Ensio Koivusen tuomio

Oikeustaju_

Oletteko kuulleet Ensio Koivusesta? Mies pisti 1970-luvun alussa kolme liftarityttöä hengiltä niin sanotussa "Liftarisurmajuttuna" tunnetussa tapauksessa.

Kihlakunnanoikeus tuomitsi Koivusen elinkautiseen.
Hovi- ja korkein oikeus poikkesivat myöhemmin kihlakunnan päätöksestä täysin. Koivusen katsottiin syyllistyneen jokaisen liftaritytön kohdalla vain törkeään kuolemantuottamukseen. Lisäksi Koivuselle luettiin syytteet muun muassa omaisuus- ja ampumaserikoksesta. Yhteisrangaistus sekä hovilta että korkeimmalta oikeudelta oli kuitenkin ankara:

25 vuotta kuritushuonetta!

Onko sellainen tuomio edes laillinen? Minun käsittääkseni suurin sallittu määräaikainen vankeusrangaistus on 15 vuotta. Olenko väärässä?

PS: Tietääkö kukaan, paljonko Ensio Koivunen joutui lopulta istumaan 25 vuoden tuomiostaan.

31

12666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sulo.S

      Kyseinen mies, jota kutsuttiin nimellä Häkä-Enska oli yhtäaikaa vankilassa. Käsittääkseni hänellä oli kokonaistuomio 18 vuotta.
      Kakolassa Enska uskoi, että vangit ovat Turun yliopistollisen keskussairaalan koekaniineja, taikka kaasua tulee hänen selliin.

      Olipa mikä oli hän tykkäsi eläimistä. Olin ulkoilussa ja Enska kysyi kävellessäni pihalla; poika, onko siellä näkynyt sitä hiirtä.
      Enska kiisti kaikki rikokset, myös liftarityttöjen tapot. Kuulin kerran keskustelun jossa hän sanoi puhuvansa aina totta. Yksi vanki puuttui asiaan ja sanoi; oletsä Enska nyt tosissaan ja tosissaan mies vakuutti olevansa. Oskokoon ken haluaa, minä en.

      • Isänsä tyttö.

        Moikka Sulo!

        Olen lukenut paljon kirjoituksiasi ja haluaisinkin nyt kysyä: Muistatko vankila-ajoiltasi sellaista miestä, jonka nimikirjaimet ovat E.E? (Koko nimeä en viitsi tähän laittaa) Istui 70-luvulla ainakin Konnulla ja Kakolassa. Olisin kiitollinen vastauksestasi. :)


    • Oikeusoppinut.

      Ensio Koivunen sai tayttä ymmärrystä tapoista tai murhista ns, pakkotuomion 18 vuotta kuritushuonetta. Tuota ennen mies oli pytyssä 18 vuotta. 25 on satua ja Suomessa on 20 vuotta maksimi.

      • hghuigigyu

        Vaikka tämä keskeustelu on vanha, niin käsittääkseni tuomio yhdestä rikoksesta voi olla se 20 vuotta - jos tuomoita tulee useasta, se voi ylittää tuon 20 vuota. Elinkautisellahan Suomessa ei ole ylärajaa, vaan vain presidentin armahdus pelastaa.


      • hghuigigyu kirjoitti:

        Vaikka tämä keskeustelu on vanha, niin käsittääkseni tuomio yhdestä rikoksesta voi olla se 20 vuotta - jos tuomoita tulee useasta, se voi ylittää tuon 20 vuota. Elinkautisellahan Suomessa ei ole ylärajaa, vaan vain presidentin armahdus pelastaa.

        on ollut jopa lähes 40 vuoden YHTEISTUOMIOITA,jotka kertyy esim.siten,että tyyppi saa suomessa maksimin 20 vuotta,karkaa,menee ruotsiin ja nappaa siellä toiset 20 vuotta,ne liitetään toisiinsa ja tyyppi siirrretään suomeen MUTTA käytännössä tuomio on silti tuo 20 vuotta josta istutaan 13 v. 8 kk. Tuo oli siis vain yksi esimerkki miten "hankitaan" 40 vuoden tuomio.


    • Koivunen

      sai kolmen tytön sarjamurhasta todellakin 25 vuotta kuritushuonetta 70-luvulla. Hän istui kuitenkin tästä ajasta vain huomattavasti lyhyemmän ajan. Vuonna 1971 hän oli 41-vuotias eli tälläkin hetkellä hän todennäköisesti elää ja on 78-vuotias. Olisiko vapautunut siis 80-luvulla...

      • Fak toori

      • Vituttaa.tuomiot

        "Tasavallan presidentti Mauno Koivisto armahti Koivusen syksyllä 1981 10 vuoden kuluttua rikoksesta.[3] Koivunen kuoli 27. toukokuuta 2003."

        Niin sitä pitää. Kolmoismurhaaja, moninkertainen rikoksenuusija istuu kymmenen vuotta. Ei voi kuin ihmetellä miksi Suomessa vaarallisia väkivaltarikollisia hyysätään. Elinkautinen jota olisi istunut 25 vuotta olisi ollut oikea tuomio.


      • Anonyymi
        Vituttaa.tuomiot kirjoitti:

        "Tasavallan presidentti Mauno Koivisto armahti Koivusen syksyllä 1981 10 vuoden kuluttua rikoksesta.[3] Koivunen kuoli 27. toukokuuta 2003."

        Niin sitä pitää. Kolmoismurhaaja, moninkertainen rikoksenuusija istuu kymmenen vuotta. Ei voi kuin ihmetellä miksi Suomessa vaarallisia väkivaltarikollisia hyysätään. Elinkautinen jota olisi istunut 25 vuotta olisi ollut oikea tuomio.

        Oikea tuomio olisi näille sioille niskalaukaus tänäpäivänäkin.


    • majsalo

      Hovioikeus katsoi elokuussa 1973, ettei voitu osoittaa sitä, että Koivunen olisi surmannut tytöt tahallaan. Koivunen oli elokuussa 1971 sulkenut kaksi tyttöä, Pirjon ja Ritvan, autoonsa ja johtanut sinne letkulla pakokaasua, jolloin tytöt olivat saaneet häkämyrkytyksen ja kuolleet. Teko oli vähintäänkin törkeä kuolemantuottamus. Koivusen ensimmäisen uhrin, heinäkuussa 1971 surmaaman Salmen, kuolemansyy ei muistaakseni selvinnyt ruumiinavauksessa, mutta hovioikeus katsoi tämänkin törkeäksi kuolemantuottamukseksi. Tuohon aikaan 25 vuoden kuritushuonerangaistus oli ankarin määräiaikainen vapausrangaistus, joten se oli silloin laillinen. Nykyään se on 15 vankeutta. Kuritushuonerangaistus jäi pois käytöstä vuonna 1975.

    • pyttyä

      Mauno Koivisto armahti 10 vuoden jälkeen...aika törkeetä! No enpä ole ko.presidenttiä arvostanut ennenkään.

      • Ei naurata

        Kolmesta kylmäverisestä murhasta istui kymmenen vuotta. Suomi on rikollisten, erityisesti väkivaltarikollisten paratiisi. Missään maailman maassa ei ole yhtä lyhyet tuomiot.


      • ClasOhlsson

        Ihan totta, että armahdettiin vain 10 vuoden jälkeen, vaikka tappoi kolme nuorta naista? Jos näin on, niin kyllä on Koiviston Manulla erikoinen oikeustaju!


      • Anonyymi
        ClasOhlsson kirjoitti:

        Ihan totta, että armahdettiin vain 10 vuoden jälkeen, vaikka tappoi kolme nuorta naista? Jos näin on, niin kyllä on Koiviston Manulla erikoinen oikeustaju!

        Ennen oltiin inhimillisiä, ymmärrettiin että kymmenen vuotta vankeutta on hirvittävän pitkä aika. Ei ketään pidä sulkea vankilaan pidemmäksi aikaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen oltiin inhimillisiä, ymmärrettiin että kymmenen vuotta vankeutta on hirvittävän pitkä aika. Ei ketään pidä sulkea vankilaan pidemmäksi aikaa!

        Humanismi on vihervassareitten sairaus, jossa unohdetaan uhrien omaiset, jotka kärsivät sen todellisen elinkautisen, joka päiväisen lohduttoman menettämisen tuskan rakkaansa menettämisestä elämästään, tosin jos on psykopaatti, kuten tuomareista moni näyttää olevan, ei kärsi mistään omantunnontuskista, vaan kannustavat kaveria, päästämällä tämän vapaaksi pian harrastustensa pariin.


      • Anonyymi

        Kuulemma oli suomen laman arkkitehti, uuden maailman hallituksen miehiä, kuten nykyinenkin.


      • Anonyymi
        ClasOhlsson kirjoitti:

        Ihan totta, että armahdettiin vain 10 vuoden jälkeen, vaikka tappoi kolme nuorta naista? Jos näin on, niin kyllä on Koiviston Manulla erikoinen oikeustaju!

        Mauno Koivisto oli monella tapaa vajakki.


      • Anonyymi
        Ei naurata kirjoitti:

        Kolmesta kylmäverisestä murhasta istui kymmenen vuotta. Suomi on rikollisten, erityisesti väkivaltarikollisten paratiisi. Missään maailman maassa ei ole yhtä lyhyet tuomiot.

        Jokaisesta murhasta pitäisi antaa 40v eikä mitään armahduksia vaan päivästä päivään.. jo toi pakokaasuletku homma -voi helvetti.itsestäänkö se sinne asentui.. jossain on vikaa ja pahasti!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen oltiin inhimillisiä, ymmärrettiin että kymmenen vuotta vankeutta on hirvittävän pitkä aika. Ei ketään pidä sulkea vankilaan pidemmäksi aikaa!

        Aivan, kymmenenkin vuotta on liikaa. Pitää olla inhimillinen.


    • KUOLI 2003
      oli omaa ukkiani v vanhempi 1930 syntyny

    • Hietalahdessa

      Kaimakohan oli Wärtsilän telakalla työnjohtajana 1970.

    • Anonyymi

      Onko Ensio Koivunen myös Bodomin murhien takana kun kerran hä oli vaihtanut paikkakuntaa tämän tästä ja mitä tulee murhiin niin nuoria hän murhasi, entäs Bodomin murhat, olihan hekin ne uhrit nuoria.

      • Anonyymi

        Kuului johonkin kaivinkonemafiaan sekin on outoa,että ruumiin löytäjä soitti heti lehtimiehelle,jos on totta. Mitä puuhaili viimeiset 20v vapaudessa? Armahdus niin pian on sikamainen teko.


    • Anonyymi

      Viljakainen Siljander liftarisurmat-kirjassa kerrotaan Koivusen puhuneen Hausjärvestä. Sieltä kai löytyi 90-luvulla joku nainen surmattuna. Olisiko Ensio ollut asialla.

    • Anonyymi

      Miten voi olla törkeä kuolemantuottamus,jos johtaa pakokaasua tieten tahtoen autoon. Se on harkittu murha. Ehkä Ritva Raijaksen äiti oli oikeassa ja tapaukseen liittyy useampi hlö jotka hyötyivät tai nauttivat tästä. Päästettiin vapaaksi,että tulisi lisää otsikoita. Sienestäjän löytö ja soitto tutulle on epäilyttävää. Pitäisi ensin soittaa poliisille

      • Anonyymi

        Muistan oikein hyvin kun itsekin olin suunnilleen saman ikäinen kuin nuo tytöt ja liftailin kun busseja ei kulkenut. Erään kerran lähdin Keravalta Lahdentietä Järvenpäähän. Tuo Dodgen näköinen auto pysähtyi ja nousin autoon. Elettiin talvea vuonna 1971. Mies yksin autossaan kertoi olevansa hänkin menossa samaan suuntaan, joten olin lapsellisen luottavainen. Kaikki oli ihan hyvin, kunnes hän ohjasi minulta kysymättä auton jollekin sivutielle. Pelästyin, mutta halusin pitää jutun hallussani. Kerroin tyypille että isäni on nimismies ja odotti minua luokseen. Jotenkin se tehosi tähän omituiseen kaveriin ja hän kysyi että jos jätän tämän tähän, et kai kerro mitään!? Hyppäsin autosta ulos ja juoksin takaisin Lahdentielle ja viitoin autoille, jo toinen auto pysähtyi ja kuski kysyi mikä hätänä. Kerroin hänelle ja pyysin että veisi minut Keravalle ja kotiin. Kun sitten näin näitä poliisin ilmoituksia, Salmesta ja muista, esim. rautatieasemalle, tulin tulokseen, että oliko se Dodgen tyyppi ollut asialla, aavistus kai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan oikein hyvin kun itsekin olin suunnilleen saman ikäinen kuin nuo tytöt ja liftailin kun busseja ei kulkenut. Erään kerran lähdin Keravalta Lahdentietä Järvenpäähän. Tuo Dodgen näköinen auto pysähtyi ja nousin autoon. Elettiin talvea vuonna 1971. Mies yksin autossaan kertoi olevansa hänkin menossa samaan suuntaan, joten olin lapsellisen luottavainen. Kaikki oli ihan hyvin, kunnes hän ohjasi minulta kysymättä auton jollekin sivutielle. Pelästyin, mutta halusin pitää jutun hallussani. Kerroin tyypille että isäni on nimismies ja odotti minua luokseen. Jotenkin se tehosi tähän omituiseen kaveriin ja hän kysyi että jos jätän tämän tähän, et kai kerro mitään!? Hyppäsin autosta ulos ja juoksin takaisin Lahdentielle ja viitoin autoille, jo toinen auto pysähtyi ja kuski kysyi mikä hätänä. Kerroin hänelle ja pyysin että veisi minut Keravalle ja kotiin. Kun sitten näin näitä poliisin ilmoituksia, Salmesta ja muista, esim. rautatieasemalle, tulin tulokseen, että oliko se Dodgen tyyppi ollut asialla, aavistus kai?

        Se jäi sanomatta, että kun näin lehdistä sittemmin tän Koivusen kuvan, niin varmasti on sama mies ja sama auto! Ja sen lisäisin, että kyseessä oli vanha Lahdentie, ei moottoritie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan oikein hyvin kun itsekin olin suunnilleen saman ikäinen kuin nuo tytöt ja liftailin kun busseja ei kulkenut. Erään kerran lähdin Keravalta Lahdentietä Järvenpäähän. Tuo Dodgen näköinen auto pysähtyi ja nousin autoon. Elettiin talvea vuonna 1971. Mies yksin autossaan kertoi olevansa hänkin menossa samaan suuntaan, joten olin lapsellisen luottavainen. Kaikki oli ihan hyvin, kunnes hän ohjasi minulta kysymättä auton jollekin sivutielle. Pelästyin, mutta halusin pitää jutun hallussani. Kerroin tyypille että isäni on nimismies ja odotti minua luokseen. Jotenkin se tehosi tähän omituiseen kaveriin ja hän kysyi että jos jätän tämän tähän, et kai kerro mitään!? Hyppäsin autosta ulos ja juoksin takaisin Lahdentielle ja viitoin autoille, jo toinen auto pysähtyi ja kuski kysyi mikä hätänä. Kerroin hänelle ja pyysin että veisi minut Keravalle ja kotiin. Kun sitten näin näitä poliisin ilmoituksia, Salmesta ja muista, esim. rautatieasemalle, tulin tulokseen, että oliko se Dodgen tyyppi ollut asialla, aavistus kai?

        Hei.Samanlainen kokemus minulla.Olin 71 keväällä silloin 14v. Olimme kaverini kanssa liftaamassa Hesasta Hämeenlinnaan.En muista mitä kautta tulimme paikalle jossa oli kyltti Ridasjärvi. Emme kokoajan liftanneet vaan kävelimme hiljaa eteenpäin.Valkoinen ”amerikanlaiva” pysähtyi ja mies kysyi ikkunan avaten ,että tuleeko tytöt kyytiin?Emme menneet koska mies oli niljakkaan näköinen ,näin muistan ajatelleeni.Oli meidän onnemme.Kun nämä liftarsurmat tulivat esiin myöhemmin samana vuonna ja saman miehen kuva lehdessä olimme kyllä kauhuissamme kun olimme hänet nähneet


    • Anonyymi

      Oikeastihan Koivunen vapautui vuonna 1995 ja kuoli vuonna 2003. Puheet presidentin armahduksesta ovat tuulesta temmattuja.

      • Anonyymi

        Toivottavasti ei armahtanut. Tälläisiä juttuja vaan lukenut


    • Anonyymi

      Ei montaa vuotta istunut.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      402
      4075
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      225
      2024
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1510
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      993
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      947
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe