Matkarattaat vs. yhdistelmärattaat?

elliro

Kälylläni on ollut kahden lapsensa kanssa käytössä vain Chicco-matkarattaat. Ne tuntuvat todella käteviltä vuodenaikaan katsomatta. Ne ovat kevyet, kaupunkioloissa ja lenkkipolulla liikkuminen sujuu yhtä vaivattomasti pyörivien renkaiden vuoksi, lapsen saa rattaisiin makuuasennon lisäksi myös istuma-asentoon, kaksikin vuotias lapsi mahtuu rattaisiin hyvin ja lisäksi rattaat taittuvat helposti pieneen tilaan. Olen huomannut, että useimmilla lasta vaunuissa työntävillä on kuitenkin yhdistelmärattaat, vaikka monilla tuntuu olevan myös matkarattaat käytössä. Näillä palstoilla on kannatettu yleensä yhdistelmärattaita, mutta silti jotkut ovat kirjoittaneet, että kopat alkavat olla jo 5-6 kuukautiselle lapselle ahtaita.

Itsellä olisi syksyllä vaunun osto edessä, ja siksi kysynkin kokeneemmilta, mitä mieltä olette näistä vaunutyypeistä ja minkälaisia käyttökokemuksia teillä on?

9

2295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marielle82

Molemmat ovat meillä käytössä, mutta ensimmäisinä vaunuina ostin Gracon matkarattaat, joihin samaa sarjaa ostamamme kaukalon sai kiinni. Kävelyt siis sujuivat hyvin vaikkakaan en nukuttanut vauvaamme kaukalossa vaan siirsin hänet sänkyyn kun pääsimme kotiin.

Matkarattaat ovat olleet enemmän käytössä, koska myös kauppareissut sujuvat kätevästi kun vauvaa ei tarvitse ottaa pois kaukalosta vaan naksauttaa vain koko paketin matkarattaisiin kiinni ja menee ostoksille.

Olen laiskanlainen kävelyillä kävijä mutta poika nukkuu paljon enemmän yhdistelmävaunuissa joko sisällä tai ulkona kuin pinnasängyssään siitä syystä ettei viihdy sängyssä vatsavaivojen takia.

Emme ostaneet vaunuja ennen kuin vauva oli syntynyt ja on hyvin yksilöllista, mikä paras vaihtoehto on. Paljon riippuu siitä missä vauva viihtyy parhaiten. Ja sitähän ei tiedä ennen kuin mielipiteen antaja on maailmassa :)

• yhdistelmät

Tyttäremme syntyi tammikuussa, jolloin yhdistelmät tuntuivat ehdottomilta, sai laitettua paljon vaatetta ja muuta lämmikettä ja vaunutkin suojasivat. Tyttö mahtui vielä toisenakin talvena hyvin nukkumaan vaunuissa kopan kanssa, vaikka ikää alkoi olla jo lähemmäs 1,5v. Nyt tyttö opetettiin nukkumaan sisällä päiväunet (mitä ei ole tehnyt suunnilleen sen jälkeen, kun täytti 2vk), ja tällä hetkellä matkarattaat ovatkin ehdottomasti enemmän käytössä.
        Valinta riippuu paljon siitä, milloin lapsi syntyy (keväällä syntyvälle matkarattaatkin saattavat esim kaupungissa riittää), miten aktiivisesti haluat lapsesi kanssa liikkua ja lenkkeillä kun lapsi on pieni (yhdistelmissä yleensä paremmat renkaat, joilla pääsee epätasaisemmillakin alustoilla liikkumaan ja ovat muutenkin tukevampia), ja ehkä myös se millainen auto on käytössä ja miten paljon haluatte lapsen kanssa matkustaa. Tietysti kaikkeen vaikuttaa myös lapsi itse, toiset eivät sisällä nuku yhtä hyvin kuin ulkona vaunuissa, ja toisin päin. toisaalta taitaa melkein kaikkiin rattaisiin (ainakin sellaisiin "välimuotoihin" yhdistelmistä ja matkarattaista) saada kantopussin/kopan, tai mikä onkaan, jolloin matkarattaatkin muuttuvat lähes yhdistelmiksi, jos vain nukkumista ajatellaan. Mieti millaiseen tarkoitukseen rattaat haluatte, millaista elämää elätte, jne. Vaikka tulisit mihin tulokseen, tuskin teet ihan turhia hankintoja!

• elliro

Kiitos! Meillä mielipiteen antaja syntyy vasta joulukuussa, mutta kun mies lähtee puoleksi vuodeksi matkahommiin alkusyksystä, pitää yrittää hommata välttämättömiä ajoissa.

Teillä siis matkarattaita käytettiin puhtaasti liikkumiseen ja asioiden hoitamiseen ja yhdistelmärattaita sitten taas puolestaan nukuttamiseen ja nukkumiseen? Se tuntuu olevan aika yleinen tapa, ja siksi kyselenkin lisää: tärisikö matkarattaat liikaa, jotta vauva olisi pystynyt nukkumaan? aiemmin luin joidenkin matkarattaiden arvostelun kohdalla tällaisen huomion. Suojaavatko matkarattaat tarpeeksi kylmältä ja tuulelta? Ja minkälainen on se kaukalo, jonka te ostitte? Yhdistelmärattaista sen verran, että kokeilitteko te nillä asioimista ja minkälaisin tuloksin, vai valikoituiko yhdistelmärattaat nukkumisvaunuiksi esimerkiksi siitä syystä, että kerrostalossa asumisen takia on kätevämpää pitää yksiä rattaita asunnossa ja toisia vaunuvarastossa.

Tuntuu, että vaunutyyppejä ja merkkejä on ihan hirveästi. Olen lukenut valmistajan antamia tietoja ja etsinyt käyttäjien kokemuksia, mutta tuntuu vieläkin aikamoisen vaikealta nostaa esille vaihtoehtoja, joista sitten lopullisen valinnan tekee. Hintaerotkin ovat aika suuria. Ajasta ei onneksi ole puute, kun joulukuuhun on vielä pitkä matka.

• elliro
        yhdistelmät kirjoitti:

Tyttäremme syntyi tammikuussa, jolloin yhdistelmät tuntuivat ehdottomilta, sai laitettua paljon vaatetta ja muuta lämmikettä ja vaunutkin suojasivat. Tyttö mahtui vielä toisenakin talvena hyvin nukkumaan vaunuissa kopan kanssa, vaikka ikää alkoi olla jo lähemmäs 1,5v. Nyt tyttö opetettiin nukkumaan sisällä päiväunet (mitä ei ole tehnyt suunnilleen sen jälkeen, kun täytti 2vk), ja tällä hetkellä matkarattaat ovatkin ehdottomasti enemmän käytössä.
        Valinta riippuu paljon siitä, milloin lapsi syntyy (keväällä syntyvälle matkarattaatkin saattavat esim kaupungissa riittää), miten aktiivisesti haluat lapsesi kanssa liikkua ja lenkkeillä kun lapsi on pieni (yhdistelmissä yleensä paremmat renkaat, joilla pääsee epätasaisemmillakin alustoilla liikkumaan ja ovat muutenkin tukevampia), ja ehkä myös se millainen auto on käytössä ja miten paljon haluatte lapsen kanssa matkustaa. Tietysti kaikkeen vaikuttaa myös lapsi itse, toiset eivät sisällä nuku yhtä hyvin kuin ulkona vaunuissa, ja toisin päin. toisaalta taitaa melkein kaikkiin rattaisiin (ainakin sellaisiin "välimuotoihin" yhdistelmistä ja matkarattaista) saada kantopussin/kopan, tai mikä onkaan, jolloin matkarattaatkin muuttuvat lähes yhdistelmiksi, jos vain nukkumista ajatellaan. Mieti millaiseen tarkoitukseen rattaat haluatte, millaista elämää elätte, jne. Vaikka tulisit mihin tulokseen, tuskin teet ihan turhia hankintoja!

Meillä vauva syntyy joulukuussa. Olen tottunut liikkumaan aktiivisesti, ja ajattelin, että vauvan totuttua ympäristönvaihdokseen voisimme yhdessä liikkua aktiivisesti niin kaupungin kaduilla kuin lenkkimaastoissa. Yhdistelmärattaiden paino ja kääntymättömät etupyörät vähän pelottavat, mutta toisaalta yhdistelmärattaiden etuna tuntuu olevan juuri tuo talvensuoja. Meillä on lisäksi ongelmana se, että asumme hissittömän talon neljännessä kerroksessa, joten pitäisi miettiä tarvitaanko parvekkeelle toisen vaunut vai riittääkö se, että nukutan vauvan vaunuissa päiväkävelyn ja ehkä iltalenkin yhteydessä. Pitäisi tietää pienen vaunusankarin tavat etukäteen, mutta eipä tuo vielä virka mitään. :)

Kiitos hyvistä neuvoista!

• Marielle82
        elliro kirjoitti:

Kiitos! Meillä mielipiteen antaja syntyy vasta joulukuussa, mutta kun mies lähtee puoleksi vuodeksi matkahommiin alkusyksystä, pitää yrittää hommata välttämättömiä ajoissa.

Teillä siis matkarattaita käytettiin puhtaasti liikkumiseen ja asioiden hoitamiseen ja yhdistelmärattaita sitten taas puolestaan nukuttamiseen ja nukkumiseen? Se tuntuu olevan aika yleinen tapa, ja siksi kyselenkin lisää: tärisikö matkarattaat liikaa, jotta vauva olisi pystynyt nukkumaan? aiemmin luin joidenkin matkarattaiden arvostelun kohdalla tällaisen huomion. Suojaavatko matkarattaat tarpeeksi kylmältä ja tuulelta? Ja minkälainen on se kaukalo, jonka te ostitte? Yhdistelmärattaista sen verran, että kokeilitteko te nillä asioimista ja minkälaisin tuloksin, vai valikoituiko yhdistelmärattaat nukkumisvaunuiksi esimerkiksi siitä syystä, että kerrostalossa asumisen takia on kätevämpää pitää yksiä rattaita asunnossa ja toisia vaunuvarastossa.

Tuntuu, että vaunutyyppejä ja merkkejä on ihan hirveästi. Olen lukenut valmistajan antamia tietoja ja etsinyt käyttäjien kokemuksia, mutta tuntuu vieläkin aikamoisen vaikealta nostaa esille vaihtoehtoja, joista sitten lopullisen valinnan tekee. Hintaerotkin ovat aika suuria. Ajasta ei onneksi ole puute, kun joulukuuhun on vielä pitkä matka.

"tärisikö matkarattaat liikaa, jotta vauva olisi pystynyt nukkumaan?"

Eivät, vauva kyllä nukkui ja nukkuu kaukalossa matkarattaissa aina kun olemme asioilla. Muutenkin hän nukkuu hyvin kaukalossa autossa, mitä kaikki vauvat eivät tee. Syy miksi siirsin vauvan pois kaukalosta on, koska jotenkin nukkuma-asento näytti siinä epämukavalta.

Tärinä vaikuttaisi muutenkin nukuttavan meidän herran paremmin kuin keinuttelu yms. Johtunee niistä vatsavaivoista.

"Suojaavatko matkarattaat tarpeeksi kylmältä ja tuulelta?"

Kaukalossa vauva on kippurassa aika tiiviissä paketissa ja meidän kaukalossa on sivulaidat esim pään kohdalla. En osaa sanoa miten hyvin suojaa tuulelta, kuomuhan on kevyt eikä muoto kaukalossa muutenkaan kuin yhdistelmävaunuissa. Itse matkarattaissa ei kummoista tuulensuojaa varmaankaan ole. Olen kuitenkin huomannut että usein vauvaa suojataan tuulelta laittamalla hiusklipseillä harso kuomuun kiinni ja tällainen viritelmä onnistuu kyllä matkarattaissakin.

"Ja minkälainen on se kaukalo, jonka te ostitte?"

Se on joku Gracon kaukalo, ostimme lastentarvikkeesta ja se maksoi 189€. Kätevä se oli mielestäni siksi, että siinä on isofixin tyyppinen järjestelmä, eli alusta, johon itse kaukalo naksautetaan kiinni eikä kaukaloa itseään tarvitse sitoa vöihin joka kerta kun lähtee liikkeelle. Vaunut samaa sarjaa maksoivat 149€ ja olivat suuripyöräisimmät ja tukevimmat liikkeessä. Ostimme jämäkämmät juuri siitä syystä että kun oli kesävauva tulossa niin pärjäisimme aluksi pelkillä matkarattailla.

"Yhdistelmärattaista sen verran, että kokeilitteko te nillä asioimista ja minkälaisin tuloksin"

En ole edes lähtenyt kokeilemaan koska matkarattaat ovat paljon kevyemmät käsitellä ja kuljettaa matkassa. En lähtisi asioille yhdistelmävaunuilla, ellen kävele jo kotoa kauppaan. Näillä reissuilla olen huomannut että yhdistelmät pienissä kaupoissa todella kömpelöt eikä ovia tahdo saada auki. Kuten sanottu, matkarattaat on kevyemmät.

"kerrostalossa asumisen takia on kätevämpää pitää yksiä rattaita asunnossa ja toisia vaunuvarastossa"

Meillä on tuttavapariskunta joka asuu hissittömässä kerrostalossa ja he joutuvat joka vaunukävelylle raahaamaan vaununsa asunnosta alakertaan ja pihalle. Minusta se näyttää todella hankalalta mutta heitä se ei näy haittaavan. Me asumme rintamamiestalossa ja jopa nuo muutamat portaat pihalle eteisestä ainakin meidän vaunuja on todella hankala käsitellä, koska painavat julmetusti. Matkarattaat ovat koko ajan auton peräkontissa valmiina käyttöön.

Vaunumerkkejä ja malleja tosiaan on paljon. Itse mietin uusien yhdistelmien ostamista, mutta koska lapsi jää todennäköisesti ainoaksemme enkä pidä kävelystä eli päivittäin emme "lenkkeile" vaunuilla, löysi kaverini minulle 7 vuotta vanhat yhdistelmät, hinta 50€. Todella tyytyväinen olen etten mennyt ostamaan niitä Emmaljunga Cerox- vaunuja uutena, hinta 650€.

Koska odotat talvivauvaa uskon, että yhdistelmät ovat sinulle kätevimmät. Ja varsinkin jos olet liikkuvaista sorttia noin niin kuin ulkoilmassa. Minun korkeintaan puolen tunnin kävelylenkit hoituu millä vaunuilla tahansa.

• Marielle82
        Marielle82 kirjoitti:

"tärisikö matkarattaat liikaa, jotta vauva olisi pystynyt nukkumaan?"

Eivät, vauva kyllä nukkui ja nukkuu kaukalossa matkarattaissa aina kun olemme asioilla. Muutenkin hän nukkuu hyvin kaukalossa autossa, mitä kaikki vauvat eivät tee. Syy miksi siirsin vauvan pois kaukalosta on, koska jotenkin nukkuma-asento näytti siinä epämukavalta.

Tärinä vaikuttaisi muutenkin nukuttavan meidän herran paremmin kuin keinuttelu yms. Johtunee niistä vatsavaivoista.

"Suojaavatko matkarattaat tarpeeksi kylmältä ja tuulelta?"

Kaukalossa vauva on kippurassa aika tiiviissä paketissa ja meidän kaukalossa on sivulaidat esim pään kohdalla. En osaa sanoa miten hyvin suojaa tuulelta, kuomuhan on kevyt eikä muoto kaukalossa muutenkaan kuin yhdistelmävaunuissa. Itse matkarattaissa ei kummoista tuulensuojaa varmaankaan ole. Olen kuitenkin huomannut että usein vauvaa suojataan tuulelta laittamalla hiusklipseillä harso kuomuun kiinni ja tällainen viritelmä onnistuu kyllä matkarattaissakin.

"Ja minkälainen on se kaukalo, jonka te ostitte?"

Se on joku Gracon kaukalo, ostimme lastentarvikkeesta ja se maksoi 189€. Kätevä se oli mielestäni siksi, että siinä on isofixin tyyppinen järjestelmä, eli alusta, johon itse kaukalo naksautetaan kiinni eikä kaukaloa itseään tarvitse sitoa vöihin joka kerta kun lähtee liikkeelle. Vaunut samaa sarjaa maksoivat 149€ ja olivat suuripyöräisimmät ja tukevimmat liikkeessä. Ostimme jämäkämmät juuri siitä syystä että kun oli kesävauva tulossa niin pärjäisimme aluksi pelkillä matkarattailla.

"Yhdistelmärattaista sen verran, että kokeilitteko te nillä asioimista ja minkälaisin tuloksin"

En ole edes lähtenyt kokeilemaan koska matkarattaat ovat paljon kevyemmät käsitellä ja kuljettaa matkassa. En lähtisi asioille yhdistelmävaunuilla, ellen kävele jo kotoa kauppaan. Näillä reissuilla olen huomannut että yhdistelmät pienissä kaupoissa todella kömpelöt eikä ovia tahdo saada auki. Kuten sanottu, matkarattaat on kevyemmät.

"kerrostalossa asumisen takia on kätevämpää pitää yksiä rattaita asunnossa ja toisia vaunuvarastossa"

Meillä on tuttavapariskunta joka asuu hissittömässä kerrostalossa ja he joutuvat joka vaunukävelylle raahaamaan vaununsa asunnosta alakertaan ja pihalle. Minusta se näyttää todella hankalalta mutta heitä se ei näy haittaavan. Me asumme rintamamiestalossa ja jopa nuo muutamat portaat pihalle eteisestä ainakin meidän vaunuja on todella hankala käsitellä, koska painavat julmetusti. Matkarattaat ovat koko ajan auton peräkontissa valmiina käyttöön.

Vaunumerkkejä ja malleja tosiaan on paljon. Itse mietin uusien yhdistelmien ostamista, mutta koska lapsi jää todennäköisesti ainoaksemme enkä pidä kävelystä eli päivittäin emme "lenkkeile" vaunuilla, löysi kaverini minulle 7 vuotta vanhat yhdistelmät, hinta 50€. Todella tyytyväinen olen etten mennyt ostamaan niitä Emmaljunga Cerox- vaunuja uutena, hinta 650€.

Koska odotat talvivauvaa uskon, että yhdistelmät ovat sinulle kätevimmät. Ja varsinkin jos olet liikkuvaista sorttia noin niin kuin ulkoilmassa. Minun korkeintaan puolen tunnin kävelylenkit hoituu millä vaunuilla tahansa.

Tässä näet meidän kaukalon...

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=97&toimittajaid=10

ja tässä vaunut...

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=663&toimittajaid=10

siinä näkyy myös miten se kaukalo tulee kiinni vaunuihin.

• elliro
        Marielle82 kirjoitti:

Tässä näet meidän kaukalon...

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=97&toimittajaid=10

ja tässä vaunut...

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=663&toimittajaid=10

siinä näkyy myös miten se kaukalo tulee kiinni vaunuihin.

Todella kätevä tuo kaukalo! Niin kun sanoitkin, lapsi siirtyy kätevästi autosta rattaisiin. Ja tuo kaukalomalli vaikuttaa turvallisemmaltakin, kun autoon saa kiinteän alustan, johon kaukalo kiinnitetään.

Mihin lastenvaunuihin sitten päädytäänkin, tuollainen yhteensopivuus on kyllä tärkeä huomioida.

• mammu

Siinä onkin pähkäilemistä,mulla ainakin oli.Ostin lopulta Emmaljungan yhdistelmät,koppa ja ratasosa erikseen. Tyttöni tulee 6kk. eikä ole yli kuukauteen viihtynyt kopassa kuin päikkäreitä,jos niitäkään,mahtuis vielä.Talvella oli hyvin suojaisa.Rattaista näkee paremmin. Ne on sen verran isot,että hommattava matkarattaat,kätevämmät ottaa autoon.Kyllä se on käyttötarkoituksesta kiinni,millaiset.Jos kulkee autolla tai julkisilla,kannattaa mahdollisimman kätevät ja pieneen tilaan menevät.Aina helpompi jos ei tartte irrotella pyöriä jne. mahduttaessa kyytiin,niinkuin meillä kun ei tullut testattua autoon ostettaessa.Vähän kaduttaa,mutta toisaalta ne on suojaisat,tilavat ja jämäkät,eikä matkarattaat kovin kalliit lisäksi ole.Yritä miettiä mihin niitä tarvitset muuhunkin kuin vauvan nukuttamiseen :)

• elliro

Taas tuo sama peruongelma: yhdistelmärattaiden jämäkkyys ja suojaisuus vs. matkarattaiden kätevyys liikkuessa autolla tai julkisilla kulkuneuvoilla ja asioidessa. Milloinkohan keksitään vaunut, joissa yhdistyisi molempien hyvät ominaisuudet?

Ajatuksena oli aluksi, että ostaisin vain yhdet monikäyttöiset vaunut, jotta tavaraa ei kertyisi varastoihin hirveästi ja jotta rahan kulutus pysyisi kohtuullisena. Alkaa kuitenkin vaikuttaa siltä, että kahden vaunujen taktiikka toimii parhaiten. Talveksi matkarattaat lasitetulle parvekkeelle nukuttamista varten ja yhdistelmät ulkovarastoon lenkkeilyä varten. Keväällä tai kesällä sitten yhdistelmät parvekkeelle ja matkarattaat ulkoiluun ja asiointiin.

Kiitos vastanneille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2756
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1209
    Aihe