iv-koneen puhaltimen laakerin vaihto

papparainen

Kyseessä on MUH Ilmava 100 OK kone, jossa poistoilmapuhaltimen laakerit ääntävät. Onnistuuko tuohon itse vaihtaa laakereita? Miten puhaltimen saa avattua ja millaiset laakerit siellä on? Puhaltimen tyyppi on EBM R2E140-AL40-28.

95

53367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyy ainakin

      täältä:

      Ziehl-ebm Oy
      Postilokeron postinumero:    02760
      Osoite:    Puistotie 1
      Postitoimipaikka:    Espoo
      Maa:    Finland
      Puhelin:    09 887 0220
      Faksi:    09 8870 2213


      En tiedä jakaako sitä tietoa kukaan vai myyvätkö uuden puhaltimen ....

    • kone .

      on kyseessä?


      T: samanlaisen omistaja

    • Höpö-Höpö-Mies

      1) Tempase se puhallin irti sieltä koneen sisältä
      2) Akselin päät näkynevät(?)
      3) yleensä onnistuu vaihtaa ensin toinen puoli, sitten toinen puoli, puhallinta sinänsä ei tarvitse purkaa, riittää että saat akselin päät irti
      4) yleensä suojattuja (joko vain toiselta tai molemmilta puolin) kuulalaakereita...

      - onnistuu itse vaihtaminen, jos sulla on laakerin vaihto tuttua ja käytettävissä ulosvetäjät ja lyöntisarjat...

      - Helpommalla pääset kyllä uusimalla koko puhallin osan, hinnallisestikkaan et varmasti helpolla pääse omille jos vähänkään lasket ittelles työtunteja, mutta toki oma työ on aina ilmaista.... Laakereita löydät alan liikkeistä...

      • Anonyymi

        "1) Tempase se puhallin irti sieltä koneen sisältä"


    • Laakerin vaihtaja

      Kysyjälle ei asia varmaan ole enää ajankohtainen muttu muille tiedoksi.
      Moottorissa 2 kpl 608ZZ laakereita (halkaisia 22, akseli 8, ja paksuus 7mm)
      Moottorin muovisessa (punainen) päässä on alumiininen pyöreä suojapelti.
      Sen alta löytyy lukkorengas ja kaksi aluslevyä. Lukkorenkaan poistamalle moottoripaketti purkautuu ja laakerit ovat vaihdettavissa. Ulosvetäjää ei tarvita.
      Todella helpot vaihtaa !

      • Laakerinvaihtaja

        Korjaus edelliseen.
        Suojapelti ja lukkorengas poistetaan moottorin siitä päästä mistä syöttökaapeli menee koneeseen.
        Punainen muovipääty ei tassä vaiheessa ole vielä näkyvissä.
        Sorry sekoilusta mutta toivottavasti tästä on apua jollekin.
        Ovat tosiaan niin sippelit vaihtaa että uutta moottoria ei kannata edes harkita.


      • mikalkai
        Laakerinvaihtaja kirjoitti:

        Korjaus edelliseen.
        Suojapelti ja lukkorengas poistetaan moottorin siitä päästä mistä syöttökaapeli menee koneeseen.
        Punainen muovipääty ei tassä vaiheessa ole vielä näkyvissä.
        Sorry sekoilusta mutta toivottavasti tästä on apua jollekin.
        Ovat tosiaan niin sippelit vaihtaa että uutta moottoria ei kannata edes harkita.

        Taitaa olla mulla sama jumppa edessä kun toinen moottori pitää melko suurta ääntä ja ilmanvaihtokanavista kuuluu ujellusta vaikka juuri vaihdoin suodattimet. Miten tuo moottori siis lähtee irti? Ihan vain raakasti vetämällä vai onko se kiinni ruuveillä / klipseillä?


      • Rakennusmestari...
        Laakerinvaihtaja kirjoitti:

        Korjaus edelliseen.
        Suojapelti ja lukkorengas poistetaan moottorin siitä päästä mistä syöttökaapeli menee koneeseen.
        Punainen muovipääty ei tassä vaiheessa ole vielä näkyvissä.
        Sorry sekoilusta mutta toivottavasti tästä on apua jollekin.
        Ovat tosiaan niin sippelit vaihtaa että uutta moottoria ei kannata edes harkita.

        Sanos muuta uskaltaakohan sitä edes arvella kuinka monta puhallinmoottoria on suomessa turhaan vaihdettu uuteen ja vanha täysin ehjä heitetty kaatopaikalle.
        Toisekseen ei ne laakerit edes tule tiensä päähän ensin, vaan ensin tulee tiensä päähän laakereissa oleva voiteluaine kun voiteluaine ei enään voitele niin laakeri alkaa pitämään ääntä ja kuivuuttaan menee lopulta väljäksi.
        Ensimmäisten äänien ilmaannuttua jos moottorin avaa heti eikä odota vuotta niin laakerit eivät ole edes kuluneet väljäksi vaan riittää kun laittaa uutta hyvälaatuista voiteluainetta niihin niin taas mennään hamaan tulevaisuuteen.
        Kaikki kun pitää nykyään olla niin kestovoideltua niin tässä on lupputulos, ennen vanhaa oli kaikissa laakereissa rasvanippa tai rasvakuppi, jos sama käytäntö olisi nykyajan paremmilla materiaaleilla niin kaikki olisi ikuisesti kestävää, mutta eihän se käy kun kauppa täytyy käydä.


      • rasva hyvää
        Rakennusmestari... kirjoitti:

        Sanos muuta uskaltaakohan sitä edes arvella kuinka monta puhallinmoottoria on suomessa turhaan vaihdettu uuteen ja vanha täysin ehjä heitetty kaatopaikalle.
        Toisekseen ei ne laakerit edes tule tiensä päähän ensin, vaan ensin tulee tiensä päähän laakereissa oleva voiteluaine kun voiteluaine ei enään voitele niin laakeri alkaa pitämään ääntä ja kuivuuttaan menee lopulta väljäksi.
        Ensimmäisten äänien ilmaannuttua jos moottorin avaa heti eikä odota vuotta niin laakerit eivät ole edes kuluneet väljäksi vaan riittää kun laittaa uutta hyvälaatuista voiteluainetta niihin niin taas mennään hamaan tulevaisuuteen.
        Kaikki kun pitää nykyään olla niin kestovoideltua niin tässä on lupputulos, ennen vanhaa oli kaikissa laakereissa rasvanippa tai rasvakuppi, jos sama käytäntö olisi nykyajan paremmilla materiaaleilla niin kaikki olisi ikuisesti kestävää, mutta eihän se käy kun kauppa täytyy käydä.

        Mikä rasva on hyvää noihin laakereihin? Ilmeisesti ei kannata laittaa ohuita CRC-tyyppisiä öljyjä tai aseöljyä, vaan paksumpaa? Käykö synteettinen vaseliini spray-pullosta?


      • Rakennusmestari...
        rasva hyvää kirjoitti:

        Mikä rasva on hyvää noihin laakereihin? Ilmeisesti ei kannata laittaa ohuita CRC-tyyppisiä öljyjä tai aseöljyä, vaan paksumpaa? Käykö synteettinen vaseliini spray-pullosta?

        Grafiittivaseliini on parasta, eikä maksa kuin 2,90€ iso tuubi.
        Noissa laakereissahan ei ole edes stefoja yleensä eli sopivalla rässillä saa painettua laakerin läpi niin että tulee varmasti täyteen, ja laakeripesään voi myös laittaa jos rakenne sallii niin sieltä se menee laakerille tarvittaessa.


      • Joku vaaan
        Rakennusmestari... kirjoitti:

        Grafiittivaseliini on parasta, eikä maksa kuin 2,90€ iso tuubi.
        Noissa laakereissahan ei ole edes stefoja yleensä eli sopivalla rässillä saa painettua laakerin läpi niin että tulee varmasti täyteen, ja laakeripesään voi myös laittaa jos rakenne sallii niin sieltä se menee laakerille tarvittaessa.

        Molybdeenidisulfidia käytetään yleisesti parantamaan vaseliinin voiteluominaisuuksia. Miutakin seosaineita on, mutta grafiitti taitaa olla jo historiaa.


      • Ilmanvaihtotekniikka
        Rakennusmestari... kirjoitti:

        Grafiittivaseliini on parasta, eikä maksa kuin 2,90€ iso tuubi.
        Noissa laakereissahan ei ole edes stefoja yleensä eli sopivalla rässillä saa painettua laakerin läpi niin että tulee varmasti täyteen, ja laakeripesään voi myös laittaa jos rakenne sallii niin sieltä se menee laakerille tarvittaessa.

        Kyllä nämä laakerit on pääsääntöisesti suojattuja ja kestovoideltuja. Mikäli rasvaamaan alkaa kannattaa pitää huoli ettei rasvaa pääse laakerin ohi koneen sisälle ja käämityksiin. Samalla vaivalla suosittelen uusimaan koko laakerin.


    • samanlaiset

      Oisko kellään tietoa, että liekkö ILTO 350 (n. 10 v vanha) samanlaiset puhaltimet? Ja onko kellään kokemusta ILTO:n puhaltimien laakereiden vaihdosta. Toinen puhallin pitää kovempaa ääntä kuin toinen, joten puhaltimen laakerit alkaa varmaankin olla finaalissa pikkuhiljaa.

      • vanha remontti äijä

        ja hae numerolla uudet. Noi ei tiedä mitään, jotka puhuu öljyistä ja vaseliinistä.

        Nykyään on laakeri tuollaiseen koneeseen keraamiset tai vanhat kestovoidellut joihin ei voitelua saakkaan laittaa.

        Jos laakeri on avoimilla sivuilla ja siellä vaseliiniä niin se ottaa kaikki epäpuhtaudet ja ei kestä pitkää aikaa ehjänä.


      • hoh hoijaa
        vanha remontti äijä kirjoitti:

        ja hae numerolla uudet. Noi ei tiedä mitään, jotka puhuu öljyistä ja vaseliinistä.

        Nykyään on laakeri tuollaiseen koneeseen keraamiset tai vanhat kestovoidellut joihin ei voitelua saakkaan laittaa.

        Jos laakeri on avoimilla sivuilla ja siellä vaseliiniä niin se ottaa kaikki epäpuhtaudet ja ei kestä pitkää aikaa ehjänä.

        sanoo mies joka ei ole edes avannut puhaltimen moottoria.
        ne laakerit ovat suljetussa tilassa sen takia ovat avonaisia eli ei stefoja sinne ei siis pääse epäpuhtauksia ja jos pääsis niin menishän ne alkuperäisetkin rikki.
        ja nyt vasta kuulen kestovoidelluista laakereista joissa ei ole voitelua ollenkaan.


      • mikalkai
        hoh hoijaa kirjoitti:

        sanoo mies joka ei ole edes avannut puhaltimen moottoria.
        ne laakerit ovat suljetussa tilassa sen takia ovat avonaisia eli ei stefoja sinne ei siis pääse epäpuhtauksia ja jos pääsis niin menishän ne alkuperäisetkin rikki.
        ja nyt vasta kuulen kestovoidelluista laakereista joissa ei ole voitelua ollenkaan.

        No niin. Vaihdoin laakerit ja pistin paketin läjään mutta moottori ei enään pyörinyt. Mitä ihmettä? Tarkastin monta kertaa että johdot olivat samalla tavalla kuin aiemminkin mutta ei auttanut. Purkasin moottorin uudelleen ja taisin laittaa ne kaksi "levyä" väärin kun ei pyörinyt niin vapaasti kuin vanha. Laitoin levyt toisinpäin ja sokka lensi jonnekin hevon kuuseen pitkin autallin seiniä ja enhän sitä löytänyt. Toivottavasti sokkia on saatavilla.


      • hgdjdhggs
        hoh hoijaa kirjoitti:

        sanoo mies joka ei ole edes avannut puhaltimen moottoria.
        ne laakerit ovat suljetussa tilassa sen takia ovat avonaisia eli ei stefoja sinne ei siis pääse epäpuhtauksia ja jos pääsis niin menishän ne alkuperäisetkin rikki.
        ja nyt vasta kuulen kestovoidelluista laakereista joissa ei ole voitelua ollenkaan.

        tutustua laakereihin.

        http://www.laakeriteam.fi/index.php?type=0&id=8

        Avoin laakeri on voideltava ja suljettua laakeria ei voidella käytössä.

        Pane vielä Googleen hakuun "keraaminen laakeri " ja lue eteen tulleet tulokset ja sitten aina välillä huokaat "hoh hoijaa".

        Tyhmempikin yksilö oppii täällä netissä aina jotain ellei muuta niin olemaan hiljaa.


      • ml213.
        hoh hoijaa kirjoitti:

        sanoo mies joka ei ole edes avannut puhaltimen moottoria.
        ne laakerit ovat suljetussa tilassa sen takia ovat avonaisia eli ei stefoja sinne ei siis pääse epäpuhtauksia ja jos pääsis niin menishän ne alkuperäisetkin rikki.
        ja nyt vasta kuulen kestovoidelluista laakereista joissa ei ole voitelua ollenkaan.

        Kestovoideltuja laakereita käytetään .....a-i-n-a.... kohteissa, joissa ns. roiskevoitelu on mahdotonta toteut taa tai, muutoin voitelu on ongelmallista. Laakerit on stefalla varustettuja ja sisällä on tehtaan asennusrasva.

        Sähkömoottoreissa käytetään kestovoideltuja laakereita.


      • ml213.
        mikalkai kirjoitti:

        No niin. Vaihdoin laakerit ja pistin paketin läjään mutta moottori ei enään pyörinyt. Mitä ihmettä? Tarkastin monta kertaa että johdot olivat samalla tavalla kuin aiemminkin mutta ei auttanut. Purkasin moottorin uudelleen ja taisin laittaa ne kaksi "levyä" väärin kun ei pyörinyt niin vapaasti kuin vanha. Laitoin levyt toisinpäin ja sokka lensi jonnekin hevon kuuseen pitkin autallin seiniä ja enhän sitä löytänyt. Toivottavasti sokkia on saatavilla.

        Jos moottorissa ei ole ns. ohjaus uria, niin laippojen linjaus on tärkeää eli laipat,- joissa laakerointi, niin niiden tulee olla linjattuna/suorassa. Moottorin ankkurin siis tulee pyöriä herkästi.
        Tietenkin laakerit tulee olla asennettuna suoraan.Muovisissa pesissä tämä/kään ei ole yksinkertainen asia toteuttaa.


      • kt
        hgdjdhggs kirjoitti:

        tutustua laakereihin.

        http://www.laakeriteam.fi/index.php?type=0&id=8

        Avoin laakeri on voideltava ja suljettua laakeria ei voidella käytössä.

        Pane vielä Googleen hakuun "keraaminen laakeri " ja lue eteen tulleet tulokset ja sitten aina välillä huokaat "hoh hoijaa".

        Tyhmempikin yksilö oppii täällä netissä aina jotain ellei muuta niin olemaan hiljaa.

        Tietääkö se toimittaja mitä puhuu? Kysyy kelloseppä.Laakerointi ja välykset ovat kaksi eriasiaa.Tuntuu sun tieto olevan aika hakusessa.Menee keramiikka ja vaseliinit omaan roskakoriin.


      • katu
        ml213. kirjoitti:

        Kestovoideltuja laakereita käytetään .....a-i-n-a.... kohteissa, joissa ns. roiskevoitelu on mahdotonta toteut taa tai, muutoin voitelu on ongelmallista. Laakerit on stefalla varustettuja ja sisällä on tehtaan asennusrasva.

        Sähkömoottoreissa käytetään kestovoideltuja laakereita.

        Hemmo höpöttää .Luulee käyneensä kouluja.Stefa tai kestovoideltu, käytännössä jos kampe seisoo vähän aikaa niin voitelu lakkaa ja sitten tarvitaan ammattimiestä elvyttämään tilanne.Tähän hommaan saadaan hyvät korvausosat Ammatti Ilmastointimiehiltä.Olli Niskala Rovaniemi.Olli asentaa tai välittää tarvikkeet.Monilla tuttavilla on hyviä suosituksia jos tarviit.


      • Anonyymi
        vanha remontti äijä kirjoitti:

        ja hae numerolla uudet. Noi ei tiedä mitään, jotka puhuu öljyistä ja vaseliinistä.

        Nykyään on laakeri tuollaiseen koneeseen keraamiset tai vanhat kestovoidellut joihin ei voitelua saakkaan laittaa.

        Jos laakeri on avoimilla sivuilla ja siellä vaseliiniä niin se ottaa kaikki epäpuhtaudet ja ei kestä pitkää aikaa ehjänä.

        Niin, vaseliiniahan saa sitten apteekista jos sitä välttämättä haluatte sinne laakeriin laittaa..


    • kari789

      Joskus 35 v sitten olin laitosmiehenä ja on jotain jäänyt muistiin laakereista.

      Jos Valloxin laakeri ovat 608ZZ, niin tuo ZZ tarkoittaa, että laakerissa on kummallakin puolella peltinen pölysuoja, Toinen vaihtoehto on kuminen pölysuoja eli S. Kuminen on sikäli paremi, että se on tiivis. Suoja on kiinni sekä laakerin sisä- että ulkokehällä. Sisäkehä liukuu tiivistepintaa vastaan. Peltinen pölysuoja ei ola ihan kiinni laakerin sisäkehässä vaan siellä on pieni, esim 0,5 mm rako, josta pääsee likaa laakerin sisään.

      Jos haluat, että laakeriin ei pääse likaa valitse laakeri 608SS.

      Z-laakeria tulee käyttää, jos koneen kierrosluku on tosi korkea, esim käsijyrsimessä 24 000 r/min. S-laakerin kumitiiviste ei kestä pitkään korkeita kierroksia, koska kumi hankaa laakerin sisäkehää. Muistaakseni eräs valmistaja suositteli Z-laakeria, kun kierrosluku on yli 10 000. Kaipa tuo riippuu myös laakerin halkaisijasta.

    • keke7262

      ja tämä 608Z on sama laakeri joka käytässä rullaluistimissa. Näin viikonloppuna löytyi näppärästi urheiluliikkeestä :-)

    • jokke53

      Kokemus laakerin vaihdosta.... helppo homma.
      Talteri 280 (Deekax) ilmanvaihtojärjestelmään laakerin vaihto on suhteellisen helppoa ja kestää noin 1h (kaksi moottoria). Laakeri 608 eli 8 x 22 x 7 mm pölysuojin (Metalli tai kumi). Laakerin hinta 2 - 7 €/kpl ja 4 kpl yhteensä.
      Löytyy autotarvikeliikkeistä ja netistä.
      Poista moottorista pölysuoja (halkaisia 22 mm ja ohut al-pelti), lukkosokka, liukurendas, ja kaksi jousiprikkaa. Moottori irtoaa sitten roottoriosasta.
      Irroita laakerit vastapuolelta meisselillä kevyesti löymällä.
      Paina uudet tilalle, esim. käyttämällä 16 mm hylsyä apuna.
      Kustannuksi tulee n. 20 € ilman palkkoja.
      Jos toimii kuten edellinen 21 v, niin kannattaa tehdä, koska moottorit maksaa noin 200 -300 €

    • Hermeettinen heikki

      Mulla on toi sama operaatio nyt edessä..

      Ottakaas joku auttavainen sielu oikeen kuvat työvaiheista niin pärjää tämmönen tyhmempikin kaveri eikä riko paikkoja! Heh-heh..

      Työkalut kyllä pysyy käsissä mutta aika meinaa olla kortilla!

      • Hermeettinen heiki

        Ja kyseesä siis MUH Ilmava vm-88, jonka nopeutta säädellään liesituulettimesta. Onko se nyt sit toi satku..


    • Jeovent iv ltolla

      Vaihdoin juuri laakerit ( 608) Jeovent ivltohon. Työ oli ihan simppeliä. Koko puhallinpuoli lähtee vetämällä ulos ja 4 ruuvia auki, sitten kirkas peltisuoja sisäpuolelta piikillä auki. Alla on 8mm lukkorengas. Sitten moottori tulikin vetämäällä ulos. laakerit koputtelin ruuvarilla irti ja uudet tilalle.
      Soitin ilmeisesti koneen suunnitelleelle miehelle jolta sain hyvät neuvot.
      1 osta laakerit valmiiksi( 4 kpl) ja lukkorenkaita. työhön riittää pari ruuvaria ja lukkopihdit. Laakerit ostin Porin laakerista ja ` hyvät kiinalaiset`maksoivat 3€ pala.

      Nyt kun osaan ne vaihtaa niin voi kokeilla halpoja laakereita. Laitan kiitoksen neuvoista ja työhön meni siis ekalla kerralla n 2 h. jos joskus vielä vaihdan niin tunti pitäisi riittää. Ja ne 2 prikkaa kuuluu kupit eli koverat puolet vastakkain.
      laitan tähän googlelle. jeovent jeovent JEOVENT imastointi kone jeovent Laakerit laakerit vaihto ihan vaan kun noita koneita on aika paljon myyty Jetta ja Jeo talojen mukana, en ainakaan itse löytänyt ohjeita netistä. jos joku tästä apua saa niin laita lisää hakusanoja kiitokseksi.

    • jeovent!

      Hei tuli vaihdettuu laakeri tommoseen vehkeeseen joka suju ihan hyvin,mut mut lähti noita piuhoi irti vähän enepikin ja eihän se enää suostu toimimaan!!
      Tietäiskö joku mistä piuhoituksen kuvan tms löytäis?
      t.munaa se itsemies

      • skf xx2

    • huoltovapaa

      Pitäkää putkistot puhtaina ja vaihtakaa suodattimet pari kertaa vuodessa niin kyllä pelaa.Muh pyörinyt jo vuodesta -90 eli 23 vuotta samoilla laakereilla.T.Rape

      • Joku vaan

        Hyvä tietää. Minulla Ilmava on pyörinyt samoilla laakereilla vuodesta -95. Eli ei liene renppatárvetta tms. ainakaan muutamaan vuoteen.


    • vipa3

      Laakerit on helppo vaihtaa, puhallin irti ja pöydälle. Asennusohjeet toisaalla tässä ketjussa.
      Laakereista sen verran että uusissakin laakereissa on eroja äänitason suhteen.
      Ekaksi laitoin SKF:n metallisuojatut (608 2Z) laakerit mutta kone piti vieläkin vähän ääntä. (ja asennus tuli kyllä tehtyä oikein eikä mitään iskuja vierintäelimien läpi vaan oikeankokoisella hylsyllä ulkokooliin.)
      Sitten hankin FAG:n muovisuojatut 608 2RS -laakerit ja äänitaso muuttui selvästi hiljaisemmaksi. Kestosta ei vielä tietoa mutta ei ainakaan SKF ollut mikään erityisen kestävä, alkoi äännehtimään jo parin vuoden jälkeen.

    • Jeo vent iv ltolla

      Jatkoa 12.2.12.
      Halvat kiinalaiset laakerit alkavat pitää ääntä, Soitin Porin Laakeriin ja kerroin että halvat kiinalaiset eivät olleet hyvä hankinta. Pyysin laittamaan valmiiksi hyviä laakereita 4 kpl ja kaverin hakemaan niitä. Lupasivat katsoa hyvät laakerit sopu hintaan. Ihme juttu että ujellus alkoi siitä moottorista joka kytkeytyy päälle vasta ulko lämpötilan noustessa meillä yli -5 asteen. Eli vähemmän pyörivän koneen laakerit hajoavat ensin. Taidan olla laiska ja vaihtaa vain toiseen laakerit tällä erää ja jään odottamaan kauanko toisen kiinalaiset kestävät.
      En ole mitään johtoja irroittanut samalla kun sen verran on johtoa että saa moottorit jakkaran päälle huollon ajaksi. 608 zz abec 5 mos laakerit tuli kokeiluun

    • Meillä Nilanin VPL15TC:n poistoilma lämpöpumpun puhaltimen laakeri tuntuu ääntävän. Onkohan vaikea vaihtaa? Kone pysähtelee kovilla pakkasilla epäilen puhaltimen laakereita syylliseksi. Voisko olla mahdollistaakaan? Kone on 2001 asennettu. Voikohan puhaltimen laakerit vaihtaa?Tv.Jouko

      • Iv-huoltaja

        Hei,

        Kun kone alkaa putämään ylimääräistä ääntä, on kyseessä yleensä kuluneet laakerit. Ne ovat kuluvia osia ja myös todella helppo vaihtaa, ihjeita in ylhäällä pilvinpimein.

        Koneen pysähtely on tuloilmapuhaltimen sammuminen, joka estää lto kennon jäätymisen sekä sen ettei asuntoon tuoda liian kylmää ilmaa. Eli siellä on anturi tätä varten.

        Jos puhaltimesta menee laakerit, leikki loppuu siihen eikä sitä enää oyörimään saa, eli jos laakeri ehtii leikata kiinni, pitää ostaa uusi puhallin.

        Laakereiksi suosittelen SNR tai FAG. Ei siis mitää skffän romuja..


      • Nilan VP18HC
        Iv-huoltaja kirjoitti:

        Hei,

        Kun kone alkaa putämään ylimääräistä ääntä, on kyseessä yleensä kuluneet laakerit. Ne ovat kuluvia osia ja myös todella helppo vaihtaa, ihjeita in ylhäällä pilvinpimein.

        Koneen pysähtely on tuloilmapuhaltimen sammuminen, joka estää lto kennon jäätymisen sekä sen ettei asuntoon tuoda liian kylmää ilmaa. Eli siellä on anturi tätä varten.

        Jos puhaltimesta menee laakerit, leikki loppuu siihen eikä sitä enää oyörimään saa, eli jos laakeri ehtii leikata kiinni, pitää ostaa uusi puhallin.

        Laakereiksi suosittelen SNR tai FAG. Ei siis mitää skffän romuja..

        Paljonko laakereiden vaihtaminen maksaa huoltomiehen toimesta?
        Pitääkö olla Nilan-huoltomies?



        Kyselee emäntä ilman kätevää isäntää


    • MJK.

      Eikä Bilteman laakereita puhaltimiin, ne kestävät vuoden ja sitten alkavat huutamaan.

    • Ilmanvaihtotekniikka

      Laakerit voi vaihtaa. Tarkkana työssä kannattaa kuitenkin olla jottei laakeroita tarvitse joka vuosi vaihtaa. Laakeripesät eivät saa päästä väljiksi... tämä on syytä muistaa varsinkin jos laakeripesä on muovia, kuten noissa usein toinen puoli on.

      Myös siiven tasapaino on tärkeä tekijä laakereiden keston kannalta. Epätasapaino hajottaa laakerit nopeasti. tämä on syytä muistaa kun siipeä käsittelee... siivessä on pienet tasapainotuslevyt jotka ei saa irrota. jos näin kuitenkin käy, kannattaa siipi tasapainottaa uudelleen.

      Mikäli kuitenkin olet epävarma koneen laakeroinnista...
      http://www.ilmanvaihtotekniikka.fi/palvelut/laakerointi/

      Annamme laakeroinneille neljän vuoden takuun!

    • Ilmanvaihtotekniikka

      Epätasapaino on yksi yleisimmistä laakerivian aiheuttajista. Varsinkin näissä pienissä puhaltimissa.
      Siksi tasapainon kanssa tulee olla tarkka, mikäli haluaa että laakerit kestää. Epätasapainoa saa helposti aikaiseksi laakerin huolimattomalla asennuksella laakeripesään ja siiven tasapainotuksen muuttumisella. Siiven tasapainotus on saattanut muuttua jo käytössä esimerkiksi tasapainotusliuskan irtoamisella, mikä on yllättävän yleistä.

      Laakereita asentaessa laakerit pääsevät helposti pikkaisen vinoon. Tämän mahdollistaa laakeripesän pehmeät materiaalit kuten alumiini ja muovi. Laakeri itse on valmistettu lujasta teräksestä, joten pehmeä laakeripesä antaa helposti periksi ja muokkaantuu laakerin asennon mukaiseksi.
      Näin tapahtuessa puhallin on pilalla!

      http://www.ilmanvaihtotekniikka.fi/laakerointi/

      http://www.ilmanvaihtotekniikka.fi/laakerivika/

    • IlmaVaivaton

      Minulla Muh Ilmava pyörinyt jo 30 vuotta ilman laakerinvaihtoa. Just putsasin, eikä laakereissa tunnu mitään vikaa olevan.

      • Ilmanvaihtotekniikka

        Laakerin kesto on hyvin yksilöllinen. Se on riippuvainen mm. pyörimisnopeudesta, kuormasta, tasapainosta, käyttömäärästä, lämpötilasta ja tietenkin likaisuudesta.

        Itsessään laakeri on hyvin pitkäikäinen. Ensin tuleekin usein vastaan laakerirasvan voitelukyky, joka kestää tyypillisesti noin -10 vuotta, riippuen edessä mainituista tekijöistä. Rasvan voitelukyvyn loppuminen aiheuttaa suuren jännitteen kuulan ja kehien vierintäpinnoille, joka aiheuttaa vierintäpintojen kuoriutumisen ja näin ollen laakerin nopean hajoamisen.

        Laakerin keston kannalta säännöllisellä huollolla on iso vaikutus.


    • Himonussia

      Heh, pääsin helpolla Vallox MUH 70 OK laakerihommassa. Toisen puhaltimen laakeri niin kuiva että moottori pysähtyi pienimmällä nopeudella. Toinen puhallin taas aina pitänyt pientä ylimääräistä ääntä. Noh, eipä tarvinnut kuin ottaa se pöly-alupeltinappi ruuvarilla läpi pois ja altapaljastuva syvennys täyteen öljyä, siipien käsinpyörittämistä, ylimääräisen öljyn poispyyhkiminen ja avot, molemmat kuulostavat ja toimivat kuin uutena. Palataan jos ongelmat uusiutuu..

      • Ilmanvaihtotekniikka

        Laakereita voi rasvata uudelleen, mikäli ovat vain kuivat. Valitettavasti tuolla tavalla et ole päässyt kuin toiseen laakereista käsiksi. Toinen laakeri sijaitsee akselin toisessa päässä, eikä sitä pääse rasvaamaan ilman purkamista.

        Mikäli ryhtyy laakerin rasvaukseen kannattaa laakerin pölysuoja irrottaa. Kyseinen pölysuoja on kiinni laakerin kehällä, laakerikuulien sivuilla. Tämän jälkeen laakeri rasvataan siihen tarkoitetulla rasvalla ja pölysuoja painetaan takaisin. Öljy ei ole tarpeeksi paksua voitelemaan laakeria hetkeä pidempään.
        Laakerirasvaa saa useista alan tarvike myymälöistä.

        En suosittele öljyämään kyseisiä laakereita ylläkuvatulla tavalla paristakaan syystä. 1. öljy ei riitä voitelemaan laakeria. 2. Ylläkuvatulla tavalla on todennäköistä että öljyä pääsee koneen sisälle, koska laakeri ja sen suojat eivät ole öljytiiviitä. Koneen sisällä on moottorin käämit ja tämä ei ole oikea paikka kostealle öljylle!

        Laakereita ei myöskään saa öljytä millään liuotin pohjaisella öljyllä, kuten esim. crc, wd-40 ym.

        Mikäli lähdette korjaamaan laakereita itse. Suosittelisin tekemään sen kuitenkin kunnolla ettei työ mene täysin hukkaan!


    • Ymmärrystävailla

      Onko tuolla jotain merkitys tuon miten päin tuon laakerin sinne asentaa? Olen nyt laakeroinut tuon muh 120 puhaltimen jo kaksi kertaa ja nyt pitäisi homma tehdä kolmannen kerran. Mikä tuossa voi mennä pieleen... en ymmärrä

    • samanlaisiaovat

      Ei sillä laakereiden asennolla ole mitään väliä. Kummatakin puolelta ovat samanlaisia

      • Ymmärrystävailla

        Nuo oli sellaiset missä toisella puolella musta pinta ja toisella kirkas metallinen. Eipä sille enää mitään merkitystä ole.Kyllästyin räpeltämään ja heitin puhaltimella vesilintua!


      • jonne.joo

        Ei kannata kertaa useammin laakereita vaihtaa puhaltimeen...ja vaihtokin kannattaa teettää ammattilaisella... ainakin Sisäilmahuolto tekee laakerin vaihtoa, hinta kuulemma 50eur/puhallin, en viitsisi itse räpeltää


      • Anonyymi
        Ymmärrystävailla kirjoitti:

        Nuo oli sellaiset missä toisella puolella musta pinta ja toisella kirkas metallinen. Eipä sille enää mitään merkitystä ole.Kyllästyin räpeltämään ja heitin puhaltimella vesilintua!

        Vesilintuja saa vasta syksyllä nakella


    • Ilmanvaihtotekniikka

      Laakerit voidaan vaihtaa. Työn voi tehdä itse tai antaa ammattilaisen tehtäväksi. Vaihdossa kannattaa huomioida laakeripesien materiaali ja mahdollisuus laakerin asentumisesta vinoon.
      Siivekkeitä puhdistettaessa täytyy olla varovainen tasapainotuslevyjen kanssa. Ne lähtevät helposti irti. Epätasapaino on yleisin laakerivian aiheuttaja pienissä puhaltimissa.

      Halutessanne voitte olla esimerkiksi meihin yhteydessä, mikäli epäröitte työn suorittamista. Neuvomme mielellämme.

      Varsinais-Suomen Ilmanvaihtotekniikka Oy
      [email protected]
      0449890084

      • JariKovis

        Hyviä neuvoja - kiitos! Eka kerta ja homma maalissa tunnissa. Biltemasta uudet laakerit 5€/kpl.


      • Ilmanvaihotekniikka

        Hienoa!
        Ilokseni olemmekin huomanneet että monet pyytävät neuvoja ollessaan epävarmoja puhaltimen laakeroinnissa.
        Neuvomme mielellämme jatkossakin, eikä e maksa mitään.


    • Ilmanvaihtotekniikka
    • IhananKallista

      Tarkoitat homeenlevittäjää? Uusi koko laite.

    • Jones451

      Osaako joku antaa näin kirjallisesti perus ohjeet maalikolle tuloilma puhaltimen irroittamiseen Vallox Muh ilmava 100/Ok. Lähinnä jeesiä tarvitsis noiden moottorin johdotuksien irroittamisen osalta. Eli irroitetaanko kytkennät yläpaneelin päästä vai moottorin päästä?

      Sitten tarvitseeko tuota jälilämmityspatteria irroittaa ensin ennen kuin saa moottorin irti?






      Malli siis on tuo



      https://www.google.fi/search?q=vallox muh ilmava 100 laakerien vaihto&client=tablet-android-samsung&biw=1280&bih=800&tbm=isch&prmd=ivmn&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjG47GPtPPQAhWBnSwKHVb7CR8Q_AUIBSgB&dpr=1#tbm=isch&q=vallox muh ilmava 100 &imgrc=0ihGm7qz5l_JXM:

      • Ilmasepi

        Hei

        Hankit kulmaporauslaitteen vaikka ihan tavallisesta rautakaupasta. Hinta jotain 50-100 euroa, riippuen laadusta. Siihen pari jatkovartta niin saat mutterit auki minuutissa. Mutterit ovat nylogeja eli joudut ruuvaamaan kokoajan työkalulla. Myös pitkä 8mm hylsy tarvitaan. Alla kuva porauslaitteesta.

        http://tuotteet.etra.fi/fi/g23483569/bohrcraft-6350-kulmaruuvauslaite-14

        Vastus täytyy irrottaa jotta saat tuloilmapuhaltimen paikoiltaan. Se on kiinni kahdella koneruuvilla edestä ja yhdellä ruuvilla takaata. Johdot juuri ja juuri riittävä jotta saat käännettyä vastuksen pois paikoiltaan poisotetun lämmönvaihtimen paikalle. Johtoja ei tarvitse irrottaa vaan voit tehdä työn ilmanvaihtokoneen sisällä.

        Voit tietysti ostaa palvelun niin ei tarvitse ostaa työkaluja jota et muuten tarvitse.

        Suosittelen kuitenkin että vaihdat puhaltimet uusiin joissa on takuu. Kappalehinta on alle satasen.


      • Jones451

        Kiitoksia vinkeistä. Tuossa pikaseen googlettelinkin noita uusia moottoreita näyttäis irtoavan satasen hintalapulla. Paljoa alta sdn en löytänyt.

        Vaihtopalvelulle luusi tulevan jonkun verran lisähintaa? Pitääpi ensin katsoa, että mitä työkaluja tallista löytyy ennen kuin rupee väkertää.


      • josshua
        Ilmasepi kirjoitti:

        Hei

        Hankit kulmaporauslaitteen vaikka ihan tavallisesta rautakaupasta. Hinta jotain 50-100 euroa, riippuen laadusta. Siihen pari jatkovartta niin saat mutterit auki minuutissa. Mutterit ovat nylogeja eli joudut ruuvaamaan kokoajan työkalulla. Myös pitkä 8mm hylsy tarvitaan. Alla kuva porauslaitteesta.

        http://tuotteet.etra.fi/fi/g23483569/bohrcraft-6350-kulmaruuvauslaite-14

        Vastus täytyy irrottaa jotta saat tuloilmapuhaltimen paikoiltaan. Se on kiinni kahdella koneruuvilla edestä ja yhdellä ruuvilla takaata. Johdot juuri ja juuri riittävä jotta saat käännettyä vastuksen pois paikoiltaan poisotetun lämmönvaihtimen paikalle. Johtoja ei tarvitse irrottaa vaan voit tehdä työn ilmanvaihtokoneen sisällä.

        Voit tietysti ostaa palvelun niin ei tarvitse ostaa työkaluja jota et muuten tarvitse.

        Suosittelen kuitenkin että vaihdat puhaltimet uusiin joissa on takuu. Kappalehinta on alle satasen.

        "Suosittelen kuitenkin että vaihdat puhaltimet uusiin joissa on takuu. Kappalehinta on alle satasen. "

        Näiden puhaltimien hinnat uutena eivät ole kovinkaan suuria.
        Muistuttaisin kuitenkin että alan ammattilaiset antaa laakeroinnille jopa kaksinkertaisen takuun (4v) verrattuna takuuseen joka on uudessa puhaltimessa.


      • Puhaltimienvaihtohenkilö
        Ilmasepi kirjoitti:

        Hei

        Hankit kulmaporauslaitteen vaikka ihan tavallisesta rautakaupasta. Hinta jotain 50-100 euroa, riippuen laadusta. Siihen pari jatkovartta niin saat mutterit auki minuutissa. Mutterit ovat nylogeja eli joudut ruuvaamaan kokoajan työkalulla. Myös pitkä 8mm hylsy tarvitaan. Alla kuva porauslaitteesta.

        http://tuotteet.etra.fi/fi/g23483569/bohrcraft-6350-kulmaruuvauslaite-14

        Vastus täytyy irrottaa jotta saat tuloilmapuhaltimen paikoiltaan. Se on kiinni kahdella koneruuvilla edestä ja yhdellä ruuvilla takaata. Johdot juuri ja juuri riittävä jotta saat käännettyä vastuksen pois paikoiltaan poisotetun lämmönvaihtimen paikalle. Johtoja ei tarvitse irrottaa vaan voit tehdä työn ilmanvaihtokoneen sisällä.

        Voit tietysti ostaa palvelun niin ei tarvitse ostaa työkaluja jota et muuten tarvitse.

        Suosittelen kuitenkin että vaihdat puhaltimet uusiin joissa on takuu. Kappalehinta on alle satasen.

        Meillä on Valloxin Muh Ilmava 100 OK vuoden 1998 malli ja siinä ainakin näyttäisi puhallin olevan kiinni siipimuttereilla, joten tuskin tässä tarvitaan tuota kulmaruuvauslaitetta. Onko näitäkin useampaa kiinnitysmallilla vai mihin tuota kulmaruuvauslaitetta tarvitaan ?


    • Nikkari12

      Tuossa edellä olikin hyviä vinkkejä laakerin vaihtoon. Myös Ilto 440 puhaltimen laakerien vaihto onnistui helposti ilman erikoistyökaluja. Moottori irti, moottorin kyljessä olevat 8 ruuvia irti, moottorin keskellä oleva peltisuojus lähtee helposti irti vaikka näyttää aluksi sille että on prässätty tiukasti kiinni. Sen alla lukkorengas ja kaksi jousilevyä, jotka poistetaan. Nyt saat vedettyä moottorin sisäosan akseliltaan ja näet sisäosan molemmissa päissä laakerit. Laakerin tyyppi 608ZZ. Toisen laakerin reiästä ruuvimeisseli tms., jolla kopautetaan toisen pään laakeri ulos. Molemmat irtosivat helposti. Uudet vaan kevyesti naputellen paikoilleen ja kone kasaan. Remontin hinnaksi tuli alle 10 euroa ja 20 minuuttia työtä.

    • Vaihtoavaille

      Moottorin mukana tuli uusi kondensaattori. Vanhasta kondensaattorista lähtee musta ja sininen johto. Uudessa molemmat on valkoisia eikä noissa ole mitään napamerkintöjä.

      Onko väliä kummin päin kondensaattorin kytkee?

      • Ilmanvaihtotekniikka

        Ei ole väliä kumminpäin kondensaattorin kytket. Kondensaattori on hyvä vaihtaa aika kun joutuu puhaltimen uusimaan tai korjaamaan.


    • mitenontäähomma

      Kannattaako moottorin vaihto? Eikö kannattaisi vaihtaa koko kone?

    • vm2006

      Kiitos neuvoista! Talterin puhaltimen laakerit uusittu!

    • Sokrates67

      Mulla on vanhempi ILTO 400 noin vuodelta 2001, ongelmana on, että haluaisin irrottaa puhaltimet puhdistusta varten, mutta ahtaalta näyttää. Sain etupellin irti, säätönupin sain irti ja muuntajaakin käänneltyä pois edestä. Mutta itse puhaltimet eivät tule pois, millä ihmeellä ne on kiinni ja kuinka ne irroitetaan?

      • juupajuu9

        Poistopuhallin lähtee nostamalla. Tulopuhallin nousee kun ensin poistaa hienosuodattimen urapellit pois edestä.


      • Sokrates67

        Ok, kiitos vastauksesta. Nyt on peli taas kasassa. Koettelin kyllä nostella ja kääntää, mutta ei kun ei. Loppui usko kesken ja epäilin, että pitää alkaa tosissaan purkaa laitetta. Eikös siinä poiston yllä ole kiinteä metalli hylly, jossa on vain neliskanttinen reikä ilmavirralle. Miten se puhallin siitä oikein nousee, kun se ei periaatteessa pääse nousemaan mihinkään?


    • Kkuy

      Se hylly nousee kaavun mukana

    • Faceless15

      Tietääkö joku vaikuttaako nuiden puhaltimien paikan vaihto mitään? Siis onko jompi kumpi puhallin suuremmalla rasituksella? Putsasin laitetta 5 h ja tavaraa lähti ainakin 2 dl siivistä. Nyt laite kasassa, mutta tuo joka puskee ilmas huoneisiin käy vielä raskaammin kuin toinen...

      • Ilmanvaihtotekniikka

        Hei
        Useissa pientalojen LTO koneissa poistopuhallin on tehokkaampi kuin tulopuhallin. Tämä siitä syystä että huoneisto pyritään pitämään aina alipainoisena.

        Puhaltimien ohjauksessa käytetään myös kondensaattoreita jotka menettävät varauskykyään ajansaatossa. Mikäli toinen kondensaattori on tehokkaampi kuin toinen pyörii tehokkaamman kondensaattorin kanssa puhallin suhteessa kovemmin. Kondensaattorit pystyy mittaamaan siihen tarkoitetulla mittarilla. Suosittelemme kondensaattoreiden vaihtoa vähintään kymmenenvuoden välein.

        Usein on tullut vastaan alle viiden vuoden vahoja kondensaattoreita jotka ovat menettäneet tehoaan yli 20%. 2uF:n kondensaattorissa tehonalennus 1,5uF:n arvoon vaikuttaa yli 20rpm puhaltimen tehossa.

        Kondensaattorit ovat edullisia vaihtaa. Kondensaattorit löytyvät koneen sisällä olevasta sähkörasiasta. Jokaiselle puhaltimelle on yksi kondensaattori. Kondensaattorin uF arvo on merkitty kondensaattorin kylkeen.


      • Anonyymi
        Ilmanvaihtotekniikka kirjoitti:

        Hei
        Useissa pientalojen LTO koneissa poistopuhallin on tehokkaampi kuin tulopuhallin. Tämä siitä syystä että huoneisto pyritään pitämään aina alipainoisena.

        Puhaltimien ohjauksessa käytetään myös kondensaattoreita jotka menettävät varauskykyään ajansaatossa. Mikäli toinen kondensaattori on tehokkaampi kuin toinen pyörii tehokkaamman kondensaattorin kanssa puhallin suhteessa kovemmin. Kondensaattorit pystyy mittaamaan siihen tarkoitetulla mittarilla. Suosittelemme kondensaattoreiden vaihtoa vähintään kymmenenvuoden välein.

        Usein on tullut vastaan alle viiden vuoden vahoja kondensaattoreita jotka ovat menettäneet tehoaan yli 20%. 2uF:n kondensaattorissa tehonalennus 1,5uF:n arvoon vaikuttaa yli 20rpm puhaltimen tehossa.

        Kondensaattorit ovat edullisia vaihtaa. Kondensaattorit löytyvät koneen sisällä olevasta sähkörasiasta. Jokaiselle puhaltimelle on yksi kondensaattori. Kondensaattorin uF arvo on merkitty kondensaattorin kylkeen.

        Uuden puhaltimen mukana tulee myös kondensaattori. Onko tarpeen vaihtaa kun uusin vain laakerit? On konkat meinaan Ilto 440 koneessa aika hankalassa paikassa.
        Kiitos neuvoista.


    • OnMelu

      1970- luvun kerrostalossa on huippuimuri tms.. Laakeriääni tulee ylimmän kerroksen (kolmas kerros) keittiöön ja kuuluu hyvin sisäänkäyntiovelle saakka.
      Ääni on vuosien mittaan voimistunut ja asiasta kerrottu kaksi kertaa tuloksetta isännöitsijälle.
      (Kolme vuotta aikaisemmin imuri ei pysynyt käynnissä. Katkos kesti useita kuukausia. Eivät osanneet asiantilaa muuttaa. Välillä kävi ja sitten ei. Huomauttamatta ei huolto koskaan kajonnut asiaan.)
      Miten tämä saadaan kuntoon? Onko keittiön melulle jokin terveysviranomaisten raja?

      • Ilmanvaihtotekniikka

        Hei
        Huippuimurin laakerit ja tärinäneristykset eivät ole ikuisia. Nämä viat aiheuttavat useasti voimakasta melua huoneistoihin. Suosittelemme että paikalle kutsutaan ilmanvaihdon huoltoon ja korjaukseen erikoistunut yritys. Kyseiset ongelmat eivät ole kalliita korjata.
        Keittiön melulle näyttäisi RakMK C1:sen mukaan olevan max 38dB


    • teinitsejasäästIN

      Parmair iivari exso sai nyt ekaa kertaa laakerinvaihtokäsittelyn ja kyllä tuli koneesta hiljainen... Ei, ei menny rikki vaan kummanki puhaltimen laakerit oli finaalis.
      Kone on otettu käyttöön 2002 kesällä ja suodattimia vaihdettu säännöllisen epäsäännöllisesti. Oma työhän on tunnetusti ilmaista, laakerit 4kpl 6082rs yht. 17€ ja konkat oli joitakin euroja. Toiseen siivikkoon oli tarttunut pölyä, mutta toinen oli täysin puhdas. Siivikon putsaamiseen kului enemmän aikaa kuin kaikkeen muuhun koko operaatiossa yhteensä... en jaksanu lähtee paineilman ääreen.
      Ei tosiaankaa oo mitään rakettitiedettä, joten pientä rohkeutta vaan, jos joku vielä miettii.
      Ainiin... Noissa puhaltimissa ei ollu minkäänlaisia tasapainotusliuskoja siivikossa vaan puhaltimen navan koloissa tarvittaes pieni stanssattu lyijyhippunen.

    • Kestäväkone

      Hyvä keskustelu, paljon hyviä vinkkejä, kiitos kaikille !
      Minulla Muh 100 OK. Asennettu 1998. Käynyt moitteettomasti 20 vuotta ! Kestävä ja laadukas kone. Mm. kesäkenno on erillinen reikälaatikko, joka ei ota lämpö yhtään talteen, kuten nykyaikaiset koneet, joissa kääntöpelleillä ohjataan poistoilma vain osalle lto kennoa. Tällä saa kesäaikana huushollin jäähdytettyä öisin, eikä tarvitse erillistä ilpua sitä varten.
      Suodattimet olen vaihtanut 3 x vuodessa. Ympäristössä on paljon kasvillisuutta, joten sitä myöten myös itikoita ajautuu tuhottomasti suodattimiin. Suodattimien tukkoisuus vaikutta ilmamäärään huomattavasti ja myös ilmanvaihdon ääneen, kun puhallin joutuu puhaltamaan nk. seinää vasten. Suodattimien kustannusten säästövinkkinä, että mustia karkeasuodattimia voi pestä ja valkoista tai sinivalkoista villasuodatinkangasta myydään halvalla metritavarana, Paperisen hienosuodattimen voi imuroida ja tilata erikseen Walloxiilta.
      Puhaltimet täytyisi nyt irroittaa siipien puhdistusta varten.

      • Kestäväkone

        Se tapahtui näin:
        Koneesta virta pois. Pistorasia irti seinästä.
        Puhaltimien sähköjohdot irti fiksuista pitorasiakiinnityksistä.
        Puhaltimet sijaitsevat peltisissä puhallinkoteloissa.
        Puhallinkotelot lähti helposti irti, molemmat puhallinkotelot oli kiinnitetty yhdellä siipimutterilla.
        Tuloilmapuhaltimen edestä joutui irroittamaan jälkivastuksen kiinnityksen, mutta ei sähköjohtoja. Ne oli kiinnitetty kolmella ristikantaruuvilla.
        Moottori on kiinnitetty peltilevyyn neljällä ristikantaruuvilla ja peltilevy on kiinnitetty puhallinkoteloon myös neljällä ristikantaruuvilla.


    • vallox130

      Valloxin 130 E:n laakerien vaihto onnistuu näillä ohjeilla helposti. 608-RS laakerit sopivat kyseiseen masiinaan.

    • Anonyymi

      Onpas MUH Ilmava 100 OK ilmanvaihtokoje talossa , jossa asun. Talo ja kone ovat 22 v. Puhallinmoottorien laakerit ujelsivat. tältä sivustolta sain, niin hyvät ohjeet että osasin vaihtaa laakerit. Erikoistyökalu-lukkorengaspihdit pienet, jotka avaavat aksilalla olevan sokan. Kaksi moottoria, yht. neljä laakeria 7 €*4=28 auton polttoaineet 2,8€ yht. 30,8 €. Kysy uusia moottoreita, kumpi kannattaa???

    • Anonyymi

      liian usein näkee teeseitse miesten korjaamia iv laitteita ja itse asennettuja kanavia ja pääte-elimiä. jos puhaltimet huolletaan ja laakeroidaan niin mittaus ja säätö pitää tehdä myös koska puhaltimien siirtämät ilmamäärät ovat muuttuneet. jos puhaltimia ohjaa taajuusmuuntajat niin silloinkin tasapainotus ja säätö on tärkeä.

      • Anonyymi

        Ei ilmamäärät todellakaan muutu mitenkään laakereiden vaihdossa, eikä puhaltimia puhdistettaessa - tällaisella pelottelua ei ymmärrä lainkaan. Ainoa asia mikä tapahtuu on rahan säästö kun tekee itse.

        PS. Parempi rahat omassa taskussa kuin yrityksen taskussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ilmamäärät todellakaan muutu mitenkään laakereiden vaihdossa, eikä puhaltimia puhdistettaessa - tällaisella pelottelua ei ymmärrä lainkaan. Ainoa asia mikä tapahtuu on rahan säästö kun tekee itse.

        PS. Parempi rahat omassa taskussa kuin yrityksen taskussa.

        Oma Ilmava 130 pyöri 21 vuotta onnellisesti, ilman puhaltimien siipien putsausta .Suodattimet vaihdettu kaksi kertaa vuodessa. Olisi varmaan pysynyt kauemminkin kunnossa, jos olisi tullut putsattua puhaltimet säännöllisesti. Laakerointi on sinänsä helppo juttu, mutta puhaltimen tasapaino ei enää löydy vaikka kuinka oikeellisesti työn tekisi. Aivan sama käytätkö kiinalaisia / parempia laakereita niin puhallin ääntää pahemmin kuin ennen remonttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma Ilmava 130 pyöri 21 vuotta onnellisesti, ilman puhaltimien siipien putsausta .Suodattimet vaihdettu kaksi kertaa vuodessa. Olisi varmaan pysynyt kauemminkin kunnossa, jos olisi tullut putsattua puhaltimet säännöllisesti. Laakerointi on sinänsä helppo juttu, mutta puhaltimen tasapaino ei enää löydy vaikka kuinka oikeellisesti työn tekisi. Aivan sama käytätkö kiinalaisia / parempia laakereita niin puhallin ääntää pahemmin kuin ennen remonttia.

        Minulla on toisentyyppinen (ILTO) ilmanvaihtokone lämmön talteenotolla. N. 13 vuoden jatkuvan pyörimisen (ei voi edes pysäyttää) jälkeen toisen puhaltimen laakerit alkoi rallattaa. Onneksi kyse on kerrostalosta, joten ilmoitus huoltoyhtiöön niin sielä tuli LVI asentaja. Nykäisi molemmat puhaltimet pois (kelkassa) ja vei verstaalle. Molemmat puhaltimet uusittiin ja muutaman tunnin kuluttua asentaja työnsi ne paikoilleen. Hinnasta en tiedä kun meni taloyhtiön laskuun, mutta todella nopea homma ja ilmeisesti asentajallekin koska puhaltimet oli kiinni kelkassa jousilla. Piti vaan käydä hankkimassa uudet maahantuojalta.


    • Anonyymi

      Kyllä ne ilamäärät muuttuvat puhdistettaessa tai laakerin vaihdossa. Tosin ne yleensä palautuu siihen alkuperäiseen arvoonsa. Nyt kun puhdistus/laakerin vaihto tehdään niin rupeaa tuntuumaan vetoa tai kylmää ja sitten kosketaan päätelaitteisiin.

      Jos uusi puhallin maksaa 200 euroa ja kestää 20 vuotta niin kulu on 10ekee/vuosi. Säästä mielummin muualla.

    • Anonyymi

      Mikäli laakerointi on vierasta puuhaa tai on epävarma työstä niin kannattaa kysyä tarjousta meiltä.
      Laakerointien hinnat yleensä noin puolet uusien hankinnasta. Mahdollisuus myös tasapainoittaa puhaltimen siivet g1 luokkaan. Tasapainoituksesta saa kirjallisen raportin

      Laakeroinnille myönnämme vähintään neljän vuoden takuun ja tasapainoituksella takuu nousee viiteen vuoteen.

      Terv. Varsinais-Suomen ilmanvaihtotekniikka Oy

    • Anonyymi

      Ilto 440 oisko vikaa tievossa pysyy 5-15 min päällä ja sitten lyö sulakkeen pois päältä

    • Anonyymi

      Kiitos neuvoista! Pitkälti tämän keskustelun pohjalta uskalsin myös vaihtaa 15v vanhan Talteri Deekax DIVK 95-400 laakerit molempiin puhaltimiin.

      Laakerit on tässäkin 608Z ja alkuperäiset oli merkkiä "Singapore NMB". Aikaisemmista kommenteista huolimatta tilalle meni SKF 608-2Z/C3 kun paikallisessa kaupassa ei ollut muitta merkkejä.

      Ensimmäinen käynnistys operaation jälkeen pelästytti kun tuloilmapuhallin ei lähtenytkään käyntiin mutta hetken kun lämmitin lämpöantureita kädellä lähti sekin pyörimään. Ainakin toistaiseksi on hiljainen, katsotaan miten SKF:t kestää.

    • Anonyymi

      Näiden ohjeiden mukaan vaihdoin Parmair/Iiwari KxSO:n tulopuhaltimen laakerit. Kiitos kirjoittajille.

      Sisempi laakeri oli sylkenyt rasvat pois ja ulisi. SKF:n laakerit 3€/kpl.

      Aluksi piti poistaa sähkövastus edestä. Eli näppäintaulun 2 ruuvia irti ja alakautta vastuksen mutterit irti. Lämmönvaihdin ja sen tiivisteen huulipelti pois, koska muuten ei puhallin mahdu ulos. Puhallin on kiinni 2 käsiruuvilla - tiiviste oli kuitenkin hirttänyt kiinni, joten ruuvarilla joutui päästelemään. Sähköpistokkeen avaamiseen tarvitsee aukaista liitinkotelon 2 ruuvia, minkä jälkeen pistokkeen saa vetämällä irti.

      Sitten puhaltimen siltä puolelta mistä sähköpiuha tulee sisään kaivetaan se peltilevy ja lukitusprikka pois. Moottori lähtee samalta puolen pois. Omassani oli jonkunkin verran hommaa, koska akseli oli napakasti kiinni laakereiden sisäkooleissa. Piti vasaralla naputella. Kun moottori oli saatu ulos, niin vanhat laakerit sisäreiän läpi naputtelemalla pois ja uudet pakastimessa kylmennetyt 15mm hylsyllä naputellen sisään.

      Puhallin paikalleen ja sähköt kiinni. Sitten puhallin taas irti, kun lukkoprikka oli unohtunut asentaa ;().

    • Anonyymi

      ILTO440 Econo -malliin Würthin 608 2RS laakerit tulopuolelle. Puhaltimen irroituksen tieltä poistin termostaatin, joka lähtee näppärästi irti pyörittämällä tyvessä olevaa jousitettua lukitusrengasta. Poistin myös LTO-kennon, että sain kennon puoleisen seinän antamaan periksi ja puhaltimen poistoa helpottamaan. Uudet laakerointi ei täysin äänettömältä vaikuttanut, katsotaan muutaman tunnin sisäänajon jälkeen mikä on tilanne.
      Homma on kyllä sinänsä helppo, ei tosiaan tarvitse mitään erikoistyökaluja. Pelkkä vaihto ei varmaan varttia enempää per puhallin vie eka kerran jälkeen. Eipä tullut havaittua vaikutusta tasapainotukseen, enkä kyllä tiedä mikä edes olisi fysiikan lakien mukainen vaikutusmekanismi, kun vain laakerit vaihdetaan. Näytti olevan joku paino siivessä kiinni, jota en tietenkään "huoltanut" irti samalla.
      Tarvittaessa hankin uudet paremmat laakerit ja vaihdan uudelleen, nyt kun homman osaisi tehdä vaikka pimeässä. Kaipa se kesäkin joskus tulee, joten madolliset vaihtolaakerit käytän sitten vaikka rullaluistimissa loppuun, kokohan on tosiaan sama.

    • Anonyymi

      Viimeksi kirjoittelin 2012 kun kiinalaiset laakerit kestivät vuoden, silloin vaihdoin hyvät saksalaiset tilalle ja nyt siis kestivät 10 vuotta.

      Nyt sitten soitin laakerikauppaan ja tarjosivat hyviä Japanilaisia laakereita, noita haen iltapäivällä, huomenna olisi tarkoitus asenella, Jeo-vent ivlto lla ollut käytössä 22 vuotta.

    • Anonyymi

      suako mennä itte asenteleen? amtööri

    • Anonyymi

      Jeo vent lto
      Vähän aikaa vierähti, olisiko 3 viikkoa kun vaihdoin kaikki 4 laakeria taas ( viimeksi 2012) Ongelma on hyvin tiukat laakeripesät. Laakerit hakkaan ruuvarilla ja vasaralla irti ja aina hajoavat. Takaisin hakkaamiseen kannattaa varata juuri sopivan kokoinen hylsy joka osuu vain laakerin ulkoreunoikin ja sen avulla saa laakerin suoraan pesän pohjalle.( Hylsy laakerinpäälle ja varovasti nakuttelee vasaralla sisään)

      Laakerit on halpoja 10-20€ 4 kpl ja samalla kannattaa ostaa pari lukkoprikkaa varuiksi. Myös lukkoprikkapihdit on kätevät

    • Anonyymi

      Jeo vent lto
      Niin, samalla kannattaa puhdistaa puhallinsiivet karstasta. Imuri ja hammasharja yhdistelmällä. Siinä menee aikaa 10 min per siivekkeet, oli myös rungon sisällä oli karstaa ja harjasin sieltäkin irti ja imurilla pois

    • Anonyymi

      Laakerivika täälläkin ja moottori on tarkoitus avata. Mistä tietää, minkälainen laakeri tulee hommata? Lukeeko niissä tyyppi jossain, vai pitääkö irrotella vanha ja kiikuttaa laakerigurun arvioitavaksi? Puhallin on R2E140-AL40-45.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2436
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2421
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1731
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1300
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1291
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1175
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      269
      1042
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      53
      989
    9. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      750
    10. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      747
    Aihe