Mikä jyrsijä?

sopii

Elikkä olen 12v ja omistan 2 kania, mutta olen hommaamassa jyrsijää josta on jo sovittu.
Mutta en tiedä mikä se voisi olla.

Nämä ehdot kuitenkin sen lemmikin pitäisi täyttää:

- Sopii lapselle
- Aika halpa ja helppohoitoinen
- Helppo käsitellä ja tottuu siihen nopeasti
- Yksi eläin, jos pitää olla kaksi niin sitten
pieni eläin.
- Ei yleensä pure
- Ei tarvitse mitään jättihäkkiä! Siis ei mikään
120cm pitkä tai 80cm korkea.
- Valvoo päivällä ainakin vähän, eikä melua yöllä
jos on ilta/yö eläin.
- Seura kelpaa, melkein milloin vaan
- Minulla on eniten aikaa iltaisin, mutta on myös
iltapäivällä. Aamulla vähiten..
- Ei tarvitse terraariota.
- Mielellään häkki pystyisi olemaan pöydällä.

Eli nämä vaatimukset pitäisi olla.

Ja vastauksia ja vinkkejä/linkkejä nopsaan!! :)

21

3607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiikerilija1

      Ehkä hiiri... Enpäs tiedä. Onhan ne halpoja, helpphoitoisia, pieniä ja niitä voi pitää kädessä. Ja on ne tietääkseni päivälläkin jonkun verran hereillä eivätkä tarvitse kauheasti tilaa, sopivat häkkiinkin mutta terraario/curverlaatikko, tms. on parempi.

      Mä voisin suositella deguja vaikka jokaiselle, mutta ne tarvitsevat ison häkin, niitä pitää olla kaksi, ne ovat gerbiiliä isompia... Mutta ne ovat pääosin päiväaktiivisia, sopivat lapsillekin (JOS on vastuuntuntoinen, kuten eläinten kohdalla tulisi aina olla!), tottuvat hyvin käsittelyyn, eivätkä ne ole älyttömän kalliitakaan.

      Kannattaa kuitenkin vielä miettiä. Hiirten huono puoli on niiden haisevuus, mikä taas deguilla ei ole ongelmana. Miksi et voi hankkia terraariossa elävää eläintä?

    • Kääpiöhamsteri talvikko

      -sopii lapselle
      -halpa ja helppohoitoinen
      -kasvattajalta paljon käsiteltynä jo lähes kesy heti alkujaan
      -erakko, elää yksin, laumassa lähes aina tulee tappeluita
      -paljon käsiteltynä harvemmin puree
      -ei tarvitse jättihäkkiä
      -ei kyllä pahemmin päivällä valvo ja yöllä saattaa järsiä kaltereita, jos häkkiin pistät
      -seura kelpaa yleensä iltaisin ja silloinhan sinulla oli aikaa?
      -terraario(lasia) duna(muovia) on parempi, kun häkki, jos ei halua hamsterinsa kaluavan kaltereita häiritsevästi etenkin yöllä, mutta häkkikin kyllä käy
      -häkki nimenomaan mielummin pöydällä

      • fannifiii

        ^ Talvikolle on terra tai duna myös siksi parempi, että sinne saa laitettua pallljon purua kaiveluun. Talvikothan tykkää puruissa möyrimisestä ja kaivelusta, joten ei mielellään talvikkoa häkkiin.


    • jyrss

      hamsteri tai hiiri (tai gerbiili)


      - Sopii lapselle
      * kaikki noista sopivat ikäisellesi

      - Aika halpa ja helppohoitoinen
      *kaikki noista ovat aika helppohoitoisia

      - Helppo käsitellä ja tottuu siihen nopeasti
      *hmm.. gerbiilistä en tiedä mutta hamsteri ja hiiri tottuvat nopeasti oikeilla 'toimen piteillä'

      - Yksi eläin, jos pitää olla kaksi niin sitten
      pieni eläin.
      *hamsteri yksin, hiiri laumaeläin, gerbiili laumaeläin.

      - Ei yleensä pure
      *gerbuista en tiedä, hamsteri eikä hiiri yleensä.

      - Ei tarvitse mitään jättihäkkiä! Siis ei mikään
      120cm pitkä tai 80cm korkea.
      * ei kovin isoja häkkejä

      - Valvoo päivällä ainakin vähän, eikä melua yöllä
      jos on ilta/yö eläin.
      *gerbut päivällä hereillä, hiiret päivällä ja hamsterit on yöelukoita pitää melua varsinkin yöllä.

      - Seura kelpaa, melkein milloin vaan
      *hamsuille kelpaa seura illoin aamuin SITÄ EI SAA HERÄTTÄÄ, gerbuille kelpaa, hiirille kelpaa.

      - Minulla on eniten aikaa iltaisin, mutta on myös
      iltapäivällä. Aamulla vähiten..
      *tähän sopisi kaikki. kunhan ei kovin myöhään illalla.

      - Ei tarvitse terraariota.
      *kaikille mieluiten terraario. hamsuille hyvin menee duna. gerbiilit vaatii terraarion EI häkkiä.

      - Mielellään häkki pystyisi olemaan pöydällä.
      *kaikkien häkit/terraariot pöydällä, jyrsijät ovat saalis eläimiä ja pelkäävät kaikkeä ylhäältä päin tulvaa, mikä tekee niille stressiä.

      • Uroshiiret yksin naarashiiret pareittain tai laumassa.


    • sopii

      Juu tuota noin...

      Eli siis ehdotitte:

      -Degu
      -Hamsteri
      -Hiiri
      -Gerbiili

      No sanoin vähän mielipiteitäni:

      - Iso EI tulee Hiirelle.
      Äitini inhoaa hiiriä ja minusta niiden ulkonäkö ei ole kehuttava.

      - Gerbiili on vilkas eläin, tiedän sen kun siskollani ja serkullani on ollut yhteisenä 2 gerbiiliä.
      Sitä olen miettinyt aikaisemminkin, eli se on listallani.

      - Hamsteri on myös listallani.
      Siitä en osaa sanoa oikeastaan huonoja puolia paitsi, että siskollani on Talvikko ja se puree älyttömästi!

      - Degu on myöskin listoillani.
      Ne ovat ihania ja seurallisia, tiedän siis sen.
      Huono puoli on se, että ne elävät niin pitkää.

      -Listoillani on vielä Rotta.
      Ne ovat ihania ja älykkäitä eläimiä.
      Huono puoli: naarailla usein kiimat ja silloin aggressiivisia.

      • Tiikerilija1

        Mitenniin degujen _huono_ puoli on että ne elää niin pitkään? Sehän niissä just huippua onkin! Jos verrataan degu rottaan...

        No, luonnollisesti rotta elää lähes aina lyhyemmän aikaa ja vanhenee huomattavasti nopeammin. 4-vuotas rotta tuntuu olevan aika lailla ikäloppu (ei mulla niistä hirveästi kokemusta ole, viisaammat korjatkaa jos tarvetta on!), mutta 4-vuotias degu porskuttaa vielä hyvää vauhtia, normaalisti.

        Molemmat lajit tarvitsevat isot häkit ja SEURAA. Degut sopii myös häkkiin, mutta siinä on muutamia kriteerejä... Ihan mikä tahansa häkki ei kelpaa. Mutta aika kovat kriteerit sulla noissa, tällaseen harrastukseen kannattaa panostaa. Sitten siitä on paljon iloa ;)

        Mulla itselläni on ollut rotta (huom. rotta, valitettavasti vain yksi), hiiriä, kääpiöhamsteri, gerbiilejä ja tietysti deguja. Degut on vaan jostain syystä niin ykkösiä, mutta sekin on tietysti mielipideasia. Hyvänä puolena on myös niiden hajuttomuus, jos häkki pidetään siistinä ja se on helppo puhdistaa.

        Jos haluat lisää tietoa deguista niin mun sivuilta löytyy:

        www.koti.phnet.fi/jennikor


      • >>>-Listoillani on vielä Rotta.
        Ne ovat ihania ja älykkäitä eläimiä.
        Huono puoli: naarailla usein kiimat ja silloin aggressiivisia.>>>

        Anteeksi? Naaraat kiiman aikaan aggressiivisia? Tuo on näköjään jäänyt kertomatta mun naaraille! Olen omistanut rottia reilut seitsemän vuotta, naaraita on ollut/on yhteensä 14 kipaletta. Yksikään ei ole ollut kiimaisena aggressiivinen, mitä nyt muutama saippuapalatyypin neito on joukkoon mahtunut eli niin kova meno päällä ettei ole sanottavasti pystynyt käsittelemään. Mutta mitä siitä? Osalla naaraista taas ei ole kiimaa koskaan edes huomannut.

        Rotta on vaativa eläin, joka tarvitsee ison häkin. Olin itse aikoinani ikäisesi ensimmäisen tyttökaksikon tullessa ja oli hyvä, ettei muita lemmikkejä ollut; rotta tarvitsee paljon omistajansa aikaa, iso häkki on jaksettava siivota ja tuhojakin huusholliin tulee. Rottahäkin minimimitoiksi voisi sanoa n. 70 x 50 cm pohjapinta-alaksi ja korkeutta minimissään 60 cm, naaraille vähintään 80 cm. Omalla akkalaumalla on käytössä 100 x 50 x n. 115 cm kokoinen häkki, mikä ei ole yhtään liian pieni. Rotan häkki ei siis kokona puolesta voi olla pöydällä, koska tällöin siivous olisi hankalaa.

        Häkin siivoukseen tosiaan menee aikaa. Häkissä on oltava tasoja, riippumattoja yms. virikkeitä, jotka on pestävä/vaihdettava suht tiuhaan tahtiin. Rotta pissii ympäri häkkiä ja varsinkin naaraiden bravuurinumero on asettua häkin nurkkaan ylimmälle tasolle ja pissiä sieltä myös häkin ulkopuolelle. Häkin virikkeellistämiseen menee aikaa - rotta on älykäs eläin joka vaatii paljon virikkeitä ja nimenomaan rotille sopivaa toimintaa, joku juoksupyörä vaan stressaa kun siinä ei muuta voi tehdä kuin juosta, juosta ja juosta päämäärättömästi. Jaloitellessaan rotta varmasti jyrsii ainakin parit johdot poikki vaikka niitä kuinka vahdit. Joku ehtii varastamaan suklaapatukkasi ja piilottamaan sen lopullisesti.

        Rotta on yksi vaativimmista jyrsijöistä. Vastapainoksi se on hauska, seurallinen ja ihmisrakas olento, jolla on ihailtavan tasavertainen ote ihmisen ja rotan yhteiseloon - samaa ei voi sanoa yhdestäkään hiirestä tai hamsterista, jotka sinällään kivoja viipokkeita ovat nekin.

        Henkilökohtaisesti suosittelisin sinulle sitä hamsteria. Kasvattajalta hankittu hamsu on kesy ja ihmisiin tottunut, joka ei pure jos sille ei anna hyvää syytä siihen (esim. varomaton käsittely, herätys kesken unien, liian herkullinen tuoksu sormissa jne). Tutustu havittelemiisi lajeihin lajiyhdistysten sivuilla - ja mihin tahansa lajiin päädytkin, hanki se kasvattajalta, älä eläinkaupasta! http://www.skjl.net


    • rockmimmi12

      degussa kaikki noi muut täsmää paitsi et se ei oo hajuton se pissailee aika paljon ainakin mun pojat.ja se tarvii korkeen häkin paras ois häkin ja terraarion yhdistelmä ne ei yleensä oo kalliit jos ostat joltain joka myy vaik ajan puutteen vuoksi niit degui tarvii yleensä 2.mut oon kul pitänyt mun deguista ne on tosi kivoi ja ne on tottunut muhun nopeestti ja kyl ne viihtyy kavereittenikin käsis mutm häkistä ne ei anna niitten nostaa.

    • Koirazii

      Ensimmäiset gerbiilini hankin kun olin 10-vuotias. Ne eivät virtsaa paljon, joten ei myöskään haise paljon. Pitää olla terraario tai duna, mieluummin terraario. Lasinen terraario. Minulle on sattunut yksi tapaus, kun gerbiilit purivat dunaan reiän.

      Vilkkaita otuksia. Ne nukkuvat 2-4 tuntia, ovat sitten hereillä 2-4 tuntia jne. Ne kaivavat tunneleita innokkaasti ja puuhaa riittää pahvista hiekkaan. Chinchillahiekkaa täytyy käyttää terraariossa päivittäin, jotta gerbiilit voivat peseytyä. Vaikka gerbiili on laumaeläin, se ei pure, tottuu helposti käteesi eikä välttämättä vaadi jaloittelua jos terraario on tarpeeksi iso.

      Päivällä hereillä
      Tottuu käsittelyyn (jos tietysti osaat opettaa oikein)
      Ei virtsaa paljoa, ei haise paljoa
      Puhdistus kerran viikossa / kahdessa viikossa / kuukaudessa
      Tekemistä riittää
      - Yöllä hereillä
      - EI MUOVIA!! Jyrsivät sen.
      - Laumaeläin
      - Kovia karkaamaan

      Gerbiilitietoutta on yli kahden vuoden edestä, ja jos on jotain kysyttävää, kysy pois.

      • Koirazii

        Muovia ei myöskään siksi, koska jos gerbiilit jyrsivät sitä, muovin osia saattaa jäädä suolistoon. Eikä se ole terveellistä todellakaan.

        Puisia, keraamisia virikkeitä saa toki antaa. EI JUOKSUPYÖRIÄ!! Jos juoksupyörä ei ole umpinainen, häntä voi jäädä pinnojen väliin. Jos juoksupyörä on muovinen, se syödään ja tiedät mitä siitä seuraa. Jos haluat juoksupyörän, hanki puinen ja umpinainen. Niitä on harvassa, mutta olen nähnyt sellaisen Karlie Wonderland merkkisen juoksupyörän, joka oli puinen ja umpinainen. Todella hyvä gerbiileille, mutta laita terraarioon vain kun vahdit itse vierestä.

        Karlie Wonderland merkkiset tavarat ovat muutenkin hyviä, googlesta kuvahaulla etsimällä löydät kaikenlaista mukavaa.


      • Minhattan-gerbut

        Olen kasvattanut gerbuja jo 2 vuotta ja niitä on ollut yhteensä noin 6 vuotta, eikä juuri kukaan ole karannut. ja gerbiili ei ole aina yöllä hereillä, meidänkin gerbuilla on oma rytmi, välillä ne nukkuu ja valvoo päivällä, samoin yöllä.


      • ikxjfoösnfkbhfsiu

        mulla on 4 gerbiiliä mulla ne päivät nukkuu ja yöllä riehuu kamalasti en saa nukuttua kunnolla.


    • i<3degus

      Kannattaa hommata degu ne on pieni mutta tarvistee olla 2 ne nukkuu yleensä yöllä =) ja on sosiaalisia ja seurallisia!ps:_totut helposti! itselläni on 2 degua :D

      • i<3degus

        ei se haittaa hyvä että elää pitkään =)


      • kaniystävä<3
        i<3degus kirjoitti:

        ei se haittaa hyvä että elää pitkään =)

        pitää pöydällä :D ainoo harmi et pöydälle ei mahu sit mitään muuta..


    • sgjavdjsdf

      voiss olla gerbiili niitä pitää olla 2 tai sitten rotta.

    • 2007___2011

      sori vastaus jälkee päi...oot 17v....sopis degu? Degut on nii söpöii :)!!!

    • F

      Sanoisin että noilla vaatimuksilla ei mikään. Olet rajannut ihan liian tarkasti asian. Hanki pehmolelu!

      - Hamsteri kävisi muuten, mutta ei ole päivällä hereillä ja meluaa yöllä.
      - Hiiri kävisi muuten, mutta ei kesyynny helposti, jää hieman araksi.
      - Degut vaatii paljon tilaa vaativat kaverin
      - Rotat vaatii paljon tilaa ovat laumaeläimiä
      - Gerbiilit eivät ole helposti käsiteltäviä, eivätkä oikein välitä ihmisseurasta, ja nekin vaativat tilaa ovat laumaeläimiä

      Jos suostut rajaamaan vaatimuksiasi niin omasta kokemuksesta suosittelen hamstereita ja rottia. Molemmat ihastuttavia olentoja.

    • F

      No ompa taas vanha topicci nostettu ylös! Onko aina pakko nostella näitä. Älkää kiltit enää vastatko tähän, aloittaja tuskin enää kaipaa apua päätöksessään!

      • Anonyymi

        Miks ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe