Terve!!
Kysymykseni koskee Matkailualan restonomeja. Oletteko päässeet oman alanne tehtäviin ja jos olette niin minkälaisiin hommiin!?
Opiskelen itse toista vuotta Porvoon Heliassa Matkailua. Mitä pidemmälle opiskeluni etenevät, sitä epävarmempi olen tulevaisuudestani koulun jälkeen...
Rohkaisevia kokemuksia kiitos!!
Missä Valmiit Restonomit!!??
20
9068
Vastaukset
- Hakija
Tämä kiinnostaisi minuakin, olen nimittäin juuri hakenut yhteishaussa matkailualalle.
Oletko sinä, epäuskoinen, jo ollut työharjoittelussa? Minua nimittäin kiinnostaisi myös tietää, millaisissa paikoissa ja tehtävissä matkailualan restonomit suorittavat harjoittelua.- epäuskoinen jatkaa...
Olen suorittamassa ensimmäisen osion työharjoittelustani. Aloitan kesäkuussa 10 viikkoa kestävän harjoittelun Bournemouthissa, Englannissa. Tulen työskentelemään hotellissa/ravintolassa. Täytyy toivoa, että ajatukset alasta muuttuu positiivisempaan suuntaan harjoittelun jälkeen... :)
- TIETO LUO TUSKAA
Olen itse ollut alalla noin 28 vuotta, enkä päivääkään vaihtaisi pois. Välillä on ottanut pannuun oikein viimeisen päälle ja joskus taas tuntunut, että ilman tätä palvelualan ammattia en olisi päässyt kokemaan niitä asioita ja tapahtumia, joissa olen ollut mukana. Kouluttauduin itse vasta 2000-luvulla restonomiksi Haagassa, joka alan piireissä on arvostetuin. En edelleenkään ymmärrä sitä, että lukiosta suoraan ilman alan kokemusta luetaan restonomiksi ja ollaan heti valmiita johtajia ja esimiehiä. Odotukset ja mielikuvat ovat monilla hukassa nykyajan tehokkuusyhteiskunnassa. Itse suosittelen koulunjälkeistä 2-3 vuotta ulkomailla työskentelyä ja sen jälkeen palattuaan kotimaahan näkee alan eri silmin ja osaa arvostaa sitä koulutusta jonka on suomessa saanut. Tämän päivän esimiehillä on hyvä olla mahdollisimman monipuolinen kuva ja mielellään myös kokemus palvelusektorin eri työpaikoista, joita saa aloittamalla ruohonjuuritasolta ja etenemällä kokemuksen karttuessa hierarkiassa ylöspäin. Paikan vaihtuessa uuteen ja uuden työpaikan kulttuurin oamksumisessa menee aina (oma kokemukseni) se puoli vuotta enenkuin omaksuu tavat työskennellä ja toimia eri tilanteissa - oli ammattitaito kuinka kova tahansa - se kuitenkin kannattaa! Alalle tulee myös ns. "läpikulkijoita" helpon työn toivossa ja valitettavasti he juuri polkevat myös usein alan ammattiarvostusta välinpitämättömyydellään ja asenteillaan, Alalle on helppo tulla, mutta todelliseksi alan amaattilaiseksi kasvetaan kokemuksen karttuessa ja usean vuoden kovalla työllä. Jos joku on halukas kokeilemaan rajojaan, kartuttamaan kokemustaan, etsii harjoittelupaikkaa tai on valmis astumaan matkailumaailman työhön - ottakaa yhteyttä. Pyrin järjestämään teille mahdollisuuden kokea alaa Lapin matkailukeskuksesta käsin - ja tämän lupaan ainoastaan alan koulutuksen saaneille sali-/ keittiö-/sekä matkailupuolen henkilöille tai siellä opiskeleville.Jos vielä hallitset muutakin kuin baarityöskentelyn olen erittäin kiinnostunut - baarimestareita tulee liikaakin ja myös niitä jotka kuvittelevat olevansa yhden Onnelan kesän jälkeen valmiita mihin tahansa.
- Matti H.
Missä valmiit restonomit?! No tässä olen, enkä muuta voi... ikävä kyllä. No ei, olihan koulu osittain ihan hyödyllinen :) Työelämä ei vain oikein tunnu arvostavan meitä AMK restonomeja. "Mikä ihmeen restonomi?" on hyvin yleinen kysymys, mikäli et nyt ihan matkatoimistoon tai hotelliin ole töihin hakemassa. Niihin nyt töihin on taas turha mennä, koska palkkataso on aivan liian alimitoitettu!
Niin, missä siis itse olen... Valmistuin 2 vuotta sitten ja ensin olin vuoden baarimikkona pienen hotellin baarissa. Se työ on väsyttävää, rankkaa ja miltei epäinhimillistä. Känniläisiä joka ikinen päivä, ranteet kipeytyivät drinkkien vatkaamisesta ja kaljatynnyreiden kantamisesta. Jalkoja särki usein, kun oli seissyt ja juossut koko yön... Vapaa-ajalla olin yksin kun avovaimo oli töissä (kuten kaikki muutkin) minun vapaa-ajallani. Ja kun muut viettivät juhlia, pyhiä ja muita vapaita, niin minä taas raadoin töissä. Baarin mentyä kiinni ja siinä lattiaa mopatessani pari kertaa ajattelin että "tätäkö varten minä kävin lukion ja suoritin ammattikorkeakoulun?!" Omasta mielestäni olen kuitenkin suht. fiksu: puhun sujuvasti ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa. Pitkästä matematiikasta kirjoitin M ja reaalista L. Mihin tarvitsen näitä tietojani ja taitojani jos työnkuvani on mopata lattiaa ja vääntää kaljahanaa?! Ja palkkahan oli aivan surkea! Vuoden paskahommaa tehtyäni vaihdoin hommia. Myyn nyt kännyköitä ammatikseni... Ei siis mitään omaa firmaa, ihan myyjä vain. Sinne hakiessani restonomin paperi oli yhtä turha kuin paavin pallit. Eihän sitä siis edes tunneta...
Että miten sen nätisti ilmaisisi? Vituttaa kuin pientä oravaa, kun käpy on jäässä ja hampaat kipeet... Toisinsanoen yhtä hauskaa kuin raastinraudalla runkkaaminen ;)
-> Käy kouluja, mutta älä lue itseäsi restonomiksi!- carrie
No mihin sinun pitäisi sijoittua että se vastaisi koulutustasi? Kun sanot että matkatoimistoon tai hotelliin ei kantsi mennä (eikös se sinne juuri tähtää). Ja se yrittäjyys kai on yksi mahd. myös?
Itse olen hakemassa ruokapalvelujen (tai elintarvikealan) suuntaukseen ja kyllä sen puolen restonomeilla pitäisi hyvät työnsaanti mahd. olla. Ja kyllä minulle kelpaa se keittiöpäällikönkin homma (yksi mahdollisuus, olen aiemmalta koul. kokki, vaikka ei siinäkään palkka kummoinen ole, mutta eiköhän se itse työ opiskeluja vastaa kuten vastaisi sinunkin hotellipäällikkö tai vastaava. Tämä hotellipäällikkö ainakin mainitaan noissa työtehtävissä...entä markkinointi vai onko palkka sielläkin sinulle liian matala?
Mikä se olisi se titteli mikä sun pitäisi saada työtehtävilles tai mikä palkka?? - Matti H.
carrie kirjoitti:
No mihin sinun pitäisi sijoittua että se vastaisi koulutustasi? Kun sanot että matkatoimistoon tai hotelliin ei kantsi mennä (eikös se sinne juuri tähtää). Ja se yrittäjyys kai on yksi mahd. myös?
Itse olen hakemassa ruokapalvelujen (tai elintarvikealan) suuntaukseen ja kyllä sen puolen restonomeilla pitäisi hyvät työnsaanti mahd. olla. Ja kyllä minulle kelpaa se keittiöpäällikönkin homma (yksi mahdollisuus, olen aiemmalta koul. kokki, vaikka ei siinäkään palkka kummoinen ole, mutta eiköhän se itse työ opiskeluja vastaa kuten vastaisi sinunkin hotellipäällikkö tai vastaava. Tämä hotellipäällikkö ainakin mainitaan noissa työtehtävissä...entä markkinointi vai onko palkka sielläkin sinulle liian matala?
Mikä se olisi se titteli mikä sun pitäisi saada työtehtävilles tai mikä palkka??Totta, restonomin koulutus tähtää matkatoimistoon, hotelliin ja ravintolaan. Mutta koska se on AMK tasoinen tutkinto, pitäisi päästä nimenomaan esimiesasteelle, aivan kuten mainitsit. Esimieheksi ei vain restonomeja haluta ottaa! Olen hakenut, mutta ei ole luvattu kuin jotain vuoropäällikön virkaa.
Nyt olen n. vuoden siis työskennellyt kännykkämyyjänä. Äskettäin meille tuli myymäläpäällikön paikka vapaaksi ja hakijoina oli 3 henkilöä. Minä: yo-AMK restonomi, henkilö X: peruskoulun käynyt ja 6 vuotta talossa työskennellyt ja vielä henkilö Y: yo-merkonomi, myös n. vuoden talossa työskennellyt. Luulin että olisin valinnassa vahvoilla, olenhan sentään korkeimmin koulutettu tästä joukosta! Mutta ei! Paikkaan valittiin tämä henkilö Y, joka on siis merkonomi... hänellä on kuulemma parempi koulutus tähän kaupalliseen alaan. Eli jos tittelini olisi ollut esim. tradenomi, olisi paikka kuulunut tottakai minulle. Näin sanoi siis itse johtaja. Eli ei restonomien uskota osaavan johtaa, tai tehdä talousasioita. Työnantaja näkee restonomissa vain "ylikoulutetun kokin".
Ja tuosta palkasta. Ravintolan vuoroesimiehelle luvattiin 1400 euroa/kk. Innostaako?! Nyt kun en ole esimies, mutta työskentelen hieman toisella alalla on palkkani n. 1900 euroa/kk, riippuen hieman provikasta. Siinä on omasta mielestäni jo tosi suuri ero! Myymäläpäällikkönä olisinkin saanut jo 2300 euroa/kk. Nykyinen yritys myös antaa työsuhdekännykän, vapaan puhe-edun ja bonuspalkkauksen. Näistä ei ole edes tietoa matkailupuolella.
Puhut tekstissäsi myös "mainituista työtehtävistä". Siis juttuja joita kuulet koululla ja voit lukea opinto-oppaasta. Kyllä, kyllä... Tottakai vain taivas on rajana, mutta todellisuus on toista. Siellä voisi lukea vaikka kansanedustaja, koska kyllä varmaan restonomi-kansanedustajiakin joskus vielä tulee, onhan muutkin ammattiryhmät edustettuina ;) Hain hotellipäällikön virkaa tuolta susirajan takaa, mutta senkin paikan vei joku paikallinen tradenomi. Minulle vain sanottiin että "Joo, kyllä sä tohon baariin voisit tulle vuoropäälliköksi" :) Ja taas kerran "Kiitos ei!!" - carrie
Matti H. kirjoitti:
Totta, restonomin koulutus tähtää matkatoimistoon, hotelliin ja ravintolaan. Mutta koska se on AMK tasoinen tutkinto, pitäisi päästä nimenomaan esimiesasteelle, aivan kuten mainitsit. Esimieheksi ei vain restonomeja haluta ottaa! Olen hakenut, mutta ei ole luvattu kuin jotain vuoropäällikön virkaa.
Nyt olen n. vuoden siis työskennellyt kännykkämyyjänä. Äskettäin meille tuli myymäläpäällikön paikka vapaaksi ja hakijoina oli 3 henkilöä. Minä: yo-AMK restonomi, henkilö X: peruskoulun käynyt ja 6 vuotta talossa työskennellyt ja vielä henkilö Y: yo-merkonomi, myös n. vuoden talossa työskennellyt. Luulin että olisin valinnassa vahvoilla, olenhan sentään korkeimmin koulutettu tästä joukosta! Mutta ei! Paikkaan valittiin tämä henkilö Y, joka on siis merkonomi... hänellä on kuulemma parempi koulutus tähän kaupalliseen alaan. Eli jos tittelini olisi ollut esim. tradenomi, olisi paikka kuulunut tottakai minulle. Näin sanoi siis itse johtaja. Eli ei restonomien uskota osaavan johtaa, tai tehdä talousasioita. Työnantaja näkee restonomissa vain "ylikoulutetun kokin".
Ja tuosta palkasta. Ravintolan vuoroesimiehelle luvattiin 1400 euroa/kk. Innostaako?! Nyt kun en ole esimies, mutta työskentelen hieman toisella alalla on palkkani n. 1900 euroa/kk, riippuen hieman provikasta. Siinä on omasta mielestäni jo tosi suuri ero! Myymäläpäällikkönä olisinkin saanut jo 2300 euroa/kk. Nykyinen yritys myös antaa työsuhdekännykän, vapaan puhe-edun ja bonuspalkkauksen. Näistä ei ole edes tietoa matkailupuolella.
Puhut tekstissäsi myös "mainituista työtehtävistä". Siis juttuja joita kuulet koululla ja voit lukea opinto-oppaasta. Kyllä, kyllä... Tottakai vain taivas on rajana, mutta todellisuus on toista. Siellä voisi lukea vaikka kansanedustaja, koska kyllä varmaan restonomi-kansanedustajiakin joskus vielä tulee, onhan muutkin ammattiryhmät edustettuina ;) Hain hotellipäällikön virkaa tuolta susirajan takaa, mutta senkin paikan vei joku paikallinen tradenomi. Minulle vain sanottiin että "Joo, kyllä sä tohon baariin voisit tulle vuoropäälliköksi" :) Ja taas kerran "Kiitos ei!!"taas...ensinnä...tottakai oli selvää että se merkonomi ohitti sinut, kun siihen vaadittiin kaupallinen koulutus (sillä tradenomi vertauksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa) ja vaikka olitkin korkeammin koulutettu, olit koulutettu eri alan hommiin anyway. Ja usein valitaan paras mahd. henkilö, ei aina sitä kellä on "korkein koulutus" vaikka ala oikea olisikin.
Usein merkonomi jolla on kokemusta työelämästä ohittaa vastavalmistuneen tradenomin, ihan selvää.
Jos nyt noita käytetään esimerkkeinä ; )
Ja miksi sinä haet jotain ravintolan vuoropäällikön hommia, ei siihen restonomi tarvi olla, mutta toki otetaan jos tulee (kyllähän tradenomi voi olla kaupan kassalla, jos ite sinne hakee)...
Ja vai näkevät ne ylikoulutetun kokin, taitaa olla oma näkemykses, muutoinkin tunnut halveeraavan alemmin koulutettuja tai "pientä" palkkaa (1400e) saavat?! Ihan hyvä palkka se musta noin alkuun on, siitä sitä yletään hommissa kun kokemusta tulee ja palkkakin nousee. Tuntuu että sä kuvittelet pääseväs heti johtamaan isolla palkalla kun kerran olet "korkeasti koulutettu" : ) anteeksi kun hymyilyttää mutta aika naivi ajattelutapa.
Ja on noita muitakin duuneja joilla tienaa hyvin vaikka ei ole "korkeasti koulutettu" ja jos sua se raha vain motivoi, etsi sellainen tai pysy kännyjutuissa.
Ja sen hotellipäällikkö nimityksen laitoin vain huvittuneena, se kun kuulostaa oudolta, toisin kuin esim. keittiöpäällikkö/ravintolapäällikkö, tai no, on itselle tutumpia nämä muut. Siksi laitoin sen vastaavan siihen, en tiedä tuosta matkailupuolesta, siis mitkä teidän tittelit siellä olisi.
Ja mä olen kyllä ymmärtänyt että aika laajasti on eri asiantuntijatehtäviä (markkinointi, suunnittelu, valvonta jne.) mutta sinähän puhut vain siitä johtamisesta, perusta oma pulju ja saat johtaa koko sielusi voimin ; ) tosin se palkka... - Matti H.
carrie kirjoitti:
taas...ensinnä...tottakai oli selvää että se merkonomi ohitti sinut, kun siihen vaadittiin kaupallinen koulutus (sillä tradenomi vertauksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa) ja vaikka olitkin korkeammin koulutettu, olit koulutettu eri alan hommiin anyway. Ja usein valitaan paras mahd. henkilö, ei aina sitä kellä on "korkein koulutus" vaikka ala oikea olisikin.
Usein merkonomi jolla on kokemusta työelämästä ohittaa vastavalmistuneen tradenomin, ihan selvää.
Jos nyt noita käytetään esimerkkeinä ; )
Ja miksi sinä haet jotain ravintolan vuoropäällikön hommia, ei siihen restonomi tarvi olla, mutta toki otetaan jos tulee (kyllähän tradenomi voi olla kaupan kassalla, jos ite sinne hakee)...
Ja vai näkevät ne ylikoulutetun kokin, taitaa olla oma näkemykses, muutoinkin tunnut halveeraavan alemmin koulutettuja tai "pientä" palkkaa (1400e) saavat?! Ihan hyvä palkka se musta noin alkuun on, siitä sitä yletään hommissa kun kokemusta tulee ja palkkakin nousee. Tuntuu että sä kuvittelet pääseväs heti johtamaan isolla palkalla kun kerran olet "korkeasti koulutettu" : ) anteeksi kun hymyilyttää mutta aika naivi ajattelutapa.
Ja on noita muitakin duuneja joilla tienaa hyvin vaikka ei ole "korkeasti koulutettu" ja jos sua se raha vain motivoi, etsi sellainen tai pysy kännyjutuissa.
Ja sen hotellipäällikkö nimityksen laitoin vain huvittuneena, se kun kuulostaa oudolta, toisin kuin esim. keittiöpäällikkö/ravintolapäällikkö, tai no, on itselle tutumpia nämä muut. Siksi laitoin sen vastaavan siihen, en tiedä tuosta matkailupuolesta, siis mitkä teidän tittelit siellä olisi.
Ja mä olen kyllä ymmärtänyt että aika laajasti on eri asiantuntijatehtäviä (markkinointi, suunnittelu, valvonta jne.) mutta sinähän puhut vain siitä johtamisesta, perusta oma pulju ja saat johtaa koko sielusi voimin ; ) tosin se palkka...No ei se merkonomin ohi meneminen itsestäänselvyys ole, koska restonomi on myös kaupallisen alan tutkinto, ellet sitä sattunut vielä tietämään. Koska matkatoimistot, hotellit, ravintolat jne. ovat liiketoimintaa :) Ja siis työkokemus minulla ja tällä merkonomilla oli aivan samanlainen.
Ja siis nimenomaan EN hae vuoropäällikön hommia! Niitä vain aina tarjotaan (katso aikaisempi tekstini). En halvenna alemmin koulutettuja, mutta koulutuksella on arvonsa. Jos haluan vuoropäälliköksi, en olisi restonomiksi itseäni lukenut. Hommaan kun pääsee ilman sitä koulutustakin. Ja on naivia sanoa ettei palkalla olisi väliä! Oma asunto pitäisi hankkia ja se olisi kiva sisustaa mukavasti. Auto tulisi saada ja pitää ajatella myös joskus niitä tulevia lapsia. Myös heille pitää pystyä takaamaan mahdollisimman hyvä elintaso. Rikkautta en hae, vaan mukavaa toimeentuloa (mitä 1400e/kk ei ole). Nuorena on helppo sanoa ettei palkalla ole niin väliä, mutta odotappas 10v ja sano sama sitten uudestaan. Eiköhän ole mielipide hieman muuttunut ;)
Minä en kehu omaa koulutustani sen vuoksi että se on OMA koulutukseni. Sanon asiat suoraan ja toivon että joku niistä voisi jotain ehkä oppia. En siis kehu restonomeja koska itse olen sellainen... Sinulla tuntuu olevan hieman sellainen ajattelutapa!
Ja tämä sinun "heti johtamaan" teoria. Kyllä, kyllä minä haluan heti johtamaan. Koska restonomit ovat koulutettuja esimiestehtäviin, eli johtamaan. Miksi muuten olisin edes sitä koulua sitten käynyt ellen esimieheksi haluaisi?! Ja kaksi kaveriani jotka lukivat yhtä aikaa tradenomiksi ja KTM:ksi pääsivät heti hyviin työpaikkoihin. Toinen on ottanut jo asuntolainaa ja hankkii ikiomaa asuntoaan. Toisella näistä on näppärä uusi Audi työsuhdeautona... Mitä minä olen saanut? Kateutta, sitä minä olen saanut! :(
Ja sinä ja sinun keittiöpäällikkyytesi ;) Sinulla on kokin koulutus takana, hyvä juttu. Minulla ei ole! Minä en tiedä ruoanlaitosta paljoakaan, koska sitä ei restonomikoulutuksessa juurikaan opeteta. Minä en siis voi toimia minään ylikokkina, vaikka kuinka sitä haluaisinkin. Silloin kun sinä opettelit valmistamaan hollandaisekastiketta ja kukkoa viinissä, minä pänttäsin yleistietoa ja kieliä lukiossa.
Oma firma olisi kiva perustaa, mutta millä tiedolla ja taidolla... eipä riitä restonomin koulutus siihenkään :( - Joona
Matti H. kirjoitti:
No ei se merkonomin ohi meneminen itsestäänselvyys ole, koska restonomi on myös kaupallisen alan tutkinto, ellet sitä sattunut vielä tietämään. Koska matkatoimistot, hotellit, ravintolat jne. ovat liiketoimintaa :) Ja siis työkokemus minulla ja tällä merkonomilla oli aivan samanlainen.
Ja siis nimenomaan EN hae vuoropäällikön hommia! Niitä vain aina tarjotaan (katso aikaisempi tekstini). En halvenna alemmin koulutettuja, mutta koulutuksella on arvonsa. Jos haluan vuoropäälliköksi, en olisi restonomiksi itseäni lukenut. Hommaan kun pääsee ilman sitä koulutustakin. Ja on naivia sanoa ettei palkalla olisi väliä! Oma asunto pitäisi hankkia ja se olisi kiva sisustaa mukavasti. Auto tulisi saada ja pitää ajatella myös joskus niitä tulevia lapsia. Myös heille pitää pystyä takaamaan mahdollisimman hyvä elintaso. Rikkautta en hae, vaan mukavaa toimeentuloa (mitä 1400e/kk ei ole). Nuorena on helppo sanoa ettei palkalla ole niin väliä, mutta odotappas 10v ja sano sama sitten uudestaan. Eiköhän ole mielipide hieman muuttunut ;)
Minä en kehu omaa koulutustani sen vuoksi että se on OMA koulutukseni. Sanon asiat suoraan ja toivon että joku niistä voisi jotain ehkä oppia. En siis kehu restonomeja koska itse olen sellainen... Sinulla tuntuu olevan hieman sellainen ajattelutapa!
Ja tämä sinun "heti johtamaan" teoria. Kyllä, kyllä minä haluan heti johtamaan. Koska restonomit ovat koulutettuja esimiestehtäviin, eli johtamaan. Miksi muuten olisin edes sitä koulua sitten käynyt ellen esimieheksi haluaisi?! Ja kaksi kaveriani jotka lukivat yhtä aikaa tradenomiksi ja KTM:ksi pääsivät heti hyviin työpaikkoihin. Toinen on ottanut jo asuntolainaa ja hankkii ikiomaa asuntoaan. Toisella näistä on näppärä uusi Audi työsuhdeautona... Mitä minä olen saanut? Kateutta, sitä minä olen saanut! :(
Ja sinä ja sinun keittiöpäällikkyytesi ;) Sinulla on kokin koulutus takana, hyvä juttu. Minulla ei ole! Minä en tiedä ruoanlaitosta paljoakaan, koska sitä ei restonomikoulutuksessa juurikaan opeteta. Minä en siis voi toimia minään ylikokkina, vaikka kuinka sitä haluaisinkin. Silloin kun sinä opettelit valmistamaan hollandaisekastiketta ja kukkoa viinissä, minä pänttäsin yleistietoa ja kieliä lukiossa.
Oma firma olisi kiva perustaa, mutta millä tiedolla ja taidolla... eipä riitä restonomin koulutus siihenkään :(Sanot ettei restonomin koulutus riitä oman firman perustamiseen, miksi?
Jos restonomi olisi kaupallisen alan koulutus, se riittäisi (merkonomikin osaa perustaa oman firman) mutta kun se ei ole.
Restonomi on matkailu- ja ravitsemisalan koulutus ja vaikka siellä liiketalouttakin opiskellaan se ei tee siitä kaupallista koulutusta. - Matti H.
Joona kirjoitti:
Sanot ettei restonomin koulutus riitä oman firman perustamiseen, miksi?
Jos restonomi olisi kaupallisen alan koulutus, se riittäisi (merkonomikin osaa perustaa oman firman) mutta kun se ei ole.
Restonomi on matkailu- ja ravitsemisalan koulutus ja vaikka siellä liiketalouttakin opiskellaan se ei tee siitä kaupallista koulutusta.Restonomin koulutus "ei riitä" oman firman perustamiseen. Tarkoitan sillä sitä, että kaupallisen puolen opetus on liian heikkoa. Tottakai merkonomikin voi yrityksen perustaa (tai kuka tahansa), mutta todellista osaamista siihen sekään ei tarjoa. Mutta sen restonomikoulutuskin opettaa, että ei firmaa noin vain perusteta... Pitää olla hyvä ja menestyvä liike-idea. Ja missäköhän sellaisia jaetaan? ;)
Sanot että se on matkailu- ja ravitsemisalan koulutus. Kyllä, aivan! Mutta se edelleenkin ON liiketaloutta. Vai sanotko henkilöstöjohtamiseen suuntautuneelle tradenomille ettei koulutuksesi ole kaupallista alaa, se on henkilöstöjohtamista?! Kaupallinen sektori on todella laaja ja se pitää sisällään kaikki liiketalouden muodot. Restonomit & tradenomit lukevat muutenkin paljon samoja opintokokonaisuuksia. Mutta kun tätä ei työelämä satu tietämään ja se on ongelma! Miten voin todistaa osaavani tehdä jotain jos restonomin paperi ei sitä työnantajalle sano? - Joona
Matti H. kirjoitti:
Restonomin koulutus "ei riitä" oman firman perustamiseen. Tarkoitan sillä sitä, että kaupallisen puolen opetus on liian heikkoa. Tottakai merkonomikin voi yrityksen perustaa (tai kuka tahansa), mutta todellista osaamista siihen sekään ei tarjoa. Mutta sen restonomikoulutuskin opettaa, että ei firmaa noin vain perusteta... Pitää olla hyvä ja menestyvä liike-idea. Ja missäköhän sellaisia jaetaan? ;)
Sanot että se on matkailu- ja ravitsemisalan koulutus. Kyllä, aivan! Mutta se edelleenkin ON liiketaloutta. Vai sanotko henkilöstöjohtamiseen suuntautuneelle tradenomille ettei koulutuksesi ole kaupallista alaa, se on henkilöstöjohtamista?! Kaupallinen sektori on todella laaja ja se pitää sisällään kaikki liiketalouden muodot. Restonomit & tradenomit lukevat muutenkin paljon samoja opintokokonaisuuksia. Mutta kun tätä ei työelämä satu tietämään ja se on ongelma! Miten voin todistaa osaavani tehdä jotain jos restonomin paperi ei sitä työnantajalle sano?sun kanssas. Minäkin lopetan sun kanssa jaarittelut tämän jälkeen kun ei tästä mitään "hyötyy" näy olevan.
Merkomomin opinnoilla pystyy kyllä perustamaan firman (kyllä aikoinaan meillä tehtiin se liike-idea suunnitelma ja sen piti olla totuudenmukainen eli täytyi mennä läpi kaikin osin laskelmat (joten toimiva liike-idea oli siinä) ja perustipa "ideansa" pohjalta muutamat heti koulun jälkeen sen firmansa. Riskit siinä aina on mutta pohjan se kaupallinen koulutus antaa, vaikka sinä mitä väität. Ja edelleen sanon ettei se restonomi ole kaupallinen koulutus tai sitten sitä on parturikampaajat ja ihan kaikki koska kaikessahan sitä "liiketaloutta" on ja kaikki työelämä sen ympärillä pyörii.
Ja se että jos et tule valituksi työelämään papereillasi, ei ketään pelkillä papereilla hyväksytä, ihminen voi olla teoriassa hyvä mutta käytännössä ei mikään toimi vain siellä paperilla ja ulkoluvulla. Ei sinulla näin ole?
Restonomi on korkeakoulututkinto ja ihan varmaan sillä pääsee pitkälle jos sitä pohjaa vaaditaan ja myös se käytäntö on hanskassa. Mutta kuitenkin suoraan koulun penkiltä voi olla vaikeaa päästä mesoamaan johtajan puikot käsissä, jos mitään näyttöä työelämästä ei ole. Eli kyllä sitä voisi aloittaa hivenen alempaa (vuoropäällikkö)ja kun on sitä kokemusta hakea sitten ihan niihin esimieshommiin kun näyttöä on (toki omalta alalta) että hommat hoituu. Koulutusta arvostetaan (sinä ehkä liikaakin) mutta kyllä se kokemus työelämässä painaa enemmän (jos siis on molemmat) ja silloin voi astetta alempi koulutuspohja mennä ohi sillä työkokemuksella höystettynä.
Tuohon liike-ideaan vielä, kun sanot että mistäköhän niitä toimivia sellaisia jaetaan, voi pyhä sylvi...jos sitä ei tule omilla "ideoilla" niin sitten et osaa perustaa sitä firmaa, vai pitäisikö sellainen tuoda tarjottimella eteesi, että tässä, kerää sinä poju rahat?
No onnea metsästykselle työelämässä, ehkä sitä rimaa noin koulunpenkiltä suoraan tulleena voisi laskea. Hassua muuten että uhoat että sinulla on korkea koulutus ja samaan syssyyn valitat ettei se "riitä" mihinkään, onkohan sulla oikea alakaa? - Matti H.
Joona kirjoitti:
sun kanssas. Minäkin lopetan sun kanssa jaarittelut tämän jälkeen kun ei tästä mitään "hyötyy" näy olevan.
Merkomomin opinnoilla pystyy kyllä perustamaan firman (kyllä aikoinaan meillä tehtiin se liike-idea suunnitelma ja sen piti olla totuudenmukainen eli täytyi mennä läpi kaikin osin laskelmat (joten toimiva liike-idea oli siinä) ja perustipa "ideansa" pohjalta muutamat heti koulun jälkeen sen firmansa. Riskit siinä aina on mutta pohjan se kaupallinen koulutus antaa, vaikka sinä mitä väität. Ja edelleen sanon ettei se restonomi ole kaupallinen koulutus tai sitten sitä on parturikampaajat ja ihan kaikki koska kaikessahan sitä "liiketaloutta" on ja kaikki työelämä sen ympärillä pyörii.
Ja se että jos et tule valituksi työelämään papereillasi, ei ketään pelkillä papereilla hyväksytä, ihminen voi olla teoriassa hyvä mutta käytännössä ei mikään toimi vain siellä paperilla ja ulkoluvulla. Ei sinulla näin ole?
Restonomi on korkeakoulututkinto ja ihan varmaan sillä pääsee pitkälle jos sitä pohjaa vaaditaan ja myös se käytäntö on hanskassa. Mutta kuitenkin suoraan koulun penkiltä voi olla vaikeaa päästä mesoamaan johtajan puikot käsissä, jos mitään näyttöä työelämästä ei ole. Eli kyllä sitä voisi aloittaa hivenen alempaa (vuoropäällikkö)ja kun on sitä kokemusta hakea sitten ihan niihin esimieshommiin kun näyttöä on (toki omalta alalta) että hommat hoituu. Koulutusta arvostetaan (sinä ehkä liikaakin) mutta kyllä se kokemus työelämässä painaa enemmän (jos siis on molemmat) ja silloin voi astetta alempi koulutuspohja mennä ohi sillä työkokemuksella höystettynä.
Tuohon liike-ideaan vielä, kun sanot että mistäköhän niitä toimivia sellaisia jaetaan, voi pyhä sylvi...jos sitä ei tule omilla "ideoilla" niin sitten et osaa perustaa sitä firmaa, vai pitäisikö sellainen tuoda tarjottimella eteesi, että tässä, kerää sinä poju rahat?
No onnea metsästykselle työelämässä, ehkä sitä rimaa noin koulunpenkiltä suoraan tulleena voisi laskea. Hassua muuten että uhoat että sinulla on korkea koulutus ja samaan syssyyn valitat ettei se "riitä" mihinkään, onkohan sulla oikea alakaa?"Onkohan sulla oikea alakaan?"
Aivan... ei varmaankaan ole. Restonomikoulutus ei ollut sitä mitä tulin sieltä hakemaan. Se on homman juju. Eli jos et halua matkatoimistorotaksi tai baarimikoksi, älä lue itseäsi restonomiksi :) - ITERONOMI
Matti H. kirjoitti:
"Onkohan sulla oikea alakaan?"
Aivan... ei varmaankaan ole. Restonomikoulutus ei ollut sitä mitä tulin sieltä hakemaan. Se on homman juju. Eli jos et halua matkatoimistorotaksi tai baarimikoksi, älä lue itseäsi restonomiksi :)Hei !
Itse suoritin 90-luvun puolessa välissä 2,5-vuotisen Porvoon matkailuopiston tutkinnon. ( Iteronomi=YO-merkonomi ) Työskentelen tällä hetkellä matkailubusineksen näköalapaikalla Finnairilla toimihenkilönä ja tienaan hyvin sekä matkustelen halvalla ympäri maailmaa. - 2008
ITERONOMI kirjoitti:
Hei !
Itse suoritin 90-luvun puolessa välissä 2,5-vuotisen Porvoon matkailuopiston tutkinnon. ( Iteronomi=YO-merkonomi ) Työskentelen tällä hetkellä matkailubusineksen näköalapaikalla Finnairilla toimihenkilönä ja tienaan hyvin sekä matkustelen halvalla ympäri maailmaa.Itse olen valmistunut myös restonomiksi ja antaisin neuvon alaa opiskeleville hankkimaan työkokemusta jo opiskelujen aikana, sillä varmaa on että jokainen oli sitten restonomi tai ei saa aloittaa perustehtävistä. Tuskin sellaista alaa onkaan jossa suoraan koulun penkiltä esimiestehtäviin pääsisi. Koulutus sinänsä on ihan yleispätevä, mutta käytännössä työtehtävät opitaan työpaikalla.
Ongelmana restonomi nimikkeessä on se että sillä ei juurikaan alan ulkopuolisia tehtäviä saa ja se liitetään myös usein hyvin vahvasti ravintola-alaan.
Valmistumisesta on tällä hetkellä 2 vuotta aikaa ja työskentelen hotellin vastaanoton esimiehenä jonne pääsin koulutuksen ja työkokemuksen avulla jota olin hankkinut kouluaikoina mm. tarjoilijana ja vastaanottovirkailijana. Osittain oli myös tuuria että satuin vain olemaan oikeassa paikassa töissä osa-aikaisena tyäntekijänä oikeaan aikaan ja opinnot olivat loppusuoralla. Tulevaisuudesta en vielä tiedä, mutta oletuskaan ei ollut se että heti koulusta valmistuttua saisin jonkun "korkeatasoisen johtajan" paikan joten tämänhetkiseen työtehtävääni olen ihan tyytyväinen. - Herra 47
ITERONOMI kirjoitti:
Hei !
Itse suoritin 90-luvun puolessa välissä 2,5-vuotisen Porvoon matkailuopiston tutkinnon. ( Iteronomi=YO-merkonomi ) Työskentelen tällä hetkellä matkailubusineksen näköalapaikalla Finnairilla toimihenkilönä ja tienaan hyvin sekä matkustelen halvalla ympäri maailmaa.Mielestäni matkailualalle koulutetaan liikaa ihmisiä Suomessa. Monet valmistuvat työttömiksi ja
ajautuvat muille aloille, jolloin koulutus on mennyt jossain määrin hukkaan. Lisäksi monet
matkailualan työt ovat määräaikaisia/sesonkitöitä. Alan palkkataso on huono siihen nähden
mitä osaamista työntekijöiltä vaaditaan ( monipuolinen kielitaito, IT-osaaminen, asiakaspalvelutaidot yms.)
Matkailualan töillä ei perhettä elätetä, ellei pääse ylimpiin johtotehtäviin. Lattiatasolla palkat monesti
alle 2000 euroa. Tietysti sellaisille, jotka on voittaneet "lotossa" niin matkailuala voi olla hyvä valinta. - YIT
ITERONOMI kirjoitti:
Hei !
Itse suoritin 90-luvun puolessa välissä 2,5-vuotisen Porvoon matkailuopiston tutkinnon. ( Iteronomi=YO-merkonomi ) Työskentelen tällä hetkellä matkailubusineksen näköalapaikalla Finnairilla toimihenkilönä ja tienaan hyvin sekä matkustelen halvalla ympäri maailmaa.Iteronomi=????????
- Sami S
ITERONOMI on epävirallinen matkailualan tutkintonimike Suomessa.
- Lindel
Jos aikoo tyytyä loppuelämäkseen vähempään kuin johtotason tehtäviin, on todella turhaa kuluttaa neljää vuotta koulunpenkkiä restonomin tutkintoa tavoitellen. Tarjoilijaksi pääsee ilman koulutusta ja hotellivirkailijaksi koulutetaan ammattioppilaitoksissa (yo-pohjaisella linjalla opintojen kesto 2 vuotta).
Jos todella haluaa menestyä, niin katse työharjoittelujaksoihin. Taloon otetaan mielellään henkilö, joka tuntee talon tavat ja on todettu "hyväksi tyypiksi". Olisiko mahdollista jatkaa harjoittelun jälkeen osa-aikaisena/ lomien aikaan? Tästä sitten pikkuhiljaa lisää vastuuta ja niin etiäpäin. Hotellinjohtajaksi ei kukaan valmistu suoraan mistään koulusta. - Restonomi 2011
Aikalailla Matin linjoilla olen tässä asiassa. Minulla oli toiveissani aikoinani opiskella hotellinjohtajaksi. Hakuoppaiden perusteella sain sellaisen käsityksen, että AMK-Restonomi koulutus antaa eväät toimia kyseisessä ammatissa. Nyt valmistuttuani olen usein miettinyt, että oli SUURI virhe hakeutua tähän koulutukseen.
Hotellin johtajat taitavat olla lähes järjestäen ekonomeja ja tradenomeja. Restonomi linjalta valmistutaan sitten tarjoilijaksi, baarimikoksi ja parhaimmillaan vuoropäälliköksi tai keittiöpäälliköksi. En odottanutkaan, että koulun päätyttyä voisin suoraan hakea päälliikötason hommia, mutta nähdäkseni edessä on ehkä kymmenen vuoden työura alemmissa hommissa, ennenkuin tuo voisi olla edes mahdollista ja silloinkin olisi pitänyt käydä älytön tuuri.
Meillä tampereella ei opetuksessa ollut monille kouluille tyypillistä mahdollisuutta valita jonkinlaista suuntautumista opinnoissaan. Kaikki kävivät samat kurssit, jotka painoittuivat pääasiassa ravintolapuolen hommiin. Keittiössäkin tuli vietettyä aikaa vaikka kuinka paljon. Loppupeleissä itelle on jääny opiskeluista sellanen fiilis, että kaikenlaista asiaa ollaan sivuttu, mutta minkäänlaista oikeaa osaamista ei oikein mukaan tarttunut. Olisi hienoa sanoa, että esimerkiksi ravintolan/hotellin pyörittämisen talouspuolen asiat on nyt hanskassa. Ei ne ole.
Liian paljon opeteliin ruuanlaittoa, tarjottimien kantamista, tehtiin ryhmätöitä ja powerpoint esityksiä tai opiskeltiin ruotsin ja englannin sanastoa alalle.
Varsinkin ylimitoitettu ryhmissä työskentely teki minun kohdalla sen, että monia asioita jäi oppimatta. - Jatkuu...
Jatketaan vielä...
Restonomi opintoja harkitseville haluan vielä mainita, että palkkaus MARA alalla on siivoushommien jälkeen huonoin kaikista. Joten jos ollenkaan rahkeita on niin kannattaa käyttää opiskeluinto johonkin muuhun alaan.
Näitä restonomi koulutuksen antavia AMKja tuntuu sitäpaitsi olevan joka pitäjässä. Restonomeja valmistuu niin paljon, ettei järkeviä työpaikkoja ole millään tarjolla.
Matkailun alalla työt on kesäisin Helsingissä ja talvisin lapissa. Ravintola- alalla työajat on aivan hanurista ja palkka työn raskauteen verrattuna naurettava.
Olen itse työskennellyt matkailussa, ravintoloissa, baareissa,yökerhoissa ja hotellin respassa. Hotellin respassa hommat jatkuu, mutta olen harkinnut hankkivani lisäksi jotain kaupallista koulutusta. Ehkä kauppatieteen kandidaatin paperit tai tradenomin tutkinto. Noiden avulla voisi ehkä joskus tienata enemmän kuin 2000e kuussa.
Joku voi sanoa, että palkalla ei ole väliä, kunhan tykkää työstänsä. Voihan se näinkin olla. Mutta kyllä kolmenkympin lähentyessä isompi palkka alkaa kiinnostaa enemmän. Elämä on aika kallista ja 2k kuussa tai 3k kuussa on iso ero.
Joku mainitsi jotain asiantuntijatehtäviä johon restonomi tutkinto pätevöittää. Aika hiljaista on noiden suhteen. Kyllä niihin on tarjolla yleensä pätevämpää koulutusta hankkinutta porukkaa. Restonomin tutkintoa ei valitettavasti juurikaan arvosteta edes MARA alalla.
Yhteenveto:
Ei vaikuta lukea restonomiksi. Jos MARA alan hommat raskaudestaan, alhaisesta palkastaan ja huonoista työajoistaan huolimatta kiinnostaa, mene vaan hommiin. Ei sinne koulutusta tarvita vaan työnantajatkin aina sanovat, että asenne ratkaisee.
Jos taas alan esimieshommat kiinnostaa, lue taloutta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä1403444Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri2102387IPCC romahtaa
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl672375Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al872202- 1531628
Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1151420Perussuomalaisten onnistunut vappumarssi nostaa kannatusta
Rauhanmarssilla olleiden kimppuun hyökänneiden vassareiden kannatus sen sijaan romahtaa. Kaikki näyttää hyvältä vuoden101208Pelolla pakottaminen
Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha6241066- 1181031
- 100986