Hammaslääkärikammo & kunnallinen

hjammaspjeikko

Itselläni on mahdoton hammaslääkärikammo, jota kasvattaa hampaiston nykykunto, olenkin ajatellut sedaatio tai ilokaasu hoitoa, jopa pelkät rauhottavaut kelpaisivat.
Lukemani perusteella näitä vaihtoehtoja tarjoaa vain kalliit yksityiset ja varmaankaan omalta paikkakunnalta ei edes löydy lääkäriä joka sedaatiota tarjoaisi, jos minulla olisi siis edes varaa yksityiseen.

Tietääkö joku siis tarjoaako kunnallinen hammashoito mitään apukeinoja pelkopotilaille? Itse en saa edes sitä irti itsestäni että soittaisin puhelimalla ja kysyisin, särkyjäkin on alkanut tulla ja hampaat on todella surkeassa kunnossa.

54

19256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen pelokas

      Itellä kans karmiva hammaslääkäripelko. Poistettiin juuri viisaudenhammas ja mut nukutettiin koska operaatiosta ei olis tullut muuten mitään. Oli jo aiemmin yritetty, mut en voinu pelon takia pysyä paikoillani ja esilääkitys ei auttanut. Pyydä anestesialääkäri paikalle mukaan ihan rohkeesti ja kysele muutenkin kaikesta mikä mietityttää. Työtään ne on siellä tekemässä.

      • saat pelkoon apua

        myös kunnallisella sektorilla.
        Itse päästin hampaani, myös huonoon kuntoon pelkojen takia.
        Nyt vaihdoin hammaslääkäriä, kunnallisessa.
        Ja huomasin, sillä olevan suuren merkityksen.
        Toinen vain osaa homman miellyttävämmin, sekä fyysisesti, että henkisesti.
        Nyt minulla on enää, yksi kerta jäljellä.
        ja on kiva hymyillä.
        Ajattelin muistaa hammaslääkäriäni kukilla.
        On niin symppis ihminen =D


      • hjammaspjeikko
        saat pelkoon apua kirjoitti:

        myös kunnallisella sektorilla.
        Itse päästin hampaani, myös huonoon kuntoon pelkojen takia.
        Nyt vaihdoin hammaslääkäriä, kunnallisessa.
        Ja huomasin, sillä olevan suuren merkityksen.
        Toinen vain osaa homman miellyttävämmin, sekä fyysisesti, että henkisesti.
        Nyt minulla on enää, yksi kerta jäljellä.
        ja on kiva hymyillä.
        Ajattelin muistaa hammaslääkäriäni kukilla.
        On niin symppis ihminen =D

        Vielä kiinnostaisi tietää onko kunnallisessa mahdollista saada esim. sedaatiota? Äsken oli puhelin kädessä, mutta en saanut kuitenkaan itsestäni sen verta että oisin näppäillyt numeroa ja soittanut ja kysynyt. Kyllä se on kumma.

        Ymmärtääkö ne heti aikaa varatessa peloistani jos niistä sanon? Onko hullua vaatia kunnallisessa esim. ettei lekuri alkututkimuksessa käyttäisi infernaalisia instrumenttejaan? Ihan turhaahan tämä pelko on, varmasti kivutonta se hoito loppujenlopuksi on vaikkei sedaatiota saisikaan, mutta toisaalta hammaskalusto on siinä kunnossa että sieltä varmasti poistetaan muutamia hampaita jne. Rauhottavatkin kelpaisivat, jo alkututkimusta varten, määrävätköhän niitäkään kuinka helposti. :/


      • pelkuri 41v
        hjammaspjeikko kirjoitti:

        Vielä kiinnostaisi tietää onko kunnallisessa mahdollista saada esim. sedaatiota? Äsken oli puhelin kädessä, mutta en saanut kuitenkaan itsestäni sen verta että oisin näppäillyt numeroa ja soittanut ja kysynyt. Kyllä se on kumma.

        Ymmärtääkö ne heti aikaa varatessa peloistani jos niistä sanon? Onko hullua vaatia kunnallisessa esim. ettei lekuri alkututkimuksessa käyttäisi infernaalisia instrumenttejaan? Ihan turhaahan tämä pelko on, varmasti kivutonta se hoito loppujenlopuksi on vaikkei sedaatiota saisikaan, mutta toisaalta hammaskalusto on siinä kunnossa että sieltä varmasti poistetaan muutamia hampaita jne. Rauhottavatkin kelpaisivat, jo alkututkimusta varten, määrävätköhän niitäkään kuinka helposti. :/

        Kyllä minuaki pelottaa, pakko vaan on aina mennä kun tarvitsee. Kerroin hammaslääkärille etukäteen että pelkään aivan sairaasti. Kyllä ne ottaa sen huomioon. Mulle kerrottiin koko ajan että mitä seuraavaksi tapahtuu. Lääkäri oli tosi mukava. Viisaudenhammas poistettiin kuukausi sitten. Kyllä melkein itku tuli pelkästä helpotuksesta ku hammas saattiin irti. Siinä oli koukkumainen juuri ei irronnu aivan heti. Rohkeasti vain menet vaikka pelottaa.


      • hoitoon menossa
        saat pelkoon apua kirjoitti:

        myös kunnallisella sektorilla.
        Itse päästin hampaani, myös huonoon kuntoon pelkojen takia.
        Nyt vaihdoin hammaslääkäriä, kunnallisessa.
        Ja huomasin, sillä olevan suuren merkityksen.
        Toinen vain osaa homman miellyttävämmin, sekä fyysisesti, että henkisesti.
        Nyt minulla on enää, yksi kerta jäljellä.
        ja on kiva hymyillä.
        Ajattelin muistaa hammaslääkäriäni kukilla.
        On niin symppis ihminen =D

        noinhan siina usein kay etta tulee tosi hyva mieli ja suoranainen kiitollisuus hammaslaakaria kohtaan kun sinne lopultakin on uskaltanut menna Mista lienee tuo pelko tullutkaan - itse meinasin kerran nukahtaa hammashoitolan penkkiin kesken hoidon kun oli pienten lasteni hoidon takia niin vasynyt...


      • pauliini
        pelkuri 41v kirjoitti:

        Kyllä minuaki pelottaa, pakko vaan on aina mennä kun tarvitsee. Kerroin hammaslääkärille etukäteen että pelkään aivan sairaasti. Kyllä ne ottaa sen huomioon. Mulle kerrottiin koko ajan että mitä seuraavaksi tapahtuu. Lääkäri oli tosi mukava. Viisaudenhammas poistettiin kuukausi sitten. Kyllä melkein itku tuli pelkästä helpotuksesta ku hammas saattiin irti. Siinä oli koukkumainen juuri ei irronnu aivan heti. Rohkeasti vain menet vaikka pelottaa.

        Itseltäni poistettiin kaksi viisaudenhammasta viimeviikolla samalla kertaa, juhannus meni pieleen kun ei voinut syödä mitään kun ikenet sattui ja kaiken lisäksi hammaslääkäri oli tosi epäkohtelias joka ei sovi asiakaspalvelutyöhön ja käyttäytyi tosi törkeästi eikä lainkaan ajatellut potilastaan ei hygienian eikä muidenkaan asioiden puolesta. Pelottaa mennä sen käsittelyyn taas tällä viikolla.


      • Hammashoitoalan ammattilainen
        pauliini kirjoitti:

        Itseltäni poistettiin kaksi viisaudenhammasta viimeviikolla samalla kertaa, juhannus meni pieleen kun ei voinut syödä mitään kun ikenet sattui ja kaiken lisäksi hammaslääkäri oli tosi epäkohtelias joka ei sovi asiakaspalvelutyöhön ja käyttäytyi tosi törkeästi eikä lainkaan ajatellut potilastaan ei hygienian eikä muidenkaan asioiden puolesta. Pelottaa mennä sen käsittelyyn taas tällä viikolla.

        Mikä hammaslääkäristäsi teki epäkohteliaan ja käyttäytymisestä törkeän?Entä mihin hygienia asioihin kiinnitit huomiota?Kannattaa varmaan etsiä hammaslääkäri jonka luo on kiva mennä ja jolta voi aina kysyä kun jokin asia askarruttaa ja voit antaa myös palautetta.

        T.hammashoitoalan ammattilainen


      • Milzuu123

        Hammashoitoalan ammattilainen!! Olen siis hammaslääkäripelkoinen 15v ja en tiiä mitä teen kun vasen ylähammas (vika) ni on tosi kipee ja en pysty kunnolla pestä hampaita siitä kohtaa... Ja ku se tuntuu pehmeemmältä kun muut. Ja en uskalla mennä hammas lääkäriin


    • ahistaa

      Mikää kumma siinä onkin? Ja miks just hammaslääkäri on se paha paikka? Itsellenikin tehty vaikka mitä normaaleista paikkauksista juurenpääleikkaukseen ja kaikkea siltä väliltä. Pelko vaan ei hellitä. Tai ei mua oikeastaan pelota kipukaan, vaan jokin ihmeellinen ahdistus iskee siinä avuttomana maatessa ja suu täynnä kaikenlaista rojua. Sitten iskee se käsittämätön tarve lähteä just siitä paikasta menemään. Sydän hakkaa ja päässä suhisee. Jo päivää ennen vastaanottoa on maha ihan sekasin ja vielä viime hetkellä tulee ajatus karkaamisesta sieltä odotushuoneesta.

    • HYVÄÄ PALVELUA

      PELKOPOTILAANA. Sano heti että pelkäät hoitoa ja voit mennä vaikka aluksi suuhygienistille julkiseen ja neuvottele hanen kanssaan pelostasi. Samoin voit hammaslääkärille varata keskusteluajan julkiselta kun kerrot vastaanottoon että pelkäät aivan helv*** Saat ajan ja RAUHASSA saat neuvotella julkisen hammaslääkärin kanssa.
      Tarvittaessa saat lähetteen pelkopolille tarkoittaa suu-hammassairauksien klinikkaa, jossa tehdään sedaatiossa tai nukutuksessa. Joissakin on mainitsemani hammashoitopelkoklinikka ja sinne pääsee julkisen hammaslääkärin lähetteellä, jos haluat.
      Itse sain julkiselta todella hyvää hoitoa ja klinikallekin olisin päässyt mutta selviydyin terveyskeskushammashoidossa.
      Tartu luuriin ja anna mennä...
      Itselle varattiin ensin keskusteluaika ja sitten sain muutaman ajan ihan tarkastusta varten ja sitten alettiin pikkuhiljaa sopeuttamaan hoitoon. Ja tämä kaikki palvelu julkisella puolella. Klinikalla maksat vain 22 euroa vaikka korjaisivat koko kalustosi. kTodella edullista ja hyvää hoitoa.

      • hjammaspjeikko

        Kiitoksia tuosta viestistä, eli julkisellakin puolella saa hoitoa jos on sairaalloiset pelkotilat...

        Eihän tässä auta kuin ottaa puhelin huomenna kätöseen ja soittaa sitten.

        Kiinnostaisi vielä tietää onko suu- ja hammassairauksien klinikkaa Haminassa (tai Kotkassa)? Pikaisella haulla en näyttänyt löytävän ainakaan.


      • hammaslääkäripelkuri -78

        Mistä päin olet kotoisin? Meillä ei ainakaan noin helposti pääse yksityiselle hampaitaan hoidattamaan. Kunnallisella puolella "hutkivat" ja tutkivat aikansa, sit ropeltavat ja se tekee kipeetä. Yksityiselle ei pääse, ellei itse maksa. Miäkin olen siirtynyt yksityiselle puolelle hoidattamaan hampaani, koska en todellakaan sietänyt sitä "aluehammaslääkäriä", jonka potilaana jouduin olemaan 25 vuotta. Hän ei pelkopotilaita osannut käsitellä ja siksi nyt tosi vaikeeta tää hammaslääkärille meneminen. Nyt onneksi tämä yksityinen osaa käsitellä pelkoa ja toivottavasti tämä joskus helpottaa. Nimittäin ennen hammaslääkäriä valvon pari yötä ja vatsa on sekaisin, päätä särkee ja heikottaa. Sit hoitopaikalla on itku herkässä ja kaikki paikat hikoo tuolissa. Hoidon jälkeen tärisen sit kuin haavanlehti. Tähän kun lisätään se, että jopa se hammaslääkäriajan tilaaminenkin on operaatio, johon yritän itseni motivoida useamman viikon ajan ennenkuin se aika oikeasti tulee soitettua. Ja vielä puhelimessakin salaa toivon, ettei kukaan vastaisi. ...Ja puhelun jälkeen ÄKKIÄ vessaan, kun vatsassa kouraisee.

        Tämä kaikki siitä huolimatta, että nyt minua hoitaa sellainen hammaslääkäri, joka (kuulopuheen mukaan) on erikoistunut pelkopotilaisiin. Olen käynyt hänen vastaanotollaan jo pari vuotta ja vasta viime käynnillä havaitsin, että hän käyttää raitapaitaa, eikä valkeaa takkia. Vieläkään ei ole avustajasta mitään tietoa, eli en tiedä hänestä edes ulkonäköä. ...Vaan jospa joskus ei enää tartteis pelätä hammaslääkäriä. Olen jo aikoja sitten päättänyt, etten vie lapsia hammaslääkäriin, etteivät opi tätä pelkoa. Saa mies ne sinne kuskata. Nimittäin aikoinaan vein hoidokkejani hammaslääkärille ja minun vatsani oli niistä reissuista sekaisin, vaikka hoidokit suunnilleen nukkuivat tuolissa. Jo se pelkkä antiseptinen haju, mikä on hammaslääkärin odotushuoneessa, tekee minulle sen ikävän olotilan, vaikka tietäisinkin, ettei omaan suuhuni tällä kertaa kajota. =(


    • on tietoa

      juo 20 sidukkaa,sitten se onnistuu kivuttomasti, halpaakin lienee...ja ennenkaikkea KIVUTONTA!

    • Nimetön

      Mä olen myös toivoton jännittäjä hammaslekurin suhteen mut olen kuin ihmeen kaupalla sinnitellyt itseni aina julkiselle vastaanotolle. Ilmotan aina heti kätellessä, että pelkään aivan törkeästi ja luulempa, että mun tiedostoissakin lukee jo "toivoton tapaus", joten olen saanut kyllä kaikilta lekureilta hellää kohtelua ja ymmärrystä. Eipä silti, viimeksi meinasin kuitenkin pelkän jännityksen vuoksi (ei sattunut) oksentaa lääkärin päälle ja hyperventiloisin ;O) Sen jälkeen lekuri ehdotti, että ottaisin ens kerralla rauhoittavaa ennen hoitoon tuloa. Eli älä jää kotiin, kyllä lekurit keinot keksii. Se on toi hammaslekuri pelko jännä kuinka se on niin sitkeä. Minäkin kun en mitään muuta pelkää, olen varsinainen rämäpää ja rapatessa roiskuu aina, mutta kipukynnys kun on korkea niin ei haittaa. Mut annas olla kun hammaslääkäristä on kyse, niin johan löytyy uusi puoli minustakin!

    • kerroin

      Minulla oli myös valtavat pelot ja huonot hampaat. Päätin mennä ja kerroin heti lääkärilleni että pelot ovat kovat. Aloitettiin helpommasta hampaasta hoito ja ei koskenut lainkaan. Sitten pikkuhiljaa edettiin eteenpäin ja nyt ovat hampaani loisto kunnossa. Myönnettävä että kävi joskus kyllä kipeää mutta ajattelin aina että parempi kestää hetkellinen kipu ja saada kauniit ehjät hampaat jotka kestävät elämän loppuun saakka. Rohkeutta sinulle !

    • pari-kolme

      Buranaatuntia ennen kuin menet ja pyydä aina puudutus: ei pitäisi koskea kummankaan: ei puudutuksen eikä toimenpiteen.

      Kun kerran on selvinnyt näin niin seuraavalla kerralla pelottaa vähemmän...

    • löytyy myötätuntoisia ja mu...

      hammaslääkäreitä, itsellä kokemusta jo kolmesta sellaisesta viimeisen vuoden sisään. Yli kymmeneen vuoteen en hammaslääkäriin astunut lapsuuden huonojen kokemusten takia. Yksi hammas särki niin pahasti, että oli pakko mennä särkypäivystykseen. Minun täytyi täyttää esitietolomake (taitaa olla nykyään pakollinen joka paikassa), jossa oli mahdollisuus ilmaista pelkonsa. Laitoin rehellisesti, että mitään ei ole tehty 10 vuoteen ja pelottaa ihan kamalasti. Särkypäivystyksen kautta pääsin ns. hoitoputkeen, kymmeniä hampaita on nyt paikattu ja kaikki viisauden hampaat on leikattu pois. Eikä muuten kaduta lainkaan, että uskaltauduin hammaslääkärin penkkiin. En voi sanoa kokeneeni edes pahaa kipua, juurihoidossakaan, sen verran runsaasti ovat mukavat tädit tuikanneet puudutusta joka kerta :)

      Toivon, että sinunkin kunnallisessa hammashoitolassa löytyy yhtä mukavia ja myötätuntoisia lääkäreitä, jotta saat hampaat kuntoon.

      • anniina

        Moi! Tutulta kuulosti aloittajan teksti, itsekin aikoinaan pelotti hammaslääkäriin meno. Viime tinkaan siirsin ajan varaamista ja peruuttelin jo tilaamiani aikoja viime tipassa.

        Mutta sitten vasta tajusin, että minähän se olen maksava asiakas ja voin vaatia itselleni semmoista hoitoa, joka minulle kelpaa! Etsin hammaslääkärin, jonka kanssa "kemiat" pelaavat, eli ihmisen, johon luotan. Hän kertoo, mitä tekee ja aina voin nostaa käden pystyyn, jos tarviin "aikalisän".

        Kerro ihmeessä jo aikaa varatessa, että pelkäät. Sitä ei todellakaan tarvitse hävetä! Voit vaikka ekalla kerralla vaan mennä kokeilemaan, miltä hammaslääkärin tuolissa istuminen tuntuu =) Ehkä uskallat antaa tarkastuttaa hampaasi, vähitellen jopa antaa paikata jonkun pienen reiän. Nykyäänhän paikkaaminen ei juuri satu, ja puudutteet on tehokkaita jos niitä haluaa käytettävän.

        On mahtavaa saada hampaat kuntoon, ihanaa kun voi hymyillä ja ei särje! Ota rohkeasti yhteyttä hammaslääkäriin, toivottavasti löydät mukavan tyypin, jonka luona on leppoisaa käydä! Tsemppiä!


      • jämäkkyys rulettaa
        anniina kirjoitti:

        Moi! Tutulta kuulosti aloittajan teksti, itsekin aikoinaan pelotti hammaslääkäriin meno. Viime tinkaan siirsin ajan varaamista ja peruuttelin jo tilaamiani aikoja viime tipassa.

        Mutta sitten vasta tajusin, että minähän se olen maksava asiakas ja voin vaatia itselleni semmoista hoitoa, joka minulle kelpaa! Etsin hammaslääkärin, jonka kanssa "kemiat" pelaavat, eli ihmisen, johon luotan. Hän kertoo, mitä tekee ja aina voin nostaa käden pystyyn, jos tarviin "aikalisän".

        Kerro ihmeessä jo aikaa varatessa, että pelkäät. Sitä ei todellakaan tarvitse hävetä! Voit vaikka ekalla kerralla vaan mennä kokeilemaan, miltä hammaslääkärin tuolissa istuminen tuntuu =) Ehkä uskallat antaa tarkastuttaa hampaasi, vähitellen jopa antaa paikata jonkun pienen reiän. Nykyäänhän paikkaaminen ei juuri satu, ja puudutteet on tehokkaita jos niitä haluaa käytettävän.

        On mahtavaa saada hampaat kuntoon, ihanaa kun voi hymyillä ja ei särje! Ota rohkeasti yhteyttä hammaslääkäriin, toivottavasti löydät mukavan tyypin, jonka luona on leppoisaa käydä! Tsemppiä!

        Anniina on viestissään harvinaisen oikeassa. Asiakkaan - olipa sitten kunnallisella tai yksityisellä sektorilla - kannattaa muistaa olevansa nimenomaan maksava asiakas ja vaatia sen mukaista kunnollista hammashoitoa.

        Törkeätä, vähättelevää tai nöyryyttävää käytöstä ei todellakaan pidä sietää ja siitä voi tehdä valituksen.

        Kipuakaan ei nykypäivänä tarvitse sietää, kun on olemassa erilaiset lääkket ja puudutteet. On se vaan kumma, kun samat ongelmat jatkuvat vuodesta vuoteen.

        Onhan ihan selvää, että hammaslääkäreissäkin on tumpeloita, mutta aina voi vaihtaa, jos ei potilas-lääkärisuhde rupea oikein sujumaan.

        On myös muistettava, että jos on kurjia hammaslääkäreitä, niin hammaslääkäreissä on myös todella taitavia, potilasta herkällä korvalla kuuntelevia erittäin ammattitaitoisia osaajia, jotka tekevät ns. kaikkensa potilaan hammasterveyden hyväksi ongelmatilanteissa.

        Potilaan kannattaa muistaa potilaan oikeudet, ei kaikki tieto ja taito ole hammaslääkärin hallussa, vaikka hän oman alansa asiantuntija onkin.


    • aiaiaii

      Minulla on myös aika hampaanpoistoon, edellinen oli erittäin kivulias ja inhottava kokemus, lisäksi hammaslääkäri epäkohtelias.Nyt on taas mentävä samaan paikkaan, tosin eri lääkärille. Toivottavasti tämä lääkäri on yhtään miellyttävämpi kuin edellinen. Kerro rohkeasti mieltä askarruttavista asioistasi mennessäsi/tai ennen hammaslääkäriin, on turhaa kärsiä hammaslääkäripelosta! Onnea matkaan !

    • Mullakin

      Kunnallisessa saa hoitoa ainakin esilääkityksessä.
      Nukutus taitaa onnistua vaan yksityisellä.

    • Lukutar

      Heissan!!Minulla o itellä kans hammaslääkäri kammo ja minä saan ainakin hammas lääkärilläni käydässä hyvät puudutukset kun vaan sanon että pelkään.ei ne mitään rauhoittavia anna mut puudutus piikin nii monta kertaa ku tarviit...mul o juoduttu puuduttaan samalla kertaa neljä kertaa ennen ku kipi ei ole tuntunu missään,pelkään meinaan sitä kipua ku hampaita ronkitaan.elikkä hyvät puudutukset kyl saat kunnan hammaslääkäriltäkin.ja hampaat kyl aina hoitaa kantsii vaikka,pelkäiskin..mä oo aina valkonen ku lakana ku menen hammaslääkäriin

    • luutu

      On enemmän pelättävää,
      jos ei mene.

    • oldes80

      moro..

      kärsin ja kärsin kunnes menin lekuriin ja en edes kätelyt sitä lekuria ku kättelisin ennemmin kyykäärmettä..sellanen kammo oli..nykyään voin kätellä lekuria..ja syy tähän on se että se teki just niinkuin pyysin..eli..
      meni lekuriin ja sanoin et toi yks hammas pitäis ottaa pois mut mul on kammo..iso kammo..kerroin siitä kättelystäkin..
      ja sanoin et jos se hammas otetaan pois ni sit sellaset pillerit(puudutudainetta myös) nahkaan et jos joku kysyy mun nimee ni alan kertomaan turun linnan historiaa..
      eli "pallo himmeeks" ja joku saattamaan kotiin..ei särje eikä enään silleen pelota..pikkasen vaan jännittää mut voin mennä lekuriin ilman et kukaan painostaa ja jne jne.. =) =) =)
      ja lekuri oli julkinen..

    • I should have known this

      right from the start (olisha tää pittäny arvata et mansehan se houkuttelee).

      Haarukkaa on: parasta voi olla, mutta on se harvinaisen rahvaanomaista silti, pittäis olla hiukka monipuolisempaa.

      Pelkäätteks te liikaa sivistystä kanssa? Et se tuhoais kansa eikä se olisi enää niin kuuliaista?

      Pullopostia tässä... joo, hauskahan se Postin pullapostikortti on.

      Right, Hannu, oot sie ihan Ihku, nostakoot nyt sun palkkaa sitte, mä nostan vaan pakkaa ja katon voitanko. Mulla on yleensä aika hyvä mäihä, niille jotka haluu tulla samaan veneeseen, tiäroks.

    • pelätä

      Itsellä oli tässä n. 10v edellisestä käynnistä. Asian oli vaan antanut olla, kunnes yksi hammas lopulta niin kipeä että pakko mennä terveyskeskukseen päivystävälle.

      Mitään kipua ei tuntenut, puudutus aineet tehoaa nykyään niin hyvin. Seuraavat ajat oli sitten helppoja. 1 rikkinäinen hammas jouduttiin poistamaan. 2:ssa valtava reikä, jotka piti juurihoitaa. Kyllä kaduttaa ettei ole heti mennyt niitä korjaamaan.

      Mutta kivun takia on kyllä aivan turha pelätä. Itseä tosin pelotti eniten se lasku.. Ja se että kuinka kehtaa näyttää huonokuntosia hampaita ja mitä hammaslääkäri mahtaa niistä sanoa. :)

    • ***

      Itse olen kärsinyt vastaavasta asiasta,mutta käyn nyt kunnallisessa ja siellä pelkoni ymmärretään.
      ensimmäinen aika oli vain keskustelua,miten hoidetaan,mitä pelkään jne.minun h-lääkärini hoitaa myös koululaiset,joten pelkoani ei vähätelty.
      ota itseäsi niskasta kiinni ja soita,kun täytät esitieto kaavakkeen,mainitse että pelkäät.
      Saat varmasti ymmärtäväisen hammaslääkärin.
      Hyvää kesän jatkoa;)

    • Kiskiskaskas

      Itse pelkään kamalasti hammaslääkäriä. en tunne ketään joka pelkäis sitä yhtäpaljon kun minä.. hampaat vähä huonossa kunnossa mutta ei saa vaan aikaseks mennä sinne.. ääh.. meil on niin kamala hammaslääkäri. tosi kovakouranen

    • hammaslääkärille

      Jos tekstissäsi viittaat kovakouraiseen kunnalliseen hammaslääkäriin,niin yritä vaihtaa toiselle hammaslääkärille. Tämä tietysti vain siinä tapauskessa, että kunnassanne on useampia hammaslääkäreitä.

      Toinen mahdollisuus on mennä yksityiselle, esimerkiksi lähikaupunkiin,jos teillä kunnassa ei ole yksityisiä. Yksityisellä saat myös Kela-korvauksen,joka kohtuullistaa kustannuksia.

      • löytyy

        ja kivun kanssa hoitavia vaikka kuinka kerrot että sattuuuuuu ja tarvis lopettaa...
        Itsellä meni luotto yksityiseen täysin!


      • sattuu liikaa
        löytyy kirjoitti:

        ja kivun kanssa hoitavia vaikka kuinka kerrot että sattuuuuuu ja tarvis lopettaa...
        Itsellä meni luotto yksityiseen täysin!

        Potilaan pitää uskaltaa sanoa, että nyt meni pieleen, nyt sattui.
        Pitää sopia ennen hoitoa joku merkki, vaikkapa, että potilas nostaa kätensä ylös,jos menee liian tuimaksi se hoito.

        Voi myös huutaa, huitoa ja pahimmillan purra vaikka hammaslääkäriä kädestä, jos mikään muu ei auta. Ei tarvi kärsiä hoidossa kivusta, ei todellakaan. Ja aina voi äänestää jaloillaan,jos hoito ei tyydytä.


      • yksityisestä
        sattuu liikaa kirjoitti:

        Potilaan pitää uskaltaa sanoa, että nyt meni pieleen, nyt sattui.
        Pitää sopia ennen hoitoa joku merkki, vaikkapa, että potilas nostaa kätensä ylös,jos menee liian tuimaksi se hoito.

        Voi myös huutaa, huitoa ja pahimmillan purra vaikka hammaslääkäriä kädestä, jos mikään muu ei auta. Ei tarvi kärsiä hoidossa kivusta, ei todellakaan. Ja aina voi äänestää jaloillaan,jos hoito ei tyydytä.

        kävin yksityisellä ja hammaslääkäri sanoi, että nosta käsi pystyyn jos sattuu ja mitä tapahtuikaan! Sattui aivan saa**** ja tietysti nostin käden pystyyn mutta hammaslääkäripä oli näppärä, sanoi vain että koita kestää ja jatkoi kivun tuottamista! Siinä minä sitten kärsin ja itkin ja koetin kestää... enhän osannut sanoa enää yhtään mitään ja päänkin veti lääkäri aina takaisin ja samat sanat, KOETA KESTÄÄ! Että se siitä merkin annosta.


    • Hammaslääkäri

      Hei,

      Riippuu kunnasta ja hammaslääkäristä mitä hoitoa annetaan.Olen työskennellyt hammaslääkärinä sekä yksityis-että kuntapuolella.Mielestäni jokaisen hammaslääkärin pitäisi pystyä hoitamaan tehokkaasti potilaan pelkoa esim.rauhoittavilla lääkkeillä (Diapam) tai jos se ei riitä niin sitten ilokaasu-tai nukutushammashoidossa.Ilokaasu hoitoa saa antaa vain hammaslääkäri, joka on opiskellut itselleen siihen erikoisluvat.Kun annetaan anestesiahammashoitoa niin paikalle pyydetään anestesialääkäri ja vastaanotolla täytyy olla tietty valmistaso tämän tyyppisen hoidon antamiseen.Karkea arvio pelkästä nukutus kustannuksista on 400-600e, riippuen hoidon kestosta.Nukutushammashoidon etuna on se että siinä tehdään kerralla paljon, eli paikataan ne mitä voidaan säästää ja huonokuntoiset hampaat poistetaan.Juurihoitoja ei tavallisesti tehdä, koska ne vaativat useamman hoitokerran, jotta hoito saadaan valmiiksi (n.4 kertaa(per hammas)).Nukutushoidon huonopuoli on se että potilas ei käsittele siinä pelkoaan.Kukaan ei synny hammashoitopelkosena,vaan se on jostain opittua ja siten siitä voi myös oppia pois.Hammashoitopelon kanssa ei tarvitse elää, jos on valmis työstämään pelkoaan ja käsittelemään sitä.Tätä työstämistä tapahtuu kun potilas on hereillä, vaikkakin rauhoittavan lääkkeen vaikutuksen alaisuudessa(Diapam).

      Uskoisin että kaikki hammaslääkärit ovat valmiita auttamaan sinua tässä asiassa.Mielestäni sinulla on myös oikeus vaatia tarvittavaa hoitoa.Riippuu kunnasta, mutta toisinaan on mahdollista lähettää myös potilas anestesiaan.Usein siellä on kuitenkin pitkät hoitojonot (yli 6kk)ja jos ollaan tilanteessa että sinulla on jo kipuja niin hoitoon pitäisi lähteä heti.Odottamaan ei kannata jäädä.Tilanteet usein turhaa mutkistuu ja hankaloituu jos esimerkiksi akuutit tulehdukset ilmaantuvat(kovat säryt,turvotukset yms).Suu on osa ihmisen kehoa ja sieltä on mikrobeilla yhteydet verenkierrollisesti myös mm.sydämeen.Tulehduksen leviäminen suun alueelta voi johtaa vakaviin yleisinfektioihin, joita voidaan joutua hoitamaan teho-osastolla.Suhtaudu suusi terveyteen riittävällä vakavuudella.

      Vaikka suusi terveys huolestuttaa, muista pitää päivittäin siitä hyvää huolta.Ennaltaehkäisevällä terveyskäyttäytymisellä on valtavan iso merkitys suusi terveydelle.Karsi ruokavaliosta ja juomistasi riskituotteet:sokeriset, happamat tuotteet( limut,appelsiinituoremehu,keksit, pullat,makeiset,sokeri teessä/kahvissa etc).Käytä fluorihammastahnaa päivittäisessä harjauksessa aamuin,illoin ja keskustele lisäfluorin tarpeesta hammaslääkärisi kanssa.Käytä hammaslankaa, tikkua,väliharjoja päivittäin, koska tavallinen hammasharja ei hammasväliä pääse puhdistamaan.Sähköhammasharja on hyvä valinta;harjas pyörii useita tuhansia kierroksia minuutissa ja puhdasta tulee.Hampaat kestää keskimäärin noin 5 ruokailu kertaa päivässä,mutta jatkuva napostelu tuhoaa hampaistoa.

      Tsemppiä suusi tervehdyttämiseen.Perushoidon jälkeen pidä suustasi jatkuvasti hyvä huoli niin toista kertaa et joudu samanlaiseen tilanteeseen.

      Hyvää kesää,
      terveisin 10 vuotta hammaslääkärinä toiminut pääkaupunkiseutulainen

      • otetaan nukutushoitoon

        jonojen ohi jos potilaalla on kovat kivut ja hampaita ei muuten voida hoitaa. Myös suuren kaupungin suu-hammassairauksien klinikka. Ei niitä tulehduspesäkkeitä särkevinä jätetä kipuilemaan kunnallisessakaan jonossa iäksi.
        Eräs tyttönen otettiin kuukauden sisällä nukutushoitoon koska yrityksistä huolimatta ei antanut edes koskea suuhun, vaikka puhun tyttösestä, hän oli aikuinen!
        Hammaslääkäri siirsi potilaan pikapikaa toiselle lääkärille nukutukseen, ja ihan kunnallisella puolella.


      • alkoholivaroitus?

        joka tuhoaa hampaat pahemmin kuin karkit, pullat tms. Ja kännissä harvoin niitä hampaita putsataankaan vaan kelluu juomat hampaissa ja pitkään!


      • Hammaslääkäri
        alkoholivaroitus? kirjoitti:

        joka tuhoaa hampaat pahemmin kuin karkit, pullat tms. Ja kännissä harvoin niitä hampaita putsataankaan vaan kelluu juomat hampaissa ja pitkään!

        Kuten kirjoitin karsi ruokavaliostasi happamat ja sokeriset juomat ja tuotteet.Valistunut valitsija lukee mitä tuotteet sisältävät.Listassa en myöskään maininnut hampaille haitallisia tuotteita kuten tomaattiketsuppi,maustetut jugurtit (2dl purkki sisätää


      • vaarat kaikki esille
        Hammaslääkäri kirjoitti:

        Kuten kirjoitin karsi ruokavaliostasi happamat ja sokeriset juomat ja tuotteet.Valistunut valitsija lukee mitä tuotteet sisältävät.Listassa en myöskään maininnut hampaille haitallisia tuotteita kuten tomaattiketsuppi,maustetut jugurtit (2dl purkki sisätää

        >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        Hyvinhän oli sentään saatu lueteltua erikseen appelsiinimehu, limut sun muut juomat, mutta tuo alkoholi oli kyllä kiven alla ellei joku ottanut sitä esille! Mistä johtuu? Kyllä muista paasataan suu vaahdossa, mutta alkoholi joka on turmiollisinta ei puhuta mitään! Kun ollaan hiprakassa aineet kelluu ja pitkään hampaissa ja tuskinpa niitä pestäänkään ennen seuraavaa aamua jos sittenkään!


      • Nimetön
        vaarat kaikki esille kirjoitti:

        >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        Hyvinhän oli sentään saatu lueteltua erikseen appelsiinimehu, limut sun muut juomat, mutta tuo alkoholi oli kyllä kiven alla ellei joku ottanut sitä esille! Mistä johtuu? Kyllä muista paasataan suu vaahdossa, mutta alkoholi joka on turmiollisinta ei puhuta mitään! Kun ollaan hiprakassa aineet kelluu ja pitkään hampaissa ja tuskinpa niitä pestäänkään ennen seuraavaa aamua jos sittenkään!

        Käytännön hammashoidossa mainitsemillani tuotteilla on selkeä riski potilaiden hampaiden terveydelle ei niinkään satunnainen alkoholin käyttö.Siksi ne joudutaan nostamaan toistuvasti esille.Karies eli hammasmätä eli hampaiston reikiintyminen on kehittyneiden maiden hankittu hyvin yleinen sairaus.Karkeasti voidaan sanoa;ei pitkäaikaista altistusta sokerille,ei kariesta.

        Hammaslääketieteellisessä koulutuksessa ei anneta mainitsemaasi painotusta alkoholin aiheuttamasta kariesvaarasta,eikä suotta.Voisitko perustella näkemystäsi?Karioituminen ei synny hetkessä vaan vaatii jatkuvampaa altistusta.Tämä tarkoittaa käytännössä pitkäkestoista altistumista tietyn tyyppisille alkoholijuomille, jotta voisin nostaa sen merkittäväksi karies-riskitekijäksi.Se on tietysti olemassa.Ja edelleen tämä tarkoittaisi potilaan kulkemista viikkoa,kuukausia ja ehkä vuosia alkoholin vaikutuksen alaisena.Tämä ollee kuitenkin kansanterveydellisesti marginaaliryhmä.Alkoholi sen sijaan nostaa suusyöpäriskiä ja etenkin kun se yhdistetään tupakointiin.


      • Eräs kommentoija
        Nimetön kirjoitti:

        Käytännön hammashoidossa mainitsemillani tuotteilla on selkeä riski potilaiden hampaiden terveydelle ei niinkään satunnainen alkoholin käyttö.Siksi ne joudutaan nostamaan toistuvasti esille.Karies eli hammasmätä eli hampaiston reikiintyminen on kehittyneiden maiden hankittu hyvin yleinen sairaus.Karkeasti voidaan sanoa;ei pitkäaikaista altistusta sokerille,ei kariesta.

        Hammaslääketieteellisessä koulutuksessa ei anneta mainitsemaasi painotusta alkoholin aiheuttamasta kariesvaarasta,eikä suotta.Voisitko perustella näkemystäsi?Karioituminen ei synny hetkessä vaan vaatii jatkuvampaa altistusta.Tämä tarkoittaa käytännössä pitkäkestoista altistumista tietyn tyyppisille alkoholijuomille, jotta voisin nostaa sen merkittäväksi karies-riskitekijäksi.Se on tietysti olemassa.Ja edelleen tämä tarkoittaisi potilaan kulkemista viikkoa,kuukausia ja ehkä vuosia alkoholin vaikutuksen alaisena.Tämä ollee kuitenkin kansanterveydellisesti marginaaliryhmä.Alkoholi sen sijaan nostaa suusyöpäriskiä ja etenkin kun se yhdistetään tupakointiin.

        hampaat pesemättä ja litkua lipitetään pitkin iltaa! Eikö karkin syönnistäkin sanota, että kerralla kurkkuun ja sillä selvä. Karkkipäivä kerran viikossa ja alkoholipäivä voi olla vaikka joka ilta pikku tömssy ja kivasti jää sokeriliemi sitten hampaiden väliin muhimaan. Ja kyllä selvinpäin karkin syönnin jälkeen pestään hampaat, mutta mutta... kännissä ne jää pesemttä todisteena vaikka kaveri joka tukehtui omaan oksennukseensa juhannuksena... kyllä kyllä kaveri pesi hampaat, kun oli sammunut jo telttaankin...


      • PELKOTILASTA

        Jos on herkkä ihminen ei siinä mitkään työstämiset sun muut psykologiset keinot auta!
        Tässä juuri se kompastuskivi, kun hammaslääkärit pitävät ihan "idiootteina" pelkopotilaita, ihan kuin he olisivat jotain aivottomia toopeja!
        Jo lukiossa opetetaan ihmisen psykologiaa sen verran että kyllä jokaisella on itsetuntemusta sen verran että osaa eritellä oman tilansa!
        Jos hammashoito pelottaa, niin ei se millään työstämisellä lähde, jos potilas on muutenkin herkkä. Tuollainen syyllistäminen lisää vain oman egon romahtamista hammashoitotilanteessa, "perkele olen toope kun en pysty tähän vaikka pitäisi"
        Itsellä pelkokerroin 10 ja olen käynyt ihan klinikalla pelon takia, siis hammashoitopelon. Ei ole auttanut selittelyt eikä sepittelyt, vaan olen saanut nukutuksen ja edelleen on nukutuksessa tehty pienetkin toimenpiteet, hammaskivi jne. ´TIEDOSTAN omat pelkoni, mutta ei se herkkää potilasta auta sitten vähäänkään. Onneksi hammasklinikalla sentään tajutaan asiat...


      • Nimetön
        PELKOTILASTA kirjoitti:

        Jos on herkkä ihminen ei siinä mitkään työstämiset sun muut psykologiset keinot auta!
        Tässä juuri se kompastuskivi, kun hammaslääkärit pitävät ihan "idiootteina" pelkopotilaita, ihan kuin he olisivat jotain aivottomia toopeja!
        Jo lukiossa opetetaan ihmisen psykologiaa sen verran että kyllä jokaisella on itsetuntemusta sen verran että osaa eritellä oman tilansa!
        Jos hammashoito pelottaa, niin ei se millään työstämisellä lähde, jos potilas on muutenkin herkkä. Tuollainen syyllistäminen lisää vain oman egon romahtamista hammashoitotilanteessa, "perkele olen toope kun en pysty tähän vaikka pitäisi"
        Itsellä pelkokerroin 10 ja olen käynyt ihan klinikalla pelon takia, siis hammashoitopelon. Ei ole auttanut selittelyt eikä sepittelyt, vaan olen saanut nukutuksen ja edelleen on nukutuksessa tehty pienetkin toimenpiteet, hammaskivi jne. ´TIEDOSTAN omat pelkoni, mutta ei se herkkää potilasta auta sitten vähäänkään. Onneksi hammasklinikalla sentään tajutaan asiat...

        En ole pitänyt ensimmäistäkään pelko potilasta idioottina ja tuntuu suorastaan pahalta että näin uskallat edes ajatella!Olen opiskellut pitkän koulutuksen ja suorittanut vajaa sata tenttiä, jotta voisin auttaa ihmisiä.Tämäkö on kiitos ja ajattelumalli siitä?Pyydän ystävällisesti korjaamaan asenteesi.

        Hoidan lähes päivittäin eri asteisia pelkopotilaita ja saan heiltä runsaasti positiivista palautetta annetusta hoidosta ja pelon kohtaamisesta, joka on elävä todiste siitä että pelkoa voidaan todella hoitaa.Edistysaskel numero yksi on nimittäin se että potilas itse siihen uskoo ensimmäisenä.Jos et usko pelon voittamiseen,miten voit sen voittaa?Tietysti on olemassa pieni ryhmä teitä, meidän 5 miljoonaisesta suomalaisesta, jotka todella tarvitsee unta, avatakseen suunsa.Tässäkään ei ole mitään hävettävää eikä syyllistettävää.Syyllistäminen ollee potilaan omaa tunnetta ei hoitohenkilökunnan.Ei minulla ole hammaslääkärinä oikeutta syyllistää potilasta,päinvastoin olen tyytyväinen että hän hakeutuu hoitoon ja huolehtii itsestään.Kannattaa myös muistaa että nukutus hoidossa on aina olemassa selkeästi omat riskinsä,ja nämä tulee arvioida potilaan yleisterveyden mukaan.Se on hoitomuoto, joka luonnollisesti vaatii harkintaa.


      • täälläkin
        Nimetön kirjoitti:

        En ole pitänyt ensimmäistäkään pelko potilasta idioottina ja tuntuu suorastaan pahalta että näin uskallat edes ajatella!Olen opiskellut pitkän koulutuksen ja suorittanut vajaa sata tenttiä, jotta voisin auttaa ihmisiä.Tämäkö on kiitos ja ajattelumalli siitä?Pyydän ystävällisesti korjaamaan asenteesi.

        Hoidan lähes päivittäin eri asteisia pelkopotilaita ja saan heiltä runsaasti positiivista palautetta annetusta hoidosta ja pelon kohtaamisesta, joka on elävä todiste siitä että pelkoa voidaan todella hoitaa.Edistysaskel numero yksi on nimittäin se että potilas itse siihen uskoo ensimmäisenä.Jos et usko pelon voittamiseen,miten voit sen voittaa?Tietysti on olemassa pieni ryhmä teitä, meidän 5 miljoonaisesta suomalaisesta, jotka todella tarvitsee unta, avatakseen suunsa.Tässäkään ei ole mitään hävettävää eikä syyllistettävää.Syyllistäminen ollee potilaan omaa tunnetta ei hoitohenkilökunnan.Ei minulla ole hammaslääkärinä oikeutta syyllistää potilasta,päinvastoin olen tyytyväinen että hän hakeutuu hoitoon ja huolehtii itsestään.Kannattaa myös muistaa että nukutus hoidossa on aina olemassa selkeästi omat riskinsä,ja nämä tulee arvioida potilaan yleisterveyden mukaan.Se on hoitomuoto, joka luonnollisesti vaatii harkintaa.

        Vertaus sataan tenttiin sun muuta koulutuksesta ei tee niin jaloa, että tarvitsisi KULTAPALLILLE nostaa! Olen itse suorittanut paljon enemmän kuin sata tenttiä, tehnyt väitöskirjan ja toisen tutkinnon kokonaisuudessaan,SILTI en nosta itseäni toisten yläpuolelle.
        Ei opiskelu tee ihmisestä mitenkään ylempiarvoista, kyllä kunnioittaminen sun muu lähtee aivan muista asioista kuin koulutuksesta.


      • ei poistu
        Nimetön kirjoitti:

        En ole pitänyt ensimmäistäkään pelko potilasta idioottina ja tuntuu suorastaan pahalta että näin uskallat edes ajatella!Olen opiskellut pitkän koulutuksen ja suorittanut vajaa sata tenttiä, jotta voisin auttaa ihmisiä.Tämäkö on kiitos ja ajattelumalli siitä?Pyydän ystävällisesti korjaamaan asenteesi.

        Hoidan lähes päivittäin eri asteisia pelkopotilaita ja saan heiltä runsaasti positiivista palautetta annetusta hoidosta ja pelon kohtaamisesta, joka on elävä todiste siitä että pelkoa voidaan todella hoitaa.Edistysaskel numero yksi on nimittäin se että potilas itse siihen uskoo ensimmäisenä.Jos et usko pelon voittamiseen,miten voit sen voittaa?Tietysti on olemassa pieni ryhmä teitä, meidän 5 miljoonaisesta suomalaisesta, jotka todella tarvitsee unta, avatakseen suunsa.Tässäkään ei ole mitään hävettävää eikä syyllistettävää.Syyllistäminen ollee potilaan omaa tunnetta ei hoitohenkilökunnan.Ei minulla ole hammaslääkärinä oikeutta syyllistää potilasta,päinvastoin olen tyytyväinen että hän hakeutuu hoitoon ja huolehtii itsestään.Kannattaa myös muistaa että nukutus hoidossa on aina olemassa selkeästi omat riskinsä,ja nämä tulee arvioida potilaan yleisterveyden mukaan.Se on hoitomuoto, joka luonnollisesti vaatii harkintaa.

        psykologisesti. Ainut keino nukutushoito jos haluaa jotensakin hoitaa hampaitaan.


      • tietävät tenttien määrän....
        Nimetön kirjoitti:

        En ole pitänyt ensimmäistäkään pelko potilasta idioottina ja tuntuu suorastaan pahalta että näin uskallat edes ajatella!Olen opiskellut pitkän koulutuksen ja suorittanut vajaa sata tenttiä, jotta voisin auttaa ihmisiä.Tämäkö on kiitos ja ajattelumalli siitä?Pyydän ystävällisesti korjaamaan asenteesi.

        Hoidan lähes päivittäin eri asteisia pelkopotilaita ja saan heiltä runsaasti positiivista palautetta annetusta hoidosta ja pelon kohtaamisesta, joka on elävä todiste siitä että pelkoa voidaan todella hoitaa.Edistysaskel numero yksi on nimittäin se että potilas itse siihen uskoo ensimmäisenä.Jos et usko pelon voittamiseen,miten voit sen voittaa?Tietysti on olemassa pieni ryhmä teitä, meidän 5 miljoonaisesta suomalaisesta, jotka todella tarvitsee unta, avatakseen suunsa.Tässäkään ei ole mitään hävettävää eikä syyllistettävää.Syyllistäminen ollee potilaan omaa tunnetta ei hoitohenkilökunnan.Ei minulla ole hammaslääkärinä oikeutta syyllistää potilasta,päinvastoin olen tyytyväinen että hän hakeutuu hoitoon ja huolehtii itsestään.Kannattaa myös muistaa että nukutus hoidossa on aina olemassa selkeästi omat riskinsä,ja nämä tulee arvioida potilaan yleisterveyden mukaan.Se on hoitomuoto, joka luonnollisesti vaatii harkintaa.

        """"Olen opiskellut pitkän koulutuksen ja suorittanut vajaa sata tenttiä, jotta voisin auttaa ihmisiä.


      • Nimetön
        tietävät tenttien määrän.... kirjoitti:

        """"Olen opiskellut pitkän koulutuksen ja suorittanut vajaa sata tenttiä, jotta voisin auttaa ihmisiä.

        Asiat voi ymmärtää juuri noin väärin jos haluaa.Pelkopotilailla ja akateemisuudella ei ole mitään suoranaista yhteyttä keskenään.Titteleistä viis jos elämän koulu on käymättä.Väännän rautalangasta miksi käytin ilmaisua "sata tenttiä tehty"-että asian on oikeasti pitänyt kiinnostaa, muuten mielenkiinto ei riitä kohtaamaan potilaita käytännön työssä.Ymmärrätkö?En ole koskaan ymmärtänyt yleensa suomalaisten tapaa luokitella ihmisiä koulutuksen mukaan.Moni ammattikoululainen on osoittautunut todella sydämen sivistyneeksi kun taas olen törmännyt vuosia akateemisessa maailmassa ahertaneeseen tohtoriin, jolta puuttuu perussivistys. Ei akateemisuus ole todiste muusta kuin tehdystä tutkinnosta.Tällä palstalla keskustellaan hammashoito pelosta, eikä viilata akateemisen maailman pientä pilkkua.Hyvää kesää.


      • Sitten täydet pisteet
        Nimetön kirjoitti:

        Asiat voi ymmärtää juuri noin väärin jos haluaa.Pelkopotilailla ja akateemisuudella ei ole mitään suoranaista yhteyttä keskenään.Titteleistä viis jos elämän koulu on käymättä.Väännän rautalangasta miksi käytin ilmaisua "sata tenttiä tehty"-että asian on oikeasti pitänyt kiinnostaa, muuten mielenkiinto ei riitä kohtaamaan potilaita käytännön työssä.Ymmärrätkö?En ole koskaan ymmärtänyt yleensa suomalaisten tapaa luokitella ihmisiä koulutuksen mukaan.Moni ammattikoululainen on osoittautunut todella sydämen sivistyneeksi kun taas olen törmännyt vuosia akateemisessa maailmassa ahertaneeseen tohtoriin, jolta puuttuu perussivistys. Ei akateemisuus ole todiste muusta kuin tehdystä tutkinnosta.Tällä palstalla keskustellaan hammashoito pelosta, eikä viilata akateemisen maailman pientä pilkkua.Hyvää kesää.

        ulkolainen hammaslääkäri, joka työskentelee Suomessa. Sitten annan kyllä täydet pisteet Sinulle! Olen ollut useampaan kertaan ulkomaisen hammaslääkärin hoidossa ja täytyy sanoa, että on ero kuin yöllä ja päivällä, ehkä enemmänkin. Kyllä ulkolainen lääkäri oli n-i-i-n potilaan huomioiva ja hoitotilanteissa mutkaton, rehellinen jne. edes adjektiivit eivät riitä kehumaan häntä. Samoin myös sairaalassa ollessani sain ulkomaalaisen lääkärin hoitoa ja palvelua ja todella oli hyvää hoitoa. En ole IKINÄ vielä sellaista hoitoa saanut pinttyneiltä, kaavoihin kangistuneilta suomalaishammaslääkäreiltä tai yleislääkäreiltä.


    • Nainen30**

      eli pyörittelin sitä luuria ehkä 5 vuotta ja aina jätin soittamatta. Kerran kyllä sain soitettua julkiselle, mutta sanoivat että soita syksyllä uudestaan. Hampaani olivat suht huonossa kunnossa, yksi oli lähtenyt itsestään irti ja juuret mätänivät. Häpesinkin lopulta edes mennä. Ajattelin että minun pitää hirveästi selitellä että miksi olen jättänyt menemättä hammaslääkäriin. Lopulta tilasin ajan yksityiseltä. Kela korvaa kuitenkin 60% laskuista. Kerroin heti että pelkään ihan hirveästi. Kun sain vaan tämän sanottua niin en enää pelännytkään yhtään. Mitään ei kyselty eikä motkotettu. Oltiin hyvin hellävaraisia ja ihania, eikä sattunut yhtään. Poistettiin ne juuret ja 2 viisaudenhammasta sitten.
      Kannattaa heti varata se aika. Pyydä vaikka jotakuta varaamaan se puolestasi ja sanomaan että olet pelkäät ihan hemmetisti. Mene ensin vaikka hammastarkastukseen yksityiselle. Kysy miten saisit esilääkityksen ennen vastaanotolle menoa.
      Tsemppiä, jos minä pystyin tähän niin kyllä sinäkin pystyt!!!!!!!!

    • pelkopotilas X

      Tuttu juttu jo vuosien takaa tämä pelko , se vaan jossain vaiheessa muuttuu sitten lähestulkoon fobiaksi.
      Kävin aikoinani ja kuuntelin sitä "kyllä aikuisen ihmisen pitää kipua kestää eikä tämä nyt edes satu" ja "pitäsi vähän itsekkin ajatella ja hoitaa hampaat ettei ne pääse tähän kuntoon" jne..
      Siinnä ei paljoa auta tieto että kipua on kestettävä kun siinnä pelossa ei ole edes kysymys pelosta se on aivan jotain muuta.
      Nyt olen siinnä onnellisessa asemassa että on lähete suun hoidon erikois yksikkön ja mahdollisuus saada hampaat kuntoon nukutuksessa.
      Mutta matka tähän oli piiiitkä ja kivinen .
      Kun vain joku olisi neuvonut jo vuosia sitten että näinkin sen voisi hoitaa.
      Kävin kunnallisessa ja jätin lähes joka kerta hoidot kesken kestin sen yhden ja toisenkin kerran mutta kynnys palata nousi kerta kerran jälkeen.
      Pelkopotilas kehittää itselleen mahtavan suojamuurin vuosien varrella , itse kävin lääkärissä valittamassa jos jonkin moista vaivaa että sain "läähe varastot " pysymään valmius tilassa hammas särkyjä varten.
      Lääkitsin siis itseäni aina kun särkyjä ilmaantui ja vältin menemästä hammaslääkäriin .
      Tietenkin se hetki tuli eteen ettei enään mikään auttanut kun reijät suureni ja oltiin juurihoidon tarpeessa , nekin jätin kesken väliaikais paikalla pärjäsi hyvinkin pitkään .
      Merkillistä kun ajattelee että täysin järkevä(omasta mielestään) työssäkäyvä perheen äiti käyttäytyy kuin vähä järkinen hammaslääkäri tilanteissa mutta ei kammoa mitään muuta lääkärissä käyntiä , kipuhan ei tässä ole se ongelma vaan se tilanne siellä hoito huoneessa.
      Siirtelin hammasläkäri aikoja millon milläkin verukkeella ja toivoin hampaiden lakkaavan särkemästä ja tilanteen muuttumista "itsekseen".
      Näin ei tietenkään käynyt .
      Sain viimeksi lähetteen yksityiselle kun kunnallisella ei ollut tilaa , mikä olikin sitten siunaus kohdallani.
      Kävin jokusen kerran ja selitin ettei kyse ole mistään pelosta vaan fobiasta .
      En kestänyt tilannetta jossa tuoli lasketaan alas enkä pääse siitä ylös silloin kun haluan , oksennus refleksi paheni pahenemistaan ja kolmen kerran jälkeen lääkäri itse puhui minulle nukutus hoidosta johon on mahdollista päästä , siis kaltaiseni "sekopää".
      Sain lähetteen ja siitäkin koitin livetä ja toivoa ihme parannusta purukalustolleni kun olin taas perumassa sovittua aikaa sain kuulla että se on sitten viimeninen jos en tule sovittuna aikana uutta aikaa ei järjestetä .
      Pakon edessä siis menin ja hyvä niin , nyt siis odottelen nukutus hoitoon pääsyä ja kaluston kunnostusta .
      Siltikin pelko on ja jäytää takaraivossa...tuskin siitä pääsen eroon koskaan .
      Mutta nyt on ensikertaa mahdollisuus hoidattaa hampaat oksentamatta kenekään päälle , ilman tuskan hikeä ja verenpaineen nousua huimausta viikko kausia valvomista ja pelkoa jääkö tämänkin juurihoito kesken .
      Meistähän jokainen tietää että hoitamattomat hampaat on riski saada sydän vaivoja(vakaviakin) , mätä ja suun rikkinäiset hampaat ylläpitää syljen mukana ja kuljettaa niitä verenkiertoon ja sitä mukaa sydämmeen.
      Itse en käsitä miten joku asia voi nousta näin hirveäksi peikoksi ettei siitä selviä ...

      • pelko hammashoitoon?

        Mistä olet saanut näin suuren hammashoitopelon? Onko ollut inhottavia kouluhammaslääkäreitä tai muuten kamalia kokemuksia aikaisemmin hammashoidosta ?


      • yksityiseltä

        hammaslääkäriltä lähetteen kunnalliseen nukutushoitoon vai siis yksityisellä tehtävään nukutukseen?
        Eli voiko yksityinen hammaslääkäri kirjoittaa lähetteen julkiselle puolelle nukutushoitoon?

        Itsekkin aivan hysteerinen tapaus.4 hammasta lähtenyt melkein kokonaan, lähes jokaisessa reikä, kipuja koko ajan.Ei vaan pysty menemään, tuntuu et mieluummin ammun itseni ku menen.


    • utruuye

      Pyydä nukutus kunnallisella.

    • Hammaslekurikammoinen

      Entäs jos on niin kova peloko ettei uskalla edes diapamin avulla varata aikaa kun pitäisi hammas poistaa? Edes mangneettikuvaus ei onnistunut vaikka antoivat diapamia niin onko se muka kaikille tehokas lääke?

      • ujtfjfhykjyhgf

        Diapam ei välttämättä vaikuta kaikilla. Minullekin sitä on annettu ennen leikkauksia, eikä tuo ole mielestäni vaikuttanut mitenkään.

        Hampaiden poistossa on olemassa vaihtoehtona myös sedaatio (ei siis täysnukutus). Minulta poistettiin kerralla useita hampaita ja kun yhdenkin hampaan poistossa puudutusta ei ole saatu tehokkaaksi, halusin sedaation. Ainakaan en muista mitään koko operaatiosta ja puudutettakin oli laitettu lisäksi koska puoli naamaakin oli tunnoton useamman tunnin.
        Yhden hampaan poistoon tuo on suhteellisen kallis tapa, mutta jos hammaslääkäripelko on kova, lienee harkittavissa.


    • Anonyymi

      Kunnallisella kyllä saa hoitoa nukutuksessa/sedaatiossa. Itse ainakin sain kun ei meinannut muuten onnistua. Tsempit

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe