apua palaneelle iholle

kärsivä

Olisiko jollain antaa hyviä neuvoja miten hoitaa auringon polttamaa ihoa kotikonstein? kipulääkkeet ja hydrokortisonit jo tiedän, ja olen tässä kokeillutkin...mutta entä onko jotain muuta millä voisi vielä helpottaa oloa? ei pysty nukkumaan eikä edes oikein laittamaan paitaa päälle kun kaikki sattuu :(

25

15103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tällainen neuvo

      Kroatiassa paikallinen antoi sellaisen neuvon, että palaneelle pitää sivellä jugurttia. Kokeilinkin sitä, eikä se ainakaan pahaa tehnyt.

      • Äskeinen

        Piti vielä sanoa, että myös Aloe Vera -geeli on hyvää. Sitä saa luontaistuotekaupoista.


      • kokenut matkaaja

        maustamatonta,luonnonjugurttia palaneelle iholle.Ja sitten ei saa mennä aurinkoon!!Yks tuossa alempana kirjoitti että jukurtti palaa ihoon..no eihän palaneella iholla enää aurinkoon saa mennä!!Vai melanoomaako kerjäät itsellesi?
        Jukurtin päälle myöhemmin kun se on imeytynyt hyvin,voi laittaa kosteusvoidetta. Aloe vera-voiteet hyviä! Apteekista kannatta kysellä neuvoja,tuotteita.Tärkeintä että iho saa kosteutta,edullisin kosteusvoidekin kelpaa.Ja sitt ei auringonottoa pariin päivään ainakaan.Palaneet kohdat suojattava vähintään.


      • myös jugurttia

        Kreikassa myös neuvoivat laittamaan rutkasti jugurttia iholle, jos se on päässyt palamaan.


      • Rodos
        myös jugurttia kirjoitti:

        Kreikassa myös neuvoivat laittamaan rutkasti jugurttia iholle, jos se on päässyt palamaan.

        Minuakin paikalliset neuvoi laittamaan LUONNON jukurttia palaneelle iholle, ukkokulta oli polttanut itsensä karrelle, pilvisenä päivänä!
        Ilta oli pilaqlla mutta aamulla iho oli sileä ja ruskea! Oli se ihme, ei kesinytkään.


    • vierailija

      Huh, huh kokemusta on. Ei smetenaa tai jugurttia missään vaiheessa, koska se palaa iholle ja sitten se vasta sattuu. Minulle kävi juuri näin ja sitten monta päivää sain liotella palanutta kermaa ja jugurttia iholta.

      Paras on mennä apteekkiin ja sieltä saa parhaan vinkin. Jos muistan oikein niin apteeksissa jopa sekottavat sellaisen viilentävän voiteen. Kylmä suihku monta kertaa päivässä jäähdyttää ihoa. Alea veera on todella hyvä.


      Musta jatkossa pysytellä varjossa, käyttää aurinko rasvoja vaikka olisit varjossa.

      • kai kukaan!!

        No ei kai kukaan idiootti jugurtti päällä aurinkoon mene!! Vai sinä siis menit? Ei ole totta. Kyllä se jugurtti on tarkoitettu käytettäväksi ihan sisätiloissa - ja auttaa muuten auringon polttamaan ihoon.


      • palanut selkä

        mulla paloi vuosia sitten selkä Kreetalla. hain luonnon jugurttia ja sitä meni 2 purkkia selkään. illalla huuhdoin sen pois ja seuraavana aamuna oli reppu selässä ja samarianrotkon kävely sujui ongelmitta. tosin sisällä olin sen illan ja haju ei tietty ollut miellyttävä.


    • on auttanut

      kun olen sivellyt oliiviöljyä yöksi iholle. Se imeytyy hyvin eikä jätä ihoa öljyiseksi, ja sen sisältämä e-vitamiini auttaa ihoa paranemaan nopeammin

    • Monesti kokenut

      Rodoksella poltin (taas kerran) ihoni muutama vuosi sitten ja menin apteekkiin kysymään neuvoa. Sain sellaisen partavaahdon tapaisen vaahdon, joka sisälsi kamferia ja tuoksui miedosti kamferille ja voi kuinka se helpotti ja auttoi.
      Harmitti, kun se loppui, kun Suomesta sellaista ei saa, en ainakaan ole löytänyt.

    • Harbison

      Eräs chileläinen tuttava paloi ja hän hieroi ihollensa raakaa tomaattia ja kertoi sen auttavan sekä helpottavan palovammoihin.

    • Panthenol

      Käy Tallinnassa apteekissa ja osta Panthenol-sprayta. Se on uninpuhdistusaineen näköistä vaahtoa, suihkauta sitä iholle, anna vaikuttaa n. 10 min. ja hiero loput vaahdosta ihoon. Useita pulloja on kulutettu etelänmatkoilla ja auttaa takuuvarmasti, ilman sitä ja Etono-stickiä ei reissuun kannata lähteä...

    • Kesä-Kukka nro 1
    • vaahtomainen

      hei
      sun nahkas on varmaan jo toipunut, mutta jos joku toinen hakee apua, laitan oman vinkkini vielä:

      On olemassa sellainen vaahtomainen tuote kuin Bepanthol. Muitakin samanlaisia on olemassa, muistaakseni joku Flamispray.
      Auttaa tosi hyvin!

      kreikasta ainakin sai Farmakeioista. Ehkä jo suomessakin`?

      • Miiiii!

        Oon maltalla mun kaverin kanssa ja taalla on sellainen rasva kun after sun ja se auttoi heti !! mun kaverin iho paloi kirkkaan punaseksi ja vaatteetkaan ei mennyt paalle ja han kaytti after sunia2 pv ajan ja iho tuli normaaliksi ja se myos lievensi kipua !! ja turhaan te kaikki riitelette mika auttaa ja mika ei se on henkilokohtaista ollain auttaaa jugurtti ja jollain ei koittakaa aikuistua !


      • hoito kuntoon
        Miiiii! kirjoitti:

        Oon maltalla mun kaverin kanssa ja taalla on sellainen rasva kun after sun ja se auttoi heti !! mun kaverin iho paloi kirkkaan punaseksi ja vaatteetkaan ei mennyt paalle ja han kaytti after sunia2 pv ajan ja iho tuli normaaliksi ja se myos lievensi kipua !! ja turhaan te kaikki riitelette mika auttaa ja mika ei se on henkilokohtaista ollain auttaaa jugurtti ja jollain ei koittakaa aikuistua !

        Viisainta on olla polttamatta itseään auringossa. Liikaa aurinkoa vastaan suojaudutaan vaatetuksella ja tarvittaessa hakeutumalla varjoon. Aurinkovoiteet estävät palamista, kun käyttää riittävän suuria kertoimia.

        After sun- voidetta kannatta käyttää joka ilta, kun on päivällä ollut pitkään auringossa. Jokaisella aurinkovoide tuotemerkillä on myös tuo auringonoton jälkeen voide. Jos after sun -voidetta ei ole niin tavallinen vartalovoidekin auttaa ihoa saamaan takaisin kosteutta. After sun -voiteissa on viilentäviä kemikaaleja, joita ei tavallisissa vartalovoiteissa ole.

        Kyllä nuo rasvaiset jugurtit, aidot aloe verat ja apteekin hoitovoiteet ovat tehokkaampia auringonpolttamiin kuin after sun -voiteet.

        Tärkeää on muistaa myös riittävä vedenjuonti.


    • PALANUT

      Maito auttaa
      Ota rasvatonta maitoa kulhoon ja kaada sitä päällesi ilman voiteita tai muuta ( tämä kannattaa tehdä vessassa). Sitten ota yyhe ja taputtele sitä ihoosi hyvin hellästi. Maidon kuivuttua kokonaan ihosi tuntuu ''nihkeältä'' ja ''tahmealta''. Sivele After Sun- voidetta (esim. GARNIERin AMBRE SOLAIRE) Maitoa voi sivelää myös ennen aurinkoon menemistä. Itselläni paloi nenä, posket ja käsivarret. Maito lievitti kuumotusta ja punoitusta, mutta After Sun- voide lievitti myös kipua.

    • Aloe geeliä, after sunia, Pantysonia tai Orionin Hydrocortisonia. Itselläni on tälläkin hetkellä niska palaneena ja aloe geeli ei oikeen auttanut, mutta sitten pistin tota Orionin Hydrocortisonia ja se kyllä helpottaa ainakin kipuun.

    • travelbag

      Asunut Kreikassa vuosikymmenia ja myös alussa polttanut itsensa pahasti.
      JUGURTTIA ja kylmaa sellaista !!! tama patee aina.

      voisit myos kokeilla kurkunviipaleita levittaa palaneelle alueelle.

    • Kokemusta on

      Sitruuna auttaa. Kokeilkaa sitä

    • XxPalaxX

      Jugurtti auttaa. Sitä pitää sivellä palanelle iholle, ei
      tietenkään kauheeta kasaa.
      Aurinkoon ei saa mennä, odota ainakin 30 min.
      Kokeillut oon, toimii!

      Myös apteekista löytyy hyviä tuotteita.
      Kannattaa sinne mennä tsekkaan!

      Itselläni on ollut palanut selkä noin 2-3 vuotta sitten.
      Olin kamun kanssa rannalla jotain 6 tuntia!
      Otettiin aurinkoo kauan, siinä sit tuli palanut iho selkään!

    • fiax

      Joo maustamaton luonnonjugurtti toimii siveltynä palaneelle alueelle, ja kookosöljy.

    • jvhvbb

      Paras tapa on olla polttamatta itseään

    • Väsynyt_öidenvalvoja

      Aasiassa tällä hetkellä ja tuli vajaa 3päivää sitten poltettua koko selkä. Eilen iltapäivällä alkoi sen verta paha kutina/kipu, että päätin lähteä lekuriin.

      Ennen tätä toki kokeilin kaiken mahdollisen aloeverat, sunburn creamit, kylmät suihkut/pyyhkeet eipä paljoa auttaneet (sekä ibuprofeinit/paraseta sekotukset). Piti saada suoneen kortisllia tms, että kutina lähti.

      Toki järkyttävä kutina palautui taas 6h jälkeen. Pitänee varmaan lähteä lekuriin hakemaan piikkiä, jos ei aamullakaan ole kaikonnut...

    • Anonyymi

      Raaka sitruuna auttaa hyvin. Leikkaat vaan palan sitruunaa ja hierot sitä ihoon, rauhoittaa heti eikä jää haisemaan

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe