Lypsäminen

Ei onnistu

Mulla on siis ongelmana se, että en saa rinnoista pumppaamalla maitoa irti juuri lainkaan. Vauvalle (2 kk tyttö) sitä riittää kyllä, ja etenkin öisin rinnat tuntuu olevan ihan täynnä, mutta jos yritän ottaa maitoa talteen vaikka pakkaseen, niin saalis on todella heikko. Yleensä noin 10 ml kerralla! Käytössä on Ainun käsikäyttöinen rintapumppu. Myös käsinlypsyä olen kokeillut, mikä on onnistunut vähän paremmin, mutta jäänmyt silti tuohon 10 milliin.
Voiko olla mahdollista, että vaikka vauva saa maitoa tarpeeksi (kasvaa hyvin!), niin lypsysaalis on silti noin heikko? Teenkö vaan jotain väärin? Nyt siis tilanne on se, että jos haluan jättää vauvan hoitoon edes 2-3 tunniksi, niin korvikkeet on heti otettava käyttöön. Vinkkejä?

9

866

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4:n äiti

Kyllä on mahdollista, että vauva saa riittävästi maitoa, vaikka et pumpulle herukaan.

Minä en saanut Ainun käsipumpulla kuin rinnat kipeiksi, mutta Avent Isis käsipumpulla olen saanut jopa 120 ml paremmasta rinnasta ja 90 ml huonommasta.

• oli sama

juttu mutta parin viikon ajan ihan huvikseni pumppasin aamuisin samaan aikaan (aika jolloin vauva ei syö)ni johan alkoi tulla maitoa.
      Alux oli just jotain 10-20 ml mut sit pääsin 100-130 ml yhteensä.
      Eli säkin voisit kokeilla jotain tiettyä aikaa jolloin pumppaat ja että vaavi ei ole just tyhjentänyt rintoja!
      Mulla aika oli 6-6.30 kun mies lähti töihin ja olin jo valmiiksi valveilla ja syötöstä jo kulunut yleensä 3-4 tuntii.

• Melinda25

Lämmitä rinta ennenkuin alat lypsämään. Esim mikrossa lämmitettävällä kauratyynyllä tai kuumalla pyyheliinalla. Avaa tiehyeitä ja helpottaa herumista.

• hew

Minä en myöskään saanut lypsettyä millään konstilla maitoa kuin pisaran tai pari. Vauva sai kuitenkin tarpeeksi maitoa ja rintoihin jäi vielä imemisen jälkeen reilusti maitoa. Lypsämällä sitä ei vaan saanut ulos. Vauvan ollessa 5-6kk käsin lypsäminen alkoi kuitenkin tuottaa tulosta ja pian sen jälkeen myös pumpulla irtosi maitoa. Lypsin aina heti sen perään, kun vauva oli lopettanut imemisen. Ennen kuin lypsäminen ei tuottanut tulosta käytin maidon kerääjää imetyksen aikana toisessa rinnassa ja näin sain maitoa pakkaseen jo ennen kuin lypsäminen alkoi luonnistumaan.

Älä vielä luovuta

• valois

Lapsi ollut täysimetyksellä yli puoli vuotta ja hyvin kasvoi kokoajan, runtapumpulla, oli sitten minkä merkkinen, en ole juurikaan saanut rinnoistani mitään irti, 60 ml om ollut suurin saalis, mutta sellainen enintään 10ml oli sellainen aika normaali tulos. Lapsi ei koskaan oppinut syömään tuttipullosta, vaan hörpyttämällä, eikä sitä pakastemaitoa sitten kauheesti ole tarvinnutkaan, varalla oli jokunen tuttelipurkki, jos joutuu olemaan lapsesta erossa, mutta ovat purkit tuolla kaapissa edelleen.

• lypsä paljoa, mutta

olen huomannut käsin lypsäessä, että kun aikansa vaan lypsää vaikkei mitään tule, niin yht´äkkiä maitoa alkaa herumaan. Eilenkin alkoi valumaan molemmista rinnoista niin, että olin aivan maidossa.

• alkup.

Eilen sain päivän aikana kerättyä jopa 1 desin! Monella lypsykerralla siis... Olen myös ajatellut, että pitäis lypsää silloin kun rinnat tuntuu ihan täydeltä, eli mulle paras aika olis keskellä yötä. Kun vaan jaksais nähdä sen vaivan joku yö...
        Olis se kiva, kun olis pakkasessa edes pieni varasto omia menoja varten. Pullosta meidän tyttö syö tosi hyvin. Kiitti vinkeistä!

• S andra

Käytössäni on Ainu Medela käsipumppu ja suurin saalis on tähän mennessä ollut yhteensä 100 ml. En ole kyllä loppuun saakka lypsänyt vaan pelkästään helpottanut kivikovina maidosta olevia rintoja. Lypsän n. 0-1 kertaa päivässä. Vauva nyt 10 päivän ikäinen. Yleensä se 50ml:n kokoon saaminen on ollut työn takana, silloinkin kun olen lypsänyt tukkeumia kipeistä rinnoista.

Edellisen vauvan kanssa jouduin lypsämään sairaalan koneella useita kuukausia ja maitoa tuli 1-1,5 litraa päivässä vaivattomasti yli puoli vuotta.

Eli kai se koneestakin on kiinni. Nyt itsestä tuntuu, että rinnat on tajunneet, mikä on maidon tarve ja pienentäneet maidon tuotantoa vauvan imemisen mukaan (vauva täysimetyksessä 24h tunnin ikäisestä). Kovin hääppöiseltä tuo käsipumppu tuntuu mutta toisaalta rinnanpäät on pysyneet ehjinä, toisin kuin koneella.

• äiti neljälle

Sama kokemus minulla. Vauvat ovat hyvin kasvanet, vaikka lypsämällä en ole juuri koskaan maitoa kunnolla saant tulemaan. Ja pumppuja on ollut erilaisia: sähköisiä ja käsipumppuja Mutta vauva hoitaa asian parhaiten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe