auttakaa, minkalaisia apuja ja loruja olette saaneet
r-kirjaimen lausumiseen? lapsi jo 7 v, ja asumme ranskankielisessä maassa, ranskan r tulee hyvin sujuvasti, mutta suomen r vielä hakusessa, eikä täällä siihen paljoa apuja puheterapeutilta saa ;-)
apuja r-kirjaimen lausumiseen
3
1863
Vastaukset
- äippä38
Pojallani oli kanssa r-kirjain jota ei osannut sanoa mut puheterapiassa täällä opetettiin r-kirjaimen paikalla d-kirjainta. Ja itse kun olen koulunkäyntiavustaja niin olen kuullut miten nopeasti oppivat sitten r-kirjaimen. Poika kylläkin jo mulla 9-vuotias ja kävi puheterapiassa noin 2 vuotta. Entäs riimittelyä r- kirjaimisia sanoja ja toinen on ärrän kierrän orren ympäri ässän pistän taskuun. Minun 2-vuotias tyttö jo loihtaa tuota melko hyvästi mut ei tahdo muistaa kaikkia sanoja.Yritystä teille!
- Kuntouttaja
R on kielenkärkiäänne ja ääntyy samalla paikalla kuin D (yläetuhampaiden takana), joten tästä syystä R-harjoitukset aloitetaan harjoittelemalla D:tä. Tarkoitus on saada kielenkärki nousemaan oikealle ääntymäpaikalle ja kevyeksi ja "notkeaksi".
Joten ensin de, de, de - da, da, da jne. -harjoituksia. Monille lapsille sellainen leikki, että "käynnistetään" autoa, moottoripyörää tai milloin mitäkin moottoria sanomalla kielenkärki mahdollisimman kevyenä den, den, den jne. saa lopulta aikaan sen, että tulee täry > dren, dren, dren, dren. Tästä voi sitten edetä erilaisiin drn, drn, aadr, eedrn ja vastaaviin harjoituksiin.
Harjoitella voi myös D-kieltä puhumalla. Eli sanaan R:n paikalle laitetaan D > podkkana.
Näillä toivoakseni pääsette alkuun. - hermolepää
googletapa puheope niin ainaskin sieltä löytyy kivoja harjoituksia, papunet on myös oiva apu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 392497
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait31518Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381373- 841323
- 631211
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40959Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.124843- 31771
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi25623Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan58596