamponin kärkeä työnnetään sopivasti ulos leikatusta päästä (tietenkin tampooni ensin ruiskun sisään, ja ei leikatusta päästä, siitä sitä työnnetään siis ulos).

      Viedään emättimeen hommeli kokonaan ja painetaan mäntä loppuu aivan kokonaan. Niin että se männän leveä työntöpää poksahtaa ulos leikatusta kärjestä, koska tampoonin naru jää muuten jumiin ruiskuun.

      Poksahduksen kyllä tuntee sillä siinä vaiheessa kun työnnät männän pään ulos leikatusta päästä, se jumittaa mutta kun hieman työnnät lisää niin se painuu siitä ulos.

      Sitten vaan hitaasti vedetään ruisku pois emättimestä niin ettei naru jää jumiin.

      Hieman voimaa pitää käyttää myös kun taas vedät männän pään takaisin leikatun pään kautta ulos että saat osat pestyä. Olen ajatellu jollakin tapaa vielä operoida sitä männän leveää päätä että menisi helpommin ulos ja sisään mutta en ole vielä viitsinyt kokeilla.

      Useampi ruisku on parempi sillä ruiskut pitää pestä. Niiden pitää myös saada kuivua koska kosteaan ruiskuun (pienempään) tampoonin laittaminen on hieman hankalampaa ja se jumittaa tuolloin.

      • helpperi

        apua tarvitseville! elikkä siis minulla oli suuria ongelmia laittaa tamponi sisälle,se kävi kipeää ja tuntui että en saa sitä oikeaan reikään. kokeilin monia kertoja laittaa sitä mutta se ei vaan mennyt,kerran sitten vihdoin sain sen sisään joten tässä ovat minun tipsit teille apua tarvitseville
        1)rentoudu,tästä olette varmasti lukeneet monesti,mutta se auttaa
        2)kannattaa kokeilla silloin kun vuoto on runsainta(jotein vaikka 2 päivänä
        3)asento. minulle paras asento oli ja on vieläkin seisoa ja nostaa jalka kevyesti lavuaarin päälle näin sinä näet mihin sen pitäisi mennä(muita asentoja on seisoalteen,kyykyssä tai istualteen)
        4)ei ole kuin vain yksi reikä mihin se voi mennä,mutta minustakin tuntui alussa että se ei vain mene sisään joten kannattaa tutkiskella itseään ennen kuin asettaa tamponin sisään
        5)älä tunge väkisin! kun tamponi on oikeassa reijässä ja asennossa se menee vaivatta sisään
        6)kannattaa käyttää semmoista tamponia missä on asetin,sillä saat sen tarpeeksi syvälle
        7)kun saat sen sisään asettimen kanssa voit ottaa sem ulos ja laittaa takaisin sisään ja näin totuttaa itsesi siihen tunteeseen,sitten kun saat sen vaivatta sisään työnnä asettimen alakappaleesta ja ota molemmat asettimen osat ulos(ne tulevat sisäkkäin ulos
        8)kokeile asettaa se eri kulmissa,tunnet kyllä kun se on oikeassa asennossa
        9)reeniä reeniä! älä hermostu,minullakin meni kauhean kauan saada se sisään kun tuntui että reikää ei ole ja kun löytyy reikä niin se ei mene sisään
        TSEMPPIÄ! :)


    • tietämätön

      Hei! Haluaisin käyttää tamppooneja mutta en uskalla kertoa äidilleni että haluaisin. Miten voisin kertoa hänelle asiani? Ja miten se laitetaan? Inhottaa välillä ne siteet kun jos otan niin sit ne rapisee.... Kiitos jos vastaatte! :)

      • Netin-kautta-oppinut

        Ihan rohkeasti vain kerrot äidillesi, hän kyllä ymmärtää. Eilen kun itse ilmoitin asiasta äidille niin olin etsinyt koneella Googlen kuvahausta tarvitsemani Tampax-paketin kuvan valmiiksi ja kun äiti tuli tuomaan pyykkiä, pyysin häntä tulemaan katsomaan ja sanoin "osta tommosia mulle" ja tänään kaupasta tultuaan hän oli ostanut samantyyppisen paketin samalla imukyvyllä ja asettimella, joten kannatti kertoa, vaikka olikin vähän hassu tapa, mutta sain haluamani :) Ja ohjeet löytyvät pakkauksesta ja Googlettamalla löytyy myös paljon ohjeita ja vinkkejä. :)


    • löytänyt sen ○

      Siis itekki aloitin koittamaan tamponin laittoa mut yritin vääntää väärään reikään! Se reikä mihin se oikeesti plumpsahtaa on ihan häppäreiden "alla" levitä vaik häppärit ja kuljeta sormee siitä alaspäin ni kyl se löytyy eikä satu vaik ei ois yhdyntää kokenukkaa. Ite oon 14 ni kyl se menee vaik ois neitsyt :) onnea

    • Tietämätötyttö

      Voiko joku muu laittaa toiselle tamppoonin????

    • tamponi

      Se on varmaankin normaalia, aika monen kohdalla ensimmäiset kerrat vaikeaa. Muistan itsekin opetelleeni aika pitkään ennen kuin opin tamponeja käyttämään. Ei siitä aluksi mitään tullut enkä ymmärtänyt miten sen voi saada sisälle. Teki tosiaan kipeää, kun yritin laittaa paikoilleen. Kyllä se sitten tarpeeksi harjoiteltuani onnistui. Asettimellinen tamponi on mielestäni helpompi laittaa vielä nykyisinkin, enkä käytäkään muita.

    • MenkkarottA

      Mulla oli aluks sama ongelma. Tuntu ettei millää mee sisää koska polttelee. Sit meni hermo ja työnsin sen väkisin ja TADAA!!! Ongelma ratkaistu

    • Uni.corn

      Itse ainakin ostin vain kapeampia.

    • sporttiteinityttö

      Oon viisitoistavuotias tyttö ja harrastan paljon liikuntaa. Käytän vain ja ainoastaan tamponeja koska siteet näkyvät addujen verkkareista tai urheilutrikoista liikaa läpi. Muutenkin siteet huonoja liikunnassa. Muakin vaan sattuu tamponin asettaminen ja sen sisällä oleminen mutta se sit vaan täytyy kestää. Käytän myös yöllä tamponeja ettei vuoda läpi.

      • Anonyymi

        itsekkin haluaisin totutella tampooniin, nimittäin vuodon tunne on kauhea ja harrastan myös paljon liikuntaa, olen kokeillu 2 kertaa, ensin muovisella asettimella, työntäminen onnistui hyvin, mutta ongelma on se, etten uskalla asettaa sitä loppuun asti, toisella kerralla kokeilin pahvisella asettimella, mutta tuntui aluksi ettei se liu ja lopulta alkoi tuntua epämukavalta esim tuntui, että se viilsi ja keskeytin sen siihen mutta ei kai tässä muuta keinoa ole kuin uskaltaa🤷🏼‍♀️!


    • Anonyymi

      Onko normaalia että kun laittaa tamppoonin ekaa kertaa niin jää tuntumaan että jotain sinne on laitettu

    • Anonyymi

      Onko emätin niinku kohtu

      • Anonyymi

        Kannattaisko katsoa vaikka anatomian kirjasta tai netistä.Emätin ei ole kohtu. Jos ei oikeesti tollasta tiedä niin ei kannat seksiä harrastaa ennen kuin on anatomia selvillä.Kohtu on se osa missä vauvat kasvaa .Vauvat ei kasva emättimessä..


    • Anonyymi

      Onko se huono asia että tamponi sattuu vaikka se on jo syvällä?

      • Anonyymi

        mun mielestä mitä oon lukenu nii ei pitäis tuntua ainakaan ihan hirveesti, mutta toki ekoilla kerroilla saattaa tuntua aluksi vähän hassulta. Itekki siis neljätoistavuotiaana kaks vuotta kärvistelly siteillä ja nyt pittää tulla lukemaan tämmösiä kymmenen vuotta vanhoja keskusteluja:D tsemppiä


    • Anonyymi

      Itse sain tamppoonin meilkein mutta se sattui ihan hirveästi vaikka olikin menkat ja tamppooni ei ollut liian kuiva. Mikä avuksi?

    • Anonyymi

      Minua jännittää tosi paljon tamponin laitto koska olen vasta 12 vuotias. Menkkani eivät ole vielä alkaneet mutta minusta tuntuu että tamponin laittaminen sattuu. Koulussa ei nykyään enää edes puhuta näistä kauheasti. Vastatkaa joku koska minua jännittäää🤔🤔🤔😰

      • Anonyymi

        Tamponia ei laiteta kuivana emättimeen.Tamponi laitetaaa sitten kun sinulla on vuotoa.


    • Anonyymi

      Tamppoonin laittaminen emättimeen sattuu sairaasti kun oon laittamassa sitä mutta onko se normaalia ja sitä ei varmaan peräaukosta laiteta mutta mitä teen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe