kissan synnytys

tuleva kätilö

Heips!

Olen tässä kauhulla lueskellut kaiken maailman artikkeleita kissan synnytyksestä ja todennut itseni todella avuttomaksi.

Kissan synnytykseen on aikaa vajaa viikko ja muuta en ole tehnyt kuin laittanut tytölle synnytyspesän valmiiksi kylppäriin. Tosin se ei siinäkään näytä viihtyvän ollenkaan.

Noissa artikkeleissa käsketään vahtimaan kissaa viikko ennen synnytystä ja putsaamaan takapuolta ja nisiä. Synnytykseen pitäisi varautua lämpimien vesien, pyyhkeiden ja desinfiointiaineiden kanssa ja pennut pitäisi punnita...Jos vielä yhdenkin artikkelin luen, niin tulee paniikki. Täytyy sanoa, että itse en olisi näin onnetonta kätilöä avukseni synnytykseen kelpuuttanut!

Voisiko joku kokeneempi kertoa, millainen tilanne tuo synnytys on? Ja mitä jos se alkaa keskellä yötä enkä herää tarkkailemaan kissaa. Ymmärsin niin, että ylensä kissa hoitaa homman yksinään eikä siihen tarvitse puuttua, mutta kun on ensikertalainen kyseessä niin voi tarvita apua.

83

24372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • synnytyksestä

      Pesä onkin syytä laittaa emolle noin viikkoa ennen, kuten olet tehnytkin. Oppii tietämään, että se on häntä varten siellä odottamassa tulevaa tapahtumaa varten. Paria päivää ennen voit ruokaöljyllä ja talouspaperilla pyyhkiä nisät, jotta niissä oleva vaha lähtisi pois, jolloin pentujen on heti helpompi saada sitä terveellistä ternimaitoa, josta saa suojan itselleen.

      Kissaa ei varsinaisesti tarvitse vahtia viikkoa ennen koko aikaa. Yleensä emo ilmaisee synnytyksen läheisyyden itse sinulle. Kissa lopettaa noin päivää ennen syömisen ja synnytyksen lähestyessä hoo-hetkeen, niin yleensä emo seuraa "kätilöä" taukoamatta ja välillä käy itse pesässä kuopimassa. Synnytyksen alettua sitten yleensä itse ymmärtää mennä sinne synnytyskoppaan ja toivoo silloin, että kätilö olisi siinä henkisenä tukena mukana synnytyksessä.

      Varaa pieniä froteepyyhkeitä ja talouspaperia ja tosiaan vaaka, jolla punnitset pennut hetimmiten, kun ovat syntyneet. Juuri, kun ovat syntyneet, siis vielä märkiä, näet kaikista parhaiten pennun sukupuolen. Itse punnailen aluksi joka päivä, koska silmällä ei näe pienistä, onko paino noussut kuinka paljon tai peräti pudonnut ja muutenkin kannattaa pentuja käsitellä heti vauvasta asti, koska se jo vaikuttaa pennun sosiaalisuuteen. Yleensä emo katkaisee napanuorat, mutta omassa tapauksessa joudun ne melkein poikkeuksetta katkomaan itse, eli jos tällainen tilanne tulee, niin parin sentin päästä "nirhit" sen sormilla poikki, varoen vetämästä sitä, koska muutoin saattaa tulla pennulle napatyrä.

      Jos synnytys alkaa keskellä yötä, kuten se muuten onkin hyvin tavallista, niin ei siinä muu auta, kun itsekkin silloin valvoa tapahtumaa ja onhan se kuitenkin ihan valvomisen arvoinen ainutlaatuinen tapahtuma sinulle ja kissallesi:-)

      Kun synnytys on ohi, kissa on hyvin levollinen, kehrää ja imettää pienokaisiaan. Älä hätäile, jos pentuja ei tule solkenaan, yleensä emo tyhjentää toisen kohdunsarven ja sitten voi hyvinkin levätä keskimäärin parisen tuntia (tämä on hyvin yksilöllistä). Laske myöskin istukoitten määrä, eli jokaista pentua kohden tulee istukka mukana, saattaa tulla synnytysten välillä tai sitten myöhemmin. Vaihda synnytyksen loputtua pesään kuivat pyyhkeet

      En tiedä tuliko kaikki, mitä halusit tietää, kysy lisää, niin neuvon vielä sinua.

      Usean synnytyksen läpikäynyt:-)) Onnea sinulle, kyllä se sujuu hyvin, toivotaan ainakin. Ainahan se eka kerta jännittää.

      • tuleva kätilö

        Joo elikkäs sitä piti vielä kysyä, että kuinka nopeasti pitää itse puuttua peliin, jos ei kissa itse ala nuolla kalvoja pois pennulta ja napanuoraa pure poikki? Ja meneekö se helposti kynsillä? Jänskättää kun tuo meidän neiti on vähän sellanen huoleton kaveri, että ymmärtääkö se mitä tapahtuu! Vaikka kyllä kai ne vaistot kertoo vähän yksinkertaisemmallekin kisulle, miten toimia.. :)

        Kiitos vastauksista!


      • synnytyksestä
        tuleva kätilö kirjoitti:

        Joo elikkäs sitä piti vielä kysyä, että kuinka nopeasti pitää itse puuttua peliin, jos ei kissa itse ala nuolla kalvoja pois pennulta ja napanuoraa pure poikki? Ja meneekö se helposti kynsillä? Jänskättää kun tuo meidän neiti on vähän sellanen huoleton kaveri, että ymmärtääkö se mitä tapahtuu! Vaikka kyllä kai ne vaistot kertoo vähän yksinkertaisemmallekin kisulle, miten toimia.. :)

        Kiitos vastauksista!

        Yleensä pennulta on kalvot puhjenneet matkalla itsestään, jos ei ole, niin kyllä kissa sen itse tekee, jos ei niin puhkaise pian, että pentu saa happea. Napanuoran nirhimisellä ei ole kiirettä, voit ensin seurailla, tekeekö emo sen itse, vai alkaako katsoa sinua anovasti silmiin, että tämähän on se kätilön homma, voisitko vähän auttaa minua:-) Napanuora on hyvin sitkeää, joten kyllä sitä saa aika kovasti nirhailla, on kuitenkin parempi konsti mielestäni, kuin katkaista saksilla, jolloin napa on sidottava langalla, tätä systeemiä en ole itse koskaan käyttänyt. Pennun synnyttyä varulta vielä varovasti avaan pennun suun ja pyyhin talouspaperilla limat sieltä pois ja samalla varmistan, että ei ole kitalakihalkiota, joita joskus on ollut ja sehän tarkoittaa sitä, että tällainen pentu ei pysty imemään maitoa, se tulee nenän kautta pois, mutta älä tästä nyt huolestu suotta. Anna emän syödä parit istukat, saa siitä ensiravinnon, heitä loput pois, ettei kissa saa niistä ripulia.

        Kyllä kaikki hyvin menee, kun itse pysyt rauhallisena vieressä:-)))

        Ensikertalaisellakin herää äidin vaistot ihan luonnostaan:-)


      • hymyhuuli
        synnytyksestä kirjoitti:

        Yleensä pennulta on kalvot puhjenneet matkalla itsestään, jos ei ole, niin kyllä kissa sen itse tekee, jos ei niin puhkaise pian, että pentu saa happea. Napanuoran nirhimisellä ei ole kiirettä, voit ensin seurailla, tekeekö emo sen itse, vai alkaako katsoa sinua anovasti silmiin, että tämähän on se kätilön homma, voisitko vähän auttaa minua:-) Napanuora on hyvin sitkeää, joten kyllä sitä saa aika kovasti nirhailla, on kuitenkin parempi konsti mielestäni, kuin katkaista saksilla, jolloin napa on sidottava langalla, tätä systeemiä en ole itse koskaan käyttänyt. Pennun synnyttyä varulta vielä varovasti avaan pennun suun ja pyyhin talouspaperilla limat sieltä pois ja samalla varmistan, että ei ole kitalakihalkiota, joita joskus on ollut ja sehän tarkoittaa sitä, että tällainen pentu ei pysty imemään maitoa, se tulee nenän kautta pois, mutta älä tästä nyt huolestu suotta. Anna emän syödä parit istukat, saa siitä ensiravinnon, heitä loput pois, ettei kissa saa niistä ripulia.

        Kyllä kaikki hyvin menee, kun itse pysyt rauhallisena vieressä:-)))

        Ensikertalaisellakin herää äidin vaistot ihan luonnostaan:-)

        Siis ihanaa asiallista ja ymmärtäväistä !! Kiitoksia kovasti minunkin puolestani tälle vastaajalle. Itseänikin askarruttanut kovasti näin kun ensikertalaisia olemme molemmat, sekä kisu, että minä =) Pentujen liikkeet ovat tuntuneet jo reiluina yli viikon, että kohta varmaan meillekkin ihania pentuja saadaan!!

        Paljon paljon ruusuja sinulle..


    • Annarkisti

      Minä laitoin kanssa pesän valmiiksi, mutta eipä tuo meitin neiti siinä tykänyt olla.olin kanssa itse hätää kärsimässä kun en ollut ikinä edes nähnyt kun kissa synnyttää.Noh sitten tuli se h-hetki...minun syliin :) kissa synnytti vappuuaattona pennun,tosin kuolleen minun syliin.Emo söi kuolleen pennun kun totesi itse ettei sitä saada enää henkiin :(.Tuli toinen h-hetki kaksi päivää myöhemmin, ja taas minun syliin.Siirsin emon täälä kertaa ensimmäisten polttojen jälkeen rakentamaani pesään.Sinne hän synnytti 4 tervettä poikasta, jotka täyttivät tänään 8 viikkoa.Suloisia kun mitkä.Älä huoli,kissan syynnytys menee melkein aina hyvin ilman mitään ongelmia.Onnea synnytykseen.
      Minulle silloin sanottiin että kissa lähtee yksin synnyttämään, mutta ei meitin kisu.tuli syliin ilmoittamaan,että nyt supistaa...pennut tulee...äiti auta! :)
      Jos emo on ulkokissa, huolehdi että pidät sen liekassa sen aikaa kunnes synnytys on ohi, koska voi mennä muuallekin poikimaan jos on tätä erakon vikaa, silloin et välttämättä löydä pentuja ja pennut saattavat villiintyä :(
      Onnea synnytykseen!

      • poikaystäväni

        on toiminut emolle kätilönä. Halusin vaan rauhoitella, että todennäköisesti osaat toimia ihan oikein ja olla avuksi kisullesi juuri hyvin, varsinkin kun olet saanut noin paljon hyviä neuvoja. Joten toivotan tässä vaan oikein hienoa ja onnellista tapahtumaa teille!


    • Maalaisjärkeä nykyhössötyks...

      Moikka!

      Itse muutin maalle kaupungista yli vuosi sitten ja nyt oon saanu opetella elämän normaaleita ilmiöitä ihan omin silmin. Meillä kissa synnyttää n. 3 vko:n päästä ja nyt aloin etsiin tietoa kissan synnyttämisestä ja pentujen hoitamisesta.

      Olin aivan äimänä ku luin todennäkösesti saman artikkelin jossa kehotettiin varautuun synnytykseen desinfiointiaineen, puntarin ja lehtiön kans!!! Ei voi ku ihmetellä ihmisten yliampuvaa hoivaamista . Kyllä se on kissa joka sen synnytyksen hoitaa alusta loppuun. Toki haluan itsekin olla Misun lähellä kun se synnyttää.

      Alussa kyselin poikaystävän äidiltä miten pitäis toimia kun Misu synnyttää. Samainen kissa on nimittäin tehnyt jo kolmet pennut ja nyt on neljännet tulossa.

      Olin vähän ihmeissäni ku asiaan suhtauduttiin niin rauhallisesti ja luonnollisesti. Tuntu et pahvilaatikko ja pehmeät vällyt riittää. Ei täällä ole ennenkään valvottu öitä odottaen kissan synnyttämistä ja silti jokainen pentu on syntynyt terveenä, lukuunottamatta edellistä keskenmenoa.

      Misu oli itse syntynyt meidän talon välikatolle talvipakkasilla villikissasta ja mun poikaystävä poimi sen talteen 11 v. sitten. Ei siellä välikatolla kukaan ollu auttamassa desinfiointiaineen, lehtiön ja puntarin kaa :) Ja terve kissa tuli.

      Maalla kissat syntyy vapaana luonnossa ja elää ilman minkäänlaisia rokotuksia. Ja silti ovat hyvinvoivia, terveitä ja onnellisia. Joskus Misulle annetaan matokuuri. Kai se paras neuvo on, että annetaan luonnon hoitaa hommansa ja ihminen on vain sivustaseuraaja. Vedetään pentua peräpäästä jos omin avuin ei pääse, hierotaan pyyhkeellä jos ei meinaa alkaa hengittään ja pidetään pahvilaatikko ja ympäristö siistina.

      On hyvä lukea ja etsiä tietoa kissan synnytyksestä ja ottaa oppia , mutta mitään neuvoja ei kannata noudattaa jokaista pientä yksityiskohtaa myöten jos ei tuunnu omasta mielestä järkevältä... Kaikkea hyvää synnytykseen! Pidä vain maalaisjärki päässä:)

      • hähh?!

        Jos se teitin Misu on ollut yli 11 vuotias kun pennut saanu, niin siinä onkin paljon järkeä!


        Joo, tiedä topici on vuoden vanha, mut google rakas johdatti mut tänne, kun kissa on saamassa pennut lähiaikoina :) Oon 3 muuta pentuetta kasvattanu, toisen kissan tosin.


      • O_o.
        hähh?! kirjoitti:

        Jos se teitin Misu on ollut yli 11 vuotias kun pennut saanu, niin siinä onkin paljon järkeä!


        Joo, tiedä topici on vuoden vanha, mut google rakas johdatti mut tänne, kun kissa on saamassa pennut lähiaikoina :) Oon 3 muuta pentuetta kasvattanu, toisen kissan tosin.

        mikä vika jos 11 v synnyttää ?
        maalaisjärkee tottakai kannattaa käyttää.
        meillä ku meijän Misu teki pentunsa neljä vuotta sitten, ei me edes oltu paikalla. laitettiin kyl pehmustettu juttu mun sängyn alle odottamaan sitä hetkeä. ku tulin koulusta kotiin niin pennut ja Misu siellä vartoi. kuului pieni maukuna sängyn alta. En tiedä miksi tästä tehdää niin suuri juttu et tarvitaan kätilö ja kaikki mahdolliset :D toki ne voi olla. eipä ne varmaan haittaakkaan :)


      • -A-
        O_o. kirjoitti:

        mikä vika jos 11 v synnyttää ?
        maalaisjärkee tottakai kannattaa käyttää.
        meillä ku meijän Misu teki pentunsa neljä vuotta sitten, ei me edes oltu paikalla. laitettiin kyl pehmustettu juttu mun sängyn alle odottamaan sitä hetkeä. ku tulin koulusta kotiin niin pennut ja Misu siellä vartoi. kuului pieni maukuna sängyn alta. En tiedä miksi tästä tehdää niin suuri juttu et tarvitaan kätilö ja kaikki mahdolliset :D toki ne voi olla. eipä ne varmaan haittaakkaan :)

        Maalaiskissat ja kalliit rotukissat taitaa olla vähän eri asia. Kyllä itseä ainakin huolettaa tulevan kasvatuskissani ensimmäinen synnytys, kun olen itse vielä ihan kokematon. En halua ottaa sitä riskiä, että pennut ja mahdollisesti myös emo menehtyy. Joten varaudun kyllä huolella juurikin noiden pyyhkeiden ja lehtiön kanssa (johon voi merkata esim. pentujen painon ja pitää kirjaa istukoiden määrästä, että kaikki varmasti tulleet ulos). Sen verran tulee käytettyä rahaa astutukseen ja eläinlääkäriin (monta sataa euroa ennen synnytystä), että haluan seurata tarkasti synnytystä, että kaikki menee varmasti hyvin.


    • miten synnytys meni?

      heippa!

      luin tätä keskustelua vasta nytten, ja haluaisin tietää kuinka synnytys sujui?

      meillekin on pentuja ensimmäistä kertaa tulossa ja itseänikin jännittää todella paljon. toivotaan että kaikki menee hyvin.
      :)

      • Elena

        Ei se kyllä ihan noin mene että maatiaiset hoitavat synnytyksen hyvin ja rotukissat eivät.

        Useinhan maatiaiskissat ovat vapaana ulkona, jolloin usein myös menevät jonnekin piiloon synnyttämään. Jos pentuja kuolee tai jos vaikka emo kuolee, niin sitähän ei sitten tiedä kukaan. Kyllähän ihminenkin on "rakennettu" niin että normaalisti synnyttää normaalisti. Mutta aina kaikki ei mene hyvn meillä ihmisilläkään ja silloin tarvitaan apua!

        Oli kyseessä maatiainen tai rotukissa, ensimmäinen syntyvä pentu voi olla jo vaikka kuollut, se voi olla liian iso tai sitten se on muuten väärässä asennossa. Tällöin kissan synnytys ei eteneä ja vaikka kaikki voivat kuolla!

        Syntyvä pentu voi olla iso, jolloin emon voimat eivät riitä sen ulosponnistamiseen. Tällöin tarvitaan ihmisen apua. Tai jos pentu on syystä tai toisesta heikko, eikä heti osaa itse mennä nisälle, niin sitä pitää auttaa ensimmäisten aterioiden kanssa. Useinhan toki tuollaiset pennut ovat niitä "viallisia" mutta eivät aina.


    • xxxxxxxxxxxxxxxxx

      Muutama vihje lisää jo aiemmin esitettyjen hyvien neuvojen lisäksi. Voisitko miettiä jotain muuta paikka pentupesälle kuin kylpyhuonetta? Ympäristönä se on aika kostea ja riski tulehdusten kannalta. Emon synnytyksen alkua kannattaa seurata, koska pitkittynyt supistelu indikoi ongelmia.

      Jos ensimmäinen pentu ei ole syntynyt noin viiteen tuntiin ensimmäisistä säännöllisistä supistuksista, kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin. Samoin, jos sikiöpussi näkyy, mutta pentu ei tule ulos. Myös kellertävä/vihertävä vuoto on hälytysmerkki yliaikaisista pennuista ja tulehduksesta.

      Napanuoraa ei pidä katkaista saksilla verenvuotoriskin vuoksi. Vedä napanuoraa pennun vatsaan päin toisella kädellä ja nirhaa napanuora poikki toisen käden kynsillä. Älä vedä napanuorasta missään vaiheessa, ettet aiheuta samalla napatyrää.

      Älä anna emon syödä kaikkia istukoita. Se voi aiheuttaa emolle ripulin. Laske istukat, niitä pitää olla yhtä monta kuin pentujakin. Jos ei, niin emo on tulehdusvaarassa.

      Pennut pitää punnita säännöllisesti aamuin illoin synnytyksestä pariin viikkoon asti. Keskimääräinen painonnousu on n 10-20 gr/päivä. Seuraa painoja ja jos paino laskee, anna lisäravintoa. Kissan äidinmaitovastikkeita saa eläinlääkäriltä ja eläintarvikeliikkeistä. Myös itse valmistetut käyvät, ohjeita löydät googlettamalla.

      Tarkasta pentujen napa säännöllisesti ja jos se punoittaa, puhdista se ärsyttämättömällä puhdistusaineella, esim. Betadine.

      Silmien aukeamisen aikaan on hyvä pyyhkäistä luomet puhdistusaineella. Näin vältyt silmätulehduksilta. Käytä tähän tarkoitukseen valmistettua nestettä tai tuoretta kiehuvaan veteen tehtyä laimeaa suolalientä.

      Vaihda pentupesän aluset usein. Älä kuitenkaan vaihda koko pentupesää, koska emo voi kokea sen turvattomana. Älä päästä pentuja kosketuksiin vieraiden kissojen tai desinfioimattomien vieraiden käsien kosketeltavaksi vältääksesi mahdollisen tarttuvan penturipulin.

      Neuvoja olisi vielä vaikka kuinka paljon. Eikö kissasi kasvattaja voisi olla sinulle apuna?

      • kisu cheek

        tosi tosi hyviä ohjeita mul itelläkin on tiineenä oleva kisu (yllätys pennut) ja kiitän kaikkia jotka tänne on ohjeitaan laittanut muistutan vain että mieluummin käytätte sanaa yllätys pennut kun vahinko pennut eihän ne kissalle oo vahinko pennut ja eihän se oo vaarallista mut kerroin mun mielipiteen=)


      • KisKis83
        kisu cheek kirjoitti:

        tosi tosi hyviä ohjeita mul itelläkin on tiineenä oleva kisu (yllätys pennut) ja kiitän kaikkia jotka tänne on ohjeitaan laittanut muistutan vain että mieluummin käytätte sanaa yllätys pennut kun vahinko pennut eihän ne kissalle oo vahinko pennut ja eihän se oo vaarallista mut kerroin mun mielipiteen=)

        nyt on jo kaks poikaa syntynyt meidänki emolle, vielä ootellaan josko tulis lisää. Tämä on toinen kerta ku meillä kissa penikoi, mut aina se on yhtä jännittävää. Ite istuin pahvilaatikon vieressä ku emo synnytti, piti olla henkisenä tukena ku muuten emo hätäili. Jatkoa seuraa..


      • -.-.-.-.-

        Tuosta napatyrästä että eihän se mitään oikeestaan haittaa. On meidänkin kissalla napatyrä, mutta ei se sen menoa ole haitannut. :>


    • toimin

      täysin ilman mitään juttuja koska niitä oli niin paljon, ja tieto hyvin ristiriitaista. Pesän laitoin valmiiksi noin viikkoa ennen ja kissa ei todellakaan pitänyt siitä. Kun kissa alkoi käyttäytymään todella levottomasti ja maukumaan kovaa ohjailin kisun varovasti synnytys pesän luokse ja silittelin ja rauhoittelin sitä. kun synnytys alkoi vahdin vierestä että kaikki sujui hyvin ja katsoin ihan silmämääräisesti että kaikki pennut ovat kunnossa ja hyvän kokoisia. Kun emo oli levännyt vaihdoin pyyhkeet pesästä puhtaisiin. Synnytyksen aikana pidin vieressä koko ajan kananmunan keltuaista ja vesikuppia jotta emo voi heti tankata lisää energiaa jos voimat loppuvat. Tämän kummoisempia ei siihen tarvita. päivystävän eläinlääkärin numero on hyvä olla esillä jos jotain ongelmia tulee. Muuten pärjää maalaisjärjellä.

      Kissasta näkee todella selvästi kun se rupeaa synnyttämään. Se on levoton, haahuilee ympäri asuntoa ja kiertää kaikki lempipaikkansa läpi. Silloin synnytykseen on enää muutama tunti tai vähemmän.

      Ensisynnyttäjää kannattaa tosiaan vahtia ja tarkkailla. Jos ei muuta niin ainakin olla tukena ja rauhoittelemassa koska kissa ei välttämättä tiedä mitä sille oikein on tapahtumassa :)

      Itse myös ohjailin pennut nisille syntymän jälkeen ja myös varmistin että pienin pentu saa myös hyvin maitoa eikä tule tallotuksi :)

      Onnea tulevista pennuista!

      • että meillä lötköteltiin kaikessa rauhassa sängyssä ja minä lueskelin kirjaa. Yhtä-äkkiä vaan katselin miten kissan maha säännöllisesti liikahteli. Ei mitään esioireita ja synnytyspoltot... Ei lopettanut syömistä, ei ollut levoton, ei maukunut. ei mitään... Aivan kuin mitään ei olis tapahtunutkaan.


    • ...

      Kyllä kissaemo, ensikertalainenkin, yleensä itse homman osaa. Sinun tehtäväsi on katsella sivusta ja auttaa tarvittaessa mutta vain tarvittaessa. Siis jos tulee jokin ongelma. Yritä pysyä itse rauhallisena niin ei tarvitse kissan hermostua sinun takiasi.

    • tämä topic

      on ollut jollain tapaa aktiivinen, vaikka onkin aloitettu jo aikapvää sitten, mutta viime viestit ovat ihan viime kuulta :)

      täällä kans odotellaan kovasti pentuja maailmaan! Saas nähdä kuinka emän käy :( on sen verran pieni kokoinen, naapurin kolli kissa kävi huomaamatta vieraisilla meillä, prkl.

      Mutta minkä kokoisia/ikäisiä teillä kissat on ollut kun pennut on tullut?
      Ens kertalaisia täälläkin tosiaan ollaan, kissa että minä. Tavallaan vähä huolettaa koko tuleva synnytys, ihan vain omaa kokemattomuutta ehkä eniten pelkään.
      Pesä on valmiina, mutta eipä se tuolle neidille kelpaa! :s Ehkä sitten kun opetaaatio itse alkaa..
      Ulkona nyt oon antanu kissan olla, sisällä on viihtynyt onneksi eniten. Kovasti itse toivonkin että tekee pennut sisälle, mutta muu porukka joka talos asuu, on vähän sitä mieltä että sisälle se ei pentui tee! No villikissoja sitten tulee, ja just ei tiijä sit tuleeko jotain komlikaatioita (mitä ei toivottavasti tule) niin siinä menee kissa sekä pennut! Ihan tässä viikon sisään on siis pentuja odotettavissa!
      Toivottavasti tulee terveet normaalit pennut! :) Ja löytäisi jokaiselle uuden rakastavan kodin

      • Abh

        Meidän kisuemo oli reilun vuoden kun sai pennut. Tarkkaa ikää ei tiedetä, kun löytökissasta kyse. Arvelisin että vuosi ja neljä kuukautta oli silloin.

        Laitoin pahvilaatikon ja vanhan täkin siihen, laatikko makuuhuoneeseen rauhalliseen paikkaan. Kissa ei käynytkään laatikolla.

        Yhtenä päivänä töistä tullessani yllätyin kun löysin kissan sohvalta kahden pennun kanssa, oli synnyttänyt siinä. Otin varovasti pennut ja vein ne laatikkoon, emä tuli perässä.
        Synnytti parin tunnin päästä kolmannen pennun laatikkoon, siitä pari tuntia, tuli vielä neljäs. Kolmas pentu oli perätilassa ja jäi päästään kiinni hetkeksi. Meinasi siinä hätä tulla, kun ei oikein tiennyt, miten kovasti pientä olisi uskaltanut vetää, mutta kyllä se kuitenki supistusten mukana tuli ulos. Neljäs pullahti ulos ilman mitään vaikeuksia. Emä nuoli heti pennut, söi kalvot ja istukat. Yhdellä pennulla oli pitkään napanuora kiinni, mutta emä hoiteli kaikki kiitettävästi. Kyllä ne ensikertalaisen vaistot oli kunnossa. Eli ei tarvinnut puuttua asiaan ollenkaan, muuta kuin vetää hiukan sitä yhtä pentua.

        Ja siitä laatikosta vielä: Emä kyllä pysyi laatikossa moitteettomasti pentujen kanssa. Siihen kun oli kaksi pentua syntynyt, niin siinä oli niiden tuoksu.


      • guert
        Abh kirjoitti:

        Meidän kisuemo oli reilun vuoden kun sai pennut. Tarkkaa ikää ei tiedetä, kun löytökissasta kyse. Arvelisin että vuosi ja neljä kuukautta oli silloin.

        Laitoin pahvilaatikon ja vanhan täkin siihen, laatikko makuuhuoneeseen rauhalliseen paikkaan. Kissa ei käynytkään laatikolla.

        Yhtenä päivänä töistä tullessani yllätyin kun löysin kissan sohvalta kahden pennun kanssa, oli synnyttänyt siinä. Otin varovasti pennut ja vein ne laatikkoon, emä tuli perässä.
        Synnytti parin tunnin päästä kolmannen pennun laatikkoon, siitä pari tuntia, tuli vielä neljäs. Kolmas pentu oli perätilassa ja jäi päästään kiinni hetkeksi. Meinasi siinä hätä tulla, kun ei oikein tiennyt, miten kovasti pientä olisi uskaltanut vetää, mutta kyllä se kuitenki supistusten mukana tuli ulos. Neljäs pullahti ulos ilman mitään vaikeuksia. Emä nuoli heti pennut, söi kalvot ja istukat. Yhdellä pennulla oli pitkään napanuora kiinni, mutta emä hoiteli kaikki kiitettävästi. Kyllä ne ensikertalaisen vaistot oli kunnossa. Eli ei tarvinnut puuttua asiaan ollenkaan, muuta kuin vetää hiukan sitä yhtä pentua.

        Ja siitä laatikosta vielä: Emä kyllä pysyi laatikossa moitteettomasti pentujen kanssa. Siihen kun oli kaksi pentua syntynyt, niin siinä oli niiden tuoksu.

        täällä hyviä neuvoja, joten kiitos niistä!
        meillä ensimmäistä kertaa tyttöpuoleine kissa, niin sit yhtäkkiä huomattiin, että sehän onki raskaana tää meijän neiti.
        no mikäs siinä, kaikki oli tietenki ilosia, ku taloon saadaan pikkukissoja... no tänään se niiden lapsukaisten syntymäpäivä sit koitti..
        ite olin koulussa niinku sisaruksetkin, neiti oli pennut pyöräyttäny vaatekomeroon, pehmeille peitoille,
        mutta kun ei ollu apu lähellä niin kaksi oli menehtyny jossai vaiheessa syntymää.. Näin ensikertalaisena, (molemmat, meijän perhe ja kissa-neiti) niin ei tiedetty millon pitää olla valmiina synnytykseen..
        Aamulla ennen kouluun lähtöä, tää meidän eve kissa oli vähä semmone rauhaton, mä läpällä sanoin "tänää ne pennut sielt tulee" nii oikein arvattu..
        Mutta kyllä kai se ylempi tahto nää asiansa hoitaa omalla painollaan, niistä pikkusista tuli enkeli kissoja, eli 4 ihanaa pienokaista saatiin hengissä.. kaksi pennuista musta-valkeita ja toiset kaks harmaa-valkosia :)
        Emo on vielä vähä vetopoissa, mutta eiköhän seki siitä, kuhan saa ite syötyä, ja pienokaiset elätettyä! :) Hyvää Joulun odotusta teille kaikille!


      • Kissa 3
        guert kirjoitti:

        täällä hyviä neuvoja, joten kiitos niistä!
        meillä ensimmäistä kertaa tyttöpuoleine kissa, niin sit yhtäkkiä huomattiin, että sehän onki raskaana tää meijän neiti.
        no mikäs siinä, kaikki oli tietenki ilosia, ku taloon saadaan pikkukissoja... no tänään se niiden lapsukaisten syntymäpäivä sit koitti..
        ite olin koulussa niinku sisaruksetkin, neiti oli pennut pyöräyttäny vaatekomeroon, pehmeille peitoille,
        mutta kun ei ollu apu lähellä niin kaksi oli menehtyny jossai vaiheessa syntymää.. Näin ensikertalaisena, (molemmat, meijän perhe ja kissa-neiti) niin ei tiedetty millon pitää olla valmiina synnytykseen..
        Aamulla ennen kouluun lähtöä, tää meidän eve kissa oli vähä semmone rauhaton, mä läpällä sanoin "tänää ne pennut sielt tulee" nii oikein arvattu..
        Mutta kyllä kai se ylempi tahto nää asiansa hoitaa omalla painollaan, niistä pikkusista tuli enkeli kissoja, eli 4 ihanaa pienokaista saatiin hengissä.. kaksi pennuista musta-valkeita ja toiset kaks harmaa-valkosia :)
        Emo on vielä vähä vetopoissa, mutta eiköhän seki siitä, kuhan saa ite syötyä, ja pienokaiset elätettyä! :) Hyvää Joulun odotusta teille kaikille!

        Moikka!
        Tiedättekö minkä ikäisenä kissa yleensä synnyttää ensimmäisen kerran?
        Meidän kissa on syntynyt kesäkuun alkupäässä, voiko pentuja tulla jo ensi kesänä?
        Entä vaikuttaako pentujen lukumäärään se, että pentueessa, jossa kissamme syntyi oli kolme pentua?

        Kiitos kaikille vastauksista!


      • 14
        Kissa 3 kirjoitti:

        Moikka!
        Tiedättekö minkä ikäisenä kissa yleensä synnyttää ensimmäisen kerran?
        Meidän kissa on syntynyt kesäkuun alkupäässä, voiko pentuja tulla jo ensi kesänä?
        Entä vaikuttaako pentujen lukumäärään se, että pentueessa, jossa kissamme syntyi oli kolme pentua?

        Kiitos kaikille vastauksista!

        kyllä kissasi voi saada pentuja jo ensi kesänä, mikäli on joku kolli päässyt astumaan. pentujen lukumäärästä, ei vaikuta. nämä asiat on puhtaasti arpapeliä, samoin sukupuolet ym.


      • Huolestunut..
        14 kirjoitti:

        kyllä kissasi voi saada pentuja jo ensi kesänä, mikäli on joku kolli päässyt astumaan. pentujen lukumäärästä, ei vaikuta. nämä asiat on puhtaasti arpapeliä, samoin sukupuolet ym.

        Meidän katti on nyt viikon sisällä synnyttämässä. Mites menetellään, kun on toinenkin katti talossa, ja kuulin jostain että se voisi syödä pennut. Tehtiin sitten pesä suljettuun huoneeseen, mutta mitä jos ei olla kotona kun rupeaa synnyttämään. Katit eivät oikein ole väleissä (sähisevät toisilleen koko ajan), niin voiko toinen ruveta häiritsemään synnyttävää?


      • Matmor
        Huolestunut.. kirjoitti:

        Meidän katti on nyt viikon sisällä synnyttämässä. Mites menetellään, kun on toinenkin katti talossa, ja kuulin jostain että se voisi syödä pennut. Tehtiin sitten pesä suljettuun huoneeseen, mutta mitä jos ei olla kotona kun rupeaa synnyttämään. Katit eivät oikein ole väleissä (sähisevät toisilleen koko ajan), niin voiko toinen ruveta häiritsemään synnyttävää?

        Meilläki sit syntyy pennut viikon sisällä! =) Ensikertalaine meiän kisu, itsekin vielä pentu, vain vuoden :s Mutta kait silläkin sitten äidinvaistot :) Samassa talossa asustaa myös toinen kisu, tämän tulevan äidin sisko. Miten arvelette sen toimivan? :o Pitäisikö sulkea äidin toiseen huoneeseen? Jännittää kyllä hirveesti ku meiän kisu on viel itekkin niin nuori. Ja vielä suurkiitos kaikille jotka ovat laittaneet tänne ohjeita ja vinkkejä!!


      • Pirita47
        Matmor kirjoitti:

        Meilläki sit syntyy pennut viikon sisällä! =) Ensikertalaine meiän kisu, itsekin vielä pentu, vain vuoden :s Mutta kait silläkin sitten äidinvaistot :) Samassa talossa asustaa myös toinen kisu, tämän tulevan äidin sisko. Miten arvelette sen toimivan? :o Pitäisikö sulkea äidin toiseen huoneeseen? Jännittää kyllä hirveesti ku meiän kisu on viel itekkin niin nuori. Ja vielä suurkiitos kaikille jotka ovat laittaneet tänne ohjeita ja vinkkejä!!

        Meillä syntyi pennut tn iltana 3 tervettä pentua, kuudes kerta kissallemme. Kissa on itse nyt 10 vuotta ja tämä saa olla viimeinen kerta sen verran vaikea synnytys oli. Miedän kisu on maatiaskissa, ja joku täällä mainitsi että ne saattavat mennä ulos poikimaan, vaan eipähän mennyt, tämä rouva haki 14 vuotiaan tyttärreni "kätilökseen" toista kertaa ja siellä ne tyttöni huoneessa nyt nukkuvat tämän ensimmäisen viikon, jolloin ne sitten siirretään alakertaa. Emme ole halunneet pitää heitä alusta asti alhaalla, kun muitakin eläimiä on. Mutta noihin neuvoihin sanon, että ihan turhaa hössötystä kaikki, mutta rotukissoilla ymmärrettävää, jos on astutuksistakin maksettu paljon. Kyllä me se synnytys seurataan ja autetaan kun tarvitaan. Ja joku täällä oli huolissaan siitä, että miten tietää kun synnytys lähetyy, meidän kisu ainakin oli hyvin seurallinen paripäivää ja eikä syönyt paljon mitään, ja oleili synnytyskoppaasaan ja tavallaan "haki tyttöni kätilökseen"


      • Matmor
        Pirita47 kirjoitti:

        Meillä syntyi pennut tn iltana 3 tervettä pentua, kuudes kerta kissallemme. Kissa on itse nyt 10 vuotta ja tämä saa olla viimeinen kerta sen verran vaikea synnytys oli. Miedän kisu on maatiaskissa, ja joku täällä mainitsi että ne saattavat mennä ulos poikimaan, vaan eipähän mennyt, tämä rouva haki 14 vuotiaan tyttärreni "kätilökseen" toista kertaa ja siellä ne tyttöni huoneessa nyt nukkuvat tämän ensimmäisen viikon, jolloin ne sitten siirretään alakertaa. Emme ole halunneet pitää heitä alusta asti alhaalla, kun muitakin eläimiä on. Mutta noihin neuvoihin sanon, että ihan turhaa hössötystä kaikki, mutta rotukissoilla ymmärrettävää, jos on astutuksistakin maksettu paljon. Kyllä me se synnytys seurataan ja autetaan kun tarvitaan. Ja joku täällä oli huolissaan siitä, että miten tietää kun synnytys lähetyy, meidän kisu ainakin oli hyvin seurallinen paripäivää ja eikä syönyt paljon mitään, ja oleili synnytyskoppaasaan ja tavallaan "haki tyttöni kätilökseen"

        Nyt jo 4 päivää sitten meiän kisu synnytti! Ja veillä sillalailla ettei kukaan ollut kotona! Ja kaikki meni hyvin :) Siirrettiin vain kuivalle alustalle kisut makaamaan. Tuli 5 pentua. Emä oli nuollut kaikki kuiviksi ja pessyt ne, antanut tisua, ja syönyt kaikki nämä.. yök:p Mutta siis mä ihan yllätyin ku se oli nii hyvä. :) Ja sen sisko josta edellä mainitsin, se oli ollu kätilönä! Oli myös nuollut ja pessyt pentuja. Ihana! :D Sit seki jäi asumaan siihe pentulaatikkon :p Eli kyllähän ne kissat osaa. Se emo oli kyllä synnyttäny mun sänkyyn, koska se oli sille nii tuttu ja lämmin paikka :) Mut sit siiretiin laatikkoon, ja kyllä ne sielä viihtyy. Olen onnellinen :)


      • ``Kaiiisa
        Matmor kirjoitti:

        Nyt jo 4 päivää sitten meiän kisu synnytti! Ja veillä sillalailla ettei kukaan ollut kotona! Ja kaikki meni hyvin :) Siirrettiin vain kuivalle alustalle kisut makaamaan. Tuli 5 pentua. Emä oli nuollut kaikki kuiviksi ja pessyt ne, antanut tisua, ja syönyt kaikki nämä.. yök:p Mutta siis mä ihan yllätyin ku se oli nii hyvä. :) Ja sen sisko josta edellä mainitsin, se oli ollu kätilönä! Oli myös nuollut ja pessyt pentuja. Ihana! :D Sit seki jäi asumaan siihe pentulaatikkon :p Eli kyllähän ne kissat osaa. Se emo oli kyllä synnyttäny mun sänkyyn, koska se oli sille nii tuttu ja lämmin paikka :) Mut sit siiretiin laatikkoon, ja kyllä ne sielä viihtyy. Olen onnellinen :)

        Meidän kissa on noin 1w ja 3kk :) poikakissaa on käytetty kylässä koska pentuja ollaan haluttu jo pitkän aikaa.. Miten tuon purkkiruoan ja raksujen kans, vaihtaako raskaana oleva kissa? supistukset, miltä ne näyttää?


      • taptao
        ``Kaiiisa kirjoitti:

        Meidän kissa on noin 1w ja 3kk :) poikakissaa on käytetty kylässä koska pentuja ollaan haluttu jo pitkän aikaa.. Miten tuon purkkiruoan ja raksujen kans, vaihtaako raskaana oleva kissa? supistukset, miltä ne näyttää?

        Osaisiko joku kertoa, että pitääkö uroskissa laittaa jonnekin oven taakse häiritsemästä (meillä uros ja naaraskissa kotona sisällä ja ilm. pentuja tulossa) ja kauanko uros pitäisi sitten pitää erossa pennuista?
        kiitos


      • jannepajoo
        taptao kirjoitti:

        Osaisiko joku kertoa, että pitääkö uroskissa laittaa jonnekin oven taakse häiritsemästä (meillä uros ja naaraskissa kotona sisällä ja ilm. pentuja tulossa) ja kauanko uros pitäisi sitten pitää erossa pennuista?
        kiitos

        tuskin tarvitsee. Meillä on uroskissa välillä ollut vahtimassa pentuja kopassa, kun emä on ollut ulkona jaloittelemassa. Toista narttukissaa ei emä laske lähelleen.


    • jenzukissafani

      Minkä ikäisenä kissa saa pentuja?

    • Muistan kun minulla ja sisarellani oli samasta pentueesta sisaruskissat .. toinen teki aamulla pennut 4 ´ja toinen iltapäivästä toiset neljä samalle rottinki tuolille :)
      yhdessä sitten hoitivat pennut .. pennuista neljä lähti heti synnyttyä "naapuriiin"

      Nyt jännään kun pitkästä aikaa kissa talossa ja vielä tyttö .. tekee nyt toiset pentunsa ja ... ainakin ruoka on hyvin maistunut muutaman päivä ajan .. pakko luottaa että luonto hoitaa hommat jos synnyttää omia aikojaan ,, entinen omistaja on kuitenkin lupautunut tulla avuksi jos jotain hämminkiä tulee ..
      Ensimmäisellä kerralla oli ollut vähän hämillään ja koira oli auttanut pentujen nuolemisessa jne..

    • p.p.t

      Meidän kissa teki pennut 3 viikkoa sitten. Ja nyt niillä on silmät auki ja ne osaa kävellä. Emä on imettänyt niitä jo koko ajan. Ja me ei tiedetä kauanko se vielä imettää niitä.

      Joten voisiko joku auttaa?

    • ruokaa

      Eihän sitä kukaan voi tietää miten kauan mikäkin emo pentujaan imettää. Tuossa vaiheessa alatte tarjota niille pennuille kiinteää ruokaa ja ne alkaa syödä sitä jos niillä on nälkä. Emohan imettää vielä senkin jälkeen pentuja vaikka ne söisi muutakin, jos emolta maitoa tulee.

      Samalla laitetaan pentuja varten hiekkalaatikko, sillä emo lopettaa pentujen peräpään nuolemisen kiinteään ruokaan siirryttäessä.

    • Brtish Shorthair

      Joo toho yhtee viestii et vtut maatiaiskissat on samoja ku rotukissat.

      • Kuuleppas

        Kaikki kissat on iha vaa tiedoks saman arvosii etyä siinä siulle!!


    • terhuli84

      mulle on tulossa pentuja ja oon aatellu että luonto hoitaa hommansa. mietin täs vaan että noh olen sokea ja en tiedä että onko se istukka joku erillinen klöntti joka sit heitetää roskiin tää on tärkeetä odottavalle ja raskaana olevalle käy yamsin multicat raksut niissä on myös ravinteita imettäväll

    • lahja

      Kissani astuttamisesta on nyt kaksi viikkoa. Viikon kuluttua pitäisi nisissä alkaa näkyä pientä punertumista, jos astutus on onnistunut. Kaikkea hyvää kaikille kissojaan rakastaville ihmisille. Minulla on nyt jännät ajat edessä.

    • millamiiiii

      Hei,

      Meilläkin vuoden ikäinen pienikokoinen tyttökissa synnyttää pian.
      uskoisin, että pian! Maha on iso,syö tosi paljon pieniä määriä, nukkuu nyt kaikkein eniten. Olen yrittänyt arvuutella missä kohti mennään, uskoisin että viikon sisällä tulee pennut. Uskoisin myös että tulee kaksi.. en tietenkään voi olla täysin varma.pelottaa onko kaikki okei, kun en ole hirveästi nähnyt/tuntenut mahan läpi liikehdintää. Kissa on siis ensikertalainen. Olen laittanut pesän, tai kaksi siis valmiiksi ja Rosa on viihtynyt toisessa mikä on vaatekaapissa..sinne se halusi sen. Itse olen lukenut ja valmistautunut, siis mikäli mua tarvitaan synnytyksessä. Ehkä oon liiankin stressaantunut nyt tai jännittynyt, en halua että siirtyy rosaan tää hätäily :D
      Suht rauhallinen on nyt ollu viime päivät... Mietin tuleeko se limatulppa sitten jossakin vaiheessa ja sitten kun alkaa mennä tosi levottomaksi ja esim.maukumaan kovaa, niin h-hetki lähellä!
      huh jännät ajat. pennut ovat todella tervetulleita, eka kerta kun tälläistä.. :)

    • T:HUOLESTUNUT

      MEIDÄN KISSAN OLIS PITÄNYT SYNNYTTÄÄ JO EILEN MUT EI OO VIELKÄÄ SYNNYTTÄNY! MIKÄ NEUOKS!?

      • T:HUOLESTUNUT

        KOMMATKAA?


      • Älä hermoile
        T:HUOLESTUNUT kirjoitti:

        KOMMATKAA?

        Ei sun kannata turhaan hermoilla, eihän ihmisilläkään mee laskettu aika joka kerta päivälleen. Jos synnytys menee yli 2 viikkoa yli, silloin pitää mennä eläinlääkärille.


      • JK
        Älä hermoile kirjoitti:

        Ei sun kannata turhaan hermoilla, eihän ihmisilläkään mee laskettu aika joka kerta päivälleen. Jos synnytys menee yli 2 viikkoa yli, silloin pitää mennä eläinlääkärille.

        Eiköhän ne pennut oo jo syntynyt...


      • hermoilua
        Älä hermoile kirjoitti:

        Ei sun kannata turhaan hermoilla, eihän ihmisilläkään mee laskettu aika joka kerta päivälleen. Jos synnytys menee yli 2 viikkoa yli, silloin pitää mennä eläinlääkärille.

        Jos kissalla menee synnytys yli 2 viikkoa yli, on jo myöhäistä ei tarvita enää eläinlääkäriä. Kissan kantaa keskimäärin 65-66 vrk, tämä on normi. 60 vuorokautta on alaraja eli alle sen pennut ei yleensä selviä hengissä ja 70 vuorokautta yläraja, jolloin istukat alkaa irrota ja pennut menehtyy ellei synny ulos tai tehdä sektiota.

        Ihmisellä 2 viikkoa yli menevät raskaudet käynnistetään. Ihmistä ja kissaa ei voi verrata tässäkään kohdassa toisiinsa yks yhteen ;)


    • Voiko kissa synnyttää pentuja kahdessa erässä?
      Kissa synnytti lauantai-iltana yhden pennun, kymmenen tunnin kuluttua toisen. Nyt sen maha on ihan yhtä iso, kuin ennen noiden kahden syntymää. Voiko siis olla vielä tulossa pari pentua?

      • Elena Anastasia

        Kissan maha ei heti palaudu entisiin mittoihin (kuten ei ihmisenkään). Kissalla on kaksi kohdunsarvea eikä ole ollenkaan ihmeellistä, että kissa synnyttää ensin toisen sarven tyhjäksi ja sitten toisen. Väliä saattaa olla useita tunteja.

        Nyt kun nämä "kaksi satsia" on jo syntynyt sekä aikaa kulunut ensimmäisen syntymästä jo melkein pari vuorokautta niin sanoisin että pentumäärä jää kahteen.


    • Olin oikeassa. Kissa synnytti ensimmäisen pennun lauantai-iltana, toisen sunnuntai aamuna ja kolmannen maanantaina iltapäivällä. Tosin viimeinen oli kuollut, mutta tuli kuitenkin itsestään ulos.

    • vuoden ikänen kisu

      2 päivää sitten meiän kisuliini synnytti pennut.Ja alotti silleen että sanoi meitin äiskälle MAUUUU!!! (kirjoittajana 10 v poju) Ja sitten se äiskä alko laittaa pahvilaatikkoa makkariin, mutta ei kissa sitkeänä sissinä meni kaappiin.No, äiti laitto sinne pahvilaatikon, ja puolen tunnin kuluttua tulikin eka pentu.Sen jälkeen pentuja tuli neljä, ja kaikki synty eläväisinä ja emoltakin tulee maitoa.Et kissa itse on vielä ihan pentu (vähän yli vuoden) ja pieniä ja pitkäkarvaisia pentuja tuli.

    • kissanomistaja50

      emo itse valitsee yleensä paikkan minne pennut tekee.
      mun emo joka teki pentuja aikanaan teki ne aina yhden aina eripaikkaan koska halusi että perhe seurasi sen touhuja.
      toinen taas hynnytti laittamme pyykeen päälle keskellä huonetta ja siinä piti olla aina joku joka niinkuin tarkisti pennut ja sen jälkeen emo vasta suostui menemään pentujen kann ssa sille varattuun pesään. ja meillä oli niitten isä joka meni pessään pentuja hoitamaan siksi ajaksi että emo meni syömään ja vessassa käymmään.
      olen luottavainen ehkä ennemmän kun emot olivat sisäkissoja.

    • jokuvaan3

      miten mie lyödän kissanpennut ko emo synnyttäny ne jonnekki ulos :/

      • jokuvaan3

        siis löydän :DD


    • varautumista..

      Ketjun kommentteja lukiessani, tuli mieleen kysymys. Mitä ne, jotka eivät varaudu kissansa synnytykseen etukäteen, tekevät jos se synnytys ei menekään oppikirjan mukaan. Antavatko he pentujen kuolla, emon menehtyä vai mitä?

      Ainahan kaikki ei mene niin kuin pitäisi, vaan kissakin on joskus huono synnyttäjä, myös se maatiaiskissa. Vaikka kirjoissa väitetäänkin, että kissa on hyvä synnyttäjä (usein onkin, muttei aina), niin jotakin voi aina mennä pieleen. Tuon lausahduksen keksijä ei ehkä ole nähnyt niitä pieleen menneitä synnytyksiä kun emokin on jäänyt jonnekin kuolemaan. Luonnossa kissa ei tule ihmisten näkyville pentujaan tekemään, vaan menee piiloon. Miten silloin voi varmasti sanoa, että kyllä kissa hoitaa synnytyksen hyvin. Entäs sitten kun niin ei tapahdukaan, mitä omistaja silloin tekee?

      On huomattavasti parempi varautua etukäteen mahdollisiin ongelmiin, kuin lähteä etsimään välineitä ja apua siinä vaiheessa kun tulee hätä. Vaakaa tarvitaan siihen, että nähdään syntymäpaino ja voidaan tarkkailla painon lisääntymistä. Usein vain painonkehitys kertoo, että kaikki on kunnossa tai ettei ole. Emoa voi joutua auttamaan, vetämällä pentua ulos jos se jumittuu kanavaan. Jos sen tekee väärin, voi aiheuttaa vaurioita emolle tai pennulle. Keinomaito on hyvä olla varalta jos emolta ei maitoa tulekaan tai emo vaikka menehtyy synnytykseen. Napatynkien käsittely Betadinella, estää navan kautta bakteereiden pääsyn elimistöön. Pentujen tarkastaminen heti syntymän jälkeen mm. kitalakihalkioiden vuoksi, on hyvä tehdä koska ne pennut pitää lopettaa - ne ei selviä hengissä kun eivät pysty imemään tai maito menee nenään ja keuhkoihin. Elottomia pentuja kannattaa elvyttää, moni pentu on selvinnyt elvytyksen ansiosta, mutta elvytys pitää osata tehdä sitä ei ole aikaa opetella kun hetki on käsillä.

      Synnytykseen ei tarvitse puuttua jos kaikki menee hyvin, mutta on oltava valmiina toimimaan jos ongelmia tulee. Päivystävän lääkärin numero kannattaa olla myös käsillä, paniikissa sen etsiminen ei kovin hyvin yleens onnistu.

      Itse varaudun pentujen syntymään ohuilla pyyhkeillä joilla saa hyvän otteen pennusta jos tarvitaan. Talouspaperirullalla, roskapusseilla, käsidesillä (omat kädet), lämpömittarilla (kissalle), vaakalla, keinomaidolla ruokintavälineillä, nesteytysvälineillä ja aineilla ja jopa oksitosiinipiikeillä (tätä ei saa käyttää ellei tiedä mitä tekee), paperilla ja kynällä sekä lämpötyynyllä (pentuja varten). Laitan myös veden kiehumaan jos elvytystä varten tarvitaan, samasta vedestä voi tehdä keinomaidon jos sitä tarvitaan. Varaan lääkärin numeron puhelimeen ja kopan valmiiksi puhdistettuna ja lämpöpullot varalle jos tarvitsee lähteä sektioon. En jätä viimeisinä päivinä emoa yksin 2 tuntia pidemmäksi ajaksi. Varaan emolle Nutriplus geeliä, kermaa ja Hill´s a/d purkkiruokaa joista se saa helposti paljon energiaa.

    • jokuvaan3

      voisko joku vastata tohon mun kysymykseen tai antaa edes jotain vinkkejä mistä etsiä?

    • anaalipena1

      kissat synnyttää just sillon ku sen aika on, ei se tarvii sen kummemmin apuu koska se pystyy selviytyy itekki pentujenkaa.. ja jos se sun kissas synnytti pentunsa ulos ni et sä niitä enää löydä, ne ettii sopivan paikan kunnes on tarpeeks vanhoi tullakseen ulos.. tais olla vammane se sun kissas

      • älä jaksa...

        Entäs jos se ei pysty synnyttämään, jätetäänkö se vain kuolemaan tuskissaan? Tiesitkö, ettei kaikki emot osaa hoitaa pentujaan, tiesitkö ettei kaikilta tule maitoa ja tiesitkö, että emokin voi kuolla synnytykseen? Tekstisi perusteella et tiennyt ja silti voit antaa tuollaisia neuvoja "se pystyy selviytyy..."

        Pennut voivat olla liian suuria syntymään, pennut voivat olla väärässä asennossa ja tukkia kanavan. Kaksi pentua voi yrittää tulla ulos yhtäaikaa, jolloin ne tukkivat kanavan. Pennut voivat syntyä takaperin, joilloin se voi aiheuttaa ongelmia, varsinkin jos takajalat jää sisälle jumiin.

        Millähän perusteella sinä epäilet kissan olevan vammainen? No nimimerkkisi kertookin sen oleellisimman ;)


      • Kissahulluh

        Meidän serkkujen kissa synnytti ulos piiloon, mutta pennut silti löydettiin koska emo oli lähtenyt kantamaan pentuja ilmeisesti rotan tai hiiren hyökättyä pentujen kimppuun, kaksi oli loukkaantuneita. :c


    • Minä vaan

      Minulla on kissa joka teki ekat pennut eilen ei apua tarvitty yhtään! Mutta millon kissan pentuihin saa koskea? viikon ikäsinäkö?

      • punnitusta

        Heti syntymän jälkeen tai syntymän aikana jos apua tarvitaan. Punnitusta pitää tehdä kaksi kertaa/päivä jotta näet saako pennut maitoa riittävästi. Mistään muuten et sitä tiedä, ellei painot nouse tasaisesti. Kädet kannattaa desinfioida tai pestä normisti huolellisesti. Pennut pitäisi myös tarkistaa heti syntymän jälkeen kitalakihalkion varalta, ettei ne jää kuolemaan itsekseen turhaan nälkään. Luottavainen emo antaa käsitellä pentuja ja samalla pennut oppii ihmiseen ja käsittelyyn pienestä pitäen.


    • OOOOOOOOOOOOO2

      Moi!
      Minun kissaleni tulee aika varmasti pentuja, ja haluaisin vaivata sen verran, että onko nämä mahdollisia pentu-merkkejä
      -nisät ovat kasvaneet
      -maha on kasvanut
      -on tavallista hitaampi liikkeissään
      -juo paljon enemmän kuin tavallista
      -syö vähän
      Ja mitä tarpeita tarvii, jos näkee synnytyksen.

    • RainbowGame

      Ajattelin tässä vaan että pystyykö pitkäkarvainen kissa imettämään normaalisti?Sillä meillä on ongelmia koska emme ole hoitaneet pitkäkarvaisen kissan synnytystä emmekä imettämistä.

      • pitkakarvahoitaja

        Pitkäkarvaisen naaraasi nännien ympäriltä pitäisi leikata karvoja pois trimmerikoneella tai saksilla. Hyvä pieneläin trimmeri löytyy Hööks hevostarvike nettikaupasta. Sellaisessa pienessä alumiinilaukussa ja riittää leikkausvirtaa, ettei kisko karvoja. Ensin sakset käyttöön. Ja myös persustan karvoja kannattaisi hygienian takia lyhentää etukäteen. Ja sitten synnytyksen jälkeen kisu pesulle, vaikka olisi hieman vaikeaa.


    • Nova78

      Ihan huippuketju. Täällä jännään kissani tulevaa synnytystä ihan täpinöissäni! Tänään tiineyttä takana 66pvää, ensikertalainen 2-vuotias tuleva mamma. Tahdon ehdottomasti olla hereillä ja paikalla kun synnytys alkaa ja tää odottaminen alkaa olla tuskallista .. Ei oo mitään merkkejä alkavasta synnytyksestä vieläkään. Sais jo syntyä ens yönä vaikka. :)

      • tiukuliina

        Ketju osin vanha, mutta asia nuori.

        Synnyts alkanut, jos emo alkaa olla levoton. Ei pysty asettumaan mihinkään. Pesä pitäisi olla tai mielellään kaksi.


    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • kissanomistajavieras

      Pakko tätä ketjua jatkaa...

      Meille syntyi tänään 4 kissanpentua. Emo on muutaman viime päivän ollut erityisen seurallinen ja kujerteleva, kaivannut rapsutuksia, varsinkin vatsasta. Meidän kissan nisät ei missään vaiheessa erityisemmin punoittanut, alkoivat kyllä pullottaa muutama päivä sitten. Maitoa ei tullut, vaikka yritin lypsää.

      Synnytyksen aavistin alkaneen siitä, kun emo seurasi (seuraa aina) koko ajan. Mutta yhtäkkiä kuului maukaisu. Kun katsoin kissaa, kissa nuoli peräpäätä. Tuli aavistus. Hain kissalle ruokaa, kissa ei tullut kutsusta. Etsin kissaa joka paikasta, näin että pesäkoppia oli kaivettu ja samoin kissanvessaa. Kohta kissa jo tulikin poikani luokse jostain(?). Söi vähän tuomaani ruokaa (oli syönyt muutaman päivän todella huonosti) ja selkä köyristeli hassusti kun söi. Huomasin peräpäässä jonkun limaisen suolenpätkän näköisen, jota arvelin limatulpaksi. Putsasin peräpään, niin kissa alkoi kiemurrella ja vaihdella asentoa. Välillä kyykyssä, kuin kakkaisi. Ohjasin kissan pesään ja lähdin hetkeksi käymään pois. Kun parin minuutin päästä tulin takaisin, oli ensimmäinen kissanpentu jo nisällä. Toinen syntyi heti perään.

      Kysyisin, miten kauan kissaperhe voi olla likaisien pyyhkeiden päällä? En tohtisi häiritä kissaperhettä repimällä pyyhkeitä alta.. miten ne saa nätisti vaihdettua, jos kissaperhe on päällä..?

    • Mirrijamamma

      1v pienikokoinen maalais tyttöni on ollut arviolta kuukauden päivät tiineenä. Nisät turvonneet ja maha pinkeenä. Onko synnytys miten lähellä? Tänään havaitsin levottomuutta ja jonkun aikaa ruokahalu on ollut valtava. Ensikertalaisia ollaan molemmat. Olisiko hyvä soittaa eläinlääkäri paikalle kaiken varalta kun synnytys alkaa/ käyttää tarkastuksessa lähiaikoina?

    • Tyttö04

      Voiks joku kertoo et voiks kissa olla tiineenä vaikka punottavat nnänit ei ole vuelä tullut ja vatsa hieman isohko kun oli karkuteillä ja montako pentua yleensä tulee ekassa synnytyksessä?

      • Tyttö04

        Nännit* vielä* puhelin pätkii nii korjasin


      • vasuuomistajan

        Vie se eläinlääkärille,niin tarkistavat asian siellä.
        Sinuna panostaisin nyt siihen kissan hoitoon,ettei enää karkaile.Ties mitä seuraavilla reissullaan käy ;/


    • Anonyymi

      Voiko vasta syntyneeseen kissan pentuihin koskea?
      Mun mielestä ei ehkä

    • Anonyymi

      Mitä teen jos minun kissani on liian pieni synnytykseen? Kissani karkasi tänään ja hänellä on kiima aika, hän on 7 v ja todella pieni, pelottaa että hän saa pentuja ja sitten kuolee, oisko mitään vinkkejä että silleen ei tapahtuisi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      108
      2142
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1640
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe