Instrumentariumin "palvelu"

Hacci

Älkää ostako silmälaseja Intrumentariumista. Liikkeen toimitusaika silmälaseille on n. 6 viikkoa. Lisäksi laatutaso on surkea ja takuukorjauksia tehdään erittäin paljon. Takuukorjaukset kestävät lähes yhtä kauan kuin alkuperäinen tilaus. Siinä tulee helposti ainakin 10 viikkoa odotusaikaa, jos lasien kanssa tulee ongelmia. Myyjät selittävät, että eivät voi muka vaikuttaa toimitusaikoihin, mutta se on pelkkää
saamattomuutta ja huonoa palvelua.

40

13454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Instrussa työskennellyt

      Olet ihan oikeassa että 6 viikkoa on aivan liian pitkä toimitusaika laseille! MUTTA emme ihan oikeasti pysty vaikuttamaan lasien toimitusaikaan. Linssit toimitetaan hiontapajalle, jossa ne hiotaan ja kiinnitetään pokiin. Liikkeeseen saadaan valmiit lasit siinä aikataulussa kuin pajat niitä hiovat. Liikkeessä lasit tarkastetaan ja asiakkaalle lähtee viesti välittömästi! Pajojen puolustus taas on se, että lomat pyörivät heilläkin, just joo... :(

      • bang ja cock

        Ketjun avaaja on oikeassa.

        Olen käynyt kaksi kertaa Thaimaassa ja ostanut 2-teholasit. Hinta on 20% Suomen hinnasta. Lasit saa 24 h palveluna ja laatu on huippuluokkaa. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia.

        Instrumentarium on ulkomaalaisomistuksessa oleva yritys, jonka palvelutaso on täysin avuton.


    • halbaa

      Suomeen tulee uusi optikkoketju Specsavers, joka pudottaa hintoja ensi alkuun 25%. Palvelukin on varmasti parempaa kuin nykyisissä ryöstöliikkeissä kuten Instrussa.

      • nelisilmä

        Minä en ymmärrä miksi optikkoliikkeitten palvelusta nuristaan, minä en ole varmaan missään muualla saanut niin HYVÄÄ palvelua kuin optikkoliikkeessä. Ja mitä silmälasien hintoihin tulee, olen valmis maksamaan sekä laadusta että ulkonäöstä semmoisen kapistuksen kohdalla, jota pidän joka päivä nenälläni. Jos pitäisi ostaa vaate, jota pitää päivittäin esim. kolme vuotta, niin miettisin kahteen kertaan kannattaisiko sellainen vaateparsi ostaa jostain ruotsalaisesta halpatuontivaateketjusta!


      • optikko
        nelisilmä kirjoitti:

        Minä en ymmärrä miksi optikkoliikkeitten palvelusta nuristaan, minä en ole varmaan missään muualla saanut niin HYVÄÄ palvelua kuin optikkoliikkeessä. Ja mitä silmälasien hintoihin tulee, olen valmis maksamaan sekä laadusta että ulkonäöstä semmoisen kapistuksen kohdalla, jota pidän joka päivä nenälläni. Jos pitäisi ostaa vaate, jota pitää päivittäin esim. kolme vuotta, niin miettisin kahteen kertaan kannattaisiko sellainen vaateparsi ostaa jostain ruotsalaisesta halpatuontivaateketjusta!

        Kerrankin asiallinen vastaus :) Toki itsekkin haluausin tiputtaa hintoja. Mutta jostain on saatava raha, jolla maksan liiketilani vuokran, työntekijöiden palkat ja muut kulut (niin ja ei tällähommalla rikastu, mutta pysyy sentään hengissä). Toki pidän hyllyssä myös n. 800 erilaista kehystä, joista jokainen voi löytää mieleisensä (ja mallisto muuttuu/elää kokoajan). Tottakai voisin siirtää toimintani nettiin ja omaan autotalliini, laittaisin 40:n kehyksen valikoiman (30 mallia naisille ja 10 mallia miehille) ja myisin halvimpia mahdollisia linssejä ja näin ihmiset saisivat halpoja laseja.
        Mutta tähän en halua alkaa, koska onneksi jotkut sentään jaksavat arvostaa laatua, hyvää palvelua ja oikeaa takuuta.
        Niin ja noihin toimitusaikoihih, yksiteholasit saa noin 1-3:ssa, 2-tehot 4-7:ssä ja monitehot 5-12:ssa päivässä, paikalleen hiottuina (kun sen tekee itse ;) ). Mutta ei täällä Suomessa ole mitään mahdollisuutta saada esim. 2-teholinssejä miltään linssifirmalta alle neljän päivän. Nähtävästi tilanne on toinen siellä aasiassa.


      • pyhhhh
        optikko kirjoitti:

        Kerrankin asiallinen vastaus :) Toki itsekkin haluausin tiputtaa hintoja. Mutta jostain on saatava raha, jolla maksan liiketilani vuokran, työntekijöiden palkat ja muut kulut (niin ja ei tällähommalla rikastu, mutta pysyy sentään hengissä). Toki pidän hyllyssä myös n. 800 erilaista kehystä, joista jokainen voi löytää mieleisensä (ja mallisto muuttuu/elää kokoajan). Tottakai voisin siirtää toimintani nettiin ja omaan autotalliini, laittaisin 40:n kehyksen valikoiman (30 mallia naisille ja 10 mallia miehille) ja myisin halvimpia mahdollisia linssejä ja näin ihmiset saisivat halpoja laseja.
        Mutta tähän en halua alkaa, koska onneksi jotkut sentään jaksavat arvostaa laatua, hyvää palvelua ja oikeaa takuuta.
        Niin ja noihin toimitusaikoihih, yksiteholasit saa noin 1-3:ssa, 2-tehot 4-7:ssä ja monitehot 5-12:ssa päivässä, paikalleen hiottuina (kun sen tekee itse ;) ). Mutta ei täällä Suomessa ole mitään mahdollisuutta saada esim. 2-teholinssejä miltään linssifirmalta alle neljän päivän. Nähtävästi tilanne on toinen siellä aasiassa.

        Moniteholasien toimitusajat ovat Suomessa yli kuukauden. Instrun 6 viikkoa on täysin normaalia "palvelua". Ja laatu on mitä sattuu. Hyvä, että ulkomaalainen ketju tulee ja lopettaa elinkelvottomat optikot Suomesta.


      • jos et tiedä
        pyhhhh kirjoitti:

        Moniteholasien toimitusajat ovat Suomessa yli kuukauden. Instrun 6 viikkoa on täysin normaalia "palvelua". Ja laatu on mitä sattuu. Hyvä, että ulkomaalainen ketju tulee ja lopettaa elinkelvottomat optikot Suomesta.

        Yksityisellä saa lasit paljon nopeammin, etenkin jos liikkeessä hiotaan itse. Linssien toimitusajallehan liike taas ei voi itse mitään. Joskus linssit joudutaan tilaamaan ulkomailta asti.

        Katsotaan sitten, mitä tämä ulkomaalaisen ketjun "laatu" on. Omia tuontikehyksiä, jotka kestävät käyttöä JOS kestävät. Linssejä, joissa pinnoitteet pysyvät JOS pysyvät. Eivät ne mitään Hoyaa tai Variluxia tule halvemmalla myymään.


      • Nou halba

        Kävinpä kierroksen katsomassa josko löytäis uudet pokat ja tuli myös Specsaversissa käytyä...

        Mikäli ei aivan täysin peruspokia halunnut niin hinnat oli luokkaa 179,- - 219,- (esim. titaanikehykset ja suurin osa hengettömistä tähän haarukkaan) ja tämä siis perusyksiteholinsseillä. Näöntarkastus maksaa 20 euroa. Ei tullut kysyttyä perivätkö kehyksien sovittamisesta jotain.

        Kovasti lehtimainostettuja hinnat-alkaen-39e-kehyksiä taisi olla peräti kahdet, jotka yllättäen eivät olleet kovinkaan kummoisia. Puhumattakaan että olisivat olleet ns. merkkikehyksiä.

        Noin 200 euroa yksiteholaseista peruslinsseillä ilman pintoja näöntarkastuksineen on yksinkertaisesti aivan liikaa edelleenkin.

        Halvemmalla saat lasisi jostain pikkuliikkeestä, joka EI kuulu mihinkään ketjuun.

        Halvimmalla yksitehot saat nettiliikkeistä, esim. Favoptic. Tähän halvimpaan vaihtoehtoon kylläkin teet sitten kaiken sen työn, jonka kuuluisi tehdä ammattitaitoinen myyjä tai optikko - pupillien välin mittaaminen, kehyksien sovitus. Itselläni ei ikinä tulisi mieleenkään ostaa kaksi- tai moniteholaseja nettiliikkeistä. Lisäksi tietysti paikallisella optikolla on käytävä näöntarkastuksessa.

        Ja takana on 30 vuotta silmälaseja nenän päällä. Hinnoistakin on markka-ajalta hiukan tarkempaakin tietoa, kun olin 80-luvun puolivälistä 90-luvun loppuun optikkoliikkeessä töissä.


      • Kakkula

        Specsavers liikkeen ainakin Tampereella ja Pirkkalassa palvelu on aivan aliarvoista.
        Toimitusajat ovat jotain ihan muuta kuin luvataan, jopa 8 viikkoa. Lasit on kuulemma valmiina mutta ei ehdi luovuttamaan kerrottiin liikkeestä kun sinne lopulta puhelimitse pääsin.
        Lopulliset hinnat kannattaa tarkistaa ennen kuin tekee mitään ostopäätöksiä. Nuo kympin tarjoukset kun ei oikein tunnu pitävän paikkaansa missään kohtaa. Itselläni monitehojen hinnaksi tuli sama kuin esim, Silmäasemalla. En mene sinne toiste.


    • Ritu85

      Itsella myös huonoja kokemuksia instrusta. Lasien tulo kesti monta viikkoa, ja kun ne saapuivat, oli linssit väärän kokoiset sankoihin nähden. Ei muuta ku lasit takas tehtaalle, josta ne kesälomien takia saapuivat pitkän odotuksen jälkeen. Ilo oli tälläkin kertaa lyhyt, linssit tippuilivat ja hionta sankoihin oli edelleen vajavainen. Muistaakseni neljä kertaa laseja hinkattiin tehtaan, liikkeen ja minun välillä ennen kuin sain ne lopulta päähäni. Kunnes linssit tippuivat taas...

    • instrulle

      Olen aivan samaa mieltä!

      Tilasin aurinkolasit vahvuuksilla toukokuun alussa ja pitivät tulla viikon kuluessa... no tulivat sitten puoltoista kuukautta myöhemmin!

      Palvelu oli aivan surkeaa. Kaikilla kerroilla kun olen sieltä silmä- tai aurinkolaseja käynyt katselemassa, kukaan myyjä ei ole vaivautunut tulemaan kysymään josko tarvitsisin apua.

      Viimeinen pisara oli, kun kävin katselemassa aurinkolaseja. Minun kanssa tuli samaan aikaan katsomaan laseja keski-ikäinen nainen. Häntä tultiin palvelemaan. No katselin siinä samassa aurinkolaseja ja varmasti myyjä huomasi myös minut. No kun sen asiakkaan kanssa kaupat oli tehty, oletin että myyjä tulee seuraavaksi minun luo... no eipä tullut. Katselin laseja puolisen tuntia eikä kukaan tullut mitään kysymään... kaiken lisäksi puolen tunnin jälkeen tuli toinen asiakas jota kyllä tultiin palvelemaan (myös keski-ikäinen nainen). Todella epäkohteliasta, kun vielä näkivät että todella etsin laseja itselleni.

      Vai onko tarkoitus jättää kaikki nuoremmilta näyttävät ilman palvelua? Olen kuitenkin 25 vaikka näytänkin paljon nuoremmalta.

      No, löysin kuitenkin lasit ja tilasin ne. Odoteltuani sen puolitoista kuukautta lasit olivat tulleet ja lähdin niitä hakemaan. Äitini oli mukana. No kassalla ei ollut myyjän myyjää vaan kaikki esittelivät laseja asiakkaille tai tekivät jotain muuta. Meitä oli kassalla jonottamassa jo muutama asiakas eikä myyjät näyttäneet olevan lainkaan kiinnostuneita tulemaan palvelemaan. Äitini meni sitten sanomaan eräälle myyjälle, että josko joku voisi tulla palvelemaan kassalle, kun siellä on jonoa... myyjä mulkaisi äitiäni vihaisesti ja kysyi "mitä asiaa teillä on?".

      Hyvä että palvelevat asiakkaita, edes joitakin, mutta kassalla pitäisi aina olla joku. Voisihan siinä puolipäivää ihmetellä yhden asiakkaan kanssa laseja. Ja varmasti asiakas itsekin osaa pari minuuttia katsella itekseen...

      En kyllä mene koskaan asioimaan instruun. Sain jonkinlaisen kanta-asiakaskortin mutta tekisi mieli sekin katkaista puoliksi!

      • lasit...

        netistä vaikka esim.favoptic myy laseja edullisesti ja laatu kestävää.Aurinkolasit omilla vahvuuksilla ja ohennetuilla linsseillä yms. n.100 e!Täällä paikallisessa optikkoliikkeessä hinta olisi ollut 450e.Kyllä näillä optikoilla katteet on kohdillaan.Kylän ainut optikko vetää joka vuosi yli 100000e verotettavaa tuloa...


      • höpäjät?
        lasit... kirjoitti:

        netistä vaikka esim.favoptic myy laseja edullisesti ja laatu kestävää.Aurinkolasit omilla vahvuuksilla ja ohennetuilla linsseillä yms. n.100 e!Täällä paikallisessa optikkoliikkeessä hinta olisi ollut 450e.Kyllä näillä optikoilla katteet on kohdillaan.Kylän ainut optikko vetää joka vuosi yli 100000e verotettavaa tuloa...

        Itse sain mielestäni edullisesti, ohenettuna ja aurinkolasivalikoimasta, tyylikkäät leveäsankaiset edullisesti. Maksoin 200e.
        Pienestä liikkeestä, kahdessa päivässä. Sääli että aurinko karkasi...

        Mikäli ansiotaso on todella tuota luokkaa myös tuolla mukavalla "optikkopojalla", taidan käydä taivuttelemassa niin sankoja kuin optikkoa "tositarkoituksella". Loppuu tämä ikuinen kituuttaminen pikkurahan kanssa. ;)


      • käyttöön!

        Tämä sama ärsyttää esim. posteissakin ja etenkin semmoisissa paikoissa, missä on eri tiskejä joilla eri vauhtia meneviä jonoja. Vuoronumerot sellaisiin paikkoihin!

        Minä olen asioinut Instrussa, jossa oli vuoronumerosysteemi, ainakin ruuhka-aikana! Homma toimi eikä kekenkään tarvinnut olla turpa rullalla palvelujärjestyksestä. Mutta silti saisi kassalla olla henkilö erikseen, koska moni ostaa vain esim. piilarinestettä kun taas joillain voi mennä tunti uusia sankoja valitessa.


      • optikko
        lasit... kirjoitti:

        netistä vaikka esim.favoptic myy laseja edullisesti ja laatu kestävää.Aurinkolasit omilla vahvuuksilla ja ohennetuilla linsseillä yms. n.100 e!Täällä paikallisessa optikkoliikkeessä hinta olisi ollut 450e.Kyllä näillä optikoilla katteet on kohdillaan.Kylän ainut optikko vetää joka vuosi yli 100000e verotettavaa tuloa...

        Kovat on tulot, jos totta puhut... ihan tulee kateelliseksi, vielä kun joskus moisiin tuloihin pääsisi (tosin taitaa olla mahdotonta). Mutta jos haluat selvittää "optikkosi" tulot niin ainahan voi käyttää vaikkapa seuraavaa palvelua --> http://www.satamedia.fi/ ja muistaakseni myös soneralla on vastaava systeemi


      • Sh ja optikon vaimo ;)
        lasit... kirjoitti:

        netistä vaikka esim.favoptic myy laseja edullisesti ja laatu kestävää.Aurinkolasit omilla vahvuuksilla ja ohennetuilla linsseillä yms. n.100 e!Täällä paikallisessa optikkoliikkeessä hinta olisi ollut 450e.Kyllä näillä optikoilla katteet on kohdillaan.Kylän ainut optikko vetää joka vuosi yli 100000e verotettavaa tuloa...

        Sairaanhoitajana olen tietenkin vihreänä kateudesta optikoiden palkoille, mutta ei niilläkään toisen alaisena ollessa juhlita. Optikoiden työehtosopimus on nähtävissä netissä, sen mukaan optikon minimipalkka 1.6.2006 alkaen on 1893e/kk. Tätä korottavat esim. ilta- ja myymälävastaavalisä. Voin kertoa, että ainakin isoissa ketjuissa (ja isoissa kaupungeissa) minimipalkkaa noudatetaan harmillisen tarkasti. Palkollisena optikko siis ei lyö rahoiksi, yrittäjänä mahdollisesti. Isot ketjulafkat taas ovat keskusjohtoisia.


      • nips ja naps

        "En kyllä mene koskaan asioimaan instruun. Sain jonkinlaisen kanta-asiakaskortin mutta tekisi mieli sekin katkaista puoliksi! "

        Itse Instrun "palvelua" saaneena leikkasin kanta-asiakaskortin kahtia ajat sitten.


      • ...
        lasit... kirjoitti:

        netistä vaikka esim.favoptic myy laseja edullisesti ja laatu kestävää.Aurinkolasit omilla vahvuuksilla ja ohennetuilla linsseillä yms. n.100 e!Täällä paikallisessa optikkoliikkeessä hinta olisi ollut 450e.Kyllä näillä optikoilla katteet on kohdillaan.Kylän ainut optikko vetää joka vuosi yli 100000e verotettavaa tuloa...

        money money money money....! haloo, itsepähän kannatte rahanne meille. jos ette laseja halua ostaa ja optikkoliikkeille maksaa: älkää tehkö niin! kyllä täällä ostajia riittää ja palkkapussi senkun vaan pullistuu. ah, tätä elämän kepeyttä!


    • seuraavana päivänä

      Hajotin lasini ja menin katselemaan uusia. Ihastuin näihin hengettömiin laseihin ja kysyin varovasti millonkahan mahtaisi olla lasit valmiina, olin nimittäin kysynyt jo muutamasta paikasta ja saanut ympäripyöreitä viikkoja vastaukseksi, varsinkin näiden hengettömien osalta ajat venyi. Optikko kysyi, että riittääkö jos ovat huomenna valmiit? tietäen, että mulla oli lasit rikki? Mitäs luulette olinko tyytyväinen. Linssit on ohennetut. Tossa alkaa olla palvelu kohdallaan, eikä hinta ollut mikään mahdoton. Liike on yksityinen, mutta kuuluu markkinointiketjuun

    • Älä osta Instrusta

      Tulin samaan tuloksee: ei instrusta. Olen aina saanut hyvät lasit, mutta nyt tökkäsi Instruun. Laseilla ei näe lukea ja myyjät sanovat, että luen liian pientä pränttiä. Ostin kalliit lasit -yli tuhat euroa. Nyt olen kiikissä Instruun, koska lasini seilaavat korjattavina. Koska tulevat kuntoon?

      • ... .

        Mulla kauko-ominaisuus parani Instrun laseilla, mutta lukuominaisuus heidän monitehoilla on huonompi kuin ilman laseja. Sitä kävin ihmettelemässä ja epäilivät hiontavikaa ja lähettivät linssit uudelleen hiottaviksi. Tuloksena aivan samanlaiset linssit, yhtä huonot lukiessa. Näkökin tarkastettiin uudelleen ja määräys oli oikea. Sitten keksivät etten vaan osaa katsoa laseilla... Olen nyt kovasti "harjoitellut" ja ihan yhtä huono meininki. Olipa hyvä kun luin näitä täällä, sillä aloin jo epäillä itseäni ja pitää itseäni tyhmänä tai jotain kun en osaa edes silmälaseja käyttää... Eihän silmälaseilla ihan bakteereita vielä erota, mutta eiköhän asianomainen itse tajua jos yrittää lukea liian pientä pränttiä. Ja eihän se liian pientä voi olla jos ilman lasejakin erottaa lukea paremmin kuin laseilla....


      • siitässaat
        ... . kirjoitti:

        Mulla kauko-ominaisuus parani Instrun laseilla, mutta lukuominaisuus heidän monitehoilla on huonompi kuin ilman laseja. Sitä kävin ihmettelemässä ja epäilivät hiontavikaa ja lähettivät linssit uudelleen hiottaviksi. Tuloksena aivan samanlaiset linssit, yhtä huonot lukiessa. Näkökin tarkastettiin uudelleen ja määräys oli oikea. Sitten keksivät etten vaan osaa katsoa laseilla... Olen nyt kovasti "harjoitellut" ja ihan yhtä huono meininki. Olipa hyvä kun luin näitä täällä, sillä aloin jo epäillä itseäni ja pitää itseäni tyhmänä tai jotain kun en osaa edes silmälaseja käyttää... Eihän silmälaseilla ihan bakteereita vielä erota, mutta eiköhän asianomainen itse tajua jos yrittää lukea liian pientä pränttiä. Ja eihän se liian pientä voi olla jos ilman lasejakin erottaa lukea paremmin kuin laseilla....

        Voi se olla liian pientä. Jos olet vaikka likinäköinen -4 ja saat uusilla monitehoilla kaukonäön loistavaksi niin alhaalla on lukulisää sitten yleensä 60-v noin 2,25 eli alaosan kokonaisvahvuudeksi jää -1,75 (-4,0 2,25 = -1,75). Alaosalla näet sitten lukea normietäisyydeltä noin 40 cm. Ilman laseja olet siis -4 ja näet 25 cm päästä. Eli ilman laseja näet aika paljon pienempää tekstiä kuin ihan oikeavahvuisilla laseillasi. MOT. "Luet liian pientä tekstiä." "Normaalinäköisen ei tarvitse niin pientä nähdä."


      • ... .
        siitässaat kirjoitti:

        Voi se olla liian pientä. Jos olet vaikka likinäköinen -4 ja saat uusilla monitehoilla kaukonäön loistavaksi niin alhaalla on lukulisää sitten yleensä 60-v noin 2,25 eli alaosan kokonaisvahvuudeksi jää -1,75 (-4,0 2,25 = -1,75). Alaosalla näet sitten lukea normietäisyydeltä noin 40 cm. Ilman laseja olet siis -4 ja näet 25 cm päästä. Eli ilman laseja näet aika paljon pienempää tekstiä kuin ihan oikeavahvuisilla laseillasi. MOT. "Luet liian pientä tekstiä." "Normaalinäköisen ei tarvitse niin pientä nähdä."

        No minkä ihmeen takia optikko ei voi määrätä laseja joilla näkee paremmin kuin ilman laseja?!?! Sehän kai se tarkoitus on jos tarvii parannusta näköön. Puheesi mukaan tehdään asiakkaalle tarpeeseen lasit, joilla hän sitten näkee huonommin ja siihen on tyytyminen? Vai onko pointtisi se, että monitehoista ei koskaan saada ihan sopivia ja hyviä? Päästäänkö täysin korjattuun näköön (terveen silmän kanssa) jos on erikseen kaukolasit ja lukulasit?

        Ja mitä tulee tuohon "liian pieneen tekstiin", niin harvemmin sanomalehtiä ja työpapereita ja vastaavia voi vaatia kissankorkuisin kirjaimin. Kyllä ne tuppaa olemaan normikokoista fonttia eikä optikkokaan voi väittää ettei sellaista pikkupränttiä tarvi ihmisen nähdä.

        Olen nelikymppinen ja tekomykiöt silmissä. Lukuominaisuus kuulemma täysin laskennallinen. Mikä siinä sitten ettei tule napakymppiä?


      • lukukivi
        siitässaat kirjoitti:

        Voi se olla liian pientä. Jos olet vaikka likinäköinen -4 ja saat uusilla monitehoilla kaukonäön loistavaksi niin alhaalla on lukulisää sitten yleensä 60-v noin 2,25 eli alaosan kokonaisvahvuudeksi jää -1,75 (-4,0 2,25 = -1,75). Alaosalla näet sitten lukea normietäisyydeltä noin 40 cm. Ilman laseja olet siis -4 ja näet 25 cm päästä. Eli ilman laseja näet aika paljon pienempää tekstiä kuin ihan oikeavahvuisilla laseillasi. MOT. "Luet liian pientä tekstiä." "Normaalinäköisen ei tarvitse niin pientä nähdä."

        Siitässaat...
        "Normaalinäköisen tarvii nähdä kyllä niin pientä, että pystyy luekmaan sanomalehdet, kauppakuittia, kaupan hintoja, tuotteiden käyttöohjeita, näyttöpäätettä ja työjuttuja ym.ym.ym"

        Miksi määrätä laseja ollenkaan asiakkaille, senkun vaan optikko sanoo, että asiakas lukee liian pientä tekstiä. Vaihtakoot suurempaan. Onhan niitä tosiaan suurennuslaseja, luuppeja ja lukukiviäkin olemassa näkövammaisille...


      • Varoituksen sana

        .. Ei ikinä Instrusta. Niin paska on niiden linssien laatu. Ja suomalaiseen tapaan erittäin kallista. Kallista ja huonoa. Peittelevät sitä faktaa, että linssit ovat halpoja bulkkilinssejä, joista sitten perivät ihan tolkuttoman hinnan. Ihmiset, älkää antako huijata itseltänne isoja rahasummia muka laatulaseista!


      • hioioioi
        ... . kirjoitti:

        No minkä ihmeen takia optikko ei voi määrätä laseja joilla näkee paremmin kuin ilman laseja?!?! Sehän kai se tarkoitus on jos tarvii parannusta näköön. Puheesi mukaan tehdään asiakkaalle tarpeeseen lasit, joilla hän sitten näkee huonommin ja siihen on tyytyminen? Vai onko pointtisi se, että monitehoista ei koskaan saada ihan sopivia ja hyviä? Päästäänkö täysin korjattuun näköön (terveen silmän kanssa) jos on erikseen kaukolasit ja lukulasit?

        Ja mitä tulee tuohon "liian pieneen tekstiin", niin harvemmin sanomalehtiä ja työpapereita ja vastaavia voi vaatia kissankorkuisin kirjaimin. Kyllä ne tuppaa olemaan normikokoista fonttia eikä optikkokaan voi väittää ettei sellaista pikkupränttiä tarvi ihmisen nähdä.

        Olen nelikymppinen ja tekomykiöt silmissä. Lukuominaisuus kuulemma täysin laskennallinen. Mikä siinä sitten ettei tule napakymppiä?

        Juuri paljon enempää ei monitehoihin tuota lukulisää voi laittaa, heikkonäköisillä voi olla lähellä kolmosta mutta lukualue kapenee aika lailla ja vääristymät lisääntyvät. Kun en tiedä esimerkin taittovoimaa on mahdotonta kommentoida tarkemmin. Mutta sopivasti likinäköinen varmastikin kokee näkevänsä paremmin ilman laseja kuin monitehojen lukuosan kautta. Etäisyys ilman laseja voi olla jonkinverran epäkäytännöllinen esim. 15 cm ja siihen moniteho auttaa kun pääsee lukemaan laseja pois ottamatta tavalliselta 40-50 cm etäisyydeltä. Mutta totuttuun pienen lukemiseen moniteho ei ehkä sitten ole yhtä hyvä kuin ihan ilman laseja.

        Lasit ovat aina kompromissi ikänäkön iskiessä. Monitehoja ei tarvitse ottaa pois katsoo sitten kauas tai lähelle, täytyy vain sietää pieni lukualue ja sivujen vääristymät. Erillisillä näkee suuremman alueen kerralla ja lähivahvuuttakin voi kasvattaa eli päästä lähemmäs, sitten täytyy sietää lasien vaihto etäisyyden mukaan. Kaksitehoissa (rajalliset) kuva pomppaa kaukaa lähelle siirtyessä ja tyylikkyys kärsii...

        Erilliset lähilasit voi laittaa siis vahvoiksikin.

        Laitoin osan kommenteista lainausmerkkeihin sillä jos kerran monitehot on tehty oikein niin selitys voi olla ettei niillä ihan pientä todellakaan sitten näe. Monitehot ovat hyvät yleislasit. Parhaat useimpien mielestä.

        Mutta totta, ihmisen pitää nähdä niin pientä kuin pitää. Täytyy vain sitten löytää sopiva linssi siihen tarkoitukseen. Kun olet tekomykiöinen niin periaatteessa lähilisä on laskennallinen, parasta olisi tosin varmaan kokeilla koesangoissa eri vahvuuksia ja kysyä mikä tuntuu parhaalta etäisyydeltä.

        Oli mikä ongelma tahansa niin takaisin optikolle ja asiallista selitystä hakemaan. Ongelmatkin sietää paremmin jos saa kuulla että kuuluvat asiaan ja erityistilanteisiin sitten erityislasit. Kuten lukulasit erikseen.

        Kun olet tekomykiöinen niin lasien kirjoitus ei sitten kuulu itsenäisesti optikolle, ellet ole saanut kirjallista lupaa silmälääkäriltä niin optikko sitten vaan raastupaan puoskaroinnista... Mutta alla taisi olla silmälääkärin lasimääräys?


      • ... .
        hioioioi kirjoitti:

        Juuri paljon enempää ei monitehoihin tuota lukulisää voi laittaa, heikkonäköisillä voi olla lähellä kolmosta mutta lukualue kapenee aika lailla ja vääristymät lisääntyvät. Kun en tiedä esimerkin taittovoimaa on mahdotonta kommentoida tarkemmin. Mutta sopivasti likinäköinen varmastikin kokee näkevänsä paremmin ilman laseja kuin monitehojen lukuosan kautta. Etäisyys ilman laseja voi olla jonkinverran epäkäytännöllinen esim. 15 cm ja siihen moniteho auttaa kun pääsee lukemaan laseja pois ottamatta tavalliselta 40-50 cm etäisyydeltä. Mutta totuttuun pienen lukemiseen moniteho ei ehkä sitten ole yhtä hyvä kuin ihan ilman laseja.

        Lasit ovat aina kompromissi ikänäkön iskiessä. Monitehoja ei tarvitse ottaa pois katsoo sitten kauas tai lähelle, täytyy vain sietää pieni lukualue ja sivujen vääristymät. Erillisillä näkee suuremman alueen kerralla ja lähivahvuuttakin voi kasvattaa eli päästä lähemmäs, sitten täytyy sietää lasien vaihto etäisyyden mukaan. Kaksitehoissa (rajalliset) kuva pomppaa kaukaa lähelle siirtyessä ja tyylikkyys kärsii...

        Erilliset lähilasit voi laittaa siis vahvoiksikin.

        Laitoin osan kommenteista lainausmerkkeihin sillä jos kerran monitehot on tehty oikein niin selitys voi olla ettei niillä ihan pientä todellakaan sitten näe. Monitehot ovat hyvät yleislasit. Parhaat useimpien mielestä.

        Mutta totta, ihmisen pitää nähdä niin pientä kuin pitää. Täytyy vain sitten löytää sopiva linssi siihen tarkoitukseen. Kun olet tekomykiöinen niin periaatteessa lähilisä on laskennallinen, parasta olisi tosin varmaan kokeilla koesangoissa eri vahvuuksia ja kysyä mikä tuntuu parhaalta etäisyydeltä.

        Oli mikä ongelma tahansa niin takaisin optikolle ja asiallista selitystä hakemaan. Ongelmatkin sietää paremmin jos saa kuulla että kuuluvat asiaan ja erityistilanteisiin sitten erityislasit. Kuten lukulasit erikseen.

        Kun olet tekomykiöinen niin lasien kirjoitus ei sitten kuulu itsenäisesti optikolle, ellet ole saanut kirjallista lupaa silmälääkäriltä niin optikko sitten vaan raastupaan puoskaroinnista... Mutta alla taisi olla silmälääkärin lasimääräys?

        Oli silmälääkärin lausunto kyllä, jota ei optikko koskaan tahtonut edes nähdä. Taustalla silmäsairauksia toisessa silmässä. Silmät hiukan siis "eripariset". Hiukan mietityttänyt mennäkö uudelleen silmälääkärin näöntarkastukseen ja katsoa saako kovin erilaiset lasivahvuudet aikaiseksi...

        Totta, että kiukut ja harmit liennyttää se jos saa asioille järkevät ja asianmukaiset selitykset, jotka tietysti on perustuttava todelliseen faktaan eikä koottuihin keksityihin. Olen ajatellutkin että kuka ties tekniikassakin tulee seinä eteen jossain kohtaa ja kompromisseihin pitää tyytyä, mutta tahtoisin todella kuulla selitykset.

        Osaatko ottaa kantaa linssiongelmiin (luku) jos tähän laitan linssivahvuuksiani.
        VAS
        sf 0.25
        Cyl 0.00
        Prisma 1.00

        OIK
        sf -1.25
        Cyl -1.25
        Ax 135
        Prisma 1.00
        Basis 180
        Add 2.25 (1.75)

        Uudelleen hionnan yhteydessä sovittiin, että kokeillaan vähentää lukulisää ja se on nyt 1.75 ja lukutuntu ihan sama. Varsinainen ikänäkö ei ole vielä vaivannut ollenkaan. Mutta sairauden takia näen toisella huonosti lähelle ja kauas.

        Kiitos jos näet vaivan tehdä johtopäätöksiä lukemista.


      • comment2
        ... . kirjoitti:

        Oli silmälääkärin lausunto kyllä, jota ei optikko koskaan tahtonut edes nähdä. Taustalla silmäsairauksia toisessa silmässä. Silmät hiukan siis "eripariset". Hiukan mietityttänyt mennäkö uudelleen silmälääkärin näöntarkastukseen ja katsoa saako kovin erilaiset lasivahvuudet aikaiseksi...

        Totta, että kiukut ja harmit liennyttää se jos saa asioille järkevät ja asianmukaiset selitykset, jotka tietysti on perustuttava todelliseen faktaan eikä koottuihin keksityihin. Olen ajatellutkin että kuka ties tekniikassakin tulee seinä eteen jossain kohtaa ja kompromisseihin pitää tyytyä, mutta tahtoisin todella kuulla selitykset.

        Osaatko ottaa kantaa linssiongelmiin (luku) jos tähän laitan linssivahvuuksiani.
        VAS
        sf 0.25
        Cyl 0.00
        Prisma 1.00

        OIK
        sf -1.25
        Cyl -1.25
        Ax 135
        Prisma 1.00
        Basis 180
        Add 2.25 (1.75)

        Uudelleen hionnan yhteydessä sovittiin, että kokeillaan vähentää lukulisää ja se on nyt 1.75 ja lukutuntu ihan sama. Varsinainen ikänäkö ei ole vielä vaivannut ollenkaan. Mutta sairauden takia näen toisella huonosti lähelle ja kauas.

        Kiitos jos näet vaivan tehdä johtopäätöksiä lukemista.

        Sulla näyttää olevan siellä pieni prismakorjaus sen lisäksi, että on toisessa silmässä hajataitteisuutta. Onko ennen ollut prismaa?

        En tunne sun taustaa paremmin, mutta ajattelisin näin pikakelauksella ja asiaan enemmittä perehtymättä, että silmien eriparisuuden takia voi olla niin, että käytät esim. lähelle vain toista silmää varsinkin silloin, kun luet ilman laseja. Oikean silmän hajataitto kuitenkin aiheuttaa niin paljon huonolaatuisemman kuvan korjaamattomana, että aivotasolla huonomman silmän kuva suljetaan. Jos sitten laseilla kuva saadaankin tarkaksi ja lukemiseen käytetään molempia silmiä, aivot voivat olla vähän kuutamolla, tai silmät eivät "osaa" toimia yhteen. Sulla ilmeisesti kuitenkin on myös karsastusta (piilo- tai ilmeistä), koska prismakorjausta on laitettu laseihin. Silloin silmät katsovat hieman eri suuntiin ja aiheuttavat usein vaikka minkälaista pientä oiretta.

        Käy keskustelemassa ongelmistasi ao. liikkeessä uudelleen. Tai vaikkapa lääkärisi kanssa, jos liikkeestä et saa asiallista palvelua. Eikös lasien kuitenkin tulisi auttaa, eikä lisätä ongelmia... :)


      • ... .
        comment2 kirjoitti:

        Sulla näyttää olevan siellä pieni prismakorjaus sen lisäksi, että on toisessa silmässä hajataitteisuutta. Onko ennen ollut prismaa?

        En tunne sun taustaa paremmin, mutta ajattelisin näin pikakelauksella ja asiaan enemmittä perehtymättä, että silmien eriparisuuden takia voi olla niin, että käytät esim. lähelle vain toista silmää varsinkin silloin, kun luet ilman laseja. Oikean silmän hajataitto kuitenkin aiheuttaa niin paljon huonolaatuisemman kuvan korjaamattomana, että aivotasolla huonomman silmän kuva suljetaan. Jos sitten laseilla kuva saadaankin tarkaksi ja lukemiseen käytetään molempia silmiä, aivot voivat olla vähän kuutamolla, tai silmät eivät "osaa" toimia yhteen. Sulla ilmeisesti kuitenkin on myös karsastusta (piilo- tai ilmeistä), koska prismakorjausta on laitettu laseihin. Silloin silmät katsovat hieman eri suuntiin ja aiheuttavat usein vaikka minkälaista pientä oiretta.

        Käy keskustelemassa ongelmistasi ao. liikkeessä uudelleen. Tai vaikkapa lääkärisi kanssa, jos liikkeestä et saa asiallista palvelua. Eikös lasien kuitenkin tulisi auttaa, eikä lisätä ongelmia... :)

        Kiitos paljon asiallisesta kommentista. Tilasinkin jo silmälääkärin ja tänään kävin tarkistuttamassa näköni siellä. Hän pääsi aika lailla samoihin vahvuuksiin kuin optikkokin. Ja ne erot voivat johtua mielestäni ihan silmäni "elämisestä". Sitä on riivannut muiden joukossa kroonistunut iriitti ja kortisonia menee koko ajan. Toisaalta taas verkkokalvoni vauriot aiheuttavat sitä etten näe joka alueella, joka osaltaan varmaan selittää näitä vääristymiä ja puutoksia ja hahmotusongelmia. Mutta ne ei siis kuitenkaan selitä sitä että näen laseilla huonommin lukea.

        Menin ihan eri ketjun asiakkaaksi ja en antanut vanhoja lasimääräyksiäni lääkärille etukäteen. ; ) Olin ehkä ikävä, mutta halusin asiat ihan puhtaalta pöydältä puolueettomina. Vertailtiin kyllä sitten lasivahvuuksia jälkeenpäin. Nyt sain mielenrauhan jonkinlaisen, ja lääkäri oli aivan mahtava ja jaksoi selittää laidasta laitaan ja itse asiassa selitti juuri noita samoja asioita joita sinäkin kirjoitit minulle. Kun ei ole kyse vain silmästä , vaan mukaan kuuluvat ne aivotkin... Ja hänkin kuvaili minun tapaustani melko 'kiharaiseksi', kuten aiempi optikko. Molemmat olivat kyllä eri ketjuissa erittäin asiantuntevia ja päteviä. En voi moittia. Asiakas tässä tapauksessa vaan nyt oli kovin haasteellinen ongelmasilminensä. Ja niihin ei varmaan sitten aivan täydellistä lasiratkaisua saada. Mutta hyvä kun nyt edes näin...

        Nämä oli elämäni ekat lasit. Piilokarsastusta on ollut ennen silmäsairauksiakin, mutta se ei oikeastaan aiheuttanut suurempaa vaivaa, että olisin prismalaseja haikaillut. Nyt sairauksien jälkeen piilokarsastus on häirinnyt urakalla ja välillä karsastaa ihan näkyvästikin. Silmä on saanut sädetystä ja silmänliikuttajalihaksia on jouduttu irrottamaan ja uud. kiinnittämään ja ovat varmasti hiukan kärsineet ja heikentyneet tai jotain. Prisma todella tuo tervetullutta helpotusta ja seesteisyyttä näkemiseen! Pidän olemassaolevat lasini ja annan aivoilleni aikaa opetella uusiin tarkkuuksiin ja oivaltaa käyttääkö vain toista silmää vai molempia ja milloin...
        Kiitos vielä. : )


      • Ewegenddisa
        Varoituksen sana kirjoitti:

        .. Ei ikinä Instrusta. Niin paska on niiden linssien laatu. Ja suomalaiseen tapaan erittäin kallista. Kallista ja huonoa. Peittelevät sitä faktaa, että linssit ovat halpoja bulkkilinssejä, joista sitten perivät ihan tolkuttoman hinnan. Ihmiset, älkää antako huijata itseltänne isoja rahasummia muka laatulaseista!

        Kun ostatte moniteholinssejä vaatikaa saada tietää linssien LAATU. Älkää ostako vain halpaa! Halvoilla moniteholinsseillä on todella kapea katselualue lähelle ja se tuottaa siis ongelmia lähelle katseluun ja lukemiseen.

        Laadukkaimmilla linsseillä on laajemmat näöalueet lähelle ja myös vähemmän reuna-alueiden vääristymiä.

        Kysy siis myyjältä onko hänen tarjoamansa linssi hyvä. Pyydä häntä kertomaan hyvän ja huonon linssin eroista.


      • Erkki ekakerta
        Ewegenddisa kirjoitti:

        Kun ostatte moniteholinssejä vaatikaa saada tietää linssien LAATU. Älkää ostako vain halpaa! Halvoilla moniteholinsseillä on todella kapea katselualue lähelle ja se tuottaa siis ongelmia lähelle katseluun ja lukemiseen.

        Laadukkaimmilla linsseillä on laajemmat näöalueet lähelle ja myös vähemmän reuna-alueiden vääristymiä.

        Kysy siis myyjältä onko hänen tarjoamansa linssi hyvä. Pyydä häntä kertomaan hyvän ja huonon linssin eroista.

        Surkein palvelu siis yli kaikena jonoa aina välinpityämätöntä
        Ensi laseja hakiessa ei vaivauduttu edes sovittamaan ja kun ei asiakas paikanpäällä tätä osannut vaatia niin tekemättä jäi.
        Mentiin sitten kilpailijalle ja laitatettiin lasit nokalle asiallisesti maksutta hymyn kera.

        En suosittele ystäville en vihamiehille sen verran paskaa oli palvelu.

        Ensi kerrasta opiksi..


      • Jonotettiin
        Erkki ekakerta kirjoitti:

        Surkein palvelu siis yli kaikena jonoa aina välinpityämätöntä
        Ensi laseja hakiessa ei vaivauduttu edes sovittamaan ja kun ei asiakas paikanpäällä tätä osannut vaatia niin tekemättä jäi.
        Mentiin sitten kilpailijalle ja laitatettiin lasit nokalle asiallisesti maksutta hymyn kera.

        En suosittele ystäville en vihamiehille sen verran paskaa oli palvelu.

        Ensi kerrasta opiksi..

        Itse jonotin yli 30min ennen kuin sain palvelua. Surkeaa oli.


    • ja plussat päälle

      Ideaparkin Instrulle täysi kymppi palvelusta.

    • asiakasko?

      Olen käynyt Jyväskylän Instrumentariumin Forumissa ja olen todella pettynyt asiakaspalveluun. Myyjiä liikkeessä oli about 4 paikalla ja asiakkaita oli paikalla minun lisäkseni 1 henkilö. Olin liikkeessä n. 15 min ajan ja eikä ainutkaan myyjä tullut kysymään tarvitsisinko apua. Kiire ei myyjillä näyttänyt olevan, joten todella ihmettelen näin huonoa asiakaspalvelua. Ei tervehditty kun sisään tulin, ei tervehditty kun lähdin pois. Eipä huomioitu millään lailla. Ovatko muut huomanneet apaattisia myyjiä JYVÄSKYLÄN FORUMIN LIIKKEESSÄ?

    • Hyvitys

      Muistaakseni alalla on omat suosituksensa kauppatavoista ja näin ollen myös toimitusajoista. Neljän viikon toimitusaikaa pidetään vielä kohtuullisena. Sen jälkeen suositeltu hinnan alennus viivästymisestä olisi n 10%/uusi viikko.

    • kaupparekisteri

      Kaupparekisteri:

      Biolase Finland Oy (Mentor,Silimed)
      osoite:Hietalahdenranta 11 A 1

      Hollywood Smile (valkaisut)
      osoite: Hietalahdenranta 11 A 1

      Royal beauty Academy (Ellanse)
      osoite: Hietalahdenranta 11 A 1

      Kyseisten yritysten vastuuhenkilöt löytyvät myös Laatukirurgian (Mentor,Silimed,valkaisukylkiäiset) vastuuhenkilöistä.

    • rahaatuleerahaamenee

      Eräällä Instrulla asioidessani sekä optikolla että silmälääkärillä saivat he aivan eri vahvuustulokset näölleni. Tilasin lasit silmälääkärin mittauksen mukaan, toivotaan että on oikeampi. Ja se, että silmälääkärillä käynti maksaa melkein 100e olisi kiva ilmoittaa sitä tilatessa, sekä se että se pitää HETI maksaa silmälääkäriltä tullessa. Tiesin että ei ole halpaa mutta toi hinta hieman pöyristytti alle puolen tunnin ajasta... No, kai siitä Kelalta saa pari euroa takaisin... Joskus...

    • tietävä

      Veikkaisin, että tulokset eivät välttämättä ole kovinkaan erilaiset. Todennäköisesti silmän hajataitto on vain merkattu lasimääräyksiin eri tavalla. Optikot merkkaavat sen yleensä miinussylinterimuodossa ja lääkärit sylinterimuodossa. Eli esimerkkinä:

      Optikon tekemä lasimääräys
      OD sf 2.50 cyl -1.00 ax 90
      OS sf 2.00 cyl -1.25 ax 90

      Lääkärin tekemä lasimääräys
      OD sf 1.50 cyl 1.00 ax 0
      OS sf 0.75 cyl 1.25 ax 0

      Nämä hyvin erinäköiset lasimääräykset ovat itseasiassa täysin samaa tarkoittavia asioita. Sama olisi siis kummalla reseptillä lasit tilaisi, niin lopputulos olisi samanlainen.. Ja näin todennäköisesti on käynyt myös sinun tapauksessasi.

    • Anonyymi

      Laatutaso kyllä vähän kehnonlainen, itselläni kummallinen kupru linssissä ja myyjä myi silmät pyöreinä huomaanko.. vaihdoin kauppaa.

      • Anonyymi

        Jos kerran huomasti heti kuprun linssissä, niin miksi et heti sanonut että tehdäänpä uudet. Miksi mennä toisee putiikkiin ja maksaa lasit toiseen kertaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe